DUA BERITA GEMBIRA BUAT RAKYAT MALAYSIA

Dua berita ini – mengheret Najib Razak ke muka pengadilan berkaitan skandal 1MDB dan membuka semula kes pembunuhan Altantuya Sharibuu – ia adalah antara perkara yang paling ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia selepas jatuhnya regim BN pada 9 Mei lalu.

Dalam kes 1MDB, selepas lebih sebulan tumbangnya BN, ia kini paling dinanti-nanti oleh mereka yang menyokong Pakatan Harapan sehingga gabungan itu berjaya menjadi kerajaan menggantikan BN.

Sebagaimana yang selalu disebut sebelum ini, antara keutamaan rakyat bersatu hati menumbangkan BN ialah untuk melihat skandal 1MDB dibongkar hingga ke akar umbi dan seterusnya Najib mesti diheret ke mahkamah serta dijatuhkan hukuman yang sewajarnya.

Pengakuan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad bahawa kerajaan ketika ini sudah mempunyai kes yang hampir sempurna terhadap Najib  berkaitan skandal 1MDB, tentu saja menambah kelegaan kepada penantian rakyat sejak lebih sebulan yang lalu.

Dalam hal ini, kerajaan harus cepat menahan atau mendakwa Najib agar keyakinan rakyat terhadap Pakatan Harapan tidak pudar di pertengahan jalan.

Lebih lama Najib dibiarkan bebas dan tidak didakwa, sambil beliau boleh ke sana ke mari dan memutar tajuk berita bagi menagih simpati, ia lama kelamaan mungkin mengundang simpati rakyat terhadapnya, meskipun hakikatnya skandal 1MDB yang terkait secara langsung dengannya, jika diteliti dengan mendalam betapa besarnya kecurian wang yang dilakukan, tidak ada sesiapa yang sudi memaafkan kesalahannya.

Meskipun rakyat secara umumnya sedar kerana angkara 1MDBlah yang menyebabkan kehidupan mereka jadi sengsara dan dibebankan dengan pelbagai kesusahan yang menyulitkan lagi kehidupan, namun terlalu lama membiarkan Najib tidak didakwa boleh juga mengundang persoalan seolah-olah kerajaan tidak cukup bukti untuk mendakwanya.

Namun, penjelasan Tun Mahathir bahawa pihak berkuasa sudah ada kes yang hampir sempurna terhadap Najib, secara tidak langsung bermakna bekas Perdana Menteri itu akan ditahan dan didakwa tidak berapa lama lagi.

Ramai yang gembira dengan apa yang diperkatakan oleh Tun Mahathir ini.

Begitu juga dalam kes pembunuhan Altantuya, perjalanan perbicaraan selama ini adalah memalukan negara kita. Tidak kita siapa mangsanya, perbicaran kes itu jelas memperlihatkan kita tidak cukup terpuji dalam menjunjung keadilan.

Tidak pernah dalam kes yang melibatkan pembunuhan, motif mengapa Altantuya dibunuh dianggap tidak penting dan diabaikan dan pelakunya terus dihukum begitu saja.

Meskipun Sirul Azhar Umar dan Azilah Hadri, dua anggota UTK yang menjadi pengiring kepada Najib (ketika beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri) didapati bersalah, tetapi oleh kerana kedua-duanya tidak mengenali Altantuya, maka motif pembunuhan dan siapa yang mengarahkannya mestilah dicari.

Mengabaikan motif pembunuhan samalah seperti menidakkan keadilan.

Razak Baginda yang pada mulanya dituduh bersubahat, tetapi kemudian didapati tidak bersalah, tetapi persoalan paling misteri ialah mengapakah pihak pendakwaan tidak mengemukakan rayuan terhadap pembebasannya?

Adakah pembebasan Razak Baginda menggembirakan pihak pendakwa, maka rayuan tidak dikemukakan?

Bukankah pihak pendakwa sepatutnya hanya berasa gembira jika pihak yang dituduh disabitkan kesalahan dan bukannya jika dibebaskan?

Hari ini bapa Altantuya dilaporkan dibawa oleh peguamnya, Ramkarpal Singh untuk bertemu Peguam Negara, Tommy Thomas dan esok pula dengan Tun Mahathir.

Kenyataan Ramkarpal bahawa petunjuk baru telah dikemukakan kepada Peguam Negara dan membayangkan ada petanda positif kes itu akan dibuka semula, ia adalah satu lagi berita gembira buat sesiapa jua yang mencintai keadilan.

Dengan membuka semula kes itu, ia bukan saja dapat menegakkan keadilan dan memastikan mereka yang terlibat dihukum dengan sewajarnya, malah juga mampu memberi imej baik kepada negara di mata dunia.

1MDB dan Altantuya, dua kes besar ketika Najib menjadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, kini giliran rakyat untuk mengetuai kebenaran hakiki mengenainya. (ShahbudinHusin 19/06/2018)

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2019 — 2:06 pm
Subscribe
Notify of
guest

105 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 4:49 am

PM: Siasatan 1MDB berdasarkan bukti, bukan sentimen 20 Jun 2018, 10:32 pagi (Dikemaskini 20 Jun 2018, 10:50 pagi) A ASiasatan kerajaan terhadap 1MDB perlu dibuat berdasarkan bukti dan bukan berasaskan sentimen, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Bercakap kepada South China Morning Post, Mahathir berkata perkara itu menyebabkan pihak berkuasa mengambil masa untuk mendakwa syarikat pelaburan strategik negara itu dan bekas pengerusi lembaga penasihatnya, Datuk Seri Najib Razak. "Jadi, para pendakwa kini sedang mengumpul bukti itu sehingga apabila mereka pergi ke mahkamah, para hakim tidak membuat penghakiman mereka berdasarkan sentimen, tetapi atas fakta dan bukti yang ditunjukkan di mahkamah.… Read more »

Nor Ramli
Nor Ramli
20 June 2018 4:08 am

Masa gst aku beli horlick pack 3in1 rm7.49 la ni x de gst rm8.49 pasary 99..bnyk lg yg naik hrga..budin tolong war warkn benda2 gini…mslh kt ats rkyt maerhein tak mau lg tau..skrg mslh rkyt yg difokus..gas msk naik 70sen..rkyat jgk yg jd mgsa..kelua mulot singa masok mulot buaya plk..dua kali lima je..

albanji
albanji
20 June 2018 4:11 am
Reply to  Nor Ramli

Najib gesa kerajaan gantung cukai eksport minyak sawitBernama | June 18, 2018Bekas PM berkata cukai eksport itu untuk membantu pekebun kecil sehingga pasaran kembali pulih. Gambar Bernama KUALA LUMPUR: Bekas perdana menteri menggesa kerajaan menggantung cukai eksport minyak kelapa sawit sehingga akhir tahun ini atau sekurang-kurangnya sehingga harga dan permintaan pasaran kembali pulih bagi membantu pekebun kecil. Menurut Datuk Seri Najib Razak, Khamis lalu harga minyak sawit mentah menyusut bagi hari ke-9 berturut-turut di mana harga kini ialah RM2,300 satu tan metrik. “Turut dilaporkan, eksport minyak sawit kita bagi 10 hari pertama Jun jatuh sehingga 20% berbanding tahun lalu. “Satu… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 4:30 am
Reply to  Nor Ramli

Ko pegi beli hirlicks kat giant…harga murah…

Ramly Ahmad
Ramly Ahmad
20 June 2018 8:29 am
Reply to  Nor Ramli

Bro kita kena sabo..pembuat pengeluar pemasar pun mau ambik kira..hal beli jual barangan..dorang ini pun penyamun..penyamun komosir yg sulit juga..
sabo..msk rmh baru pertama kali..faham2 je le..penghuni dulu tinggakan rmh berselerak..berserabut..puas tu nak kemas serta nak dcuci..apa kata Tun..pengalaman org2 PH tatakelolaan kememterian belum ada secukup kemampuan sebenar seperti mana 22thn beliau mentadbir..bkn mudah bhai..bila mana setel..pemantau atau penguatkuasaan harga brg boleh d susuli..dambil tindakan yg munasabah..kan gitu..
Jgn ikut pencacai yg jiwa parah tu..mcm sialbanjiro..

abda
abda
20 June 2018 4:01 am

Saya hairan mengapa ada yang masih lagi mengata MACC mengeluarka waran tangkap untuk Jho Taek Lo dll "membantu penyiasatan". Bila sudah di keluarkan waran tangkap, penjenayah tidak lagi "membantu penyiasatan". Di harap SPRM atau Polis tidak berpendirian "tangkap, membantu penyiasatan". Sebab membayangkan kemungkinan tidak coba "memerah" segala maklumat yang di perlukan bila sudah dapat di tangkap. Yang di tangkap tidak mungkin memberi maklumat dengan sukarela. Sama ada di soal siasat cara yang tegas yang akan membawa kapada mereka mengeluarkan maklumat. Di US mereka ada gunakan cara "water boarding" yang di tuduh "inhuman" atau tidak berperi kemanusiaan. Ada yang gunakan cara… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 4:09 am
Reply to  abda

