CORETAN SEORANG BEKAS MENTERI MENJELANG KUASA KEMBALI KEPADA PEMILIKNYA YANG SEBENAR

Hampir sukar Kerajaan Perikatan Nasional (PN) YAB Tan Sri Mahyudin Yasin (TSMY) untuk mampu bertahan momentum kencang yang kini bertiup untuk mengembalikan hak dan mandat rakyat yang diberikan kepada Kerajaan Pakatan Harapan (PH) dalam PRU ke-14 lalu.

Dengan ‘Power Grab’ yang dilakukan sekumpulan ‘pembelot’ dari Kabinet PH dengan kerjasama kelompok Pas-Umno, nyata ‘takdir-tadbir’ AlLah SWT telah mengalihkan bebanan pandemik COVID-19 dan segala dampak buruknya, dari bahu PH kepada puak PN.

Saya ulangi sekali lagi ..saya seorang ‘Perpetual Optimist’ (Optimis Tegar) sentiasa memandang ‘hikmah’ disebalik sesuatu angkara dan musibah yang menimpa.

Bayangkan, bagaimana Menteri Agama PH, andainya perlu menutup masjid-surau selama hampir 3 bulan dalam era PKP COVID-19?

Lunyai dikerjakan menteri ini, yang kebetulan, sentiasa menjadi sasaran pembangkang. Sukar mengelak maki-hamun yang dihamburkan ke arahnya, setiap kali disambung penutupan masjid-surau. Yang salahnya DAP juga gamaknya.

Begitu juga AlLah ‘selamatkan’ Menteri Kesihatan PH ini. Bayangkan juga, dengan 115 kematian sehingga kini, andainya Kerajaan PH terus memerintah, segala kata nista dan cemuhan jelek dipalitkan kerana kononnya, kebodohan-ketololan YBMK PH itu.

AlhamdulilLah, AlLah selamatkan diri ini..!

Pun begitu, padah ekonomi dan penderitaan rakyat, akibat perlaksanaan PKP bukan kepalang. Masak Menteri Kewangan dari DAP itu digulai pembangkang!

Namun, disaat dan ketika PKP dan kini PKPB dalam proses diangkat semula, semakin jelas ‘Mandat’ yang diberikan kepada PH oleh Rakyat, adalah dalam rangka untuk dikembalikan kepada pemilik sebenarnya!

Pastinya terlalu banyak yang mahu dinukilkan, mentelahan saya menyambung ‘puasa menulis-menerbit’, setelah graduate dari Madarasah Ramadhan 1441H.

Saya kekang kehendak saya menulis meskipun banyak yang hendak dikongsikan. Maaf, seperti ahli politik lain, saya juga punya hak untuk bersuara dan menulis.

Penulisan ini menyinggung perihal angin kencang Perubahan Kerajaan. Kalau sesuatu itu ada ‘sunnah’ atau hukum alamnya, maka juga sebegitu perjalanan Demokrasi. Susun-atur dan tata-kelola Demokrasi juga punya dinamika dan ciri-ciri tersendiri.

Sesungguhnya, peranan Institusi Raja Berpelembagaan menaungi dan memastikan semua berjalan mengikut peruntukan Perlembagaan Persekutuan (FC).

Mengimbau segera perjalanan serta mekanikisme peralihan kerajaan baru-baru ini, sayugia diingatkan semua, bahawa DYMM YDPA sememang di peruntukkan kuasa dalam Perlembagaan Persekutuan (FC) termaktub dalam Perkara 40(2)(a) untuk baginda pertimbangkan…”pada hemat atau pertimbangan Baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahlinya.”

Tegasnya, kuasa lantikan ini ialah kuasa budi bicara YDPA yang dijamin peruntukan FC!

Ya, bukan tanggungjawab YDPA untuk meneliti dan menimbang ‘nawaitu’ setiap pemimpin atau Ahli Yang Berhormat, dalam membuat pendirian dalam pernyataan sokongan kepada mana-mana calon Perdana Menteri.

Jauh lagi untuk menentukan samada berlaku ‘pengkhianatan’ atau ‘pembelotan’ ketika seseorang YB itu menyatakan pendiriannya.

Tidak perlu juga ditanya atau dipertikaikan oleh YDPA, samada TSMY telah menandakan tangani perjanjian bersama dengan komponen parti-parti PH, untuk secara sepakat dan muafakat, memperjuangkan perjanjian misi dan objektif PH-PBBM dalam PRU ke-14 lalu.

Tidak wajar untuk YDPA mempastikan samada TSMY telah menjalankan pelbagai langkah tipu-helah untuk mendapatkan Tun Dr Mahathir bersetuju untuk PBBM keluar dan tinggalkan Kerajaan PH, seperti video epik yang diterbitkan olih mantan Menteri Belia dan Sukan.

Tidak wajar dan tidak releven samasekali untuk YDPA dipertanggungjawabkan dengan semua karenah dan ‘political intrigue’ yang melatarbelakangi pergolakan krisis politik itu.

Begitu juga, Rakyat yakin DYMM YDPA akan terus menaungi dan menjamin kelancaran perjalanan demokrasi dalam proses pemulangan mandat, seterusnya nanti.

Akhirnya, pada detik dan saat untuk dikembalikan mandat Rakyat kepada Pakatan Harapan, saya dengan rasa penuh tanggungjawab, ingin mempertegaskan beberapa peringatan buat diri ini dan pimpinan tertinggi PH.

