TENGKU ZAFRUL DAN REKOD HEBAT YANG DICATATNYA

Ketika ramai orang masih tercari-cari jawapan bagaimana Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz boleh dilantik lagi sebagai menteri dalam pentadbiran Anwar Ibrahim, seorang tokoh politik veteran serta berpengalaman, Tengku Azlan Sultan Abu Bakar melihat perkara itu dalam sudut yang berbeza.

Kata beliau, dengan kekal lagi dilantik dalam kabinet baru-baru ini, Tengku Zafrul telah memperlihatnya dirinya seorang yang hebat serta luar biasa.

Bekas CEO CIMB Bank itu, tambah Tengku Azlan, mula dilantik sebagai Menteri Kewangan ketika era kepimpinan Mahiaddin Md Yasin, kemudian terus dikekalkan di jawatan sama selepas Ismail Sabri Yaakob mengambil alih jawatan Perdana Menteri dan kini sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri pula dibawah Anwar yang menerajui negara.

“Ini menunjukkan beliau bukan saja berjaya kekal sebagai menteri di bawah tiga Perdana Menteri, malah melalui Perdana Menteri yang datang daripada tiga parti yang berbeza.

“Mahiaddin daripada Bersatu, Ismail Sabri daripada UMNO dan Anwar daripada PKR.

“Perkara ini memperlihatkan Tengku Zafrul seorang yang hebat serta luar biasa yang pencapaiannya tidak mampu dilakukan oleh orang lain,” jelas Tengku Azlan lagi.

Tegasnya, tidak pernah ada mana-mana pemimpin yang mampu kekal sebagai menteri di bawah tiga Perdana Menteri yang datang daripada parti yang berbeza.

“Ini adalah bukti nyata beliau seorang yang hebat dan kita patut berbangga serta mengucapkan tahniah kepadanya,” tambah beliau.

Lebih daripada itu, ujar Tengku Azlan lagi yang pernah memegang jawatan Timbalan Menteri Pengangkutan sebelum ini, ketika dilantik oleh Mahiaddin dan Ismail Sabri sebelum ini, Tengku Zafrul bukan seorang Ahli Parlimen yang menang bertanding sebagai Ahli Dewan Rakyat, sebaliknya hanya melalui lantikan sebagai Ahli Dewan Negara.

“Kekalnya lagi Tengku Zafrul dalam kabinet Anwar baru-baru ini turut perlu sekali lagi melalui lantikan sebagai Senator kerana beliau kalah bertanding mewakili BN di kawasan Parlimen Kuala Selangor kepada calon PH, Dzulkifly Ahmad.

“Ini bermakna sekali lagi juga beliau melakukan pencapaian yang sangat hebat dan luar biasa, walaulah kalah bertanding tapi masih dapat jawatan menteri, sedangkan Dzufkifly yang menang sebagai Ahli Parlimen Kuala Selangot tidak dapat jawatan apa-apa.

“Secara jujur, kita sebenarnya patut sangat berbangga dengan pencapaian hebat beliau itu.

“Dapat jadi menteri di bawah tiga Perdana Menteri berbeza yang datang daripada parti yang berbeza, kemudian setelah kalah bertanding pun tetap kekal lagi sebagai menteri, kalau pun ia bukan suatu rekod dunia, tapi pasti ini adalah rekod luar biasa lagi hebat yang tidak pernah berlaku sebelum ini di negara kita,” kata Tengku Azlan lagi.

Ini jugalah, kata Tengku Azlan, erti sebenar slogan “Malaysia Boleh” yang selama ini menjadi pembakar semangat bagi rakyat negara ini untuk melakukan apa yang ternampak mustahil dan luar biasa.

“Tengku Zafrul telah membuktikan semangat “Malaysia Boleh” dalam dirinya berada di tahap paling tinggi sekali,” kata bekas Ahli Parlimen Jerantut selama tiga penggal itu.

Dengan itu, tegas Tengku Azlan seterusnya, selain kita wajar berbangga dengan pencapaiannya itu, Tengku Zafrul diharapkan lebih cemerlang dengan tugas barunya di Kementerian MITI, terutama dalam menarik kedatangan pelabur asing bagi merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi negara.