'Keghairahan HARAPAN burukkan pentadbiran BN takutkan pelabur'Diterbitkan 19 Jun 2018, 9:05 malam | Dikemaskini 19 Jun 2018, 9:10 malam A+ A- Unit Komunikasi Strategik Umno mendakwa keghairahan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) memburukkan pentadbiran BN dahulu telah menakutkan pelabur. Ia berkata Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI) telah susut lebih 100 mata sejak HARAPAN mentadbir negara manakala pelabur asing membawa dana mereka keluar daripada negara. "Antara punca utama pelabur asing menjual saham dan membawa keluar dana adalah kerana politiking melampau iaitu keghairahan memburukkan BN dengan dakwaan hutang negara lebih RM1 trilion dan (pewujudan) Tabung Harapan (untuk membayar hutang negara)," kata kenyataan itu.… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 4:28 am
Reply to  abda

Pelabur mana yg takut?…kerja pelabur kaut untung…bila harga sahan turun pelabur datang semula…

Fan Tun
Fan Tun
20 June 2018 2:15 am

Albanji si balaci tuduhan mu berat
Tun Mahathir diburukkan sifat
Nikahi gadis, Altantuya dilibat
Albanji balaci dukun khurafat!

Kalau Albalaci bukan penakut
Buat laporan nak Tun sangkut
Takde modal gila di ikut
Dasar pencacai otak di bontot!

Wei balaci geng Pemantau
Apa cerita nak ko kuntau
Tun dihormati diceruk rantau
Albalaci hanya pak dukun santau!

Bos kamu dah sesak nafas
Kamu pulak berhempas pulas
Kalau dah luka carilah kapas
Takde beban batu digalas!

Woi Balaci geng Pemantau
Dengan Lokman yg kena halau
Burukkan Tun nak bagi santau
Kuat temberang si kaki hamlau!

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 2:31 am
Reply to  Fan Tun

Yeoppp…..teman nak ngabor……gitu lerrr rope kalo orang udah putuih bekalan dedaaaakk yeop….

Kalo bonsai pon udah tak cukop baja……inikan pulak dedaaakkkk…..

Bahaya putuih dedaaaak ni….hangat pijor……ngelejat ngelupor……lama2 idak ke giler jadinye.

Tu yg meraban teben tak berenti tu yeoooppp…
Kecik2 tak naknya mampoih.

albanji
albanji
20 June 2018 2:38 am
Reply to  Fan Tun

Tunjukkan barangan runcit murah selepas GST sifar kata aktivis kepada Salahuddin PETALING JAYA: Kumpulan pendesak pengguna mahu Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Salahuddin Ayub membuktikan dakwaan beliau bahawa harga sayur-sayuran, daging dan keperluan asas lain turun sehingga 50% selepas cukai barangan dan perkhidmatan (GST) berkadar sifar. Pergerakan Pengguna Malaysia (MCM) berkata banyak barangan makanan segar memang dikecualikan daripada GST sebelum kerajaan baru Pakatan Harapan (PH) memansuhkan bayaran cukai itu untuk semua jenis barangan dan perkhidmatan. “Kami fikir kenyataan menteri itu pramatang. Mencapai penjimatan 30% ke 50% dalam tempoh kurang sebulan adalah ajaib,” kata presidennya Darshan Singh Dhillon “Tentu hebat… Read more »

dad
dad
20 June 2018 4:06 am
Reply to  Fan Tun

al banci!

albanji
albanji
20 June 2018 4:09 am
Reply to  Fan Tun

Pas kemuka nama calon Speaker, Timbalan Speaker Dun KedahNURUL HIDAYAH HAMID 19 JUN 2018FacebookTwitterWhatsAppEmailMore853Pas kemuka nama calon Speaker, Timbalan Speaker Dun KedahSanusi menyerahkan nama calon Speaker dan Timbalan Speaker dari PasA- A+ (Ubah saiz teks)ALOR SETAR – Pas Kedah mengemukakan senarai nama calon Speaker dan Timbalan Speaker Kedah bagi Sidang Dun Penggal ke-14 pilihan mereka di Wisma Darulaman, di sini, semalam. Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, beliau mewakili Pas Kedah mencadangkan nama calon lain selain calon dicadangkan kerajaan negeri. Beliau yang juga Adun Jeneri berkata, pihaknya mencalonkan Pesuruhjaya Pas Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Syeikh Fakhrurazi… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 4:26 am
Reply to  Fan Tun

Albanjir ko tak pegi pasaraya giant?..

Taey Khoo Cheng
Taey Khoo Cheng
20 June 2018 1:37 am

Berita ini lebih menggembirakan! Once upon a time, the Finance Minister (FM) of a New Alliance Government of a country was having a dialogue with the Prime Minister (PM). FM:"Boss. I heard that the people are asking and demanding us to fullfil all the promises we made in the manifesto." PM:"Never mind, I'll tell them that the destruction made and left by the previous government is so severe. We need to remedy that first and have to postpone all the promises". FM:"But boss, will the people accept that?" PM:"Come on dear. It'll be part of your job to convince the… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:45 am

Naikkan harga minyak tiap minggu dan kutip gst bayar bunga hutang kerajaan dan hutang 1 mdb…cara najibcomics berhutang…lagi tinggi harga barang lagi banyak dapat gst….tai koo cing punye ekonomi..

albanji
albanji
20 June 2018 2:37 am

Zeti Aziz pun nak jadi macam Ahmad Maslan Saya terbaca kenyataan oleh Anggota Majlis Penasihat Kerajaan Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz yang berkata pengguna akan terus menikmati harga barangan yang lebih rendah, susulan keputusan kerajaan melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) berkadar sifar. Bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) itu berkata, sehubungan itu para peruncit perlu berkongsi kebaikan itu kepada pengguna. Zeti turut memaklumkan cukai berkadar sifar itu telah meningkatkan perbelanjaan dalam kalangan rakyat. Katanya “Ia sesuatu yang baik. Ramai pengguna mengakui ekonomi semakin rancak sekarang dan ramai orang mula membelanjakan wang." Selepas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani,… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 4:25 am

Harga kereta melambong turun bila gst sifar. Jualan meningkat…barangan di giant turun…berebut orang ramai membeli di giant..

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:19 am

Ringgit melantun semula19 Jun 2018, 12:36 tengahari (Dikemaskini 19 Jun 2018, 12:39 tengahari) Ringgit melantun semula untuk dibuka tinggi pada sesi pagi hari ini berikutan permintaan yang bertambah baik terhadap unit tempatan itu dalam keadaan peningkatan harga minyak, kata seorang peniaga. Pada jam 9.11 pagi, ringgit berada pada 3.9950/4.000 berbanding dolar AS daripada paras penutup 3.9960/9990 semalam. Harga minyak kembali pulih daripada penurunan baru-baru ini menjelang mesyuarat Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum, yang dijangka menyaksikan peningkatakan pengeluaran selepas mengehadkan bekalan sejak 2017, di samping para pelabur menilai impak pertikaian perdagangan Amerika Syarikat-China. Meskipun dagangan yang tidak menentu, harga minyak penanda aras… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 2:33 am

Sepintas lalu 1USD = RM4 Hari ni tukaran asing bg 1USD sama dgn RM4. Apakah impak terhadap ekonomi negara secara sepintas lalu. Nak huraikan secara details mungkin tak berkesempatan kerana saya berada di luar. Hanya duduk sebentar je selepas sembahyang asar tadi di R&R Lebuhraya MEX. Jadi dlm masa 20 minit ini, saya nukilkan utk tatapan semua. Secara directnya, barang-barang yg kita import akn menjadi mahal. Terutamanya minyak mentah yg dibeli dari Timur Tengah. Kita perlu menggunakan bnyk Ringgit sebagai tukaran USD. Jika kita maintain harga RM2.20 seliter bagi RON95, maka kita bukan saja menanggung dari segi tukaran wang asing… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 4:52 am

Ape yg nak diherankam….minyak di sedut di laut terengganu…

Zaman najib 1 dollar sama 4.40…

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:12 am

Ismail Kassim keluar Umno, jadi ADUN bebas 20 Jun 2018, 8:50 pagi (Dikemaskini 20 Jun 2018, 8:57 pagi) A AAnggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tambun Tulang, Datuk Ismail Kassim mengumumkan keluar Umno malam tadi selepas hilang keyakinan kepada pucuk pimpinan parti. Ismail yang juga adik kepada Pengerusi Perhubungan Barisan Nasional (BN) Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata beliau kini menjadi ADUN bebas dan membayangkan kemungkinan menyertai Parti Pribumi Bersatu (BERSATU) dalam masa terdekat. "Secara rasminya saya sudah keluar Umno dan BN untuk menjadi wakil rakyat bebas dalam negeri ini. "Keputusan ini dibuat atas beberapa faktor dan antaranya ialah saya sudah… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 1:19 am

