MAHIADDIN KINI LEBIH BAHAYA DARIPADA NAJIB, MENJATUHKANNYA SUDAH JADI SUATU KEWAJIPAN

Pada 31 Mac lalu, kerajaan telah mengemukakan pindaan Ordinan Darurat yang memberikan kuasa kepada Kerajaan Persekutuan dan Negeri untuk menambah perbelanjaan tanpa melalui kelulusan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.

Pindaan itu memberi kuasa sepenuhnya kepada kerajaan untuk berbelanja tanpa had dan tanpa dibentang, dibahas dan dipantau oleh Dewan Rakyat yang diwakili oleh Ahli-Ahli Parlimen yang dipilih melalui pilihanraya.

Dengan itu, kebimbangan ramai bahawa darurat yang dicadangkan Mahiaddin Md Yasin memungkinkan ia disalahgunakan dan tidak khusus untuk menangani Covid19 mula menampakkan ada asasnya.

Mengguna dan membelanja wang negara tanpa kelulusan Parlimen, tidak mustahil juga dilakukan secara sesuka hati, adalah pencerobohan paling besar dari segi amanah dan kebertanggungjawaban bagi sesebuah kerajaan.

Boleh mengambil wang sesuka hati dan boleh juga berbelanja sesuka hati tanpa perlu membentangkannya ke Parlimen di ketika sokongan majoritinya telah tiada, bolehkah Mahiaddin dipercayai akan bersikap jujur dan berwatak seperti malaikat dari segi penggunaannya?

Semalam pula, satu lagi pindaan Ordinan Darurat berkaitan kewangan telah dilakukan Mahiaddin iaitu dengan meluluskan undang-undang untuk menggunakan dana daripada Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN) bagi perolehan vaksin dan perbelanjaan berkaitan program imunisasi kebangsaan.

Menurut Akta KWAN 1988, dana kumpulan itu dibayar melalui Kumpulan Wang Disatukan dan daripda royalti Petronas.

Dalam ulasanya, bekas Perdana Menteri, Najib Razak menjelaskan, objektif penubuhan KWAN adalah untuk memastikan penggunaan optima hasil sumber-sumber asli negara yang menyusut agar dapat memberi sumber pendapatan yang berterusan dan stabil demi faedah negara dan generasi akan datang.

Katanya, berdasarkan peruntukan Akta KWAN 1988, pihak-pihak yang wajar membuat sumbangan termasuklah Petronas atau sumber-sumber menyusut yang lain dan pihak yang terlibat dalam penyelidikan dan pembangunan sumber-sumber alam semulajadi.

“Sejak ditubuhkan, hanya pernah ada satu pengeluaran dibuat kerajaan melalui KWAN iaitu sebanyak RM42 juta untuk projek pemeliharaan tanah dan ekosistem Wetland Sanctuary di Putrajaya.

“Masa saya PM, tiada pengeluaran pernah dibuat daripada KWAN,” tambah beliau.

Menurut Najib lagi, saiz dana KWAN telah berkembang hampir 4 kali ganda dari RM4 bilion menjadi lebih RM16 bilion pada akhir tahun 2017 berikutan hasil sumbangan yang tinggi daripada Petronas serta pulangan pelaburan yang semakin meningkat.

Persoalan di sini, untuk apa dana KWAN mahu dikorek bagi perolehan vaksin dan program imunisasi, sedangkan peruntukan RM3 bilion sudah diluluskan untuk membeli vaksin pada Belanjawan 2021 yang lalu?

Betulkan dana KWAN itu mahu diambil untuk vaksin dan imunisasi?

Apakah jaminan ia bukan dijarah untuk perkara-perkara lain bagi kepentingan politik Mahiaddin, khusus untuk mengekal dan mempertahankan kuasanya?

Hanya dalam tempoh kira-kita dua bulan saja setelah darurat dikuatkuasakan, sudah dua pindaan undang-undang berkaitan kewangan dilakukan Mahiaddin yang berselindung di sebalik proklamasi darurat.