Dengan pencapaian dan rekod luar biasanya itu, menurut Tengku Azlan, tidak mustahil Tengku Zafrul juga mampu melakukan sesuatu yang luar biasa di kementerian MITI yang baru diterajuinya itu. – ShahbudinHusin 05/12/2022.

3.6 5 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 6 December 2022 — 7:22 am
Subscribe
Notify of
guest

66 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Din Remos
Din Remos
6 December 2022 3:48 pm

Tibai jangan tak tibai selagi ada kudrat. Jangan apiapikan sentimen perkauman sudah…..
Din tunggu dan lihat kerajaan baru ini… Jika ada perubahan Din sokong. Jika masih seperti dulu Din tibai….

salahudin
salahudin
6 December 2022 9:04 am

tulis apa tentang tenku zafrul…..tulislah betapa mesranya sekarang abg non dengan zahid….takkan malu kot…….malu dah aku utk sebut reformasi..

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 9:08 am
Reply to  salahudin

Termasuk juga antara Piji dgn Zahid..😂

“HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..”🤣

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 9:01 am

Semasa Abah PM8 Darurat, Pegawai Kementerian Kewangan diberitakan terdapat banyak langgar prosedur Perolehan Kerajaan. Perkara ini akan disiasat dengan terperinci oleh agensi2 yang bertanggungjawab. Malah projek 5G DNB jugak pernah dipersoalkan disessi Parlimen dulu oleh Anwar dan PH kerana nilai kontrak dan kaedah cepat keputusan tawaran Kerajaan yang luar jangka. Diberitakan sebelum PRU15 diumumkan Annuar Musa Menteri Multimedia yang mengawal perlaksanaan projek 5G terutama quota kontraktor Bumiputra bawah DNB telah sibuk mengatur projek2 berkaitan perlaksanaan 5G dengan syarikat2 kroni. Ada satu syarikat kroni diberitakan hangat mendapat kontrak RM400 juta sebelum PRU15 untuk kerja2 pemasangan infrastruktur di Pantai Timur. Syarikat ini… Read more »

Din Remos
Din Remos
6 December 2022 8:53 am

Budin….
Please don’t sell your soul to the devil. Nak mengampu pun kena berpada-pada la bro….
The real reason why Anwar had to include the loser into hos cabinet is not known to ua.

Saya lebih cenderung untuk percaya bahawa pelantikan anak saudara Sultan Selangor ni mungkin atas “arahan” pihak2 tertentu….Amwar tentu tahu sebabnya…

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 10:08 am
Reply to  Din Remos

Owhh.. Bro Din Remos ada, rupanya.. tak perasan tadi. Sihat ke Bro? Atau masih kat IJN?😅

Dengar citer Bro masuk IJN sebaik saja lepas senarai kabinet diumumkan.😂

KAH KAH KAH🤣

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 10:10 am
Reply to  Din Remos

Kejora masih ingat kata² hikmat Bro:

“Org yg hampir tenggelam akan berpaut pada apa saja yg ada di sisi, hatta walau pun seketul tahi..”😆

Dan perkara itu dah berlaku dekat idola Bro!😅

Kalau Kejora tibai idola Bro tu, harapnya Din tak marah lah yer! Sebab, Din kata boleh tibai kalau dia ambil Wak Sakau masuk kabinet…😂

Ingat lagi kan, Din cakap kat Nek puaka hari tu?🤣

INI HAH:

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 10:10 am
Reply to  Anonymous

______________________________________________________
Din Remos
 30 November 2022 8:06 am
 Reply to Anonymous

Budak hingusan TN mulut puaka…….
Hanya Allah yang tahu apa yang sebenarnya berlaku di antara Anwar dgn orang2 yang dikatakan terlibat dgn perbuatan luar tabie…
Walaupun mahkamah telah menjatuhkan hukuman, kita perlu ingat hakikat bahawa mahkamah di seluruh dunia ada membuat keputusan yang salah. Kita juga harus menerima hakikat bahawa sistem judiciary di negara ini sering dipengaruhi oleh penguasa politik.

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 10:11 am
Reply to  Anonymous

Ini bukanlah suatu pembelaan terhadap DSAI. Jika beliau berdosa biarlah Allah mengadilinya. Si tolol kurang akal tidak matang macam kau TN et tu brute fiddunya kabbadi tidak layak untuk menilai sesaorang yang telah mencapai kejayaan menjadi perdana menteri. Engkau hanyalah budak hingusan atau seorang nenek yang sudah nyanyuk.

