KELUAR BERSATU DAN MASUK PBM, ZURAIDA SEKADAR MEMINDAHKAN ‘KUBUR POLITIKNYA’

Keputusan Zuraida Kamaruddin meninggalkan Bersatu dan menyertai Parti Bangsa Malaysia (PBM), selain tidak mengejutkan dan sudah dijangka, ia juga tidak menukar hakikat masa depannya yang sedia gelap kepada terang-benderang.

Ia turut tidak menukar imej politik dirinya yang dilabel pengkhianat sejak meninggalkan PKR kepada wanita srikandi berhati suci.

Apatah lagi, dalam Bersatu yang disertainya sebaik keluar PKR, beliau tidak terkecuali terpalit dengan masalah disiplin dengan tidak hadir mesyuarat sebanyak beberapa kali sehingga diberikan surat tunjuk sebab atas perlakuan buruknya itu.

Apakah pemimpin berimej pengkhianat dan tidak mengenang budi seperti itu mampu lagi menambat hati rakyat?

Realitinya, jika melalui PKR yang memberinya ruang membina nama pun dikhianatinya, kemudian lompatan ke dalam Bersatu yang membolehkannya mempunyai tempat bernaung sambil mengekalkan kedudukan dalam kerajaan juga tidak dihargai, penyertaan ke dalam PBM sama sekali tidak mengubah apa-apa tentang gambaran dirinya di mata umum.

Zuraida yang sekarang menjawat jawatan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi dan mungkin hilang jawatan kabinetnya itu tidak lama lagi, tetap dilihat sebagai politikus berwatak hitam yang teramat sukar untuk rakyat terus memberinya kemenangan, bukan saja di Ampang, malah di mana-mana juga kawasan yang dipilihnya untuk bertanding dalam PRU15 akan datang.

Sikap khianatnya itu akan terus diingati rakyat dan begitu mustahil rakyat mahu memberinya undi lagi yang jika itu dilakukan, bererti memungkinkannya berlaku khianat lagi.

Bak pesan orang tua-tua, anjing yang biasa menggigit tulang akan terus menjadikan tulang sebagai santapan untuk kekal kenyang.

Dengan itu, berdasarkan tinjauan serta dapatan secara umum bahawa sejak mengkhianati PKR bersama Azmin Ali dan gerombolan lainnya, beliau telah ditolak dan sukar untuk mengekalkan kerusi Ampang yang dimenanginya sejak beberapa penggal lalu, bahkan tidak jufa cerah di mana-mana kawasan yang lain, perkara itu tidak berubah pun dengan tindakannya menyertai PBM.

Sama ada kekal bersama Bersatu atau kini menyertai PBM, jika Zuraida memilih untuk bertanding lagi, yang menunggunya tidak lain melainkan hanyalah kekalahan.

Menyertai PBM dan meninggalkan Bersatu tidak mungkin meletakkan Zuraida mampu mengekalkan status dirinya sebagai Ahli Parlimen melalui parti barunya itu.

Kubur politiknya sudah tersedia setakat PRU15 saja.

Ertinya dengan keluar Bersatu dan menyertai PBM sebagaimana diumumkannya semalam, Zuraida sekadar berpindah kubur saja.

Dulu, kubur politiknya ialah Bersatu dan kini berpindah ke PBM – namun mati tetap mati. – ShahbudinHusin 27/05/2022.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 27 May 2022 — 12:13 pm
Subscribe
Notify of
guest

29 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
binance sign up
binance sign up
27 May 2023 12:08 pm

Thanks for shening. I read many of your blog posts, cool, your blog is very good. https://accounts.binance.com/en/register?ref=P9L9FQKY

lee
lee
30 May 2022 9:36 pm

Anonymous said… About YIP KUM FOOK, it is better to you are escape from the Kepong area because you were my good friend in the previous days until today YIP KUM FOOK better leave Kuala Lumpur area because someone to report to police and Sentul Police Station and Breakfield Police Station want you We know you make more mistakes but you can’t run away from the country’s laws, on last time you can solve problems with pay money to shut people-mouth up, but now it’s different, now is the age of technology like the internet I hope, you will understand… Read more »

