PERUTUSAN RAMADAN ANWAR IBRAHIM

Telah hadir kepada kita bulan yang penuh keberkatan, bulan yang padanya al-Qur’an al-Majid diturunkan. Saya mengucapkan selamat menyambut Ramadan al-Mubarak buat seluruh umat Islam.

Sudah tentu Ramadan pada tahun ini akan lebih dirasai tatkala tatacara solat berjemaah kita beransur-ansur kembali kepada keadaan sediakala. Waima demikian, nasihat saya buat semua adalah agar kita sentiasa kekal berwaspada dan menjaga kebersihan untuk mengelakkan penularan virus ini semasa beribadat.

Matlamat akhir ibadah puasa telah dinyatakan dengan jelas dalam firman Allah SWT pada penghujung ayat 183 surah al-Baqarah: “la‘allakum tattaqun,” agar kamu mencapai darjat taqwa. Ketaqwaan ini diibaratkan oleh Ubay bin Ka‘ab sebagai melewati jalan yang penuh duri, menandakan keadaan seseorang yang berhati-hati.

Walhasil dalam soal hidup bermasyarakat, mengangkat nilai taqwa bererti menegakkan prinsip keadilan dan menggerakkan islah dalam tubuh umat demi menamatkan kezaliman. Ibadah puasa mengajarkan kita bahawa taqwa yang dituju sayugia merangkumi sisi kerohanian dan kemasyarakatan, atau yang diungkapkan oleh sarjana al-Qur’an Abdullah Yusuf Ali sebagai sisi “esoteric” dan “exoteric.”

Syariat yang telah mewajibkan umat ini untuk berlapar pada siang hari, telah mewajibkan mereka untuk bersungkai sehingga terhapuslah rasa lapar itu. Demikian ibrah kemanusiaan yang agung, kerana dalam sebuah negara yang rakyatnya terpaksa mengikat perut lantaran kekurangan wang, adalah menjadi tugas kita selaku jurubicara rakyat untuk melaksanakan dasar yang boleh menghapuskan rasa lapar mereka selaras dengan kehendak syariat.

Sabda Rasulullah SAW: “Tidak tergolong dalam kalangan orang yang beriman mereka yang kenyang sementara jirannya kelaparan.”

Iktibar ini amat bermakna buat seluruh umat manusia. Sungguh, kesan penghayatan Ramadan itu terlalu besar. Sementara kita masih dalam kesempatan yang amat terhad di madrasah tarbiyah ruhiyah Ramadan ini, marilah kita tumpu untuk menyemangati ruh puasa seikhlasnya di samping mempertingkat ibadah solat, tilawah, zikir, iktikaf dan munajat untuk membersihkan jiwa.

Mudah-mudahan ibadah puasa yang bakal kita kerjakan akan diterima Allah SWT sebagai amal soleh.

اللَّهُمَّ سَلِّمْنَا لِرَمَضَانَ، وَسَلِّمْ رَمَضَانَ لَنَا، وَتَسَلَّمْهُ مِنَّا مُتَقَبَّلًا

“Ya Allah, sejahterakanlah kami sehingga datangnya Ramadan, dan sejahterakanlah Ramadan buat kami, dan terimalah ibadah kami pada bulan itu.”

ANWAR IBRAHIM

Updated: 3 April 2022 — 2:53 pm

21 Comments

Add a Comment
  1. HA HA HA…

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Bg Riani tu dungu otak serupa dgn hampas sabut
    Nk lagak hero, tk padan diri bapok sotong lembut
    Sakit le dia, bila karutan bodohnya Kejora sambut
    Takda pilihan lgi si kongkang tu, melainkan cabut
    🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

  2. huhuhu
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Konon pantun pada Nadia,rupanya Bg Ali
    Kojolla cuba ttukar petrol,rupanya diesel
    Jangankan janda muda,dara jauh sekali
    Sbb mereka tahu,wak gkk anu sz pensel
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

    1. yeahhhhhhh dah kena rudal nih..

      kojolla gkk LARI CIRIT tak cukup tanah

      malu,sbb tembelangnya dibuka!!!

      kah kah kah

      LARI KOJOLLA LARI!!!1!1

      1. BELUM SAMPAI DAHAN,TERCIRIT SUDAH
        TEKEJOT SERANGAN TERKINI,CA I BUT
        KEPADA BG ALI BESI BURUK NGADU DAH
        SEBAB DIBALUN LAWAN,OTAK SERABUT

        1. HA HA HA.. BG RIANI KERA🐒 KONGKANG BADUT🤡..🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Rentikanlah Bang Riani nak cari publisiti murahan
            Asyik² diulang cerita lapok basi berak atas dahan
            Nanti kot mcm sepupu pula, jadi objek belasahan
            Akhirnya ke perdu pokok kayu ara, dia pnya tuhan
            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            KAH KAH KAH

            1. HA HA HA..
              NAPER BG RIANI NI BODOH SANGAT?🤣

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Naper lah Bg Riani dilahirkan begitu bodoh sekali?
              Apalah punya benak, dikatakan Nadia itu Bang Ali
              Tak takut kah kot nanti kena Kejora lanyak & buli?
              Mcm sepupu tu, smpai londeh kain & tanggal coli
              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              KAH KAH KAH

