HARI PERTAMA PUN SUDAH JADI ‘LAUK, HARI2 SETERUSNYA PASTI ISMAIL SABRI ADALAH ‘MAKANAN’ KEMARAHAN RAKYAT

Semalam adalah hari pertama Ismail Sabri Yaakob memulakan tugasnya sebagai Perdana Menteri menggantikan Mahiaddin Md Yasin.

Sepatutnya hari pertama memulakan tugas sebagai ketua kerajaan, satu jawatan yang barangkali tidak pernah diimpikan mampu dipegangnya, ia adalah ibarat malam pertama selepas melangsungkan perkahwinan dengan seorang puteri Raja.

Tentulah yang diharapkan tidak lain melainkan keceriaan, keseronokan dan perkara yang indah-indah belaka.

Malangnya, tidak begitu yang dilalui Ismail Sabri dalam pengalaman hari pertamanya sebagai Perdana Menteri semalam.

Kunjungannya ke Kedah sebagai tanda prihatinnya selaku ketua kerajaan yang baru untuk meninjau kawasan banjir yang disebabkan fenomena kepala air dari Gunung Jerai rupa-rupanya adalah malapetaka buat dirinya dengan jawatan baru yang disandangnya itu.

Silapnya dalam hal ini ialah Ismail Sabri sendiri nampaknya terlalu ghairah dengan jawatan baru yang dipegangnya serta tidak cermat dalam bertindak, lalu membawa bersamanya “Rombongan Che Kiah” untuk menaiki jet eksekutif kerajaan yang diperuntukkan kepadanya atas kelayakannya sebagai Perdana Menteri.

Beberapa pemimpin dan Ahli Parlimen UMNO yang sedang melobi jawatan menteri turut bersamanya dalam lawatan itu, selain selebihnya adalah kenalan serta penyokongnya dalam parti itu.

Gambar-gambar yang tersebar luas di media sosial bukan saja menunjukkan peserta “Rombongan Che Kiah” itu sedang bergembira, berfoto sesama sendiri di atas kayangan, bahkan terpapar juga gambar Ismail Sabri sedang dihidangkan makanan ringan.

Sementara kebenaran dine in di restoran di atas muka bumi hanya dibenarkan untuk dua orang saja bagi satu meja, mereka di atas kayangan nampaknya boleh duduk berempat dan berapat-rapat tanpa penjarakan fizikal.

Tersebarnya gambar-gambar tersebut beserta pelbagai bentuk kecaman dan kritikan terhadapnya, Ismail Sabri pada hakikatnya telah menjadi “lauk” kemarahan netizen di media sosial sejak semalam hinggalah sekarang.

Hampir tidak ada yang tidak mengkritik tindakannya membawa ramai pemimpin UMNO menaiki jet eksekutif milik kerajaan itu yang sekaligus menampakkan kecenderungan beliau menjadikan harta kerajaan seperti harta UMNO.

Baru sehari jadi Perdana Menteri, itu pun sebenarnya UMNO tidak menang PRU14 lalu, perlakuan menjadikan jet eksekutif sebagai tumpangan ramai dan menukarnya menjadi bas ekspress atau bas rapid KL yang bebas dinaiki sesiapa saja benar-benar tidak boleh diterima serta menunjukkan adanya unsur salah guna.

Tiada Perdana Menteri sebelum ini yang menunjukkan perlakuan sebegini kerana semua mereka tahu jet eksekutif berkenaan adalah untuk kemudahan dan kelayakan seorang Perdana Menteri, bukannya untuk penyokong, pelobi jawatan dan pencacai dalam parti menumpang sama nikmatnya.

Bersama kemampuan dan keupayaan Ismail Sabri yang selama ini memang diragui untuk memimpin negara, terutama dalam krisis kesihatan dan ekonomi seperti sekarang, kegelojohan dan tidak cermatnya beliau dalam penggunaan jet eksekutif ini dengan sendirinya menambahkan lagi ketidakyakinan rakyat terhadapnya.

