JANGAN TUKAR KETUA PANGLIMA PERANG SEWENANG-WENANG

Tengahari ini Selasa 23 hb November, saya terserempak dengan Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim di luar Dewan Rakyat, di Bangunan Parlimen.

Saya berasa kasihan apabila bertemu Anwar Ibrahim tadi, bukan dia sebagai Presiden Keadilan atau Pengerusi Pakatan Harapan (PH) tetapi Anwar sebagai Manusia biasa.

Sejak PH kalah teruk di Pilihanraya Negeri Melaka pada 20 November lalu, Anwar Ibrahim dihentam separuh mati.Beliau didesak ketepi.Didesak berundur. Bagi peluang orang muda pula memimpin.Macam langit nak runtuh menghempap kepala Anwar.

Demikianlah risikonya kepada pemimpin politik bila partinya kalah dalam Pilihanraya.

Tetapi saya lihat Anwar tenang sahaja pagi tadi. Dia tetap kelihatan yakin. Itu gambaran luar yang nampak. Apa yang ada di dalam hatinya, Tuhan sahaja yang tahu.

Anwar Ibrahim dapat tenang dan tabah kerana beliau telah melalui musibah yang lebih dahsyat sebelum ini.

Dia bukan orang yang mudah merajuk atau mudah patah hati. Dari perhatian saya sejak puluhan tahun mengenal susuk diri bernama Anwar Ibrahim ini, Presiden Keadilan ini punya stamina perjuangan yang kental. Kelebihan ini perlu dicontohi pemimpin-pemimpin muda. Setiap kali Anwar tumbang dan rebah, dia akan bangkit kembali.

Saya pun rasa bersalah apabila bertemu Anwar tengahari tadi. Muka berhadapan, budi kedapatan.

Saya antara pihak yang awal mengkritik Anwar secara terbuka atas kegagalan PH dalam PRN Melaka.

Pihak media menghubungi saya melalui telefon dan minta komen saya terhadap kekalahan PH, terutama Keadilan sehari selepas pilihanraya Melaka.

Saya disoal bertubi-tubi meminta komen saya adakah setuju dengan tuntutan supaya Anwar Ibrahim berundur dan ketepi setelah Keadilan dan PH tewas teruk.

Saya menjawab dengan yakin.Jawapan saya tidak.Diasak lagi dengan soalan yang sama.Jawapan saya tetap tegas.Tidak, kata saya.Anwar masih diperlukan oleh Keadilan dan PH.

Semalam dan hari ini, saya melihat bahawa mereka yang menyerang Anwar sudah melampau, dan berlebih-lebih.Orang putih cakap, “over kill”. Pemimpin-pemimpin utama lain PH tidak pula diserang seteruk Anwar.

Sebagai manusia biasa dan seorang anggota Parti Keadilan, saya pun ada perasaan. Saya pun ada rasa kecil hati apabila pemimpinnya diserang secara tidak adil.

Tetapi ada hikmahnya juga.Apabila serangan dan kecaman yang melampau dan berlebih-lebihan terhadap Anwar Ibrahim, kesan sebaliknya berlaku. Timbul rasa simpati terhadap Ketua Pembangkang itu.

Bukan tak boleh kritik dan tegur Anwar. Keadilan, PH dan Malaysia mengamalkan keterbukaan dan demokrasi.

Kita hendak menghadapi Pilihanraya Umum ke-15 tak lama lagi, mungkin tahun hadapan. Cadangan hendak suruh Anwar Ibrahim berundur sekarang sebelum PRU 15 adalah cadangan yang tidak menasabah.

Barisan Nasional (BN)/UMNO dan pihak-pihak yang anti-Keadilan Dan PH memang suka sangat jika Anwar Ibrahim disingkirkan. Bertepuk tanganlah mereka

Pada hemat saya, pada ketika ini, dalam masa setahun dua ini, tidak ada orang lain yang ada kepimpinan yang diperlukan untuk mengetuai Keadilan dan PH menghadapi PRU15 bagi menggantikan Anwar Ibrahim sekiranya Presiden Keadilan dan Pengerusi PH itu diketepikan.

