TAK BOLEH BALIK KAMPUNG, DILARANG MAKAN DI KEDAI, JOGGING PUN TAK DIBENARKAN, INI MEMANG RAKYAT BERHAK MARAH

Menteri Kanan (Keselamatan), Ismail Sabri Yaakob akhirnya mengakui rakyat kini sedang marah kepada kerajaan berikutan perlaksanaan semula PKP di beberapa negeri dan larangan merentas negeri serta daerah yang dikuatkuasakan.

Tentunyq, kemarahan rakyat itu kerana dengan PKP sekarang ini bermakna untuk dua tahun berturut-turut mereka tidak boleh balik ke kampung untuk berhari raya bersama keluarga dan juga ibu bapa.

Namun, menurut Ismail, segala langkah yang diambil kerajaan sekarang terpaksa dilakukan bagi menjaga kehidupan rakyat daripada wabak Covid19.

Benarkah begitu?

Sebenarnya, walaupun memang diakui rakyat sedang marah, tetapi kemarahan itu lebih berganda lagi disebabkan peraturan PKP yang dilaksanakan kerajaan begitu bercelaru dan tidak menentu.

Di ketika rentas negeri dan daerah dilarang, tetapi pejabat dan kilang-kilang yang banyak menyumbang kepada kewujudan kluster baru tetap dibenarkan dibuka.

Di KL dan Selangor, bukan sedikit mereka yang menetap dan bekerja di daerah yang berbeza, jadi apa maknanya larangan itu?

Begitu juga dengan kedai makan, restoran dan coffee house di hotel yang hanya dibenarkan membeli makanan bungkus saja, tetapi bazar Ramadan dan bazar Aidilfitri tidak pula diarahkan tutup sepenuhnya.

Mana yang lebih sesak antara orangramai membeli belah di bazar Ramadan dan bazar Aidilfitri dengan mereka yang berkunjung ke kedai makan, restoran dan coffee house hotel untuk menikmati makanan, sedangkan pusat membeli-belah boleh dibuka?

Mengapa tidak boleh dibenarkan menikmati makanan di restoran atau minum di cafe untuk dua orang satu meja misalnya?

Dengan semua tempat untuk makan dan minum-minum tidak dibenarkan menerima pengunjung menikmati makanan di premis mereka, apa yang kerajaan mahu rakyat lakukan dalam tempoh cuti panjang Aidilfitri ini?

Sudahlah tidak dibenarkan balik kampung, merentas negeri dan daerah, apakah kerajaan hanya mahu rakyat makan dan tidur di rumah saja dalam tempoh cuti panjang tersebut?

Kerajaan jenis apa yang kita ada sekarang jika tindakan-tindakan yang dilakukan lebih menjurus kepada mengajak rakyat agar hidup secara lesu dan tidak aktif?

Lebih buruk lagi, Kementerian Belia dan Sukan turut mengeluarkan peraturan tidak membenarkan sebarang aktiviti sukan dan riadah dilakukan dalam tempoh PKP ini.

Ini lagi gila, dibiarkan kita duduk terperap di rumah dengan asyik makan dan tidur, tetapi dilarang mengeluarkan peluh seperti berjogging dan bersukan lainnya.

Adakah kerajaan mahu kita mati dengan cepat?

Kemudian, peraturan yang berbeza-beza antara negeri yang melaksanakan PKP juga menambah lagi bingungnya rakyat dengan kerajaan yang ada ini.

Kenapa tidak seragam dan kenapa dalam PKP 1.0 sebelum ini, peraturan yang seragam boleh dilaksanakan?

Kalau benar mahu laksanakan PKP yang tujuannya mencegah Covid19, kenapa tidak dibuat PKP yang betul-betul ketat seperti PKP 1.0 sebelum ini?

Tidak belajarkah daripada PKP 2.0 yang longgar dan separuh masak sebelum ini, tetapi akhirnya menyebabkan kes terus melonjak naik?

Sebetulnya inilah antara sebab-sebab yang menjadikan rakyat marah dan marahnya rakyat bukanlah tidak berasas.

