TIADA JAMBATAN DIBAKAR DALAM PERSAINGAN RAFIZI – SAIFUDDIN

BIDUK LALU KIAMBANG BERTAUT – Peribahasa Pemilihan Parti Keadilan Rakyat 2022.

Di dalam Kamus Dewan terbitan tahun 1970, biduk adalah perahu untuk menangkap ikan atau mengangkut barang di sungai.

Manakala peribahasa, “biduk lalu kiambang bertaut” bermaksud lebih baik jangan dicampuri perselisihan orang yang bersanak saudara kerana akhirnya mereka akan berbaik balik.

Maka begitulah relevannya peribahasa ini dengan proses pemilihan Parti Keadilan yang sedang berlangsung sekarang.

Proses pemilihan pimpinan Parti Keadilan yang mesti diadakan setiap tiga (3) tahun sekali di bawah Fasal 47.3 Perlembagaan Parti Keadilan bolehlah dianggap sebagai “biduk”. Manakala “kiambang” adalah tumbuhan yang hidup terapung di permukaan air sungai adalah diibaratkan sebagai lebih sejuta anggota Parti Keadilan di seluruh negara.

Pemilihan kepimpinan Parti Keadilan ini menarik minat masyarakat di Malaysia sekarang ini. Ia tidak menghairankan atas banyak sebab. Pertama, Parti Keadilan adalah parti pelbagai kaum dan pelbagai agama. Kedua, Parti Keadilan dipimpin oleh Anwar Ibrahim, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) dan juga Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia dan sebab Ketiga, Parti Keadilan mempunyai anggota yang ramai, melebihi sejuta orang dan satu-satunya parti politik Malaysia yang mempunyai cabang atau bahagian di semua 222 buah kawasan Parlimen di seluruh Malaysia.

Tegasnya Parti Keadilan adalah parti berstatus nasional, bukannya parti yang bersifat wilayah.

Ada pihak berasa bimbang pemilihan Parti Keadilan sekarang ini akan menimbulkan perpecahan. Kebimbangan itu agak berlebih-lebihan sebenarnya. Jawatan Presiden telah dimenangi oleh Anwar Ibrahim tanpa bertanding.

Ertinya kedudukan Anwar tidak dicabar di dalam pemilihan kali ini.Ini adalah kali kedua Anwar menang tidak bertanding dalam pemilihan sebagai Presiden Parti Keadilan. Kali pertama dalam pemilihan tahun 2018. Anwar bukan sahaja Presiden parti tetapi beliau juga adalah penyatu yang menyatukan seluruh anggota parti selama ini.

Tetapi tidak dinafikan, pertandingan yang agak sengit adalah di peringkat jawatan Timbalan Presiden dan Naib Presiden.

Pertandingan antara Saifudin Nasustion dengan Rafizi Ramli tidak akan memecahkan Parti Keadilan. Pertentangan antara Saifudin dengan Rafizi tidak melibatkan pertentangan ideologi. Ia hanya sekadar perbezaan strategi iaitu berkisar pada persoalan bagaimana Parti Keadilan patut lakukan untuk menghadapi Pilihanraya Umum ke-15.

Siapapun yang menang jawatan Timbalan Presiden, ia akan membantu Anwar Ibrahim sebagai Presiden dan akan menguatkan Parti Keadilan itu sendiri. Anwar sebagai seorang Presiden dan seorang demokrat akan menerima siapa jua yang dipilih oleh anggota parti untuk menjadi Timbalan Presiden.

Juga menarik perhatian masyarakat umum bahawa terdapat 17 orang calon yang menawarkan diri bertanding bagi jawatan Naib Presiden untuk empat (4) kerusi Naib Presiden yang diperuntukkan dalam Majlis Pimpinan Pusat Parti Keadilan.

Pemilihan kepimpinan Keadilan pada tahun 2022 ini memberi kesan yang amat positif. Sekarang masyarakat umum di seluruh negara dapat melihat siapa-siapa tokoh selain Anwar dalam Parti Keadilan. Siapa-siapa pemimpin pelapis.Siapa berada di lapis kedua. Siapa-siapa berada di lapis ketiga hiraki kepimpinan Keadilan.

Pertandingan di peringkat Wanita Keadilan dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) juga hebat dan sengit. Ini membuktikan Parti Keadilan tidak kurang bakat kepimpinan.Beribu orang anggota Parti Keadilan di seluruh negara sekarang sedang menawarkan diri untuk bertanding pelbagai jawatan di dalam parti, dari kepimpinan di Majlis Pimpinan Pusat sehinggalah ke peringkat akar umbi di peringkat Jawatankuasa Cabang.

