SIAPA JERUNG DI SEBALIK LCS – CAD & CED MILIK MAJORITI BOUSTEAD, TAPI DIKAWAL WARGA ASING?

Saya telah mendedahkan bagaimana projek kapal perang LCS menggunakan dua lapis subkontraktor (iaitu CAD dan CED) sehingga menyebabkan kos naik tiga kali ganda (kos sebenar dari DCNS hanya RM397 juta tetapi yang dituntut dari kerajaan oleh subkontraktor adalah RM1.2 bilion).

Seperti yang diduga, Dato’ Seri Najib Razak dengan cepat menjawab bahawa subkontraktor Contraves Advanced Devices Sdn Bhd (CAD) dan Contraves Electrodynamics Sdn Bhd (CED) adalah syarikat-syarikat bersekutu LTAT.

Beliau langsung tidak menjawab isu komisen 200% yang saya timbulkan, cukup sekadar membayangkan dia tidak terbabit dalam skandal ini kerana subkontraktor CAD dan CED adalah syarikat-syarikat bersekutu LTAT.

Berikut adalah latar belakang pembabitan LTAT (melalui Boustead) di dalam CAD:

• Anak syarikat LTAT, Boustead Heavy Industries Corporation (BHIC) meluluskan pembelian saham 51% di dalam CAD pada 28 April 2010. 49% lagi saham CAD dimiliki oleh Rheinmetall Air Defence AG (RAD), sebuah syarikat kontraktor pertahanan dari Jerman yang dipegang melalui anak syarikat milik penuhnya RD Investment AG.

• Keputusan untuk membeli saham majoriti CAD itu dibuat di dalam satu mesyuarat Lembaga Pengarah BHIC bertarikh 28 April 2010, iaitu setahun setengah sebelum Kerajaan Malaysia melantik BNS menjadi kontraktor membangun dan membina 6 kapal perang LCS melalui satu surat lantikan (LOA) bertarikh 16 Disember 2011.

• Dalam perjanjian pembelian 51% pegangan dalam CAD bertarikh 13 Ogos 2010 di antara BHIC (melalui anak syarikatnya) dan RAD (melalui anak syarikatnya), BHIC bersetuju bahawa RAD yang mempunyai kawalan pengurusan (“management control”) ke atas CAD, walaupun CAD dimiliki secara majoriti oleh BHIC.

• Pengerusi Lembaga Pengarah BHIC yang bersetuju dengan keputusan tidak masuk akal ini adalah Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin, bekas Ketua Pegawai Eksekutif LTAT yang diketahui umum cukup rapat dengan Najib Razak.

Ini adalah satu tindakan yang tidak masuk akal. Dalam mana-mana aturan syarikat yang mempunyai dua pemegang saham berbeza, kawalan pengurusan dipegang oleh pemegang saham majoriti.

Sebab itu saya sebut, berdasarkan semua bukti setakat ini, ia membayangkan ada perancangan tersusun dari awal untuk memastikan penyelewengan di dalam projek LCS ini dapat disembunyikan melalui pelbagai transaksi rumit, termasuk mewujudkan dua lapisan subkontraktor sedangkan BNS boleh saja menguruskan projek ini dengan sendiri.

Akibat dari keputusan tidak masuk akal itu, CAD hanya dimiliki oleh Boustead (dan LTAT) atas kertas sahaja. Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Ketua Pegawai Kewangan (CFO), dua jawatan pengurusan paling penting di dalam CAD dipersetujui dilantik oleh RAD (bukannya Boustead/LTAT). CEO CAD adalah Gordon Hargreave yang mewakili RAD.