Demi menjaga kemurniaan perjuangan, visi dan matlamat yang sama-sama kita sepakati, amat mustahak untuk memastikan 2 (dua) jenis makhluk ini mesti disaring dari bersama gagasan ini:

Pertama, Ahli2 Yang Berhormat yang terpalit pelbagai dakwaan salahguna kuasa, pecah amanah dan sedang mendepani pelbagai tuduhan Mahkamah termasuk AMLA dan sebagainya.

Kedua, Ahli2 Yang Berhormat yang jelas memiliki pegangan dan amalan doktrin pelampau perkauman dan ekstrim agama. Jelasnya ‘DNA’ ini tidak secucuk dengan perjuangan rakan-rakan kongsi PH, yang menganjurkan matlamat ‘Rahmatan lil ‘Aalamin (Rahmat Untuk Semua), bahkan berlawanan dengan konsep ‘lnklusiviti’ dan ‘Kemakmuran Bersama’ yang disepakati muafakat politik ini.

Meskipun ‘cukup bilang’ jumlah Ahli Yang Berhormat dikatakan telah tercapai, bertambah mustahak untuk semua pihak, khasnya pimpinan tertinggi, untuk mengambil sedikit pencerahan siri pertama penulisan insan kerdil ini.

AlLahu ‘Alam.

Dr Dzulkefly Ahmad

Pengarah Strategi Parti Amanah Negara,

Ahli Parlimen Kuala Selangor.

5 Jun 2020.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 5 June 2020 — 3:34 pm
Subscribe
Notify of
guest

109 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 June 2020 11:55 am

PAK SHEIKH COOL APABENDANYERR…..HARI2 DUK CUCUK ATOK TUA TU SERAH JAWATAN SAMPAI TAK TAHAN PERGI LETAK JAWATAN…… Saya tak ada Masalah dengan Anwar, “Hanya saya tak nak dia jadi PM” Ini yang sebenarnya……. Hari ini Mahathir cuba mengalih krisis antara PH dengan PH ++ kepada Anwar Ibrahim. Kalau baca tajuk Sinar Harian pula “Mungkin Anwar ada masalah dengan saya: Tun M” Dia pass bola kepada Anwar biar Anwar menjawab. Atok daripada awal memang tak nak Anwar menjadi PM. Sebab itu dia letak jawatan. Malaysiakini, akhbar yang dapat kontrak untuk promosi PH menulis bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad berkata beliau… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:46 am

Anwar tetap cool, terus seperti biasa sbb dia dah biasa ditekan dan susah. Tun yg kelihatan tidak tentu arah, tambah pulak ramai anak2 buah dia disiasat oleh SPRM. Tun risau SPRM tidak berlaku adil terhadap anak2 buah dia. Aku nak ingatkan Tun, bukan saja budak2 kamu akan terlibat dan ditekan, kamu dan anak2 kamu juga akan kena nanti. Ramai dalam puak parti kleptokrasi tu amat berdendam kpd kamu. Apa yang patut kamu buat? Satu cara saja iaitu berusaha kembalikan semula kerajaan mandat rakyat dulu. Beri sokongan kpd Anwar untuk menjadi PM seperti yang kamu pernah janjikan. Jika tidak, kamu tak… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:00 am
Reply to  Anonymous

Anwar dah biasa susah boleh jadi PM In Waiting for lifr lah.

anonymous
anonymous
6 June 2020 8:53 am

Kpd Goh dan 3,4 ekor anjing DAP

Melayu yg masih lg menyokong DAP ialah yg bertugas sbg anjing suruhan DAP dan melayu pemakan babi shj.

Wau bulen
Wau bulen
6 June 2020 8:59 am
Reply to  anonymous

High time kamu cuba lihat diri sendiri dalam cermin. Moga Allah buka minda kamu dan dapat hidaya daripadaNYA.

Wallahuaklam

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:27 am
Reply to  Wau bulen

Bila dia tengok cermin, tak nampak muka nya sendiri. Apa yang dia nampak, dan dan Tuhan saja yang tau.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 8:41 am

Atok kata tak sesuai adakan PRu15 masa sekarang kerana kerajaan perlu fokus kpd covid19.
Masa kes ni mulai serius dia sorok kepala le tak jawatan.
Tak guna punya negarawan. Gelaran sasauwan lagi sesuai utk org tua ni.

Wau bulen
Wau bulen
6 June 2020 8:48 am
Reply to  Anonymous

It reminds me of Najib’s “kepala bapak kau” insult. And Zahid’s “oh rupanya anak Iskandar Kutty”.

Well I believe in TULAH. We wait and see

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:03 am
Reply to  Wau bulen

Madey sudah terima balasan Karma dari Allah.m..

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:24 am
Reply to  Anonymous

Karma itu kepercayaan Hindu, subject to interpretation balasan for which action.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:50 am
Reply to  Anonymous

8:41 am tak reti menilai sumbangan orang kpd masyarakat.

Mana dia reti, dia lepasan SJK.

anonymous
anonymous
6 June 2020 8:23 am

Utk Goh dan 3,4 ekor anjing DAP.

Ke mana hilang menteri babi e-wallet 30.00. Yg kata negara nak bangkrap, hutang lebih 1 trilion. Babi ni kira hutang pun salah.
Ada 3,4 ekor anjing belaannya, boleh tak anjing2 suruhan tolong cari babi ni. Babi hutan yg warna hitam tu dah mampus ke belom?

