TOL PERCUMA TAMBAH KECERIAAN RAKYAT SAMBUT HARI RAYA, PUKULAN KEPADA KEGAGALAN TUN MAHATHIR

Sebahagian daripada mereka yang tinggal di ibukota sekarang ini sudah pun berada di kampung masing-masing untuk menyambut hari raya yang dijangka disambut pada hari Selasa.

Setelah dua tahun tidak dapat pulang berhari raya kerana kekangan PKP, kepulangan ke kampung pada tahun ini tentu saja amat-amat menggembirakan semua.

Lebih berganda lagi kegembiraan tahun ini ialah kerana selain dibenarkan mengeluarkan caruman KWSP sebanyak RM10 ribu, tol di laluan lebuhraya utama itu juga diumumkan percuma.

Di samping tol percuma di lebuhraya utama, banyak lebuhraya lain turut memberi potongan sebanyak 50 peratus dan ianya terpakai untuk semua jenis kenderaan.

Tol percuma dan diskaun itu berkuatkuasa selama tiga hari sebelum ketibaan hari raya dan dua hari lagi pada hujung minggu depan ketika mereka mahu kembali ke ibu kota semula.

Bagi rakyat kebanyakan, ini adalah hadiah paling menggembirakan untuk hari raya tahun ini.

Beberapa saudara mara dan kawan-kawan tidak menyembunyikan kegembiraan mereka dapat pulang ke kampung berhari raya dengan tol percuma pada kali ini.

Meskipun ada kesesakan jalanraya, ianya terubat dengan tol percuma itu.

Mengimbas tentang tindakan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob mengumumkan tol percuma dan diskaun sehingga 50 peratus pada tahun ini, semua ini sebenarnya adalah petanda kelemahan dan kegagalan Tun Mahathir Mohamad selama memimpin kerajaan PH selama 22 bulan sebelum ini.

Kalaulah janji menghapuskan tol benar-benar ditunaikan setelah PH berjaya menjadi kerajaan sebagaimana ianya telah dimanifestokan dalam PRU14 lalu, Ismail Sabri mungkin tiada peluang langsung mengumumkan tol percuma dan diskaun 50 peratus untuk hari raya tahun ini.

Tetapi, disebabkan kegagalan Tun Mahathir itu, malah melukakan hati rakyat dengan mengatakan “manifesto bukan kitab suci”, itulah yang menyebabkan bermulanya penolakan serta bercambahnya kebencian.

Apa yang berlaku selebihnya kepada PH dan Tun Mahathir adalah suatu sejarah, tetapi banyak iktibar yang boleh diambil daripadanya.

Bayangkan, dapat tol percuma untuk hari raya pun sudah cukup membuatkan rakyat gembira, apatah lagi jika percuma buat selama-lamanya?

Dalam hal ini, di samping pengajarannya ialah jangan main-main dengan janji kepada rakyat, kita juga jangan sesekali bersikap khianat dan tikam kawan sendiri apabil beroleh kuasa.

Hari ini, dengan apa yang dilakukan Ismail Sabri berkaitan tol itu, tidak dinafikan beliau telah meraih laba politik yang lumayan daripadanya, di samping merupakan pukulan terhadap kegagalan Tun Mahathir.

Ia bukan salah Ismail Sabri kerana sebagai Perdana Menteri yang telah dinamakan UMNO sebagai “poster boy” bagi menghadapi PRU15 datang, selain tugasnya ialah memberi kesejahteraan kepada rakyat, beliau juga semestinya akan berbuat sesuatu yang boleh membuatkannya disukai serta menambah undi buat dirinya.

Siapa yang tidak mahu kekal lebih lama sebagai Perdana Menteri?

Maka, turut dipercayai, banyak lagi pengumuman yang akan melegakan hati rakyat akan dilakukan Ismail Sabri selepas ini.

Semua orang yang jadi Perdana Menteri pasti akan berbuat hal yang sama, kecuali Tun Mahathir dan menteri-menteri kabinet dalam kerajaan PH yang tidak berani berbuat sesuatu untuk memperingatkan Perdana Menteri tentang janji manifesto ketika itu.

Ada kawan dalam UMNO berkata, kalau PRU14 dulu antara sebab yang memenangkan PH ialah janji tol percuma beserta mungkin beberapa sebab yang lain, tol percuma di hari raya yang diumumkan Ismail Sabri tahun ini tidak mustahil menjadikannya mampu kekal lagi sebagai Perdana Menteri. – ShahbudinHusin 01/05/2022.

