DUA HARAPAN SEDERHANA RAKYAT JELATA KEPADA RAJA-RAJA

Kalau ikutkan suara-suara rakyat yang kedengaran di media sosial dan di merata-mata tempat yang lain, hanya satu kesimpulan tentang harapan mereka terhadap Perbincangan Khas Raja-Raja Melayu yang akan berlangsung pada 2.30 petang hari ini di Istana Negara.

Harapan dan keinginan itu tidak lain agar tiada lagi Mahiaddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri dan tiada juga PN sebagai kerajaan selepas ini.

Sejak 15 bulan yang telah berlalu, PN dan Mahiaddin dianggap hanya “menghabiskan beras” semata-mata selama ini.

Dengan kegagalan yang bertompok-tompok dan semakin menghitam hari demi hari, kerajaan dan Perdana Menteri yang gagal ini dirasakan sudah tidak diperlukan lagi ada di negara ini.

Apatah lagi, dengan Agong sendiri mengambil inisiatif memanggil menghadap ketua-ketua parti bagi mendapatkan pandangan mereka berkenaan situasi semasa tentang keadaan negara, tanpa keraguan ia adalah pengesahan paling muktamad tentang kegagalan PN dan Mahiddin itu.

Maka itu, mengenepkan PN serta Mahiaddin dan mengambil gabungan lain beserta pemimpin baharu sebagai kerajaan dan Perdana Menteri adalah keinginan, harapan dan jalan keluar yang paling dinanti-nantikan.

Hanya kerajaan dan Perdana Menteri baharu yang diyakini mampu menyelesaikan pelbagai masalah dan kekalutan dalam negara ini, sekaligus membawa keluar negara daripada segala kecelaruan dan bergerak ke hadapan, manakala mengekalkan lagi PN dan Mahiaddin tidak ubah seperti menambah-panjangkan lagi sengsara dan derita yang akan ditanggung rakyat.

Begitu pun, dengan memahami kebarangkalian bahawa Agong dan Raja-Raja sendiri mungkin terikat dengan peraturan dan perkara-perkara tertentu dalam Perlembagaan, selain tidak dinafikan pihak Istana boleh jadi mempunyai kebijaksanaan dan pertimbangan yang lain, mengharapkan perubahan secara drastik menukar kerajaan dan Perdana Menteri tentu saja dilihat agak keterlaluan.

Tetapi realitinya, itulah harapan dan keinginan rakyat di mana dengan kegagalan kerajaan selama ini, tiada apa-apa lagi dirasakan mampu memperbaiki keadaan, melainkan dengan merubah kerajaan dan kepimpinannya.

Sebagai harapan paling sederhana, kiranya menukar kerajaan dan Perdana Menteri bukan merupakan pilihan yang bakal diambil oleh Majlis Raja-Raja pada petang ini, sekurang-kurangnya dua perkara diharapkan dapat menjadi pertimbangan.

Pertama, memohon Agong dan Majlis Raja-Raja agar menitahkan proklamasi darurat ditamatkan serta-merta.

Ternyata selama ini, darurat yang digembar-gemburkan sebagai keperluan untuk menangani Covid19 telah diselewengkan tujuannya semata-mata untuk melindungi kuasa Perdana Menteri serta membolehkan kerajaan bebas membelanjakan wang negara tanpa keperluan membentangkannya ke Parlimen.

Sebaliknya, makin lama darurat dikuatkuasakan, angka kes Covid19 semakin meninggi sehingga akhirnya kerajaan perlu kembali kepada pendekatan PKP atau total lockdown untuk mengatasinya.

Kedua, bersekali dengan penamatan darurat itu, dipohon juga kepada Agong dan Majlis Raja-Raja dengan bersandarkan kuasa darurat yang ada, agar menitahkan Parlimen dibuka serta-merta dengan tiada halangan untuk dibawa sama ada usul percaya atau usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.

