SUDAH SAMPAI MASANYA ANAK BEKERJA DENGAN BAPA DIJADIKAN PERATURAN WAJIB BAGI SEMUA LANTIKAN POLITIK KERAJAAN PERPADUAN

Sementara mengesahkan anaknya memang bekerja dengannya, tetapi gajinya tidak dibayar oleh kerajaan, Speaker Parlimen, Johari Abdul dalam masa yang sama dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk memohon pelantikan anaknya, Mohammed Iqbal sebagai Pegawai Tugas-Tugas Khas secara rasmi di pejabatnya.

Memetik temubualnya dengan Berita Harian, Johari yang dilantik sebagai Speaker Parlimen pada 19 Disember lalu berkata, hingga kini belum ada sebarang pelantikan rasmi dibuat terhadap anaknya itu bagi jawatan tersebut.

Katanya, Mohammed Iqbal yang sudah menjadi pegawai khasnya sejak 14 tahun lalu hanya meneruskan kerja membantu beliau dengan elaun dibayar oleh beliau sendiri.

“Dia meneruskan kerja yang dibuat selama ini yang bukan benda baharu, bukan lantikan rasmi, kerajaan tidak bayar (gaji) saya bayar gajinya,” ujar beliau.

Pada masa sama, Johari berkata, tidak timbul amalan nepotisme kerana proses pelantikan rasmi yang sedang dijalankan itu mengambil kira Mohammed Iqbal yang mempunyai kelayakan dan pengalaman dalam menjalankan tugas terbabit.

Beliau berkata, anaknya sudah berkhidmat sebagai pegawai khasnya sejak 2009 selain mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam jurusan Kewangan di Multimedia University (MMU) Melaka.

“Nepotisme ini kalau dia kurang, tidak berkelayakan atau dia hanya ada diploma tapi dia diletakkan dalam jawatan yang perlu mempunyai ijazah sarjana muda.

“Atau baharu keluar universiti semalam tapi letakkan dia di jawatan yang memerlukan pengalaman 10 tahun ataupun dia ini tak boleh pakai langsung di mana saya boleh ambil orang lain.

“Tapi anak saya sudah kerja 14 tahun dengan saya dan dia hanya meneruskan kerjanya di mana nak latih orang baharu tidak mudah.

“Diapun tiada kes jenayah dan berkelayakan kerana mempunyai ijazah sarjana muda,” kata Johari lagi.

Berdasarkan interbiu dengan Berita Harian itu, tidak diragui lagi bahawa Johari menampakkan kecenderungan yang tinggi untuk memastikan anaknya dapat bekerja secara rasmi dengannya sebagai Pegawai Tugas-Tugas Khas yang dibayar gajinya oleh kerajaan selepas ini.

Nampaknya selepas anak Perdana Menteri, Nurul Izzah dilantik sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan kepada bapanya, Anwar Ibrahim, menjadi suatu trend pula kepada lantikan politik yang lain untuk membawa anak sendiri juga ke pejabat masing-masing.

Walaupun selama lebih 60 tahun BN berkuasa, amalan itu tidak pernah kedengaran berlaku, tetapi kerajaan perpaduan berjenama madani ini terlihat lebih cemerlang lagi dengan membuka ruang amalan tersebut hanya tidak sampai 100 hari beroleh kuasa.

Selepas ini, entah siapalah lagi yang cuba meletakkan anak sendiri juga bekerja dengan mereka.

Yang kesiannya, lantikan anak sendiri itu cuba diwajarkan dengan tidak dibayar gaji, malah dirahsiakan daripada rakyat yang mengundi dan menyokong mereka selama ini.

Kenapa sampai begitu sekali?

Jika anak mereka amat berkelayakan dan mampu menyumbang untuk negara, mengapa mesti dinafikan daripada mendapat upah yang sewajarnya serta dirahsiakan pula perlantikannya?

Bukankah ia sepatutnya diheboh-hebohkan supaya menjadi kebanggaan kepada segala isi dunia?

Dalam hal ini, sesuai dengan agenda reformasi yang menjadi tonggak perjuangan sejak puluhan tahun dulu, adalah penting untuk kerajaan ini menguatkuasakan peraturan baru iaitu semua lantikan politik diwajibkan meletakkan anak sendiri atau ahli keluarga terdekat, sekurang-kurangnya seorang, sebagai pekerja di dalam pejabat mereka.

