Shahbudin…

Mencatat Hitam Putih Malaysia

HAMZAH ZAINUDIN BERCAKAP TENTANG IDEA KONSENSUS NASIONAL

Oleh ASLINDA NASIR
29 Jun 2025

Usaha menyatu padukan orang Melayu beberapa kali dibuat sebelum ini, termasuklah Muafakat Nasional. Pada peringkat awalnya dilihat berjaya di mana UMNO dan Pas dalam satu wadah sehingga memenangi beberapa siri Pilihan Raya Kecil (PRK) pada ketika itu.

Namun ia tidak bertahan lama disebabkan setiap parti itu ada kepentingan masing-masing. Kemudian Tun Dr. Mahathir Mohamad cuba membawa usaha itu dalam bentuk β€˜payung besar’, namun belum melihat hasilnya kerana ia baru sahaja diumumkan.

Perkara sama dilakukan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Hamzah Zainudin menerusi Konsensus Nasional Baharu, kali ini ruang lingkupnya lebih menyeluruh. Buat pertama kali Hamzah menjelaskan secara terperinci selepas kunjungannya ke Singapura baru-baru ini.

Ikuti temu bual eksklusif Hamzah bersama wartawan Mingguan Malaysia ASLINDA NASIR, dibantu jurugambar MOHAMAD FIRDAUS MOHAMAD JOHARI serta juruvideo FARIS IDERIS.

IDEA KONSENSUS NASIONAL BAHARU

MINGGUAN: Bagaimana boleh tercetus idea Konsensus Nasional Baharu?

HAMZAH: Jemputan yang dibuat oleh Singapura adalah jemputan yang tertangguh beberapa kali. Saya setuju akhirnya kerana merasakan sudah sampai masa saya mengutarakan pandangan yang memang tersimpan dalam hati tentang perjuangan membangunkan negara ini.

Kalau bercakap dari segi membangunkan negara, ia memerlukan satu kerjasama dan kerjasama itu bukan kerjasama biasa. Sebab itu, saya mencari pengertian bagi seluruh rakyat dalam negara tidak kira bangsa dan agama atau kedudukan mereka sekali pun. Ini kerana kalau ada perbezaan, maka tidak timbul konsensus.

Ini mesti dipersetujui rakyat dalam negara kerana ia bukan hanya berkepentingan untuk saya, tetapi kepentingannya untuk negara kita.

Sebab itu, kita cari pendekatan yang benar-benar diterima untuk bersetuju, tetapi ia satu persetujuan yang kita namakan Konsensus Nasional Baharu.

MINGGUAN: Apa yang perlu dibuat bagi mencapai Konsensus?

HAMZAH: Ia mesti dibangunkan melalui tiga perkara asas kerana setiap daripadanya memberi pengertian besar kepada semua. Yang pertamanya, kita mesti ada matlamat sama kerana matlamat ini mesti semua orang bersetuju.

Kita sebagai rakyat Malaysia mudah untuk capai satu konsensus. Keduanya, kalau itu sahaja matlamatnya, tidak juga boleh dicapai kerana kita juga mesti ada kekayaan yang boleh dikongsi bersama. Kalau itu boleh kita capai, boleh diterima semua orang luar, negara kita bukan hanya maju, tetapi juga makmur yang boleh dikongsi bersama.

Dan yang ketiga adalah mesti ada keprihatinan dari segi pentadbiran untuk menjadikan negara ini sebuah negara yang semua dasarnya itu, semua struktur pentadbiran, semua institusi yang ada dalam negara memberi satu matlamat keprihatinan untuk rakyat.

Jadi, ia mesti adil kepada semua. Ia juga mesti mengambil kira kedudukan rakyat yang ada, mesti diberi keyakinan inilah struktur yang perlu dibuat dan diperbaiki dari semasa ke semasa.

MINGGUAN: Apa kesannya jika tiga perkara asas ini dipersetujui?

HAMZAH: Kalau rakyat dan semua pihak boleh terima, maka tidak timbul lagi perasaan tidak mempercayai antara satu sama lain. Saya mula fikirkan perkara ini bila kerajaan yang ada pada hari ini, saya lihat rakyat, pegawai-pegawai, ramai kumpulan profesional, mereka sudah tidak percaya dengan kerajaan.

Ayatnya adalah trust deficit . Maka, saya mencari jalan bagaimana cara kembalikan kepercayaan rakyat kepada kerajaan. Itulah yang akhirnya saya dapat satu kertas yang boleh dibincangkan bahawa Konsensus Nasional Baharu ini boleh dijadikan sesuatu yang dipertanggungjawabkan supaya kita semua dapat hidup aman.

MINGGUAN: Kenapa perlukan satu konsensus?

HAMZAH: Lihat balik pada sejarah, dalam negara ini banyak perkara yang kita capai dengan persetujuan semua, terutamanya bila majoriti. Kita kena lihat kedudukan demografinya, Melayu bumiputera 70 peratus, Cina 25 peratus, selainnya India dan lain-lain.

Apabila kita mahu capai kemerdekaan, bagaimana kita boleh berjaya? Kejayaan itu adalah apabila majoriti tadi, benar-benar bergabung untuk menentang Malayan Union dan akhirnya kita merdeka. Di situ saya nampak yang majoriti itu mesti bersatu.