Updated: 1 May 2022 — 2:49 pm

31 Comments

Add a Comment
  1. SALAM ‘AIDIL FITRI UTK SEMUA RAKAN² BLOG,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Semoga semuanya, riang bergembira di ‘Aidil Fitri
    Detik kemenangan ini kita sambut sudah dua hari
    Tapi harian betul le, nek “Et tu Brute” tidak ke mari
    Din Remos kata nek tua tu mampos dilanggar lori
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

    1. HA HA HA

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Nenek ‘Et tu Brute’ dah mampos di bulan yg mulia
      Blog Budin kini tk da siapa nk pacak & kawal selia
      Boleh lah kat sini Kejora bebas untuk berpesta ria
      Tiada rintangan lagi, klau nak pantun kt Dik Nadia
      💐🌹🥀🌺🌷🌸💮🏵️🌻🌼💐🌹🥀🌺🌷🌸💮🌹💐
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚❤️
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

  2. setiap yg hidup pasti menghadapi #kematian…

    akan tetapi, perlu ke menghadapi #kematian, bila hidup itu bukan kepunyaan diri, tapi kepunyaan #tuhan yg abadi…

    berdasarkan asas ape yg #Tuhan hidupkan Maha Hidup NYa ? dlm bahasa #arab di beri nama #islam..

    tapi hanya segelintir sj yg mampu melihat kebenaran sedemikian rupa tapi ramai yg berlumba2 mengumpul upah pahala semata2…

    apekah agama itu satu perniagaan utk perolehi keuntungan atau agama itu satu asas agar bentuk2 kepercayaan dipupuk utk membenihkan kebenaran & keyakinan..

    …mampukah manusia menyatakan bahawa yg Maha Hidup itu #tuhan dlm setiap kenafasan yg di gunakan…

    adakah kamu dlm setiap nafas yg dipinjamkan mencari kebenaran dan menegakan nya ?

    hanya segelintir sj dan yg ramai leka dgn rethorik kepercayaan hukum2 & rukun2 semata2..

    .. #sinyanyuktua dan anak2 murid nya, #sipenyamun tersohor sedunia yg tergiler2 bersumpah merata2 serta #sipengkianat yg tergiler2 dgn darurat agar kekal berkuasa, tak lekang dgn syahadah & solat mereka, tapi jauh sekali menegakan kebenaran malah melakukan kerosakan2 terhadap harapan rakyat dan negara…

  3. ‘kebinasaan #kesufian dgn syair mereka,

    “..pandang yg satu pd yg ramai..

    ..pandang yg ramai pd yg satu..”

    lalu mencelah pula #zunnun pd #ismail dgn bermadah pula..

    “…iya, #situa itu tidak mati kerana ‘tidak mudah lupa’ nya…
    ….mati #situa itu kerana #nyanyuk nya yg ‘mula lupa’..

    lupa memandang diri nya seperti sekelian yg ada, bahawa byak melakukan kesilapan, maka jgn ‘mudah lupa’….

  4. “..bertanya akan mereka kpd mu, siape itu #zulkarnain..

    ….akan aku bacakan #sedikit mengenai kepada mu…”

    tapi, #sedikit saja, kerana #zulkarnain tidak mungkin dan bukan sama sekali Alexender, perwira yg di lahirkan pd zaman Macedon Archaic

    yg membuat #sedikit ini menjadi satu keraguan oleh kerana kaum MUhammad kerana Alexander memuja #Apollo sebagai #tuhan mereka….

    tapi #sedikit yg ketahui ketika saat kematian nya, Alexender meminta 3 Permintaan agar di lakukan oleh General2 yg setia dgn nya….

    Quora terperinchikan 3 Permintaan Saat kematian nya

    (1) bahawa segala Tabib2 yg merawat Nya yg mengusung keranda nya

    (2) Laluan menuju ke tempat semadikan jasad #aku perlu di taburkan dgn emas, perak dan segala barang2 berharga yg #aku miliki

    (3) bahawa kedua2 tangan dari jasad aku hendak lah dilentangkan keluar dari keranda…

    mengapa sedemikian rupa aneh nya permintaan tersebut..

    lalu Alexander berkata,

    mengingatkan bahawa tabib2 yg berada di sekeliling #aku tidak mampu menghidar #aku dari mati..

    mengingatkan bahawa tidak sebutir pun kekayaan yg #aku miliki akan bersama mengikuti #aku bila mati kelak

    #aku datang ke dunia dgn tangan kosong dan #aku tinggalkan dunia ini dgn tangan kosong jua…

    it needs a glimpse of realization to unfold truth, dari #tuhan yg telah mengizinkan kekuasaan #Nya dan dari tuhan jua yg memberi kesedaran haqiqi kebenaran #Nya…

    hanya yg rakyat jelata harapkan jgn pula #sinyanyuktua masih tidak sedar akan kegilaan nya yg ‘tidak mudah lupa’ utk terus berkuasa..

