JIKA SUDAH SAHIH TITAH ADENDUM MEMANG ADA, KELUARKAN SAJALAH NAJIB DARIPADA PENJARA – HABIS CERITA!!

Berdasarkan afidavit yang dikemukakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi bagi menyokong permohonan Najib Razak untuk mengesahkan kewujudan titah adendum Yang di-Pertuan Agong ke-16 yang membenarkan bekas Perdana Menteri itu menjalani tahanan rumah bagi baki hukuman penjaranya, bolehlah disimpulkan bahawa titah tersebut adalah 99% wujud.

Tidak mungkin Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz menunjukkan gambar atau imej titah palsu kepada Presiden UMNO dalam pertemuan mereka pada 30 Januari 2024 lalu.

Lagi pula, sebagaimana disebut Zahid Hamidi dalam afidavitnya, setelah beliau bertanya lebih lanjut kepada Tengku Zafrul, dijelaskan bahawa gambar atau imej titah itu diperolehi daripada Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah iaitu Agong ke-16 sendiri.

Meskipun Tengku Zafrul dilaporkan mahu membuat afidavit tambahan berikutan dakwaannya ada beberapa kesilapan fakta dalam afidavit Zahid Hamidi itu, tetapi ia tidak mungkin lari daripada fakta bahawa titah adendum yang disimpan dalam telefon bimbitnya dan ditunjukkan kepada Presiden UMNO itu adalah salinan imej atau gambar daripada titah yang sahih dan asli.

Lanjutan itu, apa yang perlu dilakukan oleh kerajaan sekarang, khususnya PMX, kiranya betul selama ini beliau memang tidak tahu-menahu mengenai kewujudan titah adendum itu, beliau kini perlu segera berusaha untuk mengadap Sultan Abdullah atau berhubung dengan Istana Pahang bagi mengesahkan kewujudan titah tersebut.

Kiranya terbukti daripada jawapan Sultan Abdullah nanti atau melalui maklum balas daripada Istana Pahang bahawa titah adendum itu benar-benar wujud dan apa yang ditunjukkan oleh Tengku Zafrul kepada Zahid Hamidi adalah salinan yang asli, maka PMX dan kerajaan jangan buang masa lagi dan segeralah memohon menarik diri dalam semakan kehakiman yang dibuat Najib di mahkamah.

Dengan pihak kerajaan menarik diri, kes saman itu dengan sendirinya boleh dibatalkan serta-merta.

Apa yang wajib dilakukan seterusnya ialah kerajaan mesti melaksanakan sepenuhnya titah adendum tersebut, juga secara serta-merta dan tanpa sebarang syarat.

Tidak perlu lagi menunggu mahkamah membuat keputusan pada 5 Jun depan berhubung semakan kehakiman itu kalau kerajaan atau PMX sudah boleh mengesahkan kesahihan titah adendum itu lebih awal lagi.

Terus menunggu di mahkamah membuat keputusan pada 5 Jun, walhal kebenaran sudah diketahui lebih awal, ia bukan saja kerja membuang masa , malah memperlihatkan kerajaan ada sikap degil mahu terus menafikan wujudnya titah yang sudah pun didapati sahih itu.

Jika itu berlaku, selain ia hanya akan mencemar dan menambah-burukkan lagi imej kerajaan, bahkan menunjukkan seolah-olah kerajaan tidak bersedia menerima kebenaran berkaitan titah Agong ke-16 itu.

Lagi pun, yang ingin dipohon Najib dalam semakan kehakimannya ialah untuk menentukan sama ada titah adendum itu benar-benar wujud atau tidak dan jika ada, ia dilaksanakan serta-merta – itu saja.

Kalau titah adendum itu sudah dapat disahkan oleh PMX sendiri, sama ada melalui kunjungan mengadap Sultan Abdullah atau dengan cara kerajaan menulis surat kepada Istana Pahang, untuk apa menunggu keputusan mahkamah lagi?

Dengan memohon menarik diri dan saman itu dibatalkan, kerajaan malah telah menunjukkan teladan yang baik dalam menjimatkan masa mahkamah.

Selain itu, nak menunggu mahkamah membuat keputusan pun sudah tidak bermakna lagi kerana orang nombor dua dalam kerajaan sendiri iaitu Timbalan Perdana Menteri sudah pun lebih awal meletakkan kakinya menyebelahi Najib berbanding berdiri bersama kerajaan madani yang diterajui PMX.

