HANYA PEMILIHAN JAWAPAN UNTUK SELESAI KEMELUT UMNO – PRESIDEN JAGA PARTI, PM JAGA KERAJAAN LEBIH MENYUMBANG KETIDAKSTABILAN

Melihat kemelut dalam UMNO yang terus berpanjangan dan tidak berkesudahan sehingga sekarang, mahu tidak mahu harus diakui bahawa hanya ada satu jawapan sebagai jalan penyelesaiannya.

Ia tidak lain ialah dengan membenarkan pemilihan parti diadakan terlebih dahulu sebelum Parlimen mahu dibubarkan dan PRU15 ingin dilangsungkan.

Setidak-tidaknya, dengan pemilihan parti diadakan terlebih dahulu, pemimpin yang menerajui parti nanti sudah beroleh mandat daripada ahli-ahli UMNO terlebih dahulu sebelum mengharapkan mandat daripada rakyat untuk menjadi kerajaan.

Mandat pemilihan 2018 sudah dikira tidak laku lagi untuk mendepani PRU15 kerana ketika itu UMNO adalah pembangkang, selain kluster mahkamah juga belum timbul lagi ketika itu.

Tetapi, dengan banyak perubahan telah berlaku sejak 2018, baik dalam UMNO atau kerajaan, UMNO perlukan wajah baru bagi menghadapi PRU15 akan datang ini.

Membenarkan PRU15 diadakan terlebih dahulu dan selepas itu baru diadakan pemilihan parti sebagaimana keinginan pimpinan UMNO sedia ada, ia sama sekali bukan langkah yang munasabah kerana ia bererti membiarkan krisis dalam parti tidak diberi jalan penyelesaian.

Krisis itu telah berlaku sekarang, akan berlaku sebelum PRU iaitu ketika pemilihan calon, sewaktu kempen dan selepas keputusan PRU15 diketahui, tidak kira sama BN kalah atau beroleh kemenangan.

Mampukah UMNO dan BN beroleh kemenangan dan menarik hati pengundi dalam semua keadaan seperti itu, apatah lagi serang-menyerang sesama sendiri makin galak berlaku secara terbuka?

Namun, dengan pemilihan parti diadakan terlebih dahulu, kalau pun semua masalah di atas tidak mampu diatasi, sekurang-kurangnya ia dapat diminimakan.

Ini kerana melalui pemilihan parti yang diadakan terlebih dahulu dan Perdana Menteri diberi sokongan untuk mengetuai UMNO, isu dua nakhoda antara pemimpin yang mengetuai parti dan kerajaan tidak lagi berbangkit.

Sebagainana sering kita dengar kebelakangan ini, antara hujah puak pro kluster mahkamah dalam menyokong keperluan PRU15 diadakan segera ialah kerana kononnya untuk mewujudkan pembahagian tugas yang mampu membentuk kestabilan – Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO menjaga parti dan Ismail Sabri Yaakob selaku Perdana Menteri pula mengurus kerajaan atau negara.

Soalnya, adakah keadaan yang sedia terbahagi dalam mengurus parti dan kerajaan seperti sekarang ini telah melahirkan kestabilan?

Hakikatnya, kewujudan dua nakhoda itu lebih mewujudkan ketidakstabilan dan huru-hara, bukan saja dalam parti, tetapi juga dalam kerajaan.

Konsep seorang menjaga parti dan seorang yang lain mengurus negara bukanlah amalan politik yang baik dalam erti kata untuk mewujudkan kestabilan yang sebenar.

Lagi pula, ia tidak pernah berlaku dalam sistem politik negara kita sejak merdeka lagi kerana kita sejak dulu menekankan konsep parti menguasai kerajaan.

Di negara lain, seperti Indonesia misalnya, memang berlaku keadaan seperti itu di mana ketua parti tidak semestinya merupakan Presiden negaranya, namun amalan itu sudah lama diterima dan mereka telah dapat memahaminya.

Berbeza dengan negara kita, kalau tiba-tiba mahu dipraktikkan amalan tersebut, itu pun semata-mata kerana Presiden UMNO ada kes mahkamah, tetapi masih bernafsu untuk mengetuai parti, sudah pasti banyak masalah akan timbul.

Apakah jika Zahid Hamidi menjadi Perdana Menteri, beliau mahu melepaskan jawatan Presiden UMNO kepada pemimpin lain sebagai memenuhi pembahagian tugas itu?

Semua Perdana Menteri daripada UMNO sebelum ini adalah juga Presiden UMNO, malah ketika era PH pun, Tun Mahathir Mohamad yang menjadi Perdana Menteri adalah merupakan pengerusi gabungan tersebut.

Tetapi, apa jawatan politik Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri sekarang?

Presiden UMNO bukan, Pengerusi BN juga bukan dan inilah antara punca ketidakstabilan, kekacauan dan huru-hara terus berlaku tanpa ada kesudahannya.

Ketika saya berbual-bual dengan beberapa pemimpin veteran UMNO baru-baru ini, semua mereka dengan penuh pengharapan berdoa agar pindaan perlembagaan parti yang dibuat baru-baru ini yang boleh ditafsirkan hanya untuk memenuhi nafsu kluster mahkamah, akan ditolak oleh Pendaftar Pertubuhan atau RoS.

