AGONG SAH MURKA, MAHIADDIN SAH DERHAKA DAN PN KINI SUDAH HILANG MUKA UNTUK TERUS TADBIR NEGARA

Segala-segalanya kini sudah terdedah dan terserlah tanpa dapat disembunyikan lagi.

Hakikat bahawa pembatalan darurat yang diumumkan Takiyuddin Hassan di Parlimen Isnin lalu dilakukan tanpa mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahulu sudah pun terbukti nyata sekarang ini.

Sehubungan tiada perkenan Istana Negara itu, Agong telah menzahirkan rasa dukacita atas pengumuman tersebut yang dianggap telah mengelirukan Parlimen.

Dengan ini juga terbukti tindakan Speaker, Azhar Azizan Harun membenarkan Takiyuddin menangguhkan penjelasan berkenaan perkara itu sehingga Isnin depan adalah disebabkan perkenan Agong belum lagi diperolehi.

Sebagaimana yang dijangka dan ditulis dua hari lalu, sembah perkenan terhadap Agong itu dijangka baru mahu dipohon pada Jumaat ini ketika Mahiaddin menghadap ke Istana Negara sebelum mesyuarat mingguan kabinet sepatutnya diadakan.

Begitu pun, dengan Agong sudah lebih awal berasa amat dukacita kerana dibelakangkan oleh kerajaan dengan mengumumkan terlebih dahulu pembatalan darurat sebelum perkenan diperolehi, itulah yang mendorong kenyataan media Istana Negara dikeluarkan pagi ini.

Kunci kenyataan media itu ialah Agong amat dukacita dengan tindak-tanduk Takiyuddin dan kerajaan atas tindakan mengelirukan Parlimen dan membelakangkan baginda berkaitan pembatalan darurat.

Apabila Agong berasa amat dukacita, ia bermakna baginda kini sangat murka.

Agong berasa sangat murka itu tidak lain kerana kerajaan pimpinan Mahiaddin Md Yasin telah bertindak kurang ajar dan derhaka dengan membelakangkan baginda selaku ketua negara.

Dalam hal ini, tanpa keraguan lagi bahawa Mahiaddin dan kerajaan PN telah sah derhaka dan merupakan penderhaka kepada Raja.

Dengan mengelirukan Parlimen mengumumkan pembatalan darurat, sedangkan Agong belum memperkenannya, kerajaan PN dan Mahiaddin adalah merupakan kerajaan dan Perdana Menteri yang penipu.

Mereka telah menipu Ahli-Ahli Parlimen, menipu rakyat dan menipu Agong.

Sesungguhnya tidak pernah berlaku sejak merdeka ada Perdana Menteri dan kerajaan bersikap derhaka dan penipu sebegini teruk kepada Raja sehingga Istana Negara sendiri menzahirkan rasa dukacita melalui kenyataan media.

Dalam keadaan ini, kerajaan PN dan Mahiaddin sebenarnya sudah tiada muka lagi untuk terus menjadi kerajaan dan mentadbir negara ini.

Mereka sudah hilang moral kelayakan untuk menjadi kerajaan dan Mahiaddin sekarang sudah boleh diumpamakan seperti seorang yang tidak lagi berpakaian sedang berjalan-jalan di khalayak terbuka.

Pilihan yang ada untuk beliau hanya satu – letak jawatan sebagai Perdana Menteri dan kerajaan penderhaka dan penipu ini tidak layak lagi digelar kerajaan untuk terus memerintah negara.

Kerajaan penipu dan penderhaka ini mesti dibubarkan dengan segera.

Agong juga bahkan sudah boleh menutup pintu Istana Negara untuk Mahiaddin bertemu dengan baginda mulai hari ini, kecuali untuk satu tujuan – menyampaikan surat perletakan jawatan.

Tiada ruang lagi untuk Agong selaku ketua negara yang baik dan lemah lembut ini untuk terus bekerjasama dengan Mahiaddin yang dicop sebagai ketua kerajaan yang derhaka dan penipu dalam mengurus negara.

Cukuplah juga kita sebagai rakyat setakat ini saja membenarkan Perdana Menteri dan kerajaan derhaka dan penipu ini mempermain dan membelakangkan Agong sesuka hati tanpa adab dan rasa malu sama sekali. (ShahbudinHusin 29/07/2021)

Updated: 29 July 2021 — 3:14 pm

22 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWARp IP

    DORAEMON DAH UBAH PERLEMBAGAAN PM LEBIH KUASA DARI AGONG……….

    TOK MUDIM MEMANG BAHALOL TAPI PAK SHEIKH MEMANG DAJJAL……..

