SPRM DITANYA – MENGAPA TAK KEDENGARAN SIASAT KES PEMBELIAN KAPAL PERANG LCS?

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara Parlimen (PAC) semalam telah membentangkan laporan mengenai Perolehan Kapal Tempur Pesisir Pantai (LCS) kepada Dewan Rakyat.

Amat menyedihkan untuk melihat bagaimana Kerajaan sekali lagi gagal terhadap rakyat Malaysia, dengan satu lagi skandal mega yang mendedahkan kerugian sebanyak RM6 billion.

Skandal ini telah membuktikan Azam Bak salahi – dia sebelum ini mengetepikan penerbitan Indeks Persepsi Rasuah (CPI) oleh Transparency International (TI) dengan mengatakan yang indeks ini hanyalah persepsi dan bukannya fakta.

Walaupun bekas Panglima Tentera Laut, Tan Sri Dr Abdul Aziz bin Jaafar, telah menggambarkan proses membuat keputusan dalam projek LCS ini sebagai “sangat salah”, laporan PAC memberitahu kita bahawa “semuanya salah” dalam projek LCS yang bernilai RM9 billion ini – dari pelantikan kontraktor, pilihan reka bentuk kapal, sehinggalah kepada bagaimana wang pembayar cukai dibelanjakan, dibakar, dan dibazirkan.

Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan ketika itu, telah memilih untuk berdiam diri dalam 24 jam yang lepas walaupun dia dinamakan dalam Laporan PAC ini atas keputusannya untuk memilih reka bentuk GOWIND dari French Naval Group untuk kapal LCS, bertentangan hasrat pihak Tentera Laut sebagai pengguna yang mahu reka bentuk SIGMA dari pihak Belanda.

Zahid perlu menjelaskan kepada seluruh negara mengapa dia membuat keputusan sebegini yang memberikan kelebihan kepada Kontraktor tersebut.

Perkara ini adalah isu yang melibatkan keselamatan negara dan pihak Tentera Laut yang akan perlu berperang menggunakan LCS ini.

Apakah perkara yang telah mendorong Zahid untuk mengabaikan surat bantahan yang dihantarkan oleh Dr Abdul Aziz Jaafar yang telah menjejaskan kepentingan pihak Tentera Laut dan negara?

Ini adalah kes di mana Menteri Pertahanan bersalah mengabaikan kepentingan pertahanan negara!

Lebih banyak keraguan timbul apabila kita menyedari yang pengeluar GOWIND adalah pembekal yang sama yang membekalkan kapal selama Scorpene yang terkenal sebelum ini.

Bekas Timbalan Menteri Pertahanan, Liew Chin Tong, pada tahun 2020 telah menggesa Kerajaan untuk menyiasat RM1 billion yang hilang yang berkaitan dengan projek LCS.

Kita tidak melihat apa-apa penyiasatan diumumkan oleh Kerajaan mahupun apa-apa tindakan yang diambil SPRM sejak dari gesaan ini.

Laporan PAC ini mungkin telah memberikan sedikit petunjuk kepada SPRM sekiranya SPRM tidak tahu mengenai wang yang hilang ini.

Amat mengejutkan apabila Laporan PAC mendedahkan bukan hanya RM1 billion yang telah hilang, tetapi sebanyak RM1.4 billion telah hilang.

Sejumlah RM400 juta telah digunakan oleh Kontraktor untuk membayar hutang lamanya, RM305 juta digunakan untuk membina sebuah pusat di Cyberjaya, yang agak tidak berkaitan dengan pembinaan kapal, dan RM700 juta diklasifikasikan sebagai kos berlebihan oleh pihak Kontraktor.

Kini tanggungjawabnya terletak kepada SPRM untuk menyiasat setiap aspek perbelanjaan dan memberitahu rakyat sama ada wang ini telah disedut keluar dan siapa yang telah menerima manfaat darinya.

Bolehkah Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki, memberitahu rakyat Malaysia, apa yang sedang dilakukan SPRM mengenai Laporan PAC ini dan juga menjelaskan mengapa badan tersebut tidak bertindak awal lagi?

LIM KIT SIANG

Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Johor.

4.4 5 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 8 August 2022 — 10:47 am
Subscribe
Notify of
guest

18 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
8 August 2022 6:20 am

Hah, takda orang masuk sini lagi nampak nya.

Fedap dgn zunnun ke, aku ke?

Atau kedua dua nya.

Jangan fedap ler. Tak setuju, balun, ttibaib dan bantai ler. Kita debat.

Tapi kalau dah ngaku kalah, aper nak kata?

Hehe

Anonymous
Anonymous
8 August 2022 6:23 am
Reply to  Anonymous

Dah di celen, di provokasi, harap ada yang mahu giskusi. Atau mencaci cacah.

Tapi kalau debat dengan baik, ada faedah nya kpd pembaca.

Anonymous
Anonymous
8 August 2022 6:23 am
Reply to  Anonymous

diskusi

zunnun
zunnun
5 August 2022 4:19 pm

..lalu terlolong2 bangkai #si-tua-saka bernama #khairuddin, jika #si-tua-saka tidak membantu #kaum-melayu ketika berkuasa selama 22 bulan dgn pemerintahan #pH, maka #wawi jua gagal bersama….

‘bila dah bangkai, pemikiran pun ikut sama membangkai….”

apekah ketika tergiler2 mengadakan #forum-maruah-melayu, adakah di jemput #wawi/#anwar bersama ?