zunnun
zunnun
28 May 2022 12:55 am

#isa anak mariam kerap berkata… jika kamu yakin, kamu blh mencampakan gunung ke dlm laut… lalu dgn sedemikian, masih disebut2kan oleh mereka2 selepAs nya, lalu kedengaran oleh muhammad anak aminah, utk mencari ape itu keyakinan yg dimaksudkan … bertahun2 bermunajat, akhir nya ‘melihat’ dari ‘teliga’ nya akan suara didepan nya, alangkah terperanjat akan muhammad di depan nya menunjukan diri… fakulti (malaikat) penglihatan nya terbuka luas dan faculti (malaikat) kata2 nya lalu mengikuti… segala faculti2 indera nya dlm realization, dlm kesedaran pengertian ape itu makna #keyakinan… ..bahawa #kepercayaan itu hanya #randomness sifat nya, sedangkan #keyakian itu memerlukan ‘keberanian’ utk nyatakan ‘certainty’… Read more »

zunnun
zunnun
28 May 2022 12:17 am

#mailsabri ketika ini masih di Jepun.. tapi kerajaan nya kini diwakili dgn 110 MP dan ‘Pembangkang’ yg dianggotai oleh #pH & #bN 110… apekah kerajaan #mail akan hilang keabsahan nya ? tidak sama sekali, tidak bergantung samada #zuraidah menyokong atau tidak, kerana CSA/MoU antara Kerajaan #mailsabri & #pH masih berkuat kuasa .. kestabilan politik semasa itu #paramount dan permasaalahan rakyat perlu diatasi… biarkan tikus2 politik tercari2 keserasian mereka utk survival, #pH diingatkan jgn sesekali dilihat sama jua ketrampilan mereka.. lain pula dgn #AyuhMalaysia.. dgn #nurul yg mengetuai, biar #pkr mengunakan nya utk meraih pengundi manakala #pkr terus stabilkan politik negara… Read more »

zunnun
zunnun
27 May 2022 11:53 pm

#zuraidah keluar #ppbm .. kemudian akan di ikuti oleh Xavier, pengikut2 setia yg melompat keluar bersama pd Feb 2020, dan akhir sekali di ikuti #assmin … tapi grand design ini terencat, menunggu2 keputusan pertandingan timb president #pkr antara #rafizi & #saifuddin.. survival #pkr bergantung arus dgn siape yg akan memenangi timb President #pkr, samada #rafizi atau #saifuddin.. let’s wait this coming #sunday and let’s wait apekah keputusan #mailsabri samada akan mengekalkan #zuraidah atau mengantikan Nya dgn calon yg akan diberikan oleh #ppbm.. dlm perkembangan yg sama, #omNO jua sedang mengadapai permasaalah lagi besar jika di bandingkan dgn #pkr…. samada akan… Read more »

zunnun
zunnun
27 May 2022 8:45 pm

the current ‘hits’ are climbing, dan kini blog #budi mampu menerima 7,000 kunjungan dlm sehari..

from the uninspiring < 3000 hits ..

the interests are coming back, dan diharapkan kunjungan bertambah hingga kembali ke 20,000 normality nya…

let's hope on the other front, #rafizi can make it to move the voters interest across the country…

..it will be #pH vs #bN, the grand design has no rationality and the government is failing in every front to bring back the country to its normality…

#AyuhRakyat
#AyuhMalaysia

#AyuhNurul, kurang2kan tangisan ..

zunnun
zunnun
27 May 2022 7:09 pm

‘.ada sesiape berani melintas pemikiran luar dari fikiran biasa bahawa..’ kini menampakan ‘obvious’ nya, bahawa #situa nyanyuk dlm perancangan terakhir nya, dgn ‘rule & divide’ nya.. di tangan kanan dgn #pujaWANG, #warisan, #muda cuba memecahkan #pH tapi hanya mampu di wakili oleh #muda setakat ini .. ..dan di tangan kiri nya, #pN & kluster menteri #omnO… manakala #hadi sedang berusaha ‘infiltrate’ #bN dgn #mua’FUCK’at pula.. grand design yg cuba di lakukan utk menegakan legasi terakhir nya dan terkhir, #zuraidah/#assmin perkasakan #pBm di sarawak pula.. serpihan2 ini bergerak dlm ‘camouflage’ yg ‘scattered; bertujuan utk melemahkan #pH & #bN yg dilihat ‘the… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 May 2022 5:34 pm

Kih kih kihhh

Abang Budin cakap…Zuraida akan tetap dilihat sebagai politikus berwatak hitam….
Hihihiii bukan saja watak politik dia hitam Budin…barangkali nonoknya pun hitam lebam….

Dulu bukan main kau orang sanjung dia. Ini semua salah bos kau orang juga la sehingga Zuraida mengkhianati PKR…Kalaulah Nuwar pandai tangani krisis Azmin vs Rafizi dulu ni, mungkin PKR kekal menjadi satu parti yang terkuat.