Bagi majoriti rakyat, kerajaan dilihat seolah-olah tidak serius dan lebih mahu menjadikan PKP sebagai alat untuk mengekang pergerakan rakyat bagi mempertahankan kuasa rapuh yang dipegang daripada dijatuhkan.

Setelah didaruratkan, kenudian dikenakan pula PKP tak habis-habis, bila semua ini akan berakhir?

Maka, rakyat memang berhak untuk marah dan terus marah, malah tidak salah jika mereka terus marah sehingga ke hari memangkah kertas undi nanti. (ShahbudinHusin 06/05/2021)

4.6 11 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 7 May 2021 — 12:22 am
Subscribe
Notify of
guest

42 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
8 May 2021 9:50 am

CUBA PARTI KUNYIT LGBT TANYA TUHAN HARUN KENAPA DOA TAK MUSTAJAB…….. KERAJAAN LANGIT DAH BAGI AMARAN JANGAN IKUT BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ …..GUNA KAEDAH TRADISI TURUN TEMURUN……… MENTANG2 JADI PEMBANGKANG SEMUA BENDA NAK BANGKANG…..APA SEBENARNYA YANG KAMU MAHU…….. RAKYAT AKAN TERAJANG SAKI BAKI PHD4PIG SEPERTI PARTI KADOK DARI KERAJAAN PRU15 NANTI……….. PAS MEMANG HEBAT PATUT SANGAT JADI PM9……… 2 Berita gembira Dr Mohd Khairuddin. Harga sawit &produk kayu.. PH?? 1. Harga buah tandan segar sawit catat rekod tertinggi KUALA LUMPUR: Buah tandan segar (BTS) sawit yang lazimnya diniagakan pekebun kecil kelapa sawit merekodkan kenaikan tertinggi dalam sejarah apabila mencecah paras… Read more »

Utoh pengulir
Utoh pengulir
8 May 2021 3:59 pm

2 Berita gembira Dr Mohd Khairuddin. Harga sawit &produk kayu.. PH?? “Dengan kenaikan harga BTS hari ini, moga tersenyumlah peneroka dan pekebun kecil di kampung,” katanya. Peniaga minyak sawit, David Ng berkata, prestasi peningkatan itu adalah disebabkan kebimbangan terhadap pengeluaran yang lembap dan bekalan stok lebih rendah menjelang laporan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) yang akan dikeluarkan minggu depan yang menyokong harga tanaman itu. Kalau pengeluaran kelapa sawit dari ladang berkurangan biasalah harga minyak akan naik. Permintaan melebihi penawaran. Itu bukan kerana pandai tapi nasib baik. Satu lagi jangan buat tak tahu, harga minyak masak (botol) di pasaran telah melambung,rakyat… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
8 May 2021 7:53 am

MENTANG2 JADI PEMBANGKANG SEMUA BENDA NAK BANGKANG…..APA SEBENARNYA YANG KAMU MAHU…….. RAKYAT AKAN TERAJANG SAKI BAKI PHD4PIG SEPERTI PARTI KADOK DARI KERAJAAN PRU15 NANTI……….. PAS MEMANG HEBAT PATUT SANGAT JADI PM9……… 2 Berita gembira Dr Mohd Khairuddin. Harga sawit &produk kayu.. PH?? 1. Harga buah tandan segar sawit catat rekod tertinggi KUALA LUMPUR: Buah tandan segar (BTS) sawit yang lazimnya diniagakan pekebun kecil kelapa sawit merekodkan kenaikan tertinggi dalam sejarah apabila mencecah paras melebihi RM1,000 satu tan. Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, berkata harga BTS bagi Semenanjung Malaysia mencecah RM1,024.24 satu tan hari ini.… Read more »

zunnun
zunnun
7 May 2021 6:48 pm

mengape hadi awang gagal utk mendapatkan doa nya mustajap dari tuhan yg di sembah nya utk memerangi covids dgn doa2 nya yg menjela2…..

adakah tuhan hadi awang tuhan kaki temberang atau penyembahan hadi awang yg penuh temberang ?

