ALASAN ANWAR GAGAL MENGADAP RAJA ARAB TAK MEYAKINKAN, PMO ATAU WISMA PUTRA PERLU TAMPIL JAWAPAN JUJUR

Meskipun Anwar Ibrahim menjelaskan ketiadaan pertemuan antara beliau dengan Raja Salman Abdulaziz Al-Saud atau dengan Putera Mahkota, Mohammed bin Salman dalam lawatannya ke Arab Saudi yang berakhir semalam adalah disebabkan pimpinan kerajaan negara itu menukar jadual mereka menjelang Ramadan, hujah itu sebenarnya langsung tidak meyakinkan.

Ia sekadar jawapan untuk menyedapkan keadaan, malah sangat kabur.

Ini kerana lawatan tersebut diuruskan oleh kerajaan melalui Wisma Putra, melibatkan hubungan dua hala antara kerajaan dengan kerajaan serta membabitkan ketua kerajaan masing-masing.

Ia bukan seperti pertemuan antara dua kawan untuk sembang-sembang yang boleh ditunda sesuka hati ke tarikh lain kerana ada hal mendesak lain yang difikirkan lebih mustahak untuk didahulukan.

Melainkan ada kemangkatan keluarga atau berlaku sesuatu tragedi dalam negeri, berlaku pembatalan boleh saja mudah difahami.

Tetapi, apa dia menukar jadual menjelang Ramadan itu?

Lebih-lebih lagi sebagai Raja Arab Saudi dan penjaga dua kota suci umat Islam di mana kehidupan baginda penuh dengan disiplin yang tinggi, agak sukar untuk mempercayai jadual tiba-tiba boleh diubah di saat akhir dan diminta memanjangkan lagi tempoh lawatan.

Sudah tentu, jika ada perubahan jadual, pemberitahuan akan dimaklumkan lebih awal sebelum Anwar dan rombongannya berlepas dan jika pun Raja Salman tidak dapat menghadiri pertemuan atas sebab yang benar-benar mustahak, sudah pasti ia digantikan dengan Putera Mahkota atau pimpinan kanan kerajaan yang lain.

Malangnya, semua itu tidak berlaku, walhal dalam kenyataan media pada 22 Mac lalu, Wisma Putra dengan jelas menyatakan, lawatan Perdana Menteri ke Arab Saudi adalah atas undangan Mohammed bin Salman, Putera Mahkota Arab Saudi.

Dalam kenyataan media yang sama juga disebutkan bahawa Anwar turut dijadual mengadap Raja Salman dan Mohammed bin Salman dalam lawatan tersebut.

Apa yang berlaku nampaknya, selain Putera Mahkota yang dikatakan menghantar undangan tidak kelihatan, bahkan majlis mengadap Raja Salman juga tidak menjadi kenyataan.

Apa sudah jadi sebenarnya?

Yang pasti, ini bukan kejadian biasa-biasa dalam norma hubungan diplomatik antarabangsa yang melibatkan dua negara.

Untuk itu, wajar saja jika timbul tanda soal yang besar di kalangan rakyat dalam hal ini.

Sekaligus, hujah Anwar bahawa ketiadaan pertemuan itu kerana perubahan jadual di saat akhir menjelang Ramadan amat sukar untuk diterima serta tidak meyakinkan sama sekali.

Pokoknya, urusan diplomatik antara negara dan melibatkan ketua kerajaan ada prosesnya serta tidak boleh dibatalkan secara mengejut begitu saja.

Dalam sidang akhbar di akhir lawatannya, Anwar berkata, kerajaan Arab Saudi telah memohon supaya beliau memanjangkan tempoh kunjungannya sekurang-kurangnya dua hari lagi untuk membolehkan pertemuan itu diadakan.

Menurut Perdana Menteri, beliau menyambut baik permintaan itu tetapi agak dukacita kerana tidak dapat memenuhinya disebabkan perlu pulang seperti dijadualkan bagi memenuhi jadual berbuka puasa dengan Yang Dipertuan Agong pada 25 Mac dan seterusnya melawat Kemboja selepas itu.