Anonymous
Anonymous
27 May 2022 7:20 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous/Jigit/Din Remos, kau tak layak nak refute analisa Budin. Kau pun taraf Pak Pacak sama dgn Et Brute. Tak perlu jadi Saintis Roket Sains pun nak baca permainan politik divide and rule Atok Saka yg membakar negara dan rakyat. Dan kencingkan dua cucu atas darat spt dlm montaj kempen promosi PH sebelum PRU14. Azmin, Zuraida dan geng2 Kartel telah lama buat kerja khianat semasa Anwar dalam penjara. Bila Azizah ambil alih Ketua Umum, mereka membelakangi Azizah. Bila Atok Saka dan Daim buat deal Konsensus PH dgn Anwar, mereka protes merajuk konon Atok Saka dah tua dan expired tetapi sebenarnya mereka… Read more »

Din Remos
Din Remos
28 May 2022 7:38 am
Reply to  Anonymous

Anon 7:20

Tak perlu bongkak memperlekehkan orang pun….Nak sokong Anwar silakan. Sapa yang nak sokong Tun M juga silakan…aku tak kisah langsung as I have written off both of them.

Janganlah jadi jumud hanya kerana taksub kepada sesaorang pemimpin.

zunnun
zunnun
27 May 2022 2:12 pm

..what the most embarrassing moments being #old ..

..unfolding the fallacies and stupidities by generations to come..

..amat dhaif melihat #perwaja steel menjadi usang dek tergiler2 dgn look east ..

apekah keturunan mangsa rogol tentera jepun ketika perang dunia 2, hingga menggigau mencari #root sampai ke jepun ?

Wau bule
Wau bule
27 May 2022 1:45 pm

Dahlah tua nyanyuk lagi
Dahlah tak laku tak relevan
Dahlah kata kubur mati
NAMUN MASIH A SPEAKER IN NIKKEI CONFERENCE….an irony

Dahlah penyodom dan dijel 2 kali
Perasaan malu tiada tolak tepi
Nasiblah jadi PM Tepi sampai mati
Formidable/strong retorik tak jadi

zunnun
zunnun
27 May 2022 2:02 pm
Reply to  Wau bule

#japanese last straw into #malaysia, struggling to stay relevant from an insight of a ‘senile & old’ redundant …

a fragile look east policy proven by the #chinese since..

kini selepas 24 tahun kegilaan nya, negara tak mampu utk ujudkan industri pemakan nya sendiri…

apekah konsep #Pengswastaan nya & #Malaysia Inc taraf nyanyuk seiring dgn nya..

Anonymous
Anonymous
27 May 2022 3:03 pm
Reply to  Wau bule

WTF big deal speaker at Nikkei? So are Hun Sen Cambodia and Hasima Bangladesh on the stage the old fart while enjoying joyride Japanese pre-summer. As to Atok Saka speech, it is a worn’t out past shelf-life Duracell that nobody in the world gives a shit to old prescriptions that one, he himself doesn’t care to walk the talk at home given his political animosities to everyone and two, used sodomy and state as a political weapon. Otw, why would one Sultan dared said that his is the kind that would burn the country and everyone down because of his… Read more »

Wau bule
Wau bule
27 May 2022 3:15 pm
Reply to  Anonymous

Compared to him you are nothing…..period

zunnun
zunnun
27 May 2022 5:05 pm
Reply to  Wau bule

you mean, he is beyond compared of his nyanyuk tua nya…period

Anonymous
Anonymous
27 May 2022 5:05 pm
Reply to  Wau bule

Lawyer fails in RM12.5mil summary judgment bid against Bersatu FMT Reporters – May 24, 2022 11:56 AM The High Court ordered lawyer Haniff Khatri Abdulla’s suit to proceed for a full trial from March 18 to 24, 2024. KUALA LUMPUR: The High Court has turned down lawyer Haniff Khatri Abdulla’s bid to obtain a summary judgment on the recovery of RM12.5 million in unpaid legal fees from Bersatu and its office bearers. Instead, judge Akhtar Tahir ordered the case to proceed for a full trial from March 18 to 24, 2024. Haniff told reporters that the court, in its ruling… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 May 2022 5:10 pm
Reply to  Anonymous

Pity Haniff Khatri and Yusof Rawther left dry and hanging by Atok Saka and Bersatu after he was doing bidding for Atok Saka’s conspiracy of Sodomy 3 Yusof Rawther against Anwar. Bersatu had contested to pay his RM12.5 million legal fees citing various reasons reported such as excessive for political party legal aid, presumed voluntary work by party member who got compensated as Chairman of PERDA and personal work for Atok Saka. The conspiracy using sodomy fix up through SD was to stop Anwar from contesting PRK PD to become MP and execute Konsensus PH as agreed by Atok Saka,… Read more »

zunnun
zunnun
27 May 2022 5:35 pm
Reply to  Anonymous

nope, khatri is currently pursing the case to court of the unpaid bill…

let’s see how the worms start crawling out of the can..

wau bule
wau bule
28 May 2022 7:44 am
Reply to  Anonymous

Bila Atok masuk jel?