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:59 am
Reply to  anonymous

Anjing penyamun sudah menyalak.. marah…guna DAP untuk bodohkan melayu bongok mcm anjing penyanun..

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:27 am
Reply to  Anonymous

Kamu anjing free for all dah menyalak sejak pagi, bodohkan diri sendiri.

Haba2271
Haba2271
6 June 2020 8:04 am

Sudah sudah lah bangang cakap Bab politik .Rakyat lapar bukan kau kesah.Dalam Masa pendemik covid ni nasib baik PN memerintah..klau masa PH memerintah hancur Dan jahanam Malaysia Masihkah kau ingat apa yg PH buat Masa memerintah kosong..Ada tapi nk hancurkan penjawat awam melayu..laungkan setiap Hari Malaysia nak bangkrao…rakyat Malaysia yg kutip besi buruk Dan sampah tepi jalan pun doh dak tahu kerajaan PH ni bangaang..byk politik..dah dah lah ..bosannnnnnnnnnnnnnnnnnn weh pH ni

Wau bulen
Wau bulen
6 June 2020 8:10 am
Reply to  Haba2271

Bacalah Surah Muhsmmad, Ayat 38 iaitu Ayat Terakhir, kira2 bermaksud,

“Here you are – those invited to spend in the cause of Allah – but among you are those who withhold [out of greed]. And whoever withholds only withholds [benefit] from himself; and Allah is the Free of need, while you are the needy. And if you turn away, He will replace you with another people; then they will not be the likes of you”

Traitors, deserters, thieves and religious peddlers…need to ve replaced, No?????

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 8:15 am
Reply to  Wau bulen

Allah yg tentukan madey tersungkur di kaki muyidin..

Wau bulen
Wau bulen
6 June 2020 8:28 am
Reply to  Anonymous

I am no fan of anybody. But certainly do not subscribe to traitors, deserters, thieves and religious peddlers who are gullible and corrupt

Wallahuaklam.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:01 am
Reply to  Wau bulen

Baru mengaku bukan pentaksub madey sejak madey di trajang oleh yidin..

Wau bulen
Wau bulen
6 June 2020 10:21 am
Reply to  Anonymous

Bukan pentaksub mahathir. I was born before malaya was independent, before malaysia was formed, had seen how 8 PMs run malaysia.

To date Mahathir had proven himself performing above others albeit weaknesses here and there. It does not mean I idolise him.

It is based on reality fact and truth.

What do we have now? Traitors/Deserters/Pillagers/ Religious Peddlers and the Gullibles…. very much against larangan Allah swt… period

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:54 am
Reply to  Anonymous

Allah yang tentukan, tapi mana kau tau siapa yang tersungkur?

Yang dah nyata tersungkur ia lah Bosskurr – tersungkur ke dlam longkang di Pru14.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:00 am
Reply to  Haba2271

Ko yg lapar..

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 10:29 am
Reply to  Anonymous

Ko reti tuduh cara liar ajer ker?

Lepasan SJK ker?

usry
usry
6 June 2020 6:56 am

Tajuk dah lari dah..
Patut buat satu artikel..

‘PN kekal berkuasa sehingga PRU 15. Atok dan Anwar umum bersara dari politik’.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 7:30 am
Reply to  usry

Buat lagi satu artikl, tajuk nya:

usry tak pernah masuk disini, cakap mengarut, buang masa pembaca saja, perlu get lost dengan komen bebudak begitu.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 6:14 am

Dlm sibok2 nak rampas balik kuasa dgn dapat sokongan majoriti MP PKR plak kluar dari PH….129 tak muncul pon

Tolong citer sikit wahai Bodin…

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
6 June 2020 5:35 am

Saya tak letak jawatan dan takkan letak jawatan……. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohd Redzuan Md Yusof hari ni menafikan spekulasi bahawa beliau akan meletakkan jawatan. Bercakap dalam satu sidang media khas di kediamannya di Kajang hari ini, Mohd Redzuan menjelaskan bahawa beliau percaya terdapat kumpulan tertentu yang mahu gugat kestabilan politik negara dengan menyebarkan spekulasi tersebut . “Sekali lagi saya ulangi saya tak letak jawatan dan takkan letak jawatan,” katanya. Ahli parlimen Alor Gajah itu juga menegaskan beliau akan kekal bekerjasama dalam kabinet Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk mantapkan negara. “Saya yakin (kerajaan dipimpin Muhyiddin) dan dengan apa yang… Read more »

Goh
Goh
6 June 2020 12:25 am

Rosmag binti mansor gembira bersama anak2 dirumah…sesudah mereka berjaya merembat harta negara masih juga mereka dihargai dan disanjung puak bani melayu

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 5:32 am
Reply to  Goh

Siapa cakap? Kau Cina mana tahu perasaan dan pemikiran bani Melayu.

Kau masih sanjungi bani Cina DAP ke? Givap ler. DAP tak akan boleh memerintah negara ini. Ever. Bani Mmelayu tak suka DAP. Tukar parti ler.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 5:37 am
Reply to  Anonymous

DAP dianggap bani Melayu sebagai anti-Melayu. Dah berpuluh tahun begitu. Dikaitkan dengan pergaduhan kaum 13 M3i 1969. Tak akan hilang imej itu, Ever.