Tapi kalau DSAI melantik perasuah Zahid Hamidi ke dalam kabinetnya, aku sokong jika kau balun dia kaw kaw and have your style of fun and entertainment….

 Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 10:15 am
Reply to  Din Remos

Apa² pun Din, marilah kita sama² ucapkan syabas dan tahniah kepada TPM kesayangan kita tu..🤣

IMG-20221202-WA0061.jpg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 7:55 am

PM arah siasat perbelanjaan RM600 bilion semasa era PN

By Hussaini Amran
 5 December 2022

07-51-43-MGF02122022_PM-PC-UMUM-KABINET10-1.jpg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 7:55 am
Reply to  Anonymous

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan pihak berkuasa menyiasat dakwaan perbelanjaan mencecah hampir RM600 bilion tanpa tender yang dikatakan berlaku semasa era kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Beliau berkata, Kementerian Kewangan telah memaklumkan tentang beberapa pelanggaran melibatkan perbelanjaan yang tinggi itu.

https://malaysiagazette.com/2022/12/05/pm-arah-siasat-perbelanjaan-rm600-bilion-semasa-era-pn/

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 7:56 am
Reply to  Anonymous

Anwar nafi arah siasat perbelanjaan RM600 bilion

Oleh TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN05 Disember 2022 04:01pm

07-53-00-2011460.jpg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 7:56 am
Reply to  Anonymous

PUTRAJAYA – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan mengeluarkan arahan bagi menyiasat perbelanjaan RM600 bilion tanpa tender yang dibuat kerajaan terdahulu.

Tegasnya, Kementerian Kewangan akan memberi makluman mengenai pelanggaran tersebut dan ia diserahkan kepada pihak berkuasa untuk tindakan selanjutnya.

https://www.sinarharian.com.my/article/234733/berita/nasional/anwar-nafi-arah-siasat-perbelanjaan-rm600-bilion

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 7:59 am
Reply to  Anonymous

HA HA HA…😂

MELAYU MUDAH LUPA…🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-42-49-laughing-guy-closeup-close-up-portrait-hard-young-man-isolated-white-background-mask-included-32601242.jpg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 6:46 am

Mampos lah ABAH.. 600 billion dibongkar!

https://youtu.be/hIGEt90I4Co

07-13-34-muhyiddin-1_20221114223651_reuters.jpg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 7:04 am
Reply to  Anonymous

Ha ha…

Sembang kari boleh ler..😂

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 6:33 am

Apa punya orang, menteri kewangan ni?😅

https://youtu.be/AYdwqQKdns8

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

07-16-27-laughing-out-loud-young-man-face-closeup-outdoors-laughter-is-780x439.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 10:56 pm

😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 Mereka gadai prinsip sungguh aku tidak mengerti Perasaan malu yg kuhadapi amat menyentuh hati Jiwa ku kini, terasa bagaikan sudah separuh mati Akhirnya ‘ku simpan risalah reformasi di dlm peti’ 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 😓 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh  😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 … Read more »

22-52-43-Hassan_Abdul_Karim.transformed.jpg
krisubai
krisubai
5 December 2022 10:13 pm

anwar tolak gaji

WhatsApp Image 2022-12-05 at 9.27.05 PM.jpeg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 5:30 am
Reply to  krisubai

Dah banyak sangat duit ke?

Dapat dari mana?

Tanya ajer.

Anonymous
Anonymous
6 December 2022 6:05 am
Reply to  Anonymous

Anwar menang saman2 fitnah kerana kes Liwat bermula dari Mahathir. Bermula RM 5 juta dari Arwah Khalid Jafri, penulis buku 50 Dalil. Brp juta dari Nallakurapan, RM900,000 dari Arwah Papagomo, RM150,000 dari KJ tuduhan Roadshow Pemuda UMNO dengan lawyer Shafee Abdullah selepas kes Rayuan kes Sodomi 2. Saman RM5 juta baru bermula diMahkamah keatas Razman PAS Perak PRU15 dan RM10 juta letter of demand kepada Sanudi PAS Kedah PRU15. Menarik lagi yalah pengakuan terbuka Mahathir kpd pemberita media Indonesia sebelum kes SRC Najib dihukum diMahkamah Persekutuan pertengahan November 2022 dulu. Mahathir mengaku ada bukti kukoh terdapat sogokan RM5 juta untuk… Read more »

krisubai
krisubai
5 December 2022 10:12 pm

anwar

WhatsApp Image 2022-12-05 at 9.27.38 PM.jpeg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 10:21 pm
Reply to  krisubai