Kemudian saya lihat 1970 bermulanya pada ketika itu saya panggil reset, yang dilakukan oleh Tun Abdul Razak Hussein, untuk dia memulakan landskap politik melalui butang pertama yang dia tekan adalah menjadikan semua bangsa, kaum yang ada dalam negara mempunyai satu matlamat iaitu untuk membantu kerajaan. Itulah reset pertama yang dilakukan, melalui parti-parti tadi ditubuhkan Barisan Nasional, ada UMNO, MIC, Pas, Gerakan, digabungkan dalam satu nama.

Di situ semua kaum ada konsensus. Ia bermula daripada majoriti tadi, UMNO-Pas ketika itu bergabung, akhirnya ia menjadi satu kekuatan untuk negara. Bila majoriti tidak berpecah, maka parti-parti lain yakin dan percaya politik ini akan stabil. Penerimaan semua kaum, tidak kira agama dan bangsa dan yang pentingnya adalah membangunkan negara lebih makmur dan kita boleh kongsikan bersama.

Selepas itu, keluarlah macam-macam polisi, Dasar Ekonomi Baharu dan macam-macam sehingga mudah sangat orang bukan Melayu berkongsi dengan Melayu. Itu perkara biasa ketika itu. Kalau Orang Melayu hendak cari pasangan dia tidak kira sama ada orang itu Melayu atau tidak. Yang mereka tahu we can do something together . Akhirnya negara kita menuju era kemakmuran sehingga kita dikenali sebagai Asian Tiger.

Kemudian kita berpecah semula 1998 bila Datuk Seri Anwar Ibrahim menubuhkan PKR. Melayu majoriti berpecah kembali, majoriti tadi sudah tidak majoriti lagi, maka tidak ada lagi konsensus.

Masing-masing ada pemikiran tersendiri untuk bawa agenda masing-masing. Jadi, bagaimana caranya untuk keluar? Hanya apabila majoriti tadi bergabung semula menjadi kekuatan demi kepentingan negara untuk semua pihak.

MINGGUAN: Apa caranya untuk mewujudkan kembali konsensus tersebut?

HAMZAH: Kalau kita tengok pada 1970 iaitu pada waktu Tun Abdul Razak, apabila seseorang pemimpin itu diterima, dia seorang pemimpin yang jujur, seorang yang dilihat adil untuk semua kaum dan dia ada konsep inklusiviti dan seorang pemimpin yang begitu bukan flip-flop , cakap lain buat lain, merapu tidak tentu hala.

Dia hanya bercakap demi kepentingan negara, kalau benda itu tak betul cakap sahaja tidak betul. Kalau itu bersalah, kita kena cakap itu bersalah. Ia tidak ada kepentingan sendiri kerana perkara itu akan menyebabkan orang tidak percaya, kepimpinan itu sangat penting, ia mesti sesuatu yang kita cari untuk membawa negara ke suatu matlamat yang semua orang boleh banggakan.

Jujur itu banyak cara, kalau ekonomi kita kata β€˜terus terang’. Kalau hutang banyak, cakaplah kita hutang banyak maka kita semua kena ikat perut, there is nothing wrong . Rakyat sekarang ini pun bukan jenis tidak berpelajaran, semua boleh berfikir dan kita mesti adil dan makna adil ini bukan untuk saya dan kawan-kawan saya. Saya hanya adil kepada rakan-rakan. Mereka tidak kena dakwa di mahkamah, kalau kena dakwa pun boleh ditarik balik. Kalau orang lain terus kena dakwa, ini akan nampak persepsi rakyat bahawa itu tidak adil. Inklusiviti, bermakna kita boleh bincang dengan semua.

Kalau ada pembangkang pun kita boleh duduk bersama untuk kepentingan negara. Ini polisinya, dan tidaklah kita menjadi kumpulan pembangkang tidak setuju sahaja atau kerajaan yang sentiasa flip-flop yang menyuarakan kita sahaja tidak betul.

MINGGUAN: Adakah konsensus ini harapan baru?

HANZAH: Ya, jangan hanya kita fikir satu cara semata-mata. contohnya dari kerajaan sekarang ini, dari segi fiskal polisi, mereka hanya beri tumpuan dari segi cukai. Kalau itu sahaja, yang susahnya siapa? Rakyat yang susah. Tetapi kalau kita ingin mencari kekayaan, beza. Kalau kita nak cari revenue , beza.

RON95 dikatakan subsidi bersasar, sehingga hari ini kita tidak tahu formatnya. Dari segi SST, sekejap begitu sekejap begini, akhirnya berapa banyak barangan yang dikenakan SST? Ada yang 6 peratus ada yang 8 peratus, ini yang menyebabkan yang tertekannya adalah kepada rakyat biasa.

Umumkan tarif akan naik. Jangan kita hanya fikirkan tarif yang bayar elektrik di rumah, bukan begitu. Tetapi yang kita perlu fikirkan adalah apabila tarif ini telah dinaikkan dari segi asas perkiraaannya. Orang yang buka kilang, apakah mereka terima begitu sahaja ataupun mereka akan kira kos pengeluaran? Kalau tarif naik, kos pengeluaran akan naik, takkan mereka mahu tanggung kerugian? Dan yang akan terkesan adalah penggunalah.

