ISMAIL SABRI BERI ISYARAT MAHU JADI PRESIDEN UMNO DULU SEBELUM PARLIMEN BOLEH DIBUBARKAN?

Ismail Sabri Yaakob meminta semua pihak bersabar dan terus menyokongnya sebagai Perdana Menteri untuk menyelesaikan isu ekonomi dan kesihatan yang dihadapi rakyat sebelum Parlimen boleh dibubarkan.

Walaupun kes Covid19 semakin menurun berbanding di awal pelantikannya sebagai Perdana Menteri dan ekonomi negara juga dilihat semakin pulih, namun katanya, tugas itu belum lagi lunas sepenuhnya.

“Saya perlu sokongan dari parti untuk naikkan semangat saya dalam perjuangan ini. Isu terbesar adalah isu rakyat dan bukan ‘politiking’ yang tak habis-habis.

Ismail Sabri adalah Ketua UMNO bahagian tersebut.

Naib Presiden UMNO itu seterusnya berkata, kemenangan pada PRN Melaka tidak boleh dijadikan penanda aras untuk BN memenangi PRU15 kerana undi popular UMNO di negeri itu hanya meningkat sebanyak 1%.

“Kita beruntung kerana orang parti lain tak keluar, pengundi Cina hanya 50% dan keseluruhan keluar 65% sahaja, itu kelebihan kita di Melaka.

“Sebab itu saya kata Melaka tak boleh jadi model, kalau PRU15 kita jaga kita.

“Orang Bera akan jaga Bera, kita tak akan turun untuk bantu tempat lain sebagaimana PRN Melaka.

“Sebab itu saya lihat perkara ini (bubar Parlimen) perlu dilihat dengan lebih teliti, sebelum umum sesuatu kita kaji dulu, buat kajian terperinci,” tegasnya.

Ada dua perkara yang paling mudah boleh difahami daripada ucapan Perdana Menteri ini:-

Pertama, Ismail Sabri secara halusnya telah menolak gesaan Timbalan Presiden UMNO, Mohamad Hasan yang sebelum ini mendesaknya agar menyegerakan pembubaran Parlimen supaya PRU15 dapat diadakan dalam tempoh terdekat ini.

Mohamad Hasan sebelum ini membuat gesaan itu berikutan kejayaan BN dalam PRN Melaka dan merasakan peluang UMNO memenangi PRU15 adalah cerah jika ia diadakan dalam waktu terdekat ini berdasarkan mood rakyat itu.

Melalui hujah-hujah yang dilontarkannya, adalah jelas Ismail Sabri menolak tanggapan Mohamad Hasan bahawa UMNO berpeluang cerah memenangi PRU15 hanya bersandarkan keputusan PRN Melaka.

Sebagai “pukulan maut” kepada Mohamad Hasan, Ismal Sabri berkata, undi popular UMNO di Melaka hanya meningkat 1% saja.

Kedua, bukan sesuatu yang sukar juga memahami bahawa Ismail Sabri ketika ini benar-benar memerlukan UMNO berada dalam kawalannya sebelum beliau bersedia untuk membubarkan Parlimen.

Sehubungan itu, dengan mengatakan, “saya perlu sokongan parti saya untuk naikkan semangat saya”, ini tidak lain bermaksud Ismail Sabri mahu diberikan sokongan sebagai Presiden UMNO terlebih dahulu sebelum Parlimen dibubarkan.

Bila beliau berkata, sabar dulu, itu maknanya Ismail Sabri sedang memberi isyarat yang Parlimen tidak akan dibubarkan selagi dirinya tidak memegang jawatan Presiden UMNO.

Minggu ini semua Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO bahagian-bahagian akan mengadakan mesyuarat perwakilan masing-masing, manakala minggu depan, bahagian-bahagian pula akan mengadakan mesyuarat perwakilan mereka.

Tidak mengejutkan kiranya dalam mesyuarat perwakilan minggu depan nanti banyak desakan muncul mendesak agar pemilihan UMNO disegerakan dan mesti dilangsungkan sebelum PRU15 diadakan, walaupun tempoh akhir yang dibenarkan oleh RoS ialah Disember 2022.

Logiknya Ismail Sabri tidak mungkin sedia mengadakan PRU15 di ketika UMNO masih dipimpin oleh orang lain yang bermakna dalam keadaan itu, bukan saja beliau tiada kuasa menentukan calon-calon pilihanraya atau untuk membentuk pasukannya sendiri, malah belum tentu juga akan terus dikekalkan lagi sebagai calon Perdana Menteri. – ShahbudinHusin 11/12/2021.

Updated: 11 December 2021 — 6:45 pm

15 Comments

Add a Comment
  1. Ane boi lui bocak kase yilek soro yilek. Botancak

    Yee Haw Jeng3x
    Where goin’ to hell to heaven your choice.

