SELANGOR, PERAK PENENTU NASIB RAFIZI DAN SAIFUDDIN

Pemilihan PKR yang bermula pada 13 Mei lalu menyaksikan hanya lapan peratus anggota parti keluar mengundi, sekali gus menjadikan Selangor dan Perak yang akan mengadakan pemilihan hari ini sebagai tumpuan.

Seramai 331,922 ahli PKR di Selangor hari ini layak memilih kepimpinan baru parti itu secara fizikal di kesemua 22 cabang PKR.

Di Perak, seramai 81,869 ahli PKR di negeri itu akan mengundi secara fizikal di 24 cabang.

Selain mencatatkan jumlah anggota tertinggi, Selangor juga mempunyai 30,621 anggota yang layak mengundi secara atas talian.

Menurut satu sumber parti, Selangor dan Perak kini menjadi tumpuan susulan jumlah peratusan keluar mengundi yang rendah selepas pemilihan fizikal di 10 negeri.

“Selepas lapan hari, jumlah yang keluar mengundi hanya lapan peratus sahaja. Ini termasuk pemilihan atas talian (Online-Voting) di mana seramai 67,419 ahli parti itu telah mengundi melalui aplikasi ADIL sejak 18 Mei hingga semalam,” katanya.

Sumber berkata pemilihan di Selangor dan Perak juga akan menyaksikan pusingan terakhir bagi kempen Saifuddin Nasution Ismail dan Rafizi Ramli yang bersaing bagi merebut jawatan timbalan presiden PKR sebelum pemilihan berakhir esok.

Menurut satu lagi sumber, Saifuddin kini sedang mendahului di Selangor dengan menguasai sekurang-kurangnya 17 daripada 22 cabang.

Bagaimanapun dia tidak menolak kemungkinan Rafizi masih mampu memberi saingan kepada Saifuddin di negeri itu.

Sementara itu, katanya, Rafizi mampu membuat kejutan di Perak.

PKR Perak sebelum ini dipengerusikan oleh seteru politik Rafizi dalam PKR, Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak.

Menurut sumber berkenaan, daripada 24 cabang PKR di Perak, sembilan cabang dimenangi Rafizi tanpa bertanding dengan enam daripadanya memberikan sokongan terbuka kepada bekas naib presiden PKR itu.

“Dua cabang mengambil pendirian 50-50, manakala hanya satu calon ketua cabang yang menang tanpa bertanding di Perak menyatakan sokongan kepada Saifuddin.

“Selain itu, 24 calon yang bertanding bagi jawatan ketua cabang di 15 cabang berpihak kepada Rafizi, sementara tujuh calon jawatan ketua cabang sokong Saifuddin dan tiga lain mengambil pendirian terbuka atau 50-50,” katanya.

Selain Perak, Sarawak dan Sabah juga mengadakan pemilihan secara fizikal pada Ahad ini.

Keputusan bagi semua jawatan dijangka akan diumumkan oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) dalam masa 24 jam selepas tamat pemilihan bagi semua jawatan dipertandingkan.

Sumber – https://m.malaysiakini.com/news/621895

Updated: 22 May 2022 — 8:10 am

18 Comments

Add a Comment
  1. “Harap-harap cikgu Murni aku yang menang…”, kata Haji Bakhil. Namun di sudut kamar usang, seorang nenek tua sedang mengkelebet sesuatu yang amat buruk rupanya…bersimpul berselirat kedut seribu macam getah sekerap yang terbiar sekian lama…..sungguh menjijikkan….

    Berdasarkan peratusan keluar mengundi yang amat rendah di kalangan ahli PKR….ternyata ramai ahli yang sudah keletihan akibat terlalu banyak berpolitik. Yang belum letih dan masih mengharap untuk menjadi PM adalah abam Nuwar. Semoga tercapai hasrat sebelum menutup mata.

    1. HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
      Nenek “Ed tu Brute”, dah tak lagi bersuara nyaring
      Kini si tua tu dh jarang masuk, wlau dulu tu sering
      Takda lagi kataΒ² Shakespeare yg dia dpt nak iring
      Betina itu kini bagaikan anjing tua yg patah taring
      Maklum lah tua kerepot puki menopos dan kering
      Bulu puki habis putih berserabut mcm putu piring
      Bibir puki dan bijik kelentit, dah serupa kulit jering
      Agak nya kini di sisi Bg Ali si tua iblis itu terbaring
      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      KAH KAH KAH

  2. #morality & #legality..

    manusia memerlukan #determinant/penentuan utk menjaga agar suasana harmoni dikalangan keluarga, masyarakat, negara dan hubungan antarabangsa..

    malah segala kehidupan memerlukan sedemikian #dari suasana #random kpd #predictory..

