SELAIN MAHIADDIN YANG GILA KUASA, PUNCA MASALAH NEGARA JUGA KERANA MAHATHIR YANG SENTIASA KEMARUK KUASA

Di samping dibelenggu oleh pentadbiran kerajaan yang gagal sehingga hampir semua perkara dalam negara jadi celaru dan haru-biru, kita juga sebenarnya berdepan dua masalah pokok yang lain.

Pertama, Mahiaddin Md Yasin yang bukan saja gagal dan tiada keupayaan kepimpinan di mana faktor tersebut memberi sumbangan paling besar kepada lahirnya kerajaan yang gagal, lebih buruk beliau juga menampakklan ciri-ciri seorang yang gila kuasa.

Apabila kedudukan sokongannya diragui, kalau pun tidak mahu mengambil sikap paling terpuji iaitu mengundurkan diri, beliau sepatutnya berani membawa usul percaya atau membenarkan usul undi tidak percaya dibentangkan terhadapnya.

Dengan yang demikian, kedudukannya selepas itu tidak lagi menjadi pertikaian sesiapa.

Menangguh-nangguh sidang Parlimen, tidak membenarkan usul percaya atau tidak percaya dan kemudian menggantung Parlimen melalui perlaksanaan darurat di ketika keabsahannya diragui adalah pendekatan pengecut dan “tak bertelor” seorang pemimpin.

Seorang pemimpin mesti berani dan tidak takut menghadapi apa juga cabaran, termasuk kemungkinan dijatuhkan kerana disitulah letaknya tunjang kewibawaan.

Orang penakut bukan saja tidak layak menjadi pemimpin, kalau jadi pengikut pun biasanya hanya memilih tempat di barisan paling belakang sekali.

Memimpin negara adalah suatu amanah, jika gagal, peranan seseorang itu akan dipersoalkan, malah di akhirat nanti pun pemimpin akan menjadi antara golongan pertama dipanggil mengadap Tuhan untuk ditanya berkaitan kepimpinan dan perlaksanaan amanah yang dipertanggungjawab terhadapnya.

Dengan apa yang dilakukan Mahiaddin untuk mengekal dan mempertahankan kuasanya selama ini, tanpa keraguan beliau adalah seorang yang boleh dikategori sebagai gila kuasa sebenarnya.

Sudahlah tidak mampu memimpin, negara jadi haru-biru dan rakyat jadi tambah derita, sokongan majoriti pula menjadi keraguan dan kemudian melakukan perkara-perkara luar biasa untuk menongkat jawatannya, tidak rasa malukah dalam hati Mahiaddin mengambil gaji dan elaun lumayan setiap bulan untuk menyara hidup dan keluarganya?

Masalah kedua negara kita ialah Tun Mahathir Mohamad yang masih kemaruk dan tak puas-puas mahu mengejar kuasa.

Beliau berpeluang menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali – kali pertama antara 1981 hingga 2003 iaitu selama 22 tahun dan kemudian selama 22 bulan antara 2018 hingga 2020 yang lalu.

Selepas kali pertama meletakkan jawatan pada 2003 dan berulang kali mengatakan akan bersara sepenuhnya serta tidak akan bertanding semula dalam pilihanraya, dalam tempoh persaraannya, beliau bukan saja memusuhi semua Perdana Menteri selepasnya, bahkan kembali menjadi Ahli Parlimen pada 2018 lalu.

Setelah menjadi Perdana Menteri, meski diikat dengan janji yang disaksikan malaikat di langit dan manusia di bumi, pelbagai usaha cuba dilakukannya untuk menjadi pemungkir demi tak puas dengan kuasa dan untuk menghalang Anwar Ibrahim menjadi penggantinya.

Berikutan berlakunya Langkah Sheraton, beliau telah meletakkan jawatannya, meski dinasihat oleh Agong agar jangan berbuat demikian.

Sebelum itu, pada petang hari berlangsungnya Langkah Sheraton, semua pemimpin politik yang telah dijinakkannya sejak 22 bulan beliau berkuasa telah pun berkumpul di kediamannya di Sri Kembangan untuk tujuan meletakkannya semula sebagai Perdana Menteri melalui gabungan baharu.

Ia adalah fakta yang menunjukkan Langkah Sheraton memang sebahagian perancangan yang direstui Tun Mahathir, cuma di saat-saat akhir beliau menyerlahkan niat sebenarnya mahu mewujudkan kerajaan perpaduan yang disokong semua parti.

Itulah sebabnya beliau berkeras mahu meletakkan jawatan dan menolak nasihat Agong agar tidak berbuat demikian.

Sebaik dilantik sebagai Perdana Menteri interim, Tun Mahathir tidak berlengah lagi memperkenalkan idea mahu menubuhkan kerajaan perpaduan yang menjadikannya bukan saja Perdana Menteri lebih berkuasa, malah tidak lagi terikat dengan janji peralihan kuasa kepada Anwar.

Cuma, malangnya perkara itu tidak dipersetujui oleh UMNO dan Pas yang membuatkan kedua-dua parti itu menarik sokongan mereka.

