SARANAN KEPADA PEMIMPIN MUDA CELUPAR – DARIPADA DESAK ANWAR DIGANTI, LEBIH BAIK GESA DAP KELUAR PH

Walaupun pemimpin senior dan utama dalam DAP tetap setia dan cenderung untuk terus mempertahankan Anwar Ibrahim selaku Pengerusi PH, malangnya kedapatan pemimpin muda dalam parti itu yang bersikap sebaliknya.

Hanya kerana PH gagal dalam PRN Melaka, beberapa pemimpin muda DAP lantas bersikap celupar serta angkuh mendesak agar Anwar diganti segera, baik atas kedudukannya selaku Pengerusi PH atau sebagai Ketua Pembangkang.

Gaya mereka bersuara mahu Anwar diganti itu muncul dalam pelbagai nada, ada yang berterus-terang dan ada juga yang berselindung di sebalik pelbagai istilah seperti β€œreset” dan seumpamanya.

Dalam keadaan PRU15 mungkin hanya tidak sampai setahun lagi daripada sekarang, memperkukuh PH dan sama-sama menyumbang ke arah kekukuhannya adalah jauh lebih penting dan mustahak daripada meminta Anwar berhenti.

Lagi pula, dalam tempoh yang dikira cukup singkat sebelum PRU15 tiba di depan mata, siapakah pemimpin, baik dalam PKR, DAP dan Amanah yang mampu menggalas tugas menggantikan Anwar?

Lebih daripada itu, pemimpin DAP yang celupar itu sendiri, apakah sumbangannya selama ini ke arah memperkukuh PH, khususnya dalam konteks mempamerkan DAP sebagai parti yang sederhana dan boleh diterima oleh semua lapisan masyarakat di negara ini?

Menggantikan Anwar bukanlah jawapannya buat masa ini kerana tanpa Anwar, PH mungkin ditimpa kekalahan yang lebih teruk dalam PRU akan datang.

Anwar setidak-tidaknya jauh lebih ke depan dari segi kemampuan dan kewibawaan berbanding Ismail Sabri Yaakob, Zahid Hamidi, Najib Razak, Mahiaddiin Md Yasin, Mohamad Hasan atau sesiapa juga yang dikira adalah pesaingnya dalam PRU15 akan datang.

Belum berjaya atau tidak berjaya menjadi Perdana Menteri, jauh sekali setakat gagal mengemudi kejayaan dalam PRN Melaka, ia bukanlah ukurannya untuk meletakkan Anwar sebagai telah gagal.

Kalaulah untuk menjadi Perdana Menteri perlu ujian kelayakan seperti dari segi kemampuan, kewibawaan, kehehatan berpidato, pintar mematahkan hujah lawan, skil komunikasi, track rekod sebagai menteri sebelumnya, jalinan hubungan antarabangsa dengan pemimpin dunia luar dan sebagainya, sebenarnya sudah lama jawatan Perdana Menteri itu menjadi milik Anwar.

Begitu pun, jika pemimpin muda DAP yang ingin menolak Anwar atau tidak yakin dengan kemampuannya itu ingin terus bersikap demikian, apa kata mereka terlebih dahulu mendesak Lim Guan Eng agar membawa DAP keluar daripada PH.

Langkah ini sebenarnya lebih munasabah seumpama jika kita tidak setuju untuk terus tinggal berkongsi dalam sebuah rumah, kitalah yang sepatutnya keluar daripada rumah tersebut.

Adalah pelik bila mana kita tidak setuju dengan seseorang yang tinggal serumah dengan kita dan sementara yang lain-lain hanya berdiam diri, kita pula meminta orang itu keluar daripada rumah tersebut.

Satu-satunya jawapan kepada keinginan tidak mahu lagi berketuakan Anwar memimpin PH ialah membawa DAP keluar daripada gabungan itu.

Kemudian, kita lihat, kalau mereka berani menyuarakan desakan itu, apakah ia akan mendapat layanan atau pertimbangan daripada Lim Guan Eng, Lim Kit Siang atau kepimpinan DAP seluruhnya.

Dan jika akhirnya gesaan itu tidak mendapat layanan atau perhatian daripada DAP, langkah yang lagi terpuji dan disanjung tinggi ialah pemimpin berkenaan yang harus keluar daripada DAP.

Pilihlah wadah perjuangan lain yang tiada kaitan sama sekali dengan DAP yang masih ingin kekal bersama PH atau dengan PH yang masih ada Anwar sebagai ketuanya.

Beranikah kamu wahai orang muda DAP? – ShahbudinHusin 23/11/2021.