              1. HA HA HA..
                RENTIKANLAH MERAPU TU BG RIANI KERA🐒 KONGKANG OI..🤣

                1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Bg Riani msih juga buat komen mengarut merapu
                  Kandungan pos langsung dia tidak pernah tumpu
                  Tujuan komen, hanya untuk nak membela sepupu
                  Sbb esok nk sama² tangkap katak dan kupu-kupu
                  🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  KAH KAH KAH

  3. Bro Din Remos,

    Izinkanlah Kejora bawa komen² dari Bro ke atas ini:

    1. ____________________________________________________
      Din Remos
       3 April 2022 2:15 pm

      Lohhhh. Kok nama guwe disebut-sebut. Udah lama guwe tidak mampir ke mari. Rupa-rupanya masih ada cerita pemantun dengan nenek tua ya……juga Zunnun … marah-marahkan Wak Najib. Kok dulu marahnya sama Sheikh Hadi……

       Reply
      ____________________________________________________

      1. HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Seronok lah rasa bila Din Remos kini dah kembali
        Tidak spt Zunnun, Din lebh banyak sindir dan perli
        Kejora kini ada geng utk tibai si tua kekasih Bg Ali
        Bersama dgn Zunnun, marilah nek tua itu kita buli
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

        1. ____________________________________________________
          Din Remos
           3 April 2022 3:04 pm

          Pak Sheikh cakap yang Nabi kata…

          “Tidak tergolong di kalangan mereka yang beriman apabila dia kekenyangan sedangkan jirannya di dalam kelaparan…”

          Kalau nenek tua tu kekenyangan sekarang ini sedangkan Din Remos sedang kelaparan, memanglah dia tidak beriman sebab orang lain lapar kerana berpuasa, tapi dia kekenyangan tedarah di siang hari……KAH KAH KAH….

           Reply
          ____________________________________________________

          1. HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Rasa bersyukur, dgn Din Remos pnya kepulangan
            Pasti nya ramai musuh nenek yg bertepuk tangan
            Din tanpa segan silu menibai itu nek tua bajingan
            Dikata nek tedarah siang hari..asyik kekenyangan
            👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            KAH KAH KAH

            1. HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Seronok btul le rasa, bila Din Remos hadir ke mari
              Mmg sgt mnghiburkan, komen yg Din Remos beri
              Pasti nya si nenek tua tu jdi bengang tidak terperi
              Din kata nek tu kekenyangan tedarah di siang hari
              👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              KAH KAH KAH

              1. HA HA HA.. BRAVO DIN REMOS!

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Mmg bagus sgt lah nenek tua tu Din mari hentam
                Din seolah-olah kata nenek itu geng plastik hitam
                Kepala si nenek tua tu bagaikan Din pijak & latam
                Agaknya, dek terkejut beruk, nek tua itu kini pitam
                👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                KAH KAH KAH

                1. HA HA HA..
                  PADAN MUKA NENEK TUA MUNAFIQ..🤣

                  1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    Siapa nek tua Din mksudkan tentu dapat kita teka
                    Orgnya tu perangai budak² walau dah tua bangka
                    Dia munafiq, lidah bercabang & ramai yg tak suka
                    Akhirat nanti..di tingkat paling bawah, dlm neraka
                    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
                    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    KAH KAH KAH

                    1. HA HA HA..

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Sian sungguh nenek tua..AtokSaka punya balachi
                      Dia nk lagak hero Tamil, tk sedar diri itu meenachi
                      Bkn sja Kejora, Zunnun dan Din Remos juga benci
                      Kini nenek tua itu terdiam monyok, mulut terkunci
                      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      KAH KAH KAH
                      (Credit to Zunnun & Din Remos)

  4. ape yg sering diperkatakan mengenai ramadhan/ramadan…?

    ramadan al mubaraq?

    ape kah pengertian nya ? ramadan yg keberkatan ? yg berkat itu kerana mengharapkan upah menahan lapar ? pd bulan ramadan iblis syaitan diikat ….

    same old rethotik penjenamaan kaum2 fuqaha mengajar utk memberi pengasuhan dari kecil hingga dah beruban masih dgn fahaman sedemikian…

    blh kah ramadan nyata tanpa bulan2 yg lain berlalu ? demi masa, sesunggoh nya manusia itu sentiasa dlm kerugian? masa dlm bulan ramadan lebih berharga dari bulan2 yg lain nya ?

    apekah pd ramadan, tuhan membuka segala pintu rahmat nya utk keberkatan ? sedangkan di sisi tuhan, tiada ruang masa dan tiada bertempat..?

    Tuhan itu sentiasa dlm KeSATUan, dan Tuhan itu suatu Yg tiada perbatasan…

    maka nya, kaitankan akan (1) dgn (~), agar ape yg muhmmad anak aminah lalui menjadi pengajaran utk pembelajaran mengenal Maha Kesempurnaan Nya….

    bukan kah manusia itu satu kesempurnaan kejadian nya, maka gunakan kesempurnaan yg ada, utk menyatakan Kesempurnaan Nya…

  5. Pak Sheikh cakap yang Nabi kata…

    “Tidak tergolong di kalangan mereka yang beriman apabila dia kekenyangan sedangkan jirannya di dalam kelaparan…”

    Kalau nenek tua tu kekenyangan sekarang ini sedangkan Din Remos sedang kelaparan, memanglah dia tidak beriman sebab orang lain lapar kerana berpuasa, tapi dia kekenyangan tedarah di siang hari……KAH KAH KAH….

Leave a Reply

Your email address will not be published.