RUPANYA RAMAI YANG BERNAZAR UNTUK ANWAR

Hari Isnin semalam, sempena cuti umum berikutan Anwar Ibrahim dilantik menjadi Perdana Menteri, saya mengambil peluang untuk pulang ke kampung di Perak.

Tujuannya sekadar menziarahi rumah pusaka sambil menjenguk kakak kandung yang masih ada bersama keluarganya.

Apabila saya sampai ke rumah kakak selepas waktu tengahari, saya diberitahu beliau dan seorang anak perempuan yang tinggal bersamanya sedang berpuasa.

Tujuan asal saya ke rumahnya untuk makan tengahari bersama lantas tidak kesampaian.

Oleh kerana semalam hari Isnin, saya menyangka mereka hanya meneruskan amalan berpuasa sunat Isnin dan Khamis saja.

Setelah berbual-bual kemudiannya, kakak saya memberitahu, dia dan anaknya yang baru tamat pengajian dan menunggu pekerjaan itu berpuasa kerana nazar yang disekalikan dengan puasa sunat hari Isnin.

Nazar apa, tanya saya.

Nazar sebab Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri, kata kakak saya dengan tersenyum.

Rupa-rupanya bukan saja kakak saya, anaknya yang merupakan anak saudara saya juga berpuasa nazar kerana Anwar menjadi Perdana Menteri.

Sungguh saya agak terkejut dengan nazar yang mereka lakukan kerana selama ini tidak pernah saya mendengar mereka merupakan penyokong Anwar, PKR mahu pun PH.

Sebagai bekas guru, kakak saya tidak begitu mencampuri soal politik dan hanya sesekali berbual mengenai isu politik semasa.

Tetapi, dengan nazar yang mereka lakukan itu, tahulah juga saya bahawa tentulah mereka mengundi PH dalam PRU15 yang lalu.

Berbual-bual lagi kemudiannya, kakak saya memberitahu, selain ada beberapa jirannya yang turut bernazar puasa jika Anwar menjadi Perdana Menteri, ramai lagi kawan-kawannya yang turut berbuat demikian.

Diberitahu kepada saya, mereka bernazar puasa itu tidak lain tujuannya melainkan kerana yakin dalam situasi sekarang, hanya Anwar yang mampu menjelmakan perubahan demi kebaikan rakyat serta negara.

Masya Allah…sungguh tak diduga sampai begitu sekali ada rakyat yang amat berharap Anwar menjadi Perdana Menteri dan memohon kepada Tujan agar pengharapan mereka dimakbulkan.

Dalam hal ini, saya yakin dan percaya, ramai lagi rakyat biasa di tempat-tempat lain di seluruh negara yang turut bernazar puasa demi mengharapkan Anwar menjadi Perdana Menteri, walaupun mereka tidak pernah bersua muka, kenal atau bersalaman dengannya.

Yang saya tahu dan sedar sejak Anwar mengangkat sumpah pada Khamis, 24 November lalu ialah ramai kawan dan kenalan yang membotakkan kepala sebagai nazar berikutan apa yang mereka harapkan sudah menjadi kenyataan.

Di media sosial, sejumlah mereka telah pun memuat-naik gambar-gambar yang memperlihatkan rambut masing-masing telah dicukur licin.

Di waktu yang sama, tidak kurang ada yang bersedekah pulut kuning untuk diberikan kepada jiran dan kawan-kawan sebagai tanda kegembiraan berkaitan hal yang sama.

Rasanya inilah julung kali rakyat melakukan pelbagai nazar sebagai ikhtiar kepada Tuhan dalam soal perlantikan Perdana Menteri.

Mudah-mudahan tertakdirnya Anwar sebagai Perdana Menteri ke-10 ini, antara sebabnya ialah kerana adanya doa-doa ikhlas daripada rakyat yang tidak mengharapkan apa-apa, melainkan hanya kebaikan untuk masa depan negara yang tercinta.

Anwar pula, jika beliau menyedari begitu tinggi pengharapan rakyat terhadapnya – bekerjalah dengan bersungguh-sungguh dan jangan sesekali menghampakan harapan tersebut. – ShahbudinHusin 29/11/2022.

