ARAHAN NAJIB SUATU BENTUK UGUTAN – SAKSI 1MDB

Rakan kongsi urusan KPMG Malaysia Datuk Johan Idris menyifatkan arahan Datuk Seri Najib Razak kepada firma audit itu supaya melengkapkan dan menandatangani auditnya terhadap penyata kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bagi 2013 dalam tempoh dua minggu, sebagai satu bentuk ugutan.

Beliau berkata demikian ketika pemeriksaan semula ketua pasukan pendakwaan Datuk Seri Gopal Sri Ram pada perbicaraan bekas perdana menteri itu berhubung dakwaan penyelewengan RM2.3 bilion dana 1MDB di Mahkamah Tinggi hari ini.

Saksi pendakwaan ke-14 itu ditanya mengenai mesyuarat pada malam 15 Dis 2013 di kediaman Najib di Jalan Langgak Duta, di sini.

Sri Ram: Anda diminta mengesahkan bahawa minit mesyuarat tidak menunjukkan terdapat sebarang tekanan yang dikenakan oleh tertuduh, Najib, terhadap anda pada mesyuarat ini. Anda berada di sana, ada tekanan?

Johan: Saya katakan (sebagai) ugutanโ€ฆ Ugutan kepada kami untuk membuat kesimpulan dan menandatangani penyata audit 31 Mac 2013.

Sri Ram: Daripada siapa? Johan menjawab, Najib.

Pada peringkat ini, peguam Wan Aizuddin Wan Mohammed membantah jawapan saksi itu kerana perkataan ‘ugutan’ tidak pernah ditimbulkan oleh saksi dalam mana-mana jawapannya.

Bagaimanapun, Hakim Datuk Collin Lawrence Sequerah meminta pembelaan mengemukakan hujahan.

Sebelum ini, mahkamah diberitahu bahawa KPMG masih belum menandatangani audit untuk penyata kewangan 1MDB bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2013, kerana 1MDB masih belum memberikan maklumat yang diminta KPMG sejak April 2013.

Berdasarkan minit mesyuarat yang Johan sendiri menaipnya, beliau menyatakan bahawa Najib telah meminta KPMG menandatangani audit itu selewat-lewatnya pada 31 Dis 2013.

Najib, 68, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion daripada dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Perbicaraan bersambung. – Bernama

Updated: 10 May 2022 — 3:33 pm

27 Comments

Add a Comment
  1. HA HA HA

    ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    ๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
    Kat sini tadi seperti ada tercium bau busuk hapak
    Bagai terdengar seakan bunyi anjing punya tapak
    Kini, sorang pengemis cinta hadir ke sini melepak
    Apakah si anjing kurap tu mata kelabu tk nampak
    ๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•๐Ÿ•
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    ๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

    KAH KAH KAH

    1. HA HA HA

      ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
      โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
      Peminat psti gembira bila hadir si pengemis cinta
      Blog kmbali dihiasi dgn keindahan susunan kataยฒ
      Tapi naper nek “Ed tu Brute” tk lagi mencaci nista?
      Apakah mata kelabu dia dh bertukar mnjadi buta?
      ๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
      ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

      ๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

      KAH KAH KAH

  2. DINDA๐ŸŒนDEWI๐Ÿฅ€PUTERI๐ŸŒท,

    ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    Maafkan abg kerana dah agak lama tidak ke mari
    Namun abg sntiasa mengingati dirimu setiap hari
    Hati yg satu ini hanyalah pada mu dinda ku puteri
    Rasanya blm lewat nk ucap slmt hari raya aidilfitri
    ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐ŸŒน๐Ÿ’
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

  3. Itu beza dgn kami umat Muhammad yang bertuhankan Allah swt.

    Batu hitam bukan penghapus dosa

    Kami tak cari Isa

    Fesyen kami pakain islam menutup aurat

    Jika si Tua berdosa, dia tak cari Isa untuk ampunkanya. Dia cari Allah swt.

    Mana mungkin Si Tua mudah lipa dosa2nya.

    Lainlah kalau dua kali sondol dari belakang. Tak serik2. Tuduh orang lain jadi dalang. Diinterview DJ BFM, kelam kabut jawab soalan, body language yg jelas he was guilty of sondol. Court dah perakui dan dijel. Dosa ini Allah yang tahu. Isa tak tahu apa tah lagi tiada kuasa cuci dosanya.

