TAK PERNAH BERUBAH, MASIH ADA PEMIMPIN UMNO TABUR WANG BELI SOKONGAN

Perkara yang paling merosakkan perjuangan UMNO selama ini ialah amalan politik wang.

Politik wang atau menggunakan wang untuk membeli sokongan bukan perkara baru, tetapi makin hari ianya makin membarah dalam UMNO.

UMNO diharamkan pada 1987 dan BN kalah pilihan raya pada 2018, mahu tidak mahu, harus diakui mempunyai kaitan yang ketara dengan amalan politik wang.

Politik wang atau dijenamakan dengan β€œcash is king” malah terbukti tidak mampu menongkat BN daripada dijatuhkan pada 2018.

Dengan itu, sepatutnya apabila hilang kuasa dan kemudian berpeluang menggenggam semula kuasa, pemimpin UMNO sepatutnya sedar masalah yang menjadi punca kerosakan parti itu.

Malangnya, semua itu tidak berlaku, bahkan ada pemimpin UMNO sekarang ini yang tanpa segan silu dilaporkan terus menjadikan amalan membeli sokongan menggunakan wang sebagai kegemaran yang berterusan.

Seorang pemimpin yang diketahui bercita-cita ingin naik lebih tinggi dalam kerjaya politiknya difahamkan sanggup membeli sokongan daripada Ketua-Ketua UMNO bahagian dengan memberikan sejumlah wang yang besar kepada mereka.

Dikatakan setiap seorang Ketua UMNO bahagian itu telah diberikan sejumlah puluhan ribu ringgit untuk memastikan sokongan mereka kepada pemimpin berkenaan kekal tidak berubah.

Tujuannya tidak lain ialah agar beliau terus disokong dan disambut secara besar-besaran sepanjang masa di mana saja program turun padangnya diadakannya.

Matlamatnya hanya untuk memperlihatkan sokongan ramai yang dimilikinya, kemudian dibesar-besarlah melalui media sosial dengan harapan akan memudahkan laluan ke puncak lebih tinggi.

Difahamkan pemimpin berkenaan juga menabur banyak wang untuk gerombolan media sosial bagi membentuk pemikiran orangramai seolah-olah rakyat sentiasa bersamanya.

Soalnya, kenapa pemimpin berkenaan beria-ia mahu naik lebih tinggi hingga sanggup menggunakan wang?

Bukankah UMNO sekarang ini sudah ada Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri dan beliau seharusnya lebih disokong untuk memastikan parti beroleh kemenangan dalam PRU15 akan datang?

Tetapi dengan perlakuan membeli sokongan itu, untuk apa pemimpin berkenaan sanggup berhabis wang ringgit untuk mendapatkan sokongan yang jelas bagi dirinya semata-mata?

Kenapa wang itu tidak diberikan terus kepada semua UMNO bahagian sebagai bantuan bagi persiapan menghadapi PRU15?

Beliau mahu UMNO menang atau sekali lagi ingin melihat BN kalah? – ShahbudinHusin 23/6/2022.

Updated: 23 June 2022 — 8:46 am

15 Comments

Add a Comment
  1. bila pemimpin gagal menjaga kepentingan rakyat, maka sudah masa rakyat nyahkan pemimin sedemikian…

    bila parti politik gagal mengaja kepentingan negara, maka parti politik sedemikian patut di jadikan patung berhala sebagai pengingatan …

    apekah #omNO akhir nya akan jadi parti yg akan din nyahkan oleh rakyat menjelang #pru15 dgn kenaikan harga pemakanan utk rakyat ?

    apekah #pwtc akan dijadikan #pusat-berhala-negara utk pendewaan dan pembelajaran antiquity sejarah bagi mereka yg keinginan utk belajar merompak & menyamun …

  2. let’s us ask ourselves a very simple question…

    kekayaaan negara milik siape ? ada kah empunya pemimpin2 bingai #omNO yg kerap menyalah-guna-kuasa ?

    hingga kini hutang 1MDB mencecah RM 51 Billion ?

    tak pasal2 negara berhutang sebagitu rupa ? apekan bingai2 dlm #omNO rasakan skim cepat kaya 1MDB..

    siape yg patut di persalahakn dlm perkara sedemikian ?

    apekah pemimpin2 #omNO yg gagal menjaga kedua2 sundal tersohor negara, #najib & #rosmah ?

