PERBUALAN PM PUN BOLEH DIRAKAM, INI KERJA SIAPA DAN SELAMATKAH JUGA KOMUNIKASI KITA RAKYAT BIASA?

Sejak semalam telah berlegar di media sosial satu rakaman audio yang didakwa antara bekas Ketua Menteri Melaka, Idris Haron dengan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob.

Perbualan yang dirakam itu berkisar mengenai pergolakan politik Melaka selepas Idris dan tiga lagi Adun menarik sokongan menjatuhkan Ketua Menteri, Sulaiman Md Ali minggu lalu.

Bagi yang biasa mendengar suara Idris dan Ismail, baik secara perbualan biasa atau melalui televisyen, pasti tidak sukar mengenalpasti bahawa audio itu adalah melibatkan kedua-dua mereka.

Meskipun Idris telah menafikannya, tetapi secara umumnya tindakan beliau itu tidak mengurangkan keyakinan ramai terhadap keaslian suaranya.

Penafian Idris itu dilihat hanya satu perkara biasa dalam permainan orang politik ketika berdepan media.

Malah, banyak penafian-penafian sebelum ini akhirnya berakhir dengan kebenaran.

Begitu pun, Ismail Sabri masih belum membuat apa-apa penafian berhubung rakaman audio tersebut.

Rakaman audio berkenaan boleh didengar di sini – https://www.facebook.com/100057723877508/posts/304481344819326/

Apa yang nyata, butir perbualan dalam rakaman itu boleh menimbulkan pelbagai tafsiran serta implikasi, baik kepada Ismail Sabri, Idris, Sulaiman yang mengetuai kerajaan negeri, Ab Rauf Jusoh, Speaker Melaka dan masa depan UMNO menghadapi PRN akan datang.

Namun, yang terpenting sekali dengan bocornya rakaman audio melibatkan Perdana Menteri itu, sekurang-kurangnya dua perkara menjadi tanda tanya kita semua.

Pertama, siapakah yang melakukan intipan dan membocorkan rakaman itu?

Kedua, dengan perbualan Perdana Menteri sendiri boleh diintip, dirakam dan disebarkan, apakah tahap keselamatan sebenar negara kita ini?

Bayangkan belum pun sampai dua bulan Ismail Sabri menjadi Perdana Menteri, sudah ada yang berani mengintip, merakam dan menyebarkan perbualannya?

Bagaimana dengan banyak perbualan telefon beliau yang lain, adakah ia juga terdedah kepada intipan dan rakaman dan mungkin terdedah kepada umum?

Kenapa talian telefon Perdana Menteri tidak dilengkapi dengan kawalan atau ciri-ciri keselamatan yang sewajarnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai ketua kerajaan?

Kalau perbualan Perdana Menteri begitu mudah diintip dan dirakam, bagaimana dengan perbualan kita sebagai rakyat biasa?

Selamatkah kita dalam berkomunikasi dengan sesiapa? – ShahbudinHusin 12/10/2021.

0 0 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 12 October 2021 — 11:05 am
Subscribe
Notify of
guest
14 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zunnun
zunnun
12 October 2021 2:58 pm

…zunnun ingin bertanya apekah yg akan dilakukan oleh penguasa jika terdapat penganiayaan terhadap haiwan seumpama Anjing & Kucing… ini membawa kpd penganiayaan yg dilakukan terhadap perdana menteri malaysia yg mana berlakukan ke atas nya espionage dan intipan ….. lalu pihak berkuasa bertanya kpd si mangsa, si Anjing… apekah kamu Anjing TN dinyanyai oleh zunnun dgn pembelajaran mengenal diri hinggakan kamu kehilangan daya utk menyalak lagi…? Anjing TN terpingga2 berkata pd diri nya, bagaimana pihak berkuasa mampu bertutur dgn Anjing hingga TN dapat mengerti…? bagitu lah umpama nya, mail kini didera oleh mereka2 yg ingin menjatuhkan nya dari persada kekuasaan yg… Read more »

Anonymous
Anonymous
12 October 2021 3:52 pm
Reply to  zunnun

Woww.. Bro Zunnun..

Ha ha ha…hebat & terbaik Bro…

Bravo!

๐Ÿ˜€๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜†๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‚๐Ÿคฃ
KAH KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
12 October 2021 3:53 pm
Reply to  Anonymous

Adakah yg Bro maksudkan itu, begini?๐Ÿ‘‡:

Anonymous
Anonymous
12 October 2021 3:54 pm
Reply to  Anonymous

“apekah kamu Anjing TN dinyanyai oleh zunnun”

gettyimages-93501904-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
12 October 2021 3:55 pm
Reply to  Anonymous

“Anjing TN terpingga2 berkata pd diri nya,”

gettyimages-526792530-594x594(1).jpg
Anonymous
Anonymous
12 October 2021 3:55 pm
Reply to  Anonymous

Ha ha ha…

Bukan Kejora kata yer… Zunnun yg kata, ok!

