KEPUTUSAN MT UMNO HANYA GULA2 MANIS UNTUK PAKSA PRU15 SEGERA, TAPI BUKAN JAMINAN ISMAIL SABRI KEKAL PERDANA MENTERI

Melihat kepada keputusan mesyuarat MT UMNO petang tadi, tiga daripada empat ketetapan yang diputuskan sebagaimana diumumkan oleh Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan adalah semata-mata bertujuan memaksa Perdana Menteri, Ismail Sabri agar membubarkan Parlimen dengan kadar segera.

Ahmad Zahid Hamidi selalu Presiden UMNO ternampak tidak boleh bersabar lagi mahu PRU15 diadakan sesegera yang boleh dan ia mesti diadakan sebelum pemilihan UMNO dilangsungkan yang tempoh akhirnya ialah 29 Disember tahun ini.

Tiga keputusan yang bermaksud demikian itu ialah:-

1. Kedudukan Memorandum Persefahaman (MOU) di antara Kerajaan Persekutuan dan Pakatan Harapan yang berakhir 31 Julai 2022 diputuskan tidak akan diteruskan lagi.

2. Bagi melaksanakan keputusan sebulat suara usul Perhimpunan Agung UMNO 2021 lalu, satu Perhimpunan Agung UMNO Khas akan diadakan pada 14 Mei 2022 (Sabtu) bagi melakukan pindaan Perlembagaan UMNO mengenai tempoh pemilihan parti. Pada hari yang sama juga akan diadakan Sambutan Hari UMNO dan Jamuan Hari Raya Aidilfiti.

3. Majlis Kerja Tertinggi UMNO juga sebulat suara mencadangkan agar Ismail Sabri menjadi calon Perdana Menteri bagi menghadapi PRU15 akan datang.

Sebagai desakan untuk menyegerakan PRU15, termasuk mengambil langkah luar batasan iaitu memutuskan MOU tidak disambung lagi, tawaran agar Ismail Sabri tidak keberatan berbuat demikian, beliau turut dijanjikan gula-gula manis untuk diletakkan sebagai calon Perdana Menteri bagi menghadapi PRU15.

Harus diberi kesedaran kepada MT UMNO bahawa MOU itu ialah antara kerajaan dengan PH dan kerajaan pimpinan Ismail Sabri sekarang didukung oleh pelbagai parti, bukan UMNO saja.

Jadi, di mana kuasa UMNO untuk memutuskan MOU itu tidak disambung lagi?

Persoalan juga, di sebalik Ismail Sabri dinamakan sebagai calon Perdana Menteri bagi menghadapi PRU15, apakah selepas BN menang PRU15 itu nanti, maka beliau akan tetap dipilih sebagai calon Perdana Menteri yang sebenar?

Menyetujui Ismail Sabri sebagai calon Perdana Menteri bagi menghadapi PRU15 tidak lebih hanya meletakkannya sebagai “poster boy” untuk berdepan pilihan raya semata-mata dan bukan jaminan akan dipilih untuk dinamakan sebagai Perdana Menteri selepas kemenangan diperolehi.

Contoh mudahnya ialah bagaimana Hasni Mohamad yang hanya diletakkan sebagai “poster boy” untuk menghadapi PRN Johor, namun calon lain akhirnya yang dipilih sebagai Menteri Besar selepas kemenangan berada dalam genggaman.

Yang penting sebenarnya bukan menjadi calon Perdana Menteri untuk menghadapi PRU15, sebaliknya menjadi calon Perdana Menteri yang akan dinamakan selepas kemenangan dicapai itulah yang jauh lebih mustahak.

Lebih buruk lagi keadaannya kerana selepas PRU15 nanti dan katalah BN benar-benar mencapai kemenangan, jawatan Presiden UMNO masih lagi dipegang oleh Ahmad Zahid Hamidi.

Bolehkah kita yakin dan percaya Zahid Hamidi akan tetap meletakkan Ismail Sabri sebagai calon Perdana Menteri ketika beliau sebagai ketua parti yang memenangi pilihanraya dipanggil menghadap Agong nanti?

Lainlah jika Ismail Sabri yang menjadi Presiden UMNO dan juga calon Perdana Menteri, barulah boleh diyakini apa yang dikata akan benar-benar dikota.

