Shahbudin…

Mencatat Hitam Putih Malaysia

WARISAN MUKTAMAD SOLO, TANDING SEMUA 73 KERUSI

Warisan memutuskan untuk bertanding di semua 73 kerusi DUN Sabah pada PRN tidak lama lagi, tanpa bekerjasama dengan mana-mana parti politik lain.

Presidennya, Mohd Shafie Apdal, berkata keputusan itu dimuktamadkan pada mesyuarat Majlis Tertinggi Warisan yang dipengerusikannya hari ini.

“Parti memutuskan secara sebulat suara untuk bertanding 73 kerusi DUN.

“Maknanya tiada gabungan atau kerjasama dengan parti lain. Jangan percaya jika ada gambaran sebaliknya.

“Ini keputusan parti, bukan keputusan presiden seorang,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat berkenaan.

Mengikut peruntukan, DUN Sabah ke-16 akan terbubar secara automatik pada 11 Nov ini sekiranya ia tidak dibubarkan lebih awal, sekali gus membuka laluan kepada PRN17.

Warisan kini berada di blok pembangkang dalam DUN bersama Barisan Nasional Sabah.

Shafie yang juga bekas ketua menteri menegaskan Warisan hanya akan bekerjasama dengan rakyat Sabah, dengan memberi tumpuan memenuhi keperluan asas seperti bekalan air, elektrik dan prasarana jalan raya di seluruh negeri.

Mengulas lanjut mengenai keputusan parti itu untuk bergerak solo, beliau berkata pengalaman kerjasama sebelum ini bersama pelbagai parti politik gagal membuahkan hasil positif kerana lebih tertumpu kepada perebutan kerusi serta jawatan.

“Kebimbangan mereka (parti lain) hanya berapa kerusi yang dapat, kemudian minta jawatan menteri. Kalau tidak dapat, mereka melompat lagi. Itu pengalaman yang boleh memecah-belahkan perpaduan rakyat Sabah,” katanya.

Sumber – https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2025/08/27/warisan-gerak-solo-tanding-73-kerusi-dun-sabah

5 1 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini

16 responses to “WARISAN MUKTAMAD SOLO, TANDING SEMUA 73 KERUSI”

  1.  Avatar
    Anonymous

    MADANI TAK CUKOP JUMELOHHH.. KERAJAAN DIMALUKAN BUAT KALI KEDUA!😅
    (PAPA BERRY STUDIOS)

    https://youtu.be/1Z0QCqoJycM?si=DLQkzrkHhsFgH0TL

    HI HI HI.. MAHU TAK MALU NYER, BILA GENG SENDIRI PUN TAK SETUJU & TAK PERCAYA…😂

    HA HA HA.. MALU APA PAPA KU, JANJI DPT TERUS BERKUASA…🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  2.  Avatar
    Anonymous

    RUU PEROLEHAN TERGANTUNG!😅

    https://youtube.com/shorts/oUNoEzKdJVI?si=7Vvd5qrzQvvyE4IA

    HI HI HI.. RUU KALI INI BKN SAHAJA DITOLAK OLEH AHLI² PARLIMEN PN TETAPI SEBAHAGIAN PEMBAHAS AHLI PARLIMEN PENYOKONG KERAJAAN JUGA MENOLAKNYA..😂

    HA HA HA.. AGAKNYA, MCM PAK HASSAN KARIM JUGA, MEREKA DAH MULA MENYEDARI AGENDA JAHAT YG TERSELINDUNG DISEBALIK RUU PEROLEHAN ITU..🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  3.  Avatar
    Anonymous

    YB PASIR GUDANG: “PALING BAHAYA, KITA ADA PERDANA MENTERI DAN BELIAU JUGA MENTERI KEWANGAN”😂

    https://youtu.be/VI25hYOFl1M?si=4kABZ2MyOJOMrE5q

    HI HI HI.. PAK HASSAN TIBAI MADANON RAPAT BERKAITAN RUU PEROLEHAN TU..😆

    HA HA HA.. MMG HEBAT DAN TERBAIKLAH PAK HASSAN KARIM..🤣

    HA HA HA.. BILA PAK HASSAN SEBUT PASAL PM JADI MENTERI KEWANGAN TU, TIBA² TERINGAT PULA SAYA KPD NURUL IZZAH, HANNAH YOEH DAN RAFIZI…😄

    INI KATA² NURUL IZZAH TIMBALAN PRESIDEN PKR:😆
    ____________________________________
    https://vt.tiktok.com/ZSHG1QRbDb9GJ-45Xmz/

    “I think the Prime Minister shouldn’t hold the position of the portfolio of the Finance Minister, there has to be clear cut seperation of powers.”
    ____________________________________

    INI KATA² HANNAH YEOH DARI DAP:😅
    ____________________________________
    https://youtu.be/aajYMzwCPsY?si=9UvilxnrkVBvljvU

    Because one person has to much power. The Prime Minister is also the Finance Minister. Power is concentrated in the hand of just one person…

    The Prime Minister and the Finance Minister cannot be the same person. The Prime Minister should not be in power for more than 2 terms.