Jika Parti Keadilan dianggap sebagai satu organisma, maka ia adalah organisma yang hidup subur, bergerak dan membiak aktif.

Parti Keadilan sekarang muncul lebih yakin dan berani berbanding Umno dalam menghadapi pemilihan parti masing-masing. Di kala Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi berhempas pulas untuk mengatur strategi supaya pemilihan Umno diadakan selepas Pilihanraya Umum ke-15, tetapi Presiden Keadilan, Anwar Ibrahim tidak bimbang akan kedudukannya dicabar dan tidak bimbang akan perpecahan parti sekalipun pemilihan parti dilakukan sebelum PRU-15.

Dalam hal ini Anwar muncul bukan sahaja sebagai seorang demokrat yang percaya pada mandat anggota, tetapi mencerminkan idealisme refomasi yang diperjuangkannya selama ini.

Anwar mungkin faham dan menyedari peribahasa Melayu iaitu “biduk lalu, kiambang bertaut”. Selepas proses pemilihan ini saf kepimpinan Parti Keadilan akan lebih kompak dan bersatu. Sebagai pemimpin suatu jemaah, Anwar tidak boleh gagal untuk mempastikan semua kiambang di permukaan sungai itu agar bertaut semula.

Persaingan antara Saifudin dan Rafizi tidaklah kelihatan tegang dan sengit sehingga dilihat seperti “berkerat rotan” ataupun “menang jadi arang, kalah jadi abu”. Pertentangan antara Saifudin dan Rafizi kali ini berbeza sifatnya jika dibandingkan pertandingan antara Azmin Ali dan Rafizi Ramli empat tahun lalu, pada 2018.

Rafizi dan Saifudin kelihatan membawa pendekatan “gentlemen” dalam persaingan antara mereka berdua. Penyokong masing-masing yang mungkin “lebih sudu dari kuah”. Kedua-dua tokoh ini, Saifudin dan Rafizi kenal hati budi masing-masing.

Lalu mereka mendekati pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden itu dengan pendekatan “air dicencang tidak akan putus”, bukannya pendekatan “berkerat rotan, berpatah arang”.

Tidak ada “jambatan sesiapa dibakar” angkara pemilihan Parti Keadilan kali ini. Pemilihan kepimpinan yang sedang berlangsung sekarang ini adalah persaingan persahabatan dalam satu keluarga besar Keadilan yang kedua-dua tokoh ini, Saifuddin Nasustion dan Rafizi Ramli ada saham besar dalam membangunkan Parti Keadilan sehingga kuat dan berpengaruh seperti sekarang ini.

Hassan Abdul Karim

Ahli Parlimen Pasir Gudang.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 11 May 2022 — 7:36 am
Subscribe
Notify of
guest

32 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zunnun
zunnun
11 May 2022 5:16 pm

‘berani bersemuka’

utk ape antara #rafizi & #saifudin ?

mencari penyelesaian permasaalahan rakyat

atau

memperkasakan excellence ‘kemanusian’ manusia ?

setiap yg bergerak memerlukan ‘inertia’ memulakan nya, ape permasalahan rakyat boleh diselesaikan dgn sekelip masa..?

..pemimpin2 perlu menyediakan peluang agar rakyat dapat melakukan permasaalahan mereka dgn keutamaan lebih dari keperluan2 yg diberi pd pemimpin2 yg tergiler2 utk berkuasa..

the people first tapi, yg rakyat lihat, parti2 dan pemimpin2 yg diutamakan ..

lain pula dgn #situa dgn nyanyuk nya, diberi kepercayaan, tergiler2 membesarkan dan perkasakan parti dgn whip ‘rule & divide’ nya..

zunnun
zunnun
11 May 2022 4:21 pm

#kesyukuran itu paling tinggi mengatasi sekala nilai dunia yg ada..

tapi #keinginan tidak sedemikian rupa selagi #kepentingan tidak diberi kepuasan sentiasa…

bagitu lah keluarga #situa nyanyuk, tak cukup dgn bail-out anak kedua nya dan melakukan lagi bail-out Sapura Energy agar Syarikat Anak ketiga nya dapat bayaran hutang tertunggak pula ..

tak cukup dgn memerintah ala bingai nya selama 22 tahun, lagi tergiler2 utk mmerintah tak tahu utk menunaikan janji pula..