    SAKI BAKI PHD4PIG MEMANG TERUK TAPI PHD4PIG MEMANG JAHANAM……….

    DORAEMON CANTAS KUASA RAJA TAPI BUAT2 TAK TAHU………

    TAHU BANGKANG JERR…..TAU BANGANG…..BAGITAU APA PATUT KERAJAAN BUAT………

    Tiada Istilah ‘Derhaka’ Dalam Perlembagaan……….

    Kamarazaman Yacob, Malaysia Now

    Mengapa istilah ini masih digunakan walaupun Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan?

    Istilah “penderhaka” dipergunakan di dalam masyarakat Melayu, semasa dipimpin oleh sistem raja mutlak.

    Bagaimanapun, istilah “derhaka” turut digunakan secara meluas dalam masyarakat Melayu.

    Misalnya, perbuatan keji seorang anak kepada ibu bapa mereka turut dianggap derhaka.

    Lebih parah lagi, bila masyarakat Melayu turut meluaskan penggunaan “derhaka” dengan mengaitkan hal keagamaan.

    Lahirlah istilah derhaka seorang isteri terhadap suami.

    Dengan adanya istilah derhaka di dalam penghidupan Melayu-Islam, maka terjadilah penindasan oleh seorang lelaki terhadap isterinya.

    Bila kekejian dilakukan oleh seorang suamu dibantah keras oleh isteri, maka suami akan menggunakan istilah “derhaka”.

    Istilah derhaka dalam masyarakat Melayu semasa raja mutlak itu, lebih berupa menjaga kepentingan pihak berkuasa.

    Atau pihak yang dianggap berkuasa, misalnya seorang suami.

    Jadi, apakah semasa sistem raja berperlembagaan ini, istilah “derhaka/penderhakaan” itu masih sesuai untuk dipakai?

    Sebabnya di dalam sistem raja berperlembagaan, kuasa tertinggi adalah Perlembagaan.

    Kuasa tertinggi bukan lagi ketua negara atau Yang di-Pertuan Agong, seperti mana semasa sistem raja mutlak.

    Semasa raja mutlak, memang raja adalah kuasa tertinggi.

    Atas sebab itu, lahirnya istilah “bersultan di mata, beraja di hati.”

    Yang membawa maksud Raja boleh melakukan apa saja, di mana rakyat terpaksa menerimanya.

    Bagaimanapun, dalam hidup masyarakat Melayu, terdapat juga falsafah yang memberi ruang kepada pendokong keadilannya iaitu “raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah”.

    Dalam Hikayat Hang Tuah, falsafah ini didokong oleh Hang Jebat.

    Jelas di dalam sistem raja berperlembagaan ini, kuasa tertinggi adalah Perlembagaan.

    Dan kuasa Agong diikat dengan Perkara 40(1), di mana Agong perlulah bertindak atas nasihat perdana menteri/Kabinet.

    Apabila kuasa Agong diikat dengan Perkara 40(1), jadi apabila Agong tidak mengikutnya, apakah teguran atau penjelasan dari perdana menteri/Kabinet ini masih boleh dianggap menderhaka atau suatu penderhakaan?

    Saya kira, Perlembagaan perlu diletakkan ditempat sahnya.

    Agong dan raja-raja Melayu mesti bersemayam di tahapnya.

    Pihak eksekutif mesti dibenarkan menjalankan tugasnya yang sah dan tidak boleh melewati sempadannya.

    Bila hal-hal ini sesama dipatuhi, maka sistem raja berperlembagaan, adalah acuan yang terbaik untuk Malaysia.

    Istilah derhaka/penderhakaan ini dipergunakan sewenang-wenangnya oleh pihak dari parti yang terkenal dengan fahaman rasis mereka.

    Malah tokoh-tokoh rasis mereka menjeritkan perkataan derhaka kepada pihak kerajaan, semasa sidang khas parlimen baru-baru ini.

    Bila tokoh-tokoh rasis ini menggunakan istilah itu, kita terfikir, apakah mereka mempersendakan istilah tersebut, atau mereka hanya mengambil kesempatan dari adanya falsafah tersebut.

    Sedangkan masyarakat Melayu melihat sikap mereka terhadap institusi raja dan Islam, semasa pemerintahan Pakatan Harapan selama 22 bulan.

    * Kamarazaman Yacob merupakan bekas aktivis mahasiswa 1970-an dan penganalisis politik semasa.