Oleh kerana ideanya itu ditolak, di situlah terbukanya peluang Mahiaddin menjadi Perdana Menteri, sedangkan perancangan pada peringkat awal menjatuhkan PH ialah hanya untuk membuang PKR, DAP dan Amanah serta mengenepikan janji kepada Anwar dengan Tun Mahathir masih kekal sebagai Perdana Menteri, sementara Mahiaddin akan mengisi jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Disebabkan perancangan kerajaan perpaduan itu gagal, Tun Mahathir kemudiannya kembali mendapatkan sokongan PH, tetapi beliau tetap enggan meletakkan Anwar sebagai calon timbalannya.

Setelah Mahiaddin mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri dan kedudukan majoritinya kekal dipertikaikan, Tun Mahathir tidak berhenti lagi berusaha mahu menjadi Perdana Menteri, kali ini dengan janji hanya selama enam bulan dan selepas itu akan menyerahkan kuasa kepada Anwar.

Beberapa kelompok dalam PH sendiri ramai terpedaya dengan janji enam bulan itu, bahkan ada yang lantang memberi tekanan kepada Anwar bahawa mereka akan menarik sokongan dan menjatuhkan Tun Mahathir selepas enam bulan kiranya janji itu tidak dipenuhi.

Alhamdulillah, Anwar dan PKR tidak terpedaya dengan janji manis yang cuba memperdayanya itu.

Gagal memujuk Anwar dan PKR, Tun Mahathir kemudian mencuba lagi untuk berkuasa dengan bergabung pula dengan Tengku Razaleigh Hamzah.

Entah apa yang dijanjikannya kepada Ku Li sehingga ramai rasa hairan bagaimana Ahli Parlimen Gua Musang itu sanggup tampil mengadakan sidang media secara bersama Tun Mahathir.

Apabila usaha tersebut tidak menjadi kenyataan, Tun Mahathir dengan selamba akhirnya menyalahkan Ku Li dengan mendakwa bekas Menteri Kewangan itu gagal menarik walau seorang pun Ahli Parlimen UMNO untuk bersamanya.

Langkah terbaru Tun Mahathir untuk kembali berkuasa tiba-tiba muncul dengan beliau mencadangkan penubuhan kerajaan ala Mageran dengan menawarkan dirinya sebagai ketua, namun berikutan kecaman banyak pihak berkaitan cadangan yang merupakan langkah ke belakang itu, beliau kemudian menukar idea Maheran kepada penubuhan Majlis Pemulihan Negara.

Yang menjadi persoalan, ketika menghadap Agong baru-baru ini, yang dipersembahkannya adalah Mageran atau Majlis Pemulihan Negara?

Apa yang jelas, semua langkah, usaha dan tindakan yang diambil oleh Tun Mahathir sejak meletak jawatan dan menolak nasihat Agong supaya tidak berbuat demikian, hanyalah semata-mata untuk kembali berkuasa semula.

Jika apa yang dilakukan itu bukan kerana mengalami gejala tak puas-puas dengan kuasa, barangkali ia lebih tepat dinamakan kemaruk kuasa.

Kalau dengan adanya Mahiaddin yang gila kuasa membuat negara jadi celaru dan haru-biru, selagi adanya Tun Mahahir yang kemaruk kuasa pula, maka selagi itulah negara ini tidak akan ke mana-mana.

Tindak-tanduk Tun Mahathir sejak 2003 hingga sekarang langsung tidak membawa kebaikan untuk negara, malah mencipta lebih banyak kerosakan dan kekacauan, sementara sejak 14 bulan berkuasa pula, Mahiadrin hanya berjaya memperkenalkan Malaysia sebagai negara gagal semata-mata.

Tanpa mereka berdua, lebih-lebih lagi masalah utama dalam negara sekarang ialah kepimpinan negara yang tidak berupaya sehingga terlahir kerajaan yang gagal, itulah sebenarnya penyelesaian untuk mara dan bergerak ke hadapan.

Bagaimana dengan Anwar, tidakkah beliau juga gila kuasa dan kemaruk kuasa?

Oleh kerana Anwar belum menjadi Perdana Menteri, beliau sama sekali bukan seorang yang gila kuasa, jauh sekali dijangkiti simpton kemaruk kuasa.

Anwar lebih sesuai dipanggil pemburu kuasa dan perkara itu adalah biasa bagi mana-mana pemimpin selagi mereka mempunyai sokongan serta dokongan yang munasabah di belakangnya untuk diangkat menerajui negara.

Anwar hanya akan menjadi seorang yang gila kuasa jika setelah menjadi Perdana Menteri nanti, beliau turut melakukan seperti apa yang Mahiaddin lakukan atau kalau setelah bersara, tetapi meniru sama perangai seperti Tun Mahathir. (ShahbudinHusin 13/06/2021)

4 11 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 13 June 2021 — 2:46 pm
Subscribe
Notify of
guest
72 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp IP
MAHATHIRVSANWARp IP
14 June 2021 11:17 am

KALAU ALBONTO BERSARA DARI POLITIK SEMUA MASALAH SELESAI……. DENGAN SINI APA MINAH PELACUR PHD4PIG NAK CAKAP……….. Berita Palsu Sarawak Report (FAKE NEWS)…….. In fact, Tommy Thomas told Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad they will need to settle for only RM6.1 billion. The Perikatan Nasional government, however, is pushing for a settlement of more than RM42 billion. So what is Sarawak Report talking about? This is what Sarawak Report said: Malaysians are entitled at the very least by this stage to a public update on the status of this plainly inappropriate intervention by the Agong, alongside Najib’s relative appointed as… Read more »

Aku
Aku
13 June 2021 11:31 pm

Bodohnya kau Budin.