#situa nyanyuk yg ‘buat2 lupa’ utk bersyukur…

zunnun
zunnun
11 May 2022 3:21 pm

#kebijaksanaan bukan dapat dipelajari tapi tanpa diketahui, terbit dari kesedaran…

apekah #sinyanyuktua bijak dgn Malaysia Inc & Konsep Pengsawataan Nya atau hanya setakat tergiler2 utk menyamai korea & jepun…?

lain pula dgn #najib, sebagai anak murid didikan #situa nyanyuk nya kerana membantu nya menjawat #pM6 cuba melebihi pemikiran kegagalan #situa nya dgn 1MDB..

..seperti lingkup nya Malaysia Inc oleh #situa, kini negara dijadikan bahan ketawa sedunia..

zunnun
zunnun
11 May 2022 2:42 pm

pujangga bermadah…

‘kawin dan bila dapat #isteri yg baik, maka rumah tangga bahagia…

..tapi bila dapat #isteri yg sebalik nya, jgn risau, setiap waktu, mengajar kita sentiasa berfalsafah mencari sebab2 dan alasan2 nya..

lain pula dgn #sinyanyuktua, bila Malaysia Inc berdasarkan Konsep Pengswastaan nya lingkup, jauh sekali #situa mencari2 alasan dan penyebab2 nya, malah ‘buat2 lupa’ pula…

zunnun
zunnun
11 May 2022 2:17 pm

bila manusia #tertanya2 utk mengetahui, satu permulaan utk #kemajuan diri..

tapi bila manusia #bertanya2 yg mana yg baik dan yg buruk, bermula lah #kepentingan diri..

tapi ngape #situa nyanyuk #bertanya2 pd #eric chia, pembukaan Pembikinan Steel Bar di Perwaja Gurun berdasarkan #ilmu utk kebaikan atau #kejahilan berdasarkan #kepentingan…

lalu jawap #eric dgn senyuman, “Yes Boss’, Syarikat Bekalan Indah Nor, #BIN will be the Sole Transporter frm Kemaman to Gurun..

ketika ditanya oleh wartawan di London, #Eric memgaku sebanayak RM 10 Billion kerugian di tanggung oleh Perwaja…

..dan RM 100 Billion kerana ‘corruption’…

tapi bagi #sinyanyuktua, ‘buat2 lupa’ pula..

zunnun
zunnun
11 May 2022 1:58 pm

bila #Ilmu diletakan di tangan kanan, dan #keinginan di tangan kiri, maka nyata kan nya #kebaikan ..

bila #Kejahilan diletak di tangan kanan, dan #keinginan di tangan kiri, membuak2 #kepentingan dari nya..

apekah dgn bail-out anak kesayangan nya dgn kegunakan kekayaan negara, #situa nyanyuk #berilmu atau diserap #kejahilan ..

Syetan
Syetan
13 May 2022 6:19 pm
Reply to  zunnun

Nampak sgt si budin ni pemuja si piji kemaman

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 1:22 pm

RAKAN² BLOG, BM SJK BINATANG ANAK HARAM TN ANJING🐕 JALANG PUKI LUAS PERANGAI MONYET🐒 MUKA BABI🐖 GILA BABI🐖 DUNGU TERSERLAH LAGI. KAH KAH KAH. INI KOMEN BAHASA SJK TN ANJING🐕 DUNGU TUH: ________________________________________________ Anonymous 11 May 2022 at 5:42 am DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN HA NYA MENUDUH, KOMEN NYA TAK BERISI. TAKDA FAKTA, WALAU PENERANGAN YANG BOLEH DI TERIMA PUN. Reply ________________________________________________ “DI TERIMA”…??? … “HA NYA”…??? “DI TERIMA”…??? “TERIMA” TU TEMPATNYA DI MANA, BINATANG ANAK HARAM TN ANJING🐕 JALANG PUKI LUAS PERANGAI MONYET🐒 MUKA BABI🐖 GILA BABI🐖? DI TEPI TELUR PELIR BANG ALI KER ATAU DI… Read more »

zunnun
zunnun
11 May 2022 2:47 pm
Reply to  Anonymous

#aku dengar, #aku lihat & merasai penatlelah kamu cuba mengajar #Anjing belajar..

biarkan, biarkan, biarkan…

rangsang nya menunjukan ‘cerdik’ nya, dari situ dapat lah tetamu2 blog melihat betapa ‘bingai’ ke’cerdik’an nya..

zunnun
zunnun
11 May 2022 1:02 pm

ramai yg menyembah #tuhan utk restu…

..sedikit yg menyatakan #tuhan dlm persembahan.

ramai yg mengadap #singgahsana utk pengiktirafan..
..sedikit yg menyatakan #singgahsana dlm persembahan.