    Annex laws to decentralise the Prime Minister’s power. No single person should have absolute power..”
    ____________________________________

    INI KATA² RAFIZI RAMLI BEKAS TIMBALAN PRESIDEN PKR:😂
    ____________________________________
    PM tidak boleh jadi Menteri Kewangan, kata Rafizi

    Post oleh : EditorKiri
    pada 12/02/2022

    https://www.1media.my/2022/12/pm-tidak-boleh-jadi-menteri-kewangan.html?m=1
    ____________________________________

    HI HI HI.. SIKALANG APA CILITA IJAH, HANNAH & LAPUJI, HAH?😂

    HA HA HA.. TERNYATA YG PAK HASAAN KARIM ADALAH PEJUANG RAKYAT SEBENAR, MANAKALA IZZAH, HANNAH YOEH & RAFIZI ADALAH MUNAFIQ YG NYATA…🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  4.  Avatar
    Anonymous

    NAMPAK SANGAT KERAJAAN NAK “BULLDOZE” RUU², BERI KUASA BESAR KPD MENTERI! NAK JADI DIKTATOR KE?😡
    (PAPA BERRY STUDIOS)

    https://youtu.be/dxNVSvOb3Rg?si=E6wAboF-SlC7cVWo

    HI HI HI.. TERBAIKLAH PAPA BERRY.👍😅

    HA HA HA.. IANYA JUGA SGT DIPERSETUJUI OLEH PAK HASSAN KARIM, YB PASIR GUDANG..😂

    ____________________________________

    “RUU INI BAHAYA! TAK PATUT DILULUS SECARA TERBURU-BURU” – HASSAN
    (KiniTV)

    https://youtu.be/IYVcO5ZWgNU?si=VVTUxMssg2ZR5tic

    HI HI HI.. KLAU IKUT SORANG WALANONTIT MP DAP TU, “TAK PATUT DILULUS SECALA TEBULU-BULU..”😂

    HA HA HA.. APA² PUN, MMG HEBAT DAN TERBAIKLAH PAK HASSAN SELAKU KUDA TROJAN PN…🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  5.  Avatar
    Anonymous

    MAAF🙏.. SAYA NAK BUAT PEMBETULAN BALIK LAH KPD KOMEN SAYA YG DI BAWAH TADI TU SBB ADA SEDIKIT RALAT:😄
    ____________________________________
    Anonymous
    28 August 2025

    INI SEBAHAGIAN KOMEN DARI SORANG CAI WALANON PENTAKSUB DIPETIK DARI BAWAH:😆
    ____________________________________
    Anonymous
    28 August 2025
    ……………………..
    …………………………………………….
    Mcm lah SG4 tu blok power pengaruh yg boleh ubah usul diDewan Rakyat!
    ……………………..
    …………………………………………….
    DiSG4, berlambak flat2 usang dan uzur yg perlu URA utk dibangunkan semula lah, punya bingai Walaun2.
    ……………………..
    …………………………………………….
    ____________________________________

    BILA MELIHAT KPD LENGGOK TULISAN DI ATAS ITU, SAYA DAPATI IA SEAKAN-AKAN HASIL TANGAN NEK PUAKA “ET TU BRUTE”…😄

    SBB NYA.. DARI PENGGUNAAN IMBUHAN “di”.. DIA TULIS “diDewan” dan “diSG4″…😆

    DULU SAYA DAH SEKOLAHKAN BETINA PUAKA TU BERTAHUN-TAHUN BAHAWA:
    “di” kena rapat dgn perkataan bersifat perbuatan DAN
    “di” kena renggang dari perkataan bersifat benda, tempat atau situasi…😅

    CONTOH:
    dilihat, dikesan, didapati, diketahui, dimakan, ditangkap.. dsb…😂

    di sekolah, di pejabat, di tengah rembang mentari, di dalam kesedihan, di kala sepi ini, di saat kerinduan menerjah di hati.. dsb…🤣

    MANA BOLEH “diDewan”! SBB PERKATAAN “Dewan” ITU BERSIFAT TEMPAT.
    KALAU “dilawan” ATAU “ditawan” ATAU “dikawan” ATAU “dimasuk ke dlm cawan” ATAU “ditanam cendawan” ATAU “dibawa ke pejabat haiwan” ATAU “dilukis gambar awan” ATAU “dijangkiti penyakit sawan” ATAU “diberi gelaran Negarawan” ATAU “ditunjuk oleh Chef Wan” ATAU “dieksport ke Taiwan” ATAU “ditutoh pungkoq lelaki rupawan” ATAU “dikenalpasti sbg Sukma Darmawan”.. dsb.. TAK APA LAH…😂

    MANA BOLEH “diSG4”! SBB PERKATAAN “SG4” ITU BERSIFAT TEMPAT.
    KALAU “dilipat” ATAU “dirapat” ATAU “dilompat” ATAU “dimampat” ATAU “diumpat” ATAU “dipercepat” ATAU “dianyam ketupat” ATAU “dikunyah lepat” ATAU “ditembak dgn tepat” ATAU “didapati hidup merempat” ATAU “dijual di Spg 4” ATAU “dibuat kari ikan sepat” ATAU “dirasa geli dan terpancut cepat”.. dsb… TAK APA LAH..🤣