4.9 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 29 November 2022 — 4:21 pm
Subscribe
Notify of
guest

37 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:36 am

😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 Di blog syahdu ini, diri ini ttp melakarkan coretan! Tapi kenapakah si dara tu dah tidak lagi kelihatan Entah apalah kbabar & beritannya Dik Nadia intan Adakah dia msih spt dahulu, mnyokong Pakatan? 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 🌼 🌻 🏵️ 💮 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 ♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚 🤍 💜 💙 💚 💛 🧡 ❤️ Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣… Read more »

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:37 am
Reply to  Anonymous

_____________________________________________________
nadia safira
 11 October 2022 10:36 am

Nadia sokong pakatan harapan je. Titik.

 Reply
_____________________________________________________

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:39 am
Reply to  Anonymous

😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 🌼 🌻 🏵️ 💮 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 Kejora masih simpan lagi Dik Nadia punya tulisan “Nadia sokong pakatan je”, si dia beri penegasan! Tapi kini mungkin si dia bergembira dlm tangisan Kerana, Pakatan kini sudah ‘bernikah’ dgn Barisan 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 ♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚 🤍 💜 💙 💚 💛 🧡 ❤️ Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣… Read more »

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:42 am
Reply to  Anonymous

😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 Di sini..diri digamit nostalgia & kenangan syahdu! Tentu si dia sgt gembira, bila PH-BN dah berpadu Wangian di hatinya itu dari dulu diri ini dapat hidu Kerana..dia telah memohon dari diri ini, lagu rindu 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 🌼 🌻 🏵️ 💮 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 ♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚 🤍 💜 💙 💚 💚 🧡 ❤️ Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣… Read more »

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:42 am
Reply to  Anonymous

_____________________________________________________
nadia safira
 18 October 2022 3:31 pm
 Reply to  Anonymous

Lagu rindu untuk Nadia takde ke?

 Reply
_____________________________________________________

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:44 am
Reply to  Anonymous

😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 Lps memohon lagu rindu si dia telah pergi berlalu Tanpa si dara..diri ini asyik dihimpit duka dan pilu Kejora tau, yg dia tu dlm keadaan mahu tapi malu Moga si dia, dlm keadaan sihat serta ceria selalu! 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 🌼 🌻 🏵️ 💮 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 ♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚 🤍 💜 💙 💚 💛 🧡 ❤️ Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 😂 😂… Read more »

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:47 am
Reply to  Anonymous

😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 🌼 🌻 🏵️ 💮 🌸 🌷 🌺 🥀 🌹 💐 Diri terasa sangat sepi, merindui si dia yg tercinta Dah lebih sebulan tak ada pun perkhabaran berita Salam dikirim, buat si dara manja yg jauh di mata Sejambak mawar diutus, mengiringi coretan tinta 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 ♥️💘💝💖💗💓💞💌❣️💚💕 🤍 💜… Read more »

20-18-17-1654138039_red-rose_9d66595b-f4d1-481a-ba92-4e450753d1e4.jpg
Anonymous
Anonymous
30 November 2022 5:51 am

Walau pun sudah menjadi Perdana Menteri, cacat pada watak Anwar itu tidak hilang – watak Rear Admiral.

Tapi di percayai dia sudah tinggalkan tabiat itu untuk selama lama nya. Tidak berbaloi jika dia di gulingkan kerana tabiat itu.

Dia pun tentu sedar bahawa tidak berbaoi jika meneruskan tabiat itu. Hingga sekarang pun dia masih di sebut2 Rear Admiral. Moga2 akan lenyap lah pangkat nya itu hingga bila2 masa.

