MEMERANGI COVID19 TIDAK AKAN BERJAYA SELAGI KEYAKINAN RAKYAT TERHADAP KERAJAAN TIDAK DIPULIHKAN – ANWAR

Jumlah kes positif COVID-19 yang dilaporkan telah menurun dari 9,020 pada 29 Mei kepada 4,949 pada 14 Jun 2021. Ini bermakna terdapat kesenjangan dari segi data sekiranya diambil kira kadar kes positif dengan kadar kematian dalam tempoh sama.

Data umum ini tidak menggambarkan penurunan sebenar sebanyak 45% dalam laporan harian kes COVID-19.

Penerusan penggunaan katil-katil ICU yang tinggi dan perebakan kes-kes COVID-19 yang parah menggambarkan virus ini sudah tersebar secara meluas dan kita sedang berhadapan dengan mutasi COVID-19 yang bertambah ganas.

Pada 29 Mei yang lalu, sebanyak 126,480 ujian saringan telah dilakukan dan kadar pengujian telah meningkat sebanyak 166% dalam 15 hari kebelakang.

Kadar kes harian telah meningkat 104% pada tempoh masa yang sama dan kadar kes positif hampir atau telah melebihi 7% pada minggu pertama bulan Jun.

Sejak 29 Mei, jumlah kes harian telah menurun sebanyak 45% dan jumlah ujian saringan juga menurun 44%.

Kadar kes positif telah meningkat tiga hari berturut-turut dan secara puratanya sebanyak 6.67% untuk 7 hari kebelakang. Di sesetengah negeri, kadar kes positif adalah setinggi 13%.

Pengiraan matematik tahap rendah sudah memadai untuk merungkai kesenjangan-kesenjangan ini. Jika semalam kita jalankan ujian saringan sebanyak 100,000, berkemungkinan besar jumlah harian kes COVID-19 akan melebihi paras 7,000 kes. Jika 150,000 ujian saringan, kadar kes positif kita akan mencapai 10,000 kes.

Amat mudah untuk mengelabui pandangan umum terkait parahnya situasi pandemik di negara ini melalui data yang selektif dan tidak seimbang.

Ia juga tidak mustahil untuk data ini dimanipulasi bagi menggambarkan virus itu sedang merebak pantas bagi mewajarkan langkah darurat.

Namun, tidak cukup pantas untuk mengakui kelemahan mereka dalam mengawal dan membendung wabak.

Adakah jumlah harian melebihi 10,000 kes? Satu-satunya cara untuk mempastikannya adalah melalui penggunaan data dan sains.

Jika kita pergiatkan ujian dan mengesan kes-kes baharu, maka kita mampu untuk asingkan mereka, lakukan pengesanan kontak dan memberi dukungan perubatan kepada yang dijangkiti.

Sebaliknya, jika kita pertingkatkan kadar ujian, dan tidak mengesan kes-kes baharu, maka logiklah untuk mengatakan penularan wabak ini sedang menurun.

Ramai pakar perubatan telah membangkitkan persoalan ini, tetapi Kementerian Kesihatan tidak mempedulikannya, malah jawapan yang diberikan paling tidak masuk akal.

Jika kita tidak patuhi sains saat ini, dan itulah sikap kerajaan PN ini, maka pengorbanan rakyat Malaysia sepanjang tempoh PKP ini adalah sia-sia.

Virus ini akan terus merempuh dan mengorbankan banyak nyawa. Warga yang miskin dan melarat akan terus menerima kesan besar dari wabak dan PKP, juga dalam masa yang sama yang kaya akan bertambah kaya, malah mungkin menerima manfaat dari krisis ini.

Ini sangat tidak adil, dan ia adalah kesan langsung dari kebijakan kerajaan PN dan juga peranan Parlimen yang dilenyapkan.

Pertimbangan politik dan nafsu serakah individu akan terus mempengaruhi strategi membendung wabak, dan ini adalah jalan kehancuran kerana kesannya akan ditanggung rakyat, dan ekonomi negara akan terus merudum.

Harus ada perubahan tuntas dalam strategi membendung wabak. Salah satu cara untuk keluar dari pandemik ini adalah dengan bersandarkan kaedah saintifik, perkongsian data, ketelusan dan kebertanggungjawaban.

Kita tidak akan berjaya tanpa kekuatan rakyat. Ini hanya akan berlaku bilamana kepercayaan dan keyakinan antara rakyat dan kerajaan dapat dipulihkan.