Sebab itu, dalam hal ini adalah penting untuk Pejabat Perdana Menteri atau PMO dan Wisma Putra agar tampil dengan penjelasan yang jujur berkaitan perkara itu.

Ia perlu diperjelaskan supaya rakyat tahu hakikat yang sebenarnya dan agar pihak pembangkang tidak terus memainkannya sebagai isu untuk memperlihatkan Anwar seolah-olah telah diperlekehkan.

Harus diingat, selain tiada pertemuan dengan Raja Salman dan Putera Mahkota Arab Saudi, lawatan Anwar ke Arab Saudi itu juga diriuhkan dengan ketibaannya yang hanya disambut Gabenor Jeddah serta tidak dibawa memasuki Kaabah.

Menjadi kelaziman bagi Arab Saudi, sebagai tanda penghormatan, mereka lazimnya memberi peluang kepada pemimpin negara Islam yang melawat negara itu bagi menunaikan umrah untuk dibawa masuk ke dalam Kaabah.

Tun Mahathir Mohamad, Najib Razak dan Mahiaddin Md Yasin adalah antara Perdana Menteri sebelum ini yang pernah diberi peluang masuk ke dalam Kaabah oleh kerajaan Arab Saudi.

Walaupun bukan kewajipan untuk seseorang Perdana Menteri memasuki Kaabah dan ia juga bukan rukun dalam ibadah umrah, tetapi jika pemimpin lain diberi peluang dan Perdana Menteri semasa ternampak keciciran, disertai tidak dapat bertemu Raja Salman atau Putera Mahkotanya dalam lawatan ke Arab Saudi, seolah-olah semacam ada sesuatu yang tidak kena.

Kalau mahu dikatakan ia disebabkan Arab Saudi tersinggung dengan penutupan Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman atau KSCIP yang dilakukan ketika era pentadbiran Tun Mahathir dahulu, kenapa pula ketika Mahiaddin melawat Arab Saudi pada 2021 sebelum ini, beliau dapat bertemu Raja Salman, dapat memasuki Kaabah dan ketibaannya disambut oleh Putera Mahkota, Mohammed bin Salman?

Sepatutnya, kalau ada rasa tersinggung di hati Arab Saudi terhadap Malaysia, Mahiaddin yang lebih dulu tidak diberi penghormatan, bukannya Anwar?

Tetapi, kenapa Anwar? ShahbudinHusin 26/03/2023.

2.8 5 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 26 March 2023 — 2:12 pm
Subscribe
Notify of
guest

54 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
disemsong
disemsong
26 March 2023 11:14 pm

apa jawapan semua betul baik kerajaan mahupun pembangkang tak dapat nak jumpa raja dan tak boleh masuk dalam kaabah kata macam2 pmx jika boleh jumpa pembangkang akan spin macam lain la pulak nama pun membangkang buat pi la apa walaupun kebaikan untuk rakyat nampak peluang aja nak asyik membangkang aja semua cari popular bukan solusi nak rapatkan lagi hubungan dengan Arab Saudi anda duta pun dulu tak befungsi perabih boras aja la…………………..

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:08 pm

Lantikan politik lemahkan peluang menang PRN

oleh FARAH SHAZWANI ALI

26 Mac 2023 07:00am

Laporan Sinar Harian. Gambar kecil: Chin Huat

23-02-22-2139738.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:08 pm
Reply to  Anonymous

SHAH ALAM – Amalan lantikan politik dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) hanya akan melemahkan peluang kemenangan parti-parti kerajaan dalam pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

Penganalisis politik, Profesor Wong Chin Huat berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga akan hilang kelayakan moral untuk mendakwa mereka berlainan daripada kerajaan sebelumnya.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:09 pm
Reply to  Anonymous

Menurutnya, dengan mengikuti amalan lapuk Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN), pembatalan pelantikan politik sebelum ini akan dipandang sinis sebagai semata-mata untuk merampas imbuhan daripada yang kalah, bukannya untuk menjaga kepentingan awam.