Lebih daripada itu, kalau keputusan semakan kehakiman nanti memihak kepada Najib, ia akan memberi lebih malu kepada kerajaan madani, di samping terpaksa juga akur akhirnya untuk melaksanakan tahanan rumah terhadap Najib sebagaimana dititahkan Agong ke-16.

Maka, sebagai jalan tengah dan agar isu tidak terus dipanjangkan, biarlah Najib menjalani tahanan rumah sebagaimana dititah – yang penting – di mata rakyat, kerajaan madani ini dilihat akur, hormat dan tidak derhaka terhadap titah Raja.

Habis cerita, apa nak pening-pening kepala!! – ShahbudinHusin 18/04/2024.

5 1 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 18 April 2024 — 6:53 pm
Subscribe
Notify of
guest

31 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 11:33 am

Ringgit dibuka rendah berbanding dolar AS Bernama 19/04/2024 10:40 MYT https://www.astroawani.com/berita-bisnes/ringgit-dibuka-rendah-berbanding-dolar-466999 _____________________________________________________ SALAM 4.79.. RINGGIT JATUH LAGI???πŸ˜‚ HA HA…DGN MADABON, RAKYAT MMG CURIGA!🀣 πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… πŸ˜… Teruk le bila dpt menteri kewangan kepala dongga Dek ringgit jatuh barangΒ² import semua naik harga Pung pang pung pang tapi naper ringgit jatuh huga Sbb nya ialah ‘negeri ni hang mmg tk reti nak haga’ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ˜‚ πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž πŸ‘Ž… Read more »

157287
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 8:43 am

Adakah dengan Malaysia melaksanakan tahanan/pemenjaraan di rumah khususnya bagi kesalahan serius dan besar adalah lebih berkesan untuk mencegah jenayah berskala mega seperti 1MDB di masa depan atau ia akan memberi kesan negatif yang lebih parah???

Jangan sebarangan dan melulu melaksanakannya jika impak baik buruknya kepada masa depan negara tidak dianalisa secara teliti. Lihat apakah kebaikannya lebih besar dari mudarat atau sebaliknya. Arah tuju negara ini harus ditentukan secara kolektif berdasarkan suara majoriti apatah lagi bagi kesalahan yang memberi kesan buruk kepada majoriti warga.

Anonymous
Anonymous
19 April 2024 9:34 am
Reply to  Anonymous

Tak lama dah. Sabar.

422863039_917678993045506_9024596182553734314_n
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 9:38 am
Reply to  Anonymous

“Jika kesabaran itu adalah seorang laki-laki maka sungguh ia adalah laki-laki yang mulia.” (HR. Imam Abu Nu’aim dari sayyidah β€˜Aisyah r.a.)

3 anak lelaki Tok Kerala pula sungguh ia tidak sabar dan gelojoh makan duit Kerajaan adalah laki-laki yang celaka. Amen.

8
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 10:16 am
Reply to  Anonymous

Bagaimana nanti kalau muncul lagi Najib 1, Najib 2, Najib 3 dot dot dot yang mirip dosa & kesalahan nya di masa depan? Tahanan rumah juga kah hukuman nya?

Anonymous
Anonymous
19 April 2024 8:23 pm
Reply to  Anonymous

Seriuslah anak-anak Tok Kerala nak minta adendum titah Di Raja? Tok Kerala tu penderhaka Raja-Raja Melayu dowh.

tak_derhaka
Tok Janggut
Tok Janggut
19 April 2024 8:22 am

Kita yg tidak terlibat secara langsung mmg mudah jerit sana sini ..mcm le kita pandai sgt…kenapa x biar saje mereka uruskn kerana mereka yg lebih mengetahui apa yg berlaku..jgn kita jadi batu api

UMNOMADANI
UMNOMADANI
19 April 2024 8:13 am

BUDIN MAROH BEBENO KE SUKA SGT BOSSKU NK BEBAS?

Anonymous
Anonymous
19 April 2024 1:45 am

Kenapa buang lambakan beras, tepung, sardin?

