PENGARAH EKSEKUTIF SAPURA DIBAYAR RM983 JUTA, MANA SUARA NAJIB?

Sejak hilang kuasa dan dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun kerana bersalah menyeleweng dana pencen rakyat, Dato’ Seri Najib Tun Razak ghairah cuba bersuara dalam semua perkara kononnya untuk menjadi hero rakyat.

Terbaru, dia mengusulkan supaya Kerajaan Persekutuan campur tangan dengan mengarahkan institusi milik rakyat seperti PETRONAS, Khazanah atau Permodalan Nasional Berhad (“PNB”) untuk menyelamatkan Sapura Energy Berhad (“Sapura”) yang berdepan masalah kewangan. 

Apabila saya bersuara bahawa sebarang usaha untuk menyelesaikan kemelut kewangan Sapura tidak boleh melibatkan wang rakyat, seperti biasa Najib menimbulkan isu kerugian wang rakyat (melalui pegangan PNB di dalam Sapura), kehilangan kerja, kerugian vendor dan pinjaman bank kepada Sapura.

Pada dasarnya, sebarang permasalahan kewangan mana-mana syarikat korporat tidak boleh melibatkan wang rakyat kerana ia bakal mewujudkan budaya urus tadbir (“corporate governance”) yang lemah. Sekiranya syarikat-syarikat swasta ada talian hayat (dengan diselamatkan oleh wang rakyat) setiap kali mereka berdepan dengan masalah kewangan, tidak ada insentif dan pertanggungjawaban (“accountability”) untuk syarikat-syarikat swasta menguruskan perniagaan mereka dengan cermat, bijak dan berdaya saing.

Tambah pula, dalam hal ini, beberapa rekod kewangan Sapura sejak sedekad lalu banyak mengundang kontroversi terutamanya berhubung bayaran kepada pengarah-pengarah eksekutifnya (yang juga mewakili beberapa pemegang saham terbesar Sapura).

Rekod kewangan Sapura yang diaudit bagi tahun-tahun kewangan 2009 hingga 2021 menunjukkan pecahan bayaran-bayaran berikut (dibundarkan kepada juta yang terdekat, jika berkenaan):

Selain gaji, bonus dan upah kepada pengarah eksekutif yang mencecah ratusan ribu ringgit setiap hari (2013: RM123,351 sehari, 2014: RM313,422 sehari, 2015: 245,893 sehari, 2016: 250,693 sehari, 2017: RM242,970 sehari, 2018: RM102,321 sehari, 2019: RM35,693 sehari, 2020: RM26,293 sehari dan 2021: RM16,586 sehari), pengarah eksekutif juga dibayar dalam bentuk lain, iaitu:

  • Sewa tahunan yang dibayar oleh Sapura kepada syarikat yang berkaitan (dimiliki oleh) pengarah eksekutif (dan pemegang saham yang mereka wakili). Sejumlah RM149 juta dibayar sebagai sewa dalam tempoh 2013 hingga 2021.
  • Yuran harta intelek (IP) sebanyak RM439 juta dalam tempoh 2013 hingga 2021. Saya difahamkan bayaran ini adalah yuran bagi membolehkan Sapura Energy Berhad menggunakan nama “Sapura” yang dilesenkan oleh pemegang saham (yang diwakili pengarah eksekutif).

Dalam tempoh yang sama (2009 hingga 2021), Sapura membayar dividen kepada pemegang-pemegang saham sebanyak RM683 juta.

Analisis kewangan ini (bagi tempoh 2009 hingga 2021) menunjukkan perkara-perkara berikut:

  • Sapura membayar pengarah eksekutif tertentu (yang mewakili pemegang saham majoriti) sebanyak RM1.1 bilion sedangkan keuntungan yang dipulangkan kepada pemegang saham sebagai dividen hanyalah RM683 juta.
  • Dari jumlah RM683 juta itu, sekitar 35% dividen dibayar kepada pemegang saham majoriti yang diwakili oleh pengarah eksekutif yang mengetuai Sapura. 
  • Oleh itu, anggaran bayaran keuntungan kepada pemegang saham majoriti (yang diwakili pengarah eksekutif) dalam bentuk gaji, sewa, yuran harta intelek dan dividen adalah sekitar RM1.33 bilion berbanding hanya RM440 juta yang diagihkan kepada pemegang saham lain seperti PNB dan Kumpulan Wang Amanah Persaraan (KWAP). 
  • Nisbah keuntungan yang dikaut oleh pemegang saham terbesar yang diwakili pengarah eksekutif adalah sekitar tiga (3) kali ganda berbanding yang diagihkan kepada pemegang saham lain yang dimiliki rakyat.