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
7 May 2021 5:13 pm

Mengapa Jho Low gagal dibawa pulang, CINA RAYA BAGI LONGGAR….. MELAYU RAYA TERPERAP JERR KAT RUMAH….. MALAYSIA KE CINASIA……. inikah rahsianya? JO LOK TAIK ADALAH HERO DAN PAHLAWAN DAPIG ……. Lihat komen di blog ini…….. Jho Low dijulang sebagai pejuang di mata orang Cina. Si Hamid keluarkan kenyataan yang pelik dan jelik untuk menutup ‘kegagalan’ beliau untuk membawa pulang Jho Lo, sedangkan beliau sendiri telah memberi jaminan untuk membawa pulang Jho Lo? Link kat bawah ni haahh.. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/jho-low-didakwa-bedah-wajah-menyerupai-beruang-berjalan-macam-seladang-221747 Persoalan mudah masa ini, adakah kerajaan PN masih percayakan kaum Cina bila berurusan secara rasmi dalam kerajaan.!? Jho Low adalah contoh kelemahan… Read more »

Utoh pengulir
Utoh pengulir
8 May 2021 4:10 pm

Sebelum PRU14 Petikan dari BH Online Rabu, 7 March 2018 | 9:18pm bertajuk Jho Low tiada kaitan dengan 1MDB – KPN  (1) Siasatan polis setakat ini mendapati tiada keterangan kukuh untuk mengaitkan Low Taek Jho dengan keputusan dan urus niaga yang dibuat oleh syarikat pelaburan strategik, 1 Malaysia Development Bhd (1MDB). (2) Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun, berkata daripada siasatan, Taek Jho atau dikenali sebagai Jho Low juga tidak pernah bekerja di 1MDB dan didapati semua keputusan dan urus niaga 1MDB dibuat oleh pengurusan dan lembaga pengarahnya (3) Fuzi berkata, tindakan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) (DOJ) merampas kapal Equinimity di… Read more »

langkasuka
langkasuka
7 May 2021 2:08 pm

Dosa sipengkianat. Ingatla bertapa dahsyat nya ke busukan kamu telah lakukan. Ingat rakyat tak kan lupa. Ingat covid terbayang pengkianat.

zunnun
zunnun
7 May 2021 10:21 am

puasa…

yg bernafsu itu sifat ketuhanan manusia; yg kekal, berilmu, bersedia, #sirohnya…..

atau

“impulse” keinginan kesedaran semasa manusia yg bertenaga….

… satu bentuk tenaga, bernama manusia itu sentiasa memerlukan tenaga utk menjanakan kehidupan nya dari tenaga semesta sekeliling nya….

tenaga itu akan sentiasa bertukar2 bentuk nya tapi tidak sesekali dapat di musnah….

kekal dan sentiasa bersedia, kerana Tenaga Alm Semesta itu Dzat Ketuhanan Semesta…

maka puasa itu ape dari tuntutan Ilmu Haqiqat sebenar nya ?

ape kah puasa itu satu tuntutan Syariat bentuk nya atau menyamai kebenaran Haqiqat Semesta..?

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:46 am
Reply to  zunnun

ATOK BERJAYA PECAHKAN UMNO PADA 4 KUMPULAN. Bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad menjangkakan Bersatu akan tewas pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) sekiranya Umno bertanding di semua kerusi tradisinya. “Bila Mohamad (Hassan) kata Umno akan bertanding semua kerusi, saya kira kemungkinan besar Bersatu akan tewas bila Umno tidak bersama mereka,” katanya dalam wawancara bersama portal berita Malaysiapost, malam ini. Pada Mac lalu, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin memberi bayangan akan mempertahankan semua kerusi yang pernah ditandingi parti itu pada PRU lalu sekiranya Umno tidak mahu bertoleransi melepaskan kerusi berkenaan pada PRU15. Terdahulu sebelum itu Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan dilaporkan… Read more »

