ADAKAH RAKYAT MULA MENENTANG #KERAJAANGAGAL PN SECARA TERBUKA?

Beberapa simptom telah kelihatan. Rakyat menyatakan rasa tidak puas hati di sana sini. Kebanyakannya dicetuskan oleh golongan muda, lelaki dan perempuan.

Simptom pertama, jelas kelihatan apabila anak-anak muda melakukan protes di jalan menuju ke Parlimen. Mereka menuntut perlaksanaan Undi 18 tahun.Ini berlaku di ibukota, di hadapan mercu tanda demokrasi di Malaysia, iaitu bangunan Parlimen yang tersergam berdiri .

Kemudian berlaku simptom yang kedua. Kita mendengar jauh di Besut, Trengganu di Pantai Timur. Sekatan polis yang terdiri dari dawai berduri dan penghadang jalan dimusnahkan oleh rakyat kampung yang tidak puas hati dengan Perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang diPerketatkan(PKPD).

Bukan di Semenanjung sahaja. Simptom Ketiga, berlaku di seberang laut Cina Selatan di Sabah sana. Berlaku protes “civil diobedience” apabila penduduk-penduduk menunjuk perasaan dalam skala kecil terhadap perintah PKP.

Simptom keempat berlaku pada bulan Mac di Johor Bahru, sekumpulan anak-anak muda mengadakan “flashmob” di Bandaraya Johor Bahru. Mereka menuntut supaya Parlimen Malaysia dibuka dan Undi 18 tahun segera dilaksanakan.

Simptom yang terkini berlaku di Parit Raja, Batu Pahat, Johor, pada malam hariraya Aidilfitri yang pertama. Lebih 20 orang anak muda berumur dari 16 tahun hingga 28 tahun memprotest di jalanraya sambil menaikkan kain sepanduk yang membawa tulisan dengan kata-kata “KERAJAAN GAGAL”. Suar api menyala di lebuhraya penting di Palimen Sri Gading. Aksi bantahan di Parit Raja itu bersifat amat political dengan merumuskan protest rakyat dengan cogan kata Kerajaan Gagal.

Mengapa ini semua berlaku?

Banyak sebabnya, faktor yang menolak dan yang menarik sehingga membawa anak-anak muda Malaysia mula turun ke jalanraya untuk bersuara.

Pertama, kerana anak-anak muda Malaysia ini adalah genarasi yang berpelajaran yang kenal internet dengan segala peranti komunikasi yang terkini. Anak-anak muda ini telah lahir dalam negara yang menjunjung amalan demokasrsi di mana wujudkan kebebasan bersuara dan menyatakan fikiran.

Anak-anak muda ini bukan taksub dan percaya sangat tentang demokrasi berparlimen. Tetapi apabila Parlimen digantung, maka anak-anak muda tersentak dan mereka mula berasa ini tidak patut. Seburuk-buruk parlimen, pada fikiran mereka, jika dibenarkan bersidang, maka akan berlaku perbahasan dan semak serta imbang. Proses perbahasan itu boleh dilihat secara langsung oleh rakyat melalui kaca tv dan youtube mereka. Tetapi apabila parlimen digantung, maka satu saluran meluahkan perasaan telah tertutup.

Kedua, kerana berlaku Periystiharaan Darurat. Pada mulanya anak-anak muda ini memberi “benefit of the doubt” terhadap Kerajaan tentang langkah mengisytiharkan Darurat itu atas alasan kononnya untuk membendung penularan Covid-19. Tetapi apabila pendemik covid ini semakin hari semakin menjadi serius walaupun Darurat diumumkan dan Parlimen digantung, maka anak-anak muda mula berasa sangsi dengan Kerajaan yang berkuasa sekarang.

Ketiga, anak-anak muda ini bukan buta politik atau tidak kritikal daya fikir mereka. Apabila Kerajaan sesuka hati menggubal Ordinan Darurat untuk membolehkan dana-dana awam seperti Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) digunakan wangnya untuk membeli vaksin dan program vaksinasi, maka anak-anak muda yang berpelajaran itu mula bertanya: Ke mana pergi RM3 bilion dana belanjawan 2021 untuk membeli vaksin yang telah diluluskan oleh Parlimen?