Kesimpulannya, dalam keadaan Keadilan dan PH hanya ada beberapa bulan sahaja akan menempuh satu peperangan besar dalam Pilihanraya Umum, maka tidaklah bijak jika kita menukar Ketua Panglima Perang dengan sewenang-wenang.

Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
23 November 2021 (Selasa)

5 3 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 24 November 2021 — 7:22 am
Subscribe
Notify of
guest
23 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymous
Anonymous
27 November 2021 7:48 am

TUKAR KETUA PANGLIMA PERANG perlu di buat jika tak menang menang.
Ketua yang dah hogeh pun masih di sembah, tanda nak tersumbat ke lembah lah.

Anonymous
Anonymous
27 November 2021 7:54 am
Reply to  Anonymous

Asalkan jangan tukar ikut suka saja.

Nanti tengok orang di meja, sorang pun dah takda.

Anonymous
Anonymous
27 November 2021 7:44 am

abu Mengapa sudah tak banyak komen masuk sekarang ini?

Sebab mahukan Email itu ini, pengkomen cabut lari?

Ane boi lui bocak kase yilek soro yilek. Botancak
Ane boi lui bocak kase yilek soro yilek. Botancak
25 November 2021 12:45 pm

Yee Haw … Jeng3x … Jgn lupo. Tahu.

yeehaw-cowboy-humor-western-horse-riding-mug.jpg
Anonymous
Anonymous
25 November 2021 10:22 am

RAKANΒ² PEMBENCI TN ANJINGπŸ• JEMBALANG:

Anonymous
Anonymous
25 November 2021 10:23 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
Tak der lagi kelibat anjing kurap tua betina jalang
Klau Kejora ada dia tk akn boleh nk tunjuk belang
Samseng taik kucing dia tu Kejora berjaya halang
Baru lah dia tau, siapa Kejora pemantun terbilang
πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhhΒ 
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
25 November 2021 10:23 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
Kini anjing tu tahu yg Kejora ni bkn calang-calang
Tak mungkin Kejora ini, anjing tu bleh nak sailang
Dia sperti pipit..sdgkan Kejora ni umpama helang
Kejora bagai jerung tapi dia anak ikan dlm balang
πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhhΒ 
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
25 November 2021 10:26 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ
Kejora ni cikgu & dulu seorang pelajar cemerlang
Dia pula hnya sekolah SJK & dulunya kerja kilang
Asyik je karangan “bodoh taik” yg dia ulang-ulang
Juga sampa sarap busuk serupa telur tembelang
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
25 November 2021 10:27 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kat blog ini Kejora asyik je menang dgn gemilang
Manakala anjing tua tu asyik jer bernasib malang
Tk tahan pukulan Kejora ini dia lesap menghilang
Kat blog ni Kejora lah jadi panglima & hulubalang
πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

gettyimages-1288667296-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
27 November 2021 8:14 am
Reply to  Anonymous

Bila mengaku diri nya menang, makna nya si Mamat ini takda rasa segan, malu.

Bila di tunjukkan hal begitu, dia tersipu sipu.

Dia jenis yang suka merapu.

Kalau di kampong, dah banyak kali kena batang penyapu.

Anonymous
Anonymous
27 November 2021 8:30 am
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla mengaku konon nya dia “asyik je menang dgn gemilang”.

KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

Anonymous
Anonymous
27 November 2021 8:03 am
Reply to  Anonymous

Takda sorang pun yang menjawab Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla bila dia menyeru kpd “RAKANΒ² PEMBENCI TN” …

Bermakna takda yang benci TN.

Bak kata Omputih, ipso facto (it follows from that fact) Wak Gontol Kejora Kojolla mengarut, hati busuk, coba memburukkan org lain.

Bila dia di snubbed / pariahkan, bermakna dia tidak ada sokongan di blog ini.