Din Remos
Din Remos
30 November 2022 8:06 am
Reply to  Anonymous

Budak hingusan TN mulut puaka……. Hanya Allah yang tahu apa yang sebenarnya berlaku di antara Anwar dgn orang2 yang dikatakan terlibat dgn perbuatan luar tabie… Walaupun mahkamah telah menjatuhkan hukuman, kita perlu ingat hakikat bahawa mahkamah di seluruh dunia ada membuat keputusan yang salah. Kita juga harus menerima hakikat bahawa sistem judiciary di negara ini sering dipengaruhi oleh penguasa politik. Ini bukanlah suatu pembelaan terhadap DSAI. Jika beliau berdosa biarlah Allah mengadilinya. Si tolol kurang akal tidak matang macam kau TN et tu brute fiddunya kabbadi tidak layak untuk menilai sesaorang yang telah mencapai kejayaan menjadi perdana menteri. Engkau hanyalah… Read more »

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 8:57 am
Reply to  Din Remos

HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS.. 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 Bagus lah Din tibai Nek kekasih Benggali kabaddi Tapi, kenapa pula Din tak suka dgn Zahid Hamidi? DSZH tu dulu, bagus mntadbir Yayasan Akal Budi Ada dengar ura2 pulak, sebagai TPM, dia nak jadi 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 👍 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏… Read more »

16-39-28-AHMAD_ZAHID_HcsdfewqAMIDI_1582966242.jpg
Anonymous
Anonymous
30 November 2022 9:00 am
Reply to  Din Remos

OWHH.. LUPA PULAK DIN!😅

JOM NYANYI SAMA-SAMA…😂

https://youtu.be/h-DfLmqb8oY

HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..🤣

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 9:08 am
Reply to  Din Remos

Oh ya..

Teringat lagi kata² Din suatu masa dulu:

“Org yg hampir tenggelam akan berpaut pada apa saja.. misalnya batang pisang yg buruk busuk atau bahkan seketul tahi yg hanyut lalu di sisi…”😂

HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI…🤣

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 5:38 am

Tender terbuka ada lah cara yang paling sesuai bagi membeli / menjual dengan tidak ada muslihat tipu menipu, curi mencuri.

Tapi tender terbuka biasa nya di lakukan bagi menjual / membeli barangan atau perkhidmatan yang besar2.

Masih banyak yang boleh sampai ketangan penyangak, penjahat, pembohong dan penipu.

Teruskan balon membalon, menibai dan membantai depa yang serupa itu.

Anonymous
Anonymous
30 November 2022 4:15 am

Amalan tender terbuka boleh jimatkan RM25 billion. Jumlah ini boleh menampung subsidi pemberian elaun bulanan RM500 (RM6000 setahun) kpd semua golongan B40 & sebahagian kumpulan M40. Bayangkanlah.. https://www.sinarharian.com.my/article/233931/berita/nasional/kerajaan-jimat-rm25-bilion-jika-amal-tender-terbuka Jika kerajaan yang berintegriti dilaksanakan sepenuhnya dibawah pimpinan Anwar Ibrahim, insyallah konsep negara berkebajikan sebagaimana telah dipraktikkan dibeberapa buah negara maju, kelak akan dapat dizahirkan di Malaysia. Tidakkah ini akn menguntungkan rakyat khususnya golongan marhaen yg memerlukan pembelaan? Andaikan ketirisan tahunan negara sebanyak RM60 billion dapat diatasi, yang untung adalah rakyat. Jumlah yg dijimatkan ini akan dikembalikan ke tangan rakyat dalam bentuk berbagai subsidi, elaun & insentif sara hidup. Maka rakyat perlulah… Read more »

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 8:23 pm

‘No PKR, No DAP, No BERSATU hanya untuk hadapi PRU15’ – Zahid Hamidi

Oleh Suraya Ali
November 29, 2022 @ 9:52am

19-50-17-Datuk_Seri_Dr_Ahmad_Zahid_Hamidi28_1669687028.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 8:24 pm
Reply to  Anonymous

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi jaminan, kerjasama dibentuk di antara Barisan Nasional (BN) dengan Pakatan Harapan (PH) yang didalamnya terdapat DAP pada pasca Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) ini, tidak mengabaikan prinsip UMNO.