Jadi, ini patut diambil kira kerajaan. Kalau semua ini telah diambil kira, kita perlu fikirkan bagaimana caranya untuk seimbangkan dari segi kedudukan mereka yang susah, mereka yang pertengahan dan mereka yang kaya. Dulu kata, kita akan ambil kembali daripada yang maha kaya.

Saya hendak tanya, siapa yang dimaksudkan maha kaya? Dulu Anwar Ibrahim sebelum menjadi Perdana Menteri, dia kata Tan Sri Vincent Tan maha kaya, Ananda Krishnan, Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari maha kaya, apakah bila dia naik jadi Perdana Menteri ini, maha kaya sudah jadi orang lain?

Mungkin ada seorang dua boleh ditambah menjadi maha kaya yang datang dari kroni dia. Jadi, jangan cakap sahaja, kena seimbangkan.

MINGGUAN: Apa rangka konsensus ini?

HAMZAH: Semua kena terima hakikat politik menjadi sesuatu yang paling utama supaya bila ada konsensus dari segi political, ia mudah untuk merangka semula dari segi kedudukan dan struktur pentadbiran negara, akhirnya kita melihat struktur ekonomi bagaimana boleh kita beri peluang dan ruang kepada seluruh rakyat dalam negara.

Sebab itu bila kita sudah bahagikan kepada tiga kumpulan tertentu, ia adalah sesuatu yang mudah apabila struktur yang kita lakukan adalah struktur yang boleh dilihat semua rakyat dimana letaknya kedudukan itu. Bila kedudukan itu sudah jelas, jadi tidak ada orang yang boleh katakan tiada ruang untuk dirinya dalam sesuatu struktur.

Contohnya media, biarlah peranan media membantu sesuatu, kita beri kebebasan. Kerajaan pun janganlah marah, tegur bukan bermakna kita tidak suka. tetapi hari ini, tegur pun tidak boleh, tanya pun tidak boleh, bila tanya buat laporan polis. Sampai buat pertama kali dalam sejarah negara, menteri boleh cakap kalau hendak cakap apa-apa dalam media sosial, jangan sampai polis datang depan rumah. Apa ini?

MINGGUAN: Dulu reset pada zaman 1970, sekarang adakah kita perlukan satu lagi reset untuk menghasilkan satu lagi konsensus?

HAMZAH: Bila sebut reset ini dia seperti handphone . Sampai satu masa ini telefon kita kadang-kadang ada masalah. Jadi kita kena reboot dia. Mana perlu dibuang kita buang, mana perlu dibaiki, kita baiki sistemnya, sebab kita hendak upgrade .

Jadi, reset ini bukan satu bab, ia ada banyak button. Kalau ini semua nak kita lakukan, ia kena terima hakikat yang Perdana Menteri ini bukan tahu semua. Jangan kita hendak membayangkan diri kita ini adalah Perdana Menteri yang tahu semua, ini masalahnya, akhirnya rakyat tertawakan kita.

Sebagai seorang Perdana Menteri, bila hendak reset ini perlulah ada kumpulan-kumpulan tertentu. Tak payahlah tunjuk kepada semua yang awak memang pandai semua, tidak perlu. Tidak ada manusia yang tahu semua, ini yang menimbulkan perasaan marah terhadap Perdana Menteri.

Maksud reset ini adalah reset dari semua struktur dan semua polisi. Yang mana betul, betul. Yang mana tidak betul, tidak betul. Salahkah kerajaan dahulu buat kertas kerja, polisi kemakmuran bersama. Itu sesuatu yang baik. Kita ambil dan perbaiki. Apa salahnya? Ini tidak, buang semua, selepas itu tidak tahu hendak buat apa, selepas itu malu sendiri.

Dulu sewaktu itu kita buat GST, kutuk cakap macam-macam. Akhirnya termakan diri, buat SST, lagi teruk sehingga rakyat hari ini cakap, apa ini? Malulah, minta maaf sahaja, daripada cakap besar, akhirnya membohong.

BUKAN TUKAR KERAJAAN

MINGGUAN: Tetapi reset ini tidak semestinya bertukar kerajaan bukan?

HAMZAH: Reset ini bukan tukar kerajaan, reset ini mencari siapa yang boleh membawa pendekatan baru. Kalau pendekatan baru ini tidak boleh dibawa kerajaan hari ini, beri kepada kerajan baru. Tetapi, reset ini bukan semata hendak tukar kerajaan.

Jika kerajaan hari ini boleh reset, apa salahnya? Ini konsep keterbukaan, kalau semua orang boleh menerima kerajaan hari ini, okay lah.

Dalam parti kerajaan hari ini ada UMNO, UMNO pun tidak boleh terima, ada pun satu katil tidur dengan DAP tetapi saya rasa kalau boleh tidur, selamatlah negara kita ini. Saya nampak UMNO ini semakin lama semakin lemah. Pasal apa? Sebab tidak boleh tidur.