Masalah utama Mahiaddin, selain keabsahan dan majoriti sokongannya diragui, beliau juga takut berdepan realiti undi di Parlimen dengan bertindak menangguh-nangguh sidang Parlimen, tidak membenarkan sebarang usul dibentangkan berkaitan kedudukannya dan terakhir sekali, menggantung terus Parlimen bagi membungkan sebarang cubaan mencabar kesahihannya.

Semua ini benar-benar menidakkan proses demokrasi itu dan lantaran itu, kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri terus dipertikai dan diragui oleh segenap penjuru suara.

Membuka Parlimen dan membenarkan usul percaya atau tidak tidak percaya akan membolehkan seseorang Perdana Menteri itu tidak lagi dipertikaikan, tidak kira sama selepas ini Mahiddin berjaya mengekalkan kedudukannya atau pemimpin lain dipilih sebagai pengganti.

Dengan keabsahan Perdana Menteri tidak lagi dipertikaikan, selain rakyat lebih yakin kepada kerajaan, mendapatkan sokongan dan kerjasama bagi kepentingan negara juga akan lebih mudah untuk diperolehi.

Dengan yang demikian, siapa pun yang akan menjadi kerajaan dan Perdana Menteri, laluan untuk mentadbir negara tidak sesukar seperti kerajaan sekarang yang nampaknya berakal pendek kerana senang-senang membenam proses demokrasi sebagai pilihan untuk menyelamatkan diri.

Kepada Agong dan Raja-Raja Melayu – Ampuan Tuanku – rasa-rasanya dua permintaan di atas cukup sederhana untuk dipenuhi, bahkan tidak pun sampai mencecah sempadan derhaka rakyat jelata terhadap “Payung Negara”, meski ternampak macam meminta-minta. (ShahbudinHusin 16/06/2021)

4.4 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 16 June 2021 — 10:21 am
Subscribe
Notify of
guest
46 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp IP
MAHATHIRVSANWARp IP
17 June 2021 12:32 pm

RAKYAT KINI TARUH HARAPAN KEPADA PEJUANG HUDUD……… PHDAPIG BUKAN SAHAJA KEJAM TAPI BANGANG MANA ADA NEGARA YANG BERJAYA KELUAR DARI COVID KECUALI MEREKA BERANI LANGGAR SOP……… . . . MANA PIHAK YANG PERINTAH NEGARA PASTI AKAN GAGAL KECUALI PEJUANG HUDUD……… Darurat Gagal Selamatkan Nyawa Dan Ekonomi, Kata Najib Razak…….. Bringing down the government so that Pakatan Harapan can take over with the help of Umno is NOT going to bring the Covid-19 statistics down. The truth is, the Covid-19 cases and deaths can be reduced if Malaysians can be more disciplined. The problem is, Malaysians are not disciplined — and,… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
21 June 2021 4:29 am

Buka aja tajuk blog budin nampak komen Utuh hang. Pi la mampuih Pas dan Imam Besar PAS si Hadi Binatang tu ! Agong dan Sultan2 pun dah tak hingin terima alasan AbahCow dan kjaan Haramjadah PN utk lanjutkan Darurat tau tak! Dan kau tak malu dan habis modal masih nak pertahankan PMBodoh, Kerajaan Gagal

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 2:20 pm

Dik Riani kalau ada kelapangan, cuba tonton satu filem Melayu lama lawak tajuk “MUSANG BERJANGGUT”.

Ia mengisahkan seorang putera anak angkat raja, Tun Nila Utama di negeri Pura Chendana yg diperintah oleh Sultan Alam Shah Bana.

Putera itu menyamar org biasa & mengembara utk mencari seorang isteri yg ‘bijak’ & ‘perempuan’ bukan ‘betina’. Akhirnya dia bertemu gadis pilihan, Puspa Wangi.

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 2:21 pm
Reply to  Anonymous

BILA ABG RENUNGKAN, KEADAAN DI BLOG INI KEKADANG LAWAK LUCU MCM CITER P.RAMLI TU JUGAK.

KITA BOLEH IBARATKAN BLOG INI MCM NEGERI PURA CENDANA TU DAN KEADAAN DI BLOG NI SKETSA YG SEAKAN-AKAN FILEM MUSANG BERJANGGUT.

