YANG PASTI, PEMILIHAN UMNO SEKARANG PALING TAK SESUAI UNTUK DIRI TOK MAT SENDIRI…

Berkatalah Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan bahawa sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk mengadakan PRU15, bukan pemilihan parti.

Kata beliau, sekiranya diadakan pemilihan UMNO ketika ini, ia akan berlaku perpecahan dan perebutan kuasa.

“Kita tidak mahu parti berpecah-pecah dan berlaku perebutan kuasa kalau diadakan pemilihan sebelum PRU.

“Bayangkan selepas buat pemilihan, ramai pemuda cukup umur kalah di peringkat cawangan.

“Kita akan kelam-kabut dan tidak ada masa siapkan jentera. Ini satu keadaan membunuh diri,” tambahnya lagi.

Ehh…ehh…betul ke tu?

Walaupun beliau menyebut kenyataannya ini bukan bertujuan menekan Ismail Sabri Yaakob agar segera membubarkan Parlimen, tetapi adalah mudah difahami ia merupakan peringatan secara tidak langsung daripadanya sebagai Timbalan Presiden kepada Perdana Menteri yang hanya merupakan Naib Presiden UMNO.

Ternampak bahawa Mohamad atau Tok Mat cuba mengingatkan Ismail Sabri tentang usul PAU2021 pada Mac lalu yang menyetujui PRU15 hendaklah diadakan terlebih dahulu sebelum pemilihan UMNO.

Untuk makluman Tok Mat, sama ada sekarang paling sesuai diadakan PRU atau tidak, ia sebenarnya bukanlah hujah yang terlalu kukuh.

Ini kerana sementara banyak parti lain sedia dan tidak takut mengadakan pemilihan parti sebelum atau menjelang PRU, UMNO pada 2018, walaupun mendahulukan PRU14 ketika itylu sebagaimana kelaziman yang diamalkan sejak sekian lama, tetapi BN tetap kalah dan kecundang juga akhirnya.

Bermakna, menangguhkan pemilihan parti bukan jaminan tunggal UMNO pasti akan menang PRU.

Yang pasti, mengadakan pemilihan UMNO sekarang atau sebelum PRU15 memang paling tak sesuai untuk Tok Mat sendiri.

Dengan tanpa jawatan dalam kerajaan dan ramai pesaingnya pula duduk sebagai menteri, jika pemilihan diadakan terlebih dahulu sebelum PRU, ia tentu saja akan menjadi keadaan terpaling sukar bagi Tok Mat untuk mempertahankan jawatannya.

Bila sudah gagal mempertahankan jawatan, biasanya peluang untuk bertanding dalam PRU15 selepas itu pun jadi bertambah sukar lagi.

Untuk selamat dan mudah mendapat tempat sebagai calon, maka mestilah diusahakan agar PRU15 diadakan terlebih dahulu sebelum pemilihan parti atau ketika masih ada jawatan dalam parti.

Iyalah…takkan Timbalan Presiden tak diberi kerusi untuk bertanding?

Apa pun, dengan kenyataan ini bolehlah diucapkan syabas kepada Tok Mat kerana nampaknya tidak berselindung lagi dalam memikirkan kepentingan diri dan kerusi buat dirinya sendiri. – ShahbudinHusin 11/05/2022.

Updated: 11 May 2022 — 5:26 pm

47 Comments

Add a Comment
  1. Pm keluarkan arahan semua okt wajip d sumbat dlm jel walaupun berhasrat buat rayuan. Imediate sffect ialah Xmalu apa bosskurr.diikuti wak ponorogo. Tokmat jd belalng capong yg putus ekor. Nak jilat sibera atau mkn tempe dgn si wak eh tu

    1. Si bera pun ehsan dari pornorogo

  2. ‘cerdik’ sgt ke bila #sibingai tua yg serba nyanyuk #nerajuk lalu mletakan jawatan sebagai #pM atas ehsan #pH..

    air diruang
    langit mendung
    tapi hujang tak turun…

    apekah #sibingai tua serba nyanyuk telah melakukan satu tindakan #bijak atau #kejahilan yg terpendam ?

    kini rakyat mula menjauhi #sibingai tua ini dan #pujaWANG nya..