  2. Muhyiddin dah terima ketulahan, and so would Azmin and Hamzah
    Advice went unheeded due to power, greed and alleged diabolical DAP
    It is interesting now to note who is smiling and has the last laugh
    “I told you so” but you arrogantly resented and asked me to shut up

    A new government with new PM would not be the answer
    Wrong move, be prepared for Allah’s wrath for our failure
    If saving the lives of the peope and the country is YDPA’s top priority
    Look past politicians, in the interim set up the administration of NOC

  3. Woi Wau BuleKelante Makye

    yg bagi jadi haru biru tu puak kau juga ! PMtakMalu idola kau dan Takiyuddin dar Pas parti lanchau kau! Sampai titah Agong pun dia org derhaka, pandai2 TakiPuki umum Ordinan Darurat telah dibatalkan. PM pula lari bila ada sesi soal jawab, soh his lap dog si Zahrul jawab soalan2 pembangkang. YDPA lagi nak simpan ka PM PNipu dan derhaka mcam PMCirit ni

  4. Memang negara hancur,demokrasi dan perlembagaan Parlimen dirogol puak Pas-Taki dan PMBabi, tak malu PM dan Taki diminta pembangkang letak jawatan. Tpi ingat setan2 PM ni nak ke letak jawatan. Paling kartun..dah tau nak elak mealu, pakat2 pula dgn DG, menteri Spanish Fly di KKM konon ada 56 petugas2 Parliment termasuk 2 menteri disahkan dijangkiti Covid. Auta tak habis2, ingat pembangang dan rakyat bodoh ka. Naper ari ni bila DSAI ulangi kemurkaan Tuanku terhadap TAKI dan PM pandai2 batal Ordinand Darurat tanpa diperkenankan Agong. Pembangkang mengusulkan pd Speaker agar PM dan Taki letak jawatan. Tup2 lepasperjumpaan tergempar menteri2 kabinet kasut di kediaman PM, pd sebelah ptg diumumkan konon ada kes jangkitan di Parlimen. PEnipu!, PEnakum tu lah PM Moodin dan Taki-Pas

  5. apekah #melayu2omNo terkena bisa bir cap #melayu2isle yg di hidangkan oleh lebai2 pAs ketika penjenamaan mua‘FUCK‘at sebelum nya….

    apekah #melayu2omNo merasakan tidak derhaka kpd YDPA walaupun sebilangan menteri2 omNo bersesongkong dlm kabinet bersetuju utk membatalkan darurat pd 21hb Julai 2021 melalui surat ke istana pd 23hb Julai 2021 dan di terima oleh YDPA pd 24hb Juli 2021.

    zahid hamidi jika tidak tegas dlm perkara ini dan memecat menteri2 omNo kerana terbabit dlm scandal penderhakaan ini, maka zahid cara tidak langsung menunjukan lemah dan kerelaan nya….

  6. bila mana golongan2 yg asyik mabuk dgn bir cap #melayu2isle merampas kuasa lalu memerintah…..

    persamaan sedemikian berlaku di levant sepertimana di lakukan oleh Baghdadi…..

    …sepertimana di lakukan oleh Yazid terhadap Hussein, tak cukup dgn membunuh, kepala di pejal lalu di cucuk dari bawah kepala dgn lembing lalu di arak dlm kemabukan…

    tapi lain pula dgn muhammad anak aminah ketika melakukan solat nya, hasan/hussein memanjak2 ke atas badan nya, ketika sujud, lalu kaku seketika akan muhamad membiarkan mereka hingga akhir nya di lepasi dan meneruskan salah nya….

    tertib, membiarkan dan perkenan akan muhammad kpd cucu nya….

    ‘sesunggoh nya, aku zunnun terharu akan prilaku mu….’

  7. kini bilamana golongan yg asyik menunggang bir cap #melayu2isle lalu asyik mabuk, di beri kuasa….

    dgn slogan “#isle memerintah bukan di perintah”

    …’mayat2 hidup ini’, dah melangkaui kuasa tuhan sekeling mereka, menafikan bahawa fahaman #isle jauh memesong, songsang, dan sesat selain taksub dgn pendewaan kpd assobiyah kaum, personality cult selain serba bebal dan bingai2 belaka….

    yg amat bahaya, bila mana golongan yg kurang ilmu mengusai golongan yg berilmu….

    maka, bibit2 si lebai takiyudin selain lebai2 yg ada, dan di dorong oleh kebebalan Idris & Azhar Harun, merasakan bahawa, sekadar cukup dgn menasihati YDPA, YDPA sekadar Boneka kpd mereka, hingga proses nasihat itu tidak perlu Tertib mendapatkan Pekenan dari Nya….

    ini intipati,

    Demokrasi Ber Parlimen, Raja Ber Perlembagaan….

    kerana Raja itu melambangkan keRAJAan yg ada…

  8. persoalan nya….

    ape kah #isle berbentuk local kpd kaum arab nya, muhammad anak aminah berjaya membentuk fahaman akan ISLAM YG BERSIFAT SEMESTA…?