Mahathir kata pelbagai tuduhan akan dikenakan kepada Najib tapi bila? Hari ini Malaysiakini seperti mengulang semula berita tuduhan kepada Najib dengan mengambi berita daripada Reuters. Malaysiakini menulis penyelewengan dan rasuah menggunakan wang kerajaan adalah antara tuduhan yang akan dikenakan ke atas Datuk Seri Najib Razak susulan siasatan ke atas dana 1MDB yang didakwa diselewengkan, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Dalam wawancaranya, Dr Mahathir memberitahu Reuters bahawa penyiasat sudah "mempunyai kes yang hampir sempurna" terhadap suspek utama yang menipu 1MDB dan menyalahgunakan berbilion ringgit wang negara. Beliau juga menuduh Najib, yang telah mengasaskan 1MDB, sebagai berperanan utama. "Dia bertanggungjawab… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:20 am

Peguam negara yg tahu…

albanji
albanji
20 June 2018 2:31 am

Selagi pembawaan Islam itu cara PAS, Islam itu tidak akan menang ke? SAYA membaca satu posting tulisnya "Selagi pembawaan Islam itu cara PAS, Islam itu tidak akan menang selamanya, jangan mimpilah". Namun ini bukannya telahan pertama yang dibaca tetapi ianya adalah untuk kesekian kalinya oleh pembenci-pembenci PAS. Dia kata cara PAS akan menyebabkan Islam tak menang sampai bila-bila. Dia tak beritahu pula Islam cara mana yang boleh Islam cepat menang, Islam cara BN ke atau Islam cara PH? Kalau dikatakan Islam itu tidak menang kerana cara PAS, apakah Islam itu boleh menang dengan sebab cara PH atau cara BN, sekarang… Read more »

john doe
john doe
20 June 2018 12:55 am

Saya pernah sebutkan dulu bahawa skandal-skandal yang melingkari Najib (dan Rosmah tentunya) adalah jauh lebih hebat daripada apa-apa skandal besar yang pernah wujud di dunia moden hari ini disebabkan Najib punya skandal all in one selain skandal-skandalnya berskala besar dan bersifat antarabangsa, daripada songlap besar-besaran, tangkap basah, rasuah, pengkhianatan, salah guna kuasa, penggunaan bomoh-bomoh sihir hatta ke skandal pembunuhan sekalipun. Terlalu besar, banyak dan hebat skandal-skandalnya telah menjadikan batang tubuh Najib itu sendiri sebagai satu skandal. Padan sangat untuk disebut 'Najibgate' atau barangkali 'Jibrosgate'. Najib dan Rosmah telah membuatkan Bonnie and Clyde kelihatan seperti budak-budak amatur baru nak belajar buat… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 1:10 am
Reply to  john doe

Dr. Mujahid takut jadi macam Dr. Idris nama tersenarai tapi tak ada.. baik sebut awal Naib Presiden AMANAH Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa hari ini mengesahkan namanya antara yang disenaraikan oleh parti itu untuk menganggotai kabinet Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Katanya, keputusan parti untuk mengemukakan namanya adalah berasaskan kepimpinan beliau dalam parti dan pengalaman dalam arena politik negara. "Saya bersedia untuk berkhidmat tidak kira apa-apa jawatan kabinet yang diberi…Saya anggap itu sebagai satu penghormatan yang tinggi dan amanah untuk berkhidmat kepada negara," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Yang Dipertua Pulau Pinang Tun Abdul Rahman… Read more »

Ramly Ahmad
Ramly Ahmad
20 June 2018 7:24 am
Reply to  john doe

Hahahahha satu tepukan buat tok najib..

Khatijah Nuno
Khatijah Nuno
24 June 2018 7:37 pm
Reply to  john doe

John Doe mmng Najib tak buat liwat songsang (sesama jenis) tetapi dgr2 dia ada liwat berlawanan jenis dgn "Altantuya" kekasih/isteri Razak Baginda. Itu yg dinyatakan oleh mendiang SP Bala dan Razak

Fan Tun
Fan Tun
20 June 2018 12:54 am

Bro Phantom betul lah tu
Tun Siti mahu di lutu
Wanita yg baik dibuat begitu
Sekarang Wanita Nombor Satu!

Wanita yg bengkok sarat permata
Dulu AmeNo sanjung dan puja
Sekarang bisu tidak terkata
Pokok bonsai dah hilang baja!

Tun Siti is still the best
Wanita sopan bukan perabis
Ranjau duri dah lulus test
Si pokok bonsai freedom abis!

albanji
albanji
20 June 2018 1:07 am
Reply to  Fan Tun

Tiga: Bila budi ada sempadan Bila soal budi (sama ada benar atau tidak) ditimbulkan, terutama sekali oleh orang terdekat atau suruhan, ada kejelikan yang muncul dalam kalangan mereka yang mendengar. Selalunya hanya menanti masa untuk kebencian timbul, terutama dalam kalangan orang muda yang keras kepala dan idealistik. Golongan muda ini tidak rasa terhutang budi hanya kerana perjuangan 1998 digerakkan Anwar yang jadi titik sejarah berubahnya landskap politik Malaysia selamanya. Tidak ada perasaan, cuma kalau besarnya jasa dan hebatnya Anwar diulang-ulang ia boleh timbulkan jelik, kemudian benci. Seperti bencinya mereka apabila “jasa” Rosmah disebut Najib atau orang suruhan mereka yang lain.… Read more »

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 1:54 am
Reply to  Fan Tun

Well done Bro Fan Tun….
Keep it up yeooopp….!!

albanji
albanji
20 June 2018 2:28 am
Reply to  Fan Tun

Pergolakan MB Selangor melukakan lagi PKR ADUN Ijok Dr Idris Ahmad menafikan dakwaan beliau terlibat dalam penipuan wang Dana Pinjaman Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) pelajar sebuah kolej swasta yang mempunyai kaitan dengannya. Menurut Idris, dakwaan itu menyatakan bekas ketua pegawai operasi kolej tersebut telah membuat laporan terhadapnya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Kementerian Pendidikan. Idris bagaimanapun berkata, beliau telah menghubungi ketua pegawai eksekutif kolej itu yang memberitahunya mereka tiada sebarang masalah dengan PTPTN mahupun Kementerian Pendidikan. Idris membuat laporan polis berhubung perkara itu hari ini. "Saya telah merujuk peguam yang meminta saya membuat laporan polis untuk tindakan selanjutnya… Read more »

Zulkifli Abu Bakar
Zulkifli Abu Bakar
20 June 2018 12:01 am

Situasi SAA ini merupakan duri dalam daging yang kritis bagi PH. SAA bukan saha menyerang secara terbuka apa2 kenyataan dan tindakan DSAI dan membiarkan hanya satu hala komen2 kutukan dari pengikut blog malah menyatakan tanpa selindung tidak mahu TDM menyerah tugas kpd DSAI. Situasi ini bukan sahaja membebankan DSAI yang terpaksa befikir bagaimana memberi reaksi sepadan cth perlukah Rafizi membalas all out malah memberi bebanan kpd TDM apakah beliau merestui tindakan suara proksi terkuat beliau yg umpama self-destruct apa yg dibina bersama dlm PH? Majlis Presiden PH mesti bersidang secepat mungkin utk tegaskan pendirian mengenai SAA dan jika perlu kenakan… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 1:04 am

Dua: Bila kebanggaan jadi sumpahan Janji PH untuk Anwar jadi perdana menteri selepas Dr Mahathir Mohamad bukan mutlak, ada syaratnya; undi rakyat diperlukan untuk Anwar masuk Parlimen. Sudah-sudahlah berulang kali mengingatkan yang Anwar “pasti” jadi perdana menteri. Perangai jawatan perwarisan mutlak ini dulunya amalan Umno. Rakyat Malaysia berhak memilih dan jika mereka memilih untuk tidak menghantar Anwar ke Parlimen, apakah yang boleh dilakukan PH? Hentikanlah amalan serah kerusi kepada Anwar supaya dapat bertanding dan masuk Parlimen. Dahulu Permatang Pauh, nasib baik Pandan tak jadi. Tunggu sahaja kerusi Pekan atau Bagan Datuk atau Putrajaya atau mana-mana dikosongkan dan bertandinglah dengan bangga,… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:23 am

Kalo umno yg buat tentu tak salah seperti rampas kuasa kerajaan perak tahun 3009..

albanji
albanji
20 June 2018 2:24 am

Gejala sosial makin hari makin teruk… solusi tak ada.. Aku lihat maksiat seperti piramid. Semakin hari, semakin banyak. Semakin bertambah masa, semakin bercambah. Siapa yang tak turun padang, maka mereka takkan tahu semua ini. Mereka yang berada di atas, kiri dan kanan yang terlindung, menyangka semuanya okay dan mampu diubati dengan solusi yang mereka beri. Dan yang menanggung segala solusi tak berkesudahan itu adalah orang atas tanah seperti kami. Dan yang akan menanggung kesan jangka panjang pula adalah anak cucu cicit kita nanti. Realitinya, anak cucu kita akan dibesarkan dalam golongan majoriti di kiri dan kanan mereka hidup dengan seks,… Read more »

Fan Tun
Fan Tun
19 June 2018 11:59 pm

Tak lama lagi, tak lama lagi
Sekarang ni pun dah ketar gigi
Akibat buat negara rugi
Tak nyenyak tidur malam ke pagi!

