DEBAT ANWAR-NAJIB BATAL PADA SAAT- SAAT AKHIR?

Selepas Universiti Malaya tidak membenarkan Dewan Tunku Canselor digunakan sebagai tempat untuk program debat antara Anwar Ibrahim dengan Najib Razak, majlis itu kini secara rasminya akan diadakan di Matic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Dalam kenyataan media bersama semalam, kedua-dua pihak setuju ia diadakan di Matic, dengan tarikh serta waktunya kekal pada 12 Mei, jalam 9.00 malam.

Debat selama dua jam itu dijangka akan berlangsung dalam tiga sesi.

Bahagian pertama berhubung permasalahan yang dihadapi syarikat minyak dan gas, Sapura Energy Bhd dan sama ada ia perlu diselamatkan melalui bantuan kerajaan atau sebaliknya.

Bahagian kedua pula akan berkisar tentang ‘Masa Depan Malaysia’ yang merangkumi aspek ekonomi, politik, urus tadbir serta hala tuju negara.

Bahagian ketiga dikhususkan untuk sesi soal jawab.

Debat berkenaan akan disiarkan secara langsung oleh saluran rasmi melalui media rasmi dan juga media sosial yang akan diumumkan kemudian.

Sementara ada pihak dilihat begitu teruja dan tertunggu-tunggu debat tersebut, banyak pihak lain pula tetap ragu-ragu majlis itu akan menjadi kenyataan akhirnya.

Pelbagai pihak yang saya sempat berbual-bual dengan mereka tidak menyembunyikan kesangsian mereka itu.

Saya sendiri, jauh di sudut hati, tidak terkecuali menjangkakan, debat itu akan dibatalkan pada saat-saar akhirnya nanti.

Dalam hal ini, saya meramalkan beberapa sebab akan dimunculkan sebagai sandaran untuk membatalkannya.

Pertama, permit polis untuk mengadakannya mungkin tidak diberikan atas sebab-sebab keselamatan dan tiada keperluan.

Kedua, Sapura Energy atau pihak tertentu dipercayai akan muncul pada saat-saat akhir dengan tidak membenarkan isu berkaitan syarikat berkaitan kerajaan itu didebatkan melalui forum terbuka.

Mereka dipercayai akan mengambil tindakan saman pemula di mahkamah bagi menghalang debat itu daripada dilangsungkan.

Lagi pula, sama ada kerajaan perlu membantu atau tidak Sapura Energy adalah merupakan keputusan kerajaan dan tidak berkaitan dengan kedua-dua pendebat, Anwar dan Najib yang mana mereka tidak pun berada dalam kerajaan ketika ini.

Ketiga, ini saya pinjam daripada ramalan seorang bekas Ahli Parlimen daripada Melaka yang menyatakan, Najib dijangka akan positif Covid19 selepas meraikan sambutan ulangtahun UMNO pada 11 Mei, lalu terpaksa dikuarantin di rumah sendiri untuk beberapa hari.

Akhirnya, debat itu pun tidak menjadi kenyataan, tambah bekas Ahli Parlimen itu lagi.

Meski ada keraguan, tapi jika debat itu akhirnya benar-benar menjadi kenyataan pada 12 Mei nanti – apa lagi – syukur Alhamdulillah sajalah.

Setidak-tidaknya kerana hilang kuasa sebagai Perdana Menteri pada 2018 lalu, Najib kini diberi satu keberanian baru oleh Tuhan.

Kalau tidak, sampai bila pun Najib akan sentiasa tidak berani untuk berdebat dengan sesiapa. – ShahbudinHusin 07/05/2022.

Updated: 7 May 2022 — 1:42 pm

13 Comments

Add a Comment
  1. ..fostering the people…

    perbezaan warna kulit, perbezaan keturunan, perbezaan kepercayaan…

    suatu diversity & asset yg memberi warna warni kemasyarakatan rakyat dan negara..

    tapi lain pula dgn kegilaan #situa nyanyuk, dgn slogan #’melayu mudah lupa’ cuba membawa budaya #jepun agar #melayu2 bermaruah, tapi lain pula pd nya, kerana #nyanyuk nya yg ‘tidak udah lupa’, jelas #situa nyanyuk telah menghina kaum #melayu..

    oleh itu, wajar rakyat elakan kegilaan sedemikin dgn memupuk semangat kasih sayang sesama perbezaan perkaumana agar saling ingat mengingatkan, pesan dan berpesan jika terlupa…

  2. enticement for the people…

    rakyat amat terkesan dgn kehidupan mereka sedangkan tikus2 politik hidup serba dlm kemewahan..

    tugas tikus2 politik diamanahkan oleh rakyat agar memakmurkan dan memajukan negara…

    tapi lain pula yg berlaku, dari detik #situa nyanyuk tiba2 melepAskan jawatan tak semena2, tiada ribut tiada petir, telah membawa bencana yg parah pd ekonomi negara…

    maka nya, utk mengelakan perkara sedemiian berulang,satu rang undang2 perlu di kemukana dan diluluskan, supaya tiada lagi mana2 Wakil Rakyat Yg #Nyanyuk diberi kepercayaan utk menjawat jawatan #pM ..

    diharapkan dgn kesunggohan sedemikian akan memberi kepercayaan pd rakyat dan merangsang mereka keluar membuang #undi agar democracy berperanan lebih berkesan dlm pembaharuan & hala tuju negara..