Itu saja harapan dan jalan penyelesaian yang tinggal, kata mereka. – ShahbudinHusin 30/06/2022.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 30 June 2022 — 5:28 pm
Subscribe
Notify of
guest

16 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
1 July 2022 3:07 pm

Anonymous 1 July 2022 at 9:02 am

Salam buat pengunjung Blog Shahbudin.
Sudah begitu lama saya tidak menjejaki blog ini. Rindu betul saya kepada komen-komen dari otai-otai penyokong ayahanda Tun M. Kenapa dah tiada lagi komen-komen dari Pak Othman Ahmad, John Doe, FanTun, Macy, Putera Singgora, Tanpa Nama, Wau Bule dll..

Reply

Anonymous
Anonymous
1 July 2022 3:08 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA.. Bro Anonymous 1 July 2022 at 9:02 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Semua penjilat AtokSaka tu Kejora dah kasi lebur!
FanTun paling awal cabut lari, taik cirit berterabur
John Doe skrg tukar kerja, jadi nujum tilik nombor
Tok Gora, dengar cerita buka kedai jual pasembur
Mekcy Golok, masih dgn kerja lama, jual lbg jubur
Wau Bule tak daya buat apa² lagi sbb mata kabur
Wak Suman semua tahu, kini kat dalam lbg kubur
Nenek TN ‘kekasih Benggali’ jadi badut penghibur
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😆

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
1 July 2022 3:10 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA.. KISAH FANTUN BINGAI: 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅 FanTun si bingai itu, kekuatan mental dia tk teguh Silap besar le dia, bila berani cabar seorang jaguh Pantun2 cikai dia, Kejora balas tanpa bertangguh Terus dia cabut lari bila dilihat Kejora bersungguh 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕 Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😆 KAH KAH KAH HA HA HA.. KISAH JOHN DOE PANJI HITAM: 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅 John Doe pakar dgn hadith² palsu, lemah & pudar Dibawa pulak dongeng Bani Tamim tentera Badar Tak tahan ditibai dek Kejora, dia terus lari beredar Kini ostad B.A. Arab tu dah terus hilang dari radar 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕 Kah kaahh kaaahhhh… Read more »

zunnun
zunnun
1 July 2022 11:16 am

‘…sampai bila #melayu2islam mesti terus bersengketa…. ?

‘…sampai bila #melayu2-islam mesti terus bersengketa … ?

‘…sampai bila #melayu2 & #islam mesti terus bersengketa ..?

‘..#islam itu satu mujaraq, satu keinginan, satu kesempurnaan…?

ngape satu mujaraq ?

pengaliran rahsia2 yg terbit dari perbendaharaan & himpunan #Ilmu-#Nya..

ngape satu keinginan ?

utk melihat rahsia keindahan nya ?

ngape kesempurnaan ?

..kesempurnaan itu bersifat perpetuity, kekal ….

apekah #melayu2 ada sifat2 sedemikian ?

apekah #roh itu berbangsa….

…sedangkan #roh itu suatu mujaraq, berkeinginan & perpetual/kekal sentiasa..

..jgn terlebih #sudu-dari-kuah, pengakuan #melayu2-islam sedemikian…

‘…..memadai sj dgn gelaran #melayu2-muslim…’

Anonymous
Anonymous
1 July 2022 9:02 am

Salam buat pengunjung Blog Shahbudin.
Sudah begitu lama saya tidak menjejaki blog ini. Rindu betul saya kepada komen-komen dari otai-otai penyokong ayahanda Tun M. Kenapa dah tiada lagi komen-komen dari Pak Othman Ahmad, John Doe, FanTun, Macy, Putera Singgora, Tanpa Nama, Wau Bule dll..

zunnun
zunnun
1 July 2022 10:35 am
Reply to  Anonymous

mereka2 ini sedang sibuk, membawa fail2 #si-tua-saka aka #nyanyuk-tua utk ‘undo’ ape yg telah #sinyanyuktua ‘undone’ selama memerintah negara dgn fantasy giler nya…

apekah kamu tak bersama mereka ?

Din Remos
Din Remos
1 July 2022 2:21 pm
Reply to  Anonymous

Waalaikumsalam… Saya bagi pihak Kelab Penyokong Atokanda Tun ingin menjawab pertanyaan Anon 9:02 am Sebenarnya bukan kami tidak teringin lagi untuk masuk ke sini menyokong perjuangan atokanda Tun. Tetapi akhir-akhir ini banyak sangat asakan-asakan yang dibuat oleh Team penyokong Nuar yang dikepalai oleh Zunnun dan seorang lagi Anon yang setiap kata yang keluar dari mulutnya hanyalah Atok Saka, Atok Saka. Mungkin dia ni keturunan pemelihara saka kut…bimbang juga kami terhadap perkara-perkara ghaib permainan syaitan ini. Seperkara lagi…kami mulai sedar bahawa kini atoknda Tun sudah berada hampir sangat dengan garisan penamat. Mungkin Allah Subhanahuwata’la saja mahu menyimpan hayatnya agar dapat melihat… Read more »

zunnun
zunnun
1 July 2022 8:30 am

#idris, menteri agama kerajaan keluarga #mailsabri mengeluarkan amaran, jgn perlekehkan & mencemur #islam…

#zunnun hanya ingin bertanya, #islam mcm mana yg #idris sebagai menteri agama #pAs kehendaki, agar rakyat dlm negara hormati ?