Bukan sikit wang disapu
Billion ringgit dah masuk saku
Menabung kecil hanyalah tipu
Madah berhelah tidak mengaku!

Thomas dah siap,saksi dah ada
Dah hampir lengkap,dah tahu siapa
Nak kena cekup dah nampak tanda
Kes Attantuya rakyat tak lupa!

Siapa yg bunuh dah kenalpasti
Sudah duduk di kandang besi
Apa motif kita tak reti
Arahan bunuh siapa yg kasi?

Korek,gali semua sekali
Siasat penuh jangan peduli
Dulu kebal kononnya lali
Sekarang leher dah jerut tali!

Gigil,ketar apanya tidak
Sepandai tupai jatuh terhentak
Masuk kandang kerbau dan badak
Alkibat gelojoh semua dilantak!

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 12:36 am
Reply to  Fan Tun

Hehehehehe
Lawak ni yeopppp….

Bro Fan Tun…….teman teringat pada Januari 2018 yg lepas Tun Siti Hasmah kena soal polis sebab ambik bahagian dalam perhimpunan "Wanita bantah politik toksik"……..sekarang deme dua orang tu hadap lerrr soalan maut deme pulaaakkk.

Aterrr dunia ni pusin macam roda……dulu deme di ateh sekarang udah di bawah…….kuasa Allah…..itu lerrr pasei jangan bongkak…….eksyen benor….

albanji
albanji
20 June 2018 1:01 am
Reply to  Fan Tun

Anwar-Rosmah dalam sudu tiga babak Satu: Bila sudu berlebih-lebih DAHULU kita ada isteri perdana menteri, sekarang kita ada suami timbalan perdana menteri. Sama sahaja perangai. Rosmah Mansor, isteri Najib Razak, selain “khabar angin” yang jadi umpatan ramai tentang sikap boros beli belah dan kecintaannya terhadap barangan berjenama mewah, juga sering dikritik kerana sikapnya yang suka menonjolkan diri – apatah lagi bila dibandingkan pula dengan Dr Siti Hasmah Ali yang low profile. Manakala, Perdana Menteri menanti, Anwar Ibrahim pula selepas bebas penjara penuh aktivitinya bertemu Raja-Raja, pemimpin dunia dan wawancara dengan media dalam dan luar negara walaupun tiada jawatan dalam kerajaan.… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:25 am
Reply to  Fan Tun

Dulu Rosmah memang PM belakang tabir..

albanji
albanji
20 June 2018 2:22 am
Reply to  Fan Tun

Tidak Bersama Pemimpin Zalim عَنْ كَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ قَالَ خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ دَخَلَ وَنَحْنُ تِسْعَةٌ وَبَيْنَنَا وِسَادَةٌ مِنْ أَدَمٍ فَقَالَ إِنَّهَا سَتَكُونُ بَعْدِي أُمَرَاءُ يَكْذِبُونَ وَيَظْلِمُونَ فَمَنْ دَخَلَ عَلَيْهِمْ فَصَدَّقَهُمْ بِكِذْبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْتُ مِنْهُ وَلَيْسَ بِوَارِدٍ عَلَيَّ الْحَوْضَ وَمَنْ لَمْ يُصَدِّقْهُمْ بِكَذِبِهِمْ وَيُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَهُوَ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ وَهُوَ وَارِدٌ عَلَيَّ الْحَوْضَ Dari Ka'ab bin Ujrah ia berkata, "Rasulullah SAW pernah keluar atau masuk menemui kami, ketika itu kami berjumlah sembilan orang. Dan di antara kami ada bantal yang diperbuat dari kulit. Baginda lalu bersabda: "Sesungguhnya akan ada setelahku… Read more »

indrana
indrana
19 June 2018 11:09 pm

Peluang bicara semula kes Aktantuya bagus sebab:

Ramkarpal: New leads discovered in Altantuya murder case

After meeting with Altantuya's father and the AG, he says there are both 'fresh and old leads'.

albanji
albanji
20 June 2018 12:58 am
Reply to  indrana

Pakatan Mahathir-Azmin kini menguasai Pakatan Harapan? SELANGOR mendapat menteri besar baharu hari ini, Amirudin Shari, orang kuat bekas Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. Anak kelahiran Pontian, Johor ini ialah orang kuat Azmin sejak awal penglibatannya dalam PKR, dengan Institut Kajian Dasar (IKD) di Bangsar. Pelantikan beliau mengesahkan dakwaan wujud perjanjian untuk memastikan Azmin mempunyai “remote control” di Selangor, negeri kubu kuat dan lubuk emas Timbalan Presiden PKR itu. Azmin didakwa mahu mengekalkan kubu kuatnya dengan memastikan penggantinya sebagai menteri besar ialah orang yang boleh dikawal. Dua nama paling disebut-sebut ialah Amirudin dan Dr Shaharuddin Badaruddin, dua orang yang… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 12:59 am
Reply to  indrana

“Namun memang saya sudah dapat restu dari ketua umum dan presiden parti dan mereka mahukan saya,” tegasnya. Pemilihan Amirudin menunjukkan Azmin terus mengukuhkan cengkamannya di Selangor selepas meninggalkan kerajaan negeri untuk memegang jawatan Menteri Ekonomi dalam Kabinet Tun Dr Mahathir Mohamad. Dalam usia yang muda, Amirudin sebelum ini dijangka agak sukar untuk dipilih sebagai menteri besar berbanding pemimpin lain yang lebih senior seperti ADUN Ijok, Idris. Tetapi ternyata kekuatannya sebagai calon pilihan Azmin berjaya mengatasi semua faktor dimiliki oleh calon-calon lain. Dari sudut dalaman parti PKR, kekuatan Azmin kini semakin sukar dicabar mana-mana pihak termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim yang… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 1:24 am
Reply to  indrana

Verapa banyak teori mahu reka?…

albanji
albanji
20 June 2018 2:20 am
Reply to  indrana

Cap di tangan hilang satu hari, tapi perbuatan PH akan kekal selama-lamanya.. Jadilah pemimpin yang berhati budi luhur yang lahir dari sifat semulajadi. Bukan perlakuan yang dibuat-buat untuk memenangi hati orang. Keluhuran budi akan melahirkan tindakan-tindakan serta keputusan-keputusan yang memiliki sifat “ehsan”. Bukan niat mengaibkan, tetapi kritikan terbuka begini perlu untuk kerajaan bermuhasabah diri dalam mentadbir negara dan rakyat. Rakyat tidak pandang pada duit RM 2 tetapi keseronokan berhari raya. Jika kanak-kanak nak ulang ambil RM 2 itu dua kali pun, apa beza dengan menjadi PM dua kali selepas berpencen 15 tahun?Apa juga bezanya menjadi MB 2 kali walaupun tak… Read more »

isa3
isa3
19 June 2018 10:18 pm

Amat nyata bahawa Najib bersalah. Dia pegang "ultimte responsibility" di atas kesemua yang berlaku dalam 1MDB. Kalo pun CEO 1MDB dulu kata dia buat sendiri money laundering tuh, Najib masih bersalah. Najib boss. Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan di zaman Public Accounts Committee (PAC) hearings di Parlimen dulu pun dah kata, undang2 tubuh (Memorandum & Articles of Association, MMA) 1MDB itu berkata Najib sebagai PM pegang tanggong jawab itu. Tambah pulak fakta RM2.6 bilion masuk akaun bank dia. Derma Arab apekejadahnye. Apasal Wak Jahid (dan pegawai SPRM, kalo tak silap) yang kata dah jumpa Pak Arab tuh tak kasi butiran lanjut… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 12:16 am
Reply to  isa3

