DEBAT HANYA MEMUDARKAN LAGI LALUAN NAJIB UNTUK CITA2 KEMBALI BERKUASA

Walau tidak pernah diungkapkan dengan kata-kata, mereka yang faham politik tentu sedar bahawa Najib Razak memang bercita-cita ingin kembali lagi sebagai Perdana Menteri.

Meski tampak mustahil untuk beliau memintas Ismail Sabri Yaakob yang telah dinamakan sebagai calon Perdana Menteri bagi BN menghadapi PRU15 akan datang, tambahan lagi berderet kes mahkamah melibatkan dirinya masih belum selesai di sebalik pendengaran rayuan akhir berkaitan SRC International ditetapkan 15 Ogos depan, paling mungkin fokus Najib memburu impiannya itu ialah pada PRU16.

Keaktifan Najib menonjolkan diri, disertai dengan ruang yang sentiasa dibuka oleh Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi terhadap belas Perdana Menteri itu, adalah mudah difahami ia tidak lain merupakan laluan untuk beliau kembali ke puncak kuasa.

Jika Tun Mahathir Mohamad berjaya menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali melalui parti yang berbeza, Najib pastinya mahu mencipta sejarah yang sama, tetapi tidak lari daripada UMNO.

Antara sebab Najib setuju berdebat dengan Anwar ialah untuk menunjukkan dirinya masih relevan, meski beliau tidak pernah berada di mana-mana pentas debat sebelum ini, malah ketika menjadi Perdana Menteri dulu tidak segan-segan mengatakan berdebat bukanlah budaya di negara kita.

Dengan menunjukkan dirinya kini berani berdebat, Najib sebenarnya hanya ingin memperlihatkan beliau kini memiliki kebolehan yang pelbagai serta masih mampu memimpin negara.

Lantaran itu, sebaik habis berdebat dan ketika berjumpa penyokongnya di PWTC, Najib terus bercakap mengenai PRU15 dan keperluan UMNO mesti menang dalam pilihan raya tersebut.

Menjangkakan kesnya juga akan mudah selesai atau boleh diselesaikan jika UMNO menang PRU15, sasaran Najib untuk dirinya ialah PRU16 akan datang.

Tetapi, jika Najib merasakan debatnya dengan Anwar itu berjaya meletakkannya terus relevan, di samping melonjakkan lagi kerelevannya, ia barangkali suatu pertimbangan yang tidak tepat.

Selain dikira tidak begitu berjaya berbanding Anwar kerana beberapa hujahnya dipatahkan oleh Ketua Pembangkang, seterusnya menjadi persendaan berterusan di media sosial, penampilan Najib dalam debat itu juga menyerlahkan ketakutan rakyat berkenaan gaya kepimpinannya.

Dengan mengemukakan idea agar Petronas ditampilkan untuk menyelamat Sapura Energy, Najib terlihat mempunyai kecenderungan yang ketara untuk menjarah dana hasil minyak negara untuk suntikan bailout bagi menyelamatkan syarikat-syarikat tertentu.

Kalau ketika PH berkuasa dulu beliau menempelak perkara itu, sekarang ternampak keinginannya langsung tidak berbeza.

Najib, melalui debat itu turut lebih menampakkan dirinya, jika kembali berkuasa, langsung tidak berbeza dengan eranya yang gagal sebelum ini sehingga menyebabkan UMNO dan BN ditolak rakyat pada 2018 lalu.

Kecenderungan mengamalkan cash is king dan membesarkan kek dengan tujuan pengagihan terus dikawal melalui elit kuasa memperlihatkan bakal tiada perubahan kepada negara ini melalui kemunculannya buat kali kedua nanti.

Rakyat yang boleh berfikir tidak mungkin membenarkan negara ini dibawa berundur ke belakang sekali lagi melalui cara yang sebegitu.

Harapan Najib untuk kembali berkuasa melalui penampilan debatnya dengan Anwar bukan saja tidak terserlah, malah memudarkan lagi laluan perjalanannya itu.

Sebaliknya, debat itu kekal menampilkan aura serta kelebihan Anwar yang jauh lebih relevan berbanding Najib. – ShahbudinHusin 14/05/2022.

