70 PERATUS PENGUNDI LEBIH FIKIR SOAL KEHIDUPAN DAN EKONOMI, TAK SEDIA PRU TAHUN INI

Apa yang barangkali sering tidak disedari oleh kita semua ialah daripada jumlah keseluruhan penduduk, mereka yang terlibat secara langsung dengan politik dengan menganggotai parti-parti tertentu adalah sekitar 20 peratus saja.

Itu pun sebahagian daripadanya adalah merupakan ahli yang tidak aktif dan tidak memegang sebarang jawatan, malah ada juga yang dijadikan ahli sesebuah parti politik tanpa pengetahuan mereka.

Dengan hakikat tersebut, apabila ada pilihan raya, hanya golongan 20 peratus itu sajalah yang ghairah, sibuk dan sering menonjolkan diri seolah-olah mereka penentu segala-.galanya.

Mereka ini boleh juga disebut sebagai pengundi politik iaitu hidup dengan politik dan mengundi pun berdasarkan parti yang mereka sertai atau menjadi ahli.

Selain 20 peratus itu, mungkin 10 peratus atau 15 peratus lagi adalah penyokong kepada parti-parti tertentu berdasarkan hubungan kekeluargaan dengan pemimpin, pemimpin setempat adalah kawan dan kenalan atau kerana ingin menyokong seseorang pemimpin yang dikagumi.

Almarhum Nik Aziz Nik Mat adalah contoh pemimpin yang dikagumi yang membuatkan ramai rakyat Kelantan mengundi Pas di peringkat DUN kerana ingin beliau kekal sebagai Menteri Besar, tetapi di peringkat Parlimen, mereka yang sama memberikan undi kepada UMNO dan BN.

Dalam erti kata lain, jika hanya 20 peratus rakyat saja merupakan pengundi politik, ditambah dengan golongan penyokong yang berjumlah sekitar 10 hingga 15 peratus, selebihnya iaitu 65 atau 70 peratus lagi adalah rakyat biasa yang tidak menyertai mana-mana parti.

Mereka yang tidak berparti ini, selain merupakan pengundi terbesar apabila pilihan raya diadakan, sokongan yang mereka berikan kepada parti-parti juga boleh berubah-ubah.

Di samping perubahan sokongan itu dipengaruhi oleh watak pemimpin yang ditonjolkan dan isu-isu semasa yang timbul, golongan ini juga selalunya prihatin dengan dasar yang ingin dilaksanakan oleh sesebuah parti dan janji ketika kempen diadakan.

Seringkali yang paling mempengaruhi mereka dalam membuat pilihan ialah berkaitan ekonomi yang mencakupi peluang pekerjaan, perniagaan, pendidikan, penerusan kehidupan, pemilikan rumah, pengangkutan dan lain-lain lagi.

Mereka ini juga dipanggil sebagai pengundi ekonomi yang memberi undi mereka berdasarkan keyakinan terhadap kemampuan sesebuah parti itu memberi keselesaan kepada kehidupan masa depan.

Dalam mana-mana pilihan raya, golongan atas pagar inilah yang sebenarnya menjadi penentu kemenangan.

Dalam keadaan sekarang di mana ekonomi belum pulih dan ramai yang terhimpit kesusahan kesan wabak Covid19, apakah sesuai jika diadakan PRU dan adakah golongan pengundi yang merangkumi 65 hingga 70 peratus ini akan keluar mengundi?

Tidak belajarkah semua orang daripada peratusan keluar mengundi yang rendah dalam PRN Melaka dan Johor?

Meskipun UMNO dan BN menang cemerlang dalam kedua-dua PRN itu, haruslah disedari bahawa mereka yang keluar mengundi hanya lebih sedikit daripada 50 peratus saja.

Bermakna, yang ghairah dan keluar mengundi adalah kelompok pengundi politik semata-mata, manakala pengundi atas pagar yang memikirkan soal ekonomi dan kelangsungan hidup sama sekali enggan melibatkan diri.

Jadi, apa ertinya kemenangan sesebuah parti itu?

Lebih daripada itu, dengan kemenangan yang tempang itu juga, hanya kelompok tertentu dalam UMNO – bukan semua parti-parti politik – mahu PRU15 diadakan dengan segera.

Secara nisbahnya, golongan tersebut amat kecil bilangannya dan tujuan mahu pilihan raya segera itu pula lebih bersifat kepentingan peribadi dan untuk menyelamatkan diri.

Demi keadilan kepada seluruh rakyat dan agar kemenangan yang dicapai mana-mana parti benar-benar memberi makna atau disokong oleh majoriti rakyat, mengadakan pilihan raya pada tahun ini jelas tidak sesuai dan merupakan suatu penganiayaan kerana majoriti rakyat belum begitu sedia berdepan dengannya.