Faktor keempat berkait dengan tindakan ahli-ahli politik yang melompat dari satu pati ke parti lain yang dengan tanpa malu mengkhianati mandat rakyat dalam PRU 14 dulu. Anak-anak muda berasa jijik melihat perangai sesetengah ahli politik secara tidak beretika, tidak bermoral dan rakus menjual diri dan amanah rakyat untuk mengejar kedudukan politik, jawatan atau menyelamatkan diri dari pendakwaan pihak berkuasa lalu menyokong Kerajaan Pintu Belakang yang ada sekarang.

Ini semua menjadikan anak-anak muda mula tidak hormat pada orang-orang politik termasuk Perdana Menteri, menteri-menteri dan “Establishment” serta elit berkuasa dan berpengaruh dalam negara sekarang.

Kelima, anak-anak muda telah muak dan bosan. Ini berpunca dari dasar-dasar yang tidak menghormati nilai-nilai demokrasi yang diperkenalkan oleh kerajaan sekarang yang angkuh dan sombong, dijelmakan melalui perlaksanan undang-undang secara “double standard” dan dua darjat dalam isu SOP dan Hukumannya. Satu set undang-undang untuk rakyat biasa dan satu set lagi untuk para VIP, selebriti dan para menteri. Hal ini telah menjadikan anak-anak muda berasa benci.

Faktor Keenam, anak-anak muda bukan tidak tahu bahawa kerajaan sekarang yang berlindung dibawah Proklamasi Darurat dan penggatungan Parlimen adalah sebuah Kerajaan yang tidak ada legitimasi atau keabsahan. Mereka menyaksikan secara terang dan nyata bahawa kerajaan yang ada sekarang takut dengan Usul Undi Kepercayaan dilakukan di Parlimen.

Jadi isu keabsahan atau legitimasi ini menjadikan Kerajaan yang ada sekarang pada pandangan mata anak muda adalah sebuah kerajaan yang tidak sah taraf. Kerajaan tidak sah taraf ini tentu sekali tidak dapat mengundang penghormatan daripada anak-anak muda yang berpelajaran.

Dalam keadaan serba tidak stabil, tidak ada kepimpinan, tidak ada arah tuju,ibarat Malaysia kini sebagai sebuah kapal yang tiada kompas dan nakhoda yang berwibawa, terhumban ambing dipikul ribut dan badai, menjadikan anak-anak muda hilang harapan dan hilang keyakinan masa hadapan mereka. Ini faktor yang ketujuh.

Ratusan ribu sekarang anak-anak muda Malaysia yang berpelajaran tinggi, yang bergelar graduan tetapi tidak ada pekerjaan. Tidak semua yang sanggup membawa motorsikal sebagai penghantar makanan atau pekerja gig membawa Grab. Anak-anak muda itu berhutang dengan PTPTN beribu-ribu ringgit untuk ke universiti tetapi apabila tamat belajar tidak ada pekerjaan.

Apabila dalam satu tahun lebih sejak Mac 2020, tiga kali “lockdown” di bawah PKP dilaksanakan di negara ini, maka anak-anak muda berasa tertekan, tiada harapan, tiada masa depan. Ini faktor kelapan.

Jadi siapa yang boleh meyuarakan masalah dan kebimbangan mereka? Saluran bersuara ditutup. Akhirnya anak-anak muda ini melihat kepada diri mereka sendiri. Silap “posting” di facebook atau twitter maka Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia akan dikenakan ke atas mereka. Hukumannya termasuk penjara. Jika anak-anak muda ini tersilap “posting” video di internet, maka Seksyen 505(b) Kanun Keseksaan akan menghambat mereka. Hukuman penjara akan menjanjikan ke atas mereka.

Parlimen tempat wakil-wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat untuk bersuara telahpun digantung. Anak-anak muda melihat semua ruang bersuara telah tertutup. Akhirnya anak-anak muda menyedari satu hakikat. Mereka tidak boleh mengharapkan sesiapa lagi. Justeru itu maka berlakulah seperti apa yang telah berlaku termasuk peristiwa terbaru kebangkitan anak-anak muda di Parit Raja, Batu Pahat dua hari yang lalu.Anak-anak muda yang kesemuanya Melayu Islam bangun memprotes terhadap Kerajaan Melayu Islam yang gagal.

Hassan Abdul Karim

Ahli Parlimen Pasir Gudang

15 Mei 2021 (Sabtu)

Updated: 15 May 2021 — 7:29 pm

68 Comments

Add a Comment
  1. MAHATHIRVSANWARp

    RAKYAT TAK MAMPU BERSABAR DI BAWAH PHD4PIG PERINTAH NEGARA 22 BULAN………

    ALJUBON NANTI LETAKKAN KUTIPAN DALAM TABUNG LGBT……….