Keraguan tentang keputusan MT UMNO bersetuju mencalonkan Ismail Sabri itu lebih terserlah lagi kerana UMNO juga memutuskan untuk mengadakan Perhimpunan Agung Khas pada 14 Mei ini bagi meminda perlembagaan berkaitan persetujuan sebulat suara usul PAU2021 baru-baru ini yang menetapkan pemilihan UMNO hanya akan diadakan enam bulan selepas pilihan raya dilangsungkan.

Tidakkah maksud Perhimpunan Agung Khas itu ialah untuk memastikan Zahid Hamidi kekal berkuasa menentukan calon-calon dalam PRU15 atas kedudukannya selaku Presiden UMNO, seterusnya menentukan juga siapa calon Perdana Menteri selepas kemenangan dicapai dan menghilangkan sama sekali keupayaan Ismail Sabri untuk menangguhkan pilihan raya sehingga selepas pemilihan UMNO diadakan?

Jika Zahid Hamidi benar-benar ikhlas untuk UMNO dan kepada Ismail Sabri, selepas bersetuju mencalonkan Ahli Parlimen Bera itu sebagai calon Perdana Menteri, sepatutnya tidak perlu lagi diadakan Perhimpunan Khas bagi tujuan meminda perlembagaan parti.

Pindaan perlembagaan parti itu hanya bertujuan menjerat Ismail Sabri supaya tidak ada pilihan dan mesti akur kepada kehendak Zahid Hamidi.

Beliau seharusnya juga, selepas menamakan Ismail Sabri sebagai calon Perdana Menteri, memberi lebih ruang kebebasan kepada Naib Presiden itu untuk mengambil alih kepimpinan parti tanpa banyak halangan seiring dengan kedudukannya menerajui negara.

Bagaimana ada kestabilan jika nakhoda UMNO dan negara diterajui oleh pemimpin yang berbeza?

Kesimpulannya, keputusan MT UMNO itu hanyalah sekadar janji manis dan bukan jaminan yang bernilai kepada Ismail Sabri untuk terus dikekalkan sebagai Perdana Menteri lagi. – ShahbudinHusin15/04/2022.

Updated: 15 April 2022 — 1:29 am

43 Comments

Add a Comment
  1. Kalau masih ada kata Najib mencuri satu fitnah
    Kalau masih ada kata Anwar meliwat satu fitnah
    Benarlah pemikiran melayu muslim parah
    Benarlah tahap pemikiran melayu muslim rendah

    Pendakwa bentangkan kes dan pertuduhan
    Peguambela bentangkan kes pembelaan
    Dalam mahkamah kes diperdengarkan
    Hakim perbicaraan yang buat keputusan

    Adapun banyak di luar sana cakap cakap, fitnah dan dakwaan
    Realitinya takut pergi ke pihak berkuasa untuk buat laporan
    Dispin diviral kononnya siAnu itu jahat, zalim, penyebab huruhara
    Sedangkan realiti, fakta dan kebenaran adalah disebaluknya

    Selagi melayu muslim tidur nyenyak hadhari
    Selagi itu kejayaan sukar dicapai ke hari ini
    Selagi mahu jawatan, gila kuasa, cepat kaya
    Selagi itu cemburu, dengki hidup melata

    1. What is poetic justice deserving for Atok Saka?

      Lawyer Shafee Abdullah in his current trial for money laundering RM9.5M of 1MDB stolen money from Najib during his stint as Fiat Special Prosecutor in appealing against Anwar’s not guilty high court judgment Sodomy 2.

      Shafee to admit it was Atok Saka who masterminded Sodomy 2 after Sodomy 1 was botched by Atok Saka’s hitman Khairuddin Abu Hassan who had carelessly wrote the unbuilt Tivoli Apt as sodomy crime scene, forcing the case to be dropped midway by AG Mohtar during trial. Big embarrassment to Atok Saka who had even bullshitted Anwar had inflicted his own black eyes to seek public sympathies when it was the then IGP whacking for confessions.

      When High Court judged Anwar not guilty in Sodomy 2, Atok Saka SOS Shafee Abdullah to be Fiat Special Prosecutor over no-confident Gani Patail and SOS Najib RM9.5M of stolen money to expedite a case what Ex Appeal Court Judge Abu Bakar Sultan described as with premeditated results.

      Shafee Abdullah admission will answer Wau Bule’s mockery of sodomy and theivery because it perfectly suited Atok Saka then to jail Anwar conveniently using Najib’s stolen money.