“Amalan sebegini sudah berlaku di zaman BN dan menjadi paling teruk semasa kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila hampir 90 peratus ahli Parlimen kerajaan yang bukan menteri diberikan jawatan lumayan.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:09 pm
Reply to  Anonymous

“Jadi, apabila amalan ini diteruskan, pandangan sinis terhadap kerajaan baharu meningkat, maka pengundi medan tengah yang pada asalnya mungkin cendorong menyokong Kerajaan Perpaduan mungkin malas mengundi.

“Ia seterusnya melemahkan peluang kemenangan parti kerajaan dalam PRN akan datang,” katanya kepada Sinar Ahad.

Tambah Chin Huat, pelantikan ahli politik untuk mengisi jawatan tinggi di badan berkanun dan GLC juga akan menimbulkan dua masalah utama.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:10 pm
Reply to  Anonymous

“Pertama, kalau ahli-ahli politik ini tidak berkeupayaan untuk memegang tanggungjawab, maka pelantikan ini bermaksud kepentingan awam dikorbankan untuk menyaji orang parti pemerintah. Ini kerana badan-badan berkanun dan GLC dinafikan peluang untuk mendapat bakat terbaik.

“Kalau yang dilantik ialah wakil rakyat, sekalipun mereka berkeupayaan akan terjadi percanggahan kepentingan kerana mereka yang seharusnya menyelia pantau di Dewan Rakyat kini duduk dalam pihak yang patut diselia pantau,” jelasnya.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:10 pm
Reply to  Anonymous

Kerajaan dikritik hebat susulan beberapa siri pelantikan politik untuk mengetuai agensi kerajaan dan GLC dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Antara yang dilantik ialah Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki sebagai Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) sementara Pengerusi UMNO Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub kekal sebagai Pengerusi Felcra.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:10 pm
Reply to  Anonymous

Selain itu, Ahli Parlimen Balik Pulau, Datuk Muhammad Bakhtiar Wan Chik dilantik sebagai pengerusi cabang pelaburan milik Kementerian Kewangan iaitu MyCreative Ventures Sdn Bhd dan Datuk Husam Musa sebagai Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Bhd.

Terbaharu, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad disebut-sebut bakal dilantik sebagai pengerusi Risda.

https://www.sinarharian.com.my/article/251420/berita/nasional/lantikan-politik-lemahkan-peluang-menang-prn

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:00 pm

Penindasan hak dan pencabulan kuasa majikan dalam Pas

KWSP.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 11:31 pm
Reply to  Anonymous

Pahala mengajar dapat, dosa menindas hak juga dapat. Pakej 2 dalam 1.

kwsp2.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:48 pm

KALAU MELAYU NAK BERSATU, JADI SATU KESALAHAN & AKAN DITANGKAP…😅

https://youtu.be/CDl6Y4ckKbs

KALAU BANGSA LAIN NAK BERSATU, TAK APA..😂
HA HA HA.. KERAJAAN MADANON ANTI MELAYU & TAKUT DGN MELAYU…🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

02-09-46-good-looking-young-joyful-dark-skinned-brunette-male-keeping-eyes-closed-while-laughing-cheerfully-with-wide-mouth-opened-standing-white_295783-7901.jpg
abe wea
abe wea
29 March 2023 9:32 pm
Reply to  Anonymous

so maksud ko orang cina bersatu la ya? nope, orang cina tak ‘bersatu’ pun. cuma orang cina selamat sebab masyarakat mereka takde ‘pemimpin’ caca marba dan gila kuasa macam orang melayu. takde pemimpin cina tikam pemimpin melayu. yang ada pemimpin melayu bertikam sesama sendiri.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:38 pm

KEZALIMAN KERAJAAN PH-BN😅

https://youtube.com/shorts/6cZYTG4f1a8?feature=share

KERAJAAN KUKU BESI..
ISU AIR DIJADIKAN SENJATA DI KELANTAN..👎

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

12-15-04-il_794xN.2771975917_tsf1.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:34 pm

Tanya PM sendiri di parlimen.
Setiap Selasa PM sedia menjawab.