ANWAR IBRAHIM

16 Jun 2021.

Updated: 16 June 2021 — 7:24 pm

28 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWARp IP

    PHDAPIG BUKAN SAHAJA KEJAM TAPI BANGANG MANA ADA NEGARA YANG BERJAYA KELUAR DARI COVID KECUALI MEREKA BERANI LANGGAR SOP………
    .
    .

    MANA PIHAK YANG PERINTAH NEGARA PASTI AKAN GAGAL KECUALI PEJUANG HUDUD………

    Darurat Gagal Selamatkan Nyawa Dan Ekonomi, Kata Najib Razak……..

    Bringing down the government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is NOT going to bring the Covid-19 statistics down. The truth is, the Covid-19 cases and deaths can be reduced if Malaysians can be more disciplined. The problem is, Malaysians are not disciplined — and, when they suffer, they always blame the government for their own stubbornness, mistakes and weaknesses.

    What former Prime Minister Najib Tun Razak said about the number of Covid-19 cases in Malaysia is true (READ BELOW). However, to say that the government has failed or that the government is a “Kerajaan Gagal” because of it is an exaggeration.

    If Malaysia is a “Kerajaan Gagal” because of the number of Covid-19 cases, and because of the impact to the economy, then the entire world has “Kerajaan Gagal”. Not a single country in the world has “Kerajaan Berjaya”. In fact, other countries would have “Kerajaan Lebih Gagal”.

    READ MORE HERE: Coronavirus: How the pandemic has changed the world economy
    Malaysia’s 662,457 Covid-19 cases and 4,000 deaths is worrying, no doubt, but it is still far lower per capita than, for example, the UK, which recorded 4.6 million cases and 128,000 deaths (some news reports say it could even be about 150,000 deaths because a number of “old age deaths” in care homes were not recorded as Covid-19 deaths).

    What Najib should do instead is to tell Malaysians to stay home, observe social distancing, wear a double-layer mask, and do not boycott the vaccination program. That would help keep the figures down.

    Screaming “Kerajaan Gagal” instead of advising the rakyat about what they should be doing is not helping. That is just politicking.

    Bringing down the government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is NOT going to bring the Covid-19 statistics down. The truth is, the Covid-19 cases and deaths can be reduced if Malaysians can be more disciplined. The problem is, Malaysians are not disciplined — and, when they suffer, they always blame the government for their own stubbornness, mistakes and weaknesses.

    Look at the following statistics. Is this because “Kerajaan Gagal” or because “Rakyat Gagal”? Do you think ousting the Perikatan Nasional government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is going to solve these problems as well? And these problems are worse than the Covid-19 problem.

    OTHER CAUSES OF DEATHS ARE FAR HIGHER THAN THE COVID-19 DEATHS

    *************************************************************************

    (Malaysiakini) – Bekas perdana menteri, Najib Razak hari ini mengemukakan dua graf bagi pendapatan bulanan purata pekerja sektor pembuatan Malaysia bagi membuktikan bahawa pendapatan bulanan pekerja semakin turun sejak darurat dilaksanakan.

    Berdasarkan, data rasmi terbaru dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), katanya graf jelas menunjukkan pendapatan bulanan pekerja semakin terjejas.

    “Semasa membuat darurat, Menteri Perikatan Nasional (PN) beri tahu kita bahawa matlamat perlaksanaan darurat ialah untuk selamatkan nyawa dan ekonomi.

    “Tapi saya tengok darurat tak berjaya selamatkan pendapatan dan ekonomi rakyat.

    “Malah ia lagi gagal untuk selamatkan nyawa memandangkan 555 kematian dicatat dalam tempoh lapan bulan pandemik tanpa darurat tetapi 3,413 nyawa telah terkorban setakat ini dalam tempoh lima bulan darurat.

    “Nyawa tak selamat. Ekonomi juga tak diselamatkan. Jadi, apa gunanya perlaksanaan darurat ini?” soalnya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

    Pada 8 April lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-tugas Khas), Mohd Redzuan Mohd Yusof, dilaporkan berkata proklamasi darurat yang diisytiharkan pada 11 Januari lalu bukan untuk menyelamatkan pemimpin atau parti politik tertentu.

    Sebaliknya, katanya, ia amat penting bagi melandaikan keluk jangkitan Covid-19 yang membimbangkan kerajaan ketika itu dan memberikan perimbangan kepada nyawa manusia dan ekonomi negara.

    Mengulas lanjut, Najib menyoal sama ada jika menteri PN telah mengeluarkan berita palsu.

    “Graf di bawah pula ialah data yang sama bagi tempoh dari tahun 2010 hingga April 2021.