Walopun bekas CEO ngaku bertanggonhjawan Najib tetap tidak terlepas kerana najib pengerusi 1 mdb…wang yg masuk dlm akaun najib satu perancangan…

albanji
albanji
20 June 2018 12:56 am
Reply to  isa3

Perbentangan RUU 355 mungkin ditangguhkan oleh kerajaan PH Mengikut sumber Kerajaan baharu Pakatan Harapan akan menangguhkan perbahasan bagi Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU355 yang tergantung ekoran pembubaran Parlimen lalu bagi memberi laluan kepada PRU-14. PAS sebelum ini membawa usul ini ke Parlimen secara konsisten untuk memperkasakan bidang mahkamah syariah di negara ini. Pas juga pernah menangguhkannya kerana pada masa itu ada keperluan untuk membetulkan hukuman yang dilaksanakan di mahkamah berkenaan memandangkan terdapat perkara tidak menepati kehendak syariah yang perlu diperkemaskan untuk perbahasan. Tuan Ibrahim Tuan Man, Timbalan Presiden PAS berkata di Kota Bahru hari… Read more »

NoManNoCry
NoManNoCry
19 June 2018 6:29 pm

salam din, sori lari tajuk sikit…apa pasal si blogger, syedoutsidethebox tak henti2 'membalun' DSAI, apa masaalah dia dgn DSAI ?…yg peliknya tu, klu dia rasa ada yg tak kena dgn DSAI, apa pasal dia tak 'direct' mengadu dgn Tun M sbb dia sahabat baik Tun M ?

mahligai seni
mahligai seni
19 June 2018 7:15 pm
Reply to  NoManNoCry

Mamat itu ada agenda tersendiri dan sangat takut jika DSAI menjadi PM.

isa3
isa3
19 June 2018 9:52 pm
Reply to  NoManNoCry

Kalo dia "sahabat baik Tun M", padan lah dia berterusan "membalun" si Syed.

Dia nakkan Tun lama jadi PM. Aku pun gitu.

isa3
isa3
19 June 2018 9:53 pm
Reply to  NoManNoCry

padan lah dia berterusan "membalun" DSAI.

The Phantom
The Phantom
19 June 2018 10:02 pm
Reply to  NoManNoCry

Yeop……hubungan baik antara Tun M dan DSAI amat2 penting dalam kerajaan Pakatan. Kita tau Tun M memang mempunyai penyokong2 DIE HARDnya yg tersendiri……….aura dan pengaruh Tun M memang kuat dalam masyarakat Msia………ini satu point yg tak boleh kita nafikan. DSAI pon tak kurang jugak…….beliau ada para penyokong yg kuat dan setia………dan umum tau penyokong PKR ialah penyokong DSAI……..ini pon satu perkara yg tak boleh dinafikan. Pada PRU14 yg lalu gabongan 2 kumpulan besar antara penyokong2 Tun M dan DSAI telah berjaya disatukan menjadi satu TSUNAMI RAKYAT yg kuat gelombangnya hingga tak dapat ditahan-tahan oleh pihak lawan. Pada pandangan teman………jika salah… Read more »

The Phantom
The Phantom
19 June 2018 10:25 pm
Reply to  NoManNoCry

Tambahan….
Di samping sokongan penyokong2 Tun M dan DSAI………penyokong2 DAP dan Amanah jugak memainkan peranan penting dalam Tsunami Rakyat PRU14.

Maka dengan itu……..hubungan baik antara semua parti2 komponen mesti dijaga…….baik dari peringkat atasan hingga yg di bawah.

Ikatan 4 parti dalam Pakatan mestilah kukoh sepertimana ikatan parti2 komponen BN di zaman Tun M menjadi PM dulu2.

Kalo PH nak talian hayat yg paannjaanggg……….maka ikhlas dan jujorlah dalam memberi sokongan kepada pucok pimpinan dan pentabiran negara.

indrana
indrana
19 June 2018 10:46 pm
Reply to  NoManNoCry

Kepimpinan PKR berpecah kerana Anwar? | Free Malaysia Today Mereka berasa gelisah kerana orang yang sekian lama mereka perjuangkan sebagai calon perdana menteri mengecewakan jangkaan mereka. Ahli PKR sejak sekian lama berkempen untuk Anwar sebagai perdana menteri tetapi tindakan ahli politik veteran itu baru-baru ini menghakis kepercayaan mereka, kata sumber parti. PETALING JAYA: Kepimpinan tertinggi PKR tidak sehaluan dengan tindakan dan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini yang menurut mereka seperti melobi sokongan daripada golongan elit berpengaruh, sebulan selepas kemenangan Pakatan Harapan pada pilihan raya 9 Mei lepas dan pembebasannya seminggu selepas itu. Mereka berkata individu yang mereka kempenkan… Read more »

indrana
indrana
19 June 2018 10:56 pm
Reply to  NoManNoCry

sambung … Anwar, yang akan berusia 71 pada Ogos, dibebaskan pada 16 Mei, selepas diberi pengampunan diraja yang dinanti-nantikan. Pengampuan itu membolehkan dia kembali aktif berpolitik. Beberapa jam selepas pembebasannya, dia dipanggil ke Istana Negara untuk bertemu Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V. Anwar kemudian bertemu raja-raja Melayu di beberapa istana negeri, menyebabkan pengkritik tertanya sama ada dia cuba melobi sokongan raja-raja untuk memastikan Dr Mahathir menunaikan janji untuk memberi laluan kepadanya dalam tempoh masa 2 tahun. Tetapi kunjungan lewat malamnya ke istana di tengah-tengah kebuntuan tentang pelantikan Tommy Thomas sebagai peguam negara, yang menyebabkan penyokong PKR, termasuk pengikut setia,… Read more »

indrana
indrana
19 June 2018 10:57 pm
Reply to  NoManNoCry

sambung .. Kenyataan itu dicabar oleh bekas pemberita berpengaruh, Datuk A Kadir Jasin, yang menganggotai majlis tertinggi PPBM dan merupakan pengikut setia Dr Mahathir. Kadir dalam satu catatan blog berkata berkata tiada keperluan untuk memberi jaminan kepada raja-raja kerana mereka dijaga dengan baik, termasuk RM257 juta untuk perbelanjaan Agong dalam tempoh 16 bulan lalu. Anwar segera mengkritik Kadir, mengatakan bekas ketua pengarang kumpulan New Straits Times itu tidak menjaga tertib. Kadir sudah meletakkan jawatan daripada Majlis Penasihat Kerajaan. Sumber PKR mengatakan pemimpin parti juga tidak berpuas hati dengan kenyataan Anwar baru-baru ini yang mengatakan dia tidak akan meminta isterinya, Timbalan… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
20 June 2018 12:12 am
Reply to  NoManNoCry

Cerita pergeseran perpecahan PKR dah bertahun2 di mainkan…AZmin dikatakan ada kem…Wan Azizah dan Rafizi ada kem tapi PKR tidak berpecah pon…

Ini menunjukkan PKR makin kuat hingga ada pihak cuba pecahbelahkan PKR..

albanji
albanji
20 June 2018 12:54 am
Reply to  NoManNoCry

Nilai Ringgit Jatuh Ke Paras Terendah Dalam Tempoh 5 Bulan KUALA LUMPUR – Ringgit jatuh ke paras terendahnya dalam tempoh lima bulan kepada RM4.0015 berbanding satu dolar Amerika Syarikat (AS) pada sesi dagangan pagi semalam. Penyusutan ringgit itu sejajar dengan kelemahan mata wang serantau lain berikutan pengukuhan dolar AS dan kebimbangan terhadap peningkatan ketegangan perdagangan global. Pada dagangan semalam, ringgit dibuka pada paras RM3.9998 sedolar dan kemudian terus jatuh ke paras RM4.0015 pada jam 11.05 pagi, demikian mengikut perangkaan Bloomberg. Ketua Pedagang OANDA di Asia-Pasifik, Stephen Innes, berkata dolar AS terus mengukuh dan faktor positif untuk menyokong ringgit adalah berkurangan.… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 3:52 am
Reply to  NoManNoCry

HARAPAN, jangan layan wartawan seperti pengemisSusan Loone | Diterbitkan 20 Jun 2018, 10:51 pagi | Dikemaskini 20 Jun 2018, 11:37 pagi A+ A- ULASAN | Pada 9 Mei, para wartawan turut bergembira apabila rakyat Malaysia membuat keputusan mengundi untuk perubahan- apabila pada tarikh berkenaan tamatlah pentadbiran BN selama 61 tahun di negara ini. Berikutan kemenangan itu juga, ramai di antara kami berharap akan wujud kebebasan akhbar dan berakhirnya undang-undang yang menindas seperti dijanjikan dalam manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN). Selepas kemenangan itu, kita akhirnya mendapat seorang perdana menteri yang betul-betul melayani pemberita dengan membenarkan kami mengajukan pelbagai soalan kepadanya… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 3:53 am
Reply to  NoManNoCry

