DUA HARAPAN SEDERHANA RAKYAT JELATA KEPADA RAJA-RAJA

Kalau ikutkan suara-suara rakyat yang kedengaran di media sosial dan di merata-mata tempat yang lain, hanya satu kesimpulan tentang harapan mereka terhadap Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu yang akan berlangsung pada 2.30 petang hari ini di Istana Negara.

Harapan dan keinginan itu tidak lain agar tiada lagi Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri dan tiada juga PN sebagai kerajaan selepas ini.

Sejak 15 bulan yang telah berlalu, PN dan Mahiaddin dianggap hanya “menghabiskan beras” semata-mata selama ini.

Dengan kegagalan yang bertompok-tompok dan semakin menghitam hari demi hari, kerajaan dan Perdana Menteri yang gagal ini dirasakan sudah tidak diperlukan lagi ada di negara ini.

Apatah lagi, dengan Agong sendiri mengambil inisiatif memanggil menghadap ketua-ketua parti bagi mendapatkan pandangan mereka berkenaan situasi semasa tentang keadaan negara, tanpa keraguan ia adalah pengesahan paling muktamad tentang kegagalan PN dan Mahiddin itu.

Maka itu, mengenepkan PN serta Mahiaddin dan mengambil gabungan lain beserta pemimpin baharu sebagai kerajaan dan Perdana Menteri adalah keinginan, harapan dan jalan keluar yang paling dinanti-nantikan.

Hanya kerajaan dan Perdana Menteri baharu yang diyakini mampu menyelesaikan pelbagai masalah dan kekalutan dalam negara ini, sekaligus membawa keluar negara daripada segala kecelaruan dan bergerak ke hadapan, manakala mengekalkan lagi PN dan Mahiaddin tidak ubah seperti menambah-panjangkan lagi sengsara dan derita yang akan ditanggung rakyat.

Begitu pun, dengan memahami kebarangkalian bahawa Agong dan Raja-Raja sendiri mungkin terikat dengan peraturan dan perkara-perkara tertentu dalam Perlembagaan, selain tidak dinafikan pihak Istana boleh jadi mempunyai kebijaksanaan dan pertimbangan yang lain, mengharapkan perubahan secara drastik menukar kerajaan dan Perdana Menteri tentu saja dilihat agak keterlaluan.

Tetapi realitinya, itulah harapan dan keinginan rakyat di mana dengan kegagalan kerajaan selama ini, tiada apa-apa lagi dirasakan mampu memperbaiki keadaan, melainkan dengan merubah kerajaan dan kepimpinannya.

Sebagai harapan paling sederhana, kiranya menukar kerajaan dan Perdana Menteri bukan merupakan pilihan yang bakal diambil oleh Majlis Raja-Raja pada petang ini, sekurang-kurangnya dua perkara diharapkan dapat menjadi pertimbangan.

Pertama, memohon Agong dan Majlis Raja-Raja agar menitahkan proklamasi darurat ditamatkan serta-merta.

Ternyata selama ini, darurat yang digembar-gemburkan sebagai keperluan untuk menangani Covid19 telah diselewengkan tujuannya semata-mata untuk melindungi kuasa Perdana Menteri serta membolehkan kerajaan bebas membelanjakan wang negara tanpa keperluan membentangkannya ke Parlimen.

Sebaliknya, makin lama darurat dikuatkuasakan, angka kes Covid19 semakin meninggi sehingga akhirnya kerajaan perlu kembali kepada pendekatan PKP atau total lockdown untuk mengatasinya.

Kedua, bersekali dengan penamatan darurat itu, dipohon juga kepada Agong dan Majlis Raja-Raja dengan bersandarkan kuasa darurat yang ada, agar menitahkan Parlimen dibuka serta-merta dengan tiada halangan untuk dibawa sama ada usul percaya atau usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.

Masalah utama Mahiaddin, selain keabsahan dan majoriti sokongannya diragui, beliau juga takut berdepan realiti undi di Parlimen dengan bertindak menangguh-nangguh sidang Parlimen, tidak membenarkan sebarang usul dibentangkan berkaitan kedudukannya dan terakhir sekali, menggantung terus Parlimen bagi membungkan sebarang cubaan mencabar kesahihannya.

