SARANAN KEPADA PEMIMPIN MUDA CELUPAR – DARIPADA DESAK ANWAR DIGANTI, LEBIH BAIK GESA DAP KELUAR PH

Walaupun pemimpin senior dan utama dalam DAP tetap setia dan cenderung untuk terus mempertahankan Anwar Ibrahim selaku Pengerusi PH, malangnya kedapatan pemimpin muda dalam parti itu yang bersikap sebaliknya.

Hanya kerana PH gagal dalam PRN Melaka, beberapa pemimpin muda DAP lantas bersikap celupar serta angkuh mendesak agar Anwar diganti segera, baik atas kedudukannya selaku Pengerusi PH atau sebagai Ketua Pembangkang.

Gaya mereka bersuara mahu Anwar diganti itu muncul dalam pelbagai nada, ada yang berterus-terang dan ada juga yang berselindung di sebalik pelbagai istilah seperti β€œreset” dan seumpamanya.

Dalam keadaan PRU15 mungkin hanya tidak sampai setahun lagi daripada sekarang, memperkukuh PH dan sama-sama menyumbang ke arah kekukuhannya adalah jauh lebih penting dan mustahak daripada meminta Anwar berhenti.

Lagi pula, dalam tempoh yang dikira cukup singkat sebelum PRU15 tiba di depan mata, siapakah pemimpin, baik dalam PKR, DAP dan Amanah yang mampu menggalas tugas menggantikan Anwar?

Lebih daripada itu, pemimpin DAP yang celupar itu sendiri, apakah sumbangannya selama ini ke arah memperkukuh PH, khususnya dalam konteks mempamerkan DAP sebagai parti yang sederhana dan boleh diterima oleh semua lapisan masyarakat di negara ini?

Menggantikan Anwar bukanlah jawapannya buat masa ini kerana tanpa Anwar, PH mungkin ditimpa kekalahan yang lebih teruk dalam PRU akan datang.

Anwar setidak-tidaknya jauh lebih ke depan dari segi kemampuan dan kewibawaan berbanding Ismail Sabri Yaakob, Zahid Hamidi, Najib Razak, Mahiaddiin Md Yasin, Mohamad Hasan atau sesiapa juga yang dikira adalah pesaingnya dalam PRU15 akan datang.

Belum berjaya atau tidak berjaya menjadi Perdana Menteri, jauh sekali setakat gagal mengemudi kejayaan dalam PRN Melaka, ia bukanlah ukurannya untuk meletakkan Anwar sebagai telah gagal.

Kalaulah untuk menjadi Perdana Menteri perlu ujian kelayakan seperti dari segi kemampuan, kewibawaan, kehehatan berpidato, pintar mematahkan hujah lawan, skil komunikasi, track rekod sebagai menteri sebelumnya, jalinan hubungan antarabangsa dengan pemimpin dunia luar dan sebagainya, sebenarnya sudah lama jawatan Perdana Menteri itu menjadi milik Anwar.

Begitu pun, jika pemimpin muda DAP yang ingin menolak Anwar atau tidak yakin dengan kemampuannya itu ingin terus bersikap demikian, apa kata mereka terlebih dahulu mendesak Lim Guan Eng agar membawa DAP keluar daripada PH.

Langkah ini sebenarnya lebih munasabah seumpama jika kita tidak setuju untuk terus tinggal berkongsi dalam sebuah rumah, kitalah yang sepatutnya keluar daripada rumah tersebut.

Adalah pelik bila mana kita tidak setuju dengan seseorang yang tinggal serumah dengan kita dan sementara yang lain-lain hanya berdiam diri, kita pula meminta orang itu keluar daripada rumah tersebut.

Satu-satunya jawapan kepada keinginan tidak mahu lagi berketuakan Anwar memimpin PH ialah membawa DAP keluar daripada gabungan itu.

Kemudian, kita lihat, kalau mereka berani menyuarakan desakan itu, apakah ia akan mendapat layanan atau pertimbangan daripada Lim Guan Eng, Lim Kit Siang atau kepimpinan DAP seluruhnya.

Dan jika akhirnya gesaan itu tidak mendapat layanan atau perhatian daripada DAP, langkah yang lagi terpuji dan disanjung tinggi ialah pemimpin berkenaan yang harus keluar daripada DAP.

Pilihlah wadah perjuangan lain yang tiada kaitan sama sekali dengan DAP yang masih ingin kekal bersama PH atau dengan PH yang masih ada Anwar sebagai ketuanya.

Beranikah kamu wahai orang muda DAP? – ShahbudinHusin 23/11/2021.