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 12:41 pm
Reply to  Aku

KAMU LAGI BODOH, MENUDUH TANPA BUKTI, FAKTA ATAU PENERANGAN PUN.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 10:51 pm

WOW HEBAT KEJORA MENULIS HIKAYAT SEJARAH
KAWAN-KAWAN KAT SINI DI BAWAH.BOLEH BUAT
BUKU SEJARAH.MEMANG DAYA INGATAN DIA KUAT.

SOLUTE BRO

KEJORA love RIANI
RIANI love KEJORA
KEJORA love RIANI
RIANI love KEJORA
KEJORA love RIANI
RIANI love KEJORA

WALAU PUN RIANI DIA TAK LAYAN AKU,SEBAB AKU YANG
FIRST SAMBUT DIA MASOK BLOK ARI TU ,TAK PA LAH

MUINGKIN BUNGA-BUNGA KEJORA MENGASHIKKANYA
AKU PON DAH ADA 2 BINI…

BIAR AKU BAWAK DIRI

SELAMAT TINGGAL BLOK BUDIN…..hik..hik..

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 6:51 am
Reply to  Anonymous

Sahabat ku Anon 10:51 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora pun ingat juga apa yg Anon sahabat sebut
Lpas si Taro mngherdik Riani, sahabat gi sambut
Kejora jdi risau juga, kot klau Riani tu, Anon rebut
Tapi Anon tu gelojoh sgt terkam serupa dgn ribut
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 7:01 am
Reply to  Anonymous

Sahabat ku Anon 10:51 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora ni orang jenis yg tenang & tak kelam kabut
Cuma keras fizikal sja..tapi di dlm berhati lembut
Pendekatan..seperti dlm tepung, menarik rambut
Tapi tak tau lagi le..untung batu ker untung sabut
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 11:20 am
Reply to  Anonymous

Sahabat ku Anon 10:51 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bila Taro herdik Riani tu, Kejora bak hilang sabar
Anon pula, cuba selit daun, Kejora mula berdebar
Takut jugak lah klau Dik Riani tu Anon yg sambar
Itulah sbb, Kejora keluar berpantun panjang lebar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 11:22 am
Reply to  Anonymous

Errata:

Sahabat ku Anon 10:51 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bila Taro herdik Riani tu, Kejora bgai hilang sabar
Anon pula, cuba selit daun, Kejora mula berdebar
Takut jugak lah klau Dik Riani tu Anon yg sambar
Itulah sbb, Kejora keluar berpantun panjang lebar
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹🥀🌷🌹
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 12:46 pm
Reply to  Anonymous

APA HEBAT NYA KAMU KEJORA KOJOLLA MENULIS BERKENAAN MEREKA YANG MEMBALUN, MENIBAI DAN MEMBANTAI KAMU DI SINI?

SYIOK SENDIRI YANG TIDAK BERALASAN LANGSONG. BAGUS PIGI CEK OTAK KAMU DI HOSPITAL BAHAGIA TG RAMBUTAN ATAU TAMPOI.

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 1:13 pm
Reply to  Anonymous

BODOH BANGANG WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA GRAMMAR SINGULAR PLURAL BAHASA INGGERIS PUN TAK RETI

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 1:26 pm
Reply to  Anonymous

Mana Riani nak layan dia mcm itu

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 9:24 pm
Reply to  Anonymous

Aik Nek TN al-Munafiqun Wa-Laknatullah…

Riani tu kan hanya watak rekaan Kejora saja, tak gitu?

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 9:26 pm
Reply to  Anonymous

TERUSKAN DGN KARUTAN SASAU SEWEL SAWAN GILA BABI MU ITU WAHAI NEK TN MENOPOS MUNAFIQ.

KAH KAH KAH.

zunnun
zunnun
13 June 2021 10:27 pm

antara pelacur menjual puki nonok dgn pelacuran menjual nama “allah”, mana yg terlebih hebat…..

baghdadi jual nama ‘allah’ hingga pornpuan2 tawanan di jadikan penyedap utk ‘tentera’ nya…..

hadi awang jual nama ‘allah’ suku-sana suku-sini lalu pengikut2 nya mabuk tiga suku berparang berkapak bercangkul berjoget2 di jalanan akhir nya tergolek2 mati….

jgn nanti si babi bernama hadi awang yg kini di IJN mati, tak dapat membezakan muhammad dan nabi muhammad, sia2 sj menyembah ‘allah’ nya, baik bakar sj mayat nya dari di tanam akhir jadi bangkai….

seperti binatang, mati tinggalkan bangkai….

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 1:02 pm
Reply to  zunnun

pelacur menjual puki nonok kpd pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya ia lah DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NYA NAIK KE PUKIMAK BILA MENCARUT ATAU MENGARUT.

MENYEBUT “puki nonok” MAKA MELACUR LAH, MEMUKIMAK LAH DIA.