    HU HU HU.. ADAKAH BETINA PUAKA NEK ET TU BRUTE ITU DAH BANGKIT DARI ALAM KUBUR DAN MENJADI HANTU MCM HANTU MAK LAMPIR MATA TERBELIAK YG DOK MENJERIT-JERIT, “JANGAN USIK.. JANGAN KACAU.. JANGAN USIK.. JANGAN KACAU..” TU?😅

    HI HI HI.. KLAU RAKAN² MASIH INGAT, DEK KERANA NAIK FED UP DOK MENGAJAR NEK PUAKA TU SEPERTI MENCURAH AIR KE DAUN KELADI, MAKA SAYA KELUAR DGN PELBAGAI MAKI HAMUN…😂

    HA HA HA.. ANTARA MAKI HAMUN SAYA ITU IALAH:
    “ASTAGHFIRULLAHAL ‘ADZIIIIMMM.. LAA KHAULA WALA QUUWATA ILLA BILLAAHH.. MENGAPALAH MANGKOK AYUN MANGKAQ PEKAK BADAK NI SAMPAI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG NIH? KENAPALAH DIA TAK MAMPOS SEMASA KECIL SUPAYA TIDAK MENYUSAHKAN ORANG MASA DIA DAH BESAR?
    ALAHAI LAH.. KENAPA LAH SAMPAI TAHAP INI PUNYA BENGAP BODOH BINGAI BEBAL BAGHAL BANGANG BONGOK BENGONG BAHAHOL BADIGOLNYA BINATANG ANAK HARAM TN ANJING BETINA JALANG TUA PUAKA PUKI LUAS KELENTIT PANJANG LAHIR TAK CUKUP BULAN TERBELIT TALI PUSAT NIH..?”🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

  6.  Avatar
    Anonymous

    INI SEBAHAGIAN KOMEN DARI SORANG CAI WALANON PENTAKSUB DIPETIK DARI BAWAH:😆
    ____________________________________
    Anonymous
    28 August 2025
    ……………………..
    …………………………………………….
    Mcm lah SG4 tu blok power pengaruh yg boleh ubah usul diDewan Rakyat!
    ……………………..
    …………………………………………….
    DiSG4, berlambak flat2 usang dan uzur yg perlu URA utk dibangunkan semula lah, punya bingai Walaun2.
    ……………………..
    …………………………………………….
    ____________________________________

    BILA MELIHAT KPD LENGGOK TULISAN DI ATAS ITU, SAYA DAPATI IA SEAKAN-AKAN HASIL TANGAN NEK PUAKA “ET TU BRUTE”…😄

    SBB NYA.. DARI PENGGUNAAN IMBUHAN “di”.. DIA TULIS “diDewan” dan “diSG4″…😆

    DULU SAYA DAH SEKOLAHKAN BETINA PUAKA TU BERTAHUN-TAHUN BAHAWA:
    “di” kena rapat dgn perkataan bersifat perbuatan DAN
    “di” kena renggang dari perkataan bersifat benda, tempat atau situasi…😅

    CONTOH:
    dilihat, dikesan, didapati, diketahui, dimakan, ditangkap.. dsb…😂

    di sekolah, di pejabat, di tengah rembang mentari, di dalam kesedihan, di kala sepi ini, di saat kerinduan menerjah di hati.. dsb…🤣

    MANA BOLEH “diDewan”! SBB PERKATAAN “Dewan” ITU BERSIFAT TEMPAT.
    KALAU “dilawan” ATAU “ditawan” ATAU “dikawan” ATAU “dimasuk ke dlm cawan” ATAU “ditanam cendawan” ATAU “dibawa ke pejabat haiwan” ATAU “dilukis gambar awan” ATAU “dijangkiti penyakit sawan” ATAU “diberi gelaran Negarawan” ATAU “ditunjuk oleh Chef Wan” ATAU “dieksport ke Taiwan” ATAU “ditutoh pungkoq lelaki rupawan” ATAU “dikenalpasti sbg Sukma Darmawan”.. dsb.. TAK APA LAH…😂

    MANA BOLEH “diSG4”! SBB PERKATAAN “Dewan” ITU BERSIFAT TEMPAT.
    KALAU “dilipat” ATAU “dirapat” ATAU “dilompat” ATAU “dimampat” ATAU “diumpat” ATAU “dipercepat” ATAU “dianyam ketupat” ATAU “dikunyah lepat” ATAU “ditembak dgn tepat” ATAU “didapati hidup merempat” ATAU “dijual di Spg 4” ATAU “dibuat kari ikan sepat” ATAU “dirasa geli dan terpancut cepat”.. dsb… TAK APA LAH..🤣

    HU HU HU.. ADAKAH BETINA PUAKA NEK ET TU BRUTE ITU DAH BANGKIT DARI ALAM KUBUR DAN MENJADI HANTU MCM HANTU MAK LAMPIR MATA TERBELIAK YG DOK MENJERIT-JERIT, “JANGAN USIK.. JANGAN KACAU.. JANGAN USIK.. JANGAN KACAU..” TU?😅

    HI HI HI.. KLAU RAKAN² MASIH INGAT, DEK KERANA NAIK FED UP DOK MENGAJAR NEK PUAKA TU SEPERTI MENCURAH AIR KE DAUN KELADI, MAKA SAYA KELUAR DGN PELBAGAI MAKI HAMUN…😂