  3. HA HA HA…

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Dah tk ada lagi, karutan ‘bodoh taik’ yg Nenek saji
    Dia jatuh sakit teruk akibat asyik kena balun & taji
    Anak cucu dia pula, kalut baca Yasin dan mengaji
    Rasa nya Nek akan mampos tk sempat Raya Haji
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    β€œFiddunya Wal Kabaddi”
    πŸ˜€πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜‚πŸ€£
    β€œEt Tu Brute”..!!!

  4. …yg ada #akal cuba2 cari pemikiran…

    …yg ada #hati cuba2 cari pengertian..

    …yg ada #diri cuba2 cari pendirian….

    apakah skim cepat kaya 1MDB telah mendapatkan kelulusan kepimpinan #omNO ?

    apekah skim cepat kaya 1MDB telah mendapatkan ketelusan Unit Perancang Ekonomi ?

    apekah #GST an ‘after thought’ utk membayar hutang tertunggak skim cepat kaya 1MDB ?

  5. HA HA HA…

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Nenek seperti nampak Kejora ni membawa golok
    Agaknya sebab tu dia cabut lari, itu betina goblok
    ‘Sarang tebuan’, dia kini dah tk berani lagi nk jolok
    Maka bleh le Kejora terus bermaharajalela di blog
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    β€œFiddunya Wal Kabaddi”
    πŸ˜€πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜‚πŸ€£
    β€œEt Tu Brute”..!!!

  6. HA HA HA

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚πŸ‚
    Nek ibarat lembu tua mau lumba lari dgn cheetah
    Umur dah 90an tapi akal dia tahap budak mentah
    Komen orang, dia asyik saja nak kritik dan bantah
    Kelibat Nenek itu, mmg ramai rasa nak termuntah
    Tapi dgn “Trio Bersaudara”, Nek tu kena lah getah
    Dgn Din, Zunnun & Kejora, dia asyik sja kena ratah
    Kini dari Nenek tu, dah takda kata haram sepatah
    Dia lari lintang pukang, spt pempuan digigit lintah
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

    1. HA HA HA…

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
      “Nenek lari pergi bertapa”, gitulah Din Remos perli
      Msti pertapaan Nenek itu mengikut cara Benggali
      Din kata, tk mustahil lps bertapa Nek akn kembali
      Klau dia masuk semula, pasti kitorang dera & buli
      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      KAH KAH KAH

      “Fiddunya Wal Kabaddi”
      πŸ˜€πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜‚πŸ€£
      “Et Tu Brute”..!!!

  7. ape yg perlu ada utk perksakan ‘corridor of power’…

    ‘…dana2 yg byak, concubines utk menyedap, apparatus2 dan bingai2 yg pak2 turut …’

    selain itu perlu ada falsafah perjuangan..

    #bN dgn perjuangkan #melayu, #islam, raja2..

    #pAs lain pula, #islam, #melayu …

    rakyat dapat melihat dgn jelas, bahawa falsafah2 ini hanya rethorik penyedap sj…

  8. adakah skim 1MDB dilulusakan oleh kepimpinan #omnO atau #najib lakukan nya secara unilateral hingga #husni di pisahkan dari turut serta ?

    apekah skim #visa-for-foreign-tourist diluluskan oleh kepimpoinan #omnO atau #zahid unilaterally melakukan nya dgn melantik #UKSB utk menguruskan nya ?

    berape bnyk prilaku2 sedemikian di lakukan oleh #musa-aman & #taib-mahmud ketika kegemilang mereka…

    perlu di ingat, jika parti yg meluluskan nya maka #parti juga libale dan patut di bawa ke muka pengadilan bersama…

    there is nothing wrong for party to solicitate #fund, perlu ada ‘oversight & auditing utk yearly submission pd #RoS & for public scrutiny…

  9. there is a grey-area to define, fund driven by party and fund managed by leaders acting on individual capacity..

    did these individual been given blanket approvals by party to manage ?

    satu ketika, hell broke loose, antara #si-saka-tua & #daim, hingga di hantar nya #heli mengelilingi kediaman #daim di melawati…

    ke esokan nya #daim dtg berjumpa dgn #si-saka-tua berbincang empat mata…

    ape yg membuat #dail tergiler utk byahkan #ghafar-baba dari persada kepimpinan #omNO di ganti pula dgn #anwar ?

    ada kah ini semua kerana kepentingan rakyat atau kepentingan perniagaan #daim & #si-saka-tua hingga #anwar rasakan ‘enough is enough…’

  10. blh ke parti politik menampung kos jentera nya hanya dgn yuran ahli2 ?

    pasti tidak blh, maka perlu mencari alternatif lain utk mengerakan jentera nya ?