    #Apollo itu sekadar nama sj sedangkan #tuhan makbulkan segala permintaan #Alexander …

    jika air laut itu tinta (dakwat), tidak cukup menulis nama2 #AKU…

  5. HA HA HA…

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Dengar takbir bergema hati rasa seperti bergegar
    Namun diri ini kat sini msih jadi pengunjung tegar
    Nenek ‘Et tu Brute’ pula, dah tak lagi mari berlegar
    Din kata, si tua kurap itu, lori sampah dah langgar
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

  6. Berhari raya di kelab malam
    GRO, jalang dan arak diramas genggam
    Alhamdulilah syukur Tuhan seluruh alam
    Nikmat Syawal lepas rindu dan dendam

  7. Justice for Bella sudah mendunia
    Siti Bainun beraya di rumah Bonda
    Anak yatim dan OKU jadi mangsanya
    Boleh dapat lagi lesen penjaga
    Adakah nak cuci duit haram partinya?

  8. Tahun lalu tema raya judi
    Kerajaan naikkan hingga 22 kali
    Melayu Islam bahagia berjoli
    Apa salah setahun hanya sekali?

  9. Kelepak kelepuk raya tema semua
    Kerajaan Melayu Islam punya citarasa
    Umat Islam dan LGBT norma biasa
    Kahwin sejenis bakal menjelma jua

  10. SELAMAT HARI RAYA ‘AIDIL FITRI..

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Semoga di Aidil Fitri ni banyak dosa kita terhapus
    Kad raya kini pakai whatsapp, tidak lagi guna pos
    Tapi dah tak ada lagi nenek ‘Et Tu Brute menopos
    Belum sempat nak raya, si kurap itu dah mampos
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

    1. HA HA HA

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Raya mengejut, ramai yg kuih tak sempat tempah
      Apa² pun smoga rahmat Tuhan datang melimpah
      Nek ‘Et Tu Brute’ pula, dah tk lgi mari menyumpah
      Din Remos kata dia dh dilanggar dek lori sampah
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

      1. HA HA HA

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Kejora ini mcm biasa lah, berhari raya kat Tunjang
        Raya dekat rumah mak ayah le, sbg orang bujang
        Nek ‘Et tu Brute’, tk smpt beraya, hayat tk panjang
        Kini kat dalam kubor malaikat sdg sepak terajang
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

      2. Selamat Hari Rayo den ucapkan pado semuo. Pado nenek TN den minto maaf juo sobab din selalu balun nenek tosombam makan tanah…bukan apo …nak jadikan pongajaran supayo dalam hidup ni jangan cubo momandai2 atau suko nak menunjuk pandai….orang tak suko…

  11. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kpd rakan² blog diucapkan slmt hari raya aidil fitri
    Salam maaf dihulur dngan menyusun sepuluh jari
    Tapi, kenapa nenek tua “Et Tu Brute” tidak ke mari
    Apakah si kurap tu sgt kecewa dan telah harakiri?
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Misi Kejora menghapus si nenek tua telah berjaya
      Kejora dah peroleh kemenangan, yg sngt bergaya
      Tak der lagi kelibat nenek “Et Tu Brute” muka toya
      Si kurap tu mampos tak sempat nak sambut raya
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    2. salam kembali dgn lembaran eid fitri..
      ‘cerdik’ Et Tu Brute Nya menyusuk hati..
      esok kemari akan nya utk cermin diri. .
      bingai tegar nya langsung tak mengerti..

      1. HA HA HA…

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Rasa begitu sayu di hati, mendengar takbir dialun
        Semua lupakan sebentar, pilihanraya punya calon
        Zunnun, Din Remos dll ketupat & rendang dipulun
        Tapi nek Et tu Brute dlm kubur, malekat dok balun
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

        1. HA HA HA…

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Kpd Ramadhan..diucap slmt tinggal atau bye bye
          Kg halaman, bgaikan tersngat gembira melambai
          Din Remos & Zunnun berjubah serban sperti lebai
          Tapi nek ‘Et tu Brute’ dlm kubor malaikat dok tibai
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          KAH KAH KAH

  12. apekah manusia mampu terokai penuaan (aging) agar #sinyanyuktua negara blh terus tergiler2 dgn politik ‘rule & divide’ giler nya…?

    jika mampu melakukan nya, maka rakyat jelata akan sentiasa menikmati kegilaan #sinyanyuktua …

    tiada siape yg mampu hentikan DNA Sequencing yg menjanakan jasad….

    kerana DNA Sequencing ini satu pengaliran ‘Innate Intelligence’ yg sentiasa…

    walaupun ketika jasad lulur dlm tanah sekali pun, DNA Sequence akan terus berlaku…

    yg menakjubkan ada juga manusia yg masih hidup walaupun berlaku penuaan , seperti yg kerap dikaitkan dgn #khidir & Iliayasa…

    apekah mereka ini menjumpai ‘fountain of life’ lalu meminum dan bersiram jasad mereka didalam nya..

    atau pun, #khidir dan mereka2 dgn nya, telah berjaya menyatakan #tuhan dgn #ketuhanan nya ?