Selain dari mengawal pengurusan CAD, wakil-wakil RAD juga diberi kuasa menandatangani cek dan meluluskan perbelanjaan tanpa perlu merujuk kepada wakil BHIC di dalam CAD. Laporan siasatan dalaman ke atas kelewatan projek LCS secara jelas menyebut perkara-perkara berikut:

• Kedua-dua wakil RAD iaitu Luitjen Rolf Ennega (kemudian ditukar dengan Frank Hoffmann) dan Gordon Hargreave adalah dua orang penandatangan cek dalam kumpulan had kuasa (“Limits of Authority”) yang sama. Ini bermakna, untuk meluluskan sesuatu perbelanjaan atau membuat pembayaran, mereka berdua boleh menurunkan tandatangan tanpa perlu mana-mana wakil dari BHIC.

• Laporan menyebut “This gave an absolute authority to RAD to handle the finances of CAD despite BHIC holding 51% shares” yang bermaksud “Ini memberi kuasa penuh kepada RAD untuk mengendalikan urusan kewangan CAD walaupun BHIC memegang saham majoriti 51%”.

Lebih teruk lagi, BHIC memberi alasan RAD perlu dibawa masuk untuk mendapatkan kepakaran mereka dan membolehkan pemindahan teknologi dalam menjayakan projek LCS ini.

Semakan umum boleh menunjukkan bahawa kepakaran sebenar RAD adalah dalam membangunkan “fire control systems”(FCS atau sistem kawalan api), bukannya dalam mengendalikan keseluruhan projek yang melibatkan komponen-komponen lain seperti “combat management system” (CMS).

Kepakaran RAD dalam membangunkan FCS ini diperakui sendiri dalam satu kenyataan media oleh syarikat induk RAG iaitu Rheinmetall AG bertarikh 27 Februari 2012 (paparan skrin saya sertakan bersama), muka surat 2 perenggan 10:

“.. The Defence Electronics business unit, led by Luitjen Ennega, includes command and fire control systems as well as reconnaisance systems.”

Luitjen Ennega adalah wakil RAD di dalam CAD.

Siasatan dalaman juga mengesahkan bahawa wakil-wakil TLDM dan Boustead yang menganggotai kumpulan projek LCS telah mempersoalkan kepakaran RAD mengendalikan keseluruhan projek, sedangkan kepakaran sebenarnya hanyalah dalam satu komponen projek sahaja.

Muka surat 29 laporan dalaman menyebut (diterjemahkan):

“… Berdasarkan perbincangan kumpulan penyiasat dengan [INDIVIDU XX], beliau menyatakan kepakaran utama RAD adalah untuk membangunkan Fire Control System (FCS) sahaja dan RAD telah diberikan lantikan subkontraktor bagi pakej itu berjumlah RM347 jua. Maka, tidak logik BNS bergantung kepada CAD/CED untuk membangunkan dan menguruskan perbekalan komponen-komponen lain terutamanya Combat Management System (CMS) dan BIT Centre. Nampak sangat ia perjanjian berat sebelah yang hanya menguntungkan RAD kerana mereka boleh menimba kepakaran (dari pakej-pakej lain) dalam bidang yang mereka tidak ada kepakaran..”

Perkara ini ditimbulkan berkali-kali oleh bekas Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Dato’ Sri Abdul Aziz Jaafar. Siasatan dalaman ke atas pelaksanaan projek memetik teguran-teguran beliau seperti berikut:

“… Siasatan ke atas minit Lembaga Pengarah menunjukkan bekas Panglima TLDM (Tan Sri Aziz) telah beberapa kali menyatakan kebimbangannya kerana projek LCS nampak terlalu bergantung kepada subkontraktor CAD/CED. Beliau juga menasihatkan BNS supaya melibatkan pihak lain untuk mengurangkan risiko pergantungan itu..”

Maka, untuk menjawab Najib, saya simpulkan dan timbulkan perkara-perkara ini:

1. Atas campur tangan siapa yang begitu berani hingga Boustead/BNS melepaskan kawalan ke atas subkontraktor CAD/CED kepada bukan rakyat Malaysia sedangkan Boustead memegang saham majoriti?

2. Atas pengaruh dan campur tangan siapa yang membawa masuk RAD sedangkan maklumat pada ketika itu menunjukkan mereka tidak ada kepakaran sepenuhnya untuk mengendalikan projek ini?