    HA HA HA.. ANTARA MAKI HAMUN SAYA ITU IALAH:
    “ASTAGHFIRULLAHAL ‘ADZIIIIMMM.. LAA KHAULA WALA QUUWATA ILLA BILLAAHH.. MENGAPALAH MANGKOK AYUN MANGKAQ PEKAK BADAK NI SAMPAI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG NIH? KENAPALAH DIA TAK MAMPOS SEMASA KECIL SUPAYA TIDAK MENYUSAHKAN ORANG MASA DIA DAH BESAR?
    ALAHAI LAH.. KENAPA LAH SAMPAI TAHAP INI PUNYA BENGAP BODOH BINGAI BEBAL BAGHAL BANGANG BONGOK BENGONG BAHAHOL BADIGOLNYA BINATANG ANAK HARAM TN ANJING BETINA JALANG TUA PUAKA PUKI LUAS KELENTIT PANJANG LAHIR TAK CUKUP BULAN TERBELIT TALI PUSAT NIH..?”🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

    1.  Avatar
      Anonymous

      OPPSS.. MAAF🙏.. ERRATA:😆

      MANA BOLEH “diSG4”! SBB PERKATAAN “SG4” ITU BERSIFAT TEMPAT.
      KALAU “dilipat” ATAU “dirapat” ATAU “dilompat” ATAU “dimampat” ATAU “diumpat” ATAU “dipercepat” ATAU “dianyam ketupat” ATAU “dikunyah lepat” ATAU “ditembak dgn tepat” ATAU “didapati hidup merempat” ATAU “dijual di Spg 4” ATAU “dibuat kari ikan sepat” ATAU “dirasa geli dan terpancut cepat”.. dsb… TAK APA LAH..🤣

  7. Anonymous Avatar
    Anonymous

    Walauntit URA, Artis Rafidah Ibrahim.

    Dah sedut duit Pemaju Kg Baru kemudian nak mitok parok lagi kena bayor balik kpd Pemaju.

    Lid Saman, melilau lari tak nak terima writ Saman Fitnah.

    Pergi lari mitok perlindungan dgn Taki Black Friday dan Rina Harun, jaguh URA PN!

    ORANG TAK SIMPATI XENGAN HANG.. PARTI PUN BUAT TAAK TAHU… NAK KATA APA LAGI SELAIN PADAN LA DENGAN SIKAP HANG

    RM750,000 tak bayau lagi, Ini kali lah mashhuukk lagi

    Photo credit: Shamz Johan | malaysiakini

    Rafidah Ibrahim dipanggil polis,
    disiasat halang pegawai
    mahkamah

    AMIR Wartawan Rasmi LR at Thursday, August 28, 2025
    Share

  8. Anonymous Avatar
    Anonymous

    Loyar 3B PAS Bebal, Bahalol dan Bengong Taki Black Friday heret MB2 SG4 sign bantah URA konon suara Rakyat.

    Mcm lah SG4 tu blok power pengaruh yg boleh ubah usul diDewan Rakyat!

    Ada tak tambah, tadak tak kure. Tak relevan.

    DiSG4, berlambak flat2 usang dan uzur yg perlu URA utk dibangunkan semula lah, punya bingai Walaun2.

    Lebih baik SG4 bodek cium tangan PMX mintak peruntukan tambahan MOF nak bayor gaji SG4 le!

  9. Anonymous Avatar
    Anonymous

    RUU URBAN RENEWAL ACT 2025

    (Rang Undang² Akta Pembaharuan Semula Bandar)

    Sekarang ni sedang hangat diperkatakan tentang cadangan RUU URA. Ada yang menyokong, ada yang membangkang. Tapi ramai juga yang atas pagar buat donno pasal tak faham apa isu yang digaduhkan. Rata² yang aku nampak, pihak Kerajaan Madani menyokong RUU ini, sementara pihak PN membangkang.

    Aku malas nak ulas sentimen politik ni, kerana banyak yang memandai² dan terikut² dengan permainan ayat gula² mahupun tohmahan² yang tak berasas. Pandangan aku adalah dari sudut akademik, kerana RUU ini amat berkait dengan bidang aku sebagai seorang akademik senibina. Jadi aku ulas dari awal dengan bahasa yg mudah, supaya korang semua faham. Lepas tu silalah buat keputusan sendiri.

    1. Apakebendanya URA ni?

    URA ni adalah satu RUU yang membolehkan kerajaan memperbaharui kawasan² bandar lama atau yang semakin merudum. Ini supaya bangunan² yang lama, rosak atau tak selamat boleh dirobohkan dan dibangunkan secara KOLEKTIF.

    Istilah kolektif ni penting, kerana kita tahu sesebuah bangunan memang boleh diroboh dan dibangunkan semula secara persendirian. Tapi kalau kawasan bangunan kita tu memang dah jadi tempat jin bertendang, kau bangunkan balik macamana pun memang nilai tetap akan jatuh.

    Jadi penyelesaiannya? Bangunkan secara kolektif – ini termasuklah semua bangunan² dalam zon yang ditetapkan, jalan raya, rekreasi, fasiliti dan sbgnya.