Kalau tidur nanti, kawan ini pukul dia. Jadi, bila manusia yang tidak tidur ini akhirnya dia akan lemah. Ini yang saya nampak bila mereka tidak percaya di antara satu sama lain. Akhirnya kesihatan mereka itu pun sudah mula sakit.

Jadi, bila mula sakit, perlukan ubat yang baru. Ubatnya apa? Kalau seorang doktor pun klinikal, kalau dia rasa kaki kena potong, maka potonglah. Jadi, begitulah bila kita rasa sudah tidak boleh buat apa-apa, walaupun kata reset itu bukan untuk tukar kerajaan, maksudnya we have got to very clinical .

KONSENSUS BUKAN RETORIK

MINGGUAN: Sebelum ini Muafakat Nasional (MN), sekretariat Orang Melayu, kemudian Tun Mahathir tubuhkan payung besar, Datuk Seri dengan konsensusnya. Adakah ia dilihat pembangkang ini selepas satu slogan, buat pula slogan lain?

HAMZAH: Ini bukan perkara retorik, tetapi perkara yang kita fikir boleh dibawa oleh sesiapa sahaja. Apa yang saya sebutkan adalah majoriti, kita perlu bersatu. Apa yang Tun Mahathir hendak buat adalah siapa majoriti? Melayu dan bumiputera. Dia hendak Melayu dan Bumiputera ini bersatu. Betullah, ia salah satu lagi agenda Konsensus Nasional Baharu.

Kalau majoriti bersatu, Cina dan India akan mudah kerjasama. Sekarang ini pun hendak pilih siapa pun takut lagi-lagi dengan kerajaan yang ada hari ini.

Pada saya tidak salah. Cuba kita fikirkan dulu ada MIC, sekarang Ramasamy sudah tubuh parti baru, jadi Waytha moorthy ada parti dia sendiri. Cuba fikirkan jika ada satu payung yang untuk semua kaum. Apakah kita marah kalau kaum India mahu menggabungkan semua?

Pada saya, saya suka sebab semuanya selari. Ada agenda yang kita bawa. Sama juga dengan kaum Cina, ada MCA ada DAP. MCA kutuk DAP, DAP kutuk MCA. Dulu tidak banyak agenda yang berbeza, mudah dijadikan Konsensus Nasional Baharu. Jadi, kalau payung Melayu itu boleh berlaku, Melayu hanya akan ada satu agenda yang kepentingannya untuk membangunkan negara dan membawa semua kaum bersama.

MINGGUAN: Untuk menstabilkan ekonomi, adakah kumpulan majoriti perlu bersatu dahulu?

HAMZAH: Ya, ini yang penting sebab kalau majoriti ini tidak bersatu, ia jadi kumpulan kecil, UMNO hari ini tidak percaya dengan parti Melayu lain.

Dia tidak percaya dengan Pas, tidak percaya dengan Bersatu dan dia yakin berjaya dengan DAP, DAP pun mahu itu berlaku supaya ia DAP dapat menjadi kuasa lebih besar. Katalah sekarang ini Melayu ada 65 peratus, Cina 24 peratus, dan 65 peratus yang Melayu itu dibahagi kepada tiga. Ia akan kurang daripada 25 peratus.

Jadi, siapa yang majoriti? Kalau ikutkan kumpulannya DAP lah majoriti.

MINGGUAN: Apa pendekatan yang boleh digunakan untuk berdepan dengan parti Melayu lain seperti UMNO?

HAMZAH: Mudah sahaja, kalau pemimpin itu memikirkan untuk kepentingan negara, tidak ada kepentingan diri, kita duduk dan berbincang. Yang pentingnya kita bersetuju, agree to disagree. Yang akhirnya akan mencapai satu pemikiran dan penyatuan untuk menjadikan agenda majoriti itu kembali dan boleh memberi harapan kepada semua kaum lain.

Selepas ini, tidak timbul semua itu lagi, tidak ada UMNO, tidak ada Bersatu, tidak ada Pas, ertinya mereka semua bersatu. Mereka adalah kumpulan majoriti yang memberi harapan inklusif kepada semua kaum.

TARIF ELEKTRIK

MINGGUAN: Komen Datuk Seri mengenai kenaikan tarif elektrik?

HAMZAH: Saya sudah bagi contoh soal tarif elektrik ini, kita kata bawa agenda ini dengan bersetuju mewujudkan jawatankuasa yang dihadiri oleh semua pihak kerajaan, pembangkang, golongan berkemahiran, apa yang dipersetujui ini bermula dari situ. Perbincangan bahan bicara itu suatu yang lebih tinggi dari pemerhatian rakyat mengenai apa sahaja yang dibincangkan hari ini.

MINGGUAN: Ada cara lainkah selain naikkan tarif?

HAMZAH: Kita kena lihat dari segi prioriti kalau hendak cari pendapatan untuk negara, kita bincang bersama. Saya ada idea yang boleh diketengahkan bersama supaya tiada konflik.

Contohnya, kita tidak bertindak untuk buat Bajet Bayangan kerana kena tidak tahu maklumat secara terperinci, yang kita ada adalah cadangan bagaimana untuk membesarkan kek yang ada. Kalau kita duduk dan bincang bersama, beri pandangan dan idea, bila ada konsensus, ada kompromi, ini boleh dilakukan.