Lantikan politik itu termasuklah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri, Pengerusi Agensi Kerajaan dan GLC, Speaker Parlimen serta Dewan Negara dan lain-lainnya.

Dengan adanya peraturan wajib itu, maka tidaklah lagi berlaku perbuatan “mahu tapi malu-malu” iaitu membawa anak sendiri di pejabat masing-masing, tetapi tidak dibayar gaji, dibayar gaji dengan duit poket sendiri, lantikan dilakukan senyap-senyap dan sebagainya.

Malah, dengan adanya anak sendiri bekerja di pejabat ibu bapa mereka jtu, ia dengan sendirinya dapat memastikan ikatan kekeluargaan lebih akrab, selain dapat memantau perilaku antara satu sama lain – anak memantau bapa dan bapa memantau anak sendiri.

Untuk itu, peraturan wajib ini hendaklah dikuatkuasakan dengan seberapa segera yang boleh agar penyokong-penyokong kerajaan perpaduan ini bukan saja dapat berbangga dengan kejayaan menjadi kerajaan, bahkan lebih berbangga lagi kerana anak pemimpin adalah antara yang pertama mendapat rahmat daripada kejayaan menjadi kerajaan itu. – ShahbudinHusin 04/01/2023.

5 1 vote
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 4 February 2023 — 8:11 am
Subscribe
Notify of
guest

65 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Jaafar
Jaafar
7 February 2023 2:40 pm

Tren ini bolih mengakibatkan kerajaan perpaduan
tak akan bertahan lama, penyokong ph termasuk saya sendiri dah menyampah dgn hal ini. DSAI nak jadi pm tunggu berpuluh tahun tapi dgn hal ini bolih menjejaskan kerajaan perpaduan. Sedih selama ini nak lihat DSAI jadi PM tapi hal ini membuat kami terkilan…walaupun bagus macam mana pun tak bolih Di jadikan alasan…Jangan menyesal tak sudah…satu hal lagi kenapa memberi senjata kepada musuh ?

Din Remos
Din Remos
5 February 2023 12:49 pm

Nampaknya sepenggal saja lah abam jadi PM….that’s fine …. kalau mati pun dia dah dapat pejam mata rapat kerana hasrat tercapai.
Akan tetapi tindak tanduk PMX dan kuncu-kuncu beliau ini akan membawa kerosakan kpd gagasan PH. Yang buat onar berak tengah jalan adalah pemimpin PKR……tapi yang turut terpalit kelak adalah DAP dan AMANAH…..

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:49 pm
Reply to  Din Remos

Jgn lupa Bro Din Remos, Ameno pun tumpang terpalit.. kesian kat Wak Jahid kan Din?😂

Yaa aiyuhallazi na Ameno…🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

10-15-34-800px_COLOURBOX2276469.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 9:07 am

RAPUJI PUN MULA LAWAN TOKEY..😂

Budaya nepotisme, perlantikan saudara terdekat perlu dielak – Rafizi

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2023/02/932600/budaya-nepotisme-pelantikan-saudara-terdekat-perlu-dielak-rafizi

HA HA HA.. BOSS PUNYA HAL, RAPUJI TUMPANG TERDUDUK..🤣

18-00-22-IMG-20230131-WA0100.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 7:06 am

Kilang dalil kini beroperasi di masjid dan surau berdekatan anda. Pastikan dalil yang dijual ada cop Halal Jakim yang sah baru boleh dimakan. Ha355

_SEDEKAH.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 7:16 am
Reply to  Anonymous

Mencari dalil untuk mempertikai di kilang pengeluar dalil al haramuka wal halaluna, Melaka

2020-01-23_175317.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:52 am

Apo? Pongal haram? Sedekah Wallahi halal? Bodoh ke?

no rasis_no taliban.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:56 am
Reply to  Anonymous

Orang lain buat hukumnya haram dan tidak reformasi.
Dalil baru keluar kilang

2020-01-23_175305.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:41 am

Buang kepimpinan PN Pas, Rakyat sejahtera

pengkhianat.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:45 am
Reply to  Anonymous

Bersedekah dengan tangan dia
yang prihatin, bersih dan stabil

adam300.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:12 am

Pertahankan kepimpinan sedekah
Duit judi duit komisyen dan duit beksin

_bet355_PAS-BERSATU.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:38 am
Reply to  Anonymous

Hobin jang hobin geng ike kembong cap aye

FoHvtH_aIAAdJbb.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:06 am

Pertahankan kepimpinan sedekah
Gelek-gelek punggung depan YB

Ketua.png
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:26 am
Reply to  Anonymous

Ekau ado ko?

tarif elektrik.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:00 am

Pertahankan kepimpinan sedekah
Nak sedekah 355 linggek sama YB

_1RUU.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:28 am
Reply to  Anonymous

Apo dio jang oi?