    1. umat #kenabian muhammad…

      belajar to be more precise supaya tak sesat nanti…

      now the crunch, cuba2 relate #Allah dgn nama kamu pula agar tidak sesat meraba2 mencari ketuhanan..

      kesia, bulu kote dah naik uban, masih membingai dgn agama..

  4. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    Mmg agak lama, Kejora tidak tampil berkomentar
    Dek sibukan dgn kerja, Kejora ni berehat sebentar
    Dgn si dia yg manja itu hati ini tetap bergementar
    Namun apa daya, bunga2 tk dpt lagi nak dihantar
    ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐ŸŒน๐Ÿ’
    ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

  5. Alhamdulillah finally HN has accepted a FAKTA
    #Bingai Anwar has received his punishment, on the dot
    Albeit alleging the work of Najib and Si Nyanyuk Tua
    If not careful, he could be in contempt of court

    You could allege you could slander continuously
    A blind man aided by a walking stick, he could not see
    Just because a bisexual is his idol, others at fault
    Causing his idol to be sent to prison by the court

    No surprise majority do not accept #bingai Anwar
    As reflected by his failure to garner enough number
    Nurul realised this, admit defeat before going to war
    PH could never win in PRUs if Anwar is the Commander

    Why fear Si Nyanyuk Tua, he has “dementia” you see
    He is old and “mudah lupa”, HN claimed vehemently
    Why #bingai Anwar led PH could never be a winner
    Except HN no one wants a bisexual as his/her premier

    To HN let me reiterate
    There is no original sins
    You decide on your own fate
    You bear your own inequities

    1. at least cai #situa has the #gut to accept istilah #situa nyanyuk & #sinyanyuktua…

      kerap2 gunakan nya selalu..

  6. Walau pun bukan penuokong Najib, sokong arahan dia kepada firma audit itu supaya melengkapkan dan menandatangani auditnya terhadap penyata kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bagi 2013 dalam tempoh dua minggu.

  7. bagaimana #para2 #ambia & #aulia mencari kebenaran #Diri utk mengenal pencipta #Nya..

    tiada lin, tiada lain, tiada lain cara nya, mengasingkan #Diri…

    tapi, tapi, tapi…

    tak kan mengasingkan #Diri hanya berdiam #Diri sj…

    satu sesuatu yg menghidupkan #Diri….

    jika tidak masa kan mampu menumpang #Nafas Maha Hidup #Pencipta..

    dari #mulut melalui #hidung dan mengusik sampai penghujung ..

    utk melakukan modulasi ‘Crystal’ yg tersembunyi..

    supaya jgn di antara kita ‘buat2 lupa’ ..

    lalu ‘buat2 lupa’ bertukar menjadi ‘tidak mudah lupa’ berakhir menjadi ‘terlupa & pelupa’..

    1. Ini cara Isa berfikir.

  8. pujangga bermadah..

    daya akal yg tinggi bicara #idea utk kemajuan tamaddun manusia..
    daya akal yg biasa bicara #perihal utk mencari penyusuaian diri..
    daya akal yg rendah bicara #kepentingan diri utk kehidupan harian..

    bagaimana pula dgn akal yg nyanyuk tua ?

    apekah masih ‘buat2 lupa’ melutut pd #mangsa nya agar direstui menjawat perdana mentei sekali lagi..

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN HA NYA MENUDUH, KOMEN NYA TAK BERISI.

      TAKDA FAKTA, WALAU PENERANGAN YANG BOLEH DI TERIMA PUN.

  9. Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Melayu Berlesen L

    Jumlah anak2 bini Menteri dan Timbalan
    = 70 x 4 (minimum) = 2800 orang

    Jumlah outrider polis yang akan tiba-tiba mengiring kenderaan anak2 bini2 Menteri tanpa sebab
    = 2800 x 2 = 5600 orang

    Jawatan kosong 5600 outrider anak2 Menteri kini dibuka tanpa arahan pegawai. Boleh kemukakan permohonan tanpa sebab.

    1. kahkahkah

      #rider2 pdrm dah jadi hak milik keluarga mereka…

  10. there in the middle of the people #situa stands..
    thinking back from the stories he heard..
    there in the circle #situa nyanyuk fib & lies..
    lies of omission & lies of influence…

    #situanyanyuk mungkin terlupa, dari mana duit sebanyak mampu take over #esso lalu digantikan dgn #petron pula…

    dari #dataprep ke #tongkah ke #kencana akhir ke #petron..

    masih tidak cukup2 lagi..?