Last edited 1 year ago by zunnun
Anonymous
Anonymous
7 August 2022 7:16 am
Reply to  zunnun

DAP Dirty Old Man Zunnun the Lanun ini Melayu ke?

DAP selalu nya bukan Melayu sebab asyik mengkondem Melayu.

Firdaus Wong Pengarah Film Kabur Azmin Semburit
Firdaus Wong Pengarah Film Kabur Azmin Semburit
5 August 2022 3:44 pm

Tun M Bapa Perkauman Malaysia. Mana suaramu bila wang Tentera Melayu Islam disakau?

Anonymous
Anonymous
7 August 2022 7:18 am

Bapa Perkauman Malaysia?

What talking one, you?

Anonymous
Anonymous
8 August 2022 6:28 am
Reply to  Anonymous

5 August 2022 3:44 pm iiu bunyi macam org PAS.

Tak perlu di komen banyak ler depa nih.

zunnun
zunnun
5 August 2022 3:26 pm

…ape sebenar sandiwara #si-tua-nyanyuk serba #saka cuba tonjolkan dgn bersetubuh mendirikan #rumah-tangga #Gagasan-si-Tua & Associate nya…?

..sandiwara menghadapi #omNO/#bN yg dituju dan tidak menyebut #pH/#pN….

..sandiwara separa budak2 tadika , yg teruja bila diberi ‘pedang-perang’ …..

segala yg ada dijadikan musuh, dan perlu musuh yg utama, #omNO/#bN utk menjadi juara pd semua …

#gagasan-si-tua & associates mahu dilihat sebagai juara membenamkan #omNO/#bN sekali gus, #pH/#pN perlu sujud akan kehebatan nya….

..rakyat perlu bertepuk tangan memberi galakan agar pemikiran sedemikian dapat memupuk agar #gagasan-si-tua & associate dapat menyamai #mAt-kilau yg melihat benggali2 sebagai seteru nya sj…

Anonymous
Anonymous
7 August 2022 7:30 am
Reply to  zunnun

Yang budak tadika ialah DAP Zunnun the Lanun.

Takda taraf pun tapi nak mengkondem Tun M.

Menyibuk ajer macam cengkurik.

zunnun
zunnun
5 August 2022 3:12 pm

..#pN kini dilihat menerima satu penghinaan dari #mailsabri bila pd saat2 akhir membatalkan perjumpaan dgn #hamzah utk memanjangkan perbincangan dari pertemuan yg dilakukan oleh #mahiaddin 2 minggu terdahulu… malah desas desus mengatakan bahawa #pN akan menarik sokongan terhadap #mailsabri sebagai #pM…. rakyat melihat ini satu pembalasan pd ape yg dilakukan oleh #pbbm terhadap #pH dahulu…. tapi yg perlu ditanya, apekah dgn menarik sokongan terhadap #mailsabri, #pH akan tetap memberi sokongan agar kerajaan yg ada masih blh berfungsi…. ..dan apekah #pN berani memandangkan mereka akan kehilangan jawatan2 dlm kerajaan dan #GLC2 kerajaan yg sediada…. ..dan apekah #bN akan teruja memaksa #mailsabri… Read more »

Anonymous
Anonymous
7 August 2022 7:34 am
Reply to  zunnun

“desas desus mengatakan bahawa #pN akan menarik sokongan” –

Desas desus itu keluar darin lubang bont.t DAP Dirty Old Man Zunnun the Lanun.

Busuk. Sebab tak basuh.

Komen mengarut di karutkan semula.

Anonymous
Anonymous
5 August 2022 12:30 pm

Biar mati anak, jangan mati Melayu Isle supaya boleh dihina.

Anonymous
Anonymous
7 August 2022 7:36 am
Reply to  Anonymous

Yang perlu di hina ia lah kamu.

Mengaryt, komen 5takda isi, hanya mencaci cacah.

Maka dicaci cacah semula.

zunnun
zunnun
5 August 2022 12:16 pm

kontrak asal #LCS diberi pd #Boustead Naval Shipyard, anak syarikat #LTAT pd Dec 2011 oleh #zahid-hamidi ketika itu #najib sebagai #pM berjumlah RM 6 Billion… ..sebelum itu, pd 2009, kerajaan malaysia yg di ketuai oleh #najib telah menandatangan ‘joint-venture’ dgn #petro-saudi-international yg mana 1MDB 40 % Petro-Saudi-International (PSI)60 %…. (ketika ini minyak mentah dlm pasaran dunia mencecah Dollar 110/120 bbl ) Tema & Syarat Perkongsian #1MDB perlu membayar Dollar 1 Billion dan #PSI ‘pledge’ asset minyak/gas nya bernilai Dollar 1.5 Billion…. pd 2012, Goldman Sach ‘raise‘ 1MBD Boind bernilai Dollar 3.5 Billion utk membeli ‘asset2-janakuasa… pd march 2013, Goldman-Sach ‘raise’… Read more »

zunnun
zunnun
5 August 2022 12:22 pm
Reply to  zunnun

courtesy

aljeeza.com/news/2020/7/28/timeline-how-malaysias-1mdb-financial-scandal-unfolded

Anonymous
Anonymous
7 August 2022 7:40 am
Reply to  zunnun

Yang ini aku setuju, sokong.

Bedebah lah depa yang menyamun wang negara.

Laknatullah, jahanam lah depa hinggq ke turun temurun jika makan wang negara – wang haram

Anonymous
Anonymous
8 August 2022 6:33 am
Reply to  zunnun

Bukti nya dah nyata ke?

Ngapa tak di heret ke Mahkamah?