Sebenci-benci orang kepada Najib Razak dan Mahiaddin sebelum ini, ia tidaklah disebabkan “kepoyoan” membawa kawan-kawan bermeriah jet eksekutif milik kerajaan.

Malah, tidak pernah Perdana Menteri sebelum ini dijadikan “lauk” belasahan netizen pada hari pertama lagi hanya dalam soal-soal yang jelas menggambarkan ketidakmampuan berfikir serta menimbang secara rasional, matang dan waras dalam tindakan yang mahu diambil dalam sesuatu perkara.

Bayangkan jika jet eksekutif yang hanya untuk kelayakan dirinya sebagai Perdana Menteri pun boleh ditukarnya menjadi bas ekspress untuk mengangkut”Rombongan Che Kiah”, apa yang boleh diharapkan untuk beliau mampu menimbang dalam hal-hal yang lebih besar berkaitan ekonomi, dasar kerajaan dan sebagainya?

Mahu tidak mahu, duduknya Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri, dengan perlakuan yang ditunjukkan di hari pertama lagi, sepertinya ini adalah petanda malang buat UMNO untuk mendepani PRU15 akan datang.

Hari-hari seterusnya pasti lebih banyak lagi kesilapan, kegelojohan dan ketidak-cermatan beliau dalam tindakannya yang akan terus menjadikannya “makanan” untuk dibelasah rakyat dan netizen di media sosial.

Jika kerajaan pimpinan Mahiaddin sebelum ini dibebankan dengan aspek kegagalan yang teruk, khususnya dalam menangani Covid19, Ismail Sabri pada hari pertamanya lagi telah memperlihatkan beliau adalah pengganti yang lebih teruk berbanding pendahulunya itu.

Dengan itu, rakyat selepas ini bakal menikmati “makanan” yang sedap-sedap setiap hari bersama keinginan yang pastinya lebih tinggi untuk menumbangkan UMNO sekali lagi pada PRU akan datang. – ShahbudinHusin 24/08/2021.

4.5 12 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 24 August 2021 — 3:23 pm
Subscribe
Notify of
guest
31 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Wau bule
Wau bule
24 August 2021 7:40 pm

Media,headlines appear to suggest Anwar is no boon but bane to PH
Amanah, PKR and even DAPsters suggested Anwar must go
To prepare for PRU15, from now PH must have competitive edge
To win PRU14 with convincing majority and deservedly so

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 8:33 pm
Reply to  Wau bule

Looks like Pak Sheikh Nuar is not popular and not likely to ever become PM.

Good if so.

No sodomist criminalized by a court decision can be PM of a Muslim country..

#lawan
#lawan
24 August 2021 8:56 pm
Reply to  Wau bule

PH dah menang PRU14 la Wau bule pengkhianat woeoiii!!!

Mahathir, Mayatdin Bersatu Pejuang MENIPU RAKYAT DAN PH dengan pertolongan UMNO PAS MERAMPAS KUASA KERAJAAN PH bersama PENGKHIANAT PKR AZMIN and gengs melalui LANGKAH SHERATON!!!

Woeiiii wau bule hipokrit!!! Lepas ni kamu tok sah cakap pasal REALITY la, SEBAB kamu TAK TAU APA ITU REALITY.

SEKARANG DUNIA SEDANG KETAWAKAN NEGARA KAMU NIH AKIBAT PERMAINAN BADUT BADUT POLITIKUS KATAK KERA DAN LALANG YANG SUDAH KALAH DAN DITOLAK RAKYATNYA TAPI DIANGKAT MENJADI KERAjaan MEMERINTAH malaysia?

Betul kata zunnun, kamu antara yg sedang mabuk todi #melayuIsle hadi awang.