  3. #kemanusian manusia tahu ape itu #undang2…

    hanya bingai2 sj yg mencari jalan utk mengelak perundangan2 yg ada…

    apekah dgn mengunakan kekayaan rakyat utk kepentingan keluarga dgn bail-out anak2 nya, dan ‘memaksa’ kerajaan menerima #petron sebagai salah satu ‘bunkering contractor’ yg sediada melakukan jalan pintas mengelak undang2 negara kerana berkepentingan..

    maka, ini membawa pengertian bahawa situa nyanyuk serba bingai juga..

  4. #saifudintidak faham ape yg #rakyat inginkan ..

    intact, compact itu hal #pkr uruskan…

    yg rakyat inginkan #pembaharuan cara menyelesaikan permasaalahan mereka bukan dgn pemimpin2 politik berrebut2 gravy train yg kerajaan ada…

    ..yg ini #rafizi cuba bawa pd rakyat jelata..

    lain pula dgn #najib & #sibingai tua yg nyanyuk, scandal 1MDB dan scandal bail-out utk kepentingan anak2 nya itu semua kerja giler….o

  5. Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Ustaz2 Popular

    Umno dan PKR sudah laksana demokrasi berparlimen dengan debat pemilihan. Parti-parti lain yang ada di Malaysia masih lagi terkongkong dalam sistem komunisme dan rejim kuku besi.

    Pseudodemokrasi bukan kitab suci meh.

    Disclaimer
    Manifesto PILIHLAH AKU JADI PM MU rekaan Mahathir untuk PRU15 tidak sama dengan MANIFESTO BUKAN KITAB SUCI.

    1. hen how ma..

      xiexie..

  6. pujangga bermadah…

    #aku se orang yg bijak, kerana #aku sedar, #aku tidak tahu #absolute-nothing…

    (diolak balik oleh #zunnun sebagai penyedap)

    tapi, apekah sibingai tua lagi nyanyuk, merasakan ‘tidak mudah lupa’ nya membolehkan nya mengetahui #absolute-nothing ?

    #absolutely nothing ?

    kerap bila terlalu ‘cerdik’ akhir nya, tidak ketahui oleh #sibingai tua, betape banggang akan nya…

  7. cuba lagi, kerana yg dihuraikan bak penjenamaan budak2 sj..

    come on, you can do better,? what is wrong with you ?

  8. #rakyat khas nya & #negara am nya kini terpaksa membayar kesilapan sibingai #tua atas segala kesialan yg dilakukan sepanjang berkuasa selama 22 tahun dgn kegilaan ‘rule & divide’ nya..

    kesilapan yg memakan ratusan billion, pembaziran bagitu sj kerana nafsu serakah giler nya utk menyamai jepun & korea…

    dgn mencemur #melayu2 ‘mudah lupa’, apekah #sibingai tua ini sah bukan #melayu ?

    apekah si bingai tua memang ‘tidak mudah lupa’ mngunakan duit kekayaraan negara utk menyelamatkan anak2 nya ?

    atau sj ‘buat2 lupa’…

  9. ..hanya simati telah melihat berakhir nya perang…

    apekah ‘perang’ yg diatas bumi berakhir atau ‘perang’ yg dunia #simati yg yg berakhir …

    tapi #sinyanyuk tua, lain fesyen nya, bila saat mati, bukan sj #bumi menghukum nya tapi #dunia ‘tidak mudah lupa’ nya, memberi hukuman yg sewajar nya..

  10. Anwar, Najib to face off tonight in much-awaited live debate

    2 Bingais to face off tonite

    An Ex jailbird of sodomy of PKR

    A Convicted SRC thief awaiting appeal

    Rakyat would just look other way becoz it is a useless debate…

    1. ..to undo ape yg #situa nyanyuk lakukan dgn bail-out SE ketika diberi ehsan oleh #pH utk menjawat #pM …

      lalu bertanya #najib pd #anwar, kan #situa nyanyuk juga bail-out SE ketika #pH memrintah …

      lalu berkata #anwar, si bingai tua ini tergiler2 dgn kepentingan diri…

  11. apekah #rafizi itu bijak ?

    tidak, tidak, tidak..

    tapi #kesedaran diri nya meronta2 utk mencari penyelesaian kemulut politik semasa dan permasaalahan rakyat & negara yg sedang tiada penghujung nya…

    lalu #rafizi mendalami ketenangan diri, merasakan kebenaran meronta2 utk dinyatakan…

    ..deep solitude, serenity, tranquility, manusia mampu menyentuh rahsia kegelapan #tuhan utk mengalirkan #cahaya kebenaran agar dapat menjana dan meraikan kemanusian..

    every living being have some that instinct to make thing right but few able to make the change when needed……

    ..at the right place at the right time..