Fm5X4WmaAAM1oZc.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 5:59 am

Saturday, February 04, 2023 MACC may freeze another party’s account linked to PN MACC may freeze another party’s account linked to PN THE former prime minister Tan Sri Muhyiddin Yassin’s party, Bersatu accounts were frozen last week, according to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), which also said that an inquiry into the source of significant cash discovered in the accounts was ongoing. Today, Utusan reported a money trail investigation involving RM260 mil suspected of being spent by Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) for its political campaign in the 15th General Election (GE15), which may lead to yet another political party… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 6:10 am
Reply to  Anonymous

RPK dan Marzuki tak ditarbiyah oleh Abah sepenuhnya bagaimana nak hoi ya hoi.

Nanti baru terkejut dog bila akaun PAS dan GERAKAN kena beku Mareva jugak oleh SPRM.

Tak payah roket sains, SPRM hanya siasat dan follow semua money trail dari 10 Kontraktor2 kepada Tok Peraih dan seterusnya sampai kelubang cacing.

Model PN sakau dan faraid ini model klasik tak complicated mcm 1MDB.

Walaupun klasik tetapi jumlah 3-5% Duit Rakyat kalahkan kes 1MDB.

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 4:52 am

Haram untuk kau
Halal untukku
Ha355 untuk semua

2020-01-23_175334.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 12:52 am

Jom kita sambut & raikan ponggal – dewa tumbuh-tumbuhan…🤣

https://youtu.be/OQZ4i7aUVIE

07-13-31-bhnuar_1674979633.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:00 am
Reply to  Anonymous

Anwar ketika hadir pada program sambutan Hari Ponggal 2023 Peringkat Parlimen Tambun di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Klebang hari ini. – BERNAMA

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/01/1057431/tak-ada-sesiapa-untung-bila-bergaduh-sesama-kita-anwar

07-14-56-bhpongal_1674979636.jpg
Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:01 am
Reply to  Anonymous

Umat Islam Dilarang Sertai Pesta Ponggal : Pejabat Mufti Wilayah

https://fakirilmu.com/2019/01/30/umat-islam-dilarang-sertai-pesta-ponggal-pejabat-mufti-wilayah/

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:01 am
Reply to  Anonymous

Tak salah mengucapkan selamat hari Ponggal, tapi menyambut bersama-sama adalah haram – Dato’ Dr Danial Zainal Abidin…

https://youtu.be/TvzKiEpNUNY

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:01 am
Reply to  Anonymous

Ponggal itu haram, silap² murtad – Ustad Yaakob Wan Harun.

https://youtu.be/5pTgWCuPHDk

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:02 am
Reply to  Anonymous

Pencerahan mufti Perlis tentang perayaan Ponggal..

https://youtu.be/Nj3HRj_x0xI

Anonymous
Anonymous
5 February 2023 1:06 am
Reply to  Anonymous

Majlis Agama Islam Negeri Johor.(MAINJ) keluar fatwa – Larangan hadir ritual penganut bukan Islam

https://youtu.be/yo2430z2hL8

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 9:26 pm

Johor ruler holds audience with Anwar at Seri Perdana Bernama – February 4, 2023 8:07 PM Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar being greeted by Prime Minister Anwar Ibrahim at Seri Perdana today. (Johor royal press office pic) PUTRAJAYA: Johor ruler Sultan Ibrahim Sultan Iskandar held an audience with Prime Minister Anwar Ibrahim here today. According to Sultan Ibrahim’s official Facebook page, the meeting at Anwar’s official residence in Seri Perdana was to fulfil the invitation extended by the prime minister. Anwar briefed the sultan on his working visit to Singapore last Monday, during which he had called on Singapore… Read more »