RU
RU
24 August 2021 7:24 pm

Yg sebok kau je budin rakyat ok je apa Pm buat semua tak betul
Habis kau nak Dap kapir dan Pkr dg Paria2 tu perintah ke pergi jahanamlah

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 3:49 pm

DIK🌷NADIA🥀PUTERI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌹💐
Abng faham perasaan mu, duhai Dik Nadia puteri
Klau bleh kita nk abah terus jadi perdana menteri
Mmg lah pemimpin seperti abah sukar nak dicari
Tapi lega juga..bila dpt pengganti DS Ismail Sabri
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:01 pm
Reply to  Anonymous

SEMOGA ‘PAK LONG’ MAIL MEMBAWA SINAR PENYERI.

gettyimages-1234762497-594x594.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:04 pm
Reply to  Anonymous

DIK🌷NADIA🥀PUTERI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Perlantikan DS Ismail PM bawa besar pengertian
Umno kembali ke takhta mmg lama jdi penantian
Abg pula mngharap dirimu untuk akhiri pencarian
Utkmu abg bawa sekuntum mawar sbg pmberian
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:05 pm
Reply to  Anonymous

Tiada apa yg dpt abng berikan buat diri mu puteri
Terimalah Dik, sekuntum bunga, sbg pngganti diri

gettyimages-89619250-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:35 pm
Reply to  Anonymous

hahaha

temberang situa!!!!!

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:37 pm
Reply to  Anonymous

hihihi

mengaharap cinta?

layari: kojollaalbuaya.sengkek.poraaahhhh

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:38 pm
Reply to  Anonymous

hohoho

sila komen ikut tajuk post

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 4:39 pm
Reply to  Anonymous

merosakkan iklan ruang komentar Budin

kau buat blog sendirilah

masukkan lebih banyak gambar anjing peliharaan kau tu

faham

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 6:27 pm
Reply to  Anonymous

HAHAHA

BG RIANI AUW AUW @ KERA🐒 KONGKANG MASUK NAK BODEK SEPUPUNYA SI ANJING🐕 SBB DIA NAK PERKUDA ANJING TUH.

gettyimages-3062121-594x594.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 6:28 pm
Reply to  Anonymous

TAPI KERA🐒 KONGKANG DGN SI ANJING🐕 SEPUPU DIA TUH SAMA2 BODOH.

gettyimages-3281796-594x594.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 7:34 pm
Reply to  Anonymous

MESRA BETUL KERA🐒 KONGKANG DGN SI ANJING🐕 SEPUPU DIA. ADA SKANDAL KER?

KAH KAH KAH.

gettyimages-71270581-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 7:57 pm
Reply to  Anonymous

RAKAN2 BLOG,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Kera Kongkang, suka nyamar perempuan menipu
Politik dan kandungan post lngsung dia tk tumpu
Dia sangat karib, dgn Si Anjing, dia punya sepupu
Sering depa brsama tangkap belalang dan kupu2
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 7:58 pm
Reply to  Anonymous

Ini hah.

gettyimages-1334237458-170667a.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 8:24 pm
Reply to  Anonymous

Meluat tengok Wak Gonrol Kejora Kojolla memantun mantat degan karut mengarut nya.

Seppukku88
Seppukku88
24 August 2021 2:58 pm

In order to stay in power, Turtle Post need to release court cluster . This is the first and very important task for his political survival. Next he will need to promote Assmin to DPM to ensure AI will lose more MPs via plump rewards in the gomen position. This are plain logic for any kleptocrat regime to make a grand comeback. APA Mau Malu Bossku.

Man
Man
24 August 2021 2:50 pm

Sbg langkah penjimatan boleh diterima drp terbang tanpa full kapasiti passenger kan membazir tu..PM9 low profile ni.

zunnun
zunnun
24 August 2021 1:50 pm

can shafie sell his local party to become national? until then, let him keep dreaming & dancing to be pM in waiting….

then again, is the Sabah for Sabahan ringing lately as Hajiji starts thinking to join omNO….

can Suluk Culture again be accepted by Sabahan ?