    “Amat pelik bahawa trend kenaikan gaji amat konsisten dan ketara sepanjang zaman ekonomi Malaysia telah kononnya dijahanamkan oleh ‘perompak, penyamun, pencuri’.

    “Tapi selepas PRU14, gaji semakin turun pula – termasuk dalam tempoh 22 bulan tanpa pandemik.

    “Ajaib, kan?’ tulisnya lagi.

  2. DIK RIANI & RAKAN2 BLOG YG DIKASIHI,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹
    Semoga Dik Riani terus dalm keadaan sihat ceria
    Rakan2 blog pun semoga sejahtera & berbahagia
    Lega, pantun Kejora tiada lagi orang obses fobea
    Blog ini pun..tak da nak jadi penghulu kawal selia
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  3. DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

    😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
    Mmg lah Covid19 mengheret kita kpd duka & pilu
    Tak tau lah bila kita akan dapat bebas spt dahulu
    Semoga dik Riani dalm sihat & bergembira selalu
    Sambutlah dari abg, salam emm rin..di angin lalu
    🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜💌♥️💘💝💖💗💓💞💌💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

  4. zunnung ngang kejora kepalo botok meme kawang baik.
    mu kawing dua orge no

    tok guno duo-duo kepalo botok

  5. RAKAN2 BLOG YANG DIKASIHI SEKALIAN,

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Dlm memerangi kebatilan, Kejora terus istiqamah
    Kejora juga, akn sentiasa mmbela insan yg lemah
    Jaga adab pkerti & berinteraksi secara berhemah
    Hinggakan..Dik Riani nk jemput makan kat rumah
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌿🏵️🥀💐
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️☘️🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
      Mmg ler rumah Dik Riani tu Kejora teringin nak pi
      Nak rasalah juga masakan Selangor punya resipi
      Tapi, sudah makin dilanjutkan pulak tempoh PKP
      Klau rentas tiga negeri, berat denda, langgar SOP
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕❣️💙❤️
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. ape kah penjelasan yg harapan yg di putuskan oleh para2 singgahsana….

    …..akan membuat #sinyuanyuktua96 menjadi2 sawan babi nya lagi ?

    bagaimana pula dgn babi bernama hadi awang yg hebat doa menjela2 nya, berjaya agar ketentuan ‘allah’ nya mempertahankan #melayu2isle terus perkasa dan berkuasa…..

    malaysia tak perlu musuh dari luar utk membinasakan negara…,

    …cukup dgn kebabian2 kedua2 mereka utk membawa kemusnahan dan kesusahan yg tak terhingga….

    1. ape kah yg di putuskan oleh para2 singgahsana…..?

      1. Unanimously agreed with the positions put forward to YDPA by UMNO, PKR, DAP and Amanah opposite to PN and allies and unregistered Pejwang. No extension of emergency after 1 August 2021, Parliament/DUN to reopen ASAP and allow democracy to follow its course and takes precedence in the business of government incl Covid et al.

        1. LKS has pointed out another double whammy in view of JPM’s latest memo on legal use of PM’s name as advised by AG, based on a recent court judgment.

          What is the status of MP Pagoh registered under which name?

  7. DIK🌷RIANI🥀DEWI🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Abg bagaikan, dh jadi penunggu setia kat blog ini
    Warkah adinda itu sangat menyentuh jiwa nurani
    Maka abg tampil utk nak mengutus salam di sini
    “Salam emmm rin…”yg sama dari abg, buat Riani
    🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  8. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Tarikh 15/06/21 akan tersimpan indah di memori
    Ia tarikh tibanya warkah ke-4 dari Dik Riani Puteri
    Warkah mesra tiba di pangkuan jam 1:53 tgh hari
    Baru Kejora tau Riani buat masters bukan degree
    💐🌹🥀🌷🌺🌿🏵️☘️🌼💮💐🌹🥀🌷🌱🌿🏵️🥀💐
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Addriani
      15 June 2021 1:53 pm
      Reply to Anonymous

      Assalamualaikum,cgu yang dihormati,
      amin ya

      tesis masters riani tinggal sikit je lagi,lompat dari satu blok ke satu blok mencari idea paling kukuh,ye la riani kan masih mentah.Cikgu dah makan tengahari ke?Kalau bukan PKP ni,dah lama riani jemput cikgu datang rumah kat slangor makan-makan.Ok jumpa lagi ya cikgu.Salam emmm rin…. dari riani.