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:47 am
Reply to  zunnun

Bila Mahathir kata 2023… dia tahu PN akn kalah May be an image of 1 person and text that says “Tangguh pilihan raya hingga 2023, kata Dr Mahathir Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 5 May 2021 11:08AM 0 Komen THE MALAY INSIGHT Najjua Zulkefli” PH AKAN MENANG BERGAYA Bila Mahathir bersuara ia memberi pelbagai erti. Kata2nya bukan biasa2… seperti kata kawan baiknya, saham naik… naiklah dia. Bila Mahathir mahu PRU15 pada tahun 2023, saya yakin dia tahu ‘mood’ rakyat sgt berang dgn kerajaan PN sebagai sebuah kerajaan yg gagal, korup dan mencabuli hak rakyat. Apatah lagi UMNO… Read more »

zunnun
zunnun
7 May 2021 4:12 pm
Reply to  Anonymous

musuh yg amat ketara kpd #sinyanyuktua96, masa tidak menyebelahi nya…..

tapi, dgn keadaan yg tidak terurus baik dari segi ekonomi mau pun gejala pandemik covids, hingga melibatkan rakyat keseluruhan nya….

musuh yg amat ketara kpd #sinyanyuktua96 tak lain, kesundalan nya melepAskan kerajaan kpd pengkianat2 dgn senang nya tanpa mendapatkan pandangan Majlis President PH terlebih dahulu…..

jika yg buta dapat menghidukan ini semua, maka baik bagi yg melihat menjadi buta pula….

zunnun
zunnun
7 May 2021 10:10 am

antara jasad dan roh

ape akan berlaku jika

(1) jasad > roh

(2) jasad < roh

(3) jasad = roh.

pada saa, (3) t jasad = roh, secebis tissue/DNA di ambil lalu di clonel kan akn nya utk membentuk satu pejenama manusia ?

bagaiman pula pada situasi (1) & (2) ?

babi bernama “hadi awang” dlm klass yg mana pula ?

zunnun
zunnun
7 May 2021 10:06 am

hadi awang nih seronok ke bergelumang dgn pengulum #kepalabutuh tegar negara, hingga kan assmin di junjung dan di peluk utk mendapatkan ghadimah dan habuan pelacuran nafsu menunggang agama…..

atau

hadi awang pengulum tegar #kepalabutuh juga….

sj tanya, hebat no

zunnun
zunnun
7 May 2021 10:02 am

lebai2 malaun2 & walaun2 pAs merasakan menutuh2 puki kerja sunah kerana muhammad anak aminah juga melakukan sedemikian… tapi yg perlu manusia fahami, ape kah kenabian muhammad juga menutuh puki juga…. tahap nafsu peringkat mana yg membezakan nafsu amarah hingga peringkat kamaliah antara muhammad anak aminah dgn kenabian nya hingga kan berbini 14 akhir nya…. ape kah lebai2 malaun2 & walaun2 pAs seperti mothar senik dan hadi awang boleh membezakan diri dgn kesempurnaan mereka….? atau sentiasa bergelumang dgn kebabian2 hinggakan babi2 tegar berpakaian jubah dan serban…. lebai2 malaun2 & walaun2 pAs faham ke… tuhan itu Maha Sempurna…. maka kesempurnaan manusia itu… Read more »

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
7 May 2021 8:59 am

PHDAPIG BULAN PUASA TAK MALU MAKAN DEPAN ORANG…….BERJUDI SELAMBA JERR……DAH TENTU ORANG MACAM TU SOKONG KEMUNGKARAN DAN MAKSIAT…….. YANG PENTING PILIH LAH PEJUANG HUDUD DAN EKONOMI BEBAS RIBA……………. BERANI TERPILIH TAK BOLEHLAH MACAM TU…….SEMUA KEMUNGKARAN BERANI DICEGAH SEMUA KEBAIKAN BERANI DISOKONG……JANGAN BILA PARTI SENDIRI ATAU KETUA KORANG DIAMKAN JERRRR………. YANG PALING TERUK MARAH TENTU PHD4PIG PASAL HILANG KUASA KERANA TOK KADOK NAK JADI PM PANDAI PULAK MANIPULATE COVID……. KESIAN KORANG YEERR TAK PASAL2 JADI PEMBANGKANG………. Rakyat Marah, FB KKM Diserang Teruk!……….. May 02, 2021 Covid-19 dikesan di negara kita pada Januari 2020. Pada 16 Mac 2020, setelah wabak ini merebak… Read more »

Utoh pengulir
Utoh pengulir
7 May 2021 3:52 pm

Adakah MAHATHIRVSANWARp 7 May 2021 8:59 am tersalah copy paste? Adakah Dr Agus orang yang selama ini menjadi sokongannya?