      That is poetic justice deserving to Atok Saka.

      1. Charge him, wont you? Or else angin kosong.

        This is the time. Are yoh deaf and blind?

      2. Understand the meaning of poetic judtice, which you do not. Facts, not fictions. Evidence not hesrsays

        Price to pay for ignorance, arrogance

  2. there is a saying that said..

    bila ‘idealism’ menjadi asas perjuangan, akan sentiasa menghadapi kepincangan utk diperbaiki …

    bila ‘realism’ dijadikan asas perjuangan, kepincangan itu hanya kekurangan utk dihajati..

    yg belenggu dgn permasaalah #pH ketika mula menerajui tampuk kekuasaan setelah memenangi pru 15, cuba melihat permasaalahan yg ada utk diperbaiki…

    maka slogan, ‘besok menang, harga minyak turun…’ dan sebagai nya…

    lebai2 sial pAs lain pula bingai mereka, sana sini, agama di jadikan matlamat utk halalkan cara…

    yg paling sial sekali, bila #sinyanyuktua diberi kuasa, bukan ‘idealisma mau bukan realisma yg dipilihm tapi totalitarian sial nya dijadikan teras #pujaWANG…

    #omNO bagaiman pula…

    ini specie anai2 belaka, beramai2, bangunan blh runtuh dibuat nya

    tapi ada satu lagi specie yg amat bahaya. Golongan mereka sedikit tapi mereka mesti berkuasa, dan kini bersama pula dgn lebai2 bingai yg tergiler2 dgn #amanat taraf cibai pendeta nya, tuhan pun mereka mengaku tergiler2 berpolitik juga…

  3. is the political impasses rooted deep in the structural power based per se

    atau satu penjenamaan ‘worldly temporal wealth distribution’ ..?

    jika dilihat, #bN takes all, tapau semua, utk berkuasa…

    tapi dgn #pN yg paling lemah antara ketiga2 golongan pemain utama, terkial2 mencari rakan utk berkongsi, tapi mesti menerajui kuasa….

    this leave #pH berkemungkinan menghadapi perpecahan dalaman yg ketara…

    Malaysia satu negara yg masih tidak matang serba serbi walaupun sudah merdeka dari cengkaman colonial, tapi belenggu dgn permasaalahan perkauman yg digunakan oleh politik semasa utk menjana kuasa…

    asas ekonomi Malaysia masih kukuh dgn Simpanan Gas Asli mencecah 42 TCF and Tapis yg mana kandungan Sulphur yg amat rendah, menjadikan nya rebutan utk pengeluaran ‘product; hiliran…

    ini tidak termasuk industri huluan, getah & kelapa sawait yg yg Malaysia masih menerajui nya dari segi kepakaran nya…

    maka ape yg ada pd rakyat ?

    bergantung kpd #sinyanyuktua yg telah membawa negara dgn konsep totalitarian gila nya, atau kpd #omNo bahagikan kekayaan dgn nisbah 4 utk rakyat, 4 utk negara dan 2 dua penyamun2 dlm #omNO ?

    …yg amat memberangsangkan negara, dgn penduduk 32 juta, dan golongan pertengahan melebihi 60%, mempunyai tenaga buruh yg mampu membawa negara maju, tapi sayang, struktur ekonomi negara semasa hanya berlegar dlm pengkuasaan GLC dan dibebani hutang dlm negara yg kini mencecah melebihi 54% GDP dan deficit setiap tahun kini dlm jajaran 6.5% GDP..fiscal …

    apekah kekuasaan pemain2 politik semasa yg melakukan hutang dan deficit sedemikian rupa…?

    #sinyanyuktua tidak blh lari dari angkara kepincangan yg ada, kerana sial tua ini yg menerajui nya..

  4. Encik Budin…

    You jangan panik Budin. You jangan menggelabah. Court cluster akan lakukan apa saja supaya PRU15 disegerakan. Samada MKT HAMNO menjanjikan Ismael Sabri gula-gula atau ketul tahi, itu bukan masalah you atau PH. Tak perlu masuk campur atau menunjukkan perasaan gusar.