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:40 pm

Tak puas hati dgn gaji minimum yg dijanjikan, 100 pekerja piket protes di hadapan pejabat perdana menteri..🤣

https://youtu.be/4J6v6nblkUM

HA HA HA.. MESTI RAPUJI KATA PEKERJA² TU ORANG PN & MEREKA ITU NANTI AKAN TERDUDUK..🤣

18-00-22-IMG-20230131-WA0100.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:35 pm

HA HA HA…😂

SAMBUT TAHUN BAHARU 2023 BARU² INI DILARANG TEMBAKAN BUNGA API, TAPI KINI.. JENG JENG JENG…🤣

https://youtube.com/shorts/aR3XTTEiBT4?feature=share

😆 😃 😀 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

15-37-59-fireworks.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:37 pm
Reply to  Anonymous

KEBENARAN PENJUALAN MERCUN DAN BUNGA API OLEH KERAJAAN TERUS DIKECAM…😂

https://youtu.be/E6q4DNxL_S8

😆 😃 😀 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

20-08-21-depositphotos_148562985-stock-photo-man-with-toothache-closeup.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:25 pm

HA HA HA…😅

MUDA pula tampil tibai Papa & the gang…
“HENTIKAN AMALAN NEPOTISMA”😂

https://youtu.be/V7aAVLXJE7k

BAK KATA BRO DIN REMOS, TIBAI JGN TAK TIBAI..🤣

20-04-07-depositphotos_89853308-stock-photo-happy-laughter-closeup.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:16 pm

Peraturan SPR menghad perbelanjaan PRU bagi 1 parlimen sebanyak RM200 ribu & utk DUN RM100 ribu.
DAP nak suruh SPRM siasat, konon katanya PN berbelanja lebih…😅

Tapi, BN belanja RM6 juta & PH belanja RM10 juta bagi 1 kerusi parlimen, apa cerita? Tak suruh SPRM siasat ker…😂

https://youtu.be/Pv_aPQznUsA

HA HA HA.. SIASAT, JGN TAK SIASAT…🤣

10-15-34-800px_COLOURBOX2276469.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:12 pm

Gaji tak bayaq, la ni kira sedeqah dan derma dah cukopp jumloohh

sabahaha355.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 7:59 pm

Pasai sorang-sorang ler tuuuuurr

222.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:07 pm
Reply to  Anonymous

Tabung Kobid ni tak pernah masuk Parlimen sepanjang 33 bulan? Sudah jadi derma sedeqah kahkahkah355? Sakau sakau sakau

E9d_tieVUAMsBie.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 7:30 pm
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 7:33 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA…😅

PM, TPM, Menteri Ekonomi dgn timbalan, Menteri Kewangan dgn 2 timbalan siap dgn Penasihat Kanan Ekonomi & Kewangan PM pun tak boleh buat apa²…😂

TERBAIK MADA(kro)NI..🤣

😆 😃 😀 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

05-58-29-happy-teenage-laugh-closeup.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 6:30 pm

Mmg lawak giler lah..😆

Konon nak tunjuk Papa & kerajaan PH-BN ada ramai penyokong, tetiba je keluar mcm² nama.. Ibnu lah, TokBoy lah, Ali lah, Cili lah, DIAFIRA lah…😅

Yg paling lawak, Zunnun yg dah meninggal sebelum PRU15 lagi tu pun boleh bangkit keluar dari kubur..😂

Pada hal sorang je penyokong yg dok mengelupor kat blog ni guna mcm² nama.. tektik perang saraf..🤣

😃 😀 😆 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-25-08-senior-grey-haired-man-wearing-striped-t-shirt-standing-over-isolated-white-background-smiling-laughing-hard-out-loud-210547482.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 7:58 pm
Reply to  Anonymous

Pakai dgn mous UMNO totok lepas itu uturn pakai mouse PN Best, sekarang revert ke mous terus akaun Bersatu RM300 juta kena beku Mareva oleh SPRM.

Lokman Adam bilang Abah tak turun ilmu abis kepada Marzuki.

Komisen RM4 bilion tu ciput masuk parti BERSATU, PAS dan GERAKAN.

Hak lain hoi ya hoi le. Itu kerja Adam.

Abah bilang nak rayu SPRM tadak duit nak bayar gaji.

