AHLI PARLIMEN BN JANGAN ‘KORNER’ PULAK DI DEPAN AGONG ESOK?

Berikutan masih tiada ketentuan berhubung siapa yang memiliki majoriti untuk dilantik sebagai Perdana Menteri, Yang Dipertuan Agong telah menitahkan 30 Ahli Parlimen BN mengadap baginda pagi esok di Istana Negara.

Titah tersebut dikeluarkan selepas baginda memanggil mengadap Anwar Ibrahim dan Mahiaddin Md Yasin petang tadi.

Dalam majlis mengadap yang bermula jam 10.30 pagi esok, Agong akan berjumpa 30 Ahli Parlimen BN secara seorang demi seorang.

Ia bagi Agong mengetahui siapa yang paling berkemungkinan mendapat kepercayaan majoriti Ahli Parlimen mengikut Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

Dalam hal ini, perlu disebut bahawa Dewan Tertinggi BN yang bermesyuarat pagi tadi telah membuat ketetapan bahawa tiada Ahli Parlimen gabungan itu yang menyokong Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri.

Bagaimanapun, Dewan Tertinggi BN dalam kenyataan media yang dikeluarkan setiausahanya, Zambry Abd Kadir berkata, gabungan itu bersedia berbincang dengan pihak lain untuk membentuk kerajaan.

Berikut adalah kenyatan media Zambry itu:

KENYATAAN MEDIA

Dewan Tertinggi Barisan Nasional yang bermesyuarat hari ini telah memutuskan perkara-perkara berikut:

1. Tiada mana-mana Ahli Parlimen Barisan Nasional yang telah memberikan sokongan terhadap pencalonan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Ke-10, dan pemakluman mengenai perkara ini telah dibuat kepada Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

2. Dewan Tertinggi juga mengambil pendirian terbuka untuk berbincang dengan pihak-pihak yang berkenaan, bagi memastikan sebuah kerajaan dapat dibentuk demi kepentingan negara dan kesejahteraan rakyat.

3. Sehubungan itu, Barisan Nasional meminta semua pihak yang berkaitan agar bertenang (cooling-off period) ketika mendepani situasi politik negara

Dengan pendirian dan keputusan yang dicapai, kedudukan Barisan Nasional adalah kekal seperti sekarang.

Sekian, terima kasih.

BARISAN NASIONAL, DAHULUKAN RAKYAT

DR ZAMBRY ABD KADIR

22hb November 2022

KM/15/2022

Yang jelas dalam kenyataan media itu, penegasannya ialah tiada Ahli Parlimen BN memberi sokongan kepada Mahiaddin dan pemakluman mengenainya telah pun dihantar kepada Istana Negara.

Jadi, dalam majlis mengadap seorang demi seorang di depan Agong pagi esok, jangan ada yang korner pulak?

Jangan lupa, keputusan yang sudah dibuat ialah tidak sokong Mahiaddin dan pemakluman mengenainya telah pun dihantar ke Istana Negara.

Yang ditetapkan tidak diberi sokongan hanya Mahiaddin dan ini bererti Ahli-Ahli Parlimen BN masih terbuka untuk memberi sokongan kepada Anwar.

Tapi untuk sokong Mahiaddin, ia sebenarnya sudah tertutup.

Sekali lagi diingatkan – jangan cuba-cuba nak korner, rakyat sedang memerhati. – ShahbudinHusin 22/11/2022.

4.1 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 22 November 2022 — 8:47 pm
Subscribe
Notify of
guest

31 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:38 am

Hangpa perasan dak kebanyakan pemimpin kaum kerabat bangsawan @ politikus yang super kaya tak kan suka Anwar jadi PM. Sama juga dengan taikun taikun kapitalis. Tengok saja dalam UMNO, anak cucu bangsawan sapa yang paling tak nak Anwar jadi PM? . Hangpa tau pasai apa Anwar tak disukai kelompok ni??? Fikir fikirlah. Dua kali Anwar dipenjarakan tapi tak satu pun melibatkan kes curi duit rakyat hatta satu sen. Percaya lah realitinya ada tangan2 hitam yang sedang campur tangan dan berusaha mempengaruhi MP MP agar menyokong Mahiaddin. Anwar adalah ancaman besar buat depa. Mahiaddin adalah kuda kepang depa ketika ini. Kalau… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:52 am
Reply to  Anonymous

Masalahnya, orang² Melayu ramai yg tak suka Anwar/DAP!