Jangan bimbang PN sedang berkuasa dan masih ramai penyokongnya sejak dari mula ditubuhkan lagi? dan mereka masih selesa dengan suasana sekarang. Cuma yang tidak sukakannya hanyalah segelintir dari UMNO/BN. Tetapi boleh dikatakan keseluruhan PKR, AMANAH, DAP termasuk sebahagian Di Atas Pagar (DAP) tidak sukakannya. Ulun kada hingkat menggani’i.

zunnun
zunnun
7 May 2021 8:36 am

….tapi budin, rakyat sentiasa terhibur dlm keusahan sedemikian melihat lebai2 malaun2 & walaun2 pAs yg berserban berjubah sedang mabuk menjilat lubang puki sana sini selain menghitung ghadimah2 pentempurang yg mereka ‘menangi’ ketika ini… hanya lebai2 malaun2 & walaun2 pAs tidak mengetahui lubang2 puki dan ghadimah2 yg di perolehi belum berakhir kerana perperangan masih berterusan…. mungkin lebai2 malaun2 & walaun2 pAs rasakan syurga terletak di lubang2 puki dan ghadimah yg di perolehi….. hinggakan kebenaran ape yg mantan KPN lontarkan di nafikan oleh mereka….. sedap no lubang2 puki, lebai2 malaun2 & walaun2 pAs buat ulam peraga setip hari, lagi membiak2 babi2 sana… Read more »

zunnun
zunnun
7 May 2021 8:37 am
Reply to  zunnun

keusahan – kesusahan

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
7 May 2021 8:31 am

YANG PALING TERUK MARAH TENTU PHD4PIG PASAL HILANG KUASA KERANA TOK KADOK NAK JADI PM PANDAI PULAK MANIPULATE COVID……. KESIAN KORANG YEERR TAK PASAL2 JADI PEMBANGKANG………. Rakyat Marah, FB KKM Diserang Teruk!……….. May 02, 2021 Covid-19 dikesan di negara kita pada Januari 2020. Pada 16 Mac 2020, setelah wabak ini merebak melalui kluster Tabligh, kerajaan memperkenalkan PKP. PKP ini dilanjutkan setiap dua minggu sekali sehingga 12 Mei 2020. Rakyat susah, tetapi tidak merungut. Pada Raya Puasa Mei 2020, rakyat dilarang merentas negeri. Rakyat sedih, tetapi tidak marah kerana faham kesungguhan kerajaan untuk menangani gejala ini. Antara bulan Mac hingga Ogos… Read more »

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 7:29 am

Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallahu
allahu akbar

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Mmg nya Ramadhan utk diri ini sangat besar erti
Balik dari solat berjemaah, rasa tenang jer di hati
Kejora ni mmg berjaga qiyamulail klu malam cuti
Jumaat tk sekolah..kini Kejora nak tidur lah ganti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:16 am
Reply to  Anonymous

Laporkan ke Tamil Nesan lah, Wak G.

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:17 am
Reply to  Anonymous.

Nak sebut nama yang ada “tol” di hujung tuh Budin tak beri.

Maka di tukar kpd Wak G lah.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:14 am
Reply to  Anonymous.

WOI BINATANG ANAK HARAM TN MONYET PUKIMAK SIAL LAHANAT YANG MENULIS DI JAM 8:17 AM!

‘DI TUKAR’…???

IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT PERBUATAN KENA DIRAPATKAN, MANAKALA
IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT TEMPAT/KEDUDUKAN/MASA KENA DIRENGGANGKAN!

‘DI’ DGN ‘TUKAR’ TU KENA RAPAT, SEBAB ‘TUKAR’ TU PERBUATAN!
=> DITUKAR…

KALAU DI TIKAR KE ATAU DI SANGKAR KE, OK LAH.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!!!