Semua ini benar-benar menidakkan proses demokrasi itu dan lantaran itu, kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri terus dipertikai dan diragui oleh segenap penjuru suara.

Membuka Parlimen dan membenarkan usul percaya atau tidak tidak percaya akan membolehkan seseorang Perdana Menteri itu tidak lagi dipertikaikan, tidak kira sama selepas ini Mahiddin berjaya mengekalkan kedudukannya atau pemimpin lain dipilih sebagai pengganti.

Dengan keabsahan Perdana Menteri tidak lagi dipertikaikan, selain rakyat lebih yakin kepada kerajaan, mendapatkan sokongan dan kerjasama bagi kepentingan negara juga akan lebih mudah untuk diperolehi.

Dengan yang demikian, siapa pun yang akan menjadi kerajaan dan Perdana Menteri, laluan untuk mentadbir negara tidak sesukar seperti kerajaan sekarang yang nampaknya berakal pendek kerana senang-senang membenam proses demokrasi sebagai pilihan untuk menyelamatkan diri.

Kepada Agong dan Raja-Raja Melayu – Ampuan Tuanku – rasa-rasanya dua permintaan di atas cukup sederhana untuk dipenuhi, bahkan tidak pun sampai mencecah sempadan derhaka rakyat jelata terhadap “Payung Negara”, meski ternampak macam meminta-minta. (ShahbudinHusin 16/06/2021)

Updated: 16 June 2021 — 10:21 am

46 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWARp IP

    RAKYAT KINI TARUH HARAPAN KEPADA PEJUANG HUDUD………

    PHDAPIG BUKAN SAHAJA KEJAM TAPI BANGANG MANA ADA NEGARA YANG BERJAYA KELUAR DARI COVID KECUALI MEREKA BERANI LANGGAR SOP………
    .
    .
    .

    MANA PIHAK YANG PERINTAH NEGARA PASTI AKAN GAGAL KECUALI PEJUANG HUDUD………

    Darurat Gagal Selamatkan Nyawa Dan Ekonomi, Kata Najib Razak……..

    Bringing down the government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is NOT going to bring the Covid-19 statistics down. The truth is, the Covid-19 cases and deaths can be reduced if Malaysians can be more disciplined. The problem is, Malaysians are not disciplined — and, when they suffer, they always blame the government for their own stubbornness, mistakes and weaknesses.

    What former Prime Minister Najib Tun Razak said about the number of Covid-19 cases in Malaysia is true (READ BELOW). However, to say that the government has failed or that the government is a “Kerajaan Gagal” because of it is an exaggeration.

    If Malaysia is a “Kerajaan Gagal” because of the number of Covid-19 cases, and because of the impact to the economy, then the entire world has “Kerajaan Gagal”. Not a single country in the world has “Kerajaan Berjaya”. In fact, other countries would have “Kerajaan Lebih Gagal”.

    READ MORE HERE: Coronavirus: How the pandemic has changed the world economy
    Malaysia’s 662,457 Covid-19 cases and 4,000 deaths is worrying, no doubt, but it is still far lower per capita than, for example, the UK, which recorded 4.6 million cases and 128,000 deaths (some news reports say it could even be about 150,000 deaths because a number of “old age deaths” in care homes were not recorded as Covid-19 deaths).

    What Najib should do instead is to tell Malaysians to stay home, observe social distancing, wear a double-layer mask, and do not boycott the vaccination program. That would help keep the figures down.

    Screaming “Kerajaan Gagal” instead of advising the rakyat about what they should be doing is not helping. That is just politicking.

    Bringing down the government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is NOT going to bring the Covid-19 statistics down. The truth is, the Covid-19 cases and deaths can be reduced if Malaysians can be more disciplined. The problem is, Malaysians are not disciplined — and, when they suffer, they always blame the government for their own stubbornness, mistakes and weaknesses.