  12. pujangga bermadah…

    kita blh terima ketakutan kanak2 pd #kegelapan…

    tapi kita tidak blh memaafkan #situa nyanyuk sentiasa ketakutan dgn cahaya #kebenaran..

    antara rahsia #kegelapan & #cahaya kebenaran, ape kedua2 nya berbeza ?

    our fore fathers wonder the bird in the sky, and many attempts were made to emulate them…

    until came the wright brothers able to lift man off the ground…

    apekah our fore fathers gagal merungkai rahsia #kegelapan atau mengalirkan #cahaya kebenaran…

    kaum2 #arab melakukan tabii menyalahi kemanusian manusia, lalu anak aminah cuba perbetulkan nya..

    tapi bagaimana sedangkan muhamamd anak aminah tidak tahu membaca dan ketandusan ilmu tapi terasa sgt terbit kesedaran diri…

    lalu anak aminah dlm kesendirian mencari #ilmu yg sekian lama menyelubungi kegelapan diri…

    agar dapat dijabarkan dikeluarkan utk memberi cahaya pengetahuan diri…

    apekah #ilmu yg dicari dari luar diri atau ilmu yg mengalir dlm diri yg selama ini tersembunyi…?

  13. #kebijaksanaan itu melambangkan kemanusian manusia…

    #kasih &# Sayang itu melambangkan keinsanan manusia..

    .. dgn #sifat kedua2 nya, berkata2 kerana ada sesuatu yg perlu diperkatakan..

    tapi lain pula manusia yg membingaikan diri mereka, mereka mesti berkata…

    tak hairan #situa nyanyuk cuba melontarkan kata pd AG utk pertahankan kesilapan..

    lain pula dgn #najib, sampai menjual nama #tuhan utk menegakan kata2 nya..

  14. ape itu istilah #synchronicity, #saling kaitan…

    pakaian yg digunakan oleh #Ambia2 & #Aulia2, mengaitkan #tanapas & #nufus utk menegakan Pemulaan #Alif Yg Ghaif Setiap Basmalah yg diucapkan…

    rahsia #ketuhanan yg terkandung dlm #kesempurnaan kejadian manusia yg diberi utk mengenal #Nya…

    tapi klu setakat #Ilmu Semata2, tidak mencukupi menyatakan #Ujud Nya..

    lalu dlm bersendirian #bertakafur, #berkhalwat, #bersetubuh akhir nya menyentuh rahsia kegelapan #tuhan…

    ape kah #tuhan itu #rahsia kegelapan ?

    atau

    #tuhan itu #cahaya kebenaran ?

    atau

    kedua2 nya sekali..

    1. Kami umat Muhammad berpandukan Al Quran kalam Allah.

      Tiada istilah kegelapan tuhan

      Tiada ungkapan tuhan dan rahsia kegelapan

      Tiada yang mampu mengampuni dosa manusia selain Allah Yang Esa, bukan manusia yang diesakan.

      1. umat #kenabian muhammad berpandukan kata2 #tuhan…

        maka jgn pula tidak mengerti akan ape yg diperkatakan…

        cuba2 dekatkan teliga pd buku kitab tersebut, ada kah kedengaran kata2 #tuhan…

        #kitab itu hanya buku yg dicetak sj, maka jgn tergiler2 dengan mempercayai nya, selidik kebenaran nya…

        dah bila keyakinan terbit, sesunggohnya, tegak sudah kesucian #tuhan yg maha berkata2..

        1. Itulah perbezaaan kita ….period

          1. manusia itu tiada beza nya di sisi #tuhan..

            yg membezakan #tuhan, prasangka manusia…

            1. Beza sgt ketara. Kami tak esakan manusia. Tak percaya manusia noleh sucikan dosa

              1. ‘aku jadikan #adam (manusia) itu satu kejadian yg sempurna…’

                maka nya, dgn ‘adam’ aku nyatakan Maha Sempurna Aku..

                tapi lain pula dgn #situa nyanyuk, apekah ‘tidak mudah lupa’ nya satu yg sempurna dgn tergiler2 sifat dendam nya..

    2. Paul yang mulakan
      Perjalanan ke Damascus
      Konon bermimpi
      Itulah kepercayaan HN

      Ingatlah Paul tak pernah jumpa Manusia yang diEsakan

      1. mak aii..

        sampai ke paul ke Damascus kau tercari2 kebenaran..

        cuba2 renung diri terperi dlm diri sendiri..

        jauh kah #tuhan dgn kamu ?