Justeru Presiden UMNO itu meminta semua pihak, memahami bahawa prinsip menolak sebarang kerjasama dengan PKR, DAP dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) adalah hanya untuk berdepan PRU15, dan bukannya selepas pilihan raya umum itu.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2022/11/1032854/no-pkr-no-dap-no-bersatu-hanya-untuk-hadapi-pru15-zahid-hamidi

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 8:25 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA.. MMG LAWAK GILERR LAH!😂

“HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..”🤣

10-14-19-bandit-eps-vector_csp16919741.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 7:18 pm

Padang Serai PN candidate gives statement to cops on ‘kerajaan zina’ Bernama – November 29, 2022 6:19 PM KULIM: Perikatan Nasional (PN) candidate for the Padang Serai parliamentary seat Azman Nasrudin said he has given his statement to the police over his remarks claiming that the recently formed government was a “kerajaan zina” (“a government of adultery”). Azman said he had his statement recorded at the Kulim Hi-Tech police station here at midnight. “I admit that I was a bit harsh that night. But I was referring to Umno violating its own resolution, which has led to disappointment among the… Read more »

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 7:33 pm
Reply to  Anonymous

Mungkin selepas baca tulisan terbaru Tamrin A Ghaffar, blogger paling lantang proAtok, calon PN Padang Serai Azman Nasrudin diatas akan berhemah guna ayat zina. Tamrin dah berulang kali dan maseh menunggu tindakan Jawi atas Laporan yang telah dibuat keatas Abah. Tengok dwi-standard keatas Rafizi satu Laporan main2 dibuat oleh 1 NGO PN, terus melenting Azam Baki dan SPRM menerkam serbu, soalsiasat dan merampas lejer seolah Rafizi dah sakau berbillion duit negara. Arahan politik ialah intimidasi 2 hari sebelum undi supaya persepsi kepada pengundi2 Rafizi, PKR dan PH dah bersalah rasuah. Hanya Jawi yang boleh memberi Sijil Akhlak Bersih kepada PN… Read more »

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 7:35 pm
Reply to  Anonymous

TAHNIAH ANWAR – SEMOGA PAHAT TIDAK BERBUNYI LAGI TAHNIAH ANWAR !   SEMOGA PAHAT TIDAK BERBUNYI LAGI   Tamrin Tun Ghafar   Selasa – 29/11/22 ( 1 – 18 )     1. SURAH AL IMRAN    ayat 26    m/s 53   Katakanlah ( Muhammad ) “Wahai Tuhanku Pemilik Kekuasaan , Engkau Berikan Kekuasaan Kepada Sesiapa Yang Engkau Kehendaki , Dan Engkau Menarik Kekuasaan Daripada Sesiapa Pun Yang Engkau Kehendaki . Engkau Memuliakan Sesiapa Yang Engkau Kehendaki Dan Engkau Menghinakan Sesiapa Yang Engkau Kehendaki . Dengan Kekuasaan Engkau Jualah Adanya Segala Kebaikan . Sesungguhnya , Engkau Maha Berkuasa Atas Segala Sesuatu”   2. Semua yang berlaku adalah ketentuan ALLAH SWT ; apa yang diberi adalah yang terbaik 3. Kita merancang tapi ALLAH adalah sebaik – baik perancang justeru dengan melapangkan dada kita harus terima Keputusan Pilihanraya dan Pilihan Anwar sebagai Perdana Menteri ke10   4. Rakyat yakin Anwar akan melakukan TERBAIK untuk negara dan rakyat , jika GAGAL juga seperti Mahiaddin dan Ismail Sabri , pasti rakyat akan menghukum beliau pada Pilihanraya ke 16 nanti 5. Selepas mengundi pada hari Sabtu 19hb November dan perlantikan beliau oleh YDP Agong pada hari Khamis 24hb November Anwar, tanpa berlengah masa telah mengadakan beberapa mesyuarat dengan memberi tumpuan kepada masalah yang dihadapi rakyat selama ini   6. Selain itu , di dalam beberapa temuramah , beliau bertekad menghapuskan rasuah yang amat nyata dan keterlaluan 7. Sikap Anwar mahu memperkecilkan jumlah Ahli Kabinet , mengurangkan gaji Menteri dan beliau sendiri tidak akan mengambil… Read more »