Woit, Annuar Musa mengaku masuk bilik hotel Abah punya bersepah duit kalah kes Pavilion boleh lagi pau RM15 juta kepada UMNO Sabah sub sub soi.

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 8:20 pm
Reply to  Anonymous

Lokman Adam?🤣

https://youtu.be/fGQgurQTZIY

😄 😀 😃 😆 😂 😅 🤣
KAH KAH KAH KAH

20-02-18-depositphotos_148563123-stock-photo-laughing-man-closeup.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 3:12 pm

LOKMAN DAKWA ADA 10 PENDERMA SEDANG DISIASAT DAN DAKWA ADA LAGI DUIT YANGG TIDAK DI DEDAHKAN

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/lokman-dakwa-ada-10-penderma-sedang.html

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 4:17 pm
Reply to  Anonymous

Lokman Adam?😂

😃 😀 😆 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

Naper Lokman Adam tak kena saman mcm Sanusi Md Noor yer?🤣

09-32-55-1656094953_9-papik-pro-p-funny-pictures-of-faces-on-laugh-day-9.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 4:36 pm
Reply to  Anonymous

Bila lagi dia nak saman Lokman mcm dia saman Sanusi tuh?😂

https://youtu.be/fGQgurQTZIY

TAK MAHU KER, ATAU TAK BERANI?🤣

02-12-17-photo-overjoyed-afro-american-man-laughs-funny-story-cant-stop-giggling-has-white-teeth-thick-beard-wears-formal-suit-squints-face_273609-38881.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 1:57 pm

Akaun FROZEN dapat derma semasa PKP dan Darurat
– animasi kartun baru tahun ini

AKAUN HARAM.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 1:44 pm

Direct ne-gooooooo
Direct ne-goooooooooo

adam_radlan_sepupu_menantu.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:49 am

HA HA HA…😅

KATA BUDIN😂:
Yang kesiannya, lantikan anak sendiri itu cuba diwajarkan dengan tidak dibayar gaji, malah dirahsiakan daripada rakyat yang mengundi dan menyokong mereka selama ini.”

LANTIK SENYAP² DULU…🤣

06-32-11-4e3d542829d6a37e7a2611d47b0698e9--smiling-faces-beautiful-smile.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:51 am
Reply to  Anonymous

LANTIK ANAK…😂

19-36-14-2019_HQ201810242479_1674988544.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 12:34 pm
Reply to  Anonymous

DAN LANTIK ISTERI…🤣

10-10-56-c645c80a98d4af12e0e717d9e5b4f4bd.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 12:35 pm
Reply to  Anonymous

LANTIKAN ANAK BOCOR DAN MENIMBULKAN KONTROVERSI BESAR…😅

11-59-29-IMG-20230130-WA0010-1068x601.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 12:35 pm
Reply to  Anonymous

SIB BAIK LANTIKAN ISTERI SEMPAT BATAL…😂

10-13-29-79a52f6a8d08215d28eb75d48d9ac2bc.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 12:37 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA…😅

M.enaikkan
A.nak
D.an
A.ngkat
N.ama
I.steri

😃 😀 😆 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-22-16-laughter-closeup-face-close-up-young-hispanic-man-laughing-out-loud-closed-eyes-best-medicine-concept-66195943.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:32 am

Surat Al-Hujurat ayat 6:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

Maksudnya : 

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang orang fasik membawa berita maka periksa berita tersebut dengan teliti agar tidak menyebabkan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang nantinya akan menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan tersebut”.

zunnun
zunnun
4 February 2023 11:56 am
Reply to  Anonymous

Hai orang2 yg beriman?

Beriman dgn rukun Iman berdasarkan kepercayaan ke?

klu hadi dan malaun2 nya ada keyakinan, tak lah sampai ketentuan Tuhan jadikan malaun2 pAs pembangkang yg pembanggan di lihat oleh rakyat ketika ini.

cuba kurang2kan menunggang ayat2 dari buku kitab yg di cetak sebagai khadam kepentingan semata2.

Last edited 1 month ago by zunnun
zunnun
zunnun
4 February 2023 12:12 pm
Reply to  Anonymous

blh kamu bezakan antara ayat2 dsri buku kitab yg di cetak dgn kalam tuhan.
yg terdahulu binasa bila di bakar yg terkemudian akan kekal sentiasa.