    Rasa-rasanya jika PRU dipercepatkan atau diadakan pada akhir penggal ini, PH tetap bungkus kerana khemah sudah runtuh. Masing-masing terus bercakaran. Wau Bule mahukan Mahathir manakala Zunnun mahukan Anwar. Kedua-2nya melontarkan abusive words at each other sedangkan dulunya mereka berdua belayar di bahtera yang sama. Mereka adalah contoh jelas akan suasana yang sedang berlaku di dalam khemah PH sekarang.

    Dalam PKR sendiri sudah terlihat dua kelompok berbeza…Satu bersedia bergabung dengan siapa saja kecuali Mahathir untuk berkuasa manakala satu lagi diterajui Rafizi mahu memilih rakan perjuangan yang sehaluan biarpun kekal jadi pembangkang. Yang jelas hala tuju adalah Kejora……sapa pun jadi PM is okey, as long as he is hailed from HAMNO.

    As for me, I have lost trust in everyone…..I leave it to Allah…only The Almighty could save the country from going to the drain.

    1. HA HA HA.. TAU PUN, BRO DIN REMOS..🤣

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Kejora berpegang negara ini dulu Mlayu yg punya!
      Kendian..baru ditumpangi Lingam, apek & nyonya
      Klau bukan Umno perintah Melayu akan teraniaya
      Maka, bagi Kejora..’Umno..dulu, kini & selama nya’
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    2. Bro Din Remos,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Jgn Bro takut dgn Umno spt takutkan guruh petir!
      Klau tk kerna Umno, harta Melayu hanya 2-3 butir
      Tentang korupsi tu, tak usah Bro nak risau khuatir
      Sbb, yg bersifat sedemikian itu, hnyalah segelintir
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    3. Bro Din Remos,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Kita dapt rasa, bila 22 bulan negara PH ambil alih
      Janji manifesto ditipu, dgn pelbagai helah & dalih
      InsyaAllah..lps ini Umno akan lebih baik dan pulih
      PRU ke-15 nanti..ayuh Bro Din, pakat ramai2 kalih
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    4. Bro Din Remos,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Masa PH perintah, Melayu seolah2 ditolak ke tepi
      Urusan kewangan negara, Atok serah kt LGE DAP
      Utk orang2 Melayu, hnya Umno sesuai jadi resepi
      PRU-15 nanti..jom pilih Umno, tk perlu ada ‘tetapi’
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    5. HA HA HA.. Bro Din Remos,
      SEMANGAT MELAYU DLM DIRI KEJORA INI TAK PERNAH HILANG!

    6. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      Melayu tk kan hilang di dunia’ itu kata Hang Tuah
      Hnya Umno dpt kembalikan Melayu pnya maruah
      Tanpa Umno, puak anti-Melayu akan rakus & juah
      Klau bkn Umno perintah, Melayu akn makan kuah
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    7. Bro Din Remos,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      PKR, Bersatu & Pujawang, ramai Mlayu petualang
      Puak² penderhaka ni mmg perlu disekat & halang
      Hanya dgn Umno saja Melayu akan jadi gemilang
      Keris pusaka bangsa akn terus dicium dan julang
      💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

    8. perhaps we should ask ourselves, is the #allah a sub servant always servicing our debts and making remedies…?

      biar boto kao ?

    9. Bro Din Remos,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Negara jgn diserah kt Mlayu penderhaka bedebah
      Kalau tidak Melayu akan terus pincang dan rebah
      Hnya Umno, dapat keluarkan Melayu dari lembah!
      PRU15 nanti, jom Bro Din Remos ini kali kita ubah!
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

      1. HA HA HA…

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Kpd puak pembangkang, ini bagai satu tamparan
        Kata mengata sesama cai² dah mula kedengaran
        Zunnun, Wau Bule & Din Remos seprti bercakaran
        Di bulan yg mulia ni elok kita kembali kpd alquran
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

        1. Owh.. tertinggal tadi..🤣

          1. Ayat al-Quran:

            وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا
            Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara…

            [Surah al-‘Imran, ayat 102]

            1. HA HA HA..
              Khas buat Wau Bule, Zunnun & Din Remos..🤣

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Dengarlah rakan² semua akan nasihat dari Kejora
              Quran kata, kita org Islam sepatutnya bersaudara
              Klau dok dlm pembangkang mmg tak jumpa cara
              Maka pilihlah Umno, utk bangsa, agama & negara
              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              KAH KAH KAH