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 7:15 pm

HA HA HA… 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 😅 Diri ini jadi termanggu, bagaikan terkena halimun! Pasal kisah PRU15, fikiran ini masih mengelamun PM kita tu kini pasti ramai wartawan berkerumun Depa tk sabar nk tau, anggota kabinet penyamun! 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 👌 Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣… Read more »

19-11-52-1000_F_248911826_qDwjTdQwh3hMAR4GHbPMxgOF7Maqbt3H.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:39 pm

Facebook penyanyi Altimet meriah dengan sindiran netizen

By Manzaidi Mohd Amin
 22 November 2022

17-33-07-altimet.png
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:40 pm
Reply to  Anonymous

KUALA LUMPUR – Akaun Facebook penyanyi Altimet, yang mencipta lagu ‘Penyamun’ meriah dengan sindiran netizen.

Lagu itu turut dikongsi Facebook Pemuda UMNO Malaysia dengan status, “Harap semua tenang, Ini hiburan semata-mata” dengan memaparkan gambar Altimet – Aduh Malaysia.

Altimet mencipta lagu ‘Penyamun’ dengan mengubah lirik asal Ali Baba dengan 40 Penyamun dinyanyikannya sendiri di pentas politik Pakatan Harapan (PH).

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:40 pm
Reply to  Anonymous

Lagu itu kemudian menjadi trending sepanjang kempen Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dan digunakan oleh pemimpin serta jentera PH untuk bahan kempen.

Lagu itu ditujukan kepada pemimpin Barisan Nasional (BN) yang dikaitkan dengan aktiviti mencuri duit rakyat sepanjang lebih 60 tahun memerintah.

Bagaimanapun, selepas keputusan rasmi diumumkan Sabtu malam, PH yang mendapat 82 kerusi tidak dapat membentuk kerajaan dan terpaksa merayu BN untuk mencukupkan jumlah 112 kerusi bagi menubuhkan kerajaan baharu.

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:41 pm
Reply to  Anonymous

Netizen, Edika Hairul dalam komennya menyatakan, celik sahaja mata, tau-tau penipu dan penyamun sudah kahwin, harap artis tua ini tukar lirik kepada ‘Sayang Penyamun’.

Nas Ahmad pula meninggalkan komen, Altimet and 30 penyamun, mesti meletup lagu ini.
Jack Bacillus memulang paku buah keras dengan komen, Hoi hoi ya oii kami perlu penyamun, itulah jadi artis sajalah, jangan jadi penunggang politik, kan mendapat.

Bahkan, ada netizen menyatakan, rakyat teruja mendengar lagu nyanyian Altimet itu yang tidak pernah sunyi dalam ceramah PKR terutama di Gombak.

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:41 pm
Reply to  Anonymous

Sehingga pagi ini, belum ada keputusan rasmi sama ada PN atau PH yang akan membentuk kerajaan Persekutuan, namun Istana Negara menetapkan semua parti mengemukakan jumlah kerusi sehingga jam 2.30 petang ini.

BN yang dituduh penyamun mula mendapat perhatian dua parti gabungan itu untuk mencukupkan jumlah sekurang-kurangnya majoriti mudah bagi membolehkan kerajaan baharu ditubuhkan. – MalaysiaGazette

https://malaysiagazette.com/2022/11/22/facebook-penyanyi-altimet-meriah-dengan-sindiran-netizen/

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:44 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA.. ADUH MALAYSIA!😅

YA.. MARI NYANYI SAMA-SAMA..😂

https://youtu.be/h-DfLmqb8oY

HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..🤣

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:23 pm

Bersedialah Hadi untuk kamu buktikan! Jika dakwaan kamu hanya bersifat hasad dengki semata2 & tanpa bukti yang nyata, terimalah akibatnya…

https://m.malaysiakini.com/news/64618

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 4:53 pm

Tak kurang juga, ramai dari kalangan penyokong penyamun membotakkan kepala kerana bersyukur puak penyamun dapat bersama ke Puterajaya…

“HOI HO YA HOI.. HOI HO YA HOI..”🤣

10-14-19-bandit-eps-vector_csp16919741.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:05 pm
Reply to  Anonymous

Lagu parti: Jangan keterlaluan belasah parti politik

 HASNURUL MOHAMED 
Send an email 12 September 2022

17-02-35-pkr-flags-bendera-pkr-bernama-050621-1.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:06 pm
Reply to  Anonymous

JANGAN Sokong Penyamun itu tajuk lagu baharu Parti Keadilan Rakyat (PKR) satu parti politik dalam negara kita.