MELACUR DI BACKLANES OF CHOW KIT ROAD, KL, KENA VD, MAMPOS, MEMANG LAH DIA mati tinggalkan bangkai….

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 10:20 pm

DIK RIANI🌷PUTERI🥀SRIKANDI🌹,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dik Riani tak perlu bimbang utk masuk ke blog ini
Mungkin ada maklumat utk tesis, nk dicari di sini
Dlm hidup, kita kena terus, bersemangat & berani
Jangan risau, abg sentiasa ada utk bela Dik Riani
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 10:39 pm
Reply to  Anonymous

aik…bro kejora! awek baru ka?
selamat berbagia,kali ni aku nampak lain macam

pakai jadi bro,orang mana KL?naghori?segamat?

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 6:30 am
Reply to  Anonymous

Tq Bro Anon 10:39 pm.

Tapi kat atas, 10:20 pm tu, PANTUN NASIHAT yer, bukan pantun cinta, ok.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
14 June 2021 6:38 am
Reply to  Anonymous

Bro Anon 10:39 pm,

😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥😥
Kejora hnya dpt, berteman desiran bayu di pantai
Kalau kat rumah hnya merenung siling dan lantai
Tak boleh lah kalau nak memuja kembang teratai
Sbb, kalau tulis pantun cinta..ada org mari bantai
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙❤️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

zunnun
zunnun
13 June 2021 10:17 pm

babi2 tegar pAs bersorak bila ketua babi mereka, si hadi awang dgn ajaran songsang nya berjaya tebuk atap kerana ‘allah’ dah kurniakan mereka kemenangan…. kini kemenangan yg ketua babi mereka jadi inggauan setiap hari dgn kerjaan #melayu2isle nya bak serba sundal dgn tahap pemerintahan mereka…. ape kah ‘allah’ berikan mereka kurniaan atau pengajaran yg pahit ? jika benar ketua babi mereka yg bernama hadi awang dgn ajaran songsang nya yg membawa kesesatan hingga ramai pengikut2 nya tergolek2 mati di memali,… ..doa2 menjela2 nya tak mampu membasmi penyularan covids….. ape covids lebih perkasa dari doa2 ketua babi pAs terkini ke ?… Read more »

zunnun
zunnun
13 June 2021 9:03 pm

babi2 tegar #sinyanyuktua96 kini tak segan silu melacur nama ‘allah’ utk justifikasikan #sinyantyuktua96 mendapat restu ‘allah’ mereka berjay menerajui jawatan perdana menteri kedua kali dan merasakan ‘allah’ mereka juga akan merestui #sinyanyuktua96 utk kali ketiga…. ..ape yg babi2 tegar #sinyanyuktua96 tidak ketahui, ‘allah’ mereka juga telah izinkan iblis meneruskan keiblisan nya utk mengoda keturunan adam ….. boleh ke babi2 tegar #sinyanyuktua96 dapat bezakan samada FAYAKUN yg di delimasikan oleh Iblis menyamai ape yg tertera dlm Khazanah Perbendaharaan KUN Tuhan Semesta…? …mungkin Fadhil Noor tersalah berkata, Tuhan berikan #sinyayuktua96 umur panjang agar dia dapat melihat kerosakan yg telah di lakukan terhadap… Read more »

Wau bule
Wau bule
13 June 2021 8:03 pm

1. Lust and greed caused TSMY to erroneously accept fiction and falsity when agreed to lead PN in spite of ADVICE giveb by TDM. 2. True to TDM’s ability to foresee what could go wrong if TSMY went ahead against his advice, TSMYinto is now getting his KETULAHAN….period 3. To equally accused TDM as greedy for power is a blatant insult to reasonable men! 4. At 96, perhaps he is the only person reasonable men could consider to lead the nation in chaos viz the pandemic, politic, economy, social and education uncertainties. 5. He looks not for power, money, title,… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 11:20 pm
Reply to  Wau bule

From RockyBru Saturday, June 12, 2021 The Council of Rulers needs to do one thing and one thing only: get Parliament to reconvene Not a unity government but LEGITIMATE one needed to save Malaysia Putrajaya, 12 June: You may or may not agree that Anwar Ibrahim is, really and truly, Malaysia’s only real and true hope standing. But having seen Mahathir Mohamad. Abdullah Ahmad Badawi, Najib Razak, Mahathir Mohamad again, and now Muhyiddin Yassin bring this nation to its knees, even DSAI’s biggest detractors have begun to wonder if they had not made a mistake about the man. The other… Read more »

Wau bule
Wau bule
14 June 2021 1:31 am
Reply to  Anonymous

Knowing Rocky Bru, it is expected of him to exalt Anwar, the ex convict of sodomy.