DATO DR MOHAMMAD AGUS YUSOFF
Ketua Pengarah J-KOM

Jangan buat malu Pagoh dan Marang tanya soalan diplomatik pakai Tiktok

lolol-lol.gif
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:23 pm

Suruh Syahir kira berapa kos tanggung Duta Khas keTimur Tengah termasuk kos dia tukang angkat bag apabila Duta Khas disenaraikan teroris tak boleh masuk negara2 Timur Tengah termasuk Arab Saudi.

Nak debat dgn Pandan kena baca buku teks Ekonomi dulu jawabnya kena tuition dek Rafizi tiap kali dia buka mulut.

Ke Pakar Walaun hidung berhingus ini, ada hati nak soal PMX pulak. Nanti PMX lipat jumlah Rakyat tanggung Gaji Buta boss dia perabih beras nanti tergolek dog.

Kah Kah Kah.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:30 pm
Reply to  Anonymous

Gaji Buta?😅

Mcm 2 TPM, 2 Timbalan Menteri Kewangan, Menteri Ekonomi Cap Ayam🐓 & timbalannya tu yer??😂

Sampai PMX terpaksa nak lantik anak dia sendiri jadi Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan Perdana Menteri???🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

19-46-52-126-1265370_laughing-20-png-man-laughing-png-transparent-png.png
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:23 pm

SEDIHNYA, RAJA & PUTERA MAHKOTA ARAB SAUDI MCM TAK SUKA PMX KITA..😭

https://youtube.com/shorts/1hAKr_2-N-I?feature=share

HA HA HA.. MEROYAN SAKAN LER AGUS J-KOM & MACAI² MADANON…🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

10-53-26-stock-photo-crying-man-portrait-131546192.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:20 pm

PM GAGAL JUMPA PUTERA MAHKOTA ARAB SAUDI, PEMBANGKANG PULA DISERANG JKOM..😅

https://youtu.be/Ihcd4dVQrZM

HA HA HA.. KERAJAAN MADANON DLM KEADAAN YG BENAR² TERDESAK..🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

20-12-28-1000_F_54638867_4AJ3K0wGmF8r5U4PoERVu3ZOj607sdpm.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:14 pm

Anwar ke Arab Saudi untuk lawatan rasmi, perniagaan atau umrah?

By Manzaidi Mohd Amin
 26 March 2023

20-50-06-MG130919_PENYATUAN-UMMAH36-1024x683.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:14 pm
Reply to  Anonymous

KUALA LUMPUR – Secara umumnya terdapat tiga bentuk lawatan ke luar negara, iaitu lawatan rasmi, lawatan perniagaan dan lawatan umrah yang masing-masing mempunyai objektif, sambutan serta aturan tersendiri.

Ahli Parlimen Bachok dari Pas, Syahir Sulaiman berkata, bagi lawatan rasmi objektifnya adalah untuk mengeratkan hubungan diplomatik yang sedia terjalin.

Katanya, menerusi lawatan ini, sambutannya dibuat dengan penuh protokol, manakala kemuncaknya kunjungan hormat ketua negara atau rakan sejawat dan disambut di istana atau pusat pentadbiran negara.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:15 pm
Reply to  Anonymous

Namun, ujar beliau, pada 22 Mac lalu Bernama melaporkan, sepanjang lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Arab Saudi, beliau dijadualkan menghadap Raja Salman Abdulaziz Al-Saud dan Putera Mahkota Mohammed Salman Abdulaziz Al-Saud yang juga Perdana Menteri Arab Saudi di Istana Al-Salam.

“Bagaimanapun, kunjungan hormat di Istana Al-Salam yang dikatakan telah dijadualkan itu, tidak berlangsung seperti yang telah ditetapkan,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:15 pm
Reply to  Anonymous

Syahir turut membandingkan lawatan rasmi dengan lawatan perniagaan yang lebih kepada objektifnya untuk meningkatkan hubungan dagang antara dua negara.

Menurut beliau, laporan menyatakan pertemuan Anwar dengan komuniti perniagaan berjaya diaturkan di Jeddah dan beberapa MoU telah ditandatangani.