Tanpa ragu-ragu lagi ini adalah tanda paling bahaya sedang menerpa negara kita.

Menjelang 1 Ogos akan datang, tidak mustahil lebih banyak lagi pindaan akan terus dilakukan oleh Mahiaddin dengan menggunakan hujah serta alasan darurat juga.

Akhirnya apa jadi kepada negara kita ini?

Apakah seorang Perdana Menteri boleh terus dengan bebas melakukan apa saja kepada negara ini dalam tempoh Parlimen digantung?

Yang nyata, hanya dengan dua pindaan tersebut saja, Mahiaddin kini sudah boleh dianggap lebih bahaya berbanding Najib dahulu.

Jika Najib dahulu dikatakan merbahaya kepada masa depan negara kerana skandal 1MDB, sebaliknya Mahiaddin kini dengan dua pindaan undang-undangnya yang memberinya hak mengguna dan berbelanja wang negara sesuka hati itu, beliau boleh terdedah kepada perlakuan yang mungkin 10 kali lebih besar daripada 1MDB.

Ibarat seseorang yang boleh mengambil dan berbelanja sesuka hati wang yang bukan miliknya tanpa boleh disoal dan ditanya oleh sesiapa, tidakkah ini sebesar-besar bahaya sedang mengancam kita semua?

Maka itu, sebagaimana rakyat Malaysia telah bersatu hati menjatuhkan Najib pada PRU14 lalu, menumbangkan Mahiaddin, baik melalui tekanan yang berterusan atau menunggu pengundian dalam pilihanraya akan datang, keperluannya sudah dikira suatu kewajipan.

Tidak harus ada kompromi langsung kalau kita tidak mahu anak cucu kita semua merempat dan mereka tiada masa depan lagi meneruskan kehidupan di negara ini. (Shahbudindotcom 22/04/2021)

4.6 11 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 22 April 2021 — 11:40 am
Subscribe
Notify of
guest

28 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
26 April 2021 8:19 am

PHD4PIG KERAJAAN BANGKRAP MUSUH KEPADA ISLAM MELAYU……… SYARAT JADI DAJJAL MESTILAH PERNAH JADI PM ATAU SEKURANG2 TPM DAN SELEWENGKAN AGAMA SEPERTI LIBERALISM PLURALISM……… SALAH SATU TANDA AKHIR ZAMAN BILA BANDUAN PELIWAT TAK BERMORAL DIANGKAT SEBAGAI KETUA……. JANGAN PERCAYA DENGAN PAK SHEIKH KERANA MAT JAMBU KEGEMARAN UTAMA DIA……… JANGAN BIARKAN TOK KADOK TERUS POLITIK KAN COVID HINGGA HUJUNG PENGGAL KETIKA ITU UMNO SUDAH BUBAR………. UMNO MENGGELUPUR HILANG ARAH TUJU……HANYA ADA SATU IKHTIAR AKHIR DESAK YDPA BUBAR PARLIAMEN SUPAYA UMNO KEMBALI JADI PM……… PARTI MATA SATU DAJJAL HANYA SUKA MELAGA2 KAN UMNO SUPAYA PECAH BELAH AKHIRNYA PAK SHEIKH AMBIL KESEMPATAN…… POLITIK MAIN… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
24 April 2021 3:30 am

Reply to NajibBiniRosmah 22 Apr 2021 – 1.29pm

Sebab tu Mooidin guna Darurat..utk suka2 hati pinda Akta Ordinan bole suka2 ambil joli belanja dana negara. kini nak sekau Dan nKwan pula tu nak bagi kat kawan2, katak2, 70 ekor menteri2 gaji buta dan Pengurus2 GLC.