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 7:19 am

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Si betina ifrit tua kutok asyik komen tak ikut tajuk
Budin marah, lalu komen iblis tu banyak dicantas
Kejora rasa binatang anak haram itu dah merajuk
Pagi ni anak haram tu langsung dah tak melintas
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:24 am
Reply to  Anonymous

Wak G mengharap dia tak di tibai, boleh melanda landa di sini.

Tapo ke lubang cacing pun dia akan di kejar.

Tak benarkan dia melanda landa, cakap sesuka dia

Maka dia di pel…kong ler.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:10 am
Reply to  Anonymous.

WOI BINATANG ANAK HARAM TN MONYET PUKIMAK SIAL LAHANAT YANG MENULIS DI JAM 8:24 AM!

‘DI TIBAI’…???

IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT PERBUATAN KENA DIRAPATKAN, MANAKALA
IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT TEMPAT/KEDUDUKAN/MASA KENA DIRENGGANGKAN!

‘DI’ DGN ‘TIBAI’ TU KENA RAPAT, SEBAB ‘TIBAI’ TU PERBUATAN!
=> DITIBAI…

KALAU DI MUMBAI KE ATAU DI TATBAI, THAILAND KE, OK LAH.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!!!

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:10 am
Reply to  Anonymous

WOI BINATANG ANAK HARAM TN MONYET PUKIMAK SIAL LAHANAT YANG MENULIS DI JAM 8:24 AM!

‘DI KEJAR’…???

IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT PERBUATAN KENA DIRAPATKAN, MANAKALA
IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT TEMPAT/KEDUDUKAN/MASA KENA DIRENGGANGKAN!

‘DI’ DGN ‘KEJAR’ TU KENA RAPAT, SEBAB ‘KEJAR’ TU PERBUATAN!
=> DIKEJAR…

KALAU DI FAJAR KE ATAU DI KELENJAR KE, OK LAH.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!!!

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:11 am
Reply to  Anonymous

WOI BINATANG ANAK HARAM TN MONYET PUKIMAK SIAL LAHANAT YANG MENULIS DI JAM 8:24 AM!

‘DI PEL…KONG’…???

IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT PERBUATAN KENA DIRAPATKAN, MANAKALA
IMBUHAN ‘DI’ DGN PERKATAAN YG BERSIFAT TEMPAT/KEDUDUKAN/MASA KENA DIRENGGANGKAN!

‘DI’ DGN ‘PEL…KONG’ TU KENA RAPAT, SEBAB ‘PEL…KONG’ TU PERBUATAN!
=> DIPEL…KONG…

KALAU DI KERONGKONG KE ATAU DI TOKONG KE, OK LAH.

FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!!!

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 11:18 am
Reply to  Anonymous

TAK KAN LAH ASYIK NAK KENA TENGKING HERDIK SETIAP HARI KOT???
DAH TU, DLM SEHARI BERPULUH-PULUH KALI NAK KENA TENGKING HERDIK..

KAU TAK ADA PERASAAN MALU LANGSUNG KE BINATANG ANAK HARAM TN MONYET?

ATAU KAU NI BUKAN MONYET MUKA KULIT BABI OTAK TAIK BABI TAPI SEMEMANGNYA BINATANG BABI?

KAU DULUNYA LAHIR KELUAR DARI LUBANG PUKI BABI KER…??

HAH HA HAA.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 6:38 am

Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallahu
allahu akbar

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Balik dari solat berjemaah hati jadi tenang & lega
Tak ada apa yg lain, selain mengharapkan syurga
Sbg org beriman amal ibadat kena sntiasa dijaga
Barulah lengkap diri bila nanti nk berumahtangga
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 6:40 am
Reply to  Anonymous

😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆
Mmg kalau Jumaat rasa lebih khusyuk beribadah
Bangun qiyamulail & solat jemaah, beri kepuasan
Subuh, rakaat pertama imam bca surah asSajdah
Rakaat kedua pula, imam bacakan surah al-Insan
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaaahhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:25 am
Reply to  Anonymous