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 8:17 am
Reply to  Anonymous

Anggap jer tanpa bukti…bahan umno bodohkan melayu..

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 8:13 am
Reply to  Anonymous

Fap hanye bahan untuk takutkan melayu bongok macam macai penyamun..

anonymous
anonymous
6 June 2020 8:45 am
Reply to  Anonymous

Melayu tak takut kpd DAP, melayu benci DAP. Kau faham bahasa tak? Kau sekolah tak? Kau barua DAP kan?

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:10 am
Reply to  anonymous

HAHAHA HOHOHO HIHIHI

Sokong sokong sokong

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 June 2020 11:55 pm

TOK MUDIN WAJIB KUBUR KAN PARTI KADOK SUPAYA MELAYU BERSATU……BIAR TONG M TUBUH PARTI BENDERA HITAM….. Berdasarkan analisis PRU-14, angka ini sangat mengurunkan PH……. Keputusan PRK Tanjung Pia adalah gambaran akhir Peralihan mendadak pengundi Melayu dan ini menguatkan lagi bahawa analisis PRU-14 ada asas untuk menjadi rujukan. Berdasarkan rekod sokongan undi ketika PRU14 lalu di mana pada masa itu PAS dan UMNO masih lagi belum bergabung dalam Muafakat Nasional. 1. Kangar BN + PAS = 23,771 PAKATAN = 20,909 2. Jerlun BN + PAS = 25,242 PAKATAN = 18,695 3. Kubang Pasu BN + PAS = 30,350 PAKATAN = 29,984… Read more »

Goh
Goh
6 June 2020 12:26 am

Rosmah binti mansor palimg sesuai jadi dajjal

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:45 pm

Hotel Sandakan tempat video kabur tutup. Azmin Sandakan takkan biar tempat bersama Haziq terkubur?

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 June 2020 10:37 pm

MEMANG LAH BEST JADI PH…..KENCING SANA KENCING SINI……BILA DAPAT KUASA BERAK SANA BERAK SINI…..DATANG PN TUKANG CUCI…… Bukan PH, Bukan PH ++ Tapi Pakatan Haru Biru……. Pertemuan beberapa pemimpin Pakatan Harapan dengan bekas pengerusi gabungan Dr Mahathir Mohamad petang tadi di Yayasan Al- Bukhary, Kuala Lumpur adalah tidak rasmi, kata Ketua Setiausaha Majlis Sekretariat PH Saifuddin Nasution. “Pertemuan petang tadi tidak rasmi. Jadi, PKR tidak ambil bahagian kerana kami sibuk dengan tugas masing-masing. (jawapan untuk kencing) “Kami kekal kukuh. Mereka (pemimpin PH) berhak berjumpa sesiapa sahaja demi kepentingan bersama PH. Kami hormat dan mengambil kira pandangan semua orang,” kata Saifuddin… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:35 pm

Mana MB Pas Kedah belum kena saman tauke balak 1 billion atau 1.5 billion atau 1.8 billion?

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:33 pm

Rasuah GLC oleh PM8 yang lemah sudah masuk SPRM. Kalau audio kabur jangan simpan lama macam video Sandakan.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:31 pm

Kes Adib mati dibunuh tak bela lagi? Yang kena mati dilanggar pemandu mabuk masa Ramadhan 2020 bila nak bela?

Goh
Goh
6 June 2020 12:20 am
Reply to  Anonymous

Semua sudah lupa apabila dibuai jawatan dan gaji lumayan..kikiki

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:29 pm

Boleh mabuk tapi naik Grab. Kerajaan Melayu Isle?

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:28 pm

Bantuan Covid19 sekolah agama 21j. Dewa Wee Ka Siong dapat bantuan Covid19 Kolej TAR 58j.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 10:26 pm

Syukur dapat diskaun RM1 di ATM boleh bayar bil TNB yang naik beratus.

anonymous
anonymous
5 June 2020 10:11 pm

Utk Goh dan 3,4 ekor anjing DAP.

Ke mana hilang menteri babi e-wallet 30.00. Yg kata negara nak bangkrap, hutang lebih 1 trilion. Babi ni kira hutang pun salah.
Ada 3,4 ekor anjing belaannya, boleh tak anjing2 suruhan tolong cari babi ni. Babi hutan yg warna hitam tu dah mampus ke belom?

Goh
Goh
6 June 2020 12:21 am
Reply to  anonymous

Rosmah binti mansor pon nak sekor anjing…nak buat sup untuk makan anak beranak meraikan kejayaan mempermainkan pak din dan mat min

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 8:23 am
Reply to  anonymous

Anjing najib menyalak lupa muyidin tambah 30 ringgit untuk anjing jilat e wallet..

Muyidin jual aset kerana nak elak bangkrap..