    PEJUANG HUDUD PASTI TERUS DISOKONG KUAT DAN DIMARTABATKAN…….

    KITA ADA CARA SENDIRI TANPA VAKSIN……..

    PASTIKAN SAKI BAKI PHD4PIG SEPERTI PARTI KADOK TIDAK LAGI JADI KERAJAAN PRU15 NANTI……..

    THE PROBLEM STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY…..IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG……THE TRUE TRAITOR WAS MAHA BOROS UNDERLYING THE SCANDALS……..

    Dahulu DAP label Umno sebagai kleptokrat -……..

    “DAP tahu kalau Melayu berpecah, peluang untuk berkuasa semula di Putrajaya cerah. Kalau Melayu bersatu harapan mereka untuk kembali berkuasa sukar,”

    KOTA BHARU: DAP akan melakukan apa sahaja demi untuk mentadbir kembali Putrajaya termasuk berusaha mendapat sokongan pengundi Melayu.

    Naib Presiden PAS Senator Idris Ahmad berkata, DAP tahu mereka solid boleh mendapat sokongan orang bukan Melayu terutamanya pengundi Cina.

    Bagaimanapun katanya untuk mendapat undi Melayu DAP berdepan dengan kesukaran.

    “Jadi harapan mereka mencari jalan supaya parti yang boleh pecah undi Melayu bagi mencapai impian untuk berkuasa semula di Putrajaya pada Pilihan Raya Umum (PRU) 15.

    “Sekarang DAP memberitahu mereka sudah boleh bekerjasama dengan Umno. Sedangkan pada PRU14 Umno digelar oleh DAP sebagai kleptokrat.

    “Menjelang PRU15 pula Bersatu digelar pengkhianat. Ini kisah menarik. Ada udang di sebalik mee Kuala Sepetang,” katanya catatan di media sosialnya.

    Portal berita melaporkan Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke memberitahu parti itu komited menyokong Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan (PH).

    Selain itu kekal dengan pendirian untuk bekerjasama dengan pihak lain termasuk Umno pada PRU15.

    Idris juga berkata, beliau yakin Umno tidak semudah itu kerana ahli Umn terkenal sebagai antiDAP.

    Katanya Umno diyakini tidak akan menerima pelawaan jajaran tersebut.

    “Malah PAS ada pengalaman dengan DAP. Begitu juga Tun Dr Mahathir sudah ada pengalaman. Bersatu sudah ada pengalaman dengan DAP.

    “DAP tahu kalau Melayu berpecah, peluang untuk berkuasa semula di Putrajaya cerah. Kalau Melayu bersatu harapan mereka untuk kembali berkuasa sukar,” katanya.

    Sedangkan kata beliau apa yang berlaku Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini jelas parti it menolak sebulat suara kerjasama dengan DAP.

    Katanya juga sekarang DAP meletakkan PAS musuh nombor satu kerana berusaha untuk menyatukan orang Islam Melayu, di mana secara tidak langsung akan menyekat DAP dan PH berkuasa di Putrajaya.

    Malah menurutnya impian DAP mendidik PAN sebagai pengganti PAS masih tidak berjaya.

    “Maka cubaan memancing Umno untuk bersama dengan DAP cuba dilakukan. Tempoh 22 bulan mimpi ngeri rakyat Malaysia, semoga tidak berulang,” katanya. –

  2. Nadia setuju

  3. MAHATHIRVSANWARp

    PAK DAJJAL BUKAN SEKADAR GAY TAPI LGBT PARTI KUNYIT………..

    NETHANYAHU BERUCAP DALAM PARLIAMENT ISRAEL DENGAN JELAS SYIAH ADALAH PROKSI RAPAT ZIONIS BERLAKON SEBAGAI ISIS DAN DAESH………..

    DUIT RAKYAT AKAN MASUK POKET DAJJAL……….

    DAJJAL MEMANG BIJAK MANIPULASI DAN BERPURA2 PERIHATIN KEPADA AGAMA DAN RAKYAT RAMAI TERTIPU………..

    22 BULAN NEGARA DIPERINTAH OLEH SISTEM KOMUNIS PHD4PIG….. RAKYAT SENGSARA KERANA SEMUA SISTEM LUMPUH………

    Sedar diri, Orng Cina M’sia berasal dari kaum pendatang -UMMAH…….

