107 MP PERGI KE PARLIMEN JUNJUNG TITAH AGONG, POLIS LANGGAR PERINTAH DEWAN RAKYAT

Semalam 107 Ahli Parlimen dari parti-parti Pembangkang telah dihalang dari memasuki Parlimen.

Halangan ini bermula dari sekatan jalan raya di beberapa lokasi menghala ke Parlimen, serta kehadiran anggota dan pegawai Polis Diraja Malaysia (PDRM) termasuk Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) di Bulatan Dato’ Onn.

Tindakan menghalang Ahli-Ahli Parlimen ini adalah satu pelanggaran perintah yang telah dikeluarkan Dewan Rakyat kepada Ketua Polis Negara, berdasarkan usul Menteri Dalam Negeri bertarikh 13 Julai 2020 sewaktu permulaan mesyuarat kedua Penggal ke-3, seperti berikut:

“Bahawa Majlis ini memerintahkan Ketua Polis Negara menjaga supaya selama Penggal Dewan Rakyat yang ada sekarang, jalan-jalan melalui lorong-lorong menuju ke Dewan ini hendaklah sentiasa terbuka dan boleh dilalui dan jangan ada apa-apa halangan menghalang Ahli-ahli hendak pergi dan balik dari Dewan ini, jangan berlaku apa-apa kacau-bilau di jalan-jalan menuju ke Dewan ini dan supaya jangan ada huru-hara di bangunan Dewan ini dan berhampiran dengan bangunan ini dan Setiausaha Dewan Rakyat hendaklah menyampaikan perintah ini kepada Ketua Polis Negara yang tersebut itu.”

Penting dijelaskan bahawa Parlimen sekarang masih berada dalam Penggal ke-3 oleh kerana tiada pewartaan proklamasi oleh KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong memprorog Penggal tersebut berdasarkan Fasal (2) Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan mengugut dan menghalang Ahli-Ahli Parlimen dari menjalankan kuasa-kuasa seorang Ahli Parlimen yang sah di sisi undang-undang melanggar Seksyen 124 Kanun Keseksaan, yang boleh dihukum tujuh tahun penjara atau denda.

Majlis Presiden Pakatan Harapan amat kesal dengan tindakan mengarah serta memperalat PDRM bagi menghalang Ahli-Ahli Parlimen dari memasuki Parlimen.

Kami juga amat kesal dengan Yang di-Pertua Dewan Rakyat yang telah membenarkan pelanggaran perintah Dewan Rakyat kepada Ketua Polis Negara ini berlaku.

Pada masa yang sama, keputusan Yang di-Pertua membenarkan Ahli-Ahli Parlimen yang merupakan ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara masuk ke Parlimen untuk mesyuarat semalam membukti bahawa Yang di-Pertua wajib dipertanggungjawab atas arahan yang juga telah menghalang Ahli-Ahli Parlimen lain dari memasuki Parlimen.

Beliau telah gagal melindungi dan mempertahan hak Ahli-Ahli Parlimen dan mesti meletakkan jawatan.

Kami juga telah meminta Ahli-Ahli Parlimen untuk membuat laporan polis bagi mengenal pasti mereka yang telah mengeluarkan arahan ini dan membawa mereka ke muka pengadilan.

Niat kami untuk hadir ke Parlimen semalam hanyalah untuk menjunjung titah KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bahawa, berasaskan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan, Parlimen perlu membahas dan memutuskan pembatalan Ordinan-Ordinan Darurat.

Namun sekali lagi Kerajaan Perikatan Nasional telah menunjukkan inilah Kerajaan yang telah mengingkari titah perintah Seri Paduka Baginda, tidak mengendahkan Parlimen, dan melanggari Perlembagaan Persekutuan.

Anwar Ibrahim

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

Mohamad Sabu

Parti Amanah Negara (AMANAH)

YB Lim Guan Eng

Parti Tindakan Demokratik (DAP)

4 4 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 3 August 2021 — 6:00 pm
Subscribe
Notify of
guest
15 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zunnun
zunnun
4 August 2021 7:59 am

perhaps being ‘true’, a so called leader felt, hadi is worth taking…

not only gaving hadi royalty, the so called true leader invite hadi to have a private dinner . in his house…

…only to be made a fool by hadi

the so called ‘true’ leader

fucking idiot

Wau bule
Wau bule
4 August 2021 7:34 am

Distinct difference between true leaders and power crazy actors Between the credibility and the greedy corrupt are stark dividers Watching a forum mid afternoon yesterday was glaring eye openers TDM, RAFIDAH & DR MUSA, the examplary statesman and leaders Whilst the corrupts and the power crazies are fighting almosf daily For the one and only PM seat putting behind rakyat’s pain and misery The Statesman and true leaders are looking for solutions diligently Hoping to find ways to get out of these problems safely and soundly Those power crazies are very good at political manipulation Superficiality and hypocrisy is never… Read more »

zunnun
zunnun
4 August 2021 7:08 am

lebai2 pAa yg di ketua hadi berjaya memabukan #sinyanyuktua97 dgn ajaran sesat songsang #melayu2isle mereka, dan mahiaddin tak teragak2 mengunakan penjenamaan tersebut utk ‘perkasakan’ kerajaan pN nya pula…

perkasa kah kerajaan kamu yidin atau lagi bertambah bingai

..di jemput babi2 persamaan lebai2 bingai tlg beri pencerahan…

zunnun
zunnun
4 August 2021 6:45 am

dlm lebai2 pAs kessna kemari seiring dgn penjenamaan kerajaan yg di setubuhkan dgn penjenamaan #melayu2isle mereka…

berape byak lubang nonok puki yg sudah mereka suluh menyuluh mrncari ‘allah’ mereka di celah lubang tersebut seperti si seberang takiri lakukan tengah mlm membawa subuh pagi, dan tak asing si che lah sampai ke siam memuki …

bagaimana pula si moktar al senik dgn kekasih aleena nya.

