ANWAR GARIS BEBERAPA KELEMAHAN KERAJAAN TANGANI COVID19

Pada hari Jumaat yang lalu Malaysia melaporkan sebanyak 2,551 jumlah kes jangkitan COVID-19 yang baru. Angka terkini ini adalah sesudah 395 hari tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan hampir 100 hari sejak Pengisytiharan Darurat diumumkan.

Sejujurnya pelaksanaan PKP adalah kegagalan yang nyata. Darurat hanya helah pemerintah untuk terus berpaut pada kuasa. Rencana vaksinasi juga tidak jelas dan lembab.

Sikap kerajaan ini dalam mengemudi negara saat wabak dapat dikelaskan kepada dua kategori. Bila ia berjalan lancar, percayalah kami sedang menanganinya. Jika tidak, pemerintah akan bingkas menyalahkan rakyat.

Namun, tidak akan ada sebarang kebertanggungjawaban kepada para pemimpin yang bertanggungjawab dalam merencana dan melaksana kebijakan, mendapatkan vaksin, dan juga memastikan agar rencana vaksinasi berjalan pantas dan dengan berkesan.

Inilah hasilnya bila sebuah kerajaan tanpa mandat rakyat yang menyalahguna wabak dan Perlembagaan untuk berpaut pada kuasa.

Dalam hari-hari mendatang ini saya mengjangkakan rakyat akan terus dibuli kerana melanggar SOP dengan beberapa pengumuman yang mengelirukan, yang sekiranya dilanggar akan dikenakan denda yang melampau tinggi.

Beberapa pengumuman yang mengelirukan ini juga termasuk larangan rentas negeri untuk sambutan Hari Raya Aidilfitri yang akan datang, meski para menteri akan dibenarkan merentas negeri dan menganjurkan majlis.

Saya menggesa kerajaan untuk memberi respon pada persoalan-persoalan ini:

1. Menteri bertanggungjawab menjaga hal vaksin mengatakan bekalan vaksin Malaysia rendah kerana negara-negara kaya mengawal pasaran. Hal ini mustahil untuk disahkan, kecuali terdapat ketelusan dalam proses pemerolehan.

Sangat mengecewakan apabila alasan semacam ini digunakan bagi menutup kelemahan tatakelola tatkala Malaysia kini sedang berusaha mahu menjadi negara yang maju dan yang berpendapatan tinggi.

Memandangkan negara berpendapatan sederhana yang lain menunjukkan kadar vaksinasi yang lebih tinggi dan cemerlang, alasan menteri tersebut kekal lemah sehingga fakta diketahui.

Alasan alternatif tentang mengapa Malaysia mempunyai bekalan vaksin yang rendah adalah kerajaan lambat bertindak untuk mendapatkan kontrak atau rundingan dengan pembekal menemui kegagalan, dan sudahnya kita di barisan akhir untuk mendapatkan vaksin.

2. Menteri tersebut juga mendakwa Malaysia mampu mencapai 80% kadar vaksinasi sebelum penghujung tahun ini. Tetapi kadar vaksinasi di Malaysia lembab, dan tidak meningkat sejak ia diumumkan pada bulan Februari yang lalu dengan anggaran sebanyak 24,000 dos sahaja sehari ketimbang 13 negara berpendapatan sederhana di rantau Asia.

Kita juga meminta pengesahan terkait keupayaan logistik di seluruh Malaysia bagi mencapai 210,000 dos sehari. Ini juga termasuk penyelarasan dengan hospital, fasiliti kesihatan, klinik-klinik awam dan farmasi.

Rencana ini mesti dikongsikan, jika tidak kepada rakyat sekalipun ia mesti dikongsikan kepada jawatankuasa bipartisan.

3. Mengapa dengan penutupan sempadan dan tahap kuarantin yang ketat kita masih dikesankan dengan mutasi wabak yang berbahaya di Malaysia?

Penutupan sempadan telah memberi kesan yang sangat besar pada ekonomi dengan alasan untuk menyelamatkan nyawa.

Sekiranya penutupan sempadan ini tidak diuruskan dengan baik, maka kita sedang mengorbankan ekonomi kita tanpa manfaat yang munasabah.

4. Apa kemaskini terbaru terkait dalam hal memastikan sektor swasta bertanggungjawab atas penularan wabak COVID-19 di kalangan pekerja asing?

5. Pendaftaran untuk vaksinasi juga rendah, dan ini menambah kebimbangan apakah imuniti kelompok mampu dicapai pada hujung tahun ini. Apa yang telah dilakukan kerajaan setakat ini bagi meyakinkan rakyat untuk mendapatkan vaksin?

6. Apa metrik yang digunakan oleh jawatankuasa bipartisan dalam kesungguhannya untuk mengesyorkan penamatan darurat?

Saya menggesa rakyat untuk mendaftar bagi mendapatkan vaksin. Saya menggesa rakyat Malaysia, termasuk yang telah mendapatkan vaksin, untuk terus patuh SOP demi kebaikan semua.

Berdepan dengan keadaan wabak dan ketidaktentuan hari ini, kita mesti terus berjaga-jaga dan jangan berputus asa.

ANWAR IBRAHIM

Presiden PKR/Ketua Pembangkang.

5 3 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 18 April 2021 — 1:54 pm
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
20 April 2021 9:45 am

SETAKAT INI TIADA NEGARA MENGAKU BERJAYA KEKANG COVID ………. DAH TERBUKTI TOK KADOK HANYA PUPPET DORAEMON………… RAKYAT PILIH PARTI DAN PARTI BERTANGGUNG JAWAB TENTU ARAH TUJU………. PHD4PIG 22 BULAN TAK BUAT APA2 PUN SEBAB MEREKA SUKA BERJUDI…….PN BARU 12 BULAN SIBUK DENGAN COVID…….. MANA CAI2 PHD4PIG YANG ANGGAP PN TAK BERTANGGUNG JAWAB………. Isu selesai, Illi Najwa masih Islam – Mufti Johor……….. SULTAN Ibrahim berkenan menerima mengadap Illi Najwa di Pejabat Mados, Istana Bukit Serene, Johor Bahru hari ini. FOTO IHSAN ROYAL PRESS JOHOR JOHOR BAHRU: Siasatan secara menyeluruh Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) mendapati Illi Najwa Anuar Hussein Saddique… Read more »

Anonymous
Anonymous
18 April 2021 8:23 pm

WAK BOTOL KEJORA KOJOLLA.MEMANTUN MEMANTAT MENJELANG WAKTU BERBUKA TANPA MENGENDAH SENSETIVITI ORANG LAIN. KINI SEMUA ORANG TAHU,YANG TEORI MENGATAKAN DIA OTAK 3 GRAM JA.BETUL KAN?

ENTAH PUASA KAN TIDAK.