Updated: 14 May 2022 — 7:47 am

28 Comments

Add a Comment
  1. This YIP KUM FOOK forced the Buddhist monk out of the temple and locked the Temple gate, then he also called the police to arrest the monk in the temple and he called his thugs to come harass the monk as well

    Now many know about YIP KUM FOOK and what he did before, a lot he cheated in Kepong area, he will suffer relentlessly in his life, and the next time he dies, his family generation will carry on his bad karma

    YIP KUM FOOK is a lawyer but his character and attitude are not like a lawyer because he can deceive various people and do bad things without embarrassing people, everyone knows you are not a law student, you pay money to get a certificate, if you are a true lawyer you have to understand the law

    When we got to know him in Taman Ehsan in 1989, that time we opened the official SAMNAK SAMBODHI and he was the MCA chairman in Taman Daya, Kepong, and also a business as a furniture shop, he was not the founder of SAMNAK SAMBODHI and also he was not a committee member of the SAMNAK SAMBODHI, also he was not a lawyer at that time

    Now the life of his drama will be open to the public to know, he will cannot close in what he did before, in one day it will open all .. at that time, he will suffer and vibrate for a lifetime

    Next time he must answer the Buddhist devotees because Buddhists will ask the question of where the Temple money is lost, Ms. Lim was appointed president of the SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur

    Share by Ah Thong, Taman Ehsan

  2. I dⲟ ɑccept as true with all of the concepts yoᥙ’ve offered to your poѕt.
    They’re verу convincing and will certainly worҝ. Nonetheless,
    the posts are too quick for noviceѕ. Could you please lengthen them a little from subsequent time?
    Thank you for the post.

  3. #kebenaran akan membebaskan kita dari belenggu prasangka…’

    tapi bagaimana kita ketahui bebas dari nya…

    jgn gusar, jgn kecewa, jgn resah gulana..

    tidak perlu ada yg datangi memberitahu, bukan kah #tuhan sentiasa ada…

    panggil nama #Nya, berdiam #diri seketika, jika betul memanggil nama rahsia #Nya, jgn terkejuk, mendengar bisikan di telinga, cukup utk memberi #keyakinan ape yg terfikir di dada…

    ngape pula di dada? pengakhir perjalanan #nafas, tiba2 jantung terkesan dari #Nya..

  4. Firdaus Wong Pengedar Film Lucah USD2.6 Billion

    RM 4.40 = USD 1.00

    Hari Raya yang suram. Semua mau kek ekonomi yang ditinggalkan oleh Jho Low & Rohana Rozhan.

    1. punters are taking pot shots, to see BNM Intervention..

      setiap pembelian Wang #Asing, Speculation sedang berlaku..

      setiap kali menerima Wang #Asing, Manipulation sedang menunggu..

      mampukah BNM shore the Ringgit ?

      jika tiada Intervention, Ringgit akan menghadapi Market Force

      jika berlaku Intervention, apekah BNM mempunyai reserve mencukupi..

      the worst baru bermula..

  5. ‘sesunggohnya manusia sentiasa dlm kelalaian..’

    tidak kah manusia ketahui ape yg berlaku pd diri hanya kecil sj jika dibandingkan dgn ape yg manusia melakukan ‘respond’ kmudian nya..

    apekah dengan membunuh #aminah tidak mencukupi hingga memaksa pula meletupkan jasad nya agar kesan bayi dlm kandungan berkecai sama..?

    apekah tak puas dgn menghalau #anwar keluar dari #omNO, di’fabricate’ pula dgn pertuduhan selain ditangkap dan dipukul..

  6. nyanyian tiar ramon mendewakan #bunga nirwana, amat menghayatkan dgn rentak lingo ala mexicana nya..

    ..dua ayat yg menyembunyikan rahsia #Nya..

    “Tempatmu jauh dlm khayal
    Rupa Mu Indah tak Terlukis”

    #Sipencinta bukan berkhayal kerana tempat #Nya ada pd Diri..
    #siPencinta melihat Wajah Diri #Nya lalu melukis #keindahan #Nya

    #sipencinta berkasih sayang dgn diri terperi #Nya…

    Persetubuhan Yg Kekal Abadi …

  7. blh kah manusia ‘#rewind MASA’..

    lalu keadapan manusia dirikan Mahkamah agar masa yg membawa peristiwa2 berlalu dapat di terokai kembali, dipelajari dan memberi nilai credit/debit pd pelaku2…

    tapi perlukan manusia memperingati peristiwa2 yg berlalu agar dgn melakukan #rewinding membolehkan mereka2 melakukan #resetting keadaan seMASA..

    ape kah pd setiap bulan Febuary, #Arumugan akan sentiasa mengingati Peristiwa Yg Menghayati Sekumtum Mawar Merah Nya..? kegagalan nya bercinta kisah dek terkena duri..