Anjing najib memang bongok

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 June 2020 10:01 pm

Kalau PN tamak dan nak bolok harta rakyat, Kalau PH mengambil kira kemampuan dan pengalaman…….. PH ni cakap hebat, buat tak, menipu pun ada. Hipokrit. Orang lain tak boleh mereka boleh buat sebab itu sebelum ini ada 38 pimpinan politik berada di GLC walaupun manifesto kata tak boleh. Rakyat bodoh kena kencing. Ini membuat aku makin boring dengan PH. Bacalah berita di bawah, kalah pun masih agih GLC itu pun mulut kutuk PN Dua pemimpin Parti Warisan Sabah (Warisan) yang juga bekas menteri dan timbalan menteri dilantik menerajui syarikat berkaitan kerajaan (GLC) milik kerajaan negeri Sabah. Menurut Astro Awani, bekas… Read more »

Awang hitam
Awang hitam
5 June 2020 9:52 pm

Hari2 merapu ko budin.rakyat semakin lupa dgn madey n nuar,muhyidin n team PN semakin pppular dan dikasihi rakyat.pkr semakin hancur,dap diam seribu bahasa kecut telor ,pan akan ditalkin..tnggu semua..khalas

Goh
Goh
6 June 2020 12:22 am
Reply to  Awang hitam

Hati hitam sehitam namanya..masyaallah

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 9:42 pm

Esok Zahid dan Najib keluar ugutan baru. MN bakal bertanding 222 kerusi. PM8 ke sana ke sini ke sana ke sini.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 9:40 pm

PM8 sudah telefon hakim tak? Ada lagi GLC kosong?

Goh
Goh
5 June 2020 9:38 pm

GEORGETOWN: MCA bakal berdepan tindakan, jika parti itu bertindak menaikkan yuran pengajian bagi penuntut di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) dan Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC). Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata ia berikutan kesediaan kerajaan menyediakan dana berjumlah RM5.5 juta bagi pembangunan UTAR dan TAR UC dalam pembentangan Bajet 2019 lalu. Dalam pembentangan Bajet 2019, kerajaan menperuntukkan dana bernilai RM5.5 juta kepada UTAR dan TAR UC, iaitu penurunan sebanyak RM24.5 juta, berbanding RM30 juta pada 2018. Guan Eng berkata, penurunan jumlah peruntukan itu berikutan pendirian kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak lagi membiayai kos operasi, sebaliknya lebih fokus… Read more »

Goh
Goh
5 June 2020 9:42 pm
Reply to  Goh

Mintak tolong sape² bagtau berapa bnyk peruntukkan wee ka siong dapat bila sebagai balsan dia membantu bersekongkol dgn pak din ,mat min menjatuhkan kerajaan sah ph???

Baru 2-3 hari tubuh kerajaan Tebuk atap dah bertambah peruntukkan utk wee ka siong .boleh ke bro??

Goh
Goh
5 June 2020 9:43 pm
Reply to  Goh

Sapa yg membela cina ni? Ph ke pn??

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 9:37 pm

Zahid dan Najib perlukan plea bargain macam Riza Aziz. PM8 wajib diugut dan dipicit telur?

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 9:28 pm

Penerima rasuah GLC dari PM8 buat kerja cepat. Tukar nama GLC dalam English. MEWA?

anonymous
anonymous
5 June 2020 8:49 pm

Siti kasim samakan penjualan arak dgn tahfiz Al Quran.
Yg ini Goh anjing DAP paling suka.

Goh
Goh
5 June 2020 8:58 pm
Reply to  anonymous

Yaaaa pak lebai pas pun suka dapat jual arak kat kota bharu…dapat cukai kata pak lebai..

anonymous
anonymous
5 June 2020 8:47 pm

Ni khas utk Goh keluarga dajjal.
Niat umno kau tahu? Niat DAP kapir laknatullah nak hancurkan melayu dan Islam kau tak tahu? Sejak bila anda makan daging babi dan minum air kencing pemimpin2 DAP? Sejak bila anda jadi barua dan anjing jaga pagar rumah pemimpin DAP kapir harbi laknatullah? Sejak bila kau pandai menyondol mcm babi hutan? Sejak bila kau jadi dajjal?

*kerana tulisan jawi, maszlee dipaksa berhenti jd menteri atas desakan DAP kapir harbi laknatullah.

Goh
Goh
5 June 2020 9:08 pm
Reply to  anonymous

Yaaaaa banyak melayu telah hancur sewaktu 22bulan ph berkuasa. Sebelum ph berkuasa umat melayu di malaysia adalah amat lah suci dari dosa.terutamanya rosmah binti mansor hatinya sesuci embun di daun. Kaum melayu yg amat berjaya sekali ketika umno berkuasa 65tahun telah menjadi mundur dan tertindas dengan teruk selama 22bulan ph memerintah Last sekali…Oleh kerana mazlee malik meletakkan jawatan baru² ni maka ramai lah org melayu islam malaysia tidak lagi pandai menulis dan membaca jawi… Note:Bodoh punya anon… nak jugak disabitkan dap.padahal hakikatnya apa jadi pada melayu skrg adalah sebab melayu sendiri yg 65tahun berkuasa…contohnya bosss kur dan rosmah binti mansor… Read more »

Goh
Goh
5 June 2020 9:14 pm
Reply to  Goh

Sapa nak tgok bideo menteri terpaling kanan pak din cepat angkat tangan..!!