Keputusan PRU15:

Melayu penyokong Anwar/DAP
PKR + Amanah
= 28 + 8 = 36 kerusi

Melayu menentang Anwar/DAP
Umno + Bersatu + Pas
= 26 + 28 + 49 = 103 kerusi

Ramai Melayu tak suka Anwar jadi PM, bukan hanya terikat kpd kaum kerabat bangsawan!

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:55 am
Reply to  Anonymous

Antara sebab mengapa Melayu tak suka Anwar jadi PM ialah:

1) Anwar suka berbohong.

2) Anwar melebih-lebihkan bangsa lain berbanding Melayu.

3) Anwar menyokong LGBT.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:59 am
Reply to  Anonymous

Bukti untuk 1)

https://youtu.be/NqdvE-l1AVo

ANWAR:

“Saya ulang! Ditakdirkan kita perintah dalam sedikit masa lagi.. hari ini kita ambil alih kuasa, besok harga minyak turun”

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:59 am
Reply to  Anonymous

Bukti untuk 2)

https://youtu.be/DKbou9wfv8o

ANWAR:

“MALAYSIA INI ORANG CHINA PUNYA, ORANG INDIA PUNYA.. JANGAN FIKIR MALAYSIA INI ORANG MELAYU PUNYA”

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 3:00 am
Reply to  Anonymous

Bukti untuk 3)

07-53-15-D1bdCOdUYAA3vRW.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 3:06 am
Reply to  Anonymous

Itu adalah sebab² sejak sebelum PRU15.

Kini ditambah dengan sebab ke4, selepas PRU15:

Bocor maklumat “pakatan Anwar dgn Zahid Hamidi” seperti yg didedahkan oleh Tun M dan juga oleh DS Annuar Musa.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 5:53 am
Reply to  Anonymous

Aku fikir selagi Tun Mahathir ada, Pak Sheikh Anwar tak akan dapat menjadi PM.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:03 am
Reply to  Anonymous

Tun Mahathir dan Wow Bule menanggis tak keluar air mata dah kerana semua 120 calon dia hilang deposit.

Total reject tak masuk buku.

Barua Liwat Tun Mahathir, Si Bapok Tua Khairuddin Abu Hasan hanya dapat 888 undi diTitiwangsa.

Itu nombor sial sesuai dengan dia sipemfitnah.

Yang ironisnya, Ummie Aida boleh puji KJ kalah bermaruah diSungei Buloh kerana boleh lebih 40,000 undi dalam masa 2 minggu kempen.

Lagi sial bila bini kata kalah tak bermaruah.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 5:54 am
Reply to  Anonymous

Pendirian AGM UMNO yalah No Anwar, No DAP dan No Bersatu.

Annuar Musa dan Hishamuddin ada pakatan dgn Muhyuddin dari sebelum PRU15 dan tarik beberapa MP UMNO.

Jadi ada sebab kenapa kedua2 begitu kuat No Anwar, No DAP tetapi Yes Bersatu:

Projek sakau tak selesai dgn Muhyuddin
Kes SPRM yang dicoverup olih Muhyuddin
Hishamuddin dijanji jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 5:50 am
Reply to  Anonymous

Apa kah Anwar sendiri LBGT?

Gay?

Dia sekolah asrama penuh MCKK, banyak belakang kira di situ.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 5:57 am
Reply to  Anonymous

LGBT yalah rekaan Atok dijadikan propaganda Atok untuk bunuh career Anwar.