Menteri KEWANGAN dia tak boleh tolak…🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KIK KIK KIK KIK KIK

09-14-47-a447030f8dca5000d436a7da77095d81--funny-happy-happy-happy-happy.jpg
Anonymous
Anonymous
6 December 2022 5:45 am
Reply to  Anonymous

Monday, December 05, 2022Is Tengku Zafrul the reason why Anwar has to assume finance portfolio himself?

comment image

Is Tengku Zafrul the reason why Anwar has to assume finance portfolio himself?

comment image

Editor’s Note: The main pic depicts Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Hamid as a member of the infamous group of 53 GLC (government-linked company) chief executives-turned-superstar ‘corporate’ singers in a music video for incarcerated ex-premier Datuk Seri Najib Razak’s 2018 election campaign.

PRIME Minister Datuk Seri Anwar must quickly deny the veracity of a damning report by finance blog, Finance Twitter, which claimed that newly minted International Trade and Industry Minister Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz “has lobbied shamelessly for the powerful Finance Minister portfolio using his royal connection”, hence leaving him (Anwar) with no choice but to assume the powerful post himself.

“After losing in the 15th General Election (GE15), it’s incredible that he has still has the cheek to demand to be returned to the Finance Ministry through backdoor – Senatorship,” revealed the blog headlined “The Good, The Bad & The Ugly: From DAP’s Sacrifice to Zafrul’s Shameless Royal Lobbying for Finance Minister” dated Dec 4, 2022.

“This is the reason why Anwar, despite having said earlier that he would not consider holding the Finance Minister position had no choice but to take the portfolio himself. Besides Zafrul, UMNO also fought for it.”

comment image

Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz 

Finance Twitter went on to justify that the royal intervention had put the Pakatan Harapan (PH) chairman in a very difficult position.

“After all, Zafrul could be (Perikatan Nasional chairman Tan Sri) Muhyiddin’s (Yassin) ‘proxy’ sent to sabotage the unity government. The powerful Finance Ministry – fought between PKR deputy president Rafizi Ramli and UMNO former second finance minister Datuk Seri Johari Ghani – could fall into the wrong hands if Anwar did not decisively take control,” the blog pointed out.

“The ugly involvement of the royal house in bulldozing a job for Tengu Zafrul so that he won’t lose face somehow makes it easier to justify the appointment of (Datuk Seri Ahmad) Zahid (Hamidi) as Deputy Prime Minister (DPM). At least, Zahid has his value – ability to control the clowns in the UMNO to support Anwar.”

While royal connection should not hinder a person from climbing up the ladder on grounds of meritocracy, “Zafrul’s biggest problem is his incompetence”, claimed Finance Twitter.

“Despite burning RM305 bil in stimulus packages (equivalent to about 21% of Malaysia’s GDP), the country’s GDP (gross domestic product) shrunk 5.6% in 2020 – the worst since 1998 Asia Financial Crisis,” noted the blog.

“In other words, without the stimulus, Malaysia’s 2020 GDP would have shrunk by 9.6% (the country’s economy contracted by only 6.7% during 1998 Crisis).”

Interestingly, Finance Twitter also attributed the need for Anwar to juggle with his final Cabinet list as the reason behind the three-and-a-half-hour delay in his official announcement last Friday (Dec 2).

“Media were well-prepared for the press conference. The PM, having met the Yang di-Pertuan Agong (King) for nearly an hour in the morning, had arrived at the administrative capital of Putrajaya – Perdana Putra – around 4.30pm, suggesting everything was in order,” shared the blog.

“Had there been complication or disagreement over the Cabinet candidates, Anwar would not have had gone to meet Sultan of Perak and his supporters in Tambun that day where he received a rock star’s welcome.

“Something must have gone terribly wrong when the cabinet line-up announcement was postponed to 8.15pm. As suspected, something indeed went wrong.”