    ..kemudian manusia mengubal #determinant memastikan #akhlak jua dimasukan brsama..

    lalu lahir #moral-code, agar manusia dlm suasana harmoni dari segi kehidupan dan perhubungan antara merka..

    tapi

    ..manusia tidak berhenti di situ, mengubal pula #moral-code utk satu bentuk #determinant berdasarkan kepercayaan, antara manusia dgn #tuhan mereka …

    asas ini lahir dari risalah2 mengaitkan #messagers/#revealers yg berjaya menemui #tuhan mereka..

    di sini berlaku ‘clashes’ utk menegakan #humanity/#kemanusian sesama mereka..

    ..berdasarkan 2 kuasa #determinant, manusia/manusia dan manusia/tuhan pula…

    ‘extremist’ dgn kepercayaan mereka melakukan kerosakan dgn mengunakan kesempadanan #determinant manusia/tuhan mereka dipaksa pd pakai pula pd hubungan manusia/manusia…

    yg dilakukan terdahulu oleh #kawarij, hijaz ke kufa dan terbaru di mengulangi lagi di levant dgn nama baru, #da-ish pula, mengemparkan muslim sedunia…

    ramai yg tergiler2 bersama mereka, dan tidak kurang dari negara dan negara2 jiran tertangga..

    keengganan mengikut mereka, sedemikian dilabel sebagai #sekular oleh pengamal2 mereka, malah hingga kafir mengafir seperti mana berlaku oleh pengamal pendeta bernama #hadi melalui fahaman extremist amanat serba bingai nya…. ..

    ..memegang doktrine, ‘kepercayaan’ aspek manusia/tuhan bukan suku-suku tapi keseluruhan pd manusia/manusia juga..

    extremist2 #3-Suku ini kini merebak dlm pemikiran pengamal2 di negara

    hanya yg perlu diketahui, ‘fallacy’ dari fahaman sedemikian terbit bila tidak melihat #tuhan merangkumi segala kehidupan yg ada…

    kegagalan melihat,

    ..#tuhan dlm setiap #insan manusia, berasaskan bahawa kehidupan itu empunya #tuhan dgn kesemestaan Nya, keinginan Nya lalu berlaku kejadian Perjalanan Nya Yg mengambil 6 Masa ..

    ..dari kegagalan melihat manusia mengandungi #ketuhanan yg #tuhan inginkan, mengakibatkan berlaku satu bentuk ‘redundancy’ bila meletakan #determinant manusia/tuhan pd manusia/manusia…

    keadaan ini menjadi ‘hallmark’, dari dulu kala lagi, memberi peluang pd pendeta2 berkuasa dgn ‘kepercayaan’ mereka pd manusia…

    ..kebenaran pasti terungkai bila manusia mula mengetahui bahawa #jasad dan #roh itu sentiasa dlm ‘persamaan’, proces persamaan terbit dari ‘innate intelligence’, melakukan DNA Sequencing Nya, dlm setiap kehidupan Manusia..

    tiada ruang utk mengatakan berlaku ‘sekularisma’, sedangkan #tuhan tidak sesaat pun terpisah dari manusia, dan manusia tidak mampu memisahkan #tuhan sesaat pun dlm kehidupan mereka..

    .. malah #Tuhan Yg Maha mengetahui tidak memerlukan manusia utk membuat penentuan kaitan Nya dgn Kesempurnaan Kejadian Manusia Nya..

    ..cukup sekadar manusia menegakan garis kesempadanan antara hubungan manusia dgn manusia sj…

    jgn pula dua lautan dipaksa melampaui batasan kesempadanan kedua2 nya..

    tidak perlu #moral-code yg belenggukan & melampaui manusia/manusia dgn memaksa pakaian dijadikan bahan pula..

    keghairahan #melayu2isle dgn ‘bangsa’ sebagai #determinant kini merebak pd pakaian di negara….

    masih berlegar fahaman #da-ish di kalangan civil servant di negara..

  3. apekah dgn memulakan kepercayaan terletak pd pakaian, #melayu2isle bersedia utk menghitung kos ‘consequence’ ..

    bahaw #emosi dipuaskan dgn berpakaian sedemikian dan bergelora jika tidak mengikuti nya..

    bahawa #prasangka sedemikian tuntutan agama ?

    kewarasan fikiran & ketenangan hati itu yg membezakan manusia & haiwan..

    jauh sekali terletak pd pakaian…

    ‘tutup kepala hingga ke dada’..

    agar kewarasan yg terbit di kepala menenangkan denyupan di dada..

    ngape terlalu ringkas dgn memilih ukuran pakaian sj..