Ini bila kita kata tidak bersetuju, dia kata kita bebal, gimik dan cicak mengkarung, padahal kalau nak ikutkan tempoh masa, ramai dalam kalangan kita sudah lama dalam kerajaan.

Tan Sri Muhyiddin Yassin macam-macam idea dia boleh berikan, Tan Sri Abdul Hadi Awang, lihat pada kaedah Islamnya dan apa maslahahnya, Datuk Tuan Ibrahim tokoh akademik, Datuk Seri Ronald Kiandee dulu Timbalan Speaker, pengalaman luas berapa tahun menjadi ahli politik, Datuk Idris Ahmad pemimpin yang diterima baik oleh ahli Pas, berpengalaman jadi senator.

Kalau bincang dengan kami bukan salah, malah itu lebih baik dan berkepentingan rakyat, ini yang saya maksudkan. Agree to agree, agree to disagree .

PN TIADA MASALAH DALAMAN

MINGGUAN: Keharmonian dalam PN bagaimana?

HAMZAH: Walaupun kita pembangkang, walaupun kita ini adalah Perikatan Nasional, tetapi hari-hari saya tengok orang tanya ada keharmoniankah dalam parti?

Maknanya orang ramai tertarik untuk tahu tentang kita kerana tahu mengenai potensi kita, sebab itu orang bincang tentang kita, tak bincang tentang orang lain, kerana orang lain tidak ada potensi macam kita.

Yang buat cerita ini pun bukan ahli, mungkin juga bukan datang dari orang dalam ahli sendiri, sehinggakan orang dalam parti bertanya, siapa yang cakap benda ini? Siapa yang buat cerita ini?

Tan Sri Muhyiddin Presiden, saya Timbalan Presiden, tak bising pun. Saya sebulan sekali akan duduk dengan presiden, bincang apa pun. Saya bercakap dengan dia, dia bercakap dengan saya, tiada masalah pun? Orang lain di luar sana melihat seperti kita ada masalah.

Maknanya, kuat betul parti kita, semua rakyat mahu bincang tentang kita, saya tengok dalam sosial media, orang bincang tentang kita. Saya tanya dengan jawatankuasa, dia ini orang kitakah? Jawatankuasa kata bukan. Alhamdulillah. Saya bersyukur.

MINGGUAN: Maksudnya memang tiadalah gerakan untuk menjatuhkan Tan Sri Muhyiddin dan digantikan dengan Datuk Seri sebagai presiden parti?

HAMZAH: Siapa mahu singkirkan siapa? Kalau orang hendak singkirkan itu dia, mesti saya tahu dulu, tetapi kenapa saya tidak tahu? Orang kata hendak singkirkan Muhyiddin, dia tak cakap dengan saya, kalau saya cakap saya tak nak, apa halnya? Apa jadi? Bodohlah orang itu buat gerakan sendiri-sendiri tanpa perbincangan siapa yang mahu digantikan.

Pada saya, itu hanyalah cerita yang bukan-bukan datang dari luar sebab hendak pecahkan kita. Itu sahaja. – Mingguan Malaysia

Sumber – https://www.utusan.com.my/rencana/2025/06/kumpulan-majoriti-perlu-bersatu-baru-wujud-konsensus/

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini

5 responses to “HAMZAH ZAINUDIN BERCAKAP TENTANG IDEA KONSENSUS NASIONAL”

  1.  Avatar
    Anonymous

    INI PETIKAN PERENGGAN TERAKHIR DARI TULISAN BG BUDIN:πŸ˜ƒ
    ____________________________________
    Tun Mahathir Mohamad (PM kali kedua), Muhyiddin Yassin dan Anwar Ibrahim adalah bekas pemimpin UMNO yang berjaya menjadi Perdana Menteri setelah meninggalkan UMNO.
    ____________________________________

    SETUJU BG BUDIN!πŸ˜„

    NAMUN, YG KE-3 TU BERJAYA JADI PM SELEPAS MENINGGALKAN UMNO TAPI TERPAKSA MENJILAT UMNO.. πŸ˜†

    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€

    HE HE HE.. DULU DIA KATA, “MALU KALAU HARI INI KITA PAKAI BAJU UMN..”πŸ˜…

    HI HI HI.. LPS ITU DIA KATA, “HOI HOI YA HOI, SIAPA SOKONG PENYAMUN..”πŸ˜‚

    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€

    HA HA HA.. LASTΒ² DEMI NAK BERKUASA, BAJU UMNO PUN BAJU UMNO LAH, SOKONG DAN JILAT PENYAMUN PUN SOKONG DAN JILAT LAH…🀣

    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

    1.  Avatar
      Anonymous

      EHH.. MAAFπŸ™.. SILAP.POSTING..🀣

  2.  Avatar
    Anonymous

    Himpunan Gempur Rasuah 2.0, polis buka tiga kertas siasatan

    ASYIKIN ASMIN
    23 Jun 2025 05:15pm

    https://www.sinarharian.com.my/article/735218/berita/semasa/himpunan-gempur-rasuah-20-polis-buka-tiga-kertas-siasatan
    ____________________________________