  2. DINDA🌹DEWI🥀PUTERI🌷,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Mmg lah hari ini, diri abg ini penuh dgn keriangan
    Mau ler tak nya, bila asyik sja dapat kemenangan
    Abg dh berjaya tewaskan..si tua lahanat bajingan
    Kini dia tak berani lagi tampil memberi tentangan
    Agaknya, dia mula serik kot, abg punya penangan
    Sambutlah salam dri abg ini buat dara sanjungan
    Seperti biasa, coretan abg, bunga akn jadi iringan
    Sekuntum kenanga, simpanlah je le utk kenangan
    🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  3. DINDA🌹DEWI🥀PUTERI🌷,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Gembira di hati abg ini, tak tau camner nak cerita
    Mau le tak nya, bila kemenangan asyik je tercipta
    Abg dah berjaya menewaskan si dungu tua renta
    Nampak spt, dia tak berani lagi mari bersengketa
    Mngkin dia tk sanggup lagi berdepan siksa derita
    Moga lepas ini..dia tk menyibuk lagi akan hal kita
    Sambutlah salam abg buat dinda yg jauh di mata
    Sejambak mawar abg utus utk iringi coretan tinta
    🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  4. Mohd Moor Suffian bin Abdullah

    Melaka is all about UMNO members n supporters sympathiser statefold at 250k out of turn out 320k, that’s matter…
    The fact is PKR TKO Sabah KO Melaka. Sarawak will decide burrito…
    GE 15 could prolong tentatively at His Majesty pleasure… 2023….
    IS has all the time at his feet, n he’s now liking to continue his premiership…

  5. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾🇲🇾
    Moga sejahtera sentiasalah negara kita Malaysia
    Bila asyik dpt kemenangan, diri rasa sangat ceria
    Lega lah pula rasa bila blog tak lagi dikawal selia
    Bleh le, di blog nan syahdu ini, diri ini berpesta ria
    Tapi..entah apa lah khabar & berita nya Dik Nadia
    Mmg nya setiap saat, diri ini asyik ingatkan si dia
    Salam mesra diutus buat dara dewi berhati mulia
    Mengiringi salam..disisip sekuntum bunga dahlia
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. HA HA HA

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Lega le Kejora berpantun tiada yg mari mencelah
    Si anjing yg menyalak nampak spt dah mengalah
    Terus tiada kelibat, itu anjing munafiq laknatullah
    Mungkin dia rasa insaf, dek tahu dirinya bersalah
    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    KAH KAH KAH

    1. HA HA HA

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
      Lega rasa dapt berpantun dgn tenang dan lapang
      Kejora bawa pantun jer ke sini, bkn nya senapang
      Tapi, si anjing itu rasa spt kena luku & pelempang
      Agaknya dia tak berdaya lagi..dah capik tempang
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      KAH KAH KAH

  7. DINDA🌹DEWI🥀PUTERI🌷,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    DSIS kata kemenangan di Melaka bkn le penanda
    Undi popular meningkat 1% jer, tidaklah berganda
    Abg pula tanpa diri mu..keresahan asyik melanda
    Sejambak mawar abg utuskan khas untuk adinda
    🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  8. HA HA HA

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Lawak juga bila timbul kembali hitam punya panji
    Sdg kan ust Doe kini, dok buat pakej umrah & haji
    Kejora ni pula asyik teringat si dara pekerti terpuji
    Sekuntum seroja disisip, mengiringi pantun disaji
    🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Alahai dah muncul kembali panji tentera alMahdi?
      Dulu, dongeng 313 tentera ost Doe tu tak menjadi
      Kejora di sini tk jemu mencari sebuah cinta abadi
      Sekuntum mawar..iringi salam buat dara srikandi
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  9. bermula tsunami kematian
    rupanya ada yg buat angkara
    pemunca dicari
    dendam di mana-mana
    perang besar 2023
    api serata-rata
    kematian? siapa ambil tahu?
    katanya dah terbiasa
    runtuhnya peradaban
    binasanya tekno
    yang pasti…………….
    manusia kembali ke zaman besi
    kuda-kuda berlari
    ditunggang pemedang kemilau

    di kota suci
    rebut kuasa
    tiada yang kuasai
    kerana telah ada janji tuhan
    tempatnya al-Mahdi!

  10. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Di dlm Umno DSIS adalah sorang ketua bahagian
    Dia kata, sblm bubar parlimen, perlu dibuat kajian
    Kejora ini, dari si dia masih mengharap kepastian
    Setangkai anggerik, iringi salam buat dara impian
    🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  11. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    DSIS beri isyarat..’mahu jadi presiden Umno dulu’?
    Kalaulah benar pun, mmg nya rakyat mengalu-alu
    Kejora ni nak cerita merindui si dia, tak rasa malu
    Setangkai melur, mgiringi slm mesra di angin lalu
    🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  12. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    DSIS berharap, Mad Hassan tidak le terlalu teruja
    Undi popular Umno di Melaka meningkat 1% saja
    Kejora ini pula asyik je teringat si dara nan manja
    Salam diutus kpd nya, diiringi setangkai kemboja
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  13. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Budin kata..DSIS ingin terus jadi Perdana Menteri
    Tapi, dia tak da kuasa utk bentuk pasukan sendiri
    Kejora ini di rimba kerinduan terpaksa lagi berlari
    Sekuntum mawar, iringi salam buat si dara puteri
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Leave a Reply

Your email address will not be published.