ALAMAK…MAHIADDIN, SHAFIE APDAL, ANIFAH AMAN & REEZAL MERICAN PUN TERIMA DUIT?

Seorang bekas pengurus pentadbiran Ultra Kirana Sdn Bhd (UKSB) memberitahu Mahkamah Tinggi dalam perbicaraan rasuah Ahmad Zahid Hamidi bahawa Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal menerima dana daripada syarikat itu.

David Tan berkata, Muhyiddin menerima RM1.3 juta antara Jun dan Ogos 2018.

Semalam, Tan memberitahu mahkamah, beliau menyimpan lejar bayaran yang dibuat kepada Zahid antara 2014 hingga 2018. Katanya, nama dalam lejar itu terdiri daripada “menteri, ahli politik dan penjawat awam”.

Dalam pemeriksaan balas oleh peguam Hamidi Mohd Noh hari ini, Tan berkata, nama Muhyiddin, Shafie, bekas menteri luar Anifah Aman dan bekas timbalan menteri luar Reezal Merican Naina Merican turut dicatatkan dalam lejar itu di bawah nama kod.

Tetapi, Tan tidak mendedahkan jumlah wang yang dibayar kepada Shafie, Anifah dan Reezal Merican, atau kod nama mereka.

Ketika itu, Muhyiddin ialah menteri dalam negeri di bawah pentadbiran Pakatan Harapan, manakala Shafie ialah ketua menteri Sabah.

Reezal Merican kini ialah menteri perumahan dan kerajaan tempatan.

UKSB adalah syarikat yang mengendalikan sistem visa luar negara (VLN) untuk pelancong China. Mereka dilantik oleh kerajaan pada 2016.

Syarikat itu terbabit dalam pertuduhan rasuah Zahid, dengan bekas timbalan perdana menteri itu dibicarakan atas 33 tuduhan rasuah.

Semalam, Tan dilaporkan berkata, nama “monster”, “young boy” dan “yb” dalam lejar syarikat itu merujuk Zahid.

“Sebab saya menggunakan nama kod ‘monster’ adalah kerana semasa saya memasukkan lejar, saya sedang makan snek Mamee Monster,” kata Tan.

Saksi pendakwaan itu berkata, komputer riba yang mengandungi lejar bayaran itu dan pemacu pena USB yang mempunyai salinan lejar itu disita Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada Oktober 2018.

Sebelum ini, mahkamah mendengar keterangan bekas pengarah UKSB, Harry Tan dan Wan Quoris Shah Wan Abdul Ghani yang berkata, syarikat itu membuat bayaran tunai berjuta-juta dolar Singapura kepada Zahid dari 2014 hingga 2018 berhubung kontrak VLN.

Wan Quoris dilaporkan berkata, bantuan kewangan kepada Zahid itu bertujuan mengukuhkan kedudukan mereka sebagai kontraktor Kementerian Dalam Negeri.

Dengan bantuan itu, katanya, UKSB bukan sahaja mendapat sokongan bekas timbalan perdana menteri itu, tetapi juga berjaya mengurangkan gangguan saingan daripada syarikat lain yang menjalankan perniagaan sama.

Perbicaraan diteruskan di hadapan hakim Yazid Mustafa pada 26 Julai ini.

Sumber – https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2022/06/17/muhyiddin-4-bekas-menteri-terima-dana-uksb-perbicaraan-zahid-diberitahu/

Updated: 17 June 2022 — 3:27 pm

11 Comments

Add a Comment
  1. HA HA HA

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Nek ‘Et tu Brute’ asyik saja tampil dgn kebodohan
    Itu lah, yg menyebabkan dia asyik dlm kesusahan
    Dgn Din & Zunnun dia asyik je jdi objek belasahan
    Cabut lari le si tua kutuk itu tk ada lagi lain pilihan
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH KAH
    😄😆😀😃😅😂🤣
    “Fiddunya = pemain kabaddi”..!!!

    1. #si-nenek-tua ni ada penyakit jiwa, mental pun sama jua…

      lagi bingai nih jelmakan pemikiran nya. tak ubah seperti #si-saka-tua dgn penyakit sawan giler nya sj..

      merapu sj, tak ada substance tak ada tuntas daya akal nya…

      bertahun2 tak ubah2 bingai nya di sini, lately, kesian perangai lagi mengiler2 setelah bersetubuh #haram dgn #fiddu-kabbadi-benggali nya…

  2. HA HA HA

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    ‘Et Tu Brute’ begitulah si Nenek tua punya gelaran
    “Fiddunya = Pemain Pabaddi”, Nek punya tafsiran
    Tapi kini, suara si Nenek dh tidak lagi kedengaran
    Agaknya dgn Benggali Nenek sedang berpacaran
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

  3. dgn berbangsa maruah #melayu & kesucian #islam yg milki & dipelajari …

    pemimpin2 #melayu2 & #islam yg berjiwa sedemikina rupa nak nenonjokan bahawa mereka perjuangkan #bangsa & #agama…

    sial punya golongan #melayu2 sedemikian….

    mencekik daging #babi ke selama ini..