Goh
Goh
5 June 2020 9:15 pm
Reply to  Goh

Bideo lgbt kabonyer…

Kakirembat
Kakirembat
5 June 2020 8:47 pm

Penyokong umnopaspn jgn banyak cakap. Masa ph kerajaan korang bangkitkan isu terowong, LGE beli rumah di bawah harga pasara, DAP jual harta kerajaan, islam ditindas di bawah ph, siti K bernaung d bwh ph dan mcm2 lg. So skrng umnopaspn jadi kerajaan. Ambil tindakan undang2 dan buat laporan polis mahupun sprm terhadap pertuduhan di atas. Dulu kecoh pasal rumah prima x laku kerana mahal di bwh ph. Tp skrng senyap sunyi slps menterinya berpaling tadah menyokong pn. Dulu kecoh menteri semburit. Skrng senyap sunyi stlh dia menyokong pn. Ini yg dikatakan org yg dulunya dihina kini suci stlh berkawan dgn… Read more »

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 June 2020 8:28 pm

YANG ANTI TUHAN TENTU PENYEMBAH SYAITAN LAKNAT…..YANG BENCI ISLAM TENTU KAFIR SESAT…. ..YANG BENCI MELAYU TENTU RASIS BANGSAT……YANG BENCI SULTAN TENTU MAFIA PEMBERONTAK…….. Saya tak letak jawatan dan takkan letak jawatan……… Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohd Redzuan Md Yusof hari ni menafikan spekulasi bahawa beliau akan meletakkan jawatan. Bercakap dalam satu sidang media khas di kediamannya di Kajang hari ini, Mohd Redzuan menjelaskan bahawa beliau percaya terdapat kumpulan tertentu yang mahu gugat kestabilan politik negara dengan menyebarkan spekulasi tersebut . “Sekali lagi saya ulangi saya tak letak jawatan dan takkan letak jawatan,” katanya. Ahli parlimen Alor Gajah itu juga… Read more »

Goh
Goh
5 June 2020 9:10 pm

Rosmah binti mamsor menyembah wang..dirinya cuma mengenal wang ringgit kata pengurusi tnb yang baru dilantik

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 9:18 pm

Sembah Tuhan rasuah GLC. Dewa Wee Ka Siong 58j puji umat Islam PNkhianat.

MAHATHIRVSANWAR
MAHATHIRVSANWAR
5 June 2020 5:28 pm

MELAYU BERPECAH BELAH KERANA TAKSUB PEMIMPIN…….. 30 HARI KERAJAAN PERIKATAN: 100 FAKTA… 1. Kerajaan Perikatan telah berjaya menstabilkan negara daripada tiga krisis serentak dalam masa sebulan iaitu krisis politik kepartian, krisis ekonomi rakyat, dan krisis pandemik COVID-19. 2. Sebaik sahaja mengambilalih kuasa, Tan Sri Muhyiddin dengan tegas dan jelas menyatakan bahawa beliau adalah Perdana Menteri untuk semua rakyat. 3. Tan Sri Muhyiddin membentuk kabinet dengan gabungan tokoh teknokrat berwibawa seperti YM Tengku Zafrul sebagai Menteri Kewangan dan Datuk Seri Mustapha Mohamed sebagai Menteri Ekonomi. 4. Tan Sri Muhyiddin turut melantik ulama terbilang seperti Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli al-Bakri… Read more »

Kakirembat
Kakirembat
5 June 2020 8:36 pm

Siapa yg memecah belahkan kaum di malaysia? Mereka kata anti DAP tapi bukan anti cina. Ya aku sokong puak ini anti dap. Dlm dap ada cina melayu india. So puak yg anti dap ini sebenarnya anti cina melayu india. Wow…nampaknya mereka anti bangsa malaysia. Jadi siapa sebenarnya memecah belahkan melayu?

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:13 am
Reply to  Kakirembat

Melayu India ada 2-3 ketul saja dalam DAP

Goh
Goh
5 June 2020 9:12 pm

Rosmah binti mansor lah punca melayu berpecah…what a dajjal woman

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 9:20 pm

Menteri air suam dan Menteri Doraemon juga tumpang bangga macai rajin merapu.

Selumbar
Selumbar
5 June 2020 5:25 pm

According to federal law, looting in the federal government is legitimate but the result is that it has many problems in the economy and addresses people’s problems.

Is it because Anwar is not allowed to be prime minister, some traitors are willing to take over their temporary throne but do not have the knowledge to govern Malaysia.

The most evil person in Malaysia is Malay Muslims …. shame.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 5:56 pm
Reply to  Selumbar

Saying that about the Malays makes you a bloody penghasut seditious bastard.

You shall be funcked and fucked until Bang Ali’s rod protrudes from your mouth, exuding a colourless substance half of which you have swaalowed.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 6:23 pm
Reply to  Selumbar

Where got “According to federal law, looting in the federal government is legitimate”?

KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 6:29 pm
Reply to  Selumbar

The bastard Selumbar cannot even write English with correct grammar.

Saying “The most evil person in Malaysia is Malay Muslims” this bastard must a product of SJK, hence a non-Malay, probably DAP bloke, trying to hit at Malay Muslims.

But PAS members have constantly been whacking and shitting such buggers since time immemorial.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 11:14 pm
Reply to  Anonymous

YES. The Rakyat has Problems with you and your PPBM TRAITORS. We TRUSTED you and allowed you to become PM of our Elected PH New Malaysia Govt. but you being an Old Man did things in your OLD UMNO DAYS AND WAYS. You made many Promises but did not fulfill them including the handover your PM Ship to DSAI after 2 years as Promised. You even wanted a 3rd Car Project even though everyone was against it. Then you happily attended the Malay Maruah Conference organised by the Opposition Parties and spoke bad things about the Non Malays just to… Read more »

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:17 am
Reply to  Anonymous

Kamu lulusan SJK ke? Tulis pun takda perenggan, siapa nak baca.

anonymous
anonymous
5 June 2020 4:27 pm

Ni khas utk Goh keluarga dajjal.
Niat umno kau tahu? Niat DAP kapir laknatullah nak hancurkan melayu dan Islam kau tak tahu? Sejak bila anda makan daging babi dan minum air kencing pemimpin2 DAP? Sejak bila anda jadi barua dan anjing jaga pagar rumah pemimpin DAP kapir harbi laknatullah? Sejak bila kau pandai menyondol mcm babi hutan? Sejak bila kau jadi dajjal?