Yang kuat LGBT yalah anak perempuan Atok sendiri Marina Mahathir jadi Jurucakap dan Champion LGBT Malaysia.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:46 am
Reply to  Anonymous

Bini Anwar pun jurucakap LGBT jugak:

08-08-44-20190310-wan-azizah-lgbt.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:50 am
Reply to  Anonymous

Kalau ikut Wan Azizah:

Kegiatan LGBT tak apa, tak salah, asalkan jangan buat bagi orang nampak.. buatlah secara sembunyi-sembunyi…

Mana boleh! Yg haram tetap haram, samada dibuat secara terang-terangan atau secara tersembunyi!

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:52 am
Reply to  Anonymous

Nasib baiklah anak Anwar, si Nurul Izzah yg kuat mempertahankan murtad tu kalah di Permatang Pauh.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:58 am
Reply to  Anonymous

Nurul Izzah kata, semua org patut bebas menganut apa² agama dan ianya juga sepatutnya sama juga bagi org² Melayu…

Izzah.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:53 am
Reply to  Anonymous

Anon 5:50am

Awak ada nampak ke perbuatan tersebut. Jangan2 awak yang suka menadah bontot kpd seniors masa tinggal di asrama dulu…

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 7:07 am
Reply to  Anonymous

Dalam kempen PRU baru² ini, Anwar berkata:
“Tak kan kita nak tolong anak² Melayu saja..? Anak² China, anak² India, anak² Iban, Kadazan, Dusun, Dayak kita kena bantu semua.. mereka semua anak² kita, anak² Malaysia..”

Betul lah tu, org² Melayu pun tak pernah halang kalau bangsa lain nak ditolong. Tapi kenalah ingat, ada hak keistimewaan utk org² Melayu @ Bumiputera!

Kempen dia tu seolah-olah kerajaan tak peduli bangsa lain! Kadang² tu terlalu berlebih-lebih sehingga menyakitkan hati org² Melayu, seperti mengatakan “jgn fikir Malaysia ini Melayu yg punya”.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:06 am

Mahiaddin pembelit demi nak jadi PM. Perangai serakah haloba

https://malaysiadateline.com/no-more-of-mahiaddins-phantom-sds/

Dia jadi PM sebelumnya tanpa bukti jelas kpd rakyat. Ini cubaan kedua2nya nak me belit. Perangai ular juga dia ni

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 6:17 am
Reply to  Anonymous

Ini posting dari Tamrin Ghaffar, penyokong taksub Atok Saka mengenai Muhyuddin mencabar kes skandal Muhyuddin secara terbuka. Bagaimana Hadi, Razman dan Sanusi dan semua PAS boleh terlepas pandang kes ini? ————————/> ‘Memang sah Mahiaddin dah sesat’ – Tamrin Ghafar November 17, 2021 2:36 am Raggie Jessy Tamrin Tun Ghafar ءميمڠ صح ماهيا الدين ده سستء – تمرين غافر 1. Sekian lama Mahiaddin tipu rakyat Malaysia khususnya rakyat Johor dengan memakai nama Muhyiddin Yassin sedangkan nama sebenar beliau ialah Mahiaddin Md Yasin 2. Kalau dah nama sendiri pun beliau anggup tipu, inikan pula perkara lain 3. Kita tidak pasti tujuan sebenar mengapa… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 12:35 am

Sifanatik bangsa makin jadi gila babi di tunggang sitaksub agama. Sifanatik bangsa tak der pilihan lain kerana sitaksub agama mempunyai lebih banyak MP dalam parti mereka. Bukan rahsia lagi lebai taksub agama ni dah lama irihati dan dengki dengan ketua parti lawan mereka sejak zaman muda belia. Sama juga dengan sifanatik bangsa, mabuk nak jadi mcm bekas boss dia, MP Langkawi yang dapat jadi PM 2 kali. Masalahnya sifanatik bangsa ni bukan pun sihat, prestasi bukan pun hebat, kerajaan gagal pimpinannya semua orang tahu baik di timur mau pun barat. Dua2 ni pun dah berjalan senget & sangkut2, dua dua… Read more »

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 1:05 am
Reply to  Anonymous

dah tak sedar diri & sah gila babi?”