  8. ..bila manusia berhadapan dgn #kemarahan & kebrontakan, akan ada yg perlu dikorbankan utk meredakan perasaan sedemikian…

    apekah #anwar diperlakukan sebagitu hina dan zalim dgn pertuduhan liwat dgn tilam diusang sana sini, dan yg amat menyedihkan bangunan tivoli ketika itu, masih belum lagi dibina..

    apekah #kegilaan sedemikian perlu diulangi ? apekah kepimpinan sedemikian perlu juga diterima dan diberi ?

    bagaimana pula dgn sibingai yg menahan berak nya beberapa hari agar sperma tertuduh masih berjoget2 dlm #jubor nya ?

    antara #situa nyanyuk dgn #sipenyamun tersohor sedunia, kini terpaksa ‘buat2 lupa’ terhadap ape yg dilakukan terhadap mangsa2 mereka..

  9. perlukan manusia menghayati #kepercayaan mereka ?

    masakan tidak, tapi jgn pula duduk lama dgn nya, kerana ape yg mereka percayai itu satu #kepercayaan sj..

    bagi mereka yg tidak mempercayai ape yg kaum lain percayai, jua satu #kepercayaan juga…

    ‘…#agama mu #agamu mu, agama #aku agama #aku

    Rukun #Iman memerlukan kaum #kenabian muhammad anak aminah berpegang pd #kepercayaan sj…

    ..agar dgn #kepercayaan yg mereka pupuk dapat membina #keyakian pula…

    beza kedua nya amat ketara, perbezaan yg menghidar dari permusuhan sesama mereka…

    #keyakinan bahawa #Manusia semua membawa #Wajah2 Kesemestaan Nya…

    ..dari #Tuhan Yg Satu Yg diperbanyakan atas #kepercayaan mereka semua….

    maka nya, elak tergiler2 dgn istilah #melayu2isle yg kiat diperdagangkan oleh lebai2 yg kuat dalih dan berhelah mereka…

  10. #Jokowi sedang giat membawa pembaharuan pd #indonesia..

    sepertimana #situa nyanyuk ketika pemerintahan yg selama 22 tahun…

    ape yg akan berlaku bila projek2 mega selesai dibina? selain tikus2 politik meraih #komision dari nya, negara akan dibelenggu dgn hutang pula…

    tidak salah dgn pembaharuan, yg salah nya bila pembaharuan itu diisi dgn #kemajuan yg dilakukan secara gelojoh hanya kerana perlu disegerakan ketika sedang menerajui negara …

    apekah rakyat bersedia dibebani dgn hutang kemudian nya dgn kerajaan perlu menaikan beban cukai pd rakyat jelata…

    akin to a predicament ketika baru membina keluarga, tak kan setiap tahun #bini dok mengangkang melahirkan anak je. Apekah #bini kilang buat anak sj ke ?

    berhemah dan buat perancangan agar keluarga tidak menghadapi kesan utk berbelanja..

    tapi lain pula, bila ditempelak, #bini bukan kilang buat anak setiap tahun, mereka akan mencari yg lain pula utk terus mencetakan penyedap baru pula..

    bagitu lah akhir nya, gejala sedemikian dipelajari oleh terkemudian, oleh anak2 didikan #situa nyanyuk dgn projek2 Profile Tinggi…

    ape kah #indon2 dlm keghariahan mereka, akan berhadapan dgn ape yg #melayu2 di Malaysia hadapi sekarang ?

  11. #kebebasan utk satu yg mutlak, tapi memberi manusia ‘inertia’ utk melakukan pembaharuan pd kemanusian manusia..

    tapi ini bertentangan dgn kekuasaan yg ada, mereka ada agenda2 tersendiri bukan sj setakat berkuasa malah utk pertahankan kekuasaan yg ada…

    the downfall of civilizations, perlu dikaji, utk mengetahui bagaimana kezaliman dan penindasan dilakukan pd rakyat yg ingin pembaharuan…

    tak perlu pergi jauh, lihat sj ape yg #situa nyanyuk lakukan ketika memerintah selama 22 tahun dgn #ISA digunakan utk menentang pembaharuan

    bagitu jua, #najib dgn kuasa nya, mengunakan nya hingga menjadi scandal2 yg mengembarkan negara dari kapal selam, ke pembunuhan2 #aminah & #morris dan 1MDB…

    1. ralat

      #kebebasan bukan satu yg mutlak, tapi..

  12. bila manusia berani berhadapan dgn #ketakutan, pd ketika itu manusia berjaya menyatakan kemanusian mereka…

    #ketakutan berjaya di jadikan kawan setelah #rahsia yg selama ini tersembunyi diketahui…

    muhammad anak aminah, dan lain anak2 pd yg melahirkan mereka, ternanti2 menunggu #rahsia melewati ..

    maka nya, bagitu jua, #situa nyanyuk & penyedap #altantuya, lepAskan #ketakutan yg selama ini membelenggukan diri, terima #anwar sebagai rakan sepejuangan politik semasa dlm negara dgn berlainan idealogi dari mereka….