        1. I told you I took bible study. Even you could not BS me

          1. I took the bible study ?

            sedangkan kitab yg koa saban hari membaca kao bak bingai tak mengerti, tak usah bicara kitab2 lain yg kao lagi tak mengerti..

            kesian, cuba nenujukan umur nya hampir tua dgn #anwar dan kini cuba menunjukan bahawa bingai ini baca #bible …

            byak sgt down syndrome yg cuba di beri utk ‘cerdik’kan diri…

            1. At least better than you in understanding your bible. But you misguided by Paul….mengesakan manusia….period

              1. ‘at least’..?

                seperti #Anjing #TanpaNama ‘at least’ mengunakan ‘El Tu Brute’ agar diketahui ramai bahawa bingai nya belajar shakespeare..

                kurang2 bingai diri dari cuba menunjuk2 ‘cerdik’..

                jgn asyik ‘at least’ sana sini…

    3. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN (komen di bawah ini) bukan Muslim tapi masih menghasut bila mengata “dlm bersendirian #bertakafur, #berkhalwat, #bersetubuh akhir nya menyentuh rahsia kegelapan #tuhan…”

      KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto Wal Jibo.

      1. Hello idiot….7:16 am

        I have seen similar comment from you over the years. Don’t you have any other rebuttal…? Or perhaps you’re truly an idiot…

        1. biarkan badut #TanpaNama 7:16 am berkata2..

          ‘…being a fool because he has to say something…’

  15. ape itu #kerasulan ?

    #rahsia akan tetap #rahsia selagi tidak di ketahui

    tapi bila diberikan pengetahuan pd sekeliling yg ada, apekah #rahsia itu difahami sepertimana yg dialami oleh yg menemukan..?

    lalu berkata #huraira, setengah ilmu #kenabian muhammad telah aku jabarkan, dan setengah lagi biar aku bawa mati…

    ngape sedemikian..?

    bagaimana pula dgn #sinyanyuktua dan #najib, anak murid kesayangan nya, hingga memaksa #paklah turun dgn berape segera agar #najib diangkat #pM penganti nya…

    apekah kerana kedua2 nya satu acuan yg sama2 menyimpan rahsia hingga #pru13, masih bersama sedangkan #scandal kapal selam dan pembunuhan #altantuya diperkatakan sedunia, yg membolehkan #pakatan rakyat memenangi byak negeri kerana nya..

    ape acuan mereka berdua ? acuan ‘buat2 lupa’ ke ?

  16. sedikit dari #kemanusian manusia diberi 2 pilihan utk mengenal pencipta…

    dgn #keyakinan melalui #syuhud & #nur Nya

    dan

    dgn #reason melalui Ilmu & Ujud Nya..

    tapi, tapi tapi…

    kebanyakan manusia, hanya berpegang pd #kepercayaan semata2 utk mengunakan nama #tuhan bagi ‘convinience’ kemasyarakatan sj..

  17. ape yg membuat negara dilihat bermaddun dan disegani..?

    bila mana rakyat diberi tanggung jawap utk mempersoalkan salah laku #Penguasa

    lain pula dgn #situa nyanyuk, #absolute obedience satu kemestian…

    maka selama 22 tahun, baru rakyat dapat lihat byak pembaziran dan kesilapan..

  18. adakah manusia semua dilahirkan ‘cerdik’ & bijaksana…

    atau manusia dilahirkan utk membijakan #tuhan semesta ?

    lain pula dgn #najib & #situa yg nyanyuk, kedua2 nya sentiasa ‘buat2 lupa’ utk menujukan ‘cerdik’ mereka…

  19. #najib kerap dan amat menyukai menunjuk2 #kebijaksanaaan #rosmah & #kekuasaan nya ketika menjawat #pM…

    tidak ketahui akan #najib, kelakuan sedemikian membuat #rosmah jadi bahan ‘pinjaman’ oleh tokei2 dan ‘pinjaman’ oleh pelobi2 yg tergilaan kuasa..

    bagaimana pula dgn #situa nyanyuk? kesetiaan dan mengikut perintah kesukaan nya…

    maka, tinggal lah 3 bingai2 yg setia dan menurut sentiasa perintah nya

    blh ke ketiga2 mereka ‘dipinjam’ oleh mereka2 yg berkepentingan jika #situa nyanyuk berkuasa ?

    jgn, jgn, jgn, ‘tidak mudah lupa’ nya mengatasi semua…

    tapi mampu kah mereka2 yg berkepentingan melakukan perkara agar #situa nyanyuk tiba2 ‘buat2 lupa’…?