    Look at the following statistics. Is this because “Kerajaan Gagal” or because “Rakyat Gagal”? Do you think ousting the Perikatan Nasional government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is going to solve these problems as well? And these problems are worse than the Covid-19 problem.

    OTHER CAUSES OF DEATHS ARE FAR HIGHER THAN THE COVID-19 DEATHS

    *************************************************************************

    (Malaysiakini) – Bekas perdana menteri, Najib Razak hari ini mengemukakan dua graf bagi pendapatan bulanan purata pekerja sektor pembuatan Malaysia bagi membuktikan bahawa pendapatan bulanan pekerja semakin turun sejak darurat dilaksanakan.

    Berdasarkan, data rasmi terbaru dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), katanya graf jelas menunjukkan pendapatan bulanan pekerja semakin terjejas.

    “Semasa membuat darurat, Menteri Perikatan Nasional (PN) beri tahu kita bahawa matlamat perlaksanaan darurat ialah untuk selamatkan nyawa dan ekonomi.

    “Tapi saya tengok darurat tak berjaya selamatkan pendapatan dan ekonomi rakyat.

    “Malah ia lagi gagal untuk selamatkan nyawa memandangkan 555 kematian dicatat dalam tempoh lapan bulan pandemik tanpa darurat tetapi 3,413 nyawa telah terkorban setakat ini dalam tempoh lima bulan darurat.

    “Nyawa tak selamat. Ekonomi juga tak diselamatkan. Jadi, apa gunanya perlaksanaan darurat ini?” soalnya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

    Pada 8 April lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-tugas Khas), Mohd Redzuan Mohd Yusof, dilaporkan berkata proklamasi darurat yang diisytiharkan pada 11 Januari lalu bukan untuk menyelamatkan pemimpin atau parti politik tertentu.

    Sebaliknya, katanya, ia amat penting bagi melandaikan keluk jangkitan Covid-19 yang membimbangkan kerajaan ketika itu dan memberikan perimbangan kepada nyawa manusia dan ekonomi negara.

    Mengulas lanjut, Najib menyoal sama ada jika menteri PN telah mengeluarkan berita palsu.

    “Graf di bawah pula ialah data yang sama bagi tempoh dari tahun 2010 hingga April 2021.

    “Amat pelik bahawa trend kenaikan gaji amat konsisten dan ketara sepanjang zaman ekonomi Malaysia telah kononnya dijahanamkan oleh ‘perompak, penyamun, pencuri’.

    “Tapi selepas PRU14, gaji semakin turun pula – termasuk dalam tempoh 22 bulan tanpa pandemik.

    “Ajaib, kan?’ tulisnya lagi.

    1. Buka aja tajuk blog budin nampak komen Utuh hang. Pi la mampuih Pas dan Imam Besar PAS si Hadi Binatang tu ! Agong dan Sultan2 pun dah tak hingin terima alasan AbahCow dan kjaan Haramjadah PN utk lanjutkan Darurat tau tak! Dan kau tak malu dan habis modal masih nak pertahankan PMBodoh, Kerajaan Gagal

  2. Dik Riani kalau ada kelapangan, cuba tonton satu filem Melayu lama lawak tajuk “MUSANG BERJANGGUT”.

    Ia mengisahkan seorang putera anak angkat raja, Tun Nila Utama di negeri Pura Chendana yg diperintah oleh Sultan Alam Shah Bana.

    Putera itu menyamar org biasa & mengembara utk mencari seorang isteri yg ‘bijak’ & ‘perempuan’ bukan ‘betina’. Akhirnya dia bertemu gadis pilihan, Puspa Wangi.

    1. BILA ABG RENUNGKAN, KEADAAN DI BLOG INI KEKADANG LAWAK LUCU MCM CITER P.RAMLI TU JUGAK.

      KITA BOLEH IBARATKAN BLOG INI MCM NEGERI PURA CENDANA TU DAN KEADAAN DI BLOG NI SKETSA YG SEAKAN-AKAN FILEM MUSANG BERJANGGUT.