    Dong Jiao Zong cuba alih fakta sejarah

    “…kerajaan digesa untuk menutup sekolah Cina di bawah pertubuhan Dong Jiao Zong kerana mereka terbukti telah menolak aspirasi Falsafah Pendidikan Negara…”

    KUALA LUMPUR: Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menegaskan bahawa Pertubuhan Pendidikan Dong Jiao Zong wajar sedar diri dahulu bahawa orang Cina yang berada di Malaysia dahulunya berasal dari kaum pendatang Tanah Besar China.

    Pengerusi UMMAH, Mohd Zai Mustafa berkata, mereka dibawa oleh Inggeris ke Tanah Melayu bagi tujuan buruh yang bekerja di lombong-lombong bijih timah.

    Beliau menegaskan, ini adalah satu sejarah yang sangat tepat dan benar serta telah menjadi sejarah dunia, sebelum mereka mempertikaikan mata pelajaran sejarah silibus menengah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang dikatakan terlalu berpusatkan Melayu dan Islam.

    Katanya, Dong Jiao Zong cuba mengalihkan fakta sejarah bahawa orang Cina adalah bukan pendatang di Tanah Melayu.

    Menurutnya, mereka menolak buku sejarah silibus KPM dengan menulis serta merangka silibus sejarah baru untuk diajarkan kepada pelajar di sekolah pendidikan Dong Jiao Zong dan sekolah Cina yang lebih berkiblatkan negara China dan Taiwan.

    “Inilah di antara sebab utama yang mewujudkan jurang polarisasi kaum, melebarkan jarak di antara kaum Cina dan Melayu di negara ini, yang menyebabkan berlakunya jurang perpaduan kaum yang besar dalam negara ini.

    “Ini adalah kesan disebabkan oleh sistem pendidikan yang telah diterapkan di sekolah-sekolah Cina Dong Jiao Zong,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

    Oleh sebab itu, tambahnya kerajaan digesa untuk menutup sekolah Cina di bawah pertubuhan Dong Jiao Zong kerana mereka terbukti telah menolak aspirasi Falsafah Pendidikan Negara yang menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama juga sebagai bahasa perpaduan kaum di negara ini.

    Beliau berkata, Sekolah Cina Dong Jiao Zong adalah penghalang kepada perpaduan kaum di negara ini kerana mereka menolak asas dan falsafah pendidikan negara.

    Ini, ujarnya ditambah lagi dengan suntikan semangat anti Melayu dan Islam menggunakan lenggok bahasa Cina di sekolah sekolah mereka.

    Menurutnya, gesaan pertikaian yang dibuat oleh Pertubuhan Dong Jiao Zong sudah membuktikan bahawa mereka melahirkan pemikiran yang tidak selari dengan aspirasi Pendidikan Negara serta aspirasi polisi dan dasar Perpaduan Nasional yang telah dilancarkan baru-baru ini oleh kerajaan.

    Beliau menambah, perpaduan di negara ini tidak akan tercapai selagi mana adanya pertubuhan Pendidikan seperti Dong Jiao Zong yang keras dan tidak mengaku bahawa orang Cina di negara ini adalah kaum pendatang sewaktu masa dahulu yang telah pun diberikan taraf warganegara dengan ihsan dan pengorbanan besar orang Melayu dan Islam.

    Oleh sebab itu, katanya Dong Jiao Zong jangan mempertikaikan lagi dan cuba untuk mengubah sejarah Melayu dan Islam di negara ini.

    Ini, ujar beliau kerana ia akan menyerlahkan lagi sejarah orang Cina adalah sebenarnya kaum pendatang di negara ini. –

  4. najib bini rosmah

    Roslan SMS infak twitter like shemale gay. Demi Pelirstim Azmin Semburit dan Pelirstim Madey si Kitol. Kahkahkah!

  5. najib bini rosmah

    Selamat Hari CIKGU jangan ajar like page shemale dan gay dan jangan meraba merogol anak orang tak kira mabuk atau cucu Madey si Kitol kaki mabuk di pub. Kahkahkah!

  6. My view is Hassan’s write up as per above is a tunnel view of scheme of things and the consequential resultant of Muhyiddin led PN Government that threw out TDM led PH through treachery and also unnecessary disturbances by Boy who cried wolf running in parallel.