In a related development, political critic and veteran journalist Kee Thuan Chye called on Tengku Zafrul to resign “if he has any sense of dignity”.

comment image

“People hentam (whack) you, people don’t want you, and still you are so thick-skinned to carry on being a backdoor minister?” lambasted the author of Ask for No Bullshit, Get Some More! (sequel to No More Bullshit, Please, We’re All Malaysians).

“Since Zafrul was appointed minister of trade and industry last Friday, he has faced a bombardment of brickbats. Countless Malaysians have denounced his appointment because he was rejected by the people in GE15 when he lost the contest for Kuala Selangor.”

“Many also have criticised him for having done a poor job as finance minister in the previous government,” added Kee. – Dec 5, 2022

KTemoc at 4:53 pm

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 10:01 pm

Anwar selar kenyataan tidak ‘sensitif’ Tengku Zafrul

oleh NURUL HUDA HUSAIN

04 Oktober 2022 12:05pm

21-57-43-1932374.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 10:02 pm
Reply to  Anonymous

KUALA LUMPUR – Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar kenyataan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz yang didakwa tidak bimbang dengan kejatuhan nilai ringgit ketika ini.

Menurut Ahli Parlimen Port Dickson itu, Tengku Zafrul tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan sedemikian kerana situasi yang melanda negara itu mengundang kebimbangan ramai.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 10:03 pm
Reply to  Anonymous

“Ini (Tengku Zafrul) satu-satunya Menteri Kewangan di dunia yang tidak bimbang dengan kejatuhan nilai ringgit. Saya hairan dengan kenyataan itu,” katanya di Dewan Rakyat di sini pada Selasa.

https://www.sinarharian.com.my/article/224222/berita/nasional/anwar-selar-kenyataan-tidak-sensitif-tengku-zafrul

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 10:06 pm
Reply to  Anonymous

AIKK.. HAIRAN BIN PELIK!😅

TENGKU ZAFRUL YG ASYIK KENA KECAM DAN SELAR OLEH ANWAR TU, BUDIN PUJI KATA “REKOD HEBAT”?🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-32-11-4e3d542829d6a37e7a2611d47b0698e9--smiling-faces-beautiful-smile.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:35 pm

“Kusimpan risalah reformasi di dalam peti”

https://youtu.be/42ndcWSwEfY

HASSAN ABDUL KARIM
Pasir Gudang
Isnin 05 Disember 2022

21-33-08-Hassan_Abdul_Karim.transformed.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:08 pm

Penjelasan Tengku Zafrul mengecewakan: Anwar

oleh MUHAMMAD AMNAN HIBRAHIM

04 Februari 2022 06:04pm

21-05-41-1438274.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:08 pm
Reply to  Anonymous

SHAH ALAM – [DIKEMAS KINI] Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kecewa dengan penjelasan Menteri Kewangan, Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berhubung isu pinjaman tanpa jaminan kepada syarikat kapal persiaran Genting Hong Kong.

Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata, penjelasan Tengku Zafrul itu juga dilihat tersasar dari isu sebenar yang kini mendapat perhatian seluruh rakyat Malaysia.

Anwar sebelum ini mendesak Tengku Zafrul menjawab persoalan berhubung tiga bank tempatan yang dibenarkan memberi pinjaman tanpa jaminan bernilai RM2.5 bilion kepada Genting Hong Kong.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:09 pm
Reply to  Anonymous

Beliau yang pernah menjadi Menteri Kewangan berkata, penjelasan perlu diberikan kerana kerajaan melalui Permodalan Nasional Berhad (PNB), Khazanah, dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah pemegang saham terbesar dalam ketiga-tiga bank itu.

Susulan daripada itu, Tengku Zafrul pada 29 Januari lalu menyatakan bahawa pemberian pinjaman tanpa cagaran kepada syarikat Genting Hong Kong bukan ditentukan oleh Menteri Kewangan, Kementerian Kewangan atau pemegang saham.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:10 pm
Reply to  Anonymous

Mengulas lanjut, Anwar berkata, meskipun kenyataan Tengku Zafrul berkenaan dengan isu pengoperasian bank itu boleh dipersetujui, namun beliau berpandangan Menteri Kewangan sepatutnya menonjolkan sikap dan integriti yang tinggi dalam mengurus peruntukan dan dana.

https://www.sinarharian.com.my/article/186262/berita/nasional/penjelasan-tengku-zafrul-mengecewakan-anwar