Goh
Goh
5 June 2020 4:35 pm
Reply to  anonymous

Yaaaa betul..

22 bulan memerintah abis hancur iman org islam di malaysia…islam tak dapat diamalkan dgn sempurna semasa 22 bulan ph berkuasa.

Kasihan aku pada gundik rosmah binti mansor ni. Kikiki

anonymous
anonymous
5 June 2020 4:48 pm
Reply to  Goh

Presiden lgbt mcm kau ni, kalau mampus nnti suruh guan eng campak kandang babi.

Goh
Goh
5 June 2020 5:02 pm
Reply to  anonymous

Sape lgbt? Menteri paling kanan pak din ke maksud ko?

Atau rosmah binti mansor??

Goh
Goh
5 June 2020 5:07 pm
Reply to  Goh

Sape nak tgok bideo lgbt menteri kanan pak din cepat angkat tangan..

Kalu bideo rosmah mansor belom ada lagi koleksinya.rakaman audio rosmah binti mansor tu ade la yg dia memaki bosss kurrrr lemah kerana dianggap penjahat oleh rakyat aritu

Meme dajjal terhebat rosmah binti mansor kalau korg nak tau

Wau bulen
Wau bulen
5 June 2020 5:18 pm
Reply to  anonymous

Sdra Anonymous Saya ingin bertanya. Saya tiada menyokong sapa2. Saya hanya baca aoa ysng saudara tulis. 1. Muhyiddin melayu/muslim. His action has been defined as a TRAITOR after backstabbing TDM. Islam forbids treachery. Salah DAP ke? 2. Azmin lari dari Anwar. His actionnis that of a DESERTER. Salah DAP juga ke? 3. Zahid dituduh di mahkamah atas pecah amanah, salahguna kuasa etc dan di kira PENYAMUN. Adakah disebabkan DAP? 4. Hadi mengkafir sesama islam. Saman Claire konon fitnah dia terima 90 juta dari Umno. Perkuda dan perdagang agama. DAP menyebabkan dia berperangai serupa? Manakah mulianya melayu2 ini? Islam melarang kemungkaran… Read more »

anonymous
anonymous
5 June 2020 6:16 pm
Reply to  Wau bulen

Isu yg kau kata kafir mengkafir sesama islam berlaku semasa pm4, yg jelas dia telah menghina Rasulullah, memperlekeh dan menganjing hukum hudud dan mempersoalkan keadilan dlm islam. Hukumnya org yg berkata begitu dan org yg menyokongnya kau tanya sendirilah ustaz dari PAN. Mungkin dia dan mereka telah bertaubat.

Wau bulen
Wau bulen
5 June 2020 6:20 pm
Reply to  anonymous

You did not answer the questions…..sorry

Goh
Goh
5 June 2020 6:31 pm
Reply to  anonymous

Susah betul gundik rosmah binti mansor ni nak faham soalan

Goh
Goh
5 June 2020 6:34 pm
Reply to  Goh

Ustat pas pis pus ahli tetap syurga pon mainkan isu hudud….sebelom berkuasa beriya sampai guling melalak nak hudud, nak buat ruu355

Bila dah jadi menteri,dah jadi boss glc,dah ada jawatan kat agensi kerajaan senyap membisu isu hudud.

Yg aku dengar kelantan tak akan haramkan arak je berita smalam

Goh
Goh
5 June 2020 6:38 pm
Reply to  Goh

Syarat ketat dan peraturan tegas pengeluaran lesen penjualan arak oleh kerajaan negeri menjadi faktor utama minuman keras di Kelantan tidak berleluasa, selain faktor peratusan jumlah penduduk bukan Islam yang sedikit berbanding kapasiti penduduk muslim.

Pengarah Pelesenan dan Kawalan Perniagaan Majlis Perbandaran Kota Bharu – Bandaraya Islam (MPKB-BRI) Azizan Mohamed berkata, sepanjang tempoh lima tahun lepas hanya satu pertambahan kelulusan lesen penjualan arak diluluskan oleh kerajaan negeri.

“Secara keseluruhan pada masa ini hanya 15 lesen pemborong dan peruncit minuman keras yang memiliki lesen mengikut peraturan yang ditetapkan.

Wau bulen
Wau bulen
5 June 2020 7:38 pm
Reply to  anonymous

Komen saya 1.Isu yg kau kata kafir mengkafir sesama islam berlaku semasa pm4, 》》》》》Saya tak tanya zaman pm mana ia berlaku. Faktanya Hadi buat Amanat Hadi in black and white….ramai bercerai berai, mak bpk anak bergaduh, solat 2 imam, sembelihan orang umno haram dsbnya. 2. yg jelas dia telah menghina Rasulullah, 》》》》》 memgatakan tiada gillette zaman rasullah bukan menghina nabi. Nik Aziz kata nabi muhammad saw budk kecil biasa boleh kita ktakan hina permulaan nabi 3. memperlekeh dan menganjing hukum hudud dan mempersoalkan keadilan dlm islam. 》》》》》yg perlekehkan dan perkudaka dan perdagangkan agama adalah PAS. Keadilan dilihat dari kacamata PAS,… Read more »

anonymous
anonymous
5 June 2020 8:39 pm
Reply to  Wau bulen

Kafir mengkafir berlaku pd zaman pm4,zaman pm5, pm6 tidak berlaku.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 8:59 pm
Reply to  anonymous

Baru semalam budak ni kafirkan Pengerusi TH Tan Sri Zukri. Dosa takfir tak terampun.