    This morning, I read with interest an article in FMT contributor as folliows:

    “It is worthwhile to note that the idea of a unity cabinet was presented to us via a nationwide address on Feb 26, 2020 by Dr Mahathir Mohamad when he was interim prime minister. It seems that it is now the opportune time to take up that idea and bring back the roar of the tiger of Asia”.
    Muhammad Rafique Rashid Ali is an FMT Reader.

    Perhaps the Person in Authority should seriously consider the above without much ado and or hesitation failing which expect uncertainty in this nation besieged of political quarrel and Covid19 pandemic.

    Wallahuaklam

  7. RAKAN PEMBACA YANG DIKASIHI SEKALIAN:

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Guru yg mencorakkan negara punya masa depan
    Kpd gurulah anak2 ibu bapa meletakkan harapan
    16 hb Mei..Hari Guru dh dijadikan satu ketetapan
    Dekat Kejora ni tak ada ke siapa nak bagi ucapan
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Kejora gontol

  8. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Mesti si malaun tu marah, perut kembung kempis
    Peluru-peluru Kejora ini, malaun itu tak daya tepis
    Tapi biasalah, itu malaun bebal bengap otak nipis
    Baru ke lama ke si nyanyuk itu akan kata kopipes!
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Kejora merepes

  9. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Utk si malaun itu, Kejora dah sedia banyak peluru
    Ada yg kopipes tapi banyak juga pantun2 yg baru
    Dah tentu si malau itu, mcm monyet tergaru-garu
    Mana mungkin, mak bidan mahu lawan dgn guru!
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Guru gontol

  10. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora ttp terus riang gembira dngn gelak ketawa
    Tapi si malaun tua dalm berduka cita & sakit jiwa
    Mana mungkin..ular lidi mau tewaskan ular sawa
    Kalau berhujah, hanya dgn karutan tadika dibawa
    👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Ular lidi ajer

  11. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Si malaun tu, sdang hadapi besar punya masalah
    Pantun2 Kejora membuat dirinya jadi serba salah
    Klau tak kacau Kejora, nampak mcm ngaku kalah
    Tapi, kalau ganggu, kepala tambah benjol lagi lah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Pantun pantat

  12. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora tahu, malaun lahanat itu mesti sgt berbulu
    Nak masuk komen, kena lalui, pantun Kejora dulu
    Bila kacau Kejora..dh kepala pula kena sekel palu
    Mahu tak mahu, kena terima juga, sakit dan malu
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Kejora Kojolla berbulu seluruh badan nya.

      Maklom lah, beruk tua.

  13. Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallahu
    allahu akbar

    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
    Balik dari solat berjemaah, hati jadi tenang & lega
    Nk pulun beribadat sementara muda & bertenaga
    Tiada impian lain, selain dari akhirat nk ke syurga
    Baru ler diri lengkap bila nanti nk berumahtangga
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Nak ke Syurga kati jangan busuk

  14. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Owh, udah subuh, Kejora nak gi jemaah kat surau
    Bab amal ibadat ni kena le sentiasa diambil hirau
    Jgn hanya subur di dunia, tapi di akhirat kemarau
    Perkara akhirat, kena serius, bkn lah benda gurau
    👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallahu
    allahu akbar

  15. najib bini rosmah

    Lawan Israel dan kutip dana Palestin masuk akaun parti tapi bela Pak Lebai PAS kaki like shemale, gay prono? Anjing PAS dah gila Isim? Kahkahkah!

  16. najib bini rosmah

    Haji Lan haji Lan. Hang like shemale pasaipa? Hang pi ajaq Hadi anjing Marang nak semburit Azmin Semburit? Hadi tau ka hang kaki like prono? Kahkahkah!

    1. Sapa semburit hang?

  17. najib bini rosmah

    Tok Haji PAS like shemale dan gay? Anjing PAS boleh takbir dan zikir DAP hari Raya. I like anjing PAS. Kahkahkah!

  18. nbr dan kojolla naik dahan tepi sungai
    dua-dua main lepas-lepas torpedo
    masa meneran dua-dua muka sial menyerigai
    dua-dua seri ini bapok tua bodo

    kah kah

    1. dua-dua torpedo mereka jatuh ke sungai sama waktu
      masing-masing pandang bawah lihat torpedo sapa cecah air dulu
      pak leman ternampak,dia lastik peluru batu
      terkena sarang tempua laboh kalu

    2. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

  19. najib bini rosmah

    Kerajaan Gagal. PM perogol Nika Gee TPM kaki semburit Haziq. Menteri Kanan SOP SOP SOP sampai kiamat. Menteri Agama jaga hal ehwal artis. Duta Khas anjing Marang makan gaji buta. Mampuslah Madey si Kitol. Kahkahkah!