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:13 pm
Reply to  Anonymous

AIKK.. HAIRAN BIN PELIK KAN?😅

ANWAR KATA TENGKU ZAFRUL TAK ADA INTEGRITI.. LEPAS TU KALAH PULA DLM PRU15.. TETIBA JADI MENTERI MITI.. KEMUDIAN BUDIN PUJI PULA TENGKU ZAFRUL…😂

“HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..”🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

10-12-00-47424b84a46abb862d3b51b84d41b725.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:43 pm
Reply to  Anonymous

Anwar ‘tangkap muat’ lantik Tg Zafrul dalam Jemaah Menteri, kata Rafidah

FMT Reporters
December 3, 2022 2:21 PM

21-39-13-FMT-RAFIDAH-AZIZ-013.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:43 pm
Reply to  Anonymous

Rafidah Aziz sebelum ini meminta PM tidak melantik ahli politik yang berdepan perbicaraan dalam Jemaah Menteri kerana akan mencemarkan imej negara.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:44 pm
Reply to  Anonymous

PETALING JAYA: Bekas menteri perdagangan antarabangsa dan industri Rafidah Aziz mempersoalkan keputusan Perdana Menteri Anwar Ibrahim melantik Tengku Zafrul Abdul Aziz dalam Jemaah Menteri.

Beliau berkata, kredibiliti Jemaah Menteri yang baru dibentuk akan terjejas dengan pelantikan Tengku Zafrul sebagai senator semata-mata untuk menjadikannya menteri. Masih ramai orang lain yang lebih sesuai untuk jawatan itu, tambahnya.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:44 pm
Reply to  Anonymous

“Kelihatan seperti (Anwar) hanya tangkap muat dengan melantik seseorang yang ditolak pengundi. Mana kredibilitinya apabila orang yang kalah dilantik (menjadi menteri)?” katanya dalam kenyataan.

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/12/03/anwar-tangkap-muat-lantik-tg-zafrul-dalam-jemaah-menteri-kata-rafidah/

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 8:10 pm

OHH.. ITU SAYA KENA MINTA KELULUSAN DARI SAYA DAHULU..😂

https://youtu.be/ZYHjaDKHI7Y

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

10-15-34-800px_COLOURBOX2276469.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 8:07 pm

Pakej 2 dalam 1😅

https://youtu.be/5nKocImysjs

“HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..”😂

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-55-25-laughing-smiley-emoticon-cartoon-happy-face-laughing-mouth-tears-emoticons-cry-tear-smile-loud-laugh-lol-emoji-sticker-127497473.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 6:31 pm

Depa masih terkejut tak habis, SD kumpul 115 kena tolak Istana. Lepas depa meroyan panjang nanti depa terpaksa terimalah kerja pembangkang tu. Hahuhu355

Kübler_Ross
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 6:27 pm

Pasai apa Mahiaddin sampai ke sudah sblm PRU15 tak berani istihar harta selepas dia cabar Anwar lakukan tu & Anwar dah lakukan tu? . Mahiaddin nak sembunyi apa? Patut laa Hadi bukan main perlekeh pengistiharan harta sblm PRU15 walhal dia sblm tu bkn main setuju. Tup Tup bila PRU15, bukan main mewah depa belanja. Mana mai duit???. Tanyalah Dr Mazlee Malik knp dia terpelanting dari jawatan Menteri Pendidikan & alasan Tun M minta dia berundur. Hangpa boleh pi semak & check sapa di belakang Bistarinet yg dpt kontrak besar KPM! Dosa Dr Mazlee hanya krn pertikai penyelewengan dlm tender di… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 6:14 pm

Kesian tgk PN khususnya PAS. Lepas sombong terlajak tolak tawaran YDPA, jadi meroyan & sasau tahap gaban. Elok Hadi jadi PM Hospital Bahagia Tanjung Rambutan lah. Kena tulah agaknya tu.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 6:10 pm

Taktik nak melobi dapat jawatan dlm kabinet kot ni..

https://m.malaysiakini.com/news/646977

Nak tarik perhatian Anwar. Ha ha ha. Bijak bijak.. minum susu dulu.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:56 pm

HA HA HA..

KERAJAAN PERPADUAN…

PKR, PH gadai prinsip demi kuasa – Hassan Karim

Umno, BN gadai prinsip demi nak selamatkan diri – Nur Jazlan

“HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..”