Updated: 23 November 2021 — 6:27 pm

20 Comments

Add a Comment
  1. atok non terhegeh2 sasau mencari kuasa dgn rakus utk kroni2 serta anak beranak utk menjawat pm tepi hingga akhir hayat..aamiin

  2. Ane boi lui bocak kase yilek soro yilek. Botancak

    Yee Haw … Jeng3x … High Noon Melesya@EntireWorld. Jeng3x … Jgn lupo. Tahu.

  3. A trend so delicious in political scene not to follow
    DAP members want Anwar to step dowm as PH chairman
    Tun Hamid advises Zahid and Najib to go to revive Umno
    Even Bersatu want their top brass to step down and/or resign

    DAP knew Anwar is a controversial character/leader and no TDM
    Umno knew Zahid/Najib was never a replacement for the then PM
    Even Bersatu realised Abah is not as effective as the Statesman
    22 years as PM4, 2 years as PM7, once an interim, what a man

    He was slandered, insulted, he survived, Allah’ s blessing
    Not a day passed without his many detractors condemning
    Debatably old and senile, he could still put his enemies in fear
    Many wished him vanished but come PRu15 he may reappear

  4. HA HA HA

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Si betina tua langsung dah tak mari melintas lalu
    Kat sini dah tk kemaruk ke lagi nak jadi penghulu
    Apakah sdg sibuk mggunting puki dia punya bulu
    Atau dek selalu terkantoi, dia kini terkesipu malu?
    πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

  5. HA HA HA

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
    Mana si Betina Tua, langsung tak nampak kelibat?
    Dia tak berani lagikah, nak mari tunjuk juah hebat
    Apakah tk terdaya bertahan, kena tibai dan sebat
    Atau kat Hosp Tg Rambutan, dia kini sdg berubat
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

  6. saka beranak duit

  7. saka sheraton

  8. hadiah saka kobid

  9. cucu liberal

  10. saka merasuk melayu

  11. Si Wak aku rasa sudah tewas
    Lain kali jangan la rasa prasan
    Kera Duku je,bukannya Mawas
    Anak keli je,bukannya tongsan

    1. Bg Riani @ Bg Jeny @ Kera Kongkang 9:54 pm,

      πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
      πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
      Sampai bila kebodohan Bg Riani dpt nak dihapus
      Asyik sja Bg Riani berpantun merapu tak ikut pos
      Apakah Bg Riani ini..sengagaja nak cari mampos
      Tk takut ke, nanti diserang si betina tua menopos
      πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

      KAH KAH KAH

  12. Wak menjerit-jerit Bang Ali menusuk
    Mampos kau lah,yg lain tak yah ganggu
    Nadia sayang abang bila nak masuk
    Masuklah,abang sejak petang tunggu

    1. Baca panton ini, ketawa terkentot
      Lawakkan,jangan sapa2 kecil hati
      Masuk gambar babi,mmg tak patut
      Lebih baik brdakwah,pahala berpeti

      1. Bg Riani @ Bg Jeny @ Kera Kongkang 9:45 pm,

        πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
        πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
        Sedar ler, diri Bg Riani tu tua & tak ada lagi kudrat
        Usahlah awek Kejora tu, Bg Riani cuba nak ngurat
        Naper komen tk ikut pos..& sengaja cari mudarat
        Tak takut ke kot diterkam si anjing betina keparat
        πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
        πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

        πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

        KAH KAH KAH

  13. The reality is Anwar has never been a boon for PH but a bane
    An has been who could never lead or unite opposition front
    Proven failures in more than one election, PRU or PRN
    Leave him alone and perhaps PH woukd have a chance

  14. HA HA HA

    πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
    Gelagat puak-puak PH, mmg sgt lucu dan kelakar
    PKR dan DAPigs nampaknya udah mula bercakar
    Utk nk menang PRU15 tu mustahil bkn saja sukar
    Lepas PRU15, mmg sah lah, PH akan gulung tikar
    πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

    KAH KAH KAH

  15. Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Bertaraf Menteri

    Lu tatak suka lu suluh out. Apa pasai lu tatak out dulu meh. Walaowei. Kasi togok yamseng.

  16. Firdaus Wong Pengedar Film Lucah Bertaraf Menteri

    Apa pasat mau susah? Lu sulah konsensus lu mau pecat mesti konsensus meh. Semua out semua kasi in. Tukar semua lor. Yamseng.

  17. budin? budin ! budin.

    kok kamu mau memarakan api dlm serkam ?

    backlash satu perkara biasa, baik dlm perjuangan mau pun dlm perniagaan…

    selagi pH ada Presidential Council Nya, biarkan PC yg membuat keputusan…

Leave a Reply

Your email address will not be published.