Punya haramjadah besaq kjaan PNyamun dan PM PNipu aka Helang Botak muka tak malu…

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
23 April 2021 8:29 am

DARI SEGI BAHAYA KEPADA AKIDAH ISLAM TENTULAH DAJJAL FREEMASON……… THE PROBLEM STARTED WHEN DAJJAL ILLUMINITY AND DAJJAL FREEMASON UNITED TO DEVALUATE RINGGIT TERRIBLY IN 1988…..IT WAS ONLY THE TIP OF HUGE CORRUPTIONS ICEBERG…..THE TRAITOR WAS MAHA BOROS ……PEOPLE CANT BE LIED ALL THE TIME…….. Undi 18: PH ‘kokok berderai, ekor bergelumang tahi’ -Dr Kamarul Zaman KENCANG sungguh sembang para pemimpin Pakatan Harapan (PH) mengecam pengumuman Pengerusi SPR, Datuk Abdul Ghani Salleh, semalam bahawa ‘Pendaftaran Pemilih Automatik dan Undi18 dijangkakan boleh dilaksanakan selepas 1 September 2022 setelah menilai semula pelbagai kekangan dan isu yang telah menjejaskan perancangan dan persiapan awal SPR’.… Read more »

khatijah.nuno
khatijah.nuno
24 April 2021 3:31 am

Yg aku tahu paling bahaya ialah penyokong2 haramjadah mcam kau ni dan ketua2 ketuat2 Dajjal Hadi dan Mat Sembap Mooidin

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 9:57 pm

BODOH BANGANG BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA SIBUKKAN MUTU BAHASA DI BLOG POLITIK.
BERUK YANG TAK HORMATI KEMULIAAN BULAN

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 10:08 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

SI TUA BINGAI, TN MONYET PUNYA ‘SIDE KICK’ NI MARI NAK MENYAMAR JADI BINATANG ANAK HARAM MONYET TUH…

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 10:08 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Mana hilang monyer anak haram Kejora tak pasti
Dah tk masuk sini terus, 3-4 hari Kejora dok nanti
Tak tahu lah dia takut ker malu ker atau dah mati
Si bingai ‘side kick’ dia pulak, yng mari mengganti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 10:09 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Binatang anak haram udah tak lagi mari meroyan
Ada pula pengganti dia..mcm dgn nenek kebayan
Tapi si tua bahalol ni Kejora malas sikit nak layan
Hujah yillek membebel je serupa mulut tempayan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 8:04 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kpd rakan2 semua, Kejora ucap selamat berbuka
Berita ini, pasti membuat para pembaca sgt suka
Blog Tn Shahbudin kini, bagaikan sudah merdeka
Dh tiada lagi bebelan racau raban betina tua saka
Kini..blog ini udah bebas dari karutan taraf tadika
Tak der lagi gangguan monyet anak haram puaka
Binatang anak haram tu dh kembali ke alam baka
Menanti ifrit tu di akhirat, ialah bahang api neraka
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

najib bini rosmah
najib bini rosmah
22 April 2021 6:15 pm

Nasib baik tiada golongan kayangan yang dicampak ke dalam IJN sebab sakit perut termakan kari. Madey si Kitol masak kari basi. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 April 2021 4:39 pm

DORAEMON BERLAKON JADI MUSUH TOK KADOK TAPI SEBENARNYA BUAT REMOTE CONTROL…….. LIWAT ATAU SEMBURIT TETAP LGBT YANG DILAKNAT………. APA PUN TOK KADOK BIJAK MANIPULASI COVID TAK MACAM PAK SHEIKH YANG SIBUK ULANG ALIK MENGADAP DORAEMON……… UMNO JANGAN TERPEDAYA DENGAN PARTI MATA SATU NAK MUDAH JADI PM ……… JANGAN LAYAN PARTI MATA SATU DAJJAL HANYA MAHU PECAH BELAHKAN MASYARAKAT……… Patung Mata Satu Dajjal, Berdiri Tegap Tegak di Arab Saudi, Ini Faktanya?..,…. Patung mata satu dajjal di Arab Saudi / Cr: Youtube Channel Alman Mulyana Riyadh – Sebuah konspirasi yang erat dengan kehidupan manusia dari dahulu hingga saat ini adalah simbol mata… Read more »