😆 😄 😃 😀 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

09-32-55-1656094953_9-papik-pro-p-funny-pictures-of-faces-on-laugh-day-9.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:49 pm

TERBUKTI, UMNO/BN BERSAMA PAKATAN HARAPAN BUKAN KERANA PERPADUAN ATAU KERANA TAAT KEPADA TITAH TETAPI KERANA MAHU SELAMATKAN DIRI…

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:50 pm
Reply to  Anonymous

‘BN, UMNO jadi mangsa dendam politik jika tidak sertai kerajaan perpaduan’

Oleh Mohamed Farid Noh
Disember 5, 2022 @ 10:56am
[email protected]

15-44-32-nurjazlang_1670208998.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:51 pm
Reply to  Anonymous

ISKANDAR PUTERI: Pemimpin Barisan Nasional (BN) dan UMNO didakwa akan menjadi mangsa dendam politik lawan sekiranya tidak bersetuju menyertai kerajaan perpaduan.

Timbalan Pengerusi UMNO Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed, berkata Pengerusi BN, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang juga Presiden UMNO, banyak berkorban selepas parti itu kalah teruk pada 2018 termasuklah memainkan watak penting kepada penubuhan kerajaan perpaduan.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:51 pm
Reply to  Anonymous

Jika tidak kerana keputusan Ahmad Zahid untuk bersetuju dengan cadangan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menubuhkan kerajaan perpaduan bersama Pakatan Harapan (PH) , mungkin pemimpin BN dan UMNO akan terus menjadi mangsa dendam politik pihak lawan terutamanya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Abdul Hadi Awang.

“Mungkin ramai lagi orang UMNO akan jadi mangsa pendakwaan politik seperti yang dihadapi oleh Ahmad Zahid sendiri. Sepatutnya UMNO dan BN berterima kasih kepada Ahmad Zahid kerana menyelamatkan parti dari kehancuran,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2022/12/1035454/bn-umno-jadi-mangsa-dendam-politik-jika-tidak-sertai-kerajaan

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:38 pm
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:33 pm

MP PKR malu, tertipu bila Anwar bersekongkol dengan kleptokrat

https://www.agendadaily.com/politik/mp-pkr-malu-tertipu-bila-anwar-bersekongkol-dengan-kleptokrat/

15-32-13-hassankarim004-e1670224473519.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:21 pm

Salam Tuan Budin,

Selama ini Tuan sering muatkan tulisan-tulisan dari Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, sebagai sumber bahan untuk artikel/ posting Tuan.

Bagaimana kalau Tuan muatkan “puisi reformasi” Hassan Karim yang terkini itu untuk perbincangan bersama?

Kah kah kah

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:24 pm
Reply to  Anonymous

Lapiji pula, tak mau komen ker, puisi Hassan Karim tu?

😆 😄 😃 😀 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-27-42-lol-emoji-isolated-on-white-background-laughing-face-emoticon-3d-rendering.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:07 pm

A win without integrity, I’m ashamed, says PKR MP in poem

FMT Reporters
December 5, 2022 2:00 PM

14-54-33-Hassan-Karim-PKR-FMT.jpg
Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:08 pm
Reply to  Anonymous

PETALING JAYA: PKR’s Hassan Karim appears to have taken a swipe at his own party in a cryptic poem, expressing disappointment with it sacrificing its principles for the sake of power.

In a Facebook post, the Pasir Gudang MP said he believed party leaders when they said they would not compromise on their principles for the sake of winning power.

However, he said, he was shocked to find a different narrative recently with certain people speaking of “realpolitik” and being Macchiavellian.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:08 pm
Reply to  Anonymous

Hassan admitted that he had been naive.

“I took a wooden box next to my bed and folded and kept every pamphlet and texts of my speeches which cried ‘Reformasi, reformasi’ for nearly a quarter of a century now.

“Now I am ashamed of myself. I am ashamed to speak these words of wisdom (kata-kata keramat) anymore.

“Half my soul is dead. I feel defeated amid a victory without integrity like this,” said the two-term MP.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:09 pm
Reply to  Anonymous

After unveiling his Cabinet last Friday, Prime Minister Anwar Ibrahim had drawn flak for appointing Ahmad Zahid Hamidi as a deputy prime minister because of the Umno president’s ongoing court case.