#islam #abdullah-terbilang-gembilang-temberang ?

#islam #hadi-suku-islam-suku-politik-kafir ?

#islam #muhammad-berdasarkan-risalah-kenabian-#Nya…

#risalah yg kekal abadi dlm perbagaian #kehidupan-#Nya yg mencetuskan keinsanan-manusia…

bagaimana pula dgn #kebijakan-mahluk2-asing yg kini melata2 di bumi manusia, apekah dlm pelbagaian #Nya… ?

Anonymous
Anonymous
30 June 2022 10:55 pm

hu hu

berok mana yang sedang cabau kek bawah tiu

pesta ‘dwi’ service kojolla & Din Remos ditebuk
nasib baik licin,pakai minyak hitam lori balak
udah bertampal bontot di payung banggali mabok
Din Remos takleh berak,diblog tunjuk pula lagak

Anonymous
Anonymous
1 July 2022 8:12 am
Reply to  Anonymous

HA HA HA…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Sian betul Bg Riani kera kongkang bapok tua kedi
Dia dgn Nenek berkongsi peliaq Benggali kabaddi
Kedua-dua nya, mesti dulu BM gred F atau gred D
Sbb nampak jelas, depa tak reti guna imbuhan ‘di’
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
1 July 2022 8:14 am
Reply to  Anonymous

ALAHAI BG RIANI KERA KONGKANG 30 June 2022 at 10:55 pm, “di payung banggali mabok”??? Dlm konteks ini, ‘payung’ adalah perbuatan! Kalau, “di pentas makyung”.. ok lah! “diblog tunjuk pula lagak”??? Dlm konteks ini, ‘blog’ adalah tempat! Kalau “diblok (dihalang) “.. ok lah! Untuk pengetahuan Bg Riani: ‘DI’ KENA RENGGANG DARI PERKATAAN BERSIFAT TEMPAT / KEDUDUKAN / MASA. ‘DI’ KENA RAPAT DGN PERKATAAN BERSIFAT PERBUATAN. Contoh ayat: 1) Nek ‘Et tu Brute’ & sepupunya Bang Riani Kera Kongkang “didapati” dalam keadaan bogel bersama seorang bapak Benggali “di sebuah pondok”… 2) Kedua-dua lubang jubur Bang Riani & Nek ‘Et tu Brute’,… Read more »

Din Remos
Din Remos
1 July 2022 2:01 pm
Reply to  Anonymous

Kah kah kah….
Macam ni baik punya penjelasan, jika masih melakukan kesilapan yang sama berulang kali, memang patut kena terjang masuk longkang la kera kongkang dengan nenek sepupunya itu. Kedua2nya memang jelas bodoh sejak azali…geng tak lulus kertas Bahasa Malaysia dalam PMR ni…

Din Remos
Din Remos
30 June 2022 8:26 pm

Adapun pada cadangan Tuan Budin itu memang sudah kena pada tempatnya. Ibarat alu terletak pada lesungnya, padi tersimpan dalam kepuknya, nenek kembali kepangkuan benggalinya…itulah yang sebaik-baik perkara yang harus terjadi di negeri Malaysiaku yang serba boleh ini adanya. Akan tetapi kerja-kerja untuk mengadakan pemilihan raja kepada UMNO itu bukannya terletak kepada kehendak kita rakyat marhain dari kampung PKR, atau kampung PAS, jauh sekali dari kampung Bersatu teguh bercerai menikah lain. Juga pekerjaan itu bukannya terletak di atas pundak Tuan Budin untuk memikul beban itu adanya. Tidak mungkin Raja yang memerintah UMNO sekarang bersama hulubalang dan juak mereka rela melepaskan kuasa.… Read more »

Din Remos
Din Remos
30 June 2022 8:31 pm
Reply to  Din Remos

cisss…

orang jawa ke bagan datoh
di tasek bera mael bertapa
nenek tua asyik menutoh
masuk la mai hang takut apa…

kah kah kah…

Anonymous
Anonymous
1 July 2022 8:27 am
Reply to  Din Remos

HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!

Nak buatkan bubur ditanak melukut
Halia dan kunyit dimasukkan sekali
Nek tak masuk sini bukan nya takut
Dia sibuk layan ‘btg peliaq’ Benggali

😀😃😄😆😅😂🤣
KAH KAH KAH KAH

zunnun
zunnun
30 June 2022 3:48 pm

..ini sebenar nya mantra yg dizikirkan oleh #kluster2-menteri pd #mailsabri…

..nafikan #zahid #isbatkan #mailsabri…

..yg tidak menjadi tak lain, kerana #najib

…perlu ‘cut-the serpent-head’, #najib, baru ekor ular, #ahli2-omNO, longlai sujud pd #mailsabri…