Wau bule
Wau bule
22 April 2021 4:01 pm

Muhyiddin akan dijatuhkan oleh orang yang beliau jatuhkan dan khianati…..inshaa Allah

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 8:28 pm
Reply to  Wau bule

KAH..KAH…….ATOK SAKA TU PRESIDEN PARTIMANA PULAK

Benarkah? Semua Presiden parti dijemput, tapi yg hadir Presiden Amanah saja? Dan, seorang tua yg bukan Presiden parti (tiada parti kerana tidak diluluskan) bahkan orang tua ini lah pengkhianat yg menjadi punca kerajaan mandat rakyat tumbang. Orang tua ini sengaja letak jawatan untuk pengkhianat lain rampas kuasa. Selagi seret orang tua ini, tiada siapa respek usaha kamu.

W.FAUZDIN

HOME BERITA VIDEO April 22, 2021 5:21 AM RENCANA Sumbangan Iklan ANK AR بن “Kita jemput semua presiden parti, bukan Mahathir seorang” Oleh NASUHA RAHMAN/ April 21, 2021‎”‎‎

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 8:51 pm
Reply to  Anonymous

Surat diutuskan kpd YDPA dulu oleh Ketua Pembangkang dan semua2 MP yg tidak bersetuju Parlimen digantung dari deklarasi Darurat.

Wakil2 PH, UMNO dan Bebas yg patut menghadap YDPA sbg suara melebihi 115 MP yg mahu Parlimen dibuka.

Wau bule
Wau bule
23 April 2021 3:47 am
Reply to  Anonymous

Twice PM and once an interim. Far better than presidents of penyamun penyangak and or ex convict of sodomy who cried wolf unashamedly….period

Anonymous
Anonymous
23 April 2021 5:47 am
Reply to  Wau bule

Bila jilat Atok Saka, otak pun mcm Saka umur pun nak sama. Twice PM and once interim from acts of deceipt, lies and fitnah. Can pass your low threshold as kaki jilat but the real threshold is Allah. Nak bertanding PRU14 dan jadi PM7 pun kena mintak ehsan sodomy convict masa itu. Diberkati Allah ke jika semua berpunca dari dendam politik dan hati yg hitam dipengarohi oleh sodomi yg direka bila khianati PH pulak lepas itu dan lahirkan PN kerana semata2 sodomi ex-convict. Bala dan nusibah dibeban rakyat dan negara, sekarang dari tangan dia sbg bapak penghkianat PH dan bapak… Read more »

Wau bule
Wau bule
23 April 2021 7:24 am
Reply to  Anonymous

Syukur ke hadtat Allah swt, PM kita bukan bekas banduan semburit…..period

khatijah.nuno
khatijah.nuno
24 April 2021 3:23 am
Reply to  Wau bule

iye ke.. Syukur juga Menteri Miti Si azmin tu semburit..

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 April 2021 2:54 pm

APA PUN TOK KADOK BIJAK MANIPULASI COVID TAK MACAM PAK SHEIKH YANG SIBUK ULANG ALIK MENGADAP DORAEMON……… UMNO JANGAN TERPEDAYA DENGAN PARTI MATA SATU NAK MUDAH JADI PM ……… JANGAN LAYAN PARTI MATA SATU DAJJAL HANYA MAHU PECAH BELAHKAN MASYARAKAT……… Patung Mata Satu Dajjal, Berdiri Tegap Tegak di Arab Saudi, Ini Faktanya?..,…. Patung mata satu dajjal di Arab Saudi / Cr: Youtube Channel Alman Mulyana Riyadh – Sebuah konspirasi yang erat dengan kehidupan manusia dari dahulu hingga saat ini adalah simbol mata satu. Bagi banyak orang khususnya umat muslim, simbol ini memiliki arti kurang baik yaitu berkaitan dengan Dajjal, makhluk… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
22 April 2021 1:39 pm

Jkom dapat 15000, elaun dan gaji buta 75 ekor Menteri, Timbalan dan Duta saja lebih 7 billion, rakyat dapat apa? PNkhianat tak guna. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 2:48 pm

Malaysia PM akan pergi Mesy Asean diJakarta utk tolong selesai isu Kerajaan Haram Myanmar yang gantung Parlimen, General Junta Myanmar akan pergi Mesy Asean diJakarta utk tolong selesai isu Kerajaan Haram Malaysia yang gantung Parlimen.