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:04 am

Jangan sebut menantu Abah Paderi Moslem kalau tak nak kena rotan.

pengkhianat.jpg
Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:31 am
Reply to  Anonymous

Surah Al-Baqarah, ayat 191:

وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ

Maksudnya:

… dan (ingatlah bahawa angkara) fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan…

Ali
Ali
4 February 2023 10:58 am

Tidak ada salahnya menyumbang secara percuma untuk bangsa dan negara. Bukannya merompak wang negara walaupun tidak melantik anak atau ahli keluarga. Mana yang lebih baik, merompak wang negara tetapi tidak melamtik anak berkhidmat secara percuma atau TIDAK MEROMPAK WANG NEGARA dan melantik anak menjadi penasihat? Atau siapa yang mahu berkhidmat secara percuma khasnya yang ada berkelayakan? Contohnya menjadi Cikgu secara percuma tanpa bayaran. Boleh PM saya.

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:28 am
Reply to  Ali

menjadi Cikgu secara percuma tanpa bayaran”

You pun tau, siapa cikgu I ni, kan?

Orang yg sdg bercakap dgn I ni lah cikgu saya!

😆 😃 😀 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

CIKGU PRO BONO DGN ANAK MURID PONOROGO..🤣

02-08-25-front-view-young-male-white-t-shirt-just-laughing-pink-background_140725-27018.jpg
Ali
Ali
4 February 2023 11:36 am
Reply to  Anonymous

Ni Cikgu BEBAL ni kan ha..ha..

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 11:40 am
Reply to  Ali

AIKK.. CILI DAH BERTUKAR JADI ALI?😂

ATAU, INI BG ALI KEKASIH NENEK KER NIH?🤣

😃 😀 😆 😄 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

02-09-46-good-looking-young-joyful-dark-skinned-brunette-male-keeping-eyes-closed-while-laughing-cheerfully-with-wide-mouth-opened-standing-white_295783-7901.jpg
zunnun
zunnun
4 February 2023 10:50 am

islam itu pertalian tuhan dgn segala rumpun sifat2 #ketuhanan NYA. Lain perkataan, Islam itu Tuhan/Ketuhanan NYA.

Apekah pAs telah di beri lesen utk menjual nya, sedangkan malaun2 berserban berjubah dan berkopiah jauh sekali dapat menyatakan Sifat ketuhanan NYA dgn ketentuan Sifat2 Maha NYA.

Yg pasti, Sifat Ketuhanan telah menentukan malaun2 ini sebagai pembangkang yg pembanggang terkini dlm negara.

zunnun
zunnun
4 February 2023 10:41 am

betul ke hadi serta malaun berserban berjubah berkopiah terdiri dari parti islam atau golongan yg menunggang produk2 yg di sangka islam?

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 10:34 am

Jumaat, 3 Februari 2023 DUIT PAK LEBAI DARI MANA ? Siasat akaun PAS dan bekas menterinya SEBELUM ini saya pernah nyatakan, mengikut undang-undang, sebenarnya hanya orang peribadi atau parti politik boleh kutip sumbangan untuk politik. Akaun NGO dan syarikat tidak boleh digunakan untuk mengutip dana politik kerana mempunyai memorandum pertubuhan yang bukan untuk politik.  Betul, saya ada buat fundraising guna akaun sendiri sebelum Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dahulu, dan ini bukanlah rahsia. Akaun ini juga diuruskan oleh jawatankuasa kewangan yang dianggotai oleh lima orang dan dipantau oleh Bank Negara Malaysia dan Bank Rakyat. Akaun ini dibuka khusus untuk dana… Read more »

zunnun
zunnun
4 February 2023 10:30 am

siape/ape decide siape yg membantu penjawat awam yg memikul kepentingan fungsi negara akan tiada ciri2 pilih kasih dan meraih kepentingan dlm menjalankan kerja2 membantu.

sudah tentu memerlukan satu terperinchian procedure agar menjadi seragaman, membataskan kesempadanan salah laku dlm perkhidmatan yg sediada seperti menentukan kesempadanan batasan (hukum) dlm agama agar penganut nya tidak confuse mana rasuah yg mana sedekah.

Anonymous
Anonymous
4 February 2023 10:23 am

Joooom semua ke Padang Merbooooook

317436345_1082551559105717_6387117446524195173_n.jpg