Semua ini berlaku semasa Najib menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Najib memikul amanah memberi hala tuju dan memastikan institusi dana rakyat seperti PNB dan KWAP mendapat nilai yang terbaik dari pelaburan mereka.

Malangnya, 90% (atau RM983 juta) dari bayaran RM1,096,717,000 (dalam bentuk gaji, upah, sewa dan yuran harta intelek) kepada pengarah eksekutif yang secara jelas tidak adil kepada PNB dan KWAP berlaku dalam tempoh Najib menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan iaitu 2009 hingga 2018.

Semasa dia ada kuasa dan pengaruh untuk memastikan ribuan kakitangan Sapura tidak terjejas periuk nasi mereka, untuk memastikan syarikat kecil yang menjadi vendor Sapura mendapat bayaran dan pelaburan rakyat mendapat pulangan yang sewajarnya, di mana suara Najib ketika itu?

Saya ingin mengambil peluang ini untuk menunjukkan bagaimana Najib hanya mengambil kesempatan menembak dalam semua isu kononnya untuk menjadi ter-paling wira rakyat demi menyelamatkan dirinya yang sudah dijatuhkan hukuman penjara. Hipokrasi Najib ini tidak sewajarnya dibiarkan berterusan dan rakyat harus dibentangkan dengan fakta-fakta untuk menunjukkan hipokrasinya.

Pada masa yang sama, mulai esok saya juga akan membentangkan beberapa kaedah yang boleh dipertimbangkan untuk memastikan Sapura keluar dari kemelut kewangan sekarang dan mengelakkan ribuan kakitangannya kehilangan kerja.

RAFIZI RAMLI

31 Mac 2022.

Updated: 31 March 2022 — 9:42 am

18 Comments

Add a Comment
  1. if you all jumpa my curut please pulang balik pada i

  2. joget gaji CEO sapura 200k sehari nak bailout lagi pakai curut

  3. Haha…Hey hyper hypocrite Najib!! I expect ur immediate response regarding this. U lying son-of-a-gun. MORON!!! Dasar Penyamun!!

  4. HA HA HA…

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Diri ini hanyalah cgu & bkn le seorang bangsawan
    Pada si dara nan manja, hati ini dah jadi tertawan
    Hanya si dia sja lah, jadi pengubat hati nan rawan
    Cinta ini, cuba nk diganggu si kurap sasau sawan
    Dia asyik menerkam, dgn perangai macm haiwan
    Tapi sakit le dia, bila dh teracah sorang pahlawan
    Dek teruk kena luku, dia tk berani lagi nk melawan
    Agknya dgn kekasihnya Bg Ali dia sdg mengawan
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Di blog syahdu ini..Kejora terus berpantun madah
      Buat si dara, Kejora cipta & susun kata² nan indah
      Tpi keadaan sebalik nya utk si kurap haram jadah
      Utk si kurap tu, hanya layak bagi dia maki & ludah
      Makanlah dia pukulan dari Kejora sebagai juadah
      Cabut lari le si kurap tu dek tk tertanggung padah
      Agaknya kini dgn Bg Ali, puki luas dia sdg ditadah
      Bg Ali bantai puki si kurap itu sampai terjelir lidah
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

  5. HA HA HA…

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora dh bagi pesan dan amaran sejak dari mula
    Mngacah Kejora, bererti sengaja menempah bala
    Tapi anjing itu degil & mari juga nak buat juah gila
    Kejora pula mmg dok tunggu sja, nak taji dan tala
    Bila mangsa dah masuk, terus sja le peluru dihala
    Agak nya, dia kini tenat & tercungap² nafas dihela
    Kini si kurap tu spt tk berani lagi nk angkat kepala
    Di blog ini boleh lah Kejora terus bermaharaja lela
    💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