Yg nak berpeluk dgn geng dari parti yg sebelum ini dikatakan parti penyangak, pencuri, penyamun, perompak, kaki sakau, kaki songlap tu tidak kah tak sedar diri & gila babi?

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH..🤣

06-27-42-lol-emoji-isolated-on-white-background-laughing-face-emoticon-3d-rendering.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 1:06 am
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH..😂

07-09-06-474f493906fbcf129ba96e687d9361b3.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 1:38 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
 23 November 2022 1:05 am

Muding mung lagi teruk wei. Dah laa asal dari lubuk parti sakau sama, kerana muding mung gila nak jadi PM lagi, nak gi terjung lubuk sakau lagi 😆😆😆 Weiii.. dah Muding mung jalan pung terketar2, kaki ponteng, tak sedar sedar diri juga yer nak pimpin negara.

Mung bengong ke apa?. 73 tu lebih besar dari 82 agak nyer? Kebulur benar Muding mung tu yerrr. 😆😆😆 Malu lah sikit kat diri sendiri kalau pung tak malu kat orang lain 😆😆😆 Tapi memang jenis tak malu, Buat guano yer.

Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:02 am
Reply to  Anonymous

Hang bongok ke apa?
Syarat mana ada sebut 73 atau 82! Syarat ialah 112 atau lebih! Faham tak macai bongok?

Kalau seorang tu bagi syarat, untuk nak berkahwin dgn anak dia, hantaran belanja ialah sekurang²nya RM10,000. Aku bawak RM7,000 & hang bawak RM8,000. Hang ingat hang boleh jadi menantu dia kah?

Lainlah kalau hang jumpa kawan penyamun yg boleh bagi kat hang lagi RM2,000.nak mencukupkan jadi RM10,000.

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

06-55-25-laughing-smiley-emoticon-cartoon-happy-face-laughing-mouth-tears-emoticons-cry-tear-smile-loud-laugh-lol-emoji-sticker-127497473.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2022 2:03 am
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH..🤣

06-42-15-man-laughing-hard-bully-expression-pointing-forward-portrait-funny-asian-close-up-head-shot-selective-focus-141422583.jpg
Pair Luck
Pair Luck
22 November 2022 11:08 pm

Mcm PAIR LUCK… Dok pulun BN plak…

Anonymous
Anonymous
22 November 2022 9:09 pm

Aikk.. kenapa Budin nak sibuk dengan 30 Ahli Parlimen BN tu pulak?
Biarlah depa nak buat apa pun, ada apa kena mengena Budin dengan depa? Kalau orang BN yang nak kalut sibuk tu, tak apalah jugak..

Lagi pun parti BN tu parti sakau, parti penyangak, parti pencuri, parti penyamun, parti perompak, kaki rasuah, kaki songlap…

Tak kan le, PH sebuah parti yg bersih suci, nak mencemar diri, bergabung dengan penyangak, pencuri, penyamun, perompak, kaki rasuah, kaki songlap, kaki sakau..?

😀 😃 😄 😆 😅 😂 🤣
KAH KAH KAH KAH

09-14-47-a447030f8dca5000d436a7da77095d81--funny-happy-happy-happy-happy.jpg
Anonymous
Anonymous
22 November 2022 9:11 pm
Reply to  Anonymous

Ha ha ha.. tolonglah kami.. kasihanlah..🤣

IMG-20221121-WA0110.jpg
Anonymous
Anonymous
22 November 2022 9:12 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH..🤣

06-32-11-4e3d542829d6a37e7a2611d47b0698e9--smiling-faces-beautiful-smile.jpg
Din Remos
Din Remos
23 November 2022 7:16 am
Reply to  Anonymous

Bro Jora,

Walaupun kita tak sehaluan….tapi yang ini guwe setuju dgn lu….mana boleh ada paksaan dalam berpacaran.

Tak ada konar baringnya. Sudah jelas ada 10 BN MPs yang tak sokong Nuar…..takkan nak dirasuah dgn jawatan supaya mereka menyokong PH….

Jika sudah ditakdirkan, DSAI akan jadi PM juga walaupun ramai pengujung blog ini akan meroyan sehingga PRU akan datang