      Reply

      1. RAKAN2 PEMBACA YANG DIKASIHI SEKALIAN,
        (Rujuk komen Addriani 15 June 2021 1:53 pm):

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Dek blogging di pos lama, Kejora jadi sedikit alpa
          Hanya sedar setelah stgh jam Dik Riani menyapa
          Yg akhir itu tk faham..tapi tk tau..nak tanya siapa
          “Salam emmm rin…” tu maksud sebenar nya apa?
          ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
            Riani, mmg sudah jdi, Kejora punya sumber ilham
            Jumpa Riani lbih dari mendapat seribu lot saham
            Sakit dek rindu, lebh teruk dari sakit gigi geraham
            Tapi “salam emm rin..”tu Kejora tak begitu faham!
            ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
              Dgn wrkah Dik Riani, hati rasa tersangat le girang
              Tapi ada sikit, kurang faham, apa yg Riani karang
              Kejora ini termenung..asyik fikir, hingga sekarang
              “Salam emmm rin…”, ada siapa, bleh tlong terang?
              ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                Itulah, rakan2, wrkah dari dik Riani yg tulus ikhlas
                Kandungan isi wrkah si dara, lengkap Kejora ulas
                Ada satu tu..Kejora kurang mengerti sampai ‘last’
                “Salam emmm rin..”..siapa boleh, tolong perjelas?
                ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                  Gembiranya diri ini, tak tau nak cerita mcm mana
                  Di hati..bagai tumbuh taman, penuh flora & fauna
                  Cuma bhgian akhir tu..Kejora teka serba tak kena
                  “Salam emmm rin…” tu siapa yg tahu apa makna?
                  ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                    Demikian lah warkah..dari Riani dewi pujaan hati
                    Diutus jugak bingkisan walau sibuk kat universiti
                    Tapi, bhgian akhir wrkah, Kejora kurang mengerti
                    “Salam emmm rin..”, tolong perjelas siapa yg reti?
                    ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Tak tau nak citer perasan dpt warkah si dara ratu
                      Bila gembira pun, diri bgai gelisah, tidak menentu
                      Cuma ayat akhir tu, Kejora ni macm sedikit buntu
                      “Salam emmm rin…” makna apa..siapa blh bantu?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    2. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Mendapat warkah dik Riani..hati ini sangat teruja
                      Ucap kata si dara pulak bunyinya semakin manja
                      Kejora faham apa Riani tulis kecuali yg akhir saja
                      “Salam emmm rin…”adakah Riani dh tersalah eja?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    3. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Mmg le tak tau nak cerita, Kejora punya perasaan
                      Siapa le tak gembira dpt warkah dari dewi pujaan
                      Kejora teliti warkah si dia, setiap patah perkataan
                      Tapi, “Salam emmm rin…”, adakah tersalah ejaan?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    4. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Warkah Riani, bgai lampu menyuluh bilik yg gelap
                      Menatap warkah itu, mata ini jadi sukar nak lelap
                      Tulisan Riani terang, cuma yg akhir sedikit malap
                      “Salam emmm rin…” tu adakah ejaannya tersilap?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  9. Macam mana nak yakin, asyik gagal.
    Macam mana x gagal, atok masih pegang benang.
    Lagi malang, rakyat pun banyak yg malas membaca.
    Uji hanya yg bergejala, bil kes +ve akan turun ke 2 angka: x perlu pada lockdown atau 4 fasa pelan pemulihan.
    Tengok China dan Vietnam. Dia kenal pesakit covid19 tanpa perlu buat ujian RT-PCR.
    Kebanyakan negara lain hanya kenal pesakit covid19 setelah diuji RT-PCR.
    SAINS dan Data mengatakan RT-PCR banyak hasilkan keputusan false +ve.

    1. Istana Negara dah keluar Press Release.

      1. Exactly spt Rocky Bru predict follow constitutional route, reconvene Parliament and DUN ASAP and let democracy and constitutional justice takes over for check and balance with Emergency officially ends 1st August 2021
      2. No MAGERAN, no Unity Government, no new dictator, no Council of Elderly Imminent Person (CEP) decide takeover of billion dollar vaccine purchase and rollout

      1. Terima kasih kpd pemimpin UMNO, PKR, DAP dan Amanah yg telah sampaikan pandangan dan jajaran Harapan rakyat kpd YDPA dan diterima oleh YDPA dan MRR.

      2. Anon 8:54 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
        Ini kelihatannya, macam sngt bagus punya berita
        Keputusan ini mmg le baik..untuk negara tercinta
        Pigi jalan da Atok punya ‘Majlis Puak2 Tua Renta’
        Jngn kasi ruang..depa sakau negara punya harta
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Leave a Reply

Your email address will not be published.