    1. Kamu tahu ke dari mana “duit sebanyak mampu take over esso” tuh?

      Kasi bukti atau penrangan yang boleh di percaya ler.

      Jangan mengarut ajer.

  11. #altuantuya had to let it happen..
    #aminah then takes a change..

    running around trying everything new
    but that doesn’t impressed #rosmah…

    Goodbye though I never knew you at all…

    but it seems to me,

    your unborn will always be a ‘candle in the wind’…

    now let do another for #situanyanyuk pula dgn madah berpuisi…

    1. what talking one, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN?

      Talk clearly lar.

      Don’t talk in riddles, pusing2 kind lar.

  12. utk mencari persamaan antara #najib & #situa nyanyuk tidak susah pun…

    sepertima mencari pesamaan antara jalan dgn pornpuan. Kedua2 nya, licin bila basah..

    maka ape persamaan antara #najib & #situa nyanyuk ?

    mereka berdua, pandai bersandiwara, #najib ‘buat2 terlupa’ manakala #sinyanyuktua, ‘tidak mudah lupa’ …

    apekah ‘buat2 lupa’ itu yg #sinyanyuktua lakukan bila ditanya betul kah #situa yg mengarahkan #petronas utk melakukan ‘bail-out’ menyelamatkan anak kesayangan #hasmah ‘membunuh diri’ kerana tertekan muflis…?

    #najib bagimana pula ? plot2 pembunuhan Altantuya akan sentiasa memerlukan #najib mengingati agar tiada percangahan …

    ini membuat #situa nyanyuk tergiler2 menyuruh #paklah digantikan dgn dengan segera dan #najib diangkat sebagai #pM kerana mampu menunjukan skill ‘tidak mudah lupa’

    1. Tapi mudah lupa pelaku sodomi….
      Sondol bukan sekali tapi dua kali
      Bukan slander bukan allegation
      Mahkamah tentukan his conviction

      1. #anwar dah pun bayar #cash kesalahan yg #sinyanyuktua & najib lakukan pd nya..

        kini giliran #najib pula membayar nya, dan bagi #situa nyanyuk, ketika diusung keranda nya, harap jgn dibawa bersama ‘tidak mudah lupa’ bersama..

        kesian, bila hidup membelit2, harap2 jgn ada ular sawa yg menunggu kedatangan nya bila disemadikan …

        tapi ada cara lain utk mengelak, bakar sj mayat nya..

        1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN BIADAB DAN KURANG AJAR MENCADANGKAN BAKAR MAYAT ORANG ISLAM.

          DIA KAPIR YANG DIBUAT BEGITU KPD MAYAT NYA, LANTAK LER.

          TAPI MENCADANG BAKAR MAYAT ORANG ISLAM – ITU KEPALA BAPAK DIA.

  13. #najib dlm keadaan amat tertekan bukan sj dari scandal cepat kaya nya yg memiskinkan negara &rakyat jelata malah ditekan pula oleh #rosmah kerana hawa nafsu yg tidak dapat memuaskan ‘suami’ nya #sirosmah…

    begaitu jua kisah nya, #sinyanyuktua, emosi nya tertekan dek dihentak meja oleh cucu pd isteri #ghafarbaba..

    keadaan tertekan #sinyanyuktua menjadi2, semalaman ditenagkan oleh #hasmah isteri nya…

    keesokan hari, #situa nyanyuk yg ‘tidak mudah lupa’, terus meletakan jawatan utk mengajar bingai2 parti nya agar menghormati nya…

    tapi #mahiaddin memujuk nya utk menjadikan peritiwa iu satu helah memecahkan #pH dan #omNO…

    #situa nyanyuk tiba2 kegembiran tak terkata, bila #mAtarif datang mencium tangan nya…

    1. Tak per dosa kamu dicuci Isa

      1. …kini dah trendy, cuci dosa cium #batu-hitam, nak buat ape tergiler2 cari #isa..

        cuba2 berfesyen sikit..

        tapi #situa nyanyuk lain sikit, dosa nya ‘buat2 lupa’…

        1. AMENDE KAU CAKAP NIH, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN?

          tergiler2 cari #isa.. – ISA TU JESUS CHRIST KER?

          AMENDE YANG CARI JESUS TUH?

          KAU DAH MERENG, OTAK DAH CAIR KER?

Leave a Reply

Your email address will not be published.