  4. keputusan siapa menang rafizi @ saifudin belum muktamat lagi

    YANG PASTI KEJORA TEWAS TERSEMBAM KEPADA GENG PANJI HITAM

    DAH TAK KLUAR-KLUAR LAGI…HU..HU

    1. ..#anjing dah mula membelek2 bayang nya..

      elak jadikan diri musuh sendiri..

      1. tapi jika keinginan utk menjenamakan diri haiwan, jgn teragak2 melakukan ape yg haiwan buat..

  5. mentality kakitangan kerajaan kini mencetuskan satu ‘controversy’ terbaru mengenai mereka berkehendakan yg dtg mengunjung perlu akur dgn ‘dress-code’ yg melambangkan #moral-code..

    tidak blh pengunjung mengunakan skirt paras lutut utk memasuki premise kerajaan..

    .. dgn sedemikian, baik jika pengunjung memakai jubah & serban selain sandal selain jilbab & hijab …

    kini kepercayaan agama menyular pd pakaian pula…

    the kingdom of God lies di Arash & Kursi Nya, memadai sj berpakaian agar menutup keMALUan diri sj..

    apekah #melayu2isle kini meletakan ‘kepercayaan’ pd pakaian pula selain bangsa ?

    lalu berkata muhammad pd para2 sahabat nya, supaya menunggu kedatangan pengunjung yg mana malaikat2 di langit, tertunggu kedatangan nya..

    tidak ketahui akan mereka, yg datang itu hamba yg serba dhaif pakaian nya, hingga mereka tidak sesekali menduga #keyakinan nya..

  6. keperluan ape #tuhan jadikan #manusia hingga #bumi terpaksa bersuara, bahawa manusia akan byak membawa kerosakan pd nya….

    …Maha Mengetahui…

    ..lalu #azazil dijadikan asas #entropy, menujudkan #randomness dlm menyusun mengatur #certainty/#kepastian utk manusia membuat pilihan..

    ..#randomness sedemikian, manusia diberi ujian mencari penyelesaian melakukan #predictability..

    kehidupan haiwan2 & tanaman2 sedar dgn kemungkinan2 sedemikian rupa, sentiasa tercari2 ‘certainity’ dlm lautan ‘randomness’ utk menjanakan kehidupan ..

    ..tapi lain pula bagi manusia, #azazil dijadikan asas ukurun moral-code pendurhakaan ..

    agar insan #ketuhanan, #roh, perlu di panggil kembali setelah menjayakan melakukan #certainty dlm lautan #randomness ilmu nya..

    dari manusia, #tuhan melihat keindahan alam nya, tapi #bumi hilang tahap kesabaran nya, melihat manusia asyik tak habis2 berperang sesama sendiri selain memusnahkan biodiversity sediada nya ..

    ..terperangkap dlm lautan #randomness utk membuat pilihan..

    ..dan dgn ‘immerse’ peluang2 yg ada, lalu terperangkap utk kepentingan diri..

  7. #rafizi jelas dilihat byak bersuara utk menyampaikan #idea bagaimana #pkr patut merencanakan strategy perang nya..

    apekah sedemikian baik, dgn menyerlahkan #idea diketahui oleh semua…?

    bila bersaing, baik berdiam dan di lihat #lemah oleh #lawan, tapi lain pula dgn #rafizi, ‘peperangan’ nya telah dimulakan dgn pertanding merebut timb president permulaan strategy nya..

    kelemahan #rafizi, dgn tiada sumber utk menjana #idea peperangan nya memerlukan penghulur2 dan ‘saifudin & #amirudin shari’ mampu ‘memberi’..

    ..jika pertanding dalaman #pkr membawa pd ‘foresaking’ #lawan, maka #rafizi telah membina tembok2 penjarakan diri sendiri …

    #musuh sebenar bukan sesekali diluar tapi didalam diri…

    ..dari dalam diri yg mengambarkan #musuh & #lawan..

  8. Apabila kita bercakap tentang parti PKR maka isu panas ketika ini siapa diantara Rafizi dan Saifuddin yang layak jadi timbalan presiden parti PKR 2022-2025. Pilihanraya parti yang dilihat tergesa-gesa itu menarik perhatian pemimpin parti lain.