lain pula dgn #situa nyanyuk,

ramai yg datang utk mendapat pengiktirafan..
..sedikit yg berani melawan kegilaan ‘tidak mudah lupa’ nya.

zunnun
zunnun
11 May 2022 12:50 pm

..mengeluarkan perasaan kata2 #cinta hanay satu perjalanan sj…

.membuktikan nya, itu satu perjuangan

tapi, tapi, tapi..

cinta berdasarkan ape tema nya ? tak lain, tema2 berdasrkan kepentingan diri utk menyintai yg lain..

akhir nya, #pH lingkup dibuat nya oleh #situa nyanyuk kerana percintaan nya hanya utk kepentingn diri nya yg ‘tidak mudah lupa’…

zunnun
zunnun
11 May 2022 12:43 pm

..setiap kali menyebut nama #tuhan, mampu kah manusia berhenti seketika & merenung sejenak…?

kerana setiap kali melakukan sebutan itu, terdengar kah manusia bahawa #tuhan menjawap nya..

tapi jauh sekali sedemikian, nama #tuhan hanya setakat pengunaan sj…

zunnun
zunnun
11 May 2022 12:37 pm

..#kesabaran & #masa itu senjata sulit dlm peperangan…

setiap detik perubahan2 #masa utk mengukur kesabaran yg sesuai utk bertindak..

tapi lain pula dgn #situa nyanyuk, dari penjara ke hospital, tak sabar2 mlutut utk mendapat kerestuan…

zunnun
zunnun
11 May 2022 12:32 pm

‘kesalahan’ itu tak akan berhenti selagi #ramai yg masih berkongsi mengunakan nya..

sepertimana kini, #pkr/#pH sedang bergelora adakah ‘khemah besar’ itu cara nya memenangi pilihanraya..

beberape ramai lagi yg berkongsi kefahaman sedemikian yg disemaikan oleh #sinyanyuktua menghadapi #pru14 terdahulu..

zunnun
zunnun
11 May 2022 11:43 am

lalu berkata #situa nyanyuk, there is ‘absolutely nothing’ to fear towards ‘khemah besar’

hanya yg mereka tidak ketahui, berape dlm #nothingness’ yg #situa nyanyuk akan gunakan pemikiran ‘tidak mudah lupa’ nya utk melakukan huru hara sesama mereka..

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 11:53 am
Reply to  zunnun

“huru hara sesama mereka”? Ini berialu antara puak2 Pembangkang. Biasa nya depa porak peranda, kalau tak, dah jadi besar, kot memerintah di sana sini di peringkat negeri.

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN hanya menuduh, tarak bukti, fakta atau penerangan yang boleh di terima. Hamsat.

zunnun
zunnun
11 May 2022 12:24 pm
Reply to  Anonymous

bagini lah taraf #Anjing yg ‘paling cerdik’ dibela oleh #situa dan dijaga oleh cai2 #pujaWANG nya..

amat melucukan cuba tunjuk ‘cerdik’ dgn ungkapan aneh2 #shakespeare …

zunnun
zunnun
11 May 2022 11:37 am

berkata pujangga..

..akan ada permasaalah2 dgn #isteri sediada, tapi lagi besar permasaalahan2 dgn pornpuan yg disimpan sentiasa..

tapi lain pula dgn #situa nyanyuk, dgn pemikiran yg ‘tidak mudah lupa’ lagi besar khemah yg ada, lagi besar ‘rule & divide’ nya…

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 11:56 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN takda pompuan simpanan.

Dia ada empat bini. Tiap satu tak menahu yang lain. Hanya hairan mengapa si laki jarang balik rumah. Bila balik, tarak nnafsu.

zunnun
zunnun
11 May 2022 11:30 am

tidak kurang bingai2 yg ada dlm #pkr/#pH terkini yg asyik menyalak2 dgn mengaku kekalahan demi kekalahan…

tapi sedikit yg ada dlm #pkr/#pH yg berani berkata, bahawa kemenangan itu ‘pasti’ datang, kerana kurang melatah dgn kekalahan…..

lain pula dgn #situa nyanyuk, bukan sj merajuk, malah terus meletakan jawatan tanpa berbincang….

ini betul2 turr punya mengalah, kebiasaan bila umur meningkat tegar tua,

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 12:02 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN tak nyanyuk. Hanya kadang2 silap sebut nama isteri pertama kpd yang lain2.