Sebab itu, saya tegaskan sekali lagi bahawa bukti-bukti setakat ini menunjukkan penyelewengan dalam projek LCS telah dirancang dari awal, termasuk dengan mewujudkan syarikat-syarikat yang atas kertas nampak milik LTAT tetapi dikawal oleh individu-individu tertentu.

Persoalan paling besar: siapa jerung besar di belakang individu-individu tertentu yang mempunyai pengaruh dan kuasa sebegitu rupa?

RAFIZI RAMLI

Timbalan Presiden Keadilan

11 Ogos 2022.

4.6 9 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 15 August 2022 — 12:08 pm
Subscribe
Notify of
guest

27 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Din Remos
Din Remos
12 August 2022 9:20 am

Harap-harap SPRM atau pihak Polis memanggil Lodin Wok Kamarudin, bekas Pengurusi BHIS merangkap CEO LTAT…… masukkan dia di bawah kolong dan picit-picit telor dia, lepas tu dudukkan Lodin tu atas bongkah air batu sampai telor dia membeku …lalu tanyakan……siapakah yang memberi arahan supaya dia menyerahkan kuasa dalam syarikat CAD dan CED kepada warga asing dan apakah tujuannya……. Pasti Mat Lodin tu akan memberitahu bahawa ada pun orang yang mengarahkan dia berbuat demikian putih-merah kulitnya, rambut separuh beruban, sedikit gempal orangnya, bibir merah delima, bila berjalan kepit-kepit gitu……berkacamata dan pernah bersumpah bahawa dia tidak mengenali perempuan Mongolia itu……. Wok Lodin….mengapa engkau… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 August 2022 8:21 am

HA HA HA.. KESIAN DIN REMOS🤣…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Din terus termenung tak tahu apa lagi nak diucap
Masakan sedap pun hnya dirasakan seperti kicap
Dia begitu sayu memikir nikmat Shao Long kecap
Apa yg dpt dibuat kini hnya berangan & melancap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Ebit Liew Berlakun Mengeluarkan Airmata Buaya di G
Ebit Liew Berlakun Mengeluarkan Airmata Buaya di G
12 August 2022 8:08 am

Sudah terang lagi bersuluh siapakah jerung besar itu. Mengapa Rafizi tidak mahu menyatakannya secara terus terang siapakah kepala penyamun tarbus itu? Apakah Rafizi mau melondehkan pakaiannya satu persatu seperti yang dilakukan oleh niteclub striptease….

Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
11 August 2022 8:54 pm

Mail semakin beriani?
(betina dan jantan genggam penumbuk macam gila nak bergaduh)

zunnun
zunnun
11 August 2022 8:47 pm

terbaru, #najib kelihatan amat sedih dan amat tertekan, bukan ditekan dan di himpap oleh #rhino-rosmah tapi di tekan dan di himpap oleh scandal terbaru yg dibongkar oleh #rafizi….

dgn air mata kelihatan berlinang mengenangkan nasib yg ditanggungi terpakasa berhadapan saat gentir menghadapi hakim2 dlm perbicaraan #SRC…

#rafizi pula bawa bencana kpd nya dgn scandal ponzi #LCS….

yg nada sedih, meminta #rafizi memberi nya sedikit ruang utk bernafas kerana sejak beberape hari ini, dada nya semput dan darah tinggi nya naik meninggi terpaksa menahan stress yg dtg bertubi2….

Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
11 August 2022 8:50 pm
Reply to  zunnun

Umno semakin beriani !!!!
(betina genggam penumbuk bersama jantan)

zunnun
zunnun
11 August 2022 8:40 pm

#subkon #BHIC di kawal oleh warga asing….

tidak #melayu2islam-omNO terasa hina bila #melayu2islam di jadikan tunggul sj oleh #najib/#zahid/#hishamuddin pembinaan kapal2 #LCS

apekah #melayu2islam-omNO yg bertanggungjawap membawa masuk pengunjung2 dari negara #China dan terkini seramai 1.4 juta masuh tidak blh ke kesan setelah masuk mengunakan #VLN yg di luluskan oleh #omNO- zahid-hamidi….

Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
11 August 2022 8:48 pm
Reply to  zunnun

Mereka semakin beriani !!!!
(betina genggam penumbuk, jantan genggam ehem2 betina)

zunnun
zunnun
11 August 2022 8:30 pm

ape kah #melayu2islam-omNO akan berpiket dan ke jln raya utk membantah pemimpin2 mereka sakau/songlap duit dari projek #LCS…..

atau memadai dgn tahniah dan berasa bangga kpd pemimpin2 sakau mereka kerana kejayaan melakukan sakau terbaru selain #Scopene & #1MDB….

Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
11 August 2022 8:57 pm
Reply to  zunnun

Mereka makan beriani !!!
(betina menumbuk jantan menggenggam)

Anonymous
Anonymous
11 August 2022 7:18 pm

Din Remos

 9 August 2022 10:33 pm

Hajat hati ingin berpantun cinta macam bro kejora
Apakan daya hati ini telah dilanda ombak sengsara
Hancur luruh batin terseksa jiwa bergelora
Kini dia dan Yin Shao Long sedang memadu kasih asmara

kah kah kahhhh

 Reply

Anonymous
Anonymous
11 August 2022 7:20 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA.. MAKAN KUAH LER DIN REMOS🤣. ..

gettyimages-51255246-594x594.jpg
Anonymous
Anonymous
11 August 2022 7:22 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Din Remos tidak lagi kerap masuk sini spt dahulu
Agak nya terlopong melepas Nurul, dia rasa malu
Dia yg idam²kan si Nurul, Shao Long sambar dulu
Kini dirinya, jadi monyok terkedu dan berduka pilu
😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥

💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
11 August 2022 7:32 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA..

😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
Apa yg berlaku..Din terpksa telan pahit spt jadam
Dulu dia asyik sja berangan² dan berindu dendam
Kini dia terpksa lupakan segala hasrat terpendam
Yin Shao Long dah kebas dahulu, si dia yg diidam
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
11 August 2022 8:02 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA..

😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
Din rasa dunia spt gelap dan pandangan jdi kabur
Hasrat nak jdi menantu Pak Sheikh terus terkubur
Dulu pohon cinta kpd Nurul sangat segar & subur
Tapi, segala² nya Shao Long bikin jdi hancur lebur
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
11 August 2022 8:27 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA..

😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
Kita mmg bersimpati, dgn apa yg Din Remos luah
Diri nya itu bagaikan pohon layu yg tidak berbuah
Dlm perlumbaan kasih Yin Shao Long lbh bertuah
Yin dapat meratah isi, sdg Din hanya makan kuah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
11 August 2022 9:34 pm
Reply to  Anonymous

Beriani usik bini orang belakang bini tada beriani.
(betina bertumbuk, bulu pahat baru naik, jantan menumbuk, bulu ari-ari tak cukup panjang)

zunnun
zunnun
11 August 2022 6:36 pm

#littoral-combat-ship kini menjadi #mortal-combat bagi #melayu2islam-omNO utk kembali berkuasa ….

apekah #melayu2islam-omNO telah lama bertapa dan kini terlalu dahaga utk membolehkan mereka berkuasa sedangkan scandal2 yg saban hari di bongkar terhadap pemimpin2 mereka yg kaki sakau tegar ?

zunnun
zunnun
11 August 2022 4:54 pm

6 kapal #LCS masih tidak nampak lagi dan kini RM 9 Billion telah lesAp

6 helicopter yg sudah dibayar tapi tidak kelihatan hingga kini….

di mana #SPRM/#AG dlm perkara ini ?

zunnun
zunnun
11 August 2022 4:45 pm

#omNO dah separa parti tegar sial taraf nya …

#melayu2islam-omNO dah seperti jenis haiwan yg tiada peraturan utk hidup bersama rakyat jelata… ….