    2. Sebelum ni tak boleh buat ke?

    Boleh. Tapi ia memerlukan persetujuan 100% pemilik yang terlibat dalam kawasan tu. Mungkin kita berfikir, “eh baguslah kalau perlu persetujuan 100%, kan?”. Betul, tapi ini ada satu kekangan utama:

    Kawasan yang nak diperbaharui tu biasanya dah lebih 30 tahun. Maksudnya, kalau kau berumur sekitar 40 tahun sekarang, rumah tempat kau membesar dulu dah masuk dalam kategori ni. Andailah mak ayah dah takde, maknanya rumah tu adalah rumah pusaka yang dikongsi dengan korang adik beradik.

    Untuk mendapatkan persetujuan pembangunan, SEMUA adik beradik kau kena bersetuju. Tengok², sorang kerja kat Penang, sorang kat Singapore, sorang belajar kat UK dan sebagainya. Walaupun kau yang duduk di rumah tu bersetuju untuk pembangunan, salah seorang dari mereka (yang mempunyai hak tuntutan ke atas rumah tu) boleh menghalang bukan setakat pembangunan rumah pusaka tu, tapi keseluruhan pembangunan tersebut!

    Itu belum cerita kalau diorang meninggal, dan kemudian rumah tu diwarisi bahagiannya oleh anak² dia. Memang tak akan selesai, dan inilah yang menjadi masalah kepada hampir semua pembaharuan bandar di Malaysia ni.

    3. Jadi apa yang RUU ini cadangkan?

    RUU URA 2025 mencadangkan agar had persetujuan diturunkan:

    80% untuk bangunan bawah 30 tahun.

    75% untuk bangunan lebih 30 tahun.

    51% jika bangunan dianggap usang, bahaya atau terbengkalai.

    Maknanya, kalau kawasan perumahan kau tadi nak diperbaharui, maka ia akan masuk kategori >30 tahun, jadi mereka perlu memperolehi 75% persetujuan sahaja. Kalau sorang adik kau yang tak duduk rumah tu tak setuju pun, 75% masih bersetuju. Maka boleh lah buat projek ni.

    4. Apa yang orang ramai bangkang sebenarnya?

    Kegusaran awam memang ada asasnya. Aku dah kutip beberapa isu utama, dan aku faham pendirian mereka. Pertama, mereka takut dipaksa jual hartanah. Yelah, dah beli susah² (atau penat tunggu makbapak meninggal), tetiba kerajaan nak ambik alih pulak? Apehaal beb?

    Lepas hartanah diambil, dah tentu kena usir. Dan bila kena berpindah, pemilik tak mahu pindah ke lokasi jauh (sub-urban), terpaksa tukar kerja, tukar sekolah anak, serta kos sara hidup tersembunyi akan bertambah.

    Dan semestinya, orang² Melayu risau status Tanah Rizab Melayu, wakaf, kawasan warisan (heritage) dan sebagainya akan terjejas.

    5. Takkan kerajaan ambik macam tu aje?

    Inilah sentimen yang ramai terpengaruh dengan tohmahan pihak tertentu. Sebenarnya kita ada Akta Pengambilan Tanah 1960 yang membolehkan kerajaan atau pihak berkuasa negeri mengambil alih tanah persendirian atas tujuan kepentingan awam, pembangunan ekonomi, prasarana dan macam² lagi. Jadi ini bukanlah sesuatu yang baharu. RUU ini menambah satu lagi tujuan ke dalam aspek di atas: iaitu Pembaharuan Bandar.

    Tapi pengambilan tanah ni bukan selamba bodo. Pemilik hartanah akan diberi pampasan atas persetujuan mereka.

    6. Kalau projek jalan jugak apakah pampasan yang pemilik akan dapat (samada bersetuju atau tak)?

    Haaa ini persoalan utama, kan? Berapakah pampasan yang pemilik/waris patut dapat? Kalau ada yang tak bersetuju, dapat jugak tak?

    Antara benda yang dibincangkan dalam RUU URA ini adalah mekanisme menentukan berapakah nilai pampasan untuk hartanah yang diambil alih ini. Aku tak dapat baca dokumen RUU ini, tapi aku difahamkan “mengikut nilai hartanah semasa”.

    Maknanya, kalau korang duduk flat bernilai RM120k, maka korang akan dapat pampasan bernilai RM120k. Kalau ada 4 orang adik beradik, bolehlah bahagi 4 = RM30k seorang. Ya, termasuklah adik kau seorang yang tak setuju tadi. Dia pun dapat tau! (Ini bukan cerita 3 Abdul!)

    7. Tapi developer nak jual apartmen baharu dengan harga RM700k seunit!

    Betul, dan kau tak ada hak nak tuntut pampasan bernilai RM700k tu. Harta yang kau ada bernilai RM150k. RM700k tu bukan harta kau.

    Tapi sebagai pemilik, memang kau boleh blok dan main tarik tali dengan kerajaan atau pemaju, selagi belum tercapai threshold 75% persetujuan tu. Di sini, pemilik/penduduk masih ada hak untuk menuntut apa² yang korang nak tuntut. Masa ni laa kau mintak benda² macam:

    a. Boleh beli unit RM700k dengan harga diskaun;

    b. Mintak dipelihara kawasan/bangunan warisan;

    c. Mohon bina sekolah, masjid, dewan serbaguna;

    d. Sediakan unit² untuk B40 yang korang boleh beli;

    dan sebagainya.