Jika cakap kosong…STFU

By the way ex LNG is not me…..jgn jadi serkap jarang

zunnun
zunnun
27 May 2022 12:37 pm

#zuraidah telah mengucapkan penghargaan nya kpd #situanyanyuk kerana mengajar nya politik ‘buat2 lupa’ & ‘tidak mudah lupa’ selain pd #mahiadin yg mengajar nya politik #betrayal dan jua #mailsabri yg memberi nya kepercayaan pd ‘jawatan menteri’ seterus nya..

tapi fell short utk memberi penghargaan pd #anwar & #wawi yg memberi nya peluang dari kerja sebagai ‘market research executive’ kpd kerjaya politik dgn menjawat kedudukan dlm #pkr sebelum #anwar dipenjarakan ..

apekah dendam kesumat nya masih membara dgn keluarga #anwar..?

Wau bule
Wau bule
27 May 2022 1:36 pm
Reply to  zunnun

Pity you

zunnun
zunnun
27 May 2022 2:19 pm
Reply to  Wau bule

kesian ? kesian ! kesian…

..pd #situa, keseorangan terkapai mencari political survival masa depan utk anak2 nya…

dek tergiler2 berkuasa dgn ‘rule & divide” nya, kini anak yg mewarisi #pujaWANG nya, muda2 lagi dah membawa penyakit ‘tidak mudah lupa’ dari #situa nya..

zunnun
zunnun
27 May 2022 12:22 pm

permainan politik #assmin dgn mengunakan #pBm utk memastikan #sibingai ini masih relevant dimata #mailsabri pula setelah melihat #mahiadin tak ubah satu mayat politik sj…

#assmin dgn bingai2 nya akan beralih selera politik dari #bersatu kpd #omNO yg ‘diketuai’ oleh #mailsabri..

fallacy #assmin yg perlu dibicara, apekah #assmin & #zuraidah mampu memenangi kerusi parlimen #gombak & #ampang…

..dan apekah #omNO yg berkemungkinan masih di ketuai oleh #zahid blh menerima pengkianat2 yg mengkianati #pkr, #pH & #bersatu ini..

zunnun
zunnun
27 May 2022 11:54 am

umum tahu, pemain utama belakang penubuhan #pBm tak lain, #assmin..

maka bila ‘sec gen’ #pBm, #hiswan memberitahu bahawa ada ramai lagi MP2 kerajaan yg akan turut menyertai #zuraidah…

..tidak hairan #katak2 yg melompat bersama #assmin dari #pkr yg dimaksudkan oleh #hiswan

apekah #assmin yg akan mengetuai #pBm akhir nya ?

zunnun
zunnun
27 May 2022 11:44 am

dgn pemergian #zuraidah dari #bersatu, maka quote menteri #bersatu kekurang satu..

siape di antara kalangan #bersatu yg akan di naik taraf sebagai menteri/timb menteri mengisi kekosongan yg ditinggalkan oleh #zuraidah..

apekah #fayhsal dinaikan menteri penuh sebagai balasan membuka rahsia #najib berbini baru ?

zunnun
zunnun
27 May 2022 11:06 am

ape kah #budin maksud kan kubur sebenar utk disemadikan #zuraidah dgn menyertai #pujaWANG ..

sj ingin bertanya, mungkin ada ahli2 #pujaWANG yg blh memberi penjelasan..

zunnun
zunnun
27 May 2022 11:03 am

mengape #zuraidah tidak memilih #pujaWANG utk meneruskan agenda politik ‘rule & divide’ #situa nyanyuk ?

#pkr & #pH telah menuntup pintu mereka pd #zuriadah, tapi #situa dgn 4 ahli2 tua nya mengalu2kan #zuraidah ‘to add on the number’..

bukan kah #zuraidah telah di ‘re-educate’ oleh #situa ?

Wau bule
Wau bule
27 May 2022 10:36 am

Hope YDPA acts accordingly