TERUS PERTAHAN KERAJAAN PN, APA LAGI PERTAHANKAN MAHIADDIN, KEDUA2NYA ADALAH TINDAKAN DERHAKA

Jika kita perhatikan sejak awal lagi, penderhakaan terhadap titah Yang Dipertuan Agong ini bukan saja dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin, tetapi juga melibatkan seluruh anggota kabinet kerajaan PN.

Dengan yang demikian, Mahiaddin, anggota kabinet, kerajaan PN dan parti-parti yang mendokongnya adalah sama derhaka kepada Agong.

Titah Agong sebelum ini adalah jelas mahukan Parlimen dibuka dengan segera dan secepat mungkin, malah menitahkan agar proklamasi darurat dan ordinannya dibentang serta dibahaskan di Dewan Rakyat.

Dengan tidak mematuhi titah tersebut, bahkan melengah-lengahkan pembukaan Parlimen sehingga baginda bertitah sebanyak tiga kali, bermakna Mahiaddin dan seluruh anggota kabinet kerajaan PN adalah bersalah dan dianggap telah derhaka kepada titah Agong.

Kenapa tiada anggota kabinet, termasuk daripada UMNO dan Pas yang konon parti masing-masing sentiasa berjuang untuk mempertahankan dan mendaulatkan Raja-Raja, berani tampil bersuara agar titah Agong itu dipatuhi, sesuai dengan kehendak Istana iaitu Parlimen harus dibuka dengan segera dan secepat mungkin?

Dan jika pun Mahiaddin enggan mematuhi titah Agong itu atas kepentingan melindungi jawatannya, apakah menteri-menteri daripada UMNO dan Pas hanya mampu berdiam diri saja dan langsung tidak berani bersuara, sedangkan yang ingin dijunjung serta dipatuhi adalah titah Raja?

Kepada siapa sebenarnya kesetiaan mereka dalam perjuangan dan dengan jawatan menteri yang dipegang – kepada Raja atau kepada Perdana Menteri?

Lupakah mereka di depan siapa mereka mengangkat sumpah jawatan menteri?

Kemudian apabila mesyuarat kabinet pada 21 Julai lalu membuat keputusan membatalkan darurat dan ia diumumkan oleh Takiyuddin Hassan di dalam Parlimen, walhal persetujuan Agong belum diperolehi ketika itu, ini bermakna sekali lagi Mahiaddin, menteri-menteri kabinet dan kerajaan PN telah bersikap derhaka kepada Agong.

Kenapa tiada seorang pun menteri kabinet, khususnya daripada UMNO dan Pas, tampil bersuara mengatakan kerajaan melakukan tindakan yang salah dan derhaka lagi kepada Agong untuk kali yang seterusnya?

Sekali lagi juga ingin ditanya, kepada siapa kesetiaan anggota kabinet ini dalam perjuangan dan jawatan yang mereka pegang – Agong atau Mahiaddin?

Dengan kita sekarang memahami bahawa penderhakaan kepada Agong ini tidak saja dilakukan oleh Mahiaddin selaku ketua kerajaan, tetapi juga melibatkan semua anggota kabinetnya yang bermakna kerajaan PN adalah turut sama derhaka, maka mereka yang terus mempertahankan Perdana Menteri dan kerajaan PN ini adalah dianggap derhaka.

Dengan itu, tindakan Ismail Sabri atas kapasiti selaku Ketua Whip PN dan mewakili Ahli-Ahli Parlimen BN serta Pas yang terus menyatakan sokongan terbuka kepada Mahiaddin untuk terus menerajui negara, meskipun setelah Agong menzahirkan perasaan amat dukacita yang ia adalah bermaksud baginda murka, ia adalah suatu penderhakaan yang nyata terhadap Agong.

Mahiaddin sebenarnya bukan saja tidak harus dipertahankan lagi, malah seluruh kabinet ini sepatutnya meletakkan jawatan jika benar kesetiaan mereka dalam sumpah selaku warganegara adalah kepada Agong selaku Raja yang mengetuai negara.

Malah, keputusan UMNO yang dipertegaskan oleh beberapa pemimpin utamanya yang mengatakan mereka terus mempertahankan kerajaan PN, walaupun dalam masa yang sama mendesak pengunduran Mahiaddin, turut merupakan suatu persekongkolan dengan penderhakaan kepada Agong juga.

Zahid Hamidi, Najib Razak dan beberapa pemimpin UMNO lain yang berulangkali menjustifikasi mengapa sokongan kepada kerajaan PN diteruskan, tanpa sedar atau sengaja demi mengejar kuasa, mereka adalah juga dianggap derhaka.