    8. Tapi ini masih akan menyebabkan gentrifikasi, kan?

    Haa ini adalah istilah yang banyak dijinjing di bibir ahli politik. Apa benda sebenarnya gentrifikasi ni?

    Ia adalah satu keadaan di mana para penduduk asal sesuatu kawasan akan tersisih atau ditolak keluar dari kawasan tersebut akibat pembangunan. Mereka ini biasanya generasi tua, terpinggir atau miskin/kurang berkemampuan.

    Pernah tak nampak lot kedai runcit kat rumah korang yang makin uzur akhirnya tutup kedai kerana pemiliknya dah tua? Kemudian pemilik baru ambil alih lalu bukak francais kelas atas?

    Mungkin kita akan terdetik: “Eh cool dah ada Starbucks dah kat tepi rumah kita ni!”. Tapi kita tak fikir tentang pakcik tua yang kedai runcitnya dah ditutup tu. Apalah kisah pakcik tu? Entah² dia dah pindah balik kampung. Ini adalah gentrifikasi skala kecil.

    URA memang sedikit sebanyak akan memberi kesan gentrifikasi pada skala yang lebih besar. Bukan setakat satu lot kedai akan berubah, tapi seluruh kawasan perumahan di sekeliling kedai tu juga mungkin akan diperbaharui. Nilai hartanah, sewaan dan gaya hidup akan meningkat. Pemain ekonomi besar akan masuk, dan kemungkinan besar pemilik/penduduk asal akan perlahan² terinjak ke luar.

    9. Biasa laa tu kan?

    Itulah isu dia. Gentrifikasi ni memang antara hujah utama menentang RUU URA ini. Tapi gentrifikasi adalah masalah dunia, bukan di Malaysia sahaja. New York, London, Tokyo, Seoul, Singapore, semua dah alami isu ini. Cuma skala dan implementasi sahaja yang berbeza.

    10. Jadi apa kita boleh buat bagi memastikan RUU URA ini lebih baik?

    Ada beberapa bandar yang berjaya mengatasi isu gentrifikasi ini dengan baik, antaranya jiran kita di selatan sana (aku cakap pasal Singapore, bukan JDT lel). Banyak yang kita boleh belajar, seperti pengurusan HDB yang menyediakan safety net kepada pemilik yang terpaksa berpindah. Maksudnya, bila kau jual flat kat Cheras, takdelah kau kena pindah sampai ke Semenyih. Dia akan sediakan rumah dekat² kawasan asal juga. Aku tekankan aspek ini kerana ia bukan sahaja akan membaiki fabrik urban di kawasan itu, tetapi ia jugak akan membawa bersama² penduduk asal untuk maju sekali.

    Singapore juga perkenalkan badan penilai hartanah bebas, yang akan memastikan pemilik akan dapat pampasan yang setimpal. Yelah, kalau hartanah tu sekarang bernilai RM120k, pemaju boleh je turunkan nilai tu kepada RM100k aje (pasal dia nak untung lebih).

    Jadi ketelusan dalam urusan² ini amatlah penting, dan aku sendiri akan membantah RUU yang memberi terlalu banyak kuasa atau mewujudkan terlalu banyak prosedur legap (opaque procedures) yang sukar difahami/ditembusi oleh orang awam. Aku nak semua yang terlibat dalam membuat keputusan diumumkan identitinya serta kepentingan masing². Kalau kerajaan Madani serius dalam menangani isu korupsi dan penyalahgunaan kuasa, benda ni kena buat dulu.

    Aku juga nak perlindungan khusus kepada tanah² rizab Melayu, tanah² adat, wakaf, warisan (tangible and intangible heritage) dan sebagainya. Pastu semua cadangan patut dibuka kepada umum terutamanya para akademik supaya kami boleh menilai dan memaklumkan kepada awam kelebihan dan kekurangan proposal tersebut.

    Kesimpulan

    URA ini adalah satu proposal yang penting. Ini bukan kerja kerajaan Madani sahaja. URA ni dah dicadangkan dari 2012, sejak zaman Najib (UMNO/BN) lagi. Draf undang² dibuat pada 2013, pastu dasar pembahruan bandar dibuat pada 2020 masa zaman Annuar Musa (BN, sekarang PN), disambung oleh Zuraida Kamaruddin (PKR) pada tahun 2021, lepas tu Shahidan Kassim (UMNO) pulak 2022, hinggalah sekarang Nga Kor Ming (DAP) ambik alih.

    Semua dah terlibat dalam RUU URA ini. Jadi aku rasa agak kelakar bila mereka tuding-menuding antara satu sama lain, padahal masing² dah pernah celup jari dalam benda ni.

    Penulisan aku ni bersifat memberi pengenalan kepada sesiapa yang tak faham isu ni tapi tak tahu kat mana nak mula. Aku harap sebelum korang terus berpihak kepada kerajaan atau pembangkang, sila baca dahulu lebih lanjut tentang benefit URA ini. Kalau ada apa² isu yang mungkin akan memijak atau mengenepikan hak² tertentu, elok diketengahkan kepada pihak berwajib melalui wakil rakyat masing².