    1. NBR – PUNAINYA KECIK CAP AYAM

  20. najib bini rosmah

    Apa nak jadi Melayu PN? Ada YB PPBM rancang rogol wanita mabuk. Ada anjing PAS like twit shemale. Ada Perogol Nika Gee asyik disemburit Azmin Semburit. Kahkahkah!

  21. RAKAN2 BLOG YANG DIHORMATI SEKALIAN:

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Utk kwn semua..pantun2 Kejora terus persembah
    Ini ada ‘clue’ pasal malaun itu, Kejora nak tambah
    Kasi panas lagi ponggong..itu barua ifrit bedebah
    Biar dia menggeletar, mcm org demam tak kebah
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Malaun tu bodohnya, mengalahkan baghal & unta
      Orng nya munafiq besar banyak putar belit & auta
      Hujah yillek, hanya karangan tadika selalu dicipta
      Karutan merapu & komen politaik dia merata-rata
      Cerita pasal berak & tahi, kerap dibuatnya senjata
      Kalau bab agama, mmg malaun iblis itu jahil buta
      Dia nak juah tk padan umur dh 90 tahun tua renta
      Selalu dia cabut lari dek tk tahan siksa dan derita
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Orangnya itu udah sgt tua tapi bodoh berkati-kati
        Kebengapan & kebebalan, pada diri nya dh sebati
        Klau berpantun madah..mmg langsung dia tk reti
        Sekolah dulu SJK, belajar pula tk smpai universiti
        Dia jadi ‘objek belasahan’, sejak Wak Suman mati
        Wak Suman ke dlm tanah, dia pula jadi pengganti
        Bila Kejora bijak berpantun dia dengki dan iri hati
        Makin teruk biol, sejak menopos @ haid berhenti!
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Dulu dia geng krjaan, kini dlm kem pembangkang
          Idola dan nabi yg dia puja ialah Atok96 pedukang
          Mulut dia sentiasa busuk, bau sperti air longkang
          Dia ada pasang ‘side kick’ si bebal kera kongkang
          Kebodohan pada diri nya mmg tak pernah lekang
          Asyik jer dgn Kejora, dok kena balun terkangkang
          Bleh dikata, tiap hari kena tibai, berbirat belakang
          Selalu bila tk tahan sangat dia lari lintang pukang
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            That bitch is damn stupid, with an IQ almost zero
            Her brain is so small..& as if the brain never grow
            Not well educated, the idiot’s mind is very narrow
            She tried to act as eagle, but she’s just a sparrow
            If vehicle is concerned she’s an old wheel barrow
            Every day..as if, Kejora hit her, with spear & arrow
            As if ‘SHIT’, on her thick face, Kejora use to throw
            What the idiot get, in return, is just pain & sorrow!
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. KAH KAH KAH

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Sengaja Kejora bagi juga pantun bahasa Inggeris
              Bukan calang2 pantun pulak tu, pantun BI 8 baris
              Pasti malaun lahanat itu hatinya jdi pedih terhiris
              Kalau baca, basah lah kain, terkucil pampers tiris
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. KAH KAH KAH

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Kejora bantai malaun tu, tanpa ada kasihan belas
                Pasti si tua bengap tu tersandar kat kerusi malas
                Jgn kan pantun BI, pantun biasa pun, tak terbalas
                Kita tunggu, auta apa pula si biol tu nk putar kilas
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  22. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kat bawah itu, 5 rangkap pantun jerat Kejora reka
    Untuk nak perangkap si bebal bengap tua bangka
    Dia mesti mari terjah, walau terpaksa tebal muka
    Sbb sifat2 jahat yg dlm pantun itu dia ada belaka
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  23. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kat bawah itu, Kejora sediakan pantun, 5 rangkap
    Ucapan slmt hari raya & juga sbg satu perangkap
    Tapi mangsa nya itu, agak nya kini sdg bermekap
    Atau, dia serba salah, ngintai sja dari tepi tingkap
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  24. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kat bwh Kejora berikan, 5 rangkap pantun 8 kerat
    Sbg ucapan slmt hari raya, jugak utk pasang jerat
    Mau perangkap si dungu bingai tua otak berkarat
    Jap lagi menyondol lah, itu iblis jahanam keparat
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  25. SALAM ‘AIDIL FITRI BUAT RAKAN2 PEMBACA YANG DIKASIHI SEKALIAN:

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Kpd rakan2, Kejora ucap Slmt Hari Raya Aidil Fitri
      Ampun maaf dipinta dngn menyusun sepuluh jari
      Moga dngn rasa tulus ikhlas kemaafan dpt diberi
      Klu ada apa2 hujah atau ucapan..bawa le ke mari
      Tapi, jgn lah dibawa karutan dgn tadika punya ciri
      Usah pula asyik nak pamir kebodohan setiap hari
      Kata pepatah, ‘rezeki jgn ditolak..bala usah dicari’
      Bkn apa..kot kwn tibai, tk cukup tanah kita nk lari!
      👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Slmt Hari Raya Aidil Fitri muslimin dan muslimah
        Raya tetap kita sambut wlau hanya raya di rumah
        Mari le sama2 saling berpesan secara berhikmah
        Tapi komen diberi, biarlah beradab dan berhemah
        Tak usah lagak hebat kalau bahasa kita itu lemah
        Hal berak dan tahi, usah le dibuat bahan ceramah
        Bkn apa kot kwn tibai debu lantai kita kena jamah
        Nanti..banyak tempat benjol kita nak kena demah
        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          ‘Aidil Fitri merupakan kemenangan..untuk diri kita
          Kejora ingin beri ucap slmt & ampun maaf dipinta
          Rakan2 juga silalah tampil memberi coretan tinta
          Tapi, biar lah beradab & jaga kita punya tutur kata
          Jgn lah pulak, hal berak dan tahi nak dibuat cerita
          Atau, lagak samseng juah nak cetuskan sengketa
          Blog ni jgn cuba nk dibuat bapak kita punya harta
          Bkn ler apa, kot kwn tibai kita dapat malu & derita
          👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            ‘Aidil Fitri bagi kita..merupakan satu kemenangan
            Dah tamat, sebulan lamanya kita lalui perjuangan
            Kini, tak perlu nanti maghrib utk nikmati hidangan
            Rakan2 sila ler tampil beri ucapn atau pandangan
            Tapi..jgn lah bawak ke sini tadika punya karangan
            Atau lagak biadab juah,serupa samseng bajingan
            Hal berak berak & tahi usah dibawa buat selingan
            Bkn le apa, kot kita tk tertepis kwn kasi penangan
            👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
              Bersyukur lah kita kpd Allah Yang Maha Pemurah
              Masih blh bernafas, walau tak blh pergi berziarah
              Yg tak berpuasa tu jgn le pulun sgt mentekedarah
              Kalau ada apa2 pandangan, sila le tampil & curah
              Tapi jgn le komen spt samseng juah tk tentu arah
              Berubahlah diri & buang perangai yg spt penjarah
              Bkn le apa kot kita kena tibai bila kwn naik marah
              Nanti kita terpaksa lari dek tk tahan sakit & parah
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  26. aku dan boring dengan pantun-pantun copypaste si wak tua tu.

    rasanya nak kena tinggalkan blok ni

    pasal boring

    1. Pasal boring ke atau tak tahan kena tibai berbirat belakang, melecet lubang bontot….?

      Berambus lah! Lagi aman blog ni dari orang bodoh tak matang suka tahi datang menyemak kat sini nek…..

      1. Bravo Anon 8:19 am!

        Betul tu, setuju 200%!

        Boring hanyalah alasan murahan.
        Pedih tempias pantun2 tu yg nenek tu tak tahan.

        KAH KAH KAH.

        1. Bertepatan sekalilah dgn pantun2 Kejora tadi tuh:

          1. ALASAN 1, SAKIT & MALU..

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Kejora tahu, malaun lahanat itu mesti sgt berbulu
            Nak masuk komen, kena lalui, pantun Kejora dulu
            Bila kacau Kejora..dh kepala pula kena sekel palu
            Mahu tak mahu, kena terima juga, sakit dan malu
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            KAH KAH KAH

            1. ALASAN 2, SERBA SALAH SBB ASYIK KALAH…

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              Si malaun tu, sdang hadapi besar punya masalah
              Pantun2 Kejora membuat dirinya jadi serba salah
              Klau tak kacau Kejora, nampak mcm ngaku kalah
              Tapi, kalau ganggu, kepala tambah benjol lagi lah
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              KAH KAH KAH

        2. Memantun mantat mengeluarkan banyak ketuat

  27. najib bini rosmah

    Anjing tua nak mati bernama Madey si Kitol cari Israel nak bash. Tak lama lagi akaun anak beranak Madey si Kitol dalam Bank of Israel kena beku. Kahkahkah!