  6. HA HAHA..
    SI KURAP TAK SEDAR DIRINYA MCM KATAK PURU..🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Si kurap tu hati busuk, pendengki & kuat cemburu
      Bangkai gajah mmg tak dpt nak ditutup dgn nyiru
      Dgn si pengemis cinta lah yg dia paling berseteru
      Bila nmpak jer pntun berbunga dia terkam meluru
      Tapi silap lah, diacah ‘mkn petang punya cencaru’
      Akibat nya, bersarang kepala si kurap kena peluru
      Tak tertepis atau elak peluru dtg segenap penjuru
      Cabut lari ler si kurap tu, mcm dgn babi kena buru
      🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Si kurap asyik tewas, tak kira post lama atau baru
        Puncanya, dia bongok bangang, serabut haru biru
        Asyik bak keluar karutan bodoh yg mudah org tiru
        Mungkin sebab nyanyuk sama, otak dia bercelaru
        Perangai pulak mcm monyet terloncat² & tergaru²
        Tapi silap lah, bila dia cuba nak acah sorang guru
        Cabut lari ler kepala asyik kena Kejora luku & skru
        Kini, dia kt perdu pokok kayu ara, tuhan dia diseru
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Bkn lah niat, nak msuk bakul & sendiri nak angkat
          Kejora berpantun..bgai ilham diturunkan malaikat
          Syukur le, diri dilahirkan bijak dan penuh berbakat
          Mungkin diri beriman, maka ilmu mndapat berkat
          Pantun2 Kejora itu pulak, ramai pembaca terpikat
          Diminati oleh org ramai, di dlm pelbagai peringlat
          Tua & muda, pantun2 Kejora, di hati mereka dekat
          Kemaraan Kejora pulak, si kurap tu tak daya sekat
          💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏🤚👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          KAH KAH KAH

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Spt langit & bumi, klau kebolehan kami ini disukat
            Si kurap tu otak kicik, bingai dungu fikiran singkat
            Ilmu dia “yillek” dan bodoh pula bertingkat-tingkat
            Yg dia tau & mahu, dgn Bg Ali itu puki dia melekat
            Itu adalah kerana dgn iblis syaitan dia bersyarikat
            Mmg layak sgt klu ketua badut dia diberi pangkat
            Takda arah tujuan, spt si buta kehilangan tongkat
            Dia dah tak ubah mcm monyet kena berkas & ikat
            🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            KAH KAH KAH

            1. HA HA HA..
              DOK BERDOA KAT TUHAN PERDU POKOK KAYU ARA DIA KOT..🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Agaknya si kurap tu sdg berdoa minta mati cepat
                Itulah jadi bila nak samseng juah tidak bertempat
                Bila berani acah teruna, sakit & malu ler dia dapat
                Dirasa spt kpala kena sekel dgn btg buluh tumpat
                Dia lari takut teruna ini, pagar duri pun dia lompat
                Mana dia tahan..asyik kena pukulan padu & tepat
                Mesti kat perdu pokok kayu ara dia lari merempat
                Keadaan pun dah bgai kena covid19 stage empat
                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                KAH KAH KAH

  7. WAK KOJOLLA GKK MENGELENG-GELENG BONTOT AKIBAT KESEDAPAN TAK TERHINGGA

    APA YANG TERJADI????HO HO

    1. HA HA HA.. SI KURAP DAH MARI MENAPAK..🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Oh..patut lah ada tercium bau kurap busuk hapak
        Rupa² nya anjing kurap dah mari membuka tapak
        Meracu meraban nmpak nya itu syaitan berkepak
        Blog nak dibuatnya harta dia punya kepala bapak
        👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        KAH KAH KAH

  8. HA HA HA.. LAPIJI RAJA FITNAH..🤣

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Udah² ler Lapiji, tak usah mari nak kelentong auta
    Sejarah mnunjukkan kau tu banyak fitnah & dusta
    Naper ko tk komplen masa zaman Atok tua renta?
    Atok ‘sakau’ Petronas utk tolong anak, apa cerita?
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

  9. HA HA HA

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Bukan bleh dipercaya sgt..dgn Rafizi punya suara
    Disbb salahlaku, mat sotong ni pernah ke penjara
    Kejora yg jatuh cinta ni asyik je dihimpit rindu lara
    Sekuntum mawar diutus, iringi salam buat si dara
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💚❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Leave a Reply

Your email address will not be published.