  4. bayangkan selama #mahiaddin menjawat perdana menteri malaysia, satu perbuatan rasuah dilakukan oleh nya ketika menjawat menteri dlm negeri…

    ini belum lagi kepentingan nya dlm projek di kementerian pendidikn ketika #mazalee menteri nya hingga tercetus salah faham menyebabkan #mazlee terpaksa di berhentikan oleh #si-saka-tua utk menyelamatkan president nya..

    1. Kisah di balik tabir Mahiadain ini lagi hebat semasa dia menjadi Menteri Besar Johor dulu. Cuba korek balik berapa luas tanah2 negeri bangsa Johor yang dijual kepada Singapura, berapa luas pula yang dihadiahkan kepada sahabat karib kroni utama Syed Mokhtar Al Bukhori.

      Cuba periksa ada berapa sen duit Mahiadin dalam akaun bank beliau di Singapura.Beruk atas pokok pun boleh terjatuh jika tahu figure sebenarnya.

      1. ‘you ni, I seram laa..’ (ikut ape sajat kata )

        bermula dgn pengambilan ladang #mount-austin di plentong, pasir gudang, #mahiaddin ketika menjawatan #menteri- besar-johor sailang tanah2 dgn syed Mokhtar..

  5. Alamak…! Shit has hit the ceiling fan…!

  6. how deep is the shit going to be…

    apekah mereka ini akan dipanggil oleh #sprm utk mendapatkan keterangan kemudian kertas siasatan akan dikemukan pd pejabat AG utkj tindakan seterus nya..

    rakyat di jalanan curi 10 Rinngit kena masuk lokap ini kan menteri2 yg mengaku #melayu2-islam …

    amat memalukan negara dgn taraf menteri2 dan pemimpin2 sedemikian rupa..

    1. Kepada UMNO itu bukanlah rasuah. Tengku Adnan Celup Mansor yang terima wang dari Kayamas di mana itu wang tumbuk rusuk terus masuk ke akaun syarikat sendiri pun boleh lepas, atas hujah hakim al kaldaiye bahawa itu adalah “sumbangan politik”, inikan pula apabila diberitahu dalam kes KJ bahawa sogokan tersebut dibuat kepada Bahagian UMNO Rembau. Memang tak boleh sangkut la…

      Jika benar mahu membasmi rasuah, kena betulkan tiang gol dulu. Sebarang sumbangan untuk parti yang sedang MEMERINTAH hendaklah ditafsirkan sebagai RASUAH dan parti pemerintah tersebut tertakluk kepada tindakan undang2…barulah ada makna.

      Apa lu mau cerita…Ketua SPRM sendiri ada berjuta2 ringgit yang diragui dari mana punca datangnya. Bila terkantoi berdagang di pasaran saham, dia boleh menipu pula bahawa itu semua adek punya kerja……. sampai sekarang ada Perdana Menteri Mael Bera cakap apa2? Ellek…diam membisu seribu bahasa. Sebabnya hampir keseluruhan menteri Kabinet tedarah rasuah dan fail mereka ada dengan orang itu. Telor Menteri dalam genggaman Ketua SPRM. Nak basmi rasuah kena mulakan dari pejabat PM dulu la. Ketua Setiausaha Sulit PM (dulu cuma Kerani di Legal Firm Mael saja) dikhabarkan telah berjaya memungut berjuta-juta ringgit “cukai pintu”. Baru berapa bulan saja Mael jadi PM.

      Ini kira situasi vicious circle la nenek….nenek lari2 kat padang bermain dan berselingkoh dengan fiddu….balik rumah nenek tonggeng pada bangali supaya dia lupakan kisah nenek berselingkuh dengan pemain kabadi itu…kah kah kahhh

      Fiddunya=pemain kabadi

      1. Wowww.. Bravo Din Remos!

        Ha ha ha.. mmg hebat & terbaiklah (sebahagiannya) Bro…

        KAH KAH KAH KAH

        “Fiddunya=pemain kabadi”..!!!
        😀😃😄😆😅😂🤣
        “ET TU BRUTE”..!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.