    Jika barisan kepimpinan parti PKR sebelum ini berubah dengan muncul nya Rafizi bermakna lanskap politik tanah air juga berubah. UMNO baru tidak boleh mendabik dada bahawa mereka mampu menipu pengundi dan berjaya dengan mudah mendapat kemenangan 2/3 majoriti dalam parlimen. Pertembungan slogan β€œLAWAN TETAP LAWAN” dalam kempen pasti sengit.

    Tapi jika Rafizi berjaya ditenggelamkan oleh pengundi PKR disebabkan mereka bangang, atau terpengaruh dengan hasutan atau terima rasuah seperti yang pernah mereka terima dari Azmin, Zuraidah, maka tiada siapa boleh dipersalahkan malah semua pihak mesti memberi peluang kepada Saifuddin menjadi ketua perang untuk kali ke enam sehingga ke pilihanraya umum ke-15. Dan bersedia menerima hasil dari sokongan tersebut.

    Sebenarnya ramai ahli politik gabungan kerajaan termasuk gabungan PH iaitu Amanah mengharapkan Saifuddin menang dalam pemilihan jawatan timbalan presiden PKR. Ini kerana mereka sudah serasi berunding dengan sesiapa saja untuk bina khemah besar. Musuh politik PKR amat faham dan tahu kelemahan Saifuddin bahawa beliau tidak ada idea membina imej parti lebih berwibawa dan dihormati. Cuma pandai membodek dan petah berkata-kata ketika berceramah. Parti PKR menjadi parti sampah dalam pilihanraya negeri…dia buat muka selamba saja. Inilah yang kita nampak.

    Apakah Saifuddin perlu dipersalahkan diatas kegagalan itu ? Tidak…beliau tidak boleh dipersalahkan. Ahli parti perlu mengajar beliau cara menjadi ketua perang yang berketrampilan, berwibawa, berwawasan. Bukan sokong dia jadi pembodek presiden no.1.

  9. #manusia am nya, #melayu2 khas nya..

    apekah #agama itu ‘kepercayaan’ utk mengutip upah, ‘upah pahala’..

    lalu ‘agama’ dijadikan cara kehidupan utk sedemikian, satu perniagaan utk mendapatkan keuntungan..

    agar di’dunia’ senang dan di ‘akhirat’ pun senang..

    apekah kepercayaan sedemikian satu kebenaran..?

    cuba2 renungkan..

    #tuhan dan #ketuhanan Nya yg melintasi 6 Masa utk menyatakan #Bathin Nya lalu #Zahir sebagai #Insan pd Manusia…

    apekah Manusia mampu serahkan #Insan bersatu kembali pd #Tuhan mereka ?

    apekah kekayaan ‘Upah Pahala’ yg Menjaminkan atau Mengenali Nya yg membantu Penyerahan tersebut…

    apekah ‘upah pahala’ diasaskan dgn pengertian & kebenaran cinta atau ‘upah pahala’ berdasarkan ketakutan azab Nya..

    yg bersatu dgn #tuhan saat berpisah dgn ‘dunia’ #jasad atau #ketuhanan Nya, #roh…

    kerana #roh itu urusan Nya, segala Kehidupan diUrus oleh nya..

    apekah #ambassador yg malaysia lantik ke indonesia, #melayu yg serba giler gagal menguruskan lidah & bingai nya…

    ape kah #ambassador manusia, #roh dihantar oleh #tuhan, taraf sama dgn #ambassador #tajuddin yg dimahsurkan oleh #mailsabri, #tuan nya ?

  10. #cinta, itu memuaskan ‘dunia’ #emosi & #prasangka diri ..

    ..gadis & teruna ‘cinta mencintai’ berdasarkan nilai2 #emosi & #prasangka yg menyelubungi #diri2..

    jika gagal utk melakukan compromise, berpisah & berperang antara kedua nya..

    ..peperangan yg mengakibatkan detik2 #consequence seterus nya, dan Emilia kini merasai akan nya dari bekas suami..

    negara kini berhadapan ‘peperangan dunia’ #emosi & #prasangka oleh tikus2 politik bersama penyokong2 warga mereka..