Mahiaddin dan seluruh anggota kabinet yang sah derhaka ini tidak boleh dipisahkan dengan kerajaan PN kerana keseluruhannya mereka adalah derhaka semuanya.

Menolak Mahiaddin seorang tidak membersihkan menteri-menteri kerajaan PN yang ada daripada dosa penderhakaan yang telah dilakukan secara berjemaah terhadap Agong itu.

UMNO dalam hal ini, jika mahu menolak Mahiaddin, mereka juga mesti menolak keseluruhan kabinet dan kerajaan PN bersekali dengannya.

Memisahkannya, malah jika menyelitkan harapan dengan pengunduran Mahiaddin, ia akan membolehkan tampuk pemerintahan kerajaan diambil alih oleh pemimpin UMNO yang sedia ada menganggotai kabinet seperti Ismail Sabri yang sekarang memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri misalnya, ini bererti parti itu ingin meneruskan sosok yang derhaka terus berada di kerusi Perdana Menteri.

Kegilaan apakah semua ini, menolak Mahiaddin yang derhaka, tetapi cuba meletakkan pemimpin yang turut bersama dengan penderhakaan Mahiaddin sebagai gantinya?

Untuk menyelamatkan negara dan bagi menjamin kedudukan Agong selaku Raja dan Ketua Negara sentiasa terpelihara, selain Mahiaddian dan seluruh anggota kabinetnya, kerajaan PN itu sendiri wajib diganti dengan sebuah kerajaan baharu yang lain.

Tidak kira siapa Perdana Menteri dan apa nama kerajaan sekali pun selepas ini, ia mesti bukan lagi PN yang sudah dicop derhaka sehingga membuatkan Agong amat berdukacita dan murka.

Negara selepas era penderhakaan ini seharusnya dipimpin oleh nakhoda dan anak-anak kapal yang tidak terpalit sama sekali dengan kejijikan penderhakaan Mahiaddin bersama mereka yang seperdosaan dan bersekongkol dengannya. (ShahbudinHusin 31/07/2021)

4.5 10 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 31 July 2021 — 12:04 pm
Subscribe
Notify of
guest

35 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
zunnun
zunnun
31 July 2021 5:06 pm

persidangan parlimen yg bermula pd 26 hb Julai akan berakhir pd 2hb Ogos, jam 5.30 ptg jika di izinkan speaker utk di lanjutkan masa…

..dan jika speaker tidak izinkan usul utk menukar perdana menteri, maka mahiadin akan terus menjawat nya dan berhadapan sekali lagi bila mana penbentangan belanjawan perlu mendapat persetujuan ahli dgn undian…

utk meredakan suasana antara kerajaan & istana, perlu di ‘sembelih’ se ekor dua kambing hitam

#lawan
#lawan
31 July 2021 4:41 pm

Kepada penderhaka2 sekelian, hamba beri satu kata kunci yg terkandung dalam Perlembagaan Malaysia.

YANG DIPERTUAN AGONG ADALAH KETUA NEGARA!!!

Perdana Menteri hanyalah Ketua Kerajaan Negara Baginda YDPA yang Baginda lantik tanpa nasihat dari jemaah menteri kerana jemaah menteri hanya ujud setelah terlantiknya Perdana Menteri.

Jika ada sesiapa yg berhajat menukar Perdana Menteri menjadi KETUA NEGARA, sila bentangkan usul di Parlimen pada hari Isnin 2/8/2021 bermula jam 10.00 pagi.

zunnun
zunnun
31 July 2021 4:52 pm
Reply to  #lawan

laa

itu lebai2 pAs kata, lia pinya #isle tak tak blh di perintah meh…

lia orang punya #isle misti perintah meh…

ape macam meh…😗

zunnun
zunnun
31 July 2021 4:33 pm

zunnun,

itu hadi awang meh, byak sembahyang sama lia punya tuhan meh…

6 bulan lalurat, dia sembahyang minta lia punya tuhan kasi itu covids lali byak meh…

ada betul kah lia punya sembahyang meh..

zunnun
zunnun
31 July 2021 4:30 pm

zunnun,

ini lalurat byak susah sama olang meh, tapi itu covids byak suka meh, lali byak itu covids ketawa2 meh…

ape hal, lalurat tak tak kasi covids turun meh…

ini lalurat politik atau lalurat covids meh..?

zunnun
zunnun
31 July 2021 4:25 pm

zunnun,

isnin ape macam…

1hb Ogos ali ahad meh, lalurat sudah tak tak meh…

parlimen ape mau lagi bincang meh…

lia olang kasi tipu tak mau kasi lalurat undi meh…

aiya, byak takut ini kelajaan lagi takut parlimen lali covids meh…

zunnun
zunnun
31 July 2021 4:17 pm

zunnun, ape itu beer nama #melayu2isle meh…

itu beer byak mabuk meh ?