  20. The more you show hate the better it gets
    The better it gets the more Anwar frets
    The more Anwar frets the further PH regrets
    The further PH regrets PH may be dead

    1. ‘may be’..

      jgn pula ‘cerdik’ tak blh diajar dan bingai tak mau belajar..

  21. #cinta pd kekasih, maka pencinta akan sentiasa di sayangi oleh kekasih nya..

    #cinta pd kawan, maka pencinta akan sentiasa di gemari kawan2 nya…

    #cinta pd musuh, tidak ketahui oleh #pencinta, bahawa akan di beri tohmahan mengenai kesalahan nya…

    lain pula dgn #situa nyanyuk, #musuh akan selalu ‘tidak mudah lupa’ nya utk mendendami mereka..

  22. #situa nyanyuk blh melambatkan ‘kematian’ nya, tapi #masa tidak sesekali lambat dlm penentuan nya…

    harap2 ‘kematian #situa bangkai ini, #masa yg sesuai utk memberi keuntungan pd nya….

    ‘sesunggohnya, demi #masa, manusia sentiasa dlm kerugian…’

  23. dlm #kegelapan, manusia perlu focus mencari #cahaya utk memberi #keterangan..

    di mana ?

    tiada lain, tiada lain, tiada lain…

    #renung sejenak dan dlm ketenangan, #cahaya keterangan timbul memberi penentuan…

    yg dok tergiler2 meletakan jawatan, apekah #kegelapan yg menyelubungi diri membuat #situa putus asa..?

    hingga #mahiaddin cuba menenangkan #situa, sedemikian bagus agar #omNO & #pH percaya…

  24. #keberanian itu satu2 nya sifat yg membezakan manusia sesama manusia..

    #keberanian itu bukan bermakna berani dlm perjuangan tapi berani membetul kan kesilapan & memohon maaf …

    lain pula dgn #sinyanyuktua, terasa dihendik oleh bingai2 #melayu2isle dlm parti yg diasas nya, dan dihentak meja oleh cucu pd bini #ghafarbaba, terus meletakan jawatan tanpa memohon maaf kpd #pH yg menaikan nya..

    #berani kah tindakan sedemikian ?

  25. The fear of Si Nyanyuk Tua is very amazing
    Such fear, hate, animosity is stupid, unwarranted
    Just wonder why such unfounded fear is haunting
    This has rattled HN to the core, unprecedented

    1. was it abt fear or was it making fun of his shortcomings…

      as it is, being an epilepsy fundie, kinda like a dog in front of a big mirror…

      be damned sure to be around, otherwise the dog will die of thirst…

      next time around, be sure which pill to be subscribed, the red will stop his epileptic while the blue, let’s hope #pujaWANG ‘knows’ how to stop #situa from hurting himself…

      this prompt mazalee & saddiq to say goodbye…

      by the way, what is there for you, a ‘pricker bush’ for #situa..?

  26. eh eh eh..

    sedangkan kesemua parti2 yg berdaftar perlu mengikuti garisan & peraturan #RoS, apekah pemimpin2 #omNO diberi pengecualian & keistimewaan ?

    warga #pkr kini berhadapan saingan memilih timb president yg berkemungkinan membawa perpecahan pd parti mereka, apkah mereka meminta pengecualian dari #RoS ?

    apekah kerajaan #mailsabri akan menerima nya ? apekah #mailsabri akan merayu pd #hamzah utk memberi pengecualian & keistimewaan yg #omnO sepertimana #mAt hassan minta..?

    jika sedemikan yg #omNO minta, #pejuWANG pun akan turut sama, meminta pengecualian, melihat #diketuai oleh #situa yg kurang jelas sebagai #president atau setakat #pengerusi sj…

    1. Whilst PKR is on split mode
      Umno is awaiting to implode
      You rationalise you can see
      That leaders are power crazy

      In PKR, the race between Saifuddin and Rafizi
      Who can carry Anwar’s ball and kiss his butt
      In Umno, the fight between court cluster and menteri
      So tense is the tussle and fight, no place for Tok Mat

      What it portrays what it means pretty obvious
      All have personal agenda and they appear dubious
      PKR leader, he wants power and long awaiting revenge
      Umno court cluster,to escape sg buluh prison and avenge

Leave a Reply

Your email address will not be published.