Bagi saya, perbuatan ini benar-benar tidak profesional. Kebanyakan daripada kami hanya tahu mengenai majlis tersebut apabila menontonnya di TV milik kerajaan. Soalan tidak diendahkan Saya rasa sangat kecewa kerana saya mempunyai soalan untuk diajukan kepada menteri pertahanan. Saya juga ada soalan untuk ditanya kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang turut hadir pada majlis itu bersama bapanya, Lim Kit Siang. Saya tidak peduli mengenai rendang, ketupat atau duit raya. Saya sudah membuat liputan terhadap Mat Sabu selama 20 tahun. Saya juga akan pergi ke mana-mana ceruk atau sudut untuk membuat liputan terhadapnya kerana beliau bukan sesiapa dan sangat terasing ketika… Read more »

Ramly Ahmad
Ramly Ahmad
20 June 2018 7:02 am
Reply to  NoManNoCry

Bila pulak kerajaan PH jd penyamun..wah..ko pun subahat kerjaan dulu tu perompak..
ko berlebih2an kritik PH skrang..dulu beriya2 kritik DAP..no hal bro..bebas bersuara kan..hal perompak yg ko kata tu x pulak ko kritik..org PAS memang bercelaru..busuk hati..sombong bongkak jugak..seketika waktu petaka mari..albanjir melanda PAS serta ko albenjol akn tenggelam..usah kritik melainkan umnobn serta PAS yg kuat mununggu rebah..nak slamat slamakan pas pis pus beb..PH sibuk 100 hr belum habis..4 thn belum tamat..

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
19 June 2018 5:41 pm

'Ketiadaan dua saksi utama lambatkan siasatan SRC, 1MDB'Norman Goh19 Jun 2018, 10:50 malam (Dikemaskini 19 Jun 2018, 10:57 malam) Ketiadaan dua saksi utama – Low Taek Jho dan Nik Faisal Ariff Kamil – akan melambatkan siasatan terhadap SRC International dan 1MDB, kata sumber. Sumber yang rapat dengan siasatan kes itu berkata, Nik Faisal yang merupakan bekas pengarah SRC International adalah saksi penting bagi siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap syarikat itu, manakala ahli perniagaan Jho Low saksi penting untuk siasatan 1MDB. "Secara asasnya, siasatan terhadap SRC International sudah hampir selesai. Tetapi Nik Faisal masih bebas, ia akan sedikit melambatkan.… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 12:51 am

FAKTA 8 – Anwar Ibrahim » Blog Archive » Altantuya Shaaribuu: Bagaimana dan Mengapa Dia Dibunuh?Apabila perempuan Cina itu melihat saya mengeluarkan sepucuk pistol, dia merayu supaya dilepaskannya kerana dia sedang mengandunghttp://anwaribrahimblog.com/…/altantuya-shaaribuu-bagaiman…/ FAKTA 9 – Sirul Bekas Pengawal Peribadi Mahathir Rupanya | MYKMU.NETTapi mengejutkan hari ini bila bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammad (90 tahun) mendedahkan apa yang selama hari ini kita tidak tahu bahawa Sirul pernah menjadi pengawal peribadinya. Terlintas di kepala penulis, jika melihat kepada pendekatan Najib dikaitkan dengan pembunuhan tersebut, tak adakah siapa yang nak menuduh Mahathir terlibat dalam konspirasi pembunuhan tersebut? https://mykmu.net/…/sirul-bekas-pengawal-peribadi-mahathir…/ FAKTA 10 – Kronologi… Read more »

Kejora Bapuk Bodo
Kejora Bapuk Bodo
19 June 2018 5:38 pm

Pendakwaraya tidak mengemukakan rayuan terhadap Razak Baginda kerana bukti terlalu lemah untuk kaitkan Razak….Razak tidak ada kaitan dengan Musa Safri yg menyampaikan titah membunuh Altonya….Musa safri kunci penyelesaian dalang pembunuhan…

Tangkap musa safri dalang akan terbongkar…

albanji
albanji
20 June 2018 12:49 am

FAKTA 6 – Pernah Dengar Cerita Siti Hasmah Mengamuk Mahathir Nikah Gadis Belasan Tahun?Lihat wajah anak-anak kandung Mahathir yang kaya raya malah antara terkaya di Asia, ada iras muka atau wajah mereka dengan Mazhar, si anak angkat tersebut. Malah wajah cucu Mahathir yang perempuan, anak kepada Menteri Besar Kedah juga dilihat mempunyai iras wajah yang sama. Bagaimana anak angkat boleh hampir sama saja mukanya dengan anak atau cucu kandung Mahathir? Atau sememangnya Mahathir memilih anak angkat bersyarat muka yang sama? Pernahkah anda dengar tentang Mahathir didakwa nikah gadis belasan tahun? Walaupun ketika itu tiada internet tetapi akhbar yang pro pembangkang… Read more »

abrarmujahideen
abrarmujahideen
19 June 2018 4:29 pm

Najib kena sebat kahkahakah..comel sungguh

albanji
albanji
20 June 2018 12:47 am

FAKTA 4- Altantuya no role in Scorpene deal, negotiator claims | Malaysia | Malay MailMenurut keterangan Abdul Razak di mahkamah, dia hanya bertemu Altantuya pada akhir 2004, sementara perjanjian Scorpene yang memasuki perundingan pada tahun 2000, disimpulkan, dua tahun kemudian. Laporan khas menimbulkan keraguan tentang perlunya menyewa Altantuya sebagai jurubahasa, ketika faktanya adalah semua rundingan dengan syarikat Perancis dijalankan dalam Bahasa Inggeris.Pasukan Perancis, sebenarnya, pada mulanya dipimpin oleh seorang Inggeris, Martin Hill, yang juga fasih dalam bahasa Perancis, laporan itu dinyatakan. Selain itu, dalam pemetaannya kepada pihak berkuasa Perancis pada tahun 2010, pengurus pemasaran bekas Pengarah Urusan des Construction Navales… Read more »

Mohamed Noor
Mohamed Noor
19 June 2018 4:06 pm

hihihi mana mahu lari…

isa3
isa3
19 June 2018 9:48 pm
Reply to  Mohamed Noor

Belom tentu dia tak lepas lari. Sebab Jamal ikan bakar dapat lari.

PDRM belom di rombak. Tan Sri Muhyiddin kata akan di rombak. Susun semula ke apekenamanye.

HBM
HBM
19 June 2018 11:45 pm
Reply to  Mohamed Noor

TS Muhyidin tu slow……

Mohamed Noor
Mohamed Noor
20 June 2018 12:24 am
Reply to  Mohamed Noor

mesti mahu lari….tali gantung sedang menanti… kes hantutuya sudah cukup untuk game over.

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 12:43 am
Reply to  Mohamed Noor

Kita tuuungguuu dan lihat yeoooppp….
Mari kita tengok siapa yg kenaaaa…..

albanji
albanji
20 June 2018 12:45 am
Reply to  Mohamed Noor

FAKTA 2 – Scorpene: Siapa Terlibat? Pencadang asal program kapal selam Malaysia ialah Mokhzani Mahathir dan Ibrahim Mohd Noor (yang ketika itu merupakan CEO BERNAS yang baru disenaraikan, serta bertindak bagi pihak Daim Zainuddin). Mereka mencadangkan membeli kapal selam Jenis Jerman versi 212 (reka bentuk Jenis Bebas 209) melalui sebuah syarikat bernama Perimekar Sdn Bhd, yang beroperasi dari banglo di Jalan Lembah Ledang off Jalan Semantan di Kuala Lumpur. Posted on 5th August 2017Facebook Linkhttps://m.facebook.com/story.php?story_fbid=498523400507899&id=100010507293309 FAKTA 3 – Kapal selam – Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebasPerundingan ini telah dijalankan menerusi satu syarikat Malaysia, Perimekar Sdn Bhd, untuk membeli dua buah… Read more »

Timah tin
Timah tin
19 June 2018 4:06 pm

1MDB, Altantuya, SRC, Felda, THaji, KWAP, Scorpoen, KWSP, byk lg. Klu satu kes disabitkn kesalahn melibatkn 5 tahun penjara, ini bermakna 40 th akn berada diSg Buloh.

albanji
albanji
20 June 2018 12:44 am
Reply to  Timah tin

5) SIAPA SIRUL AZHARSirul Azhar pernah menjadi bodyguard Mahathir semasa Mahathir menjadi Perdana Menteri (sila rujuk FAKTA 9). Jadi ada kemungkinan yang mengarahkan Sirul membunuh Altantuya ialah Mahathir kerana hendak menutup perhubungan sulit antara mereka berdua.Selain daripada itu, tugas Sirul ada seorang bodyguard Perdana Menteri. Beliau memulakan kareernya sebagai bodyguard Mahathir dan selepas Mahathir letak jawatan, beliau telah menjadi bodyguard Pak Lah. Memandangkan Sirul adalah seorang bodyguard Perdana Menteri iaitu Mahathir dan Pak Lah sehingga beliau ditangkap atas tuduhan membunuh Altantuya pada tahun 2006 (sila rujuk FAKTA 10) maka tidak mungkin Najib yang keluarkan arahan kepada Sirul untuk membunuh Altantuya… Read more »

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 1:48 am
Reply to  Timah tin

Weeeii Albasi bongok………Sirul bodyguard Najib yg ketika tu ialah TPM dari 2004 hingga 2009.