sikalang, mahiadin ala minum byak meh, ape lia mabuk mau lawan raja meh…

zunnun, siape kasi bikin ini beer #melayuisle meh ?

zunnun
zunnun
31 July 2021 4:10 pm

antara mahiadin dan #atuksaka aka #sinyanyuktua97, bukan kah mereka ada persamaan nya….

zunnun, lu ape cakap ala sama meh…

lia olang sama2 lawan luharka sama raja meh ?

zunnun, lulu perak sama meh, itu lebai2 pAs, kasi lbikin raja byak murka meh…

Last edited 2 years ago by zunnun
zunnun
zunnun
31 July 2021 4:05 pm

lebai sesat hadi dgn #atuksaka aka #sinyanyuktua97 mana di antara mereka yg rakyat amat suka….

baik pd saat nak bunuh diri, renungkan mereka berdua, agar blh di jadikan bahan ketawa….

kerana kedua2 nya yg melahirkan beer jenama #melayu2isle hingga mahiadin menjadi mabuk di buat nya..

Last edited 2 years ago by zunnun
MAHATHIRVSANWARp IP
MAHATHIRVSANWARp IP
31 July 2021 3:53 pm

TOK MUDIM BODOH TAPI ALBONTO JAHAT DAN KEJAM……… PEJUANG HUDUD TIDAK KIRA LEBAI ATAU JAHIL SEMUA BOLEH JOIN…….. RAKYAT YANG DIMAKSUDKAN IALAH POLITIKUS DAN POLIKATAK……… RAKYAT TAKUT KERAJAAN PHD4PIG AKAN BERLAKU LEBIH ZALIM DARI DULU…….. DORAEMON DAH UBAH PERLEMBAGAAN PM LEBIH KUASA DARI AGONG………. TOK MUDIM MEMANG BAHALOL TAPI PAK SHEIKH MEMANG DAJJAL…….. SAKI BAKI PHD4PIG MEMANG TERUK TAPI PHD4PIG MEMANG JAHANAM………. DORAEMON CANTAS KUASA RAJA TAPI BUAT2 TAK TAHU……… TAHU BANGKANG JERR…..TAU BANGANG…..BAGITAU APA PATUT KERAJAAN BUAT……… Tiada Istilah ‘Derhaka’ Dalam Perlembagaan………. Kamarazaman Yacob, Malaysia Now Mengapa istilah ini masih digunakan walaupun Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan? Istilah “penderhaka”… Read more »

#lawan
#lawan
31 July 2021 6:14 pm

BAHALOL MVSA kalu tak tahu apa nak buat kauorang PM & menteri2 KERA MONYET KATAK LOTONG LALANG semua lagi baik pergi terjun ke loji taik laaaaaaaa………………

Kauorang semua PENDERHAKAAAAAAAAAA…………………

#LAWAN baru bermula hari ini!!! ……….TAHNIAH anak2 muda HARAPAN NEGARA

PERTAHANKAN YDPA DAN DEMOKRASI!!

BELA AGAMA!
BELA NEGARA!
BELA BANGSA!

Utoh pengulir
Utoh pengulir
1 August 2021 6:53 pm

Sebelum terpengaruh dengan copy paste Malaysia Now di atas kenali terlebih dahulu Malaysia Now :- Nama seperti Malaysiakini, Malaysia Today, Malaysia Insight memang sudah dikenali. Sekarang timbul nama baru, MalaysiaNow. Siapa pemiliknya? Ikut carian SSM, Abd Ar-Raman Koya adalah single director. Dia adik kepada Latheefa Koya bekas PKR yang dilantik sebagai boss SPRM oleh Tun Mahathir. Dikatakan Azmin Ali adalah pay master kepada portal ini. Apakah Hamzah juga terlibat. Ada yang kata C5 terlibat. Bagaimana C5 terlibat. Mudah je. Bocorkan maklumat dalaman. Pusing fakta dan timbulkan provokasi. Macam ada konspirasi terancang sejak 20 September. Naratif utama portal ini sekarang ialah Umno mahu berkawan dengan… Read more »

zunnun
zunnun
31 July 2021 2:56 pm

tapi, penunggang beer cap #melayu2isle juga kerap menunggang agama dan kini menunggang perlembagaan pula…

apekah lebai taki kemabukan beer cap #melayu2isle ketika berakata, bahawa darurat telah di batalkan pd 21hb Julu 2021 hinggakan istana ternganga mendengar nya…

zunnun
zunnun
31 July 2021 2:51 pm

ape kah kerajaan cap #melayu2isle lahir setelah penunggang2 menunggang beer cap #melayu2isle buatan hadi

zunnun
zunnun
31 July 2021 2:48 pm

ape itu beer cap #melayu2isle…?

apekah beer ini terlalu memabukan hingga di memali, tergolek2 mati akibat menunggang nya..

ngape tidak penguasa mengharamkan beer cap #melayu2isle

ape kah sama dgn beer yg baghdadi gunakan di levant terdahulu nya, hingga ramai sympathizer pAs kesana menabur jasa dan budi..