๐Ÿ˜€๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ˜„๐Ÿ˜†๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‚๐Ÿคฃ
KAH KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
12 October 2021 4:00 pm
Reply to  Anonymous

HA HA HA

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
Seronok juga melihat Bro Zunnun beraksi kat sini
Dulu tu, tindakan Zunnun tak lah sampai sebegini
Tapi nampaknya Bro Zunnun dah semakin berani
Gaya nya..Zunnun ler pulak jadi penghulu blog ini
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ๐Ÿ‘Œ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

KAH KAH KAH

Wau bule
Wau bule
12 October 2021 1:21 pm

Implosion within Umno, Pas, Bersatu PN, BN and MN
They are not alone as PH is also a party of uncouth
In PH, the key leader is no longer a boon but bane
No majority win, political uncertainty is the damn truth

Anonymous
Anonymous
12 October 2021 2:39 pm
Reply to  Wau bule

When one by one, Warisan MPs start frogging back to UMNO Sabah, Shafie quickly asked for MOU immunity to stem the loss, forgetting he had loud mouthed reject the MOU.

At the same time, his mentor and son still badly stung and smarting from being shitted by Bera made big fuss in Parliament about promise of Chairman NOC/RESET in return for 2 votes for Bera PM.

Good riddance that Pejwang and Warisan are not on PN, UMNO or PH radar for PRU15.

Letโ€™s see if Atok Saka will beg again for PRU15 just as he did to PH in PRU14.

zunnun
zunnun
12 October 2021 12:08 pm

enermy is at the door….

enermies are all around….

God is everywhere, knocking the door….

and since God is everwhere, is there a need to knock the door…

there will be in the distant future, everyone becomes thing around…

bila idris & mail blh berbincang tapi tidak zahid & idris maka melaka akan dijadikan permulaan usaha memalukan zahid ….

elephant fights elephant, let hope the dog is not barking…

Anonymous
Anonymous
12 October 2021 11:25 am

____________________________________________________
Nadia
5 October 2021 9:10 am

Kang nadia komen kang abang abang tak tido malam pulak.

Reply
____________________________________________________
DIK๐ŸŒท NADIA๐Ÿฅ€ PUTERI๐ŸŒน,

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒน๐Ÿ’
Mmglah teramat benar, akan kataยฒ yg dinda lakar
Lara sepi & duriยฒ rindu..terasa sgt bisa mencakar
Dah dua tiga mlm abg tidur..nk lena sgt lah sukar
Buat dinda, salam diutus diiring mawar yg mekar
๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’™โค๏ธ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

gettyimages-89619250-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
12 October 2021 11:26 am
Reply to  Anonymous

๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒน๐Ÿ’
Sesungguh nya benar sngatlah apa yg dinda kata
Dah dua tiga mlm abg tidur, sukar nak lelap mata
Terimalah salam abg buat dinda dewi ku yg jelita
Sejambak mawar abg utuskan iringi coretan tinta
๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’™โค๏ธ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

gettyimages-171591195-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
12 October 2021 11:27 am
Reply to  Anonymous

๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒน๐Ÿ’
Tanpa dinda..terasa suasana bgitu hambar tawar
Gembira sungguh abg..wlau sekejap dinda keluar
Sudilah kiranya hati yg sepi ini..dinda jdi penawar
Sambut lah salam, yg abg iringi sekuntum mawar
๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน
๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’™โค๏ธ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

gettyimages-1225652780-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
12 October 2021 11:28 am
Reply to  Anonymous

๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฅ
๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒป๐ŸŒผ๐Ÿ’ฎ๐Ÿ’๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒบ๐ŸŒธ๐Ÿต๏ธ๐ŸŒน๐Ÿ’
Mmg nya amat sepi..tanpa teman & keseorangan
Yg dpt menghibur diri..hanya lah mimpi & angan2
Kini abg sgt gmbira dgn hadirnya dara sanjungan
Salam abg utus..dgn sejambak mawar jdi iringan
๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน๐Ÿฅ€๐ŸŒท๐ŸŒน
๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…

โค๏ธ๐Ÿงก๐Ÿ’›๐Ÿ’š๐Ÿ’™๐Ÿ’œ๐Ÿคโ™ฅ๏ธ๐Ÿ’˜๐Ÿ’๐Ÿ’–๐Ÿ’—๐Ÿ’“๐Ÿ’ž๐Ÿ’•๐Ÿ’Œโฃ๏ธ๐Ÿ’™โค๏ธ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

gettyimages-1289216554-594x594.jpg