Shahbudin…

Berbicara Tentang Hitam Putih Malaysia

WAKTU BERKEMPEN TERLALU SINGKAT, UMNO PATUT ANJUR DEBAT TERBUKA

Waktu berkempen bagi pemilihan pucuk pimpinan UMNO kali ini boleh dikata agak singkat dan pasti menyukarkan calon-calon yang bertanding untuk menjelajah ke negeri-negeri dan bahagian-bahagian untuk bertemu perwakilan.
Dengan tarikh tutup pencalonan pada 17 Jun lalu, manakala hari pengundian pada 30 Jun, bermakna waktu berkempen hanya ada kira-kira 12 hari saja.
Dengan itu, sudah tentu calon-calon yang bertanding terpaksa berkejar dengan masa untuk pergi ke negeri-negeri dan bahagian-bahagian bagi bertemu para perwakilan bagi merayu sokongan serta undi.
Terutama bagi bagi calon yang bertanding jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO misalnya, barangkali tidak memadai jika mereka sekadar berjumpa perwakilan dengan hanya membelanja makan atau minum petang semata-mata.
Setidak-tidaknya, bagi pesaing jawatan utama itu, mereka mesti mahu membentangkan visi, gagasan dan  apa yang mahu dilakukan jika diberi amanah memegang jawatan yang diidam-idamkan.
Visi, gagasan dan apa yang mahu dilakukan itu boleh jadi pula merangkumi soal ekonomi, politik, cara bertindak sebagai pembangkang, persediaan menghadapi pilihanraya dan macam-macam lagi.
Oleh kerana banyak topik yang mahu dibicara dan dibentangkan, jika dibiarkan setiap calon bergerak secara sendiri-sendiri, ia mungkin juga menimbulkan masalah kepada calon dan perwakilan cawangan-cawangan yang bakal memberikan undi mereka.
Selain boleh juga berkempen melalui media sosial, ibu pejabat UMNO dalam hal ini mungkin boleh mengatur debat atau forum terbuka, terutama di kalangan mereka yang bertanding jawatan Presiden dan Timbalan Presiden parti.
Debat atau forum terbuka itu sama ada diadakan di Kuala Lumpur yang siarannya dilakukan secara langsung melalui media sosial atau boleh juga diadakan mengikut zon seperti utara, selatan, tengah dan timur.
Dengan adanya debat atau forum yang disiarkan secara langsung melalui media sosial atau turut dihadiri oleh para perwakilan itu, mereka boleh menilai sendiri tahap kemampuan calon-calon yang bertanding berdasarkan penampilan tersebut.
Ini juga menjadikan lantai pertandingan terlihat adil bagi semua calon yang bertanding di mana mereka boleh menggunakan peluang dan ruang tersebut dengan sebaik-baiknya untuk berkempen dan menunjukkan kemampuan masing-masing.
Langkah ini juga sekaligus mampu membendung atau mengurangkan amalan politik wang yang mungkin berlaku dalam pemilihan kali ini. (ShahbudinHusin 19/06/2018)
0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Subscribe
Notify of
guest

16 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x