And as s muslim nation, we do not want such a character to be a PM. May Allah protect us from incurring HIS WRATH…. wallahuaklam

Taro
Taro
13 June 2021 7:19 pm

Banyak betul haters pak syekh Sampai kaitkan tuhan pulak. Kalau ketentuan tuhan untuk menjadikan pak syekh seorang pm nanti, banyak yang jadi gila nanti…

krisubai
krisubai
13 June 2021 6:13 pm

nak buat macam mana budin Allah menyebelahi tun. Kalau Allah tidak menentukannya mustahil tun boleh jadi PM 2 kali. Allah ada kuasa. Kepercayaan orang Islam. Allah yang menentukannya. Allah tidak menyebelahi anwar. kita hambanya bukan boleh buat apa. Buat penat saja budin tulis. Allah bukan nak ikut kemahuan kita. Semenjak berpuluh puluh tahun lamanya. Allah tidak menyebelahi anwar. Sekarang ni apa yang budin lakukan. Saya nasihat budin jagalah isteri dan anak budin. Kasihan saya tengok budin. Lama lama sakit jiwa. Percayalah budin anwar tidak akan jadi PM. Siapa sangka Maidin jadi PM. Kuasa siapa dan siapa menentukannya.

Mohd Moor Suffian bin Abdullah
Mohd Moor Suffian bin Abdullah
13 June 2021 6:03 pm

Kalau Tuhan menghendakinya dah lama PapaNon PM8….
Samalaaaa PAS….
X Faham krrr….

krisubai
krisubai
13 June 2021 6:15 pm

saya setuju 100 peratus. Allah yang menentukannya bukan manusia. Penat budin tulis dalam blognya bertahun tahun.

zunnun
zunnun
13 June 2021 8:38 pm
Reply to  krisubai

maka nya sekarang allah ke yg setuju arab sama2 bermusuhan2 dn melayu2 sama bermusuhan?

allah kan dah setuju, dan izin kan iblis utk meneruskan keiblisan nya….

kini semua bentuk persetujuan….

susah sgt ke utk fayakun kan ape yg di kun kan oleh tuhan ?

pi jilat puki bini tgh tidur, klu dia tak berikan, klu tak di beri nya kerana tuhan tak izinkan ke atau kebebalan kamu yg bebal tak pandai utk mengoda bini utk memuki…

kris
kris
13 June 2021 9:52 pm
Reply to  zunnun

TUNGGU ALLAH TURUN BALA. KITA DAPAT KERJA KERANI PUN ALLAH YANG BAGI. KITA NAIK PANGKAT PUN ALLAH BAGI. TUNGGU DARIPADA ALLAH BALA AKAN TURUN

zunnun
zunnun
13 June 2021 10:08 pm
Reply to  kris

‘allah’ dah jadi satu bahany pelacuran oleh babi2 belaan lebai2…

sampai babi2 belaan pAs sesorak, ‘allah’ dah beri mereka kemenangan bila guru babi mereka berjaya berdoa lalu ‘allah’ kurniakan ‘kejayaan’ tebuk atap nya…

kini ketua babi mereka, dah bergaji buta, pun ‘allah’ mereka kurniakan juga…..

malah lebai pAs yg sedang asyik memuki dgn mawar pun ‘allah’ mereka yg akan kurniakan puki mawar kpd nya….

babi2 tegar pAs dan jadikan ‘allah’ hamba abdi mereka ke ?i

kamal hassan
kamal hassan
14 June 2021 5:13 am
Reply to  kris

Allah juga bagi dan restu org belanda dan ukrain tengok bola euro2020 xperlu guna mask kerana pemimpin2 mereka bijak cepat2 beli vaksin untuk rakyat mereka sedangkan pemimpin kita lambat2kan beli vaksin untuk panjangkan kuasa..

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:06 pm

SKETSA SEORANG MUNAFIQ MENENTANG SEORANG BERIMAN, KERANA NAK MEMBELA SEORANG LAGI MUNAFIQ:

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:07 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 2:23 pm
Reply to Anonymous

MAAFKAN KEJORA, RAKAN2 BLOG SEKALIAN…

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg Nek munafiq ni, jenis tak kenal amal ibadah
Cakap dia asyik menipu, spt biawak berbelit lidah
Nak tegak benang basah lgi..bukti jelas terdedah?
Tk ketrlaluan, klau kata dia, munafiq haram jadah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:07 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 2:43 pm

DALAM KITAB DAH SEBOT,KALU MANUSIA TU BETOL-BETOL NAK BERUBAH,AMBIL MASA 40 HARI.KEJORA BARU 3..4 HARI KONON DAH BERUBAH,UDAH MULA MENGGUNAKAN PERKATAAN-PERKATAAN MAKIANNYA SEPERTI “HARAM JADAH” DAN SEBAGAINYA..

MEMANG DIA NI BERLAKON SAJA BARANGKALI

KALU DALAM CITER P.RAMLEE DIA DAH JADI “ORANG MINYAK” LANGGAR SUMPAH AGAKNYA

EHHHH..HE .HHEEEEE

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:08 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 3:40 pm
Reply to Anonymous

Anon 2:43 pm sahabat ku,

Itulah perkataan terbaik bagi manusia yang tiada didikan akhlak dan agama serta ego tidak mahu berubah diri.

Allah dan Rasul suruh ‘perangi’ org2 munafiq, bahkan hingga menggunakan kekerasan bilamana ayat al-Quran seperti tidak membawa apa2 makna kpd mereka.

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:08 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 4:37 pm
Reply to Anonymous

Anon 2:43 pm sahabat ku,

Kejora nak lapik hujah Kejora jam 3:40 pm di atas tu dgn Firman Allah Ta’ala.