Dengan fasa endemik dan sempadan negara akan dibuka bermula 1 April ini, waktu yang diperlukan untuk semua orang memulihkan kehidupan masing-masing ialah sekurang-kurangnya setahun daripada sekarang.

Sedemikian itu, tahun 2023 adalah tahun di mana keselesaan sudah mula menjelma dan ketika itu barulah lebih sesuai untuk diadakan pilihan raya. – ShahbudinHusin 30/03/2022.

Updated: 30 March 2022 — 11:07 am

22 Comments

Add a Comment
  1. apa lagi melayu mahu

  2. joget data mysejahtera dijual orang

  3. pendatang haram saja tak bayar cukai beb

  4. ha3 so true

  5. meletop perut kroni makan duit rakyat lagi

  6. nak curut ada curut ka

  7. pm tepi akan disheratonkan

  8. rakyat jaga rakyat
    menteri jual data

  9. ini semua data tuhan

  10. data peribadi sudah kena jual tak

  11. jual data lagi kaya dari jual unta

  12. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    Hanya sekitar 20% sja terlibat langsung dgn parti
    Yang selebihnya dok fikirkan soal hidup atau mati
    Kejora pula, asyik memikirkan si dara idaman hati
    Buat si Dia, salam diutus diiringi setangkai melati
    ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

  13. ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ
    Disbbkan ‘covid’ ramai rakyat dh hilang pekerjaan
    Maka, ramai lah yg menceburi bidang perniagaan
    Kejora pula asyik resah jatuh dlm jerat percintaan
    Moga mimpiยฒ dilalui akan hadir mnjadi kenyataan
    ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐ŸŒน๐Ÿ’
    ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

  14. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    Rakyat terlibat aktif dlm politik hanya sekitar 20%
    Ramai yg dok fikir soal sumber rezeki yg terputus
    Kejora pulak asyik resah dek api cinta yg tercetus
    Buat si dia setangkai melur mgiringi salam diutus
    ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ๐ŸŒผ
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

  15. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    Rakyat kini, sdg kalut memikirkan soal kehidupan
    Elok sgt le klau PRU15 ditunda ke tahun hadapan
    Kejora pula pada si Dia..hasrat suci ttp tersimpan
    Utk si dara, sekuntum teratai diutus, buat tatapan
    ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

  16. HA HA HA.. BODOH DIA SBB BANYAK MAKAN TAIK..๐Ÿคฃ

    1. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
      Si kurap tu, banyak sangat taik dia mentekedarah
      Tak pasalยฒ dgn Kejora ini, si kurap tu tetiba marah
      Dlm hatinya itu, bagai ada penyakit kudis & barah
      Tapi bila dia terjah Kejora dpt sakit adalah lumrah
      Kini, akibat teruk ditaji dia dh jadi kehilangan arah
      Mngkin kali ni kesakitan dialami adalah lbh parah
      Agaknya terlantar di wad ICU, bahgian zon merah
      Disebab covid, sanak sedara tak boleh nak ziarah
      ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
      ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

      ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

      KAH KAH KAH

      1. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
        Dia hanya diteman doktor, wayar & paip berselirat
        Atas katil ditelanjangi bogel, tanpa benang seurat
        Doktor sgt terkejut lihat kelentit panjang tak kerat
        Keadaan si bangsat tu, mmg nya sangat mudarat
        Habis keras kejang dia punya otot, sendi dan urat
        Nak angkat kelopak mata pun, dia sudah tak larat
        Mmg tidak lama lagi lah, dia akan ke alam akhirat
        Di sana nanti pasti dia terima azab siksa yg berat
        ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
        ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

        ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

        KAH KAH KAH

  17. HA HA HA.. KE MANA PERGINYA SI KURAP?..๐Ÿคฃ

    1. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
      Tadi di post sblm ini, ada tercium bau mcm skrap
      Dh pasti bau busuk tu dtg nya dari si anjing kurap
      Naper populariti murahan dia tak mau lagi garap?
      Apakah, di perdu pokok kayu ara dia kini terperap?
      ๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•๐Ÿ–•
      ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

      ๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž๐Ÿ‘Ž
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

      KAH KAH KAH

  18. ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
    Kini rakyat lebih fikirkan hal kehidupan & ekonomi
    Kegawatan di pasca-covid ini smua dapat fahami
    Kejora pula, sgt berharap agak cinta suci bersemi
    Asyik je bermimpi dgn si dara tu diri ini jadi suami
    ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒธ๐Ÿ’ฎ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒบ๐ŸŒท๐ŸŒฑ๐Ÿ’ฎ๐ŸŒน๐Ÿ’
    ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’šโค๏ธ
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

  19. Adakan PRU ikut jadual.

    Jangan buang duit

    Duit Kerajaan = duit rakyat.

Leave a Reply

Your email address will not be published.