Kaldai…….bukan PM ajerrr yg ada bodyguard…..TPM pon ada jugak.

Punyalah ko berrrrhempas pulas nak alih tiang gol.

Kalo ya pon nak membelit…….agak-agaklah sikit woiiiii…..pasal orang bukannya bodoh macam ko.

albanji
albanji
20 June 2018 2:18 am
Reply to  Timah tin

MB Selangor tak dapat restu PH, hanya disokong Azmin sahaja Pelantikan Menteri Besar Selangor yang baru Amirudin Shari tidak mendapat restu Pakatan Harapan (HARAPAN), dakwa ADUN Ijok, Dr Idris Ahmad. Idris sebaliknya berkata hanya beliau seorang sahaja yang mendapat persetujuan daripada semua parti HARAPAN. "Saya ada sokongan semua parti dalam HARAPAN manakala Amirudin cuma mendapat restu Azmin Ali," katanya pada sidang akhbar yang diadakan di kediamannya pagi ini. Doktor pakar sakit puan itu turut menunjukkan salinan fotokopi surat sokongan yang ditandatangani oleh empat parti. Istana minta tiga nama Surat-surat yang ditulis pada bulan Jun itu mengesahkan sokongan kepada Idris sebagai… Read more »

Mohamed Noor
Mohamed Noor
20 June 2018 3:39 am
Reply to  Timah tin

bro phantom ni semua albabi lebai kuno geng najis satu kepala la cuba tengok dorang ada masuk blog kd tak?mana berani bro takut kena londeh dgn kd.

pasal hantu tuya tu tak payah dia nak klentong konon sirul rapat dgn TUN pada teman senang je bila bini si razak tu cakap laki aku tak bersalah dan bukan laki aku yang nak jadi perdana menteri tu da cukup bagi teman sebagai info bak kata orang putih hihihi game over dan jgn lupa tanya dia si musa safri tu rapat juga ke dgn TUN?

albanji
albanji
20 June 2018 3:48 am
Reply to  Timah tin

Guan Eng harus tumpu bina keyakinan pelabur, kata AnwarFMT Reporters | June 19, 2018Ketua umum PKR itu berkata menteri kewangan boleh mewakilkan pendedahan kepada orang lain. Ketua umum PKR Anwar Ibrahim menasihatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng supaya lebih berhati-hat apabila mengeluarkan kenyataan. PETALING JAYA: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Menteri Kewangan Lim Guan Eng perlu mengimbangi antara mendedahkan skandal dan memupuk keyakinan dalam kalangan pelabur. Anwar, yang mengetuai kementerian itu dari 1991 hingga 1998 berkata, Lim mesti lebih berhati-hati apabila mengeluarkan kenyataan kerana pelabur akan menggunakannya sebagai rujukan. “Jadi, dia harus tumpu kepada menenangkan pelabur dan… Read more »

Timah tin
Timah tin
19 June 2018 4:06 pm

1MDB, Altantuya, SRC, Felda, THaji, KWAP, Scorpoen, KWSP, byk lg. Klu satu kes disabitkn kesalahn melibatkn 5 tahun penjara, ini bermakna 40 th akn berada diSg Buloh.

isa3
isa3
19 June 2018 9:42 pm
Reply to  Timah tin

Dapat tengok dia masuk Sg Buluh 10 tahun pun jadi lah.

Mak badak 5 tahun.

Kalo mak badak yang menggesa Najib dan merancang bersama Jho Taek, mak badak patut 15 tahun, hehe.

HBM
HBM
19 June 2018 11:43 pm
Reply to  Timah tin

Husin Ambank, Dorais?…..nak lepas saja kah siapa pengarah filem?
Tiga orang lagi masih hilang, kerja Hantu Raya yang sama kah?

albanji
albanji
20 June 2018 12:43 am
Reply to  Timah tin

3) PENGLIBATAN ALTANTUYASebenarnya Altantuya langsung tidak terlibat didalam rundingan pembelian kapal selam Scorpene dan nama Altantuya hanya digunakan untuk memfitnah Najib. Pandangan saya ini adalah berdasarkan pada keterangan Abdul Razak Baginda, dimana beliau telah memberitahu Mahkamah bahawaa) Beliau hanya mula mengenali Altantuya pada akhir 2004,b) Sementara rundingan pembelian kapal selam Scorpene bermula pada tahun 2000c) Dan perjanjiannya Scorpene dimuktamatkan dua tahun kemudian iaitu pada tahun 2002.d) Semasa rundingan diadakan, seorang warga Inggeris bernama Martin Hill, telah bertindak sebagai jurubahasa kerana beliau fasih dalam bahasa Perancis,(Sila rujuk FAKTA 4) 4) MAHATHIR JUGA TERLIBATSemasa rundingan dimulakan sehingga perjanjian pembelian dimuktamatkana) Perdana Menteri… Read more »

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 1:23 am
Reply to  Timah tin

"Memandangkan Mahathir juga adalah kaki perempuan, maka wujud kemungkinan Mahathir juga mempunyai skandal dengan Altantuya sehingga menyebabkan Altantuya mengandung (sila rujuk FAKTA 8)." ============================ Albasi masam berlendir……..ape yg kamu meraban teben ni baghal…..??? Ko nak kata Tun M buntingkan Altantuya…??Woiiii gila babi ke apa…..???Ini satu fitnah yg serius ni dol…….!! Woiiii kaldai……kalo ko ada bukti Tun M ada skandal dengan Altantuya sila buat report polis.Ko jangan berani memekak dalam blog ni jerrr…….pegi bawak bukti tunjuk kat PDRM. Masa bicara kes Altantuya dulu…….apa pendakwaraya, lawyer dan mahkamah tak sebut langsung nama Mahathir….??Masa tengah hot perbicaraan apa ko tak laporkan bukti skandal… Read more »

albanji
albanji
20 June 2018 2:15 am
Reply to  Timah tin

Kenapa Menteri Kewangan Enggan Ulas KWSP Hilang RM6.09 Billion Dalam Masa Sebulan? Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyaksikan nilai pelaburannya dalam 10 syarikat awam tersenarai (PLC) turun 12% atau RM6.09 bilion, sebulan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang menyaksikan perubahan dalam kerajaan untuk kali pertama dalam sejarah Malaysia. Agak melucukan, Menteri Kewangan, Joseph Lim Guan Eng enggan ulas kerugian pelaburan KWSP sebanyak RM6.09 billion di Bursa Saham kerana mahu melihat dahulu laporan tersebut. Bodoh punya Guan Eng! Tidak berani hendak menghadapi kenyataan. Menteri Kewangan sibuk mencari kerugian yang dialami oleh 1MDB sedangkan Kerajaan Malaysia telah kerugian RM6.09 billion hanya… Read more »

Bulat Ken
Bulat Ken
20 June 2018 2:34 am
Reply to  Timah tin

Mahathir terlibat dan Mahathir suruh siasat?… Dalam situasi sebegini dua andaian yg aku boleh buat. Pertamanya, mungkin Mahathir bodoh, sbb tu dia nak kenakan diri sendiri. Keduanya, mungkin penulis artikel di atas terlalu bangang, desperate gila babi sehingga tak dapat berfikir dgn logik.

albanji
albanji
20 June 2018 2:42 am
Reply to  Timah tin

Belanja RM30 Juta Tapi Tak Ada ‘Live’ Pun? SELURUH dunia terkejut apabila juara bertahan, Jerman memulakan kempen Piala Dunia 2018 mereka dengan langkah kiri apabila tewas kepada Mexico, malam tadi. Kekalahan itu jelas mengecewakan orang ramai tentunya rakyat negara tersebut yang menjangkakan mereka tidak akan berdepan masalah menentang pasukan dari benua Amerika Utara itu. Bagaimanapun, bukan rakyat Jerman sahaja yang kecewa, jutaan rakyat Malaysia juga kecewa apabila tidak dapat menyaksikan secara langsung perlawanan epik melibatkan gergasi Eropah itu di televisyen, semalam. Ini kerana, saluran RTM yang telah berjanji kepada rakyat negara ini untuk menayangkan perlawanan Piala Dunia secara langsung, gagal… Read more »