ANALOGI PELAKONNYA ADALAH SEPERTI BERIKUT:

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 2:24 pm
Reply to  Anonymous

SKETSA – MUSANG BERJANGGUT
PURA CHENDANA – Blog Ini
PELAKON UTAMA:

Sultan Alam Shah Bana – Tuan Shahbudin
Permaisuri mandul – Nek TN
Anak angkat Sultan, Tun Nila Utama (Hero) – KEJORA
Puspa Wangi (Heroin) – ADDRIANI
Datuk Bendahara – NBR
Datuk Seri Paduka Raja – Zunnun
Datuk Pujangga – Wau Bule
Datuk Nikah Kahwin – Taro
Datuk2 Menteri – MvsA, Din Remos, Jigit
Dayang2 – Kak Tijah, Dr Akma, Eton, Nadia

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 2:30 pm
Reply to  Anonymous

TERINGAT SATU DIALOG/ADEGAN DLM FILEM TU,

Puspawangi:
“Kanda kanda… Dinda ni isteri org… Kanda dtg mlm2 ni, tentu salah, kan?”

Datuk Nikah Kawin:
“Oohh.. undang di tangan kanda… Bila2 nak ubah pun boleh…”

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 2:43 pm
Reply to  Anonymous

SATU LAGI ADEGAN YANG SANGAT LUCU,

Sultan Alam Shah Bana sampai jadi mabok angau dek kejelitaan menantu angkatnya Puspa Wangi tu hingga mimpi mengigau-ngigau.

Satu hari Sultan mengigau & dia nampak Permisuri mandul tu mcm Puspa Wangi. Dia dekati permaisuri dan ajak menari.. lalu mereka pun menari.. kemain seronok lagi Permaisuri mandul yg menopos tu, ingatkan laki dia sayangkan dia…

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 2:59 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mintak2, yng kat atas tu, dibaca oleh Nek samdol
Mesti Nek akan terbatuk2, macam tercekik dodol
Jalan pulak, hoyong hayang bgai tersepak bendul
Sbb hari ni Nek dpt title baru, “permaisuri mandul’
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣,

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 6:31 pm
Reply to  Anonymous

LUPALAH PULAK DIK RIANI,

Adegan kemuncak atau ending paling lucu ialah apabila Puspa Wangi berjaya memerangkap Datuk Nikah Kawin dalam tong. Tun Nila Utama kemudiannya membawa untuk diberi kpd Sultan Alam Shah Bana sbg ‘musang berjanggut’.

(Sebelum itu, Sultan perintahkan Tun Nila keluar cari musang berjanggut untuk nak ambil hati musang tu buat ubat sakit Sultan, kononnya, sbb Sultan nak curi peluang jumpa menantu angkatnya Puspa Wangi tu… Datuk2 tua pun nak curi kesempatan juga termasuk Datuk Nikah Kawin yg berakhir jadi musang berjanggut…)

KAH KAH KAH

khatijah.nuno
khatijah.nuno
21 June 2021 4:33 am
Reply to  Anonymous

Yg dimaksudkan tu Si Menteri Undeng2 Taki bibir hitam, muka hudoh tu ker huhuhuh, Jap si AbahCow juga mungkin kan. Sama lah tu wajah celoreng, hudoh dan PMBodoh huhuhu

khatijah.nuno
khatijah.nuno
21 June 2021 4:32 am
Reply to  Anonymous

Eh eh bila masa nama aku ada dalam ini cerita kihkihkih…tak hingin la jadi dayang pd Musang Berjanggut

khatijah.nuno
khatijah.nuno
21 June 2021 4:30 am
Reply to  Anonymous

Pula dah. aku ingat ka kau kias2 fielm Musang Berjanggut tu perli Lebai2 Pas terutama Hadi Bawang Busok..oh tak habis2 cerita pompuan, mengurat dan asmara dana ya huhuhuhu

Wau bule
Wau bule
16 June 2021 1:21 pm

I pray for NOC…..