sakau sana sakau sini menjadi amalan mereka bila diberi peluang dan kuasa….

apekah salah bapa2 atau salah ibu2 yg kandung mereka, hingga berlumba2 utk jadi warga #melayu2islam-omNO….

ape kah ini gerombolan yajuj makjuj yg di ceritakan dlm kitab kini menjelma kembali dlm negara….

zunnun
zunnun
11 August 2022 4:19 pm

#rompakan scalar besar negara yg melibatkan mAt2 sakau #melayu2islam-omNO…

#rompakan 1

rompakan mengunakan razak-baginda & altantuya melibatkan pembelian 2 kapal selam scopene

#rompakan 2

rompakan mengunakan skim ponzi #1MDB membawa bencana pd negara dgn mengunakan #Jho Low dan sektu2 nya termasuk #reza-aziz/#rosmah ….

#rompakan 3

rompakan mengunakan skim ponzi #CAD/CED melibatkan #lokdin-wok-kamaruddinmelalui #LTAT/BNS/BHIC…..

zunnun
zunnun
11 August 2022 4:09 pm

kahkahkah….

soalan #1

siape #jerung di sebalik #CAD/CED ?

soalan cupu emas yg #rafizi campakan, utk mengelak dari disaman oleh #najib/#lodin sementara menunggu dokumen pengesahan….

#lokdin-wok-kamaruddin sebagai ketua pengarah eksekutif BHIC yg memegang saham 51 % telah memberi ‘blank-cheque’ kpd #RAD yg memegang 49 % saham dlm CAD utk membuat bayaran pd segala pembelanjaan…

dgn pemeganga saham majority, BHIC tidak langsung ada kuasa ‘oversight’ terhadap segala pembelanjaan #CAD…

soalan #2

siape yg membenarkan gejala/ketentuan sedemikian berlaku ?

all the way up to the corridor of power, #najib

#perdana-menteri & #menteri kewangan

Anonymous
Anonymous
11 August 2022 4:08 pm

Amaran P Ramlee
kepada semua orang Melayu Islam
yang telah hidup atau yang masih mati

Hoi!

Kamilah penyamun di dalam ini negeri
Kerja merompak, mencilok dan mencuri
Tidak memilih mas intan kerbau sapi
Asal yang boleh ku bawak lari
Kami penyamun
Penyamun

Kamilah penyamun di dalam negeri
Kami penyamun cukup berilmu kebal
Pasal mencuri terkenal paling handal
Ayam dan itik semua kami bedal
Siapa mau lawan ku tunjal-tunjal
Kami penyamun
Penyamun

67207847_1331755953669585_8173473719503552512_n.jpg
Anonymous
Anonymous
11 August 2022 4:02 pm

Ada tak sisa-sisa cukong tipu kapal kepada tukang cium tangan Mat Sakau?

fakyu.jpg
zunnun
zunnun
11 August 2022 4:29 pm
Reply to  Anonymous

gambar anggota #pdrm membongkok mencium tangan pemyamun tersohor dunia cukup menjelaskan betape rendah nya tahap #melayu2islam yg #omnO semaikan dlm pemikiran #melayu y g mengamalkan #islam dlm negara….

ape kah ramai lagi anggotai #pdrm sedemikian sepertimana yg berlaku dgn memberi escort pd anak #azeez-baling memandu di pulau pinang dahulu….

zunnun
zunnun
11 August 2022 4:31 pm
Reply to  Anonymous

jika #najib beri anggotai bingai #pdrm ini kedudukan sepertimana #si-tu-saka berikan pd #musa-hassan, tilam sentiasa di usung setiap hari ke mahkamah ….

Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Azmin Semburit
11 August 2022 9:31 pm
Reply to  Anonymous

Beriani cium beriani tanggung !!!!
(penumbuk betina dan jantan tak cukup berbulu)