Oleh Syahira Yahya
 18 April 2024

https://malaysiagazette.com/2024/04/18/kenapa-buang-lambakan-beras-tepung-sardin/
_____________________________________________________
HA HA HA. TAK MUSTAHIL SEMUA TU YG TAK HABIS UTK NAK “DISEDEKAH” MASA PRK PELANGAI DULU TUH…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

1000059583
UMNOMADANI
UMNOMADANI
19 April 2024 8:11 am
Reply to  Anonymous

BERAS SITA KILG BERAS KEDAH SOROK LE

Anonymous
Anonymous
19 April 2024 8:51 am
Reply to  UMNOMADANI

KILANG BERAS KEDAH SOROK BERAS KAT PAHANG?πŸ˜‚

HA HA HA.. JGN BUAT LAWAK BODOH TERLAMPAU MEGA UMNGOKDANI!🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

135737
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 9:44 am
Reply to  Anonymous

Kerja walaun buang sampah ke Pahang takkan dilupakan sampai ke 7 keturunan orang kampong.

kencing_ore_Kelantam_buang_ke_pahang
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 9:42 am
Reply to  Anonymous

Biasalah sorok beras di Kedah berbulan, beras dah masuk bubuk buang ke Pahang. Walaun macam tak biasa buat time sesak Raya?

10_10_2023_2-44-03-PM
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 1:27 am

TUN M TANYA ANWAR, APA JADI DGN RM 3 BILLION?πŸ˜…

https://youtu.be/Bb_8myuaFw0?si=OxWrNnmaQP4mP-yU
_____________________________________________________
SAKIT LAH NUWAR TAHUN 2027 NANTI BILA REJIM MADANON TUMBANG…πŸ˜‚

HA HA HA..MMG TERBAIKLAH TUN M NEGARAWAN TANAHAIR PEMBELA RAKYAT…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

1000021425
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 7:08 am
Reply to  Anonymous

Sudah tersepit baru nak terngadah…Pembela anak2 sendiri adalah

KAH KAH KAH ..HOI YA HOIII 22 THN 22BLN
πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

1000052898
Anonymous
Anonymous
19 April 2024 12:55 am

RM5.21 juta disalurkan ke Kuala Kubu Bharu tambah baik infrastruktur awam – Kor Ming

Oleh Muhammad Azizul Osman
 18 April 2024

https://malaysiagazette.com/2024/04/18/rm5-21-juta-disalurkan-ke-kuala-kubu-bharu-tambah-baik-infrastruktur-awam-kor-ming/
_____________________________________________________
HA HA HA.. OSTAD NGA DAH MULA LANGKAH PROGRAM “SEDEKAH” UTK PRK KUALA KUHU BHARU 11 MEI NANTI…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

1000059559
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:29 pm

Tamil Nadu wrote same bullshit crap before PRU15. Results: Tamil Nadu lost deposits in all seats GERAK contested. 100 million blog followers didn’t give a shit. Post-PRU15 for 16 months it is 24/7 batu api, fitnah and hate mongering Tamil Nadu BJP- style to bring down a legitimate government. What do you do to shit stirrer?  a. Return to sender. Let him contest for Chief Minister or Datuk Bandar Tamil Nadu, see if he can handle the BJP b. Cut the supply line. Ship Abah and Genge to Kajang ASAP and hope for pardon. Tick Tock. c. Die of self-destruction for PRU… Read more »

Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:01 pm

AFFIDAVIT ZAHID BAKAL MERANAPKAN KERAJAAN MADANI?πŸ˜…

https://youtu.be/WYX_kdDKT1c?si=b-R4MGDGqnxoFmtw
_____________________________________________________
SEBUAH DRAMA YG MERANGKUMI PENIPUAN, PEMBELOTAN, PENGKHIANATAN & PENDERHAKAAN…πŸ˜‚

HA HA HA.. DITELAN MATI KATAK, DILUAH MATI KUTU…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

138778
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:09 pm
Reply to  Anonymous

Yang ranap dulu siapa agaknya? Jawabnya dah chukop jumloh… melebihi dari cukop.

1665830075796
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:57 pm

Tun Mahathir cabar kemukakan bukti

OlehROSKHOIRAH YAHYA
18 April 2024 06:13pm

https://www.sinarharian.com.my/article/660205/berita/tun-mahathir-cabar-kemukakan-bukti
_____________________________________________________
KANTOI & TERKEDU LER “MAT RETORIK” KENA CABAR DGN TUN M…πŸ˜‚

HA HA HA.. MMG TERBAIKLAH TUN NEGARAWAN PEMBELA RAKYAT…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

1000059043
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:04 pm
Reply to  Anonymous

Baik dia pi saman AFP keluaq berita palsu anak Tok Kerala jadi billionaire.

tiada_jutawan_hanya_billionaire
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:14 pm
Reply to  Anonymous

ANTARA KATAΒ² TUN M DLM BERITA ITU:πŸ˜‚
_____________________________________________________
“Mana dia kotak-kotak berisi dokumen-dokumen, tunjuklah, oh rahsia, kalau rahsia kenapa buat tuduhan. Membuat tuduhan mudah. Tetapi tanpa bukti tidak boleh diterima.