              1. HA HA HA…

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Ayat di atas tu, izinkanlah Kejora sedikit nak hurai
                Allah perintah, agar kita Islam tidak bercerai berai
                Jgn pulak satu masa kita nangis airmata berderai
                Spt kata “si kurap”, silap2 gaya perut kita berborai
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                KAH KAH KAH

                1. HA HA HA…

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Tapi hairan jugak lah, ke mana hilang nya si kurap
                  Entah di mana ler, anjing tu bersembunyi terperap
                  Populariti murahan, tk mau ker lagi dia nak garap?
                  Tk kan kena tibai kelmarin, hari ni masih tertiarap?
                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  KAH KAH KAH

            2. tali #allah itu agama ? dan agama itu tak lain kepercayaan sj…

              maka nya, tali #allah yg mana utk memberi keyakinan ?

              jgn pula kata yakin, cuba nyatakan…

              1. HA HA HA.. BRO ZUNNUN,

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
                Kejora ni cikgu maths sja, bkn pakar dlm al-Quran
                Yg Kejora bawak sini tu dari ulama punya tafsiran
                Yer lah tu..”tali” itu bermaksud agama atau ajaran
                Bukan le tali ikat petai utk nak dibawa ke pasaran
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                KAH KAH KAH

              2. HA HA HA

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Ukhwah, tk becerai berai, jadi Islam pnya tuntutan
                Tali yg dimaksudkan tu, adalah ajaran atau ikutan
                Ia ibarat tali utk meyatukan atau membuat ikatan
                Bkn ler tali macam nk guna utk jerat babi di hutan
                🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                KAH KAH KAH

    10. Maaf, saya tak pernah sekapal dgn Zunnun dari segi adab dan views.

      Period

  5. HA HA HA…
    SI KURAP DAH PENCEN KE JADI PENDEDAK..?🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Hairan..naper si kurap tu tak tampil beri komentar
      Tak ada sepatah abok pun kata-kata yg dia lontar
      Dah habis ke modal bodoh taik dia nk belit putar?
      Adakah dgn Kejora ni, dia dh mula rasa gementar?
      Entah2 si betina lahanat tu kena panah halilintar?
      Ataupun kesan santau jarak jauh yg Kejora hantar
      Pastinya anjing tua tu dlm keadaan terketar-ketar
      Agaknya di wad ICU kini si tua lahanat tu terlantar
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Keadaan si tua tu agaknya dh sgt uzur & mudarat
        Teman nya doktor, misi, wayar dan paip berselirat
        Kat atas katil, dia tu bogel je tanpa benang seurat
        Doktor terkejut, melihat kelentit panjang tak kerat
        Sedih, kalau siapa yg ziarah itu betina tua keparat
        Nk angkat kelopak mata pun, si tua tu dah tk larat
        Mmg tidak lama lagi lah, dia akan ke alam akhirat
        Pasti di sana, dia akan terima azab siksa yg berat
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

        1. HA HA HA

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
          👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿👿
          Tak ada lagi kelibat ‘Anjing Iblis’ keturunan Fira’un
          Kejora dh hantar santau jarak jauh kat itu mala’un
          Mngelupor ler anjing tu bagai org kena sakit ta’un
          Apa² pun diucap, inna lillahi wa inna ilaihi rho ji’un
          👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

          👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          KAH KAH KAH

          1. HA HA HA.. PENGHULU, PANGLIMA & RAJA..🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
              Di blog ni Kejora le jadi panglima bermaharajalela
              Si anjing tua lahanat tu, dah tk lagi mari menggila
              Agknya dia sedang tenat tercungap² nafas dihela
              Itulah, bila berani acah Kejora, terima sajalah bala
              Asyik jer anjing dungu tu kena sekel & luku kepala
              Tak ada lagi mangsa utk Kejora lanyak, buli & tala
              Rasa nya, kat blog ini, dia tak kan kembali semula
              Mungkin dia dah kembali menghadap Allah Taala
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              KAH KAH KAH

              1. HA HA HA..

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕🐕
                Si anjing kurap kini, langsung dh tk nampak muka
                Entah ke mana hilang itu iblis lahanat tua bangka
                Takda lagi karutan ‘bodoh taik’ yg dia karang reka
                Dah diberi tahu mgacah Kejora bererti cari petaka
                Apa yg anjing tu dpt hanyalah malu & cedera luka
                Kini dah tiada lagi kelibat bayang itu anjing puaka
                Agaknya, dia dah mampos, kembali ke alam baka
                Menunggu lps kiamat jer utk dihumban ke neraka
                🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                KAH KAH KAH