Kalau Jepun, malu, dia harakiri atau bunuh diri. Tapi Wak Gontol takda gontol, dia merayap ke bawah tempurung, diam di sana bersama katak puru.

hehe

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 5:26 pm

semata-mata nak saka kembali

00000000.jpg
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 5:27 pm
Reply to  Anonymous

saka pi main cucu

336.png
Anonymous
Anonymous
27 November 2021 8:20 am
Reply to  Anonymous

24 November 2021 5:27 pm,

Kamu suka main cucu yer.

Nampak nya takda ingat lain dari main cucu.

Awas, nanti kau kena pelangkong dek Mak We’ kau, baru tau.

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 5:40 pm
Reply to  Anonymous

saka baca paper ka

00squtun.jpg
Selumbar
Selumbar
24 November 2021 5:01 pm

Secara kolektif nya kita sememangnya nya tidak mahu Anwar Ibrahim meletakkan jawatan hanya kerana suara seorang ahli DAP mengusulkan pekara itu atas alasan PH kalah dalam pilihanraya negeri Melaka. Kita perlu bertanya pada orang itu, kenapa Anwar seorang saja yang perlu meletakkan jawatan sedangkan dalam Majlis presiden Pakatan Harapan ada Mohd. Sabu dan Lim Guan Eng…… Apakah kedua bahalol itu tunggul kayu tidak bercakap dan tidak bertegang leher mempertahankan hujah masing-masing ketika membuat sesuatu keputusan ? Tanpa dia perlu menjawab soalan itu, kita sudah tahu apa sebenarnya isu yang ingin dimainkan oleh nya. Orang jenis ini perlu di awasi pergerakan… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 12:04 pm

HA HA HA

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
Tak der lagi kelibat anjing kurap tua betina jalang
Klau Kejora ada dia tk akn boleh nk tunjuk belang
Samseng taik kucing dia tu Kejora berjaya halang
Kat blog ni Kejora lah jadi panglima & hulubalang
πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

gettyimages-1288667296-170667a.jpg
Wau Bule
Wau Bule
24 November 2021 10:31 am

Anwar dismisses calls for him to quit
Realities, facts, truths to forfeit
There goes a big chance to succeed
Because of his craze for PM seat

Tun Abdul Hamid ingatkan UMNO
Slogan β€˜Hidup Bossku’, a big NO
Zahid perlu berundur, disingkirkan
Jika mahu mencapai kemenangan

Abah lupakan sahaja PRU 15
Bersatu tiada sapa yang ikhlas
Berkhianat tak dapat apa2 berkat
Bertanding tak ada apa2 manfaat

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 10:04 am

HA HA HA

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Mana si betina tua bkas SJK, otak kicik akal ciput
Bodoh anjing tu mengalahkan lembu mkn rumput
Kena balun dgn Kejora, dia asyik jer tenat semput
Agaknya dia udah mampos jadi bangkai mereput
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

gettyimages-562784115-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
27 November 2021 8:25 am
Reply to  Anonymous

Tiap hari Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla nih cari gaduh.

Kepala nya kecik, otak nya cair.

Tak boleh memikirkan komen yang berfaedah atau, sekurang kurang nya, ada kaitan dengan blog post.

Lepasan sekolah SJK memang begitu.

Wau bule
Wau bule
24 November 2021 7:51 am

You do not change, forget about winning
DAP has said it crystal clear and convincing
Tun Hamid has said it simple but succint
Bersatu wants top brass leaving the scene

You refuse to change you will be shown the exit door
You refuse to restrategise you will commit same error
Be reminded, commander must have credibility and integrity
Not thieves, ex convict or leaders committing treachery

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 7:41 am

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Hassan kesian kt Anwar..lps PH punya kekalahan
Katanya..tk patut Anwar dikecam berlebih-lebihan
Kejora ni pula teringat si dia, asyik dlm keresahan
Sekuntum mawar iringi salam buat si dara pilihan
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

β€οΈπŸ§‘πŸ’›πŸ’šπŸ’™πŸ’œπŸ€β™₯οΈπŸ’˜πŸ’πŸ’–πŸ’—πŸ’“πŸ’žπŸ’•πŸ’Œβ£οΈπŸ’™πŸ§‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

gettyimages-1225652780-170667a.jpg