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 12:55 pm

RAKAN2 BLOG YANG DIKASIHI SEKALIAN,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Dlm memerangi kebatilan, Kejora terus istiqamah
Kejora juga, akn sentiasa mmbela insan yg lemah
Jaga adab pkerti & berinteraksi secara berhemah
Hinggakan..Dik Riani nk jemput makan kat rumah
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌿🏵️🥀💐
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:21 am

DIK🌷RIANI🥀BIDADARI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dek dikejutkan mimpi, pagi tadi, abg awal terjaga
Mimpi yg tak dijemput atau dihalang datang juga
Mimpi yg dari awal lgi, mmg nya abg sudah duga
Sib baik bukn mimpi ngeri tapi mimpi tmn syurga
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀🌹
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞🧠💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:22 am
Reply to  Anonymous

Addriani
15 June 2021 1:53 pm
Reply to Anonymous

Assalamualaikum,cgu yang dihormati,
amin ya

tesis masters riani tinggal sikit je lagi,lompat dari satu blok ke satu blok mencari idea paling kukuh,ye la riani kan masih mentah.Cikgu dah makan tengahari ke?Kalau bukan PKP ni,dah lama riani jemput cikgu datang rumah kat slangor makan-makan.Ok jumpa lagi ya cikgu.Salam emmm rin…. dari riani.

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:23 am
Reply to  Anonymous

DINDA🌷KU🥀 DEWI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
Abg ada tersalah duga ‘course’ dik Riani bidadari
Hebat le..dinda ni buat masters, ingatkan degree
Blm jwb abg..dik Riani tanya, ‘dh makan tgh hari?’
Masa itu baru lps makan, sedap mak masak kari
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:24 am
Reply to  Anonymous

😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
Tersiksa jugak..yer dik Riani..dgn penangan PKP?
Hidup terhalang pergerakan menambah lara sepi
Klau Riani jemput ke rumah pun, abg tak blh nk pi
Biar saja lah dulu, abg hadirkan diri di dlm mimpi
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞🧠💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:25 am
Reply to  Anonymous

MCM KEBETULAN SAJA LAH, DINDA…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dulu kenalan abg di sini, Irah anak sorang doktor
Dia student msters, kat US, gadis asal dari Johor
Kini..bertemu pulak dgn Dik Riani orang Selangor
Dua2nya buat msters, juga gadis yg berhati luhur
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀🌹
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞🧠💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:26 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕
Hadirnya dik Riani ni umpama bulan jatuh ke riba
Menyuluh diri abg yg sblm ini dalm gelap teraba2
Warkah dari dinda pulak jadi penawar sepi & hiba
Moga tak berdosa, diri mu, abg terus puja damba
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:27 am
Reply to  Anonymous

DIK🌷RIANI🥀INTAN🌹,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Usahlah bersedih bila Riani si iblis tu taji dan tala
Depa ikut nafsu sahaja, tk ambil kira dosa pahala
Kita serahkan sajalah..semuanya kpd Allah Taala
Dan kita doakan, depa balik pangkal jalan semula
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:28 am
Reply to  Anonymous

DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Diri Dik Riani spt mnjadi abg punya sumber ilham
Jumpa Riani lbih dari mendapat seribu lot saham
Sakit dek rindu, lebh teruk dari sakit gigi geraham
Tapi “salam emm rin..” tu..abg tidak begitu faham
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:31 am
Reply to  Anonymous

RAKAN2 PEMBACA YANG DIKASIHI SEKALIAN,
(Rujuk komen Addriani 15 June 2021 1:53 pm):

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:31 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Dgn wrkah Dik Riani, hati rasa tersangat le girang
Tapi ada sikit, kurang faham, apa yg Riani karang
Kejora ini termenung..asyik fikir, hingga sekarang
“Salam emmm rin…”, ada siapa, bleh tlong terang?
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:32 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Demikian lah warkah..dari Riani dewi pujaan hati
Diutus jugak bingkisan walau sibuk kat universiti
Tapi, bhgian akhir wrkah, Kejora kurang mengerti
“Salam emmm rin..”, tolong perjelas siapa yg reti?
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:33 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Itulah, rakan2, wrkah dari dik Riani yg tulus ikhlas
Kandungan isi wrkah si dara, lengkap Kejora ulas
Ada satu tu..Kejora kurang mengerti sampai ‘last’
“Salam emmm rin..”..siapa boleh, tolong perjelas?
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:06 am