    Tata Cara kehidupan Tuhan menjabarkan akan Kesemestaan Nya ?

    yg memerintah bukan kah Yg Maha Hidup, merangkumi segala kehidupan di Setiap enjuru Alam Cosmos/Semesta….

    dlm segala bahasa yg ada, mencerminkan segala rumpun Sifat2 Nya, tertera melalui Perubahan Suhu, Tekanan, Jisim, Daya Tarikan Sesama mereka …… ?

    tidak kah ini fitrah setiap zarah/sub particle yg sentiasa dlm jajaran perubahan membentuk2 lalu menyatakan penjenamaan nama2 selari dgn perubahan yg ada…..?

    tidak kah ini yg sedang berlaku pd setiap yg jasad yg hidup….

    berubah2 akhir nya perubahan tidak dapat di lestarikan lagi lalu memerlukan kematian utk membentukan pembaharuan baru semula….

    Ini Kehidupan Yg Maha Esa, sentiasa Membentuk dan sentiasa mengambil perbagaian Nama2…

    Ini ISLAM…..

    Alif Sin Lam Alif Min….

    kamil Mengkamil antara Zat (Alif) memberikan Salam (cinta)

    Cinta Mencintai Zat & Sifat, between Essence & Attribute….

    berpisahkah Zat Mangga dgn Rasa Nya ?

    berpisahkah Zat Api dgn Sifat Nya….?

    berpisahkan Kehidupan dgn Roh Nya…?

    berpisahkah Jasad dgn Roh utk keHidupan manusia..?

    jika, Bumi ini Jasad, apekah tiada Roh nya…?

    tapi, oleh kerana terasyik mabuk dgn bir cap #melayu2isle, penunggang minuman bir berserban, berjubah dan berkopiah merasakan fahaman local #isle yg di hayati, mesti memerintah bukan di perintah….

  9. ape yg berlaku bila golongan berserban berjubah berkopiah yg asyik menunggang bir cap #melayu2isle, dlm kemabukan, keras berpegangan bahawa….

    #isle memerintah bukan di perintah….?

  10. ape yg ‘fatal’ dlm process democracy jika kerajaan tiada keabsahan utk membuktikan tidak mendapat ‘majority’ dlm parlimen ?

    process democracy yg di buat secara pengundian lalu suara/kelohan rakyat di dengari oleh ‘legislative’ yg mengubal perundangan selain menteri2 sebagai ‘executive’ yg melaksanakan….

    tapi, bila yg sedikit menguasai yg ramai, hingga demokrasi menghadapi kecacatan, lalu pembelanjaan kewangan negara di prilakukan oleh ‘executive’ yg mewakili kaum yg sedikit utk yg ramai….

    maka nya, jika ada keraguan akan keabsahan, kerajaan yg ada, perlu terbuka utk mengadakan undian di parlimen agar kerajaan sentiasa menjunjungi proses demokrasi …

    ‘democracy’ – secara ringkas, ‘rule by the people’

    the people, elect their representatives by majority to rule ….

    tapi, oleh kerana kemabukan bir cap #melyu2isle, merasa #isle memerintah bukan di perintah….

  11. kebebalan cap #melayu2isle kini sampai kemuncak bingai utk berkuasa, oleh kerana asyik menunggang tuak cap #melayu2isle, bukan sj memabukan tapi kemabukan yg akhir nya membuat penunggang bir cap #melyu2isle sentiasa bebal dan bingai2 ketrampilan mereka……

    ape yg bingai2 kerajaan terkini lakukan dlm mereka asyik menunggang bir cap #melyu2isle …?

    …kerajaan yg serba bingai ini tidak menujukan tertib dlm mendapatkan pekenan dari YDPA ….

    …kerana merasakan tiada keperluan utk mendapatkan kelulusan memandai hanya setakat menasihati sj, dan YDPA perlu mendengar akan nasihat mereka….

    maka bilamana warkah utk membatalkan darurat berkuatkuasa pd 21hb Julai 2021, yg di hantar kpd istana pd 23hb Julai 2021 dan di terima oleh YDPA pd 24hb Julai 2021, bingai2 ini merasakan memadai nasihat tersebut ‘automatik’ di terima dan di pekenan oleh YDPA…

    bingai2 yg terlampau kemabukan menunggang bir cap #melyu2isle telah merendahkan martabat YDPA tak ubah Boneka semata2….

  12. MASING-MASING DAH KENA TULAH!

    HEROK PEKOK!!!!

    1. zunnun kena
      kojolla kena

  13. hadi awang perlu mengasingkan diri…

    utk bermunajat kpd tuhan nya sendiri

    di mana tuhan yg hadi perlu cari

    ramai lebai2 kata, ada di lubang2 puki

    bukan kah itu ape yang lebai2 pAs cari

    hanya yg zunnun hairan tertanya2, apekah penjenamaan puki yg lebai2 pAs inginkan selain ini….

    puki2 cap #melayu2isle yg mana lebai2 pAs merasakan sejenama bidadari ?

    dulu, lebai2 pAs mengidam menjadi king maker, kini terjadi king murka….

    apekah hadi masih gagal menemui tuhan nya hingga di murkai ?

  14. lobai kelate syiok main tipu wajib dari dulu lagi untok mengekal.kuasa kayangan. Agong dah murka dan tak kasi muka lagi. Ciss..puak bangsat, pengkhianat , penderhaka Dan penunggang agama…ambil kau penampar aku !!!

  15. Have not I repeatedly told you
    Bila Parlimen dibuka haru-biru
    Good advice went unheeded
    What for now feeling regretted

    1. saban hari mengiler ehsin Mageran ke….

      penangan atuk saka tua berbisa hingga tak jemu2 menanyakan Mageran sentiasa….

      kesian…

    2. NOC is rejected by YDPA as it is a political ploy by an old wily to hijack dictatorial power backdoor on the pretext of genius solution to the pandemic.

      Atok Saka also pulled another political stunt for power by joining the popular charade accusing PN as derhaka that was triggered by Ketua Pembangkang at the start of Parliament.

      Atok Saka latest political media release is to demand resignation of PN and his government for derhaka.

      No need rocket science that this is also political huru-hara from Atok Saka.

    3. Woi Kelante Makye yg bagi jadi haru biru tu puak kau juga ! PMtakMalu idola kau dan Takiyuddin dar Pas parti lanchau kau! Sampai titah Agong pun dia org derhaka, pandai2 TakiPuki umum Ordinan Darurat telah dibatalkan. PM pula lari bila ada sesi soal jawab, soh his lap dog si Zahrul jawab soalan2 pembangkang. YDPA lagi nak simpan ka PM PNipu dan derhaka mcam PMCirit ni

  16. Bila negara ada kabinet, PM, Melayu & Lebai jenis H***m J***h, nilah kesannya. Nampak sangat puak ni kebuloq, serakah dan kemaruk jawatan & harta dunia. Bangsa & agama Islam dilacurkan semau2nya.

    Mohon Allah turunkan balasan seberat2 dan sehinanya pada para pelacur dan jalang agama ini. Malaysia mustahil akn dapat saingi negara lain malah akn terus je belakang jika puak Melayu dan lebai h***m j***h ini dibiar terus memerintah. Dah dekat nak mampus pun dok kemaruk harta dunia walhal hasil kerja pun mmg haram jadah!!!

    Tindakan wajar perlu diambil terhadap Taki, menteri undang2 baghal & bengap itu.

    1. haram jadah ? haram jadah ! haram jadah.

      kesian, lebai2 pAs di maki sebagitu rupa

      suku agama suku politik akhir nya #melayu2isle cap tiga-suku

    2. Memang negara hancur,demokrasi dan perlembagaan Parlimen dirogol puak Pas-Taki dan PMBabi, tak malu PM dan Taki diminta pembangkang letak jawatan. Tpi ingat setan2 PM ni nak ke letak jawatan. Paling kartun..dah tau nak elak mealu, pakat2 pula dgn DG, menteri SpanishFly diKKM konon ada 56 petugas2 Parliment termasuk 2 menteri disahkan dijangkiti Covid. Auta tak habis2, ingat pembangkand dan rakyat bodoh ka. Naper ari ni bila DSAI ulangi kemurkaan Tuanku terhadap TAKI dan PM pandai2 batal Ordinand Darurat tanpa diperkenankan Agong. Pembangkang mengusulkan pd Speaker agar PM dan Taki eltak jawatan. Tup2 lepas eprjumpaan tergemoar menteri di kediaman PM, pd sebelah ptg diumumkan konon ada kes jangkitan di Parlimen. PEnipu!, PEnakutm tu lah PM Moodin dan Taki-Pas

Leave a Reply

Your email address will not be published.