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:09 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 4:39 pm
Reply to Anonymous

Surah at-Taubah, ayat 73:

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan bertindak keras terhadap mereka. Dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:10 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 4:40 pm
Reply to Anonymous

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Dlm surah at-Taubah ayt 73, Allah telah berpesan
Dgn kafir & munafiq, blh bertindak dgn kekerasan
Guna Al-Quran nampaknya tidak ada bawa kesan
Kejora guna ‘haram jadah’ pulak sbg senjata lisan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:11 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 4:43 pm
Reply to Anonymous

Anon 2:43 pm sahabat ku,

Ok, sekarang Anon Sahabat bawak keluar pula “kitab 40 hari” Anon tu, mari kita tengok kot klau kitab Anon tu lebih hebat dari Al-Quran kitab Allah.

KAH KAH KAH.

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:11 pm
Reply to  Anonymous

P/S:

(Ini bukan dari sketsa)

Terlupa pulak, Anon Sahabat…

Jgn bawak kitab Ayah Pin atau kitab Tuhan Harun, sudah lah.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:00 pm

PASAL MEMINANG SERAH PADA KU

HANTARAN TU PULAK,JANGAN LEBIH-LEBIH YA RIANI

NANTI CIKGU KEJORA TERTIARAP

KEJORA love RIANI

Riani bertuah kerana memilih cgu Kejora yg hansem

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:01 pm
Reply to  Anonymous

harta banyak…sawah bendang sejauh mata memandang

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:39 pm
Reply to  Anonymous

Anon sahabat 5:00/5:01 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Lawak bodoh, dari diri Anon, bila nak blh dihapus?
Mana blh komen karut, merapu, tak ikut tajuk pos
Atau, Anon btul berani, sengaja nak cari mampos
Siaplah nanti, kalau terbaca oleh nenek menopos
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:52 pm

KALAU BETOLLAH RIANI ITU UJUD DAN BUKAN REKAAN KEJORA,AKU BERHARAP MEREKA BERDUA AKAN BERTAMBAH ERAT,DAN TIDAK KETERLALUAN MEREKA BERDUA DISATUKAN SUATU HARI NANTI.

LEPAS PKP,KALU NAK BUAT MAJLIS NIKAH KENDURI,JANGAN LUPA PANGGE KAMI.

SUSUNAN ORANG PENTING KENA JEMPUT :

TN-PEMBACA DOA SELAMAT AWAL
NBR-SERUNAI
WAU BULE-PENGIRING
MvsA-TROMPET
OSTAZ JOHN DOE-DOA PENUTUP
MEKCY GOLOK-TARIAN MASA MAIN BAND
PAK SEMAN-JURUCAKAP
IRAH-PENGIRING
TARO-SILAT
ZUNNUN-SILAT
DR KEMA-PERTOLONGAN CEMAS

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:56 pm
Reply to  Anonymous

ADA LAGI

FUNTUN-SYAIR WARISAN
TEACHER ZURA-PANTUN BI
YATI-KUIH MUIH
FARHANA—aaaa dia makwe aku tu….rehat/melaram

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:30 pm
Reply to  Anonymous

Sahabat ku Anon 4:52/4:56 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Hal perancangan, hidup Kejora, Anon tk mengerti
Jgn dikacau bilaukan Riani yg sibuk kat universiti
Kita bleh merancang..yg nak berlaku, belum pasti
Anon sahabat, tak sesuai, dgn kelembutan si Yati
Dgn Anon yg tua ini, teacher Zura sikit tk ada hati
Farhana murid ku itu, jgn sekali Anon cuba dekati
Bab baca do’a tu..orang munafiq mungkin tak reti
Jurucakap apa ke benda, Pkcik Othman dah mati
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:41 pm
Reply to  Anonymous

P/S:

Lupa lak..nak tanya Anon sahabat…

Nadia tak masuk rombongan ker?

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 5:57 pm
Reply to  Anonymous

Sahabat ku Anon 4:52/4:56 pm,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mekcy dkat Chow Kit, jual ubat sambil menghibur
FunTun balik Penang, dengar kata, jual pasembur
Wak Seman bersemadi damai dekat dalam kubor
Ost John Doe tukar karier jadi nujum tilik nombor
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Hebat juga, Anon sahabat, tampil jdi pnglipur lara
Anon rangkaikan..habis kesemua, kenalan Kejora
Tapi Anon sendiri, tidak tonjol wajah hanya suara
Klau tk salah jangka lah..Anon ini mesti Tok Gora
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:20 pm
Reply to  Anonymous

DIK RIANI,

Dik Riani masih baru di sini, munkin watak2 yg disebutkan oleh Pakcik Anon di atas tu jadi asing bagi Dik Riani dan membuat Dik Riani tertanya-tanya.

Biarlah abg ceritakan sedikit dgn ringkas, beberapa watak utama itu yg pernah berperanan menghidupkan blog Tn Budin ni.