lebai2 pAs kuat mengawan nonok puki…

zunnun
zunnun
4 August 2021 6:39 am

ape akan terjadi jika hadi awang ‘bunuh diri’ kerana malu dgn kegagalan utk memabukan rakyat dgn rethorik #melayu2isle yg dia cuba bawa

sj tanya

zunnun
zunnun
4 August 2021 6:37 am

dgn kerajaan yg asyik kemabukan dgn rethorik #melayu2isle mereka, ape kah #melayu2 mula sedar bahawa jenama #melayu2isle tak lain, satu penjenamaan miuman arak todi yg hadi awang kawahkan diarkas nya di rusilah sj

kini #melayu2omNo mula sedar dari kemabukan yg di usahakan oleh hadi awang serta lebai2 helah mereka

apekah #sinyanyuktua97 masih menunggang arak #melayu2isle lagi?

perlu kah #sinyanyuktua97 menjemput hadi awang bersantap memantat bertandang ke rumah nya lagi

ada sesiape babi2 tegar hadi yg blh beri pencerahan..

Anonymous
Anonymous
4 August 2021 12:38 am

CADANGAN AKU NI MAHAL SIKIT, SIAPA NAK BELI AMIK LAH

BAGI MENYELAMATKAN PN,MP UMNO PENYOKONG PM,KENA MASUK BERSATU,RAMAI TU

Anonymous
Anonymous
3 August 2021 11:08 pm

Dahulu aku pun bantah kerajaan perpaduan cadangan Tun

Baru ni pun aku bantah MAGERAN

Hari ini aku MALU pada Tun!

maafkan aku yang bodoh ini.

kalau aku ada peluang jumpa Tun ,akan ku cium tangan Tun
dan berkata, “AYAHANDALAH YANG BIJAKSANA DAN BENAR “

Anonymous
Anonymous
4 August 2021 12:34 am
Reply to  Anonymous

hah ha……apa wajarannya……hah ha betol-betol,selidik punya selidik betol tu

zunnun
zunnun
4 August 2021 8:01 am
Reply to  Anonymous

cukup setakat cium tangan je ke?

ngaoe tak minum kencing nya juga supaya dapat merasakan tahap sawan giler nya

Utuh Pengulir
Utuh Pengulir
4 August 2021 10:42 am
Reply to  zunnun

Anon 11:08pm Alang-alang bagi tau orang lain macam tu, ada lebih baik berterus terang nama mu yang sebenar supaya dapat dikenali oleh “AYAHANDALAH YANG BIJAKSANA DAN BENAR “

zunnun
zunnun
3 August 2021 7:37 pm

dgn #lenggong syamsul meletakan jawatan dari kabinet mahiadin, adakah ini bermula nya exodus kluster menteri omNO meninggalkan mahiaddin….

assmin & lebai taki kini di rumah sakit,….

keadaan ini akan menambahkan kesakitan mereka…

hadi awang perlu mengawahkan ramusan terbaru nya, dari seketul daging babi kpd arak penjenamaan #melayu2isle kpd apa pula, utk terus mendapat gaji buta ….?

Last edited 1 month ago by zunnun
zunnun
zunnun
3 August 2021 7:32 pm

kini omNo dgn resmi tarik sokongan mereka kpd mahiaddin …

tapi, tidak kpd kerajaan pN….

maka jika mahiadin terpaksa melepaskan jawatan, menteri2 dlm kabinet dapur nya juga gugur…

kini nazri merasakan tekanan utk melakukan u-turn…

bagini lah kerajaan #melayu2isle yg di sokong dan ditegak oleh zakar2 kebabaian hadi awang serta lebai2 nya…

bagi #melayu2omNO, blh kah omNO berdiri sendirian menghadapi pilihanraya, dgn pergolokan dalaman nya

zunnun
zunnun
3 August 2021 9:07 pm
Reply to  zunnun

wow

omNo menarik sokongan dari penyokong
kerajaan mahiadin…..

adakah menarik dari gagasan pN atau dari kabinet dapur nya….

ape akan jadi kpd menteri2 dari omNo yg mssih menyokong kerajaan mahiadin…

apekah mereka2 akan di pecat dari omNo?

Utuh Pengulir
Utuh Pengulir
3 August 2021 6:38 pm

I hope I am the first.
UMNO memilih mengambil berpendirian berpihak kepada Yang di-Pertuan Agong dan tidak akan mempertahan Kerajaan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata demikian dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang berlangsung selama maya hari ini.
Katanya, MT UMNO sepakat menarik sokongan kepada PN dan Muhyiddin.
Beliau akan mempersembahkan surat akuan kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menzahirkan penarikan sokongan kepada Muhyiddin dan Kerajaan PN.
“Saya akan mempersembahkan surat warkah tambahan kepada Baginda,” katanya. – UTUSAN ONLINE 3 Ogos 2021 6:23pm