Suatu ketika dahulu, apabila UMNO dan Barisan Nasional menjadi pemerintah dan berkuasa, mereka tidak menggunakan lagu parti untuk menyindir parti-parti pembangkang.

Bukan kerana UMNO-BN bodoh atau buta perut tetapi parti ini lebih cerdik untuk tidak menggunakan lagu menyindir parti-parti lain.

17-02-53-umno-bn.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:07 pm
Reply to  Anonymous

Begitu juga dengan parti PAS yang tidak mempunyai lagu parti yang bersifat menyindir UMNO yang pada tahun 1970-an, 1980-an dan 1990-an walaupun UMNO dan PAS adalah ‘musuh tradisi’ dalam politik negara.

Kalau ada pun senjata untuk PAS menghamun UMNO pada ketika itu ialalah syarahan atau kempen secara verbal tanpa melodi dan PAS tampil dengan akhbar tabloid mereka. Itu sahaja.

Jangan nak kata siapa makan cili, dia terasa pedas kerana lagu baru PKR itu liriknya amat jelas dan nyata mengata pemimpin UMNO.

https://suaramerdeka.com.my/lagu-parti-jangan-keterlaluan-belasah-parti-politik/

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:15 pm
Reply to  Anonymous

PKR mengaku jadi penyamun, sindir Puad

Diterbitkan:  Sep 20, 2022 10:06 AM
Dikemaskini: 10:08 AM

Pemimpin Umno, Puad Zarkashi menyindir PKR berhubung lagu kempennya yang dinyanyikan oleh pemimpin tertinggi parti itu, Anwar Ibrahim baru-baru ini.

Ahli majlis tertinggi Umno itu berkata, menerusi lagu berkenaan, PKR mengaku bahawa mereka adalah penyamun.

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:16 pm
Reply to  Anonymous

“Tadi, dengar juga lagu PKR ‘Akulah Penyamun’. Geli-geleman tengok Anwar dan Rafizi menyanyi ramai-ramai.

“Elok lagu tu. PKR mengaku jadi penyamun. Anwar siap berdiri menyanyi.
“Patut mereka tambah pada lirik lagu tu “akulah penipu, pemfitnah, perogol dan peliwat”.

“Baru lengkap. Lain kali buat pula lagu aku PM tepi. Memang PKR kaki nyanyi rakyat,” katanya dalam kenyataan di Facebook.

17-12-17-2e9053d4b8057577aecf93b74a23407b.jpg
Anonymous
Anonymous
29 November 2022 5:16 pm
Reply to  Anonymous

Kenyataan itu merujuk kepada lagu kempen PKR bertajuk “Aduh Malaysia” yang digubah oleh penyanyi rap Altimet.

https://m.malaysiakini.com/news/636328

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 4:47 pm

Budin punya lah excited:

Masya Allah…sungguh tak diduga sampai begitu sekali ada rakyat yang amat berharap Anwar menjadi Perdana Menteri dan memohon kepada Tujan agar pengharapan mereka dimakbulkan.”

Tujan apa tu Budin?

Kah kah kah

Anonymous
Anonymous
29 November 2022 4:30 pm

Saya juga bakal membotakkan kepala kerana kejayaan Anwar menjadi PM, tokoh yang saya harapkan sekian lama sejak beliau disingkirkan dari kabinet diera Mahathir. Semoga Malaysia kembali berada dilandasan sebenar dibawah pimpinan Anwar & kabinet yg akan dibentuk nanti, insyallah.