Wak G mahu iklankan dia warak, konon.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 5:53 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Owh, udah subuh, Kejora nak gi jemaah kat surau
Bab amal ibadat ni kena le sentiasa diambil hirau
Jgn hanya subur di dunia, tapi di akhirat kemarau
Perkara akhirat, kena serius, bkn lah benda gurau
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Subhanallahi walhamdulillahi wala ilaha illallahu
allahu akbar

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:27 am
Reply to  Anonymous

Jangan subur melanda landa iklankan kamu warak, Wak G.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 5:04 am

KEJORA NAK TEST BINATANG LAHANAT TU DGN DUA RANGKAP PANTUN INI DULU…

INI PUN DAH CUKUP ‘CLUE’ UNTUK PEMBACA AGAK, SIAPA DIA MAKHLUK MALAUN LAHANAT TERSEBUT…

“TAK PUASA MENTEKEDARAH, KARUTAN TADIKA KWN MARAH, KELING KAPAL NAK KARAM, PERANGAI ANAK HARAM..”

APA2 PUN KITA TUNGGU JER BABI HUTAN TU TERJAH MASUK MENYONDOL…

PEMBACA PUN TENTU TAK SABAR NAK LIHAT ANAK HARAM TU KENA PELANGKONG KEPALA…

KAH KAH KAH.

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:29 am
Reply to  Anonymous

KAMU DAH KENA PELANGKING KEPALA DULU, WAK G,

LIHAT LAH KOMEN2 SEJAK 8.16 AM TADI.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 5:04 am

RAKAN2 BLOG YANG DIHORMATI SEKALIAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mari le berkomen agar blog Budin ini tidak suram
Klau ada pendapat, luahkan saja tk usah diperam
Tapi sama2 ler kita jaga biar blog aman tenteram
Jgn le komen spt masakan tk cukup asam garam
Atau..buat kalut, mcm keling atas kapal nk karam
Usah le berlagak juah, perangai mcm anak haram
Bukan apa kot kwn tala kita, bila depa naik geram
Nanti, bila dh kena tibai, kita jadi bersedih muram
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:30 am
Reply to  Anonymous

MENGAJAK PEMBACA MENGKOMEN.

TAPI MEMBERI AMARAN MCM2.

BIADAB DAN KURANG AJAR.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 5:03 am

RAKAN2 BLOG YANG DIHORMATI SEKALIAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Di bulan mulia ini, Kejora nak beri sedikit tazkirah
Surau atau masjid..elok le kita pergi mengimarah
Banyakkan bersedekah, dan belajar jadi pemurah
Klu tk puasa, depan anak cucu jgn mentekedarah
Rakan2 kalau ada pendapat, sila lah tampil curah
Tapi, jngn dibuat karutan tadika, nanti kwn marah
Bkn apa..kot kwn taji tibai, kita jadi tak tentu arah
Nanti kita terpaksa lari dek tk tahan sakit & parah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 5:04 am
Reply to  Anonymous

RAKAN2 BLOG TENTU DAPAT AGAK, SIAPAKAH BINATANG IBLIS ANAK HARAM
YANG DIMAKSUDKAN DALAM PANTUN DI ATAS ITU.

KITA TUNGGU JER RESPON ANAK HARAM TU.
DIA PASTI PANAS PONGGONG TAK SENANG DUDUK DENGAN TEMPIAS DARI PANTUN ITU YANG MENGENAI MUKANYA TUH..

KAH KAH KAH.

Anonymous.
Anonymous.
7 May 2021 8:32 am
Reply to  Anonymous

BINATANG IBLIS ANAK HARAM YANG PALING BESAR SEKALI DI SINI IS LAH WAK G.

NAMA NYA DI HUJIG ADA “TOL”. TAPI BUDIN TAK KASI TULIS ISTILAH ITU SEPENUH NYA.

Anonymous
Anonymous
7 May 2021 10:48 am
Reply to  Anonymous.

Budin dah meluat sangatlah dengan kamu yang dah tua bangka tapi akal setaraf budak-budak. Berubahlah diri tu monyet tn pacak pukimak.