  6. Court and Sodomy Clusters were reported to have met
    Planning quietly a winnable/workable cooperation format
    Should the court cluster wins, PM will be from the majority
    Or alternately in the midterm, interchange PM practically

    Najib and Anwar have both been convicted by the court
    On sodomy and thievery, a liability to the party, respectively
    Zahid is charged in court with money laundering, deservedly
    Under pressure to dissolve parliament is poor Ismail Sabri

    Both sides have clear objectives and mission
    One that of seeking power and a PM position
    The other is to get Najib or Zahid off the hook
    A crook is a crook and will remain a crook

    Umno cannot wait any longer to free their leader
    Umno’s survival depends on the outcome of court trial
    Working a deal with Anwar could bear fruits of labour
    A deal, you scratch my back I scratch yours is ideal

    1. Just a comment!

      For the 2nd stanza:
      The end word of the first line, “court”, doesn’t sound the same with the end word of the second line, “respectively”, when we read/ pronounce! Neither does it sound the same with the end word of the third line, “deservedly”.

      Kah kah kah

    2. Ya Allah semoga incik wau bule ini disebat tujuh puluh kali SEBAB menuduh orang lakukan sodomy tanpa 4 orang Saksi sprt termaktub dlm Al Quran.. aamiin

      1. Jadilah melayu beragama islam suka berfantasi, berauta dan berkepalsuan.

        1. Yg tak berfantasi, berauta dan berkepalsuan yalah pencipta dan konspirator sodomies Anwar yakni Atok Saka. Semasa Anwar didalam penjara, Atok Saka terdesak dedpatch Daim 6x berulang keluar masuk utk buat deal dgn Anwar tubuh dan setuju PH dan Konsensus PH utk bertanding dan menang PRU14.
          Tiap2 Ramadhan, exLNG STFU Wau Bule ini akan repeat propaganda sodomy Atok Saka without fail walaupun Atok Saka dah due taubat Nasuha dan minta maaf kpd Anwar dan family. Exactly, Zionist serang Aqsa tiap Ramadhan.

  7. HA HA HA..
    BARU NAK KALUT BERSAHUR KE, SI KURAP TUH?..🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Tak kan dah lepas subuh si kurap sibuk kat dapur
      Naper anjing kurap tu tk tampil untuk bertempur?
      Apakah, dia masih dlm sakit dan sdg mengelupor
      Agaknya dia dah jadi mcm dgn ayam berak kapur
      🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔🐔
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

  8. HA HA HA…
    SI KURAP DAH MEMBISU KELU DAN KAKU..🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Naper si kurap bisu kaku spt tugu atau monumen
      Selalunya sblm subuh anjing tu masuk berkomen
      Apakah di sini dia tak dpt ‘fun and entertainment’?
      Atau dgn Bg Ali, si betina tu sdg rancak beromen?
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

  9. #zahid dgn #Mt Nya menawarkan jawatan #pM kpd #mailsabri utk disandang jika memenangi pru 15…

    #zahid dgn #Mt nya mengaku bahawa kerajaan yg ada skrang ada lah kerajaan #omNO dan memutuskan bahawa MoU yg di menterai dgn #pH tidak perlu disambung lagi selepAs tamat tempoh July 2022.

    maka dgn ini, terpulang pd #pH utk memaksa pilihan raya umum kerana tidak lagi menyokong kerajaan kepimpinan #omNO….

    #zahid dgn #Mt nya memberi satu keadaan suasana kpd #pH utk melakukan ape yg dilaung2kan selama ini, jika MoU dibatalkan dan tidak lagi diperlukan oleh kerajaan #mailsabri maka dgn sendiri nya #pH menarik sokongan…

    ..,tapi tidak perlu #MoU disambungkan , apekah #pH ‘abstain’ utk tidak menyokong ape2 percubaan undi tidak percaya terhadap kerajaan #mailsabri ?

    apekah #ppbm dan #gps akan menyokong kerajaan #mailsabri bersama atau berkecuali, jika ada undi tidak percaya kpd kerajaan #mailsabri jua ?

    bagaimana pula jika ada undi ‘percaya’ kpd kerajaan #mailsabri pula ?

Leave a Reply

Your email address will not be published.