  13. negara jiran indonesia juga memberi tol percuma kpd wagra nya balik berhari raya…

    #mailsabri jua melakukan sedemikian rupa..

    tapi lain pula dgn #sinyanyuktua yg mengila ketika berkuasa, #situa masih tidak lupa dgn Konsep Pengswasataan Negara,…

    yg mana kerajaan tokei besar manakala rakyat penguna, ‘consumer’ nya…

    yg amat bisa nya Konsep sedemikian rupa, bila #sinyanyuktua & #penyangat2 yg bersama nya, melakukan cronisma dgn menyalah gunakan kuasa memberi kpd kenalan rapat ,ereka..

    bermula lah ‘scheme of things’ hingga rakyat sampai kini terkesan dari sifat gelojoh2 situa nyanyuk dan mereka2 yg mengelilingi nya…

    1. maki jangan tak maki, mengumpat jangan tak mengumpat, dalam islam kita bebas maki orang, tapi agama krisitan dilarang memaki, mengumpat, bila mampus kita sorang sorang jawablah dengan Allah, Jarang kita dengar orang kafir maki hamun.

  14. Saya pun rasa pelik Encik Budin. Tun M bila jadi PM untuk kali keduanya bekerja dari awal pagi sampai lewat malam. Tapi tak nampak pun apa yang baik untuk rakyat yang boleh membuatkan mereka terus menyokong pemerintahannya. Justru, kerja keras apa yang dilakukan di pejabat setiap hari hingga lewat malam.

    Andaian saya…. beliau sebuk mencatur atau mengageh-agehkan habuan untuk anak pinak dan kroni yang datang mengerumuninya semula. Kedua, sebuk menepis segala usaha puak-puak Anwar yang sering mendesak agar beliau melepaskan jawatan. Lalu dia lebih menghabiskan banyak masa merancang strategi supaya Anwar tidak dapat menggantikannya…..Akhirnya masa untuk memulihkan negara dan meningkatkan kesejahteraan rakyat sudah tidak ada lagi……

    1. Dosa tanggung sendiri.

      1. ..exactly…

        kini rakyat & negara terkesan dgn taraf binagi nya mengurus negara baik dari segi kemasyarakatan negara yg mana negara dihidangkan dgn perkauman dan fahaman agama yg tergiler2 & mengiler2…

        tiada hikmah yg ada hanya rethorik perebatasan2 hukum semata2…

    2. maki jangan tak maki, mengumpat jangan tak mengumpat, dalam islam kita bebas maki orang, tapi agama krisitan dilarang memaki, mengumpat, bila mampus kita sorang sorang jawablah dengan Allah, Jarang kita dengar orang kafir maki hamun.

      1. #kafir & #islam jatuh sabit dgn orang ke ? atau jatuh sabit dgn perbuatan & kelakuan…?

        cuba2 beza #orang dgn persepsi dan prejudice nya ? bila mati, yg binasa #orang atau prejudice dan persepsi yg ditinggalkan nya..?

        apekah #roh kembali dgn #orang atau dgn membawa bersama #persepsi dan #prejudice yg dijabarkan kan ketika #orang itu hidup..

        kita #orang, kita #orang..kamu mAt singapura ke ? dari pulau boyan..😂

    3. kuasa semuanya tun yang pegang, tun ada kuasa, tetapi kepercayaan orang islam, Allah yang ada kuasa, Allah yang menentukannya seseorang itu jadi pemimpin. Tetapi saya tidak tau bagi tuan tun ada kuasa. Dalam islam sesuatu pekerjaan kita dapat Allah yang menentukannya.

      1. ..dlm #islam sesuatu keperjaan kita dapat AAllah yg menentukannya…

        dgn jadi penentuan nya, apekah #Allah dah jadi #hamba utk menentukan #pahala & #dosa ..?

        ngape perlu susah2, sedemikian rupa, baik jgn dijadikan #manusia, kan senang #Allah di #singgahsana

        1. percaya tidak percaya hak masing masing

          1. maka nya jgn tergiler2 dgn kepercayaan…

            tegakan keyakinan agar bila saat kematian, dok tertunggu2 #ketuhanan datang sedangkan #ketuhanan selama ini tidak berpisah, sentiasa bersama kamu…

            walau bagaimana pun, selamat datang ke blog pejenamaan baru budin…

Leave a Reply

Your email address will not be published.