    ‘dunia’ yg manusia bina sentiasa berhadapan ‘peperangan’, maka nya #berdoa itu utk memohon perlindungan dari ‘dunia’ yg memerangkap kerana tersalah bina…

    bila tiba kebinasaan pd ‘dunia’ segala #emosi & #prasangka diri, kiamat yg menanti…

    apekah ‘dunia’ sedemikian yg akan dipersembahkan pd #tuhan bercanggah dgn ‘covenant’ yg di perjanjikan sebelum ini…

    apekah segala kekayaan, pangkat kedudukan & keistimewaan yg dibina mengisi kehidupan ‘dunia’ seiring dgn akad perjanjian #tuhan & #ketuhanan Nya..

    saban hari, berkali2 memberi ikrar ucapan, tapi #islam hanya hiasan dan produk jualan sj…

    amat sedih melihat #melayu2 mengaku #islam tapi jauh sekali menunjuk kasih sayang #Nya..

    amat malu melihat #melayu2 mengaku #islam tapi jauh sekali menunjukan kehalusan kekuasaan #Nya..

    pemimpin2 #melayu leka berkasih sayang dgn diri, keluarga & kroni2,
    hingga menyalah gunakan kuasa yg dipinjamkan sementara sj..

    tapi, jika #tuhan berikan sedikit ‘cinta’ #Nya pd manusia, mengalir2 air mata kebinasaan merasai cinta yg kekal abadi..

    ..sia2 tujuan dijadikan manusia, asyik dlm kemabukan bercinta pula..

    di tangan kanan satu keadaan yg ‘extreme’ dan di tangan kiri satu keadaan yg terlalu ‘leka’..

    maka tunjukan kemanusian & kehalusan dan memimpin dgn penuh hikmah..

    Ayuh #Melayu, tidak hilang #Melayu di ‘Dunia’..

  11. Firdaus Wong Pengamal Seks Luar Tabiee ala Azmin Semburit

    Clickbait tajuk kuliah maghrib berunsur lucah oleh youtuber UAI sudah hilang dari medsos.

    Ustaz2 nak melucah pasal kemaluan bini kini perlu guna telegram atau whatsapp.

  12. Firdaus Wong Pengarah Film Lucah Gay Azmin VS Haziq

    Subsidi petrol bersasar terus ke lubang dubur Azmin Ali Semburit akan dilaksanakan tidak lama lagi.

  13. Din Remos21 May 2022 at 11:07 am

    Kemon Budin…

    Janganlah naive sangat. Juga tidak perlu mengeluarkan ayat yang semata-mata bertujuan untuk menyedapkan hati sendiri.

    Satu dunia sudah tahu yang Najib telah mencuri duit rakyat Malaysia berbilion ringgit jumlahnya. Ada nampak tanda2 penyokong2 tegar bosskurrr menjauhkan diri….makin menjadi-jadi sokongan mereka ada laa. Sebabnya, di kalangan masyarakat kita masih ramai penyangak, pelahap dan haprak . Apabila mereka tahu Najib menyorok duit yang banyak di sana sini…mereka semakin mahu mendekatinya untuk menumpang laba hasil rompakan. Lokman Adam tu contohnya bukanlah bodoh bingai seperti NENEK TN. Beliau mendokong Najib dengan harapan bosskurrr akan Najib memberi imbuhan lumayan untuk meneruskan hidupnya….halal haram sumbernya belakang kira.

    Pencuri, penyamun, orang jahat, Tuhan atau nabi palsu pun tetap akan ada pengikut setia. Justru…Zahid yang banyak duit tentu saja mempunyai ramai ahli UMNO yang akan terus mengikutnya. Karna itu chief penyangak telah berfirman CASH IS KING.

    Reply

    1. πŸ˜…

      Lokman Adam tu contohnya bukanlah bodoh bingai seperti…(dot dot dot)…

      πŸ˜‚πŸ€£

      Kah kah kah

  14. making the impossible, possible..

    mengintai2 #bintang di langit
    dijadikan hantaran, syarat utk jawatan..

    ..keSEDARan ‘semasa’ ahli2 yg menyelubungi #pkr mmbuat penentuan..

    ‘berperang’ tapi dana yg diperlukan di tangan #amiruddin shaari..

    jika kekalahan yg mengakhiri yg dihajati oleh #rafizi, teruskan perjuangkan #idea bersama #nurul yg bertemakan #AyuhMalaysia..

    sedemikian jua, #saifuddin, jika keadaan tidak berpihak pd nya, perkasakan pentabiran dalaman #pkr and bantu #rafizi mengerakan ‘war-room utk mulakan peperangan ..

    berperang dgn ‘siape’ ?

    reset the political quandaries, face the people & nation as another front, with an offer..

    semoga seiring & sekata dlm kamalat #Ilmu #NYa..

Leave a Reply

Your email address will not be published.