      ANALOGI PELAKONNYA ADALAH SEPERTI BERIKUT:

      1. SKETSA – MUSANG BERJANGGUT
        PURA CHENDANA – Blog Ini
        PELAKON UTAMA:

        Sultan Alam Shah Bana – Tuan Shahbudin
        Permaisuri mandul – Nek TN
        Anak angkat Sultan, Tun Nila Utama (Hero) – KEJORA
        Puspa Wangi (Heroin) – ADDRIANI
        Datuk Bendahara – NBR
        Datuk Seri Paduka Raja – Zunnun
        Datuk Pujangga – Wau Bule
        Datuk Nikah Kahwin – Taro
        Datuk2 Menteri – MvsA, Din Remos, Jigit
        Dayang2 – Kak Tijah, Dr Akma, Eton, Nadia

        KAH KAH KAH.

        1. TERINGAT SATU DIALOG/ADEGAN DLM FILEM TU,

          Puspawangi:
          “Kanda kanda… Dinda ni isteri org… Kanda dtg mlm2 ni, tentu salah, kan?”

          Datuk Nikah Kawin:
          “Oohh.. undang di tangan kanda… Bila2 nak ubah pun boleh…”

          KAH KAH KAH.

          1. SATU LAGI ADEGAN YANG SANGAT LUCU,

            Sultan Alam Shah Bana sampai jadi mabok angau dek kejelitaan menantu angkatnya Puspa Wangi tu hingga mimpi mengigau-ngigau.

            Satu hari Sultan mengigau & dia nampak Permisuri mandul tu mcm Puspa Wangi. Dia dekati permaisuri dan ajak menari.. lalu mereka pun menari.. kemain seronok lagi Permaisuri mandul yg menopos tu, ingatkan laki dia sayangkan dia…

            KAH KAH KAH.

            1. KAH KAH KAH

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Mintak2, yng kat atas tu, dibaca oleh Nek samdol
              Mesti Nek akan terbatuk2, macam tercekik dodol
              Jalan pulak, hoyong hayang bgai tersepak bendul
              Sbb hari ni Nek dpt title baru, “permaisuri mandul’
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣,

              1. LUPALAH PULAK DIK RIANI,

                Adegan kemuncak atau ending paling lucu ialah apabila Puspa Wangi berjaya memerangkap Datuk Nikah Kawin dalam tong. Tun Nila Utama kemudiannya membawa untuk diberi kpd Sultan Alam Shah Bana sbg ‘musang berjanggut’.

                (Sebelum itu, Sultan perintahkan Tun Nila keluar cari musang berjanggut untuk nak ambil hati musang tu buat ubat sakit Sultan, kononnya, sbb Sultan nak curi peluang jumpa menantu angkatnya Puspa Wangi tu… Datuk2 tua pun nak curi kesempatan juga termasuk Datuk Nikah Kawin yg berakhir jadi musang berjanggut…)

                KAH KAH KAH

          2. Yg dimaksudkan tu Si Menteri Undeng2 Taki bibir hitam, muka hudoh tu ker huhuhuh, Jap si AbahCow juga mungkin kan. Sama lah tu wajah celoreng, hudoh dan PMBodoh huhuhu

        2. Eh eh bila masa nama aku ada dalam ini cerita kihkihkih…tak hingin la jadi dayang pd Musang Berjanggut

    2. Pula dah. aku ingat ka kau kias2 fielm Musang Berjanggut tu perli Lebai2 Pas terutama Hadi Bawang Busok..oh tak habis2 cerita pompuan, mengurat dan asmara dana ya huhuhuhu

  3. I pray for NOC…..

  4. RAKAN2 BLOG YANG DIKASIHI SEKALIAN,

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Dlm memerangi kebatilan, Kejora terus istiqamah
    Kejora juga, akn sentiasa mmbela insan yg lemah
    Jaga adab pkerti & berinteraksi secara berhemah
    Hinggakan..Dik Riani nk jemput makan kat rumah
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌿🏵️🥀💐
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  5. DIK🌷RIANI🥀BIDADARI🌹,