“Walaupun tidak disaksikan bersama oleh Putera Mahkota yang juga Perdana Menteri Arab Saudi ataupun Menteri Kewangan Arab Saudi?,” soalnya.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:16 pm
Reply to  Anonymous

Katanya, bagi lawatan ketiga iaitu umrah pula, objektifnya adalah untuk menunaikan ibadah umrah di Mekah dan ziarah di Madinah.

“Alhamdulillah, Perdana Menteri ke-10 berjaya menunaikan umrah dengan sebaiknya, diiringi isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir dan Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil.

“Persoalannya, adakah lawatan Anwar ke Arab Saudi boleh dianggap sebagai suatu ‘kesipuan diplomatik’ dalam sejarah hubungan akrab antara dua negara, malah timbul persoalan mengenai keupayaan dan ‘kebijakan diplomasi’ di pihak Perdana Menteri dan Menteri Luar.

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 10:16 pm
Reply to  Anonymous

“Ini pastinya menuntut kepada suatu penjelasan yang tuntas daripada PMO bagi mencerakinkan apakah objektif, persiapan, penyusunan dan keseluruhan kos lawatan PMX ke Arab Saudi kali ini dan terpenting apakah pencapaian yang terhasil daripada lawatan bersejarah ini,” katanya. – MalaysiaGazette

https://malaysiagazette.com/2023/03/26/anwar-ke-arab-saudi-untuk-lawatan-rasmi-perniagaan-atau-umrah/

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 8:26 pm

Sekarang Komunis, Hadi Awang dan Dasuki akan lawan dan langgar Ketua Agama Islam dan YDP Agong demi kuasa politik di mimbar masjid.

hysterical-laughter.gif
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 8:22 pm

Arahan ulama sudah keluar, Raja Melayu yang langgar arahan akan masuk Melaka?

Pemfitnah TH.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 7:04 pm

KES YAYASAN AL-BUKHARY: ANWAR BOHONG PARLIMEN..😅

https://youtu.be/fgbiIRLAZUk

HA HA HA.. DGN PEMBOHONGAN BERPISAH TIADA..😂

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-25-08-senior-grey-haired-man-wearing-striped-t-shirt-standing-over-isolated-white-background-smiling-laughing-hard-out-loud-210547482.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 7:09 pm
Reply to  Anonymous

LAPORAN POLIS ANWAR BOHONG UTK LINDUNGI GUAN ENG & ANIAYA MUHYIDDIN.. 😅

https://youtu.be/WK3bxNgOJGA

BOHONG SELAGI BOLEH BOHONG..😂

TAPI RAKYAT TAK BODOH..🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

02-12-17-photo-overjoyed-afro-american-man-laughs-funny-story-cant-stop-giggling-has-white-teeth-thick-beard-wears-formal-suit-squints-face_273609-38881.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:53 pm

Sunday, March 26, 2023Ex-DAP lawmaker tells Wan Fayshal to stop fake news on Yayasan Albukhary’s tax exemption matter MM: Ex-DAP lawmaker tells Wan Fayshal to stop fake news on Yayasan Albukhary’s tax exemption matter &w=800&q=100&f=jpg&t=2 Former DAP Bukit Bendera MP Wong Hon Wai today said that political debates should be based on facts and evidence instead of using fake news and mere slander. — Picture by Sayuti Zainudin Sunday, 26 Mar 2023 1:40 PM MYT KUALA LUMPUR, March 26 — Former DAP Bukit Bendera MP Wong Hon Wai today said that political debates should be based on facts and evidence… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 7:15 pm
Reply to  Anonymous

Kebodohan Mat Jargon Bersatu Wan Faishyal buat polis report palsu makin menjurut tengkok Abah kes RASUAH dan AMLA makin PRIMA FACIE. Duit cukai Syed Mokhtar RM300 juta patut bayar LHDN dan Perbendaharaan menjadi duit Rakyat disakau dan dicuri Abah, Hadi, Parti BERSATU dan Parti PAS. Wan Faisyhal dah kalah isu besar ini dengan PMX dan LGE hanya tunggu kena dakwa report palsu, saman malu juta2 dari PMX dan LGE dan gantung Parlimen kerana berbohong. Jadi nak alih isu jaja lah pulak PMX tak dapat masuk Kaabah, tadak state banquet dan tak jumpa MBS. Siap mitak kos. Ini bola tanggung, nanti… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:17 pm