Semua rakyat Myanmar dan Malaysia mintak jatuhkan kerajaan haram dinegara mereka ASAP supaya tidak terbeban lagi rakyat.

khatijah.nuno
khatijah.nuno
24 April 2021 3:26 am

Sebab tu Mooidin guna Darurat..utk suka2 hati pinda Akta Ordinan bole suka2 ambil joli belanja dana negara kini nak sekau DananKwan pula tu nak bagi kat kawan2 70 ekor menteri2 gaji buta dan Pengurus2 GLC.

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 12:50 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Binatang anak haram TN monyet dh tiada kelibat
Dh seminggu tk nampak, itu anak haram musibat
Tak padan bebal bingai ada hati dia nak berdebat
Ilmu dia tak ada, hanya harap bulu puki saja lebat
Dah banyak kali iblis tu lari kena Kejora perambat
Pukulan berbisa Kejora, dia tk boleh nak cari ubat
Anak haram tu mampos tak sempat nak bertobat
Agak nya kini..dia sdg mengelupor malekat sebat
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sabut
Sabut
22 April 2021 12:39 pm

Malapetaka semua ni berpunca dari OT95……Khalas

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 2:36 pm
Reply to  Sabut

ADA LAGI YANG PERCAYA PADA OT95 KOHD MUKHLIS Benda ini mudah paham, kalau ada conflict of interest antara rakyat dan cukong, biasanya OT akan memihak pada cukong. Jenis narsisitik ini hanya fikir diri dia sahaja; dunia ini berputar tentang dia. Orang macam ini, menjadi tidak relevent adalah satu igauan ngeri. Nak pecat TT, nak pecat Yeo Bin, dan pecat Dr Mazlee itu sebab tak nak kowtow dengan arahan dia. Dia paling suka orang yes men sahaja. Sebab itu kejap nak bertanding PRU15 kalau “penyokong desak”, kejap tak mahu bertanding, tapi kita semua tahu yang kelemahan dia adalah bila tak ada… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 12:31 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Dlm hati Kejora ini mmg seronok sungguh le rasa
Semua musuh ketat, Kejora udah pun kasi binasa
Anak haram TN monyet, mampos, di bulan puasa
Moga dia dpt keampunan dari Allah Yg Maha Esa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
22 April 2021 12:17 pm

UMNO JANGAN TERPEDAYA DENGAN PARTI MATA SATU NAK MUDAH JADI PM ……… JANGAN LAYAN PARTI MATA SATU DAJJAL HANYA MAHU PECAH BELAHKAN MASYARAKAT……… Patung Mata Satu Dajjal, Berdiri Tegap Tegak di Arab Saudi, Ini Faktanya?..,…. Patung mata satu dajjal di Arab Saudi / Cr: Youtube Channel Alman Mulyana Riyadh – Sebuah konspirasi yang erat dengan kehidupan manusia dari dahulu hingga saat ini adalah simbol mata satu. Bagi banyak orang khususnya umat muslim, simbol ini memiliki arti kurang baik yaitu berkaitan dengan Dajjal, makhluk yang muncul saat kiamat. Tidak ada protes dari warga sekitar Ilustrasi bendera Arab Saudi (AFP Photo) Patung… Read more »

Anonymous
Anonymous
22 April 2021 11:18 am

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Binatang anak haram TN monyet bukan sja kalah
Tapi..si betina tua itu dah kembali ke rahmatullah
Tiada le lagi si bingai utk Kejora nak kasi sekolah
Macam dah tak der ‘fight’, Kejora berehat saja lah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

YAHOO… YA BEDA BEDOO…