MAHATHIRVSANWARp IP
MAHATHIRVSANWARp IP
31 July 2021 2:37 pm

TAU BANGANG…..BAGITAU APA PATUT KERAJAAN BUAT……… Tiada Istilah ‘Derhaka’ Dalam Perlembagaan………. Kamarazaman Yacob, Malaysia Now Mengapa istilah ini masih digunakan walaupun Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan? Istilah “penderhaka” dipergunakan di dalam masyarakat Melayu, semasa dipimpin oleh sistem raja mutlak. Bagaimanapun, istilah “derhaka” turut digunakan secara meluas dalam masyarakat Melayu. Misalnya, perbuatan keji seorang anak kepada ibu bapa mereka turut dianggap derhaka. Lebih parah lagi, bila masyarakat Melayu turut meluaskan penggunaan “derhaka” dengan mengaitkan hal keagamaan. Lahirlah istilah derhaka seorang isteri terhadap suami. Dengan adanya istilah derhaka di dalam penghidupan Melayu-Islam, maka terjadilah penindasan oleh seorang lelaki terhadap isterinya. Bila kekejian… Read more »

zunnun
zunnun
31 July 2021 2:36 pm

hidup hidup, hidup rakyat

lawan lawan, lawan beer cap #melayu2isle…

tolak tolak, tolak kerajaan bingai

Last edited 2 years ago by zunnun
zunnun
zunnun
31 July 2021 2:11 pm

the world is shaped by idealists….

but mother earth only accept realists….

so what it be to lebai2 pAs counting their dream of An Idealist World…..

so what are lebai2 pAs barking embarking with the their incoherent power…

to become an opportunist..?

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 2:22 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK HAS NO IDEALIST ANYTHING.

WILL END UP LIKE RONNIE LIU BEING THROWN OUT OF THE CAPITAL TO FAR-FLUNG RAUB, PAHANG.

zunnun
zunnun
31 July 2021 2:00 pm

the people talk of getting the economy goin…

…scientists talk, people need to live with it….

yet, no country in the world calls for Further Control Enhancement, what more in the hand of an old dead wood to control…

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 2:18 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK SIMPLY HAS NO IDEA WHAT CONTROLLING COVID IS ABOUT.

SO, HE TALKS THE TOP OF HIS OFF.

HE’LL EITHER BE BALD OR HEADLESS.

Wau bule
Wau bule
31 July 2021 1:23 pm

You talk about Parliament
You talk about PM advises YDPA
You talk about constitution

A NORMAL SITUATION SINCE 1957.

SITUATION CHANGED IN 1969

TUNKU TOOK EXCEPTION TO THE RULE

BECAUSE OF RACIAL ISSUE

RAZAK HEADED MAGERAN.

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 2:00 pm
Reply to  Wau bule

Back to normal after the race riots of 1969 ceased.

The Constitution is the law now.

YDPA acts on the advice of the PM for a long time now.

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 4:11 pm
Reply to  Anonymous

YDPA acts on the advice of the PM for a long time now? Wrong, Atok Saka dan Hanif Khatri lawyer Atok Saka themselves dispute this statement. SHOWDOWN MUHYIDDIN VS AGONG – SHOWDOWN AG IDRUS VS LEGAL EXPERTS: MUHYIDDIN THE FIRST PRIME MINISTER EVER TO CLAIM THE KING IS HIS ‘RUBBER STAMP’ – BUT AGONG’S ‘SATISFACTION’ IS NOT FOR MUHYIDDIN TO DECIDE – AGONG CANNOT BE COMPELLED TO ACT ON CABINET’S ADVICE, LEGAL BIGWIGS LAMBAST MUHYIDDIN REGIME, AG IDRUS WHO ADVISES THE PN GOVT King not compelled to act on cabinet’s advice, say experts THE Yang di-Pertuan Agong does not need… Read more »