    HE HE HE.. ANAKΒ² MUDA PUN ADA TAK PUAS HATI JUGA…πŸ˜…
    ____________________________________
    Penganjur himpunan dakwa polis bertindak kasar, akan buat aduan rasmi

    Diterbitkan:Β Β Jun 29, 2025 6:39 PM
    Dikemaskini:Β 6:39 PM

    https://m.malaysiakini.com/news/747545#google_vignette
    ____________________________________
    KITA SEMUA TAHU, POLIS DAN SPRM BEKERJA UTK SIAPA, MEREKA BKN BEKERJA UTK RAKYAT TAPI MEREKA TERTAKLUK DI BAWAH ARAHAN PMX.. πŸ˜₯

    HI HI HI.. TAK HAIRANLAH ANAKΒ² MUDA KINI BEGITU MEMUSUHI PMX DAN WAJAR SGT LAH MAHASISWA BAKARπŸ”₯ GAMBAR DIA TUH…πŸ˜‚

    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€
    ____________________________________
    HA HA…GARUDA KINI DH JADI KELAWAR🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Hanya wayang, perangi rasuah diwar-war!
    Rakyat dpt tahi sdg janjinya bunga mawar
    Bgi mahasiswa..tiada lagi tawar menawar
    AnakΒ² muda, sampai bakar gambar Anwar
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA..AKIBAT GEBANG KARI DAN JUAH🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Wayang jer, konon PMX nak lawan rasuah
    Tindakan nya tidak sama dgn kataΒ² diluah
    Di KK, mmg PMX jadi terkedu makan kuah
    Gambar dia dibakar, mmg tercalar maruah
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA…WAYANG JE, RASUAH DIPERANG!🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Rasuah mkin bertambah bukan berkurang
    Isu rasuah PMX double standard & curang
    Nak lwn rasuah pembangkang je diserang
    Bila gengΒ² sendiri..dia lepas terang-terang!

    Anak muda berdemo, tk siapa bleh larang!
    Mmg muka PMX, spt dh terconteng arang
    Dalm bab rasuah..depa berani dan garang
    Gambar PMX dibakar, sbgai tanda berang!
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA…PMX PSTI KENA JUMPA DOKTOR🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Dlm memerangi rasuah, PMX hanya aktor!
    Mmg le dia licik, bgai dlm permainan catur
    MusuhΒ² dia perangkap spt sorang diktator
    Tapi geng dia rasuah dilindungi cara kotor

    Di KK, satu demonstrasi mahasisiwaΒ² atur
    Marah kpd β€˜hipokrasi’, menjadi satu faktor
    Kemarahan anak muda tk dpt lagi diluntur
    Dlm demo..depa bakar PM pnya karikatur!
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA HA…RAKYAT AKN KALIH & TUKAR🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Dia pelawak yg cuba beraksi sbg pendekar
    AksiΒ² dia terkantoi, mmg jdi bahan kelakar
    Dlm bab menipu rakyat dia mmg sgt pakar
    Klau ada juara bohong dia le pegang oskar

    Utk dia nk bertahan PRU16 ternyata sukar
    Mmg tersangat pasti dia akan gulong tikar
    22 Jun 2025, satu catatan sejarah terlakar
    Gambar karikatur PMX, mahasiswa bakar!
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA..PMX KINI DLM RESAH BERDEBAR🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Perkara ini elok lah kita jadikan sbg iktibar
    Demo siswa di KK, menghiasi dada akhbar
    Semangat nak lwn rasuah, berkobar-kobar
    Itu lah akibat, apabila anakΒ² muda dicabar

    Menangani rasuah..tindakan PMX hambar
    Gebang kari je tapi buruk rupa dari khabar
    PMX, dh buat mahasiswa jadi hilang sabar
    Depa mengamuk bakar dia punya gambar
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA PMX KINI, MESTI MAKAN TK LALU🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Mahasiswa dah ngamuk, di Kota Kinabalu
    Sakan pnya demo & bukan yg mcm selalu
    Ia nya, spt zaman PMX mahasiswa dahulu!
    Potrer dia dibakar sbb anak muda berbulu
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    Ibarat dgn btg buluh, blkng PMX kena palu
    Bgai kepala diketuk, dgn lesung punya alu
    Tekedu monyok le PMX..mnanggung malu
    CaiΒ² pulak, jadi mati kutu & terus bisu kelu
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA…PMX KINI MMG KALUT GELABAH🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Benih kebencian kpd PMX kian bercambah
    Sbab rakyat lihat sikap dia makin bedebah
    Mmg le PRU16, rakyat akan kalih dan ubah
    Rakyat lebih yakin lagi dgn pimpinan Abah

    Wayang jer perangi rasuah PMX dok hebah
    Geng dia rasuah dilepas makin bertambah
    Anak muda mau pastikan, agar PMX rebah!
    Depa bakar gmbar dia, dlm demo di Sabah
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA…SISWA BIKIN PMX HILANG ARAH🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Keadaan kos sara hidup, kini makin parah!
    Dgn pelbagai cukai, rakyat diperas diperah
    Tapi duit hak rakyat org atas mntekedarah
    Bila rakyat ditindas, bikin siswa naik darah