    kini #pH tak perlu menjana kos keperluan politik mereka dgn kongtrak dari kerajaan persekutuan, cukup dari kontrak2 yg di keluarkan dari kerajaan #negeri-selangor-n/sembilan-pulau/pinang…

    ..#bN dari #perlis-pahang-melaka-johor-perak

    ..#pAs dari #kedah-kelantan-trengganu

    …#pN dari #sabah

    #gpS dari sarawak…

    bagaimana pula dgn kerajaan persekutuan ?

    di sini terletak pd discretion menteri2 nya, selin perdana menteri mereka..

    tapi bagaimana pula utk melakukan pengaliran dana2 dari kontrak utk keperluan parti2 pula…

    di sini, terletak nya kroni2 utk melakukan…

    ini sudah jadi lumrah bagaimana dana jentera parti dapat di peroleh..

    lain pula dgn kepentingan pemimpin2 #individu yg mengaut kesempatan utk perkayakan diri & keluarga..

    ini yg amat malang bagi rakyat, kerana permainan golongan ini batasan dan ‘oversight’ di awasi oleh parti….

    ini yg berlaku dgn scandal yg dilakukan oleh #najib/#zahid ketika ini yg terdahulu oleh #daim dgn budak2 nya…

  11. Encik Budin…Ini bukannya Sweeden, Norway atau Finland di mana kerjaya politik amat kurang menarik minat sebab wakil rakyat mereka tidak ada keistimewaan apa-apa, tiada kereta rasmi, tiada pegawai khas pembantu khas, tiada kediaman mewah, jauh sekali dari peluang untuk rembat projek.

    Dah tu mereka terpaksa bekerja macam lembu yang digunakan untuk berladang. Wakil rakyat kita pun ramai juga macam lembu dari segi bodohnya dan ada juga jenis lembu feedlot…kerja tedarah saja kerja tak buat elaun dapat, ada yang bertaraf Menteri pulak tu….!

    BTW, bukan UMNO saja yang main politik wang Budin. Macam la you tak tau. Kalau wang tak diperlukan dalam berpolitik mengapa DSAI perlu ada Wan Hasni, Ishak Ismail, Vinod Sekhar, sekadar menyebut beberapa kroni. Azmin Ali pun jika tidak bermain politik wang sudah lama dilupakan kecuali kisah dia bejubo dengan budak Haziq tu. Sekarang ni Pak Lebai pun dah pandai main politik wang tau…dulu sekadar main edar tin milo saja…sekarang main tebang balak, main peranan King maker la….jadi pelacur kangkang sana kangkang sini…

    Kat blog ni pun ada yang berperangai macam tu…tapi dia dah lari pegi bertapa dan belajar bahasa Latin untuk dilihat pandai…

    1. WOWW.. BRAVO DIN REMOS!

      Mmg hebat & terbaiklah (sebahagiannya) Bro…

      HA HA HA…

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
      Rasanya dgn gurunanak Sikh, Nek pergi berjumpa
      Agaknya Nek tu sdg mendalami ilmu dgn bertapa
      Jadi, lepas ini kita tak boleh lah nak leka dan alpa
      Sbb bilaΒ² masa pun, betina tua iblis tu boleh terpa
      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      KAH KAH KAH

      β€œFiddunya Wal Kabaddi”
      πŸ˜€πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ˜†πŸ˜…πŸ˜‚πŸ€£
      β€œEt Tu Brute”..!!!

  12. berape ramai pemimpin2 yg sediada berjiwa rakyat dan berape ramai yg memimpin mengunakan alasan rakyat utk kelancaran perniagaan mereka ?

    lihat sj, #si-saka-tua dgn keluarga nya melalui #petron/#astro/sapura-energy nya…

  13. #pemimpin-yg-berkenaan ?

    pemimpin2 #omNO yg kini berkebolehan menabur wang utk mendapat sokongan tak lain, kluster2 menteri selain #bung di sabah serta #zahid/#najib yg banyak disimpan oleh pemegang2 sulit nya di dalam & luar negara…

    pengaliran wang tunai kerap mengunakan #money-changer2 yg sediada manakala yg didlm negara, di kaburi dgn #fast-tract-moving-business seperti #beras/#minyak-masak/#gula…

    ..yg masih di dlm jari2 kekuasaan #omNO…

    apekah negara di pimpin oleh mereka2 yg prihatin pd rakyat atau di pimpin oleh mereka2 yg menguasai kekayaan negara melalui perniagaan2 ?

Leave a Reply

Your email address will not be published.