Nek TN, uncle Wau Bule, Ostad Nujum John Doe, Mekcy Golok, Wak Seman (aruah), Fun Tun, Tok Gora dulu adalah geng Bersatu tapi kini depa jadi geng Peju-Wang.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:21 pm
Reply to  Anonymous

Ostad Nujum adalah ketua pembawa panji hitam Bani Tamim (ta, mim = Tun Mahathir) yg kononnya ada 313 pejuang taraf tentera Badar. (Mungkin ostad tu dapat dari mimpi mcm Ayah Pin juga kot).
Ramalan demi ramalan ostad tu meleset menyebabkan dia malu dan terus lari meninggalkan blog ini. Dia lari ke blog KD (KluangDarai). Dengar citer ostad tu kini jadi nujum tilik nombor ekor.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:22 pm
Reply to  Anonymous

Fun Tun dulunya sebelum masuk ke blog ini, dia lah juara pantun blog. Dgn kemasukan abg ke sini dia cemburu. Konon katanya dia pengarang buku dan ada menulis buku pantun. Dia pernah mencabar abg berlawan pantun tanpa pena & kertas di ‘pentas budaya’. Abg kata lwn di sini.dulu sbg ‘warm up’. Tak ambil masa lama, tak sampai setahun Fun Tun mengalami ketewasan tanpa henti. Dek malu terkedu, dia juga mengikuti rakannya ostad Doe ke blog KD. Di sana dia tenggelam, timbul, tenggelam terus…

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:23 pm
Reply to  Anonymous

Wak Suman @ Pkcik Othman, dulu teman sejati Nek TN. Perangai sebijik mcm Nek TN…bangga diri, konon terrer BI dsb. Juga kuat mengejek mcm budak2… Tak tertahan dgn pukulan pantun abg terutamanya pantun BI, Wak lari ke blog KD & blog Life of Annie. Kemudian dia dtg balik sekali sekala tapi jadi kecut bila tiada geng. Dia sering keluar masuk wad dek tekanan dari pukulan jurus sakti pantun abg. Dengar citer, dia dah kembali ke rahmatullah.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:24 pm
Reply to  Anonymous

Tok Gora @ Putera Singgora @ Fareez Mas seorang pesrta blog dari Naka, Kedah yg begitu obses dgn Tokyo, Jepun. Dia pernah melakonkan watak Mas Merah yg mengurat abg & seterusnya bercinta dgn abg. Lps PRU14, abg kemalangan jln raya, 4 bulan tak masuk blog. Masa itu Tok Gora berlakon berjaya sambar Mas dari abg, jadi isterinya dan bawa ke Tokyo tempat dia bisnes ‘halal food’ mengikut illusi dan fantasinya itu. Kini dia kurang masuk blog ini sebab citer dongeng ‘Mas Elina & Tokyo’ nya tu dah kurang laku.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:26 pm
Reply to  Anonymous

Cgu Yati adalah cikgu maths ganti di unit maths sekolah abg, 2 thn yg lepas. Dia menggantikan cikgu bersalin masa tu. Graduate tapi ‘still unemployed’. Kini mengusahakan kuih muih dgn ibunya. Dia org Sg Mati, Langgar, Kedah.
Teacher Zura, org Segambut, KL. Dia cikgu English graduate TESL oversea yg masih bertugas sama sekolah dgn abg.
Farhana dari Jln Titi Besi, Kepala Batas Kedah, student yg paling rapat dgn abg, dapat 6A dlm SPM, result yg keluar baru2 ni.
([email protected], Dr Akma, Nadia.. pernah hadir di blog ini.. dlm kenangan)

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:29 pm
Reply to  Anonymous

Yg lainnya, Nek TN, NBR = ‘Najib Bini Rosmah’, MvsA = ‘Mahathir verses Anwar’, Zunnun, Taro, Uncle Wau Bule tu masih aktif lagi di blog ini.
NBR & Zunnun kuat menentang TDM & TSMY, kelihatan spt org PKR.
Taro kuat menentang TSMY kelihatan PKR juga.
MvsA kuat menentang TDM & DSAI, kelihatan spt org PAS.
Wau Bule kuat menyokong TDM, dia org Peju-Wang.
Nek TN tu Dik Riani tau lah kan?
Nek TN dulunya org PH tapi mengutuk DAP, kuat menyokong TDM & juga menyokong TSMY kelihatan jenis gergaji dua mata, talam dua muka & menangguk di air keruh.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:34 pm
Reply to  Anonymous

Ramai yg pernah bertelagah / memusuhi abg spt Wak Seman, Fun Tun, Ostad Nujum John Doe, Mekcy Golok, Tok Gora…dah pupus dari blog ini dek tulah pantun abg.

Yg masih tinggal dan kuat penangkal bebal nya ialah Nek TN.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:41 pm
Reply to  Anonymous

Owh.. lupa pulak…

Seorang lagi peserta blog yg memainkan peranan menghidupkan dan menaikkan rating blog Shahbudin ini ialah seorang guru dari Tunjang, Kedah yg mengajar subjek matematik di sebuah sekolah menengah di Jitra.

Cikgu tu juga sangat mahir dlm BM, boleh tahan penguasaan BI, dan cekap dlm membaca serta tafsiran al-Quran.
Beliau ialah cikgu Kejora.

Cikgu ini dulunya yg penyokong kuat UMNO/BN, kini menyokong kerajaan yg sedia ada.
(Spt Dik Riani jugalah, agaknya).