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 4:44 pm
Reply to  Wau bule

Rafidah and all constitutional experts has agreed NOC is a prescription for a wrong disease. Simply can’t use nuclear bombs to kill mosquitoes! As YDPA has politely pointed out to and agreed by Atok Saka himself, NOC is the prerogative and locus standi of the ruling PM. On record, the YDPA, the MRR and all political parties with more than 200 reps in Parliament has rejected Atok Saka NOC as a sublime backdoor power grab by the devious Atok Saka. This is reminiscent move, recycled since at the downfall of PH which he himself engineered, he had conveniently proposed a… Read more »

zunnun
zunnun
31 July 2021 1:03 pm

apekah ‘tuhan’ yg di maksudkan mengenai syurga dan neraka oleh kaum2 bingai2 melalui pendewaan mereka…?

bahawa ‘tuhan’ penjenamaan ‘stick & carrot’ nya sepertimana yg di amalkan oleh setiap kekuasaan manusia dgn pembentukan dunia2 mereka…

apekah ‘tuhan’ merupai tatacara manusia dgn kuasa2 mereka ke ?

Last edited 2 years ago by zunnun
Anonymous
Anonymous
31 July 2021 2:03 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENCARUT ATAU MENGARUT.

MENGATA “‘tuhan’ penjenamaan ‘stick & carrot’ nya sepertimana yg di amalkan oleh setiap kekuasaan manusia dgn pembentukan dunia2 mereka…” ITU MENGARUT.

MAKA PUKIMAK LAH DIA.

zunnun
zunnun
31 July 2021 12:57 pm

antara wiskey black label dan beer cap #melayu2isle, yg mana mengakibatkan mabuk berparang berkapak bercangkul lalu tergolek2 mati di memali…

ape yg menyebabkan lebai2 pAs mengiler ke sana kemari mencari puki utk menambah2 bini….

utk mencari nonok puki cap #melayu2isle agar menyamai nonok puki bidadari …..?

betul ke itu yg di janjikan oleh ‘tuhan’ lebai2 ?

lemah sgt ‘tuhan’ sedemikian, menarah upah utk mendapatkan kesetian….

Last edited 2 years ago by zunnun
Anonymous
Anonymous
31 July 2021 2:10 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK TONGGANG TONGGEK DI PANGKAL POKOK KAYU ARA DI TEPI RUMAHNYA JUGA mengiler ke sana kemari mencari puki.

DIA TAK KIRA PUKI SIAPA, BANG ALI PUNYA PUN DIA NAK TIBAI TAPI DIA DITIBAI DAN DIBANTAI BANG ALI SEBALIK NYA.

zunnun
zunnun
31 July 2021 12:49 pm

bila berkehendakan darurat utk menyelamatkan kerajaan yg serba bingai kerana asyik menunggang beer cap #melayu2isle buatan hadi….

menunggu2 akan perkenan YDPA hingga ke kuantan mereka berlumba2 pergi…..

kini bila nak membatalkan darurat utk menyelamatkan kerajaan utk di undi, bingai2, hanya hantar permintaan dgn tarikh ‘backdated’ tak perlu menunggu2 perkenan YDPA pula….

ape kah asyik menunggang agama dan menunggang beer cap #melayu2isle, mereka dah menjadi tegar bingai kemabukan ……

Last edited 2 years ago by zunnun
Anonymous
Anonymous
31 July 2021 2:15 pm
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK MENUNGGANG PANGKAL POKOK KAYU ARA DI TEPI RUMAH NYA YANG DI BAYANGKAN DI KEPALA NYA SEBAGAI PUKI IDAMAN NYA.

MAKA MELELAS LAH PANGKAL POKOK DENGAN BATANG NYA – BATANG DIA, SEBENAR NYA.

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 12:25 pm

YDPA bertindak atas nasihat PM. Bukan sebalik nya.

Itu nyata di Perlembagaan negara. Dan cara yang dipraktikkan sejak negara ada Perlembagaan.

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 12:35 pm
Reply to  Anonymous

Ini digelar demokrasi berParlimen, atau parliamentary democracy.

Bukan cara di the highlands of Papua New Guinea.

zunnun
zunnun
31 July 2021 11:37 am

apekah dgn keinginan pAs utk menjadi ‘king maker’ kini terjadi suatu ‘king murka’ pula….

hanya #melayu2 yg serba bingai, tahap faculti pemikiran yg rendah sj yg mengatakan pN kerajaan yg di terima rakyat….

tak perlu roket scientist utk membuktikan, cukup lebai2 pAs dgn dalih & helah membuktikan nya

Anonymous
Anonymous
31 July 2021 11:43 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENCARUT ATAU MENGARUT.

DIA TAK ADA OTAK, APA NAK CAKAP ROCKET SCIENTIST PULAK.