“Mudah sungguh mendakwa si polan-si polan kaya kerana curi duit namun bukti tidak dapat ditunjuk. Berbulan-bulan, bahkan bertahun sudah berlalu,” ujarnya.
_____________________________________________________
HA HA HA.. MALU OOO DEKAT RAKYAT.. MANA MAU LETAK MUKA MAA…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

157466
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:22 pm
Reply to  Anonymous

Malu malu malu. Depan-depan orang ramai dua-dua kena tibai

hadi-mahathir-memali
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 11:25 pm
Reply to  Anonymous

Lawak of the year 2023. Hilang deposit tapi 4 MB dan 2 Presiden datang melutut menyembah

lawak_SG4_2022_20180513-WA0005
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:55 pm

Jap lagi walaun keluaq peluru tabur, bini cabut lari cari skandal yang jenis takut bini

bini_suruh
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:58 pm
Reply to  Anonymous

Ubat cirit birit macam-macam keburukan Madani khas untuk walaun. Disahkan tulen oleh skandal

Din_Cirit
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:52 pm

Ringgit ditutup tinggi berbanding dolar AS

Oleh BERNAMA
April 18, 2024 @ 8:33pm

https://www.bharian.com.my/bisnes/pasaran/2024/04/1236299/ringgit-ditutup-tinggi-berbanding-dolar
_____________________________________________________
TINGGI??? TINGGI KEPALA BUTOH PAK HANG APA NYA OI?πŸ˜…

4.78 OII..NAK MUHONG PUN AGAK-AGAKLAH SAMA…πŸ˜‚

HA HA HA.. SALAM 4.78.. JGN INGAT RAKYAT TAK RETI NAK SEMAK KAT GOOGLE LAH OI…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

1000059357
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:40 pm

UMNO DARI KACA MATA PKR, DAP & PAN:πŸ˜‚ _____________________________________________________ https://youtu.be/8YGYtWuy6Qg?si=oody-JpRHJjYB2P- RAYERS LUTONG: “Kalau ada maruah, jgn berkawan dgn Umno..” SANY BERUK: “Pimpinan Umno dah jadi pengkhianat, dah jadi penderhaka, dah jadi lanun dlm negara kita ini..yg dia tau sakau, curi, rompak, samun..” MAT LEMBU: “Zahid Hamidi? Kalau Zahid Hamidi..kamilah penyamun di dlm ini negeri.. semua harta kami curi tiap hari..” LAPUJI CAP AYAM: “Zahid.. dia menangis.. dia fikir mcm manalah aku nak duduk dlm penjara nih.. saya yakin Umno/BN akan berkubur dlm tempoh 5-6 th dpd sekarang..” KOR(MUNIS) MING: “You mau dia (Zahid) jadi perdana menteri? Dia tahu ke nak… Read more »

133604
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:34 pm

JOM KITA BERSOLIDARITI UNTUK PEMBEBASAN BOSS KU!!!πŸ˜‚

HA HA HA.. BG MAT LEMBUπŸ„ PUN KEMAIN SAKAN PUNYA PULUN MINTA DIPULANGKAN BOSS KU MASA KEMPEN PRK PELANGAI HARI TU…🀣

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

1000002653
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 10:32 pm

HAFIZUL HUWARI DITANGKAP DI KELANTAN & DIBAWA BALIK KE SELANGOR.πŸ˜…

ORG SELANGOR RUPANYA MAMAT TUH..πŸ˜‚

HA HA HA.. TAK MUSTAHIL MAMAT TEMBAK BINI TU WALANON PENYOKONG KUAT PHβ€¦πŸ€£

πŸ˜€ πŸ˜ƒ πŸ˜„ πŸ˜† πŸ˜… πŸ˜‚ 🀣
KAH KAH KAH KAH

135077
Anonymous
Anonymous
18 April 2024 9:22 pm

Kot ye pun nak bagi peluru pada walaun pastikan dia tembak bini sendiri. Bukan tembak bodyguard.

Pak-Mertua_Berhan_2