    Mereka tu WAKIL rakyat for a reason.

    #azamengarutlagi

    AMIR Wartawan Rasmi LR at Thursday, August 28, 2025
    Share

  10. Anonymous Avatar
    Anonymous

    IANYA ADALAH BERASAKAN SENTIMEN POLITIK. BUKAN SETUJU ATAU TIDAK

    MSO

    Ketidak setujuan sesetengah pihak terhadap akta Ura bukan berasaskan fakta sebenanrnya, tetapi lebih kepada sentimen politik dan kebencian.

    Dua orang ahli parlimen dari MCA dan seorang Adun BN juga menolak akta itu adalah kerana ia dibawa oleh Nga Ko Meng ahli DAP.

    Demikian juga dengan wakil rakyat puak puak Tok Dor mereka tolak kerana DAP bukan kerana lain.

    Akta Ura bukan baru, sudah lama tetapi ia jadi hebuh apabila DAP pegang kementerian itu. Setiap apa dilakukan DAP akan dikaitkqn dengan rancangan nak jual negara.

    Cuba akta itu dibawa oleh Najib atau Hishammuddin Hussein berkebut disokong walaupun akta yang hendak dibentang kini benda sama.

    Pelik bin ajaib semasa jadi PM menggadaikan banyak tanah orang Melayu semua diam membisu termasuk Tok Dor dan kuncu kuncunya. Anwar ambil semua tanah di Sungai Besi digesetkan tezab Melayu semua senyap tipas. Trims.

    AMIR Wartawan Rasmi LR at Thursday, August 28, 2025
    Share

  11. Anonymous Avatar
    Anonymous

    JANGAN DENGAR BISIKAN SYAITON.

    Alif Jamil

    Saya rasa terpanggil untuk jelaskan supaya anak² muda tidak terpengaruh dan tertipu dgn sibodo kaki cetak duit ni.

    Pertama , Rang Undang-Undang Pekerja Gig.

    RUU ini secara khusus memberi pengiktirafan undang² kepada pekerja Gig yg menjadi salah satu sektor yg majoritinya diisi oleh anak muda.

    Fasal² yg disenaraikan dlm RUU ini memberi perlindungan asas yg selama ini dinafikan.

    1. Hak kontrak bertulis Fasal 8, 9.

    Fasal ini memastikan pekerja tidak lagi dipermainkan syarikat dgn syarat yg berat sebelah.

    2. Fasal 9–12.

    Larangan diskriminasi dan pemecatan sewenang-wenangnya oleh majikan.

    3. Fasal 11–13.

    Hak caruman sosial, perlindungan kesihatan dan potongan gaji yang teratur.

    Jadi secara keseluruhannya, RUU Pekerja Gig ini adalah untuk melindung dan menjaga jutaan anak muda bekerja dlm industri gig yg hidup tanpa jaminan.

    Bila sakit, accident, takde safety net yg boleh menjamin mereka.

    Dengan adanya RUU ini, ia buat pertama kalinya meletakkan rider Foodpanda, Grab, Lalamove dan freelancer digital dibawah perlindungan undang² dgn hak yg jelas.

    Kontrak kerja diwajibkan bertulis supaya majikan tak boleh tipu syarat sesuka hati, larangan diskriminasi dan penindasan.

    Hak caruman sosial dan perlindungan kesihatan jika berlaku kemalangan, hak cuti dan pendapatan terjamin serta potongan gaji yg telus dan teratur.

    Apa berlaku selama ini, pekerja Gig terbiar tanpa jaminan.

    RUU ini menjadi payung undang² yg sah untuk lindungi generasi muda dari terus diperah tanpa perlindungan.

    Now yg keduanya adalah RUU Urban Renewal Authority (URA).

    Fokus utama RUU ini ialah struktur pentadbiran bagi pembangunan semula bandar melalui Jawatankuasa

    Eksekutif Persekutuan dan Negeri (Fasal 5–15).

    Apa maksudnya?

    1. Kawasan bandar lama, projek terbengkalai dan penempatan usang akan diurus secara sistematik.

    2. Pembaharuan bandar akan membuka ruang kepada pekerjaan baru dalam sektor pembinaan moden, teknologi hijau, dan perkhidmatan awam.

    2. Anak muda di bandar bakal menikmati persekitaran yang lebih selesa, selamat dan teratur.

    Ini realiti pentadbiran moden yg diamalkan di negara maju untuk pastikan bandar tidak terbengkalai dan rakyat khususnya generasi muda mendapat ruang hidup yg lebih berkualiti.

    Siapa yang untung ?

    1. Rakyat terutama anak muda yg hidup dibandar & komuniti setinggan dapat rumah dan penempatan dibandar yg jauh lebih baik.

    2. Pekerja sektor pembinaan moden & teknologi hijau dapat peluang pekerjaan baru.

    3. Pelabur & ekonomi tempatan dgn projek terbengkalai dihidupkan semula.

    4. Kerajaan negeri & PBT dgn kuasa jelas urus pembangunan semula.

    Yang rugi adalah pemaju rakus & spekulator tanah yg selama ini biar projek terbengkalai demi untung cepat.