    1. nbr tahik unta,penuh auta

      Rasanya NBR ni penyamaran siKOJOLLA

  28. najib bini rosmah

    Ada anjing PAS cari rider Panda. Ada anjing PAS cari shemale. Ada anjing PAS makan gaji buta. Kahkahkah!

  29. najib bini rosmah

    Raya 2 ekor anjing PAS hilang FB angkara keanjingan anjing PAS sendiri. Jangan jadi anjing PAS. Kahkahkah!

  30. lebai2 pAs dgn kebabaian mengamal ajaran sesat seketul daging babi dari kawah hadi 🐖🐖🐖🐖

    kebabian #melayu2isle dgn dasar bingai2 mereka 🧏‍♂️🧏‍♀️

  31. pkp 😅

    pkpb 🤔

    pkpp 😮

    darurat 😛

    gagalis 😂

    kerajaan #melayu2isle serba bingai2 🤣

    lebai2 pAs dgn kebabian, iman di serban dan jubah 😆

    hadi awang bergaji buta 🙄

  32. Cara melepas dialah paling licik
    Dari atas dahan torpedo ditala
    Menjunam blupp!!! air terpercik
    terkena basah lencon muka Kojolla

    Dia tidak peduli langsung hal alam sekitar
    Janji torpedo kuning kehitaman luncur lobang
    Masih fobia dulu dahan patah,tinggung terketar
    Lebih risau masa meneran,pokok tumbang

    1. RAKAN2 BLOG SEKALIAN,

      😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
      Nampaknya kera kongkang dah tahap desperado
      Tak akan terlawan dia, dgn cikgu Kejora yng sado
      Pembaca hanya lihat kera tua ini sbg bapok bodo
      Tk habis2 dgn citer basi dia..pasal tahi & torpedo
      🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. RAKAN2 BLOG SEKALIAN,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
        Kera kongkang spt gagak tua ingin beraksi merak
        Tapi, spt monyet rakan dia, bodoh bengap haprak
        Asyik saja dgn citer basi dia, pasal tahi dan berak
        Agknya, taik babi penuh dia punya pala tengkorak
        🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖🐖
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. KAH KAH KAH…

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
          Kera tu kesian bila geng dia monyet, Kejora tujahi
          Tak sanggup dia lihat si monyet berbenjol di dahi
          Tapi dia terjah serupa dgn budak tadika berkelahi
          Asyik2 dgn modal basi, pantun pasal berak & tahi
          🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
          Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. RAKAN2 BLOG SEKALIAN,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
            Ini lah si badut biol, kera kongkang bontot kematu
            Serupa si monyet kawan dia, perangai mcm hantu
            Bila si monyet dah parah kera ni masuk nak bantu
            Tapi..kedua2 ekor itu berbenjol kepala, Kejora latu
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
            Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. KAH KAH KAH

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
              Kera kongkang tu amat jahat perangai serupa ifrit
              Serupa budak tadika, asyik2 citer pasal berak cirit
              Dia jadi ‘side kick’ kpd si monyet tua yg gatal burit
              Tapi kedua2 itu asyik je Kejora sepak masuk parit
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
              Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. KAH KAH KAH…

                😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
                Kejora tahu kera kongkang tu jiwanya tk tenteram
                Bila kawan monyet dia diperli dia marah & geram
                Dia pantun bagai masakan tk cukup asam garam
                Mesti pembaca2 ketawakan, itu kera anak haram
                🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. KAH KAH KAH

                  😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
                  Kera itu..adalah monyet punya ‘side kick’ @ askar
                  Monyet dah teruk, hati kera kongkang jdi terbakar
                  Tapi..dua2 ekor binatang itu, hanya badut kelakar
                  Pembaca lihat depa..bagai binatang dlm sangkar
                  Banyak episod2 lawak anak2 haram itu dah lakar
                  Depa dah tua, tumpul kuku..Kejora ini nak dicakar
                  Silap besar le, bila depa nk acah sorang pendekar
                  Tak mungkin singa dikalahkan oleh harimau akar!
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Leave a Reply

Your email address will not be published.