    Rasuah dlm masyarakat dh macam barah
    Dgn kjaan, anak muda tk dpt tahan marah
    Utk nak ajar Madanon, siswa naik ghairah
    Gambar PMX dibakar, mnjadi satu sejarah
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA PMX BLEH KENA SAKIT JANTUNG🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    PMX mau perangi rasuah, cuma kelentong!
    Dia bertindak hanya klau pihak nya untung
    Rasuah melibat geng dia dibiar tergantung
    Ibarat hnya pentingkan diri punya kantung

    AnakΒ² muda tak rela berdiam mcm patung
    TunasΒ² rasuah, msti dicantas dan dipotong
    Depa ingin bangkit cuma hari saja dihitung
    Demo di KK..gambar PMX dibakar rentung!
    πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    ____________________________________
    HA HA…PMX IBARAT SDG MINTA NYAWA🀣

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Mungkin dulu Anwar disanjung sprti dewa
    Tapi dgn dia rakyat sudah tidak lagi sejiwa
    Ternyata, wayang sja reformasi yg dibawa!
    Tindak tanduk tak serupa kataΒ² yg difatwa

    PMX menangani rasuah, hnya sambil lewa
    Anak muda berdemo sbagai tanda kecewa
    Gambar PMX pula dibakar dek mahasiswa
    Walaun mkn popcorn je lah sambil ketawa
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaaahhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH
    ____________________________________
    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  3.  Avatar
    Anonymous

    Himpunan Gempur Rasuah 2.0, polis buka tiga kertas siasatan

    ASYIKIN ASMIN
    23 Jun 2025 05:15pm

    https://www.sinarharian.com.my/article/735218/berita/semasa/himpunan-gempur-rasuah-20-polis-buka-tiga-kertas-siasatan
    ____________________________________

    NAK BUKA SIASATAN SBB APA? KLAU SBB BAKAR GAMBAR ANWAR, IANYA TAK SALAH DI SISI UNDANGΒ²! TENGOK INI, APA KATA BADAN PEGUAM:πŸ˜…
    ____________________________________
    LFL: Bakar gambar pemimpin bentuk protes yang sah

    Diterbitkan: Jun 24, 2025 12:19 PM
    Dikemaskini: 1:18 PM

    https://m.malaysiakini.com/news/747039
    ____________________________________

    HI HI HI.. LAGI BAIK KLAU POLIS BUKA SIASATAN TENTANG BAGAI MANA DADAH DAN PISTOL MAINAN BOLEH BERADA DLM KERETA JUSOH RODA…πŸ˜‚

    HA HA HA.. JOM KITA TONTON DUA BUAH DRAMA TAMIL DIALIH SUARA, KISAH JUSOH RODA:🀣

    JUSOH RODA EPISOD 1πŸ˜„

    https://youtube.com/shorts/Gjusg-EoMlk?si=Wvx_G2O_0VjkoT4L
    ____________________________________
    PENYIASAT POLIS WANITA, (SB):
    β€œKalau dia tak bersalah, sapa yg letak dadah & pistol mainan dlm kereta Jusoh Roda? Persoalan ni yg kita patut jawab.. kita akan cari sapa yg bertanggung jawab, sapa kah dia?”

    KETUA BALAI:
    β€œApa hang bodo sgt? Hang nak siasat sapa yg letak barang mcm tu hah? Senang saja, sapa yg telefon itu hari tu ha..? Nama dia, apa semua.. kita kalau bilik gerakan kalau sapaΒ² talipon kita, kita mesti amik nama dia penuh detail.. tanya kat dia la.. mesti dia yg tau pasai isu ni, kan? Sbb nya dia lah yg menalipon mengatakan barangΒ² ni milik Jusoh Roda.. So, kita tangkap dia la.. ha, pi tanya dia, di mana dia.. yg kamu dpt maklumatΒ² ni.. bodo sgt la hangpa jadi polis!”

    KETUA POLIS:
    β€œHmmm.. dah tua pun bodoh! Itu pun aku nak ajar lagi ka? Bongok! Ha ha..”
    ____________________________________

    WATAK PEGAWAI PENYIASAT WANITA, (SB), DLM EPISOD 1 ITU SEBENARNYA IALAH INSPEKTOR ZURA..πŸ˜†

    JOM IKUTI, β€œJUSOH RODA EPISOD 2β€³πŸ˜…

    https://vt.tiktok.com/ZSknVfR21/
    ____________________________________

    INSPEKTOR ZURA, PEGAWAI PENYIASAT (SB):

    β€œKalau dia tak bersalah, sapa yg letak pistol mainan dan dadah dlm kereta Jusoh Roda? Persoalan ni yg kita patut jawab.. kita akan cari sapa yg bertanggung jawab.. sapa kah dia?”
    (DIALOG INI ADALAH SEDUTAN DARI SATU ADEGAN DLM EPISOD 1)πŸ˜‚

    SAMBUNGAN.. (EPISOD 2):🀣

    KETUA BALAI:
    β€œMcm mana hangpa boleh serbu sdg kan bukti tak cukup?