  3. ZUNNUN PULA SITUA YANG KENA TULAH
    ASYIK MENYUMPAH SERANAH MABUK TODI
    BILA AKU MASUK DIA DAH SAKIT LELAH
    SERBA TAK KENA KALU,SEMUA X MENJADI

    1. huh, dah pandai berpantun…πŸ€”

  4. TERIMA KASIH WAK KOJOLA KERANA DAH INSAF
    BERGULING-GULINGAN MINTA AMPUN KAT AKU
    ITULA JANGAN CARI PASAL COBA GANGGU SAF
    KETAKWAANKU,DIA NYESAL IRAMA TANPA LAGU

  5. people empowerment…

    kerajaan perlu menambah pekerjaan utk rakyat yg terkesan dgn hidup yg serba kurang selain mengurangkan pengantungan pd impot pemakanan yg kini mencecah RM 55.6 Billion berbanding Export RM 33.8 pd Tahun 2021…

    sudah tiba masa nya, negara menerokai bidang pertanian pemakanan secara ‘inclusive’ dgn memberi galakan pd tanah terbiar sebagai industri pertanian kampung …

    …negara perlu bangkit semula dan mencari penyelesaian pengganguran dan mahasiswa diberi kepercayaan pengurusan agar dapat mengurangkan pergantungan pd normality yg ada, pergantungan perkhidmatan ‘delivery’.

    #situa nyanyuk terlalu obssesed dgn kegilaan nya utk menjadikan negara sebagai negara maju berasaskan #Negara Industri Berat dan mengabaikan asas keperluan pemakanan negara..

    berbillion Ringgit yg diperuntukan utk menjayakan impian #Nyanyuk nya tapi malang sekali, kegagalan demi kegagalan dan byak wang telah bertukar tangan tapi amat menyedihkan melihat ‘the state of the nation’ terkini…

    ..dgn rakyat meminta ehsan mengeluarkan simpanan mereka dari EPF agar dapat melakukan reset pd kegawatan yg dialami…

  6. aku kembali

    1. kembali dari rumah haiwan ke ? πŸ˜ƒ

  7. endearment for the people…

    selama 65 tahun merdeka dan 24 dari nya dikuasai oleh #situa nyanyuk, apekah rakyat hanya dihidangkan dgn kemampuan Min. Pay RM 1,200 sj…?

    kini kerajaan Tetangga meminta Min Pay RM1,200 juga dari Malaysia …

    ini membawa pengertian bahawa purata gaji MIn Rakyat Malaysia separa dgn Min Gaji Rakyat Indonesia…

    dgn nisbah 280 Juta Penduduk Indonesia & 32 Juta Penduduk Malaysia, take home pay sebulan oleh rakyat kedua2 Negara pd kadar nisbah 9 : 1

    bagini akhir nya legasi #situa nyanyuk, yg mengambil 1/3 Masa kemerdekaan Negara utk berkuasa, rakyat terpalit menanggung bibit2 bingai #sinyanyuktua…

  8. Debate, no debate what to expect
    Both hoping to gain some respect
    Both convicts trying to champion
    Trying very hard to stay relevant

    Rubbish in rubbish out
    Like driving at roundabout
    Chasing whatever publicity
    What a sheer stupudity

  9. Nak debat apa lagi Budin…ngabekan bogheh ajo….bukannya boleh meningkatkan taraf hidup rakyat pun. Jauh sekali dari mengubah kesetiaan penyokong tegar Bosskurrr..engkau cakap lah apa pun…malahan jika engkau rejam kepala diaorang dalam mangkok tandas sampai lemas sekalipun mereka tetap akan mengatakan Bossku memang baik dan suci bersih orangnya.

    Bodoh ni Budin ada tahapnya…jika sudah tiada bersempadan lagi tahap kebodohan sesaorang, kau tengok ajalah nenek tua tu…….tak akan boleh diubah lagi…..walau diajar beribu kali penambahan “di” yang mudah itu, masih tak faham-faham juga….tu pun jangan main-main Budin…masih nak tunjuk lagak pandainya. Dikutipnya drama karangan Shakespeare “Et tu Brute”. Kalau tak dibalun kaw kau hari tu, mahu diulang-ulangnya ungkapan tu kat sini sampai berbulu telinga kita mendengarnya….

    1. WOWW.. BRAVO DIN REMOS!

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
      Bro Din Remos tampil bgaikan sorang hulubalang
      Dia kata ‘Ed tu Brute’ tu psti Nek akan ulang-ulang
      Pukulan padu nya itu, pasti bisa sampai ke tulang
      Monyok terkedu le Nek “Ed tu Brute” anjing jalang
      πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      KAH KAH KAH

  10. HA HA HA

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Debat Anwar-Najib tetiba jer di saat terakhir batal
    Tapi mana pegi Nenek tua ‘Et tu Brute’ puki gatal?
    Apakah dia takut Bro Zunnun & Din Remos sental
    Atau, dah masuk Tg Rambutan, dek sakit mental?
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

Leave a Reply

Your email address will not be published.