Wau bule
Wau bule
24 August 2021 2:26 pm
Reply to  zunnun

It is not shafie/Wawasan is local or national, Some in PH wanted him as he is a potential Anwar refused, he wanted to give PN a tough fight So the golden opportunity lost, serve PH right Shafie could dream, would not cost him a Sen If all level headed opposition leaders are sane Obtstacles must be removed, no pain no gain Anwar is not a boon to opposition but a bane There are many capable young leaders in PH/opposition With ideas and ideals that could be tapped, shaped, implemented Young and old could be correctly blended when taking position With… Read more »

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 6:54 pm
Reply to  Wau bule

This Chief Sodomy Officer for Atok Saka cannot escape his own superficiality breeds hypocrisy bs. Shud STFU. Atok Saka only got 1 MP vote out of 220 from Boboi for MAGERAN NOC since Shafie himself had shot down NOC as using nuclear bombs to kill mosquitoes. And Shafie himself, lost his pants in his own backyard despite talk cock. By the fooker’s logic of a busybody, PH and PH supporters didn’t even bother to demand both to resign from Chairman of Pejwang or President of Wawasan. What he sud be banging his balls is for Pejwang, Warisan and few orange… Read more »

zunnun
zunnun
24 August 2021 1:42 pm

dgn jet pribadi pM di jadikan bas express, dan 45 kenderaan utk membawa ‘dhaif2 terhormat’ nya dtg bersama utk ‘melawat’ kesusahan rakyat…

ape kah mail bera terlalu berahi mendapatkan sokongan dari warga omNO utk mengambil kuasa dari pemimpin2 yg sedia ada

Man
Man
24 August 2021 2:56 pm
Reply to  zunnun

Sementara x ada mentri kabinet lagi, bawak la kawan2 teman kan..bila lagi kawan2 nak rasa naik air force one m’sia.

Utuh Pengulir
Utuh Pengulir
24 August 2021 3:59 pm
Reply to  Man

Mana orang kampung untung, Ustaz Ebit Lew datang bawa macam-macam barang atau PM dan kawan-kawannya juga bawa barang2 lebih mahal?

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 12:36 pm

BUAT DIK🌷NADIA🥀DEWI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌹💐
Abg ni sangat faham akan dinda punya perasaan
Tenangkan lah diri mu duhai dewi ku dara pujaan
Mmg lah kita terharu, dgn ‘abah’ punya persaraan
Namun kita tetap syukur kerna PN msih kerajaan
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 12:37 pm
Reply to  Anonymous

DIK🌷NADIA🥀DEWI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌹💐
Buat dik Nadia dewi abg utuskn salam muhibbah
Semoga dinda akn sentiasa bertenang dan tabah
Bersyukur lah kita PN bangkit kembali slps rebah
Apa2 pun mari kita doa kesejahteraan buat ‘abah’
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆

Anonymous
Anonymous
24 August 2021 2:20 pm
Reply to  Anonymous

SEMOGA ‘ABAH’ SEJAHTERA DI ALAM PERSARAAN.

gettyimages-1229696856-594x594.jpg
Anonymous
Anonymous
24 August 2021 3:09 pm
Reply to  Anonymous

tq, abang,abang memang sentiasa menjaga ketenangan adik kesayangan

ABANG NI!!!

Wau bule
Wau bule
24 August 2021 11:57 am

Opposition parties must formally join Pakatan to sway Malaysians in GE15, say three lawmakers 1. Before Ismail was appointed as PM by YDPA, there were 3 names in the running 2. PN nominated Ismail whereas PH nominated Anwar and Shafiee. 3. Some leaders within PH told Anwar to step aside to allow Shafie to become sole candidate. Anwar refused and was adamant. Shafie just stood down. 4. PH lost the golden opportunity to to run Putrajaya. Tell tale signs were around PH led Anwar would never make it unless someone else led it. 5. PH was led by TDM in… Read more »