Bersih had also slammed Anwar for taking on the finance portfolio, saying the PKR president had reverted to a “bad practice” started by Dr Mahathir Mohamad, continued by Abdullah Ahmad Badawi, and “grossly abused” by Najib Razak.

https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2022/12/05/a-win-without-integrity-im-ashamed-says-pkr-mp-in-poem/

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:12 pm
Reply to  Anonymous

Hassan Karim kata:

“Separuh jiwa saya terasa mati.. Saya rasa tewas di tengah-tengah kemenangan yang tiada integriti seperti ini..”

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:16 pm
Reply to  Anonymous

PUISI REFORMASI HASSAN KARIM:

Kusimpan risalah reformasi di dalam peti

Semalam aku masih terdengar-dengar
Kau berkata
Kita tidak akan menggadai prinsip demi kuasa
ADS
Maka, aku pun percaya
Lalu aku kumandangkan suara keyakinanku
Ke setiap penjuru tanahair tercinta ini
Ke bukit ke gunung, ke lembah, ke lurah
Ke tanah datar aku berbicara
Bahawa hidup ini hanya sekali

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:16 pm
Reply to  Anonymous

Maka marilah kita rakyat marhaen,
warga bawahan rakyat jelata,
Demi keadilan kita bersama,
aku seru
Kita bawa perubahan hakiki
yang kita panggil reformasi
Tetapi hari ini aku dikejutkan
Dengan istilah-istilah asing sama sekali
Aku mendengar orang berkata
tentang Machiavellian dan realpolitik
Lalu tersentaklah aku dari mimpi ngeri
Justeru, aku merayu kepada sahabatku,

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:17 pm
Reply to  Anonymous

Berkata luruslah di luar dan di dalam hati
Apakah benar?
Yang lurus itu dakwah,
Politik ini bengkang bengkok rupanya?
Naif sungguh aku ini
Lurus bendul selama ini
Setelah terbangun dari mimpi
Aku ambil peti kayu di tepi katil tidurku
Lalu aku lipat dan kusimpan
Segala risalah dan teks ucapanku
Yang menyeru reformasi, reformasi,

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 3:17 pm
Reply to  Anonymous

Hampir suku abad, selama ini
Kini aku malu pada diri sendiri
Aku malu untuk ucapkan kata-kata keramat itu lagi
Separuh jiwaku telah mati
Aku merasa tewas
Ketika menang tanpa integriti seperti ini

HASSAN ABDUL KARIM
Pasir Gudang
Isnin 05 Disember 2022

krisubai
krisubai
5 December 2022 2:36 pm

Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim mengakui dirinya “malu” pada diri sendiri dengan perjuangan selama suku abad yang cuba “membawa perubahan hakiki yang dipanggil reformasi”. Menerusi satu sajak, pemimpin lantang PKR itu berkata separuh jiwanya telah mati dan merasa tewas dengan kemenangan tanpa integriti “Kini aku malu pada diri sendiri. Aku malu untuk ucapkan kata-kata keramat itu lagi. “Separuh jiwaku telah mati. Aku merasa tewas, ketika menang tanpa integriti seperti ini,” tulisnya dalam satu kenyataan, hari ini. ADS Sajak Hassan ini dikeluarkan selang beberapa hari susulan pembentukan kabinet PH oleh Perdana Menteri, Anwar Ibrahim Jumaat lalu yang dipertikaian oleh… Read more »

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 9:57 pm
Reply to  krisubai

Muhyiddin pun lantik Zahid TPM kalau berkuasa – Mukhriz

By
Muhammad Azizul Osman

3 December 2022

KUALA LUMPUR – Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin juga akan bertindak melantik Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM) sekiranya memerintah Putrajaya.

Menurut Presiden Parti Pejuang Tanahair (Pejuang), Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Muhyiddin juga akan membuat tindakan sama seperti yang dibuat Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana gabungan itu tidak cukup kerusi untuk membentuk kerajaan.

Anonymous
Anonymous
5 December 2022 11:41 pm
Reply to  Anonymous

Kata² Boboi yg dah bankrap politik tu mana boleh diambil pakai…

Dia bukan sedar apa yg dikatakannya itu kerana masih memikirkan 125 calon² Puja-Wang nya yg hilang deposit dlm PRU15 dahulu tu..

Kah kah kah