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Dek dikejutkan mimpi, pagi tadi, abg awal terjaga
    Mimpi yg tak dijemput atau dihalang datang juga
    Mimpi yg dari awal lgi, mmg nya abg sudah duga
    Sib baik bukn mimpi ngeri tapi mimpi tmn syurga
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀🌹
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞🧠💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Addriani
      15 June 2021 1:53 pm
      Reply to Anonymous

      Assalamualaikum,cgu yang dihormati,
      amin ya

      tesis masters riani tinggal sikit je lagi,lompat dari satu blok ke satu blok mencari idea paling kukuh,ye la riani kan masih mentah.Cikgu dah makan tengahari ke?Kalau bukan PKP ni,dah lama riani jemput cikgu datang rumah kat slangor makan-makan.Ok jumpa lagi ya cikgu.Salam emmm rin…. dari riani.

      Reply

      1. DINDA🌷KU🥀 DEWI🌹,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
        Abg ada tersalah duga ‘course’ dik Riani bidadari
        Hebat le..dinda ni buat masters, ingatkan degree
        Blm jwb abg..dik Riani tanya, ‘dh makan tgh hari?’
        Masa itu baru lps makan, sedap mak masak kari
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
          Tersiksa jugak..yer dik Riani..dgn penangan PKP?
          Hidup terhalang pergerakan menambah lara sepi
          Klau Riani jemput ke rumah pun, abg tak blh nk pi
          Biar saja lah dulu, abg hadirkan diri di dlm mimpi
          🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞🧠💌❣️💙❤️
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. MCM KEBETULAN SAJA LAH, DINDA…

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Dulu kenalan abg di sini, Irah anak sorang doktor
            Dia student msters, kat US, gadis asal dari Johor
            Kini..bertemu pulak dgn Dik Riani orang Selangor
            Dua2nya buat msters, juga gadis yg berhati luhur
            💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀🌹
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞🧠💌❣️💙❤️
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕
              Hadirnya dik Riani ni umpama bulan jatuh ke riba
              Menyuluh diri abg yg sblm ini dalm gelap teraba2
              Warkah dari dinda pulak jadi penawar sepi & hiba
              Moga tak berdosa, diri mu, abg terus puja damba
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. DIK🌷RIANI🥀INTAN🌹,

                👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
                Usahlah bersedih bila Riani si iblis tu taji dan tala
                Depa ikut nafsu sahaja, tk ambil kira dosa pahala
                Kita serahkan sajalah..semuanya kpd Allah Taala
                Dan kita doakan, depa balik pangkal jalan semula
                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                1. DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Diri Dik Riani spt mnjadi abg punya sumber ilham
                  Jumpa Riani lbih dari mendapat seribu lot saham
                  Sakit dek rindu, lebh teruk dari sakit gigi geraham
                  Tapi “salam emm rin..” tu..abg tidak begitu faham
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  1. RAKAN2 PEMBACA YANG DIKASIHI SEKALIAN,
                    (Rujuk komen Addriani 15 June 2021 1:53 pm):

                    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Dgn wrkah Dik Riani, hati rasa tersangat le girang
                      Tapi ada sikit, kurang faham, apa yg Riani karang
                      Kejora ini termenung..asyik fikir, hingga sekarang
                      “Salam emmm rin…”, ada siapa, bleh tlong terang?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    2. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Demikian lah warkah..dari Riani dewi pujaan hati
                      Diutus jugak bingkisan walau sibuk kat universiti
                      Tapi, bhgian akhir wrkah, Kejora kurang mengerti
                      “Salam emmm rin..”, tolong perjelas siapa yg reti?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                    3. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Itulah, rakan2, wrkah dari dik Riani yg tulus ikhlas
                      Kandungan isi wrkah si dara, lengkap Kejora ulas
                      Ada satu tu..Kejora kurang mengerti sampai ‘last’
                      “Salam emmm rin..”..siapa boleh, tolong perjelas?
                      ❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  6. SKETSA BUDIMAN, IBLIS DAN BIDARI:

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
    Mmg iblis itu sifat buruk, perangai jahat tk terperi
    Diterjahnya kata2 nasihat yng budiman cuba beri
    Masa tu, budiman tidak ada dan tidak menyedari
    Nasib baik, telah datng penawar, si dewi bidadari
    💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

    ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
    ____________________________________________________

    1. Anonymous
      15 June 2021 1:30 pm

      RAKAN2 BLOG YG DIKASIHI SEKALIAN,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Kejora mulakan, dgn berpantun sbg muqaddimah
      Mmg le biasa pun, cara bagi Kejora buka kalimah
      Bukan lah berniat, untuk menyampaikan ceramah
      Hanya..sekadar untuk berpesan, sesama ummah

      1. Nabi seru kita, saling berpesan dgn kata2 hikmah
        Hidup ini akan indah klau kita sentiasa berhemah
        Jngn berkasar, sebaiknya dibantu insan yg lemah
        Dlm memerangi kebatilan, Kejora terus istiqamah
        👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        Reply

        1. Taro
          15 June 2021 1:48 pm
          Reply to Anonymous

          PUKIMAK KAU AKU MULAKAN DENGAN HARAPAN KAU CEPAT MAMPOOOOOOSSSS
          HARAMJADAH

          Reply

          1. Addriani
            15 June 2021 1:53 pm
            Reply to Anonymous

            Assalamualaikum,cgu yang dihormati,
            amin ya

            tesis masters riani tinggal sikit je lagi,lompat dari satu blok ke satu blok mencari idea paling kukuh,ye la riani kan masih mentah.Cikgu dah makan tengahari ke?Kalau bukan PKP ni,dah lama riani jemput cikgu datang rumah kat slangor makan-makan.Ok jumpa lagi ya cikgu.Salam emmm rin…. dari riani.

            Reply

            1. Taro
              15 June 2021 2:42 pm
              Reply to Addriani

              INI LAGI SATU HARAMJADAH ANAK SUNDAL CIPTAAN KEJORA LAKNATULLAH
              CEPAT CEPAT SIKIT PERGI MAMPOOOOOOSSSS DENGAN KAU
              HARAMJADAH SIAL PUNYA MAKHLUK

              Reply

              1. Anonymous
                15 June 2021 2:49 pm
                Reply to Addriani

                OWHH..DIK🌷RIANI🥀RUPANYA🌹…

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Berkomen di posting lama, abg jadi leka dan alpa
                Rupa2 nya dh setengah jam lbih si dara menyapa
                Spt 1:48 pm racun tiba, 1:53 pm pnawar terjumpa
                Bidadari muncul slpas baru sja iblis dtg menerpa
                💐🌹🥀🌷🌱🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🌷🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💙❤️
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                Reply

                1. Anonymous
                  15 June 2021 2:51 pm
                  Reply to Anonymous

                  DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Ingat lagi tak 6 June 2021, org ini menghina adik?
                  Riani luahkan pendapat dia tampil cerca & herdik
                  Kini, pantun nasihat dari abg pulak, peluru dibidik
                  Tak apalah dinda, kita jgn ikut pe’el org tak cerdik
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  Reply

                  1. ____________________________________________________
                    Taro
                    6 June 2021 10:33 pm
                    Reply to Addriani

                    Apa yang kau merepek ni? Inilah kerajaan melayu isle yang paling tak pandai memerintah dan paling membazir. Dah tahu sumber cukai berkurangan, kenapa sampai ada 70 orang ahli kabinet yang tak diperlukan sebegitu banyak? Duta duta khas yang tak buat kerja dan menghabiskan boreh aje. Kau nak menangis pasal kerajaan tak cukup duit tapi kau tak pikir pulak rakyat marhaen yang terkesan dengan kerajaan pintu belakang ni. Hampeh lah kau

                    Reply
                    ____________________________________________________

                    1. Anonymous
                      15 June 2021 2:55 pm
                      Reply to Anonymous

                      DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Lagak org itu manusia, tetapi dia spt bukan insan
                      Kita dpt menilai, dari dia pnya tutur kata & tulisan
                      Agaknya baris ke-7 pantun abg tu dia jdi terkesan
                      ‘Jgn kasar & bantu insan yg lemah, abg berpesan’
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    2. Anonymous
                      15 June 2021 3:03 pm
                      Reply to Anonymous