Wau bulen
Wau bulen
6 June 2020 7:49 am
Reply to  anonymous

Betul. Tapi faktanya Hadi buat hal zaman pm4. Hadi tak pernah minta maaf….period

Goh
Goh
5 June 2020 4:14 pm

Rosmah binti mansor paling anti kekuasaan tuhan..

rosmah binti mansor dan najib bin razak cuba melawan ketentuan allah swt dimana setiap manusia akan semakin tua apabila umur meningkat..

Rosmah binti mansor dan najib bin razak cuba memudakan diri mereka dengan membeli produk anti penuaan yg beharga jutaan ringgit dari amarika.

Pihak berkuasa telah membuat pendakwaan terhadap rosmah kerana terdapat bukti yg amat kukuh rosmah binti mansor telah mengunakan dana kerajaan untuk membeli produk anti penuaan.

Sama2 kita tunggu hasil perbicaraan rosmah binti mansor ok

Tanpa Nama UK
Tanpa Nama UK
5 June 2020 4:54 pm
Reply to  Goh

https://www.hmetro.com.my/utama/2018/09/378215/beli-produk-hormon-rm1-juta >> Difahamkan, satu daripada pertuduhan itu dijangka menarik perhatian orang ramai.

Pertuduhan itu membabitkan pembelian produk hormon antipenuaan bernilai lebih RM1 juta dari Amerika Syarikat (AS).

Difahamkan, kehadirannya di ibu pejabat SPRM baru-baru ini disebabkan penyiasat percaya dana daripada SRC digunakan untuk membeli produk berkenaan.

Produk berkenaan dikatakan mampu meningkatkan kadar hormon lebih 600 peratus jika diambil secara berterusan.

Goh
Goh
5 June 2020 5:10 pm
Reply to  Tanpa Nama UK

Haaaaaaa ada pon link berita rosmah binti mansor iaitu wanita kesayangan macai umno.

Goh
Goh
5 June 2020 5:12 pm
Reply to  Goh

What the fishhhhhh this woman is…why bosss kurrrr very sayang kat dia tu.

Cisssssssssss….

Tanpa Nama UK
Tanpa Nama UK
5 June 2020 7:18 pm
Reply to  Goh

Sebagai seorang kawan (jiran2 Tuan Budin) bolehkah saya minta jika sebut nama Rosmah tolong jangan bubuh binti ayahnya. Kesian almarhum tu.

Goh
Goh
5 June 2020 5:15 pm
Reply to  Tanpa Nama UK

Hoiiiiii macai rosmah mansor.kau baca la berita ni.

Berita tulen ni tau.sebab kalu tak tulen kompom rosmah binti mansor melalak nak saman punya.ye tak??

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 6:04 pm
Reply to  Tanpa Nama UK

Hormon anti-penuaan? Kasi bukti lah itu berkesan. Selagi takda bukti, itu mengarut.

Goh
Goh
5 June 2020 6:35 pm
Reply to  Anonymous

Tanya la rosmah binti mansor bekesan ke tak..bodoh kau ni

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 6:51 pm
Reply to  Goh

Kau punya bangang Tuhan saja yang tau. Kau ingat Mak Badak nak kasi tahu? Bikin malu dia mengaku tidak cantik semula jadi.

Hadkan lah bodoh kau itu, Dol. Simpan sikit untuk hari kemudian, kalau tak, bangang semata ler kamu.

Anonymous
Anonymous
5 June 2020 6:45 pm
Reply to  Goh

Ini Goh pun banyak wayang dan songel saja. Menuduh liar tanpa bukti, fakta atau punca maklumat yang sahih.

Aku bukan peminat Boss kurr atau Mak Badak. Tapi kamu tahu bahawa kes ini dalam mahkamah namun demikian kamu bincang di sini pahal. Bukan kah itu sub judice.

sub judice

under judicial consideration and therefore prohibited from public discussion elsewhere.

Goh
Goh
5 June 2020 7:02 pm
Reply to  Anonymous

Ko punya bodoh sama macam rosmah binti mansor..Kikiki

Goh
Goh
5 June 2020 7:07 pm
Reply to  Goh

Puak yg membela pak din ,mat min pengkhianat adalah sama sahaja seperti ia memuja rosmah binti mansor…

Goh
Goh
5 June 2020 8:57 pm
Reply to  Goh

Barang siapa yg bersekongkol dengan boss kurrrr…termasuk pak din dikira telah mengkhianati undi aku.

Rosmah binti mansor patut dihukum seberat beratnya

Anonymous
Anonymous
6 June 2020 9:24 am
Reply to  Goh

Siapa yang kau cakap kau undi pun tak tahu betul ke tak.

Wau bulen
Wau bulen
5 June 2020 4:10 pm

Dr Zul,

I believe every act has a return. And I am waiting for that….I firmly believe it will be sooner than later… wallahuaklam