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:56 pm
Reply to  Anonymous

Tambahan (8:23 pm): Aruah Wak Seman jenis panas baran. Dia asyik mencabar abg berentap secara fizikal. Masa deal kat Padang Dataran Merdeka, Wak pergi dgn memakai cermin mata hitam jam 11:00 mlm. Abg tak dpt mengecamnya, mungkin jumpa tapi abg fikir org buta, sbb pakai spek hitam tgh mlm. Sebenarnya aruah tu penakut. Dia cabar abg lagi & kami berjanji nak bertemu di Dataran JB. (Dia pilih lokasi dekat rumah dia). Malangnya abg tak dpt pergi kerana mengalami kemalangan dan terlantar 4 bulan. Kalau tak kerana kemalangan itu, Wak akan kenal siapa murid Ngah Brahim ni. Namun semua itu tinggal… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 8:46 pm
Reply to  Anonymous

Errata (8:22 pm):

Fun Tun dulunya sebelum abg masuk ke blog ini, dia lah juara pantun blog.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 10:00 pm
Reply to  Anonymous

Lupa lak…

HARAPNYA TAK ADA YG MARAH, OK.

SEBAB ADA SESEORANG BERFATWA,

“KOMEN KPD KOMEN YG ADA DLM POST ADALAH DIKIRA MENGIKUT KANDUNGAN POST.”

JGN ORG TU BUAT NYANYUK LUPA SUDAH LAH.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:03 pm

KEMUNAFIQAN NEK TN MAKIN TERSERLAH LAGI:

(Lihat komen dia, 13 June 2021 8:41 am, 12 June 2021 8:04 am dan 12 June 2021 9:14 am)
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:04 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
13 June 2021 8:41 am

Wak Gontol Kejora Kojolla menggunakan Riani sebagi sidekick dia.

Sikit2 Dik Riani, kata dia.

Di “adik” nya pulak. Eantah ada kebenaran ke tidak, tak tahu lah.

Riani pun dah segan, tak masuk sini lagi..

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:04 pm
Reply to  Anonymous

AIKK… YG DI BAWAH INI APA PULAK, DIK RIANI DAN RAKAN2 BLOG SEKALIAN?:

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:05 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
12 June 2021 8:04 am

Wak Gontol Kejora Kojolla menulis sendiri dialogue dia konon nya bercakap dengan Addriani.

Lihat lah sejauh mana manusia berusha untuk mendapat hiburan bagi nya sendiri -self entertinment.

Reply

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:05 pm
Reply to  Anonymous

Anonymous
12 June 2021 9:14 am

Dah mengarut lagi Wak Gontol Kejora Kojolla ini dengan watak yang di karang nya sendiri.

Puaka ini membuang masa pembaca yang sikit sebanyak kena baca karutan nya sebab nak tahu ada isi ke penuh tahi sahaja.

Tahi yang keluar dari mulut dia.

Reply
______________________________________________________

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:06 pm
Reply to  Anonymous

KITA TUNGGU DAN LIHAT DAN NAK TAHU APA PULAK HELAH NEK UNTUK PERTAHAN DIRINYA KALAU KEJORA KATA DIA ADA CIRI MUNAFIQ.
(HARAPNYA DIA TAK ALIH TIANG LAGI MCM SELALU).

KAH KAH KAH

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 4:15 pm
Reply to  Anonymous

(Sambil merujuk komen Nek 9:14 am di atas…)

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Ok terima..Nek marah, dngan pantun cinta berahi
Tapi diterjahnya juga Nek tu pantun memuji Illahi
Nak tanya: ‘mulut siapa sbenarnya yg keluar tahi’?
Bukan kah niat sebenar..dendam & nak berkelahi?
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MAHATHIRVSANWARp IP
MAHATHIRVSANWARp IP
13 June 2021 3:37 pm

YANG KEMARUK KUASA SEBENARNYA ALJUBON SANGGUP BAGI PINTU BELAKANG ASALKAN DAPAT KUASA……. DORAEMON DAH TERLALU LAMA PEGANG KUASA……TAK TETAP TAK AKAN MERASA ADALAH ALBONTO…….. UTUSAN KERAJAAN LANGIT DAH BERTITAH KAEDAH SELESAIKAN WABAK TAPI KERAJAAN DUNIA DIKUASAI BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ MEMANG BEBAL……… JIKA PEJUANG HUDUD TADBIR NEGARA SUDAH TENTU SELESAI SEGALA MASALAH……….. NAMPAK TAK KUASA RAJA DAH KENA CANTAS OLEH DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON………. NAMPAK TAK VAKSIN DAN SWAB TEST HANYA TAMBAH BEBAN NEGARA……..___ COVID-19: 75 peratus rakyat Mexico dijangkiti Orang ramai memakai pelitup muka ketika berada di tempat terbuka susulan penularan COVID-19 di Mexico, 4 Jun, 2021. REUTERS… Read more »

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 3:28 pm

TDM salah, Mahiaddin salah …

Yang betul hanya lah Pak Sheikh

KEPALA BAPAK DIA

(ikut kata Najib Klepto wal Jibo)

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 3:00 pm

Ini pendapat penyokong tegar TDM.

Tentu lah semua TDM salah, kata dia..

Anonymous
Anonymous
13 June 2021 3:02 pm
Reply to  Anonymous

Silap – penyokong tegar Pak Sheikh Nuar.