HA HA HA.. NAMPAK TAK BEZA?🤣

PM tiba di Riyadh, disambut Putera Mahkota Arab Saudi

Johari Ibrahim
Mac 9, 2021 @ 3:47am
[email protected]

Perdana Menteri disambut Putera Mahkota Arab Saudi, Putera Mohammed bin Raja Salman sejurus tiba di Lapangan Terbang King Khalid, Riyadh, malam tadi waktu tempatan – Foto NSTP/ PMO

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2021/03/794114/pm-tiba-di-riyadh-disambut-putera-mahkota-arab-saudi

18-14-57-tiba_1615232835.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:20 pm
Reply to  Anonymous

Anwar gagal bertemu putera mahkota dalam lawatan rasmi ke Arab Saudi

Ini berbeza dengan lawatan Muhyiddin Yassin pada 2021 di mana beliau mengadakan perbincangan dengan Mohammed bin Salman.

MalaysiaNow
Mac 25, 2023 5:57 petang

https://www.malaysianow.com/my/news/2023/03/25/anwar-gagal-bertemu-putera-mahkota-dalam-lawatan-rasmi-ke-arab-saudi

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:39 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA..🤣 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 Bkn le lawatan PM Msia tu Raja Salman nak tolak Tapi, pertemuan dgn Bg Non, dia spt cuba nk elak Sudah tentu le macai² rasa seperti kena tempelak Sbb itulah, Agus kangkung kemain sakan melalak 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎 Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣… Read more »

20-04-07-depositphotos_89853308-stock-photo-happy-laughter-closeup.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:53 pm
Reply to  Anonymous

Anwar’s official trip to Saudi Arabia marred by failure to meet crown prince

This is in contrast with the 2021 visit by Muhyiddin Yassin where he held talks with Mohammed bin Salman.

MalaysiaNow
March 25, 2023 5:35 PM

https://www.malaysianow.com/news/2023/03/25/anwars-official-trip-to-saudi-arabia-marred-by-failure-to-meet-crown-prince

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:12 pm

Lawatan Anwar ke Arab Saudi tak dilayan seperti ketua negara?

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan rombongan terpaksa pulang ke Malaysia selepas melawat Arab Saudi tanpa bertemu Raja Salman dan Perdana Menteri yang juga Putera Mahkota, Putera Mohamed bin Salman. – Gambar FB Anwar Ibrahim

https://www.agendadaily.com/isu-semasa/lawatan-anwar-ke-arab-saudi-tak-dilayan-seperti-ketua-negara/

18-10-00-anwar160-e1679817076862.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:28 pm
Reply to  Anonymous

Lawatan Anwar ke Arab Saudi suatu ‘kesipuan diplomatik’? – PN

26/03/2023
Admin

https://malaysiapost.com.my/2023/03/26/lawatan-anwar-ke-arab-saudi-suatu-kesipuan-diplomatik-pn/

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 6:03 pm

TAMPARAN KENCANG BUAT KERAJAAN MALAYSIA, BILA PM, RAJA ARAB TIDAK LAYAN..😅

https://youtu.be/zp23c8kc9_g

HA HA HA.. DULU MACAI² MADANON HANTAM KERAJAAN NEGERI TERENGGANU.. KINI TAK NAK HANTAM.KERAJAAN ARAB SAUDI PULA KER?😂

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

09-32-55-1656094953_9-papik-pro-p-funny-pictures-of-faces-on-laugh-day-9.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 4:44 pm

ANWAR ADA DENDAM.KESUMAT DGN SYED MOKHTAR…😅

https://youtube.com/shorts/1X97WjRmWcY?feature=share

ANWAR ARAH SPRM DAKWA ABAH…😂

MMG JAHAT LAH KLAU GITU GAYA NYA..🤣

😀 😆 😄 😃 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

10-12-28-1811fff89a6a88a37a45380b14a93871.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 4:11 pm

Sunday, March 26, 2023 Malay netizens snub Tun M who now blames UMNO for being unsympathetic with Malay plight Malay netizens snub Tun M who now blames UMNO for being unsympathetic with Malay plight STILL sore with the fact that his “Malay proclamation” gathering slated last weekend failed to take off, two-time former premier Tun Dr Mahathir Mohamad has again vented his frustration on social media – this time around having an axe to grind with UMNO for failing to defend the Malay/Bumiputera interest. Yet again, he found his attempt futile as Malay netizens are seemingly no longer on the… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 4:10 pm

LAWATAN PM KE ARAB SAUDI: APA ISUNYA YANG DIKECOHKAN? 1. Selama tiga hari, setelah hanya empat bulan menjadi PM, DSAI melakukan lawatannya ke Arab Saudi dari 22 hingga 24 Mac 2023. 2. Pulang sahaja kelmarin, pembangkang membangkitkan tiga isu untuk menunjukkan lawatan PM dan delegasinya ke Arab Saudi gagal. 3. Tiga isu tersebut ialah: (i) PM disambut oleh gabenor Jeddah sahaja, (ii) tidak dibawa masuk Kaabah; (iii) tiada pertemuan dengan Raja Salman atau Putera Mahkota Mohammed Salman. 4. Bagi menyedapkan lagi cerita, mereka membandingkan kejayaan lawatan TSMY dengan DSAI. Kata mereka, semasa TSMY melawat Saudi, beliau dan rombongannya disambut oleh… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 4:54 pm
Reply to  Anonymous

Penjelasan JKOM Dr Agus mencakupi semua. Rumusan lawatan PMX keArab Saudi adalah: a. Lawatan Bilateral adalah privilej sebagai PM dan budi bicara PM menentukan butiran bagi kelangsungan pelaburan masuk dan keluar negara dan hubungan antarabangsa. b. Tiada masaalah dan bukan perkara utama perubahan jadual pemimpin Saudi. PMX boleh atur lawatan Bilateral lain ke Riyadh lagi, InsyaAllah. c. Minggu ini diRiyadh, minggu depan diPnom Penh, Asean dan Beijing, Cina untuk lawatan Bilateral. d. Bukan level PMX nak jawab Mat Jargon Hidung Berhingus Bersatu. Patut dia sarankan Abah dan Hadi tunjuk muka diParlimen tiap Selasa PMQT. Abah dan Hadi tanyalah direct kepada… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 5:12 pm
Reply to  Anonymous

Yang koyak title Duta Khas ke Timur Tengah dengan gaji, elaun, pejabat, staff status Menteri Semua sekali melebihi ratus rabu sebulan kepada Pembayar Cukai. Duta Khas disenaraikan dalam top teroris yang tidak dibenarkan masuk kenegara2 diTimur Tengah status persona-non-grata termasuk Arab Saudi. Soalan cepu mas kepada Mat Jargon Hidung Berhingus Otak Jubur Lembu yang mintak PMX senarai kan kos lawatan keArab Saudi, berapa pulak kos ketirisan 33 bulan jadi Duta Khas Gaji Buta keTimur Tengah dalam senarai tak boleh melawat kerana dikaitkan teroris oleh Begara2 Timur Tengah. Sama byk perabih jugak kat Mat Jargon ini jadi Timbalan Menteri Gaji Buta… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 3:23 pm

PM ARAB SAUDI, RAJA ARAB SAUDI TAK LAYAN ANWAR…🤣

😀 😆 😄 😃 😅 😀 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-32-11-4e3d542829d6a37e7a2611d47b0698e9--smiling-faces-beautiful-smile.jpg
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 3:25 pm
Reply to  Anonymous

OPPSS.. SORRY,🙏 LUPA KASI LINK:😅

https://youtu.be/SReV-8saP4k

lobai pa$
lobai pa$
26 March 2023 4:10 pm
Reply to  Anonymous

penjelasan ringkas utk macai PN https://m.youtube.com/watch?v=rRlIjtaFqK4

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 4:38 pm
Reply to  lobai pa$