Hah engkau, benjol kepala, di baling pinggan mangkok dari masa ke masa.

zunnun
zunnun
11 May 2022 11:24 am

kunci utk membina kehidupan yg sejahtera, dgn mengunakan ‘wisdom’ mereka2 yg terdahulu..

tapi blh ke rakyat jelata mengunakan pemikiran yg berdasarkan “tidak mudah lupa’ utk membina hidup kejasteraan mereka..

..pemikiran ‘tidak mudah lupa’, yg berdendam sentiasa…

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 12:16 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN punya kunci utk membina kehidupan yg sejahtera ia lah dgn mengeluarkan karutan2 di sini, dengan harapan mendapat sokongan.

Tapi gamak nya hanya Wak Gontol Kejora Kojol saja yang menyokong dia.

zunnun
zunnun
11 May 2022 11:16 am

#rafizi mencadangan agar #pkr/#pH sedia berperang sendirian tapi tidak kah #rafizi ketahui, #situa nyanyuk telah menubuhkan angkatan perang nya bernama #pujaWANG…

menyemai in the ‘present’ menuwai in the ‘future’, ada yg mengambil masa lama sepertimana #bintang yg kembali #binasa utk melakukan #kehidupan semula..

tapi, lain pula dgn #situa nyanyuk, ‘tidak mudah lupa’ nya akan terus dibawa pd kehidupan baru selepAs kematian nya..

zunnun
zunnun
11 May 2022 10:56 am

perdebatan antara #rafizi & #saifudin mampu utk menyimpan ‘kebenaran’ sj…

..’kebenaran’ itu akan menjelma dgn sendiri nyq, ketika melakukan renungan bersendirian tapi ada ‘gangguan’…

zunnun
zunnun
11 May 2022 10:37 am

..jgn ada ‘dusta’ diantara kita…

tapi boery didustai, terasa pedih sakit nya hingga membawa mati..

antara #rafizi & #saifudin, dan #penyokong2 yg keinginan membawa pembaharuan dgn #penyokong2 yg berkepentingan tapi #malas utk berjuang..

..akan ada pergeseran, oleh yg demikian, perlu #Ayuh Malaysia bergerak diluar #pkr agar tidak terpalit dgn virus #nyanyuk yg semai oleh #situa

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 8:08 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dlm saingan Rafizi-Pudin, tiada jambatan dibakar
Namun yng pasti, cai2 PKR ini mmg sdg bercakar
Kejora pula, nak melupakan si dia nyata sgt sukar
Moga, kuntum bunga cinta, akan kembang mekar
💐🌹🥀🌺🌷🌸💮🏵️🌻🌼💐🌹🥀🌺🌷🌸💮🌹💐
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
zunnun
11 May 2022 8:38 am
Reply to  Anonymous

‘namun yg pasti, cai2 #pkr sdg bercakar’

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 8:49 am
Reply to  zunnun

HA HA HA

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Hari² kita dengar geng dua ekor cai ini bertengkar
Keadaan depa tu tak ubah spt beruk dlm sangkar
Tapi mana pegi Nek ‘Ed tu Brute’ si badut kelakar?
Tak da ke lagi sketsa lawak yg dia ingin nak lakar?
🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

zunnun
zunnun
11 May 2022 9:41 am
Reply to  Anonymous

Anjing #TanpaNama skrang dah ‘cerdik’ sejak dibela oleh #pujawANG..

kegilaan nak tunjuk ‘cerdik’ mengunakan istilah ‘El Tu Brute’ kerana ketakutan ditikam enggan menerima #situanyanyuk sebagai #tuan baru nya..

kita tunggu ape yg akan ditunjukan dgn ‘cerdik’ terbaru nya…

Anonymous
Anonymous
11 May 2022 12:08 pm
Reply to  Anonymous

Wak Gontol Kejora Kojol nak kembangkan kuntum bunga cinta nya pun tak kembang2.

Merapu dan merayu di blog ini dengan harapam dapat pertolongan.

Menggontol lebih kuat ler, Wak Gontol. Kot nanti ada yang nak tolong.

zunnun
zunnun
11 May 2022 8:07 am

#kiambang berpaut, #kambing membebek, #cai2 #situa dah terkena nyanyuk #situa lalu tergiler2 membina jembatan #Mageran utk berkuasa semula..

jgn pula setelah bingai #melayu2isle tergiler2 dgn memutuskan jembatan dgn rakyat melalui darurat setengah masak, benarkan memutuskan jembatan perhubungan rakyat dgn #Mageran pula..

tapi apekah #cai saifudin blh terima kemenangan #rafizi sedangkan #rafizi dgn tiada jawatan akan menceburkan diri nya utk menjayakan #AyuhMalaysia, masih bersama #pkr tapi dilakukan diluar sj…