HBM
HBM
20 June 2018 3:44 am
Reply to  Timah tin

Al Banji anak anjing kurap ni tak habis habis dendam dgn PH.
Dedak yg najibur beri dulu sudah habis? Kesian….dok menyalak siang malam.
Lama lama mu boleh masuk hospital bahagia free….kumpulan pencuri duit rakyat.
Jika zaman nabi musa dulu ….orang saperti ini patut jadi kera.

albanji
albanji
20 June 2018 3:46 am
Reply to  Timah tin

Kenapa tak hantar anak saya ke Mongolia, soal bapa AltantuyaMinderjeet Kaur | June 19, 2018Shaariibuu Setev akan menemui perdana menteri petang esok dalam usaha menuntut keadilan atas kematian anaknya.VIDEO INSIDE Shaariibuu Setev sedih mengenangkan kematian anaknya pada 2006 yang tidak mendapat pembelaan sewajarnya. KUALA LUMPUR: Bapa warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu hari ini mempersoalkan kenapa anaknya dibunuh dan bukan dihantar balik ke negara itu. “Kenapa mereka tidak gari dia dan hantar dia balik. Kenapa bunuh dia? “Saya mahu keadilan untuk anak perempuan saya,” kata Shaariibuu Setev dalam sidang media hari ini. Peguamnya, Ramkarpal Singh yang turut hadir dalam sidang media hari… Read more »

melayutanahselatan
melayutanahselatan
19 June 2018 3:45 pm

Masaklah kau najib kali ini

The Phantom
The Phantom
19 June 2018 9:36 pm

Majoriti rakyat Msia nak tau siapa yg mengarahkan Altantuya dibunoh. Ini udah lama jadi satu tanda soal yg besar dalam kepala kita. Umum tau bahawa Sirul dan Azilah tak der apa2 interest dan motif dengan Altantuya tapi kenapa mereka bertindak hingga guna C4….?? Ini yg jadi pelik ni…… Dengan kes Altantuya dibukak semula kita harap semua tanda tanya dapat dirungkai dan dijelaskan. Sirul hendaklah dijamin oleh kerajaan Msia dengan menukar hukuman mati kepada penjara………sebab kerajaan Australia takkan ekstradisikan Sirul jika hukuman mati dikenakan ke atasnya. Demi memudahkan siasatan maka hukuman hendaklah diubah.Sirul perlu dibawak balik ke Msia kerana dia merupakan… Read more »

isa3
isa3
19 June 2018 9:37 pm

Kesian bapak Altantuya. Tarak "closure", kata orang.

Dia kata paling penting dia nak tau siapa kasi arahan bunuh anak dia. Sirul di bawak balik ke Malaysia tak pnting bagi nya.

Sapa kasi arahan? Rakyat dah buat keputusan. Kita tunggu apa mahkamah kata. Harap kes Altantuya di bicara semula.

The Phantom
The Phantom
19 June 2018 10:15 pm

Bro isa3…….sebagai sorang ayah tentunya kejadian anaknya tu jadi satu perkara yg menghantui hidopnya.

Kita yg tak der kena mengena pon tertanya-tanya apa kesudahan cerita Altantuya tu.
Apalagi ayahnya sendiri tentu lebih berat dia memikol.

Kalo Sirul tak dibawak balik Msia siasatan akan tergantung sebab Sirul ialah individu yg terlibat secara langsung dalam kes ni.

Itu sebab DSAI cadangkan supaya Sirul dibawak balik dan dibicarakan semula dalam kes pembabitannya.

Hanya bila semua mereka2 yg terlibat, saksi2 dan bukti2 lengkap dapat diteliti dan dibicarakan barulah kes boleh diselesaikan dengan baik.

albanji
albanji
20 June 2018 12:41 am

Kisah pembunuhan Altantuya mengikut laman The Third Force Banyak versi mengenai misteri pembunuhan model Mongolia yang mempunyai 2 orang anak. Kami bawa satu versi daripada laman The Third Force bersumberkan kepada facebook Sheng Dong. Walaupun Kerajaan Australia telah bersetuju untuk membenar Sirul dibawa pulang ke Malaysia tetapi reaksi Mahathir terhadap isu tersebut adalah seperti dia tidak berminat untuk membenarkan Sirul Azhar pulang ke Malaysia (sila rujuk FAKTA 1). Mengapa Mahathir tidak berapa bersetuju dengan cadangan tersebut. Untuk memahaminya, maka kita perlu rujuk kepada sejarah pembelian kapal selam tersebut. Mengikut siasatan saya, Rancangan untuk membeli kapal selam telah mula dibahas di… Read more »

The Phantom
The Phantom
20 June 2018 12:50 am

Albasi……..kalo ada points yg boleh kenakan Tun M……..udaaah lama kepala bapaaak ko guna points tu sebagai bahan.

Apa punya points baghal yg ko bawak ni………nak alih tiang gol pulaakkk dah.

albanji
albanji
20 June 2018 1:13 am

Baru Dr Idris tahu “Politik Machiaville” bila terkena hidung sendiri Perselisihan dalam PKR berhubung pelantikan Amirudin Shari sebagai menteri besar Selangor turut sampai ke pimpinan parti itu di utara. Timbalan Ketua Pemuda PKR dan Exco Pulau Pinang Afif Bahardin mempersoalkan Dr Idris Ahmad – yang berkata dirinya sebagai pilihan Pakatan Harapan (HARAPAN) bagi kerusi itu – sama ada beliau sanggup melawan Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam isu itu. Afif menyangkal dakwaan Idris pagi tadi bahawa Amirudin tidak mendapat sokongan parti komponen HARAPAN untuk menggantikan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. "Nama Amirudin dicadangkan parti dan diterima Sultan Selangor. Ada… Read more »

Ramly Ahmad
Ramly Ahmad
20 June 2018 2:28 am

Bro..ni seko ni melalak x tentu pasal..ni contoh dna umno yg masih ada..x padan msk bakul angkat sendiri..lg banyak melalak..kasi siku sama dia..hahahahasipiring mau ja di sipinggan

Ramly Ahmad
Ramly Ahmad
20 June 2018 2:35 am

Satu lg bro..x payah susah2 papar the third force punya tulisan..kantong penuh tu klentong lebih..

albanji
albanji
20 June 2018 2:48 am

Wartawan bidas pasukan media Mat Sabu abai media bebasFMT Reporters | June 20, 2018Seorang wartawan melepaskan kemarahannya kepada pemimpin PH yang pernah bergelut mendapat liputan media, tetapi kini mereka melayan wartawan media bebas dengan cara sama seperti kerajaan lama. Gambar Facebook. PETALING JAYA: Seorang wartawan berpengalaman mengkritik pemimpin Pakatan Harapan (PH) mengabaikan media yang pernah memberi liputan mereka ketika menjadi pembangkang dan kini “menikmati” liputan dari stesen televisyen dan media besar lain yang pernah mengetepikan mereka. Wartawan berpangkalan di Pulau Pinang itu yang berkhidmat dengan sebuah portal berita hampir 2 dekad menerusi Facebooknya membidas Presiden Amanah, Mohamad Sabu mengabaikan wartawan… Read more »

Ramly Ahmad
Ramly Ahmad
20 June 2018 3:01 am

Penantian menghampiri kunjungannya bang Shah..moga pendakwaan kes 1MDB serta pembukaan kes makwa mongolia dadili sebaik mungkin..selepas ini maunya legalh kami rakyat mengetahui sipolan yg kami suspect selama ini..tuduh dan curiga je..selagi belum ddpti bersalah..hahahanajibalun 2.6b ringgit..apa dia jwab…hihihihpendusta..hahaha org tua 93thn x layak jd PM..sombong..udah badai melanda..pantai pun berubah..itulh hakikatnya..

albanji
albanji
20 June 2018 3:08 am

Bapa Altantuya nafi terima wang Najib untuk tutup kesFMT Reporters | June 19, 2018Shaariibuu Setev berseloroh kerajaan Pakatan Harapan sudah merampas wang bekas perdana menteri itu yang sepatutnya dibayar kepada beliau dan keluarganya.VIDEO INSIDE Shaariibuu Setev berkata, dalang yang mengarahkan pembunuhan anaknya lebih penting daripada Sirul Azhar. KUALA LUMPUR: Bapa warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang dibunuh pada 2006, menafikan beliau pernah menerima wang daripada Datuk Seri Najib Razak atau orang Barisan Nasional untuk menutup kes pembunuhan itu. Shaariibuu Setev dalam nada seloroh berkata, kerajaan Pakatan Harapan sudah merampas wang bekas perdana menteri itu yang sepatutnya digunakan untuk membayar beliau dan… Read more »