HA HA HA..😅

MACAI² HAPRAK KENA GORENG DGN AGUS JKOM…😂

TAK RELEVAN LANGSUNG PENJELASAN PROFESSOR KANGKUNG TUH…🤣

😀 😆 😄 😃 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-22-36-laughter-closeup-close-up-young-hispanic-man-laughing-out-loud-closed-eyes-hand-his-head-best-medicine-concept-97688195.jpg
lobai pa$
lobai pa$
26 March 2023 3:07 pm

takpe lah takde rezki nak masuk dlm kaabah, takde ape hal pun..berbeza dgn manusia2 yg kononnya dpt masuk kaabah, tapi sakau duit rakyat, ada yg termasuk dlm kaabah sg. buloh, dan ada yg bakal pulak masuk kaabah sg. buluh…lupakan saja gimik2 yg tak berfaedah ini…lagi parah, ada satu mamat ni, nak masuk makkah & madinah pun tak boleh…lagi haru biru dibuatnya

Last edited 11 months ago by lobai pa$
Anonymous
Anonymous
26 March 2023 3:16 pm
Reply to  lobai pa$

“kaabah sg. buluh”???😅

HA HA HA..😂

MCM PERNAH TAHU PENGHUNINYA..🤣

😀 😆 😄 😃 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-22-16-laughter-closeup-face-close-up-young-hispanic-man-laughing-out-loud-closed-eyes-best-medicine-concept-66195943.jpg
lobai pa$
lobai pa$
26 March 2023 3:24 pm
Reply to  Anonymous

ya., sama2 merasainya dan bakal merasainya..ade ape hal, cawangannya juga di kaabah kajang..

Din Remos
Din Remos
26 March 2023 1:23 pm

Harap2 abam akan jelaskan sebab musabab kenapa ketua kabilah arab tu tak nak jumpa dia. Tapi rasa2nya cerita sebenar akan terus dirahsiakan kerana jika diceritakan ianya akan lebih mengundang kritik dari membawa kebaikan. Kerana itu, izinkan saya berspekulasi bahawa abam sheikh tak sabar2 nak pi umrah hantuk dahi kat hajaratul aswad sebagai tanda kesyukuran kepda Allah dia dapat jadi PMX. Lalu Wisma Putra diarah untuk atur program. Mungkin jadual Raja Salman dah padat tapi abam sheikh redah juga sbb kak wan pun dah try telekung baru untuk buat umrah…..pegi balik pegi balik dia tiga kali depan cermin. Tak sampai hati… Read more »

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 3:10 pm
Reply to  Din Remos

HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!😅

MMG HEBAT & TERBAIKLAH BRO (TERUTAMANYA PERENGGAN TERAKHIR TUH..)😂

TAPI NAPER BRO TAK BERTERUS TERANG JER, NAPAER TAK SEBUT SI BETINA TUA PUAKA TUH, NAPER CAKAP OTAK DIA 210 GM JER, NAPER TAK KASI TAU JUGA BULU PUKI DIA TU BERSERABUT & BERUBAN?🤣

😀 😆 😄 😃 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

02-08-25-front-view-young-male-white-t-shirt-just-laughing-pink-background_140725-27018.jpg
Din Remos
Din Remos
26 March 2023 3:26 pm
Reply to  Anonymous

Alaaa…rusak program. Din pasang jerat … yang hang pi usik buat apa. Kita nak tunggu org tu masuk meroyan untuk mengesahkan identiti dia….

Anonymous
Anonymous
26 March 2023 3:32 pm
Reply to  Din Remos

Alaaa.. Kejora pun tak ada sebut nama sesiapa…😅

Kejora cuma kata “si betina tua puaka, bulu puki berserabut beruban..”😂

Nanti, dia masuk meroyan raban ler untuk mengesahkan identiti dia….🤣

😀 😆 😄 😃 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

19-56-08-279069fd27a44359a0f8efe0c8ee8321.jpg