    Dan yang akan hancur nanti adalah pembangkang khususnya sibodo Mat Jargon nih kerana apabila kehidupan rakyat khususnya anak muda lebih baik dibawah kerajaan Madani , PN akan kekal pembangkang sehingga Isa Al-Masih turun dimenara putih di kota Damsyik nanti 🤲

    Wan Fayhsal
    15h •
    •••
    Dua Rang Undang-Undang (RUU) yang ditaja oleh dua Menteri DAP ini akan menghancurkan masa depan anak muda kita. Perikatan Nasional akan tentang habis-habisan. Bak kata Ketua Whip (YB Kota Bharu) kita berjuang kalau sampai kena
    gantung 6 bulan pun, gantunglah! Ini jihad kami dalam Dewan Rakyat hari Khamis ini! Anak muda
    jangan bimbang kami akan LAWAN HABIS-HABISAN!!!
    #ABATA #DevelopersActionParty
    D.R. 27/2025
    RANG UNDANG-UNDANG PEKERJA GIG 2025
    SUSUNAN FASAL
    BARACIAN 1
    PERMULAAN
    Fasat 1.
    Tajuk ringkas dan permulaan kuat kuasa 2.
    Tafsiran
    BAHAGIAN II
    3. Perjanjian perkhidmatan
    Kecualian bagi perjanjian perkhidmatan sedia ada
    Terma dan syarat yang mengatasi
    Kesahan terma dan syarat
    Perkara yang tidak diperuntekkan di bawah Akta ini
    BAHAOIAN III
    PEKERJA CIG
    10.
    11.
    Hak pekerja gig Larangan terbadap eatiti kontrak berkcosan deogan perba, Hak pekerja gig untuk menyertai, mengambil bahagian
    menububkan persatuao pekerja gis
    Hak bagi peodapatan
    ndapetan, tip dan gagjaran
    D.R 25/2025
    RANG UNDANG-UNDANG
    PEMBAHARUAN SEMULA BANDAR 2025
    SUSUNAN FASAL
    BAKAGIAN 1 Tajuk ringkas, pemakaian dan permulaan kuat kuasa Ketidakpakaian Akta Pentafsiran Akta
    Tafsiran
    12.
    IS.
    BAHAGIAN II
    PENTADBIRAN
    Jawatankuasa Eksckutif Persckutuan
    Fongsi Jawatankuasa Eksckutif Persckutuan
    Mesyuarat Jawatankuasa Eksckotif Persckutuao
    Jawatankuasa Eksekutif Persekutuan boleh melantik badan
    Setiausaba Jawatankuasa Eksckutif Persekutuan
    Jawatankoasa Eksckutif Negeri
    Fungsi Jawatankuasa Eksckutif Negeri
    Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Negeri
    Kewajipan Jawatankuasa Eksckutif Negeri untuk berunding
    Jawataokuasa Eksekutif Negeri bolch melantik

    AMIR Wartawan Rasmi LR at Thursday, August 28, 2025
    Share

    1. Anonymous Avatar
      Anonymous

      Bila keno gantung 6 bulan Dewan Rakyat, dia maseh melilau buat semak kat Dewan Rakyat.

      Punya le tadak kerja lain sampai Speaker kena halau keluar Dewan.

      Lain kali jangan letak otak kat bontot lah.

  12. Anonymous Avatar
    Anonymous

    HA HA… UMNO NAK JAGA LAGI KA DIA NI?

    Mohd Asri

    Agen PN?…Itu bukan tuduhan lah beghok oiiiii, tetapi bak kata Dato’ Lokman Adam la.. itu adalah suatu yg REALITI dan tidak boleh lagi di SANGGAH ataupun DI BANTAH!.

    Perangai & mentaliti pun dah hampir2 sama dgn Ketua pemuda Pembangang!!. Tu pun masih taknak mengaku? Beghok betui la hang ni!!.

    P/s: Gambar2 di bawah sekadar hiasan 🤭🤣🤣🤣

    AMIR Wartawan Rasmi LR at Thursday, August 28, 2025
    Share

    1. Anonymous Avatar
      Anonymous

      Tengok kemain kamceng dgn Mat Qazaf Afnan dan Mat Rogol Mabuk Hilman Adham memang sah satu kapal SD10 BN broker H2O.

      Memang tepat celahan Lokman Adam, dia ni Ketua Pemuda H2O.

      Sekoq lagi Mail Bera, PM Tepi Malaysia Reset dah kena checkmate tunggu pakai baju Oren je.

      Jadi yg tinggal melilau bikin kacau dalam UMNO adalah H2O melalui pundek ini.

  13.  Avatar
    Anonymous

    Guan Eng terima 2 beg hitam berisi RM2 juta, kata saksi

    Diterbitkan:  Aug 27, 2025 5:02 PM
    Dikemaskini: 5:02 PM

    https://m.malaysiakini.com/news/753575
    ____________________________________

    HI HI HI.. ITU YG SAKSI TAMPIL BAGI TAHU.. YG LAIN² YG MASIH TERSEMBUNYI LAGI TAK TAHULAH BANYAK MANA..😂

    HA HA HA… MADANON DGN RASUAH BERPISAH TIADA…🤣

    🤣😂😅😆😄😃😀🤣😂😅😆😄😃😀
    KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x