  13. Sdr Budin,

    I think you’ve missed the point. It is not about the convict, either Najib or Zahid to make a comeback. They might not be able to make a comeback as the Prime Minister per se….however the chances of UMNO/BN to re-capture Putrajaya is tangible.

    Jika UMNO/BN menang PRU15 dan Najib/Zahid berjaya meletakkan “boneka” mereka di kerusi Perdana Menteri, itu sudah cukup untuk memberi peluang kepada mereka untuk keluar dari mendiami Penjara dan kembali menjarah.

    Once again…do not bark at the wrong tree Budin…stay focus.

  14. #kesakitan akan berlalu, hanya bila bersedia melepAskan nya…

    tapi bagaimana pula dgn penyakit “buat2 lupa’ ape kah mampu #situa nyanyuk melepAskan nya supaya berlalu pergi …?

    bagaimana pula dgn anak murid akrab dari acuan nya, mampu kah #najib, isteri pd pornpuan bernama #rosmah, terus menerus dgn penyakit ‘buat2 lupa’ juga…..

    1. Jika benar kesakitan pasti berlalu……
      bilakah kesakitanmu
      yang di khianati seorang lelaki cukup tua
      akan menghilang dari igauan
      agar engkau bisa tidur nyenyak kembali….

      1. #situa nyanyuk bukan #kesakitan tapi satu bahan sinis yg perlu diketengahkan utk mengingati berulang kejadian…

        tamadun manusia akan kerap melakukan sedemikian rupa, di filipina dgn #marcos nya dan di indonesia dgn #aidit pki yg ingin merampas kuasa

  15. Kuasa sentiasa tak cukup. Nak lebih banyak lagi, nak lebih lama lagi.

    Bila sudah menggilakan kuasa, cara mendapatkan nya pun ganas, termasuk membunuh. Seperti bendaklah yang menembak mati pesaing nya di Tampin beberapa lama dulu.

    Parti politik perlu menentukan jangan ada yang macam itu. Shoot them down fron the party – politcally.

    1. Kuasa yang tuh pun ramai orang mahu – kuasa lebih lama lagi.

  16. “Najib Razak memang bercita-cita ingin kembali lagi sebagai Perdana Menteri.”

    Jangan benarkan dia. Pemerintahan nya yang lalu tidak cemerlang. Malah banyak korupsi di laporkan. Termasuk isteri nya Rosmah.

    1. Cukup lah, Pok Jib.

      Kalau Tun M tu, lain lah.

    2. Sila bagi bukti pemerintahannya dulu tidak cemerlang dan sertakan link sekali…jika tidak janganlah MENGKOMEN di sini Et tu Berok!

      1. HA HA HA.. BRAVO BRO DIN REMOS!

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Sian betul Nek “Et Tu Brute” puki kurap kudis buta
        Kena pulang paku buah keras dari Din pnya kata2
        Din Remos kata, sbg bukti, “link” mesti lah diserta
        Monyok terkedu ler itu betina jalang sial tua renta
        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

  17. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN penuh komen nya di blog post yang lalu. Hampir tiada komen lain di situ. Gamak nya yang lain bosan, pariahkan dia.

    Tapi bila dia menuliis komen2 yang berpatutan, biarkan lah, walau pun pendapat nya bertentangan dengan majoriti. Boleh balun, tibai dan bantai pendapat nya, itu demokrasi.

    1. Maka tampil pula nenek kebayan TN Anjing cuba mendominasi blog Budin dengan komen2 singkat separuh tiangnya. Nenek sebenarnya tak ada idea yang bernas pun…tetapi tetap berahi mahu menunjuk pandai. Komedi ini kan lebih lengkap apabila tampil seorang lagi rakan baiknya “pakar tahi torpedo”….

      1. apekah rakan nya dgn ‘tahi torpedo’ atau #jekyll & #hyde TN yg kembar serupa…

      2. HA HA HA.. BRAVO BRO ANON 7:52 AM,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Bila Bro taji Nenek Et tu Brute tu Kejora rasa riang
        Sbb nek bingai tu suka bagi komen separuh tiang
        Din Remos kata bahasa nek tu mcm asli Temiang
        Apa yg nyata mmg betina lahanat tu bodoh piang
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Rakan “pakar tahi torpedo” tu Bg Riani bapok kedi
        Depa tu dua ekor makhluk yg tak ada pekerti budi
        Asyik jer buat komen serupa orang yg mabok todi
        Mmg lah depa berdua lengkap sbg badut komedi
        🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Depa berdua itu bingai yg tampil nk tunjuk pandai
        Tapi pembaca lebih nampak depa itu mcm keldai
        Dgn Kejora ni depa asyik saja kena balun tersadai
        Mau cari megah tapi dpt malu & maruah tergadai
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

Leave a Reply

Your email address will not be published.