                      DIK🌷RIANI🥀INTAN🌹,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Diri Dik Riani spt mnjadi abg punya sumber ilham
                      Jumpa Riani lbih dari mendapat seribu lot saham
                      Sakit dek rindu, lebh teruk dari sakit gigi geraham
                      Tapi “salam emm rin..” tu..abg tidak begitu faham
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    3. Anonymous
                      15 June 2021 3:34 pm
                      Reply to Anonymous

                      DIK🌷RIANI🥀BIDADARI🌹,

                      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
                      Teramat indah sketsa ciptaan Illahi yang terakam
                      Di hati mnusia..kebaikan & kebatilan mncengkam
                      1:48 pm, sang iblis begitu kasar sekali menerkam
                      Sib baik..1:53 pm, bidadari ubati rindu yg mnikam
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    4. Anonymous
                      15 June 2021 3:55 pm
                      Reply to Anonymous

                      DIK RIANI 🌷🥀🌹,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Mungkin Riani ingat, spt sblm ini abg pernah kata
                      Puak macai cacai kat blog ini ramai yng tua renta
                      Depa membesar..zaman British jajahi negara kita
                      Hujah depa itu, sering disulami makian caci nista

                    5. Mmg pantang puak2 itu dngn hal pacaran & cinta
                      Di hati depa, asyik sja, terbungkam cemburu buta
                      Klau berbeza pendapat..depa tampil bersengketa
                      Bila org sukakan abg, depa kata abg karang cipta
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀💮🌷🥀🌹
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    6. Anonymous
                      15 June 2021 4:22 pm
                      Reply to Anonymous

                      DIK RIANI 🌷🥀🌹,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
                      Terima kasih, atas dinda punya warkah bingkisan
                      Mmg tidak dinafi..abg asyik je, senyum kepuasan
                      Semoga tidak terganggu dik Riani punya tugasan
                      Abg terpaksa berhenti, kerna famili punya urusan

                    7. Nanti lapang..abg akn kembali membawa utusan
                      Soalan2 dri dinda nnti abg sambung beri balasan
                      Puak2 tua renta tu abg akn sambung lagi libasan
                      Wrkah dinda tu abg akn buat lebih banyak ulasan
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    8. Anonymous
                      15 June 2021 6:41 pm

                      DIK🌷RIANI🥀DEWI🌹,

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌱🌸🏵️🥀💐
                      Bgaikan di lautan madu..terasa diri ini tenggelam
                      Rindu mnjadi makanan, dgn lara sepi, sbgai ulam
                      Ptg ni kalut sikit di sawah tolong ayah menyulam
                      Abg akn sambung..berpantun lagi, di sblh malam
                      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      (Menyulam ialah kerja menampung tanam semula padi bahagian sawah yg pokok padi awalnya mati)

                      Reply

                    9. Anonymous
                      15 June 2021 9:59 pm
                      Reply to Anonymous

                      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
                      Sketsa ciptaan Yang Maha Esa, mmg nyata hebat
                      Di blog syhdu ini budiman, iblis & bidadari terlibat
                      Jam 1:48 pm, budiman diterjah, dek iblis musibat
                      Sib baik..1:53 pm..bidadari datang mmbawa ubat
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    10. Anonymous
                      15 June 2021 10:00 pm
                      Reply to Anonymous

                      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                      Sketsa yg sebenar terjadi bukanlah dikarang reka
                      Tazkirah..pesanan baik, mmg nya iblis tidak suka
                      Si budiman tlah diserang, dek iblis lahanat puaka
                      Bidadari hadir bawa penawar dan mengubat luka
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

                    11. Anonymous
                      15 June 2021 10:01 pm
                      Reply to Anonymous

                      👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
                      Nasihat, pesanan yg baik, budiman cuba war-war
                      Tapi..iblis tk suka dgn khidmat yg budiman tawar
                      Namun bidadari hadir spt kuntum jambak mawar
                      Kpada si budiman, sang bidari bawakan penawar
                      💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

                      ❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
                      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.