    INSPEKTOR ZURA:
    (MASUK BILIK KETUA BALAI & TABIK) β€œTuan!”

    KETUA BALAI:
    β€œHang tau ka yg Jusoh Roda dah bebaih? Dan sepatutnya kita tak siasat dah sapa yg letak dadah & pistol mainan lam kereta dia.. tu bkn tanggung jawab kita..

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œOk Tuan!”

    KETUA BALAI:
    β€œHang kena ingat, ada benda yg kita tak boleh siasat.. ada campur tangan dlm urusan kes ini.. seeloknya kita diam dulu & tengok keadaan.. ”

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œTapi, naya kat dia tuan..”

    KETUA BALAI:
    β€œHang tau dak, org ataih punya arahan mcm mana? Depa bulih posting hang pi Amazon! Dulu saya sendiri kena pi Madagascar.. Hang faham dak?”

    KRIIIINNNGGG..
    (PANGGILAN TELEFON DARI KETUA PEGAWAI JSJ MASUK KE FON KETUA BALAI..)
    KETUA BALAI ANGKAT & JAWAB CALLβ€¦πŸ˜†

    KETUA BALAI:
    β€œYa tuan..”

    KETUA PEGAWAI JSJ:
    β€œMcm mana?”

    KETUA BALAI:
    β€œTgh ejaih, Tuan..”

    KETUA PEGAWAI JSJ:
    β€œHang bagi talipon dekat dia sat..”

    KETUA BALAI:
    β€œNah Zura, Tuan nak cakap..”

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œMai, Tuan..”

    INSPEKTOR ZURA JAWAB CALL PEGAWAI JSJ..

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œTuan..”

    KETUA PEGAWAI JSJ:
    β€œTak payah siasat dah..”

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œBaik lah, Tuan!”

    INSPEKTOR ZURA MENYERAHKAN KEMBALI PHONE KPD KETUA BALAI..
    KETUA BALAI MENERUSKAN PERBUALAN TELEFON DGN KETUA PEGAWAI JSJ..πŸ˜„

    KETUA BALAI:
    β€œTuan..”

    KETUA PEGAWAI JSJ:
    β€œAku rasa hang kena jaga Inspektor Zura ni.. dia ni bulih buat mcmΒ².. ”

    KETUA BALAI:
    β€œFaham, Tuan..”

    KETUA BALAI KEMUDIAN MEMARAHI SEORANG KONSTABLE YG DI BAWAH ARAHAN INSPEKTOR ZURA..πŸ˜†

    KETUA BALAI:
    β€œHang ni pun satu.. congok tengok saja, nak buat apa.. tak kan tak reti nak buat kerja?”

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œJgn marah dia Tuan, saya yg suruh dia congok..”

    KETUA BALAI:
    β€œHang tengok apa dah jadi ni.. tak kan nak suruh dia congok lagi? Kalau nak siasat jugak, buat sengapΒ², jgn habaq dekat org..”

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œSaya tak peduli Tuan.. saya akan siasat sampai habisΒ²an..”

    KETUA BALAI:
    β€œAku dah nasihat, tapi hang tak mau dengaq.. Hang ingat! Jgn mainΒ² dgn org atasan..”

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œSaya tak takut Tuan! Saya lebih rela letak jawatan dpd bersekongkol dgn penjenayah, Tuan!”

    DAN INSPEKTOR ZURA TERUS MENGATUR LANGKAH UTK KELUAR DARI BILIK KETUA BALAI ITU..πŸ˜„

    KETUA BALAI:
    β€œHai.. pompuan mmg susah..”

    HAMPIR SAMPAI DI PINTU BILIK, INSPEKTOR ZURA MENOLEH KE BELAKANG DAN MENJAWABβ€¦πŸ˜†

    INSPEKTOR ZURA:
    β€œTuan.. kita idup ni kena ada maruah Tuan.. Sbb, maruah tu lah yg membezakan kita dgn binatang, Tuan..”
    ____________________________________

    HI HI HI.. MMG TERKESAN BETUL KITA DGN ADEGAN CITER TAMIL β€œJUSOH RODA” NIHβ€¦πŸ˜‚

    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€

    HA HA HA.. AGAKNYA, INILAH YG MEMBUAT IBU KPD KPN DAHULU, RAZARUDIN TU, TIDAK BENARKAN DIA SAMBUNG LAGI KONTRAK KPN TUHβ€¦πŸ€£

    πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜…πŸ˜†πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜€
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  4. Anonymous Avatar
    Anonymous

    Mejoh, Broker Minyak Masak zaman Kerajaan Tebuk Atap PN 33 bulan.

    Comel, Konsensus kiro brp ekoq BABI dan bau taik BABI!

    Mejoh pun sibuk jugok terbawa2 pasal BABI masa PRK Ayer Kuning kang?

    Konsensus ko, Khemah Besar ko atau Melayu dan Islam terancam dan mesti diselamatka semua nama glamor utk Doh Cukup Jumeloh PN dari malam keputusan PRU15!

    Isu ini semakin kritis kepada PN selepas 5 PRK dah kena pukulan KO 5-0 kepada UMDAP.

    PN udah naik desperado, lol!!!!!!!!!!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x