5 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 23 November 2021 — 6:27 pm
Subscribe
Notify of
guest
20 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zul
zul
26 November 2021 3:23 pm

atok non terhegeh2 sasau mencari kuasa dgn rakus utk kroni2 serta anak beranak utk menjawat pm tepi hingga akhir hayat..aamiin

Ane boi lui bocak kase yilek soro yilek. Botancak
Ane boi lui bocak kase yilek soro yilek. Botancak
25 November 2021 12:43 pm

Yee Haw … Jeng3x … High Noon [email protected] Jeng3x … Jgn lupo. Tahu.

images (4).jpeg
Wau bule
Wau bule
24 November 2021 7:35 am

A trend so delicious in political scene not to follow DAP members want Anwar to step dowm as PH chairman Tun Hamid advises Zahid and Najib to go to revive Umno Even Bersatu want their top brass to step down and/or resign DAP knew Anwar is a controversial character/leader and no TDM Umno knew Zahid/Najib was never a replacement for the then PM Even Bersatu realised Abah is not as effective as the Statesman 22 years as PM4, 2 years as PM7, once an interim, what a man He was slandered, insulted, he survived, Allah’ s blessing Not a day… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 7:28 am

HA HA HA

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Si betina tua langsung dah tak mari melintas lalu
Kat sini dah tk kemaruk ke lagi nak jadi penghulu
Apakah sdg sibuk mggunting puki dia punya bulu
Atau dek selalu terkantoi, dia kini terkesipu malu?
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

gettyimages-116146429-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 7:22 am

HA HA HA

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Mana si Betina Tua, langsung tak nampak kelibat?
Dia tak berani lagikah, nak mari tunjuk juah hebat
Apakah tk terdaya bertahan, kena tibai dan sebat
Atau kat Hosp Tg Rambutan, dia kini sdg berubat
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

gettyimages-1207997703-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 3:41 am

saka beranak duit

3.jpg
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 3:40 am

saka sheraton

Syaitunmov.png
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 3:38 am

hadiah saka kobid

helfiree.jpg
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 3:36 am

cucu liberal

336.png
Anonymous
Anonymous
24 November 2021 3:35 am

saka merasuk melayu

00000000.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2021 9:54 pm

Si Wak aku rasa sudah tewas
Lain kali jangan la rasa prasan
Kera Duku je,bukannya Mawas
Anak keli je,bukannya tongsan

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 7:06 am
Reply to  Anonymous

Bg Riani @ Bg Jeny @ Kera Kongkang 9:54 pm,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Sampai bila kebodohan Bg Riani dpt nak dihapus
Asyik sja Bg Riani berpantun merapu tak ikut pos
Apakah Bg Riani ini..sengagaja nak cari mampos
Tk takut ke, nanti diserang si betina tua menopos
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

gettyimages-130287812-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
23 November 2021 9:45 pm

Wak menjerit-jerit Bang Ali menusuk
Mampos kau lah,yg lain tak yah ganggu
Nadia sayang abang bila nak masuk
Masuklah,abang sejak petang tunggu

Anonymous
Anonymous
23 November 2021 9:50 pm
Reply to  Anonymous

Baca panton ini, ketawa terkentot
Lawakkan,jangan sapa2 kecil hati
Masuk gambar babi,mmg tak patut
Lebih baik brdakwah,pahala berpeti

Anonymous
Anonymous
24 November 2021 6:59 am
Reply to  Anonymous

Bg Riani @ Bg Jeny @ Kera Kongkang 9:45 pm,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Sedar ler, diri Bg Riani tu tua & tak ada lagi kudrat
Usahlah awek Kejora tu, Bg Riani cuba nak ngurat
Naper komen tk ikut pos..& sengaja cari mudarat
Tak takut ke kot diterkam si anjing betina keparat
πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

gettyimages-697945-594x594.jpg
Wau bule
Wau bule
23 November 2021 9:11 pm

The reality is Anwar has never been a boon for PH but a bane
An has been who could never lead or unite opposition front
Proven failures in more than one election, PRU or PRN
Leave him alone and perhaps PH woukd have a chance

Anonymous
Anonymous
23 November 2021 7:49 pm

HA HA HA

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Gelagat puak-puak PH, mmg sgt lucu dan kelakar
PKR dan DAPigs nampaknya udah mula bercakar
Utk nk menang PRU15 tu mustahil bkn saja sukar
Lepas PRU15, mmg sah lah, PH akan gulung tikar
πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

KAH KAH KAH

Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Bertaraf Menteri
Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Bertaraf Menteri
23 November 2021 7:29 pm

Lu tatak suka lu suluh out. Apa pasai lu tatak out dulu meh. Walaowei. Kasi togok yamseng.

UMNO-BERSATU.jpg
Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Bertaraf Menteri
Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Bertaraf Menteri
23 November 2021 7:26 pm

Apa pasat mau susah? Lu sulah konsensus lu mau pecat mesti konsensus meh. Semua out semua kasi in. Tukar semua lor. Yamseng.

UMNO-BERSATU.jpg
zunnun
zunnun
23 November 2021 6:31 pm

budin? budin ! budin.

kok kamu mau memarakan api dlm serkam ?

backlash satu perkara biasa, baik dlm perjuangan mau pun dlm perniagaan…

selagi pH ada Presidential Council Nya, biarkan PC yg membuat keputusan…