SKETSA BUDIMAN, IBLIS DAN BIDARI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈😈
Mmg iblis itu sifat buruk, perangai jahat tk terperi
Diterjahnya kata2 nasihat yng budiman cuba beri
Masa tu, budiman tidak ada dan tidak menyedari
Nasib baik, telah datng penawar, si dewi bidadari
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
____________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:09 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 1:30 pm

RAKAN2 BLOG YG DIKASIHI SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora mulakan, dgn berpantun sbg muqaddimah
Mmg le biasa pun, cara bagi Kejora buka kalimah
Bukan lah berniat, untuk menyampaikan ceramah
Hanya..sekadar untuk berpesan, sesama ummah

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:10 am
Reply to  Anonymous

Nabi seru kita, saling berpesan dgn kata2 hikmah
Hidup ini akan indah klau kita sentiasa berhemah
Jngn berkasar, sebaiknya dibantu insan yg lemah
Dlm memerangi kebatilan, Kejora terus istiqamah
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:10 am
Reply to  Anonymous

Taro
15 June 2021 1:48 pm
Reply to Anonymous

PUKIMAK KAU AKU MULAKAN DENGAN HARAPAN KAU CEPAT MAMPOOOOOOSSSS
HARAMJADAH

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:11 am
Reply to  Anonymous

Addriani
15 June 2021 1:53 pm
Reply to Anonymous

Assalamualaikum,cgu yang dihormati,
amin ya

tesis masters riani tinggal sikit je lagi,lompat dari satu blok ke satu blok mencari idea paling kukuh,ye la riani kan masih mentah.Cikgu dah makan tengahari ke?Kalau bukan PKP ni,dah lama riani jemput cikgu datang rumah kat slangor makan-makan.Ok jumpa lagi ya cikgu.Salam emmm rin…. dari riani.

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:12 am
Reply to  Anonymous

Taro
15 June 2021 2:42 pm
Reply to Addriani

INI LAGI SATU HARAMJADAH ANAK SUNDAL CIPTAAN KEJORA LAKNATULLAH
CEPAT CEPAT SIKIT PERGI MAMPOOOOOOSSSS DENGAN KAU
HARAMJADAH SIAL PUNYA MAKHLUK

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:12 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 2:49 pm
Reply to Addriani

OWHH..DIK🌷RIANI🥀RUPANYA🌹…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Berkomen di posting lama, abg jadi leka dan alpa
Rupa2 nya dh setengah jam lbih si dara menyapa
Spt 1:48 pm racun tiba, 1:53 pm pnawar terjumpa
Bidadari muncul slpas baru sja iblis dtg menerpa
💐🌹🥀🌷🌱🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🌷🌷🌺🌸🏵️🥀💐
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:13 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 2:51 pm
Reply to Anonymous

DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Ingat lagi tak 6 June 2021, org ini menghina adik?
Riani luahkan pendapat dia tampil cerca & herdik
Kini, pantun nasihat dari abg pulak, peluru dibidik
Tak apalah dinda, kita jgn ikut pe’el org tak cerdik
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:14 am
Reply to  Anonymous

____________________________________________________
Taro
6 June 2021 10:33 pm
Reply to Addriani

Apa yang kau merepek ni? Inilah kerajaan melayu isle yang paling tak pandai memerintah dan paling membazir. Dah tahu sumber cukai berkurangan, kenapa sampai ada 70 orang ahli kabinet yang tak diperlukan sebegitu banyak? Duta duta khas yang tak buat kerja dan menghabiskan boreh aje. Kau nak menangis pasal kerajaan tak cukup duit tapi kau tak pikir pulak rakyat marhaen yang terkesan dengan kerajaan pintu belakang ni. Hampeh lah kau

Reply
____________________________________________________

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:15 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 2:55 pm
Reply to Anonymous

DIK🌷RIANI🥀PUTERI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Lagak org itu manusia, tetapi dia spt bukan insan
Kita dpt menilai, dari dia pnya tutur kata & tulisan
Agaknya baris ke-7 pantun abg tu dia jdi terkesan
‘Jgn kasar & bantu insan yg lemah, abg berpesan’
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:15 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 3:03 pm
Reply to Anonymous

DIK🌷RIANI🥀INTAN🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Diri Dik Riani spt mnjadi abg punya sumber ilham
Jumpa Riani lbih dari mendapat seribu lot saham
Sakit dek rindu, lebh teruk dari sakit gigi geraham
Tapi “salam emm rin..” tu..abg tidak begitu faham
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:16 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 3:34 pm
Reply to Anonymous

DIK🌷RIANI🥀BIDADARI🌹,

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Teramat indah sketsa ciptaan Illahi yang terakam
Di hati mnusia..kebaikan & kebatilan mncengkam
1:48 pm, sang iblis begitu kasar sekali menerkam
Sib baik..1:53 pm, bidadari ubati rindu yg mnikam
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕🩸❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:17 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 3:55 pm
Reply to Anonymous

DIK RIANI 🌷🥀🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mungkin Riani ingat, spt sblm ini abg pernah kata
Puak macai cacai kat blog ini ramai yng tua renta
Depa membesar..zaman British jajahi negara kita
Hujah depa itu, sering disulami makian caci nista

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:18 am
Reply to  Anonymous

Mmg pantang puak2 itu dngn hal pacaran & cinta
Di hati depa, asyik sja, terbungkam cemburu buta
Klau berbeza pendapat..depa tampil bersengketa
Bila org sukakan abg, depa kata abg karang cipta
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀🌹🌷🥀💮🌷🥀🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:19 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 4:22 pm
Reply to Anonymous

DIK RIANI 🌷🥀🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Terima kasih, atas dinda punya warkah bingkisan
Mmg tidak dinafi..abg asyik je, senyum kepuasan
Semoga tidak terganggu dik Riani punya tugasan
Abg terpaksa berhenti, kerna famili punya urusan

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:19 am
Reply to  Anonymous

Nanti lapang..abg akn kembali membawa utusan
Soalan2 dri dinda nnti abg sambung beri balasan
Puak2 tua renta tu abg akn sambung lagi libasan
Wrkah dinda tu abg akn buat lebih banyak ulasan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💗💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:30 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 6:41 pm

DIK🌷RIANI🥀DEWI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌱🌸🏵️🥀💐
Bgaikan di lautan madu..terasa diri ini tenggelam
Rindu mnjadi makanan, dgn lara sepi, sbgai ulam
Ptg ni kalut sikit di sawah tolong ayah menyulam
Abg akn sambung..berpantun lagi, di sblh malam
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

(Menyulam ialah kerja menampung tanam semula padi bahagian sawah yg pokok padi awalnya mati)

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:35 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 9:59 pm
Reply to Anonymous

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Sketsa ciptaan Yang Maha Esa, mmg nyata hebat
Di blog syhdu ini budiman, iblis & bidadari terlibat
Jam 1:48 pm, budiman diterjah, dek iblis musibat
Sib baik..1:53 pm..bidadari datang mmbawa ubat
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:36 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 10:00 pm
Reply to Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Sketsa yg sebenar terjadi bukanlah dikarang reka
Tazkirah..pesanan baik, mmg nya iblis tidak suka
Si budiman tlah diserang, dek iblis lahanat puaka
Bidadari hadir bawa penawar dan mengubat luka
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
16 June 2021 11:37 am
Reply to  Anonymous

Anonymous
15 June 2021 10:01 pm
Reply to Anonymous

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Nasihat, pesanan yg baik, budiman cuba war-war
Tapi..iblis tk suka dgn khidmat yg budiman tawar
Namun bidadari hadir spt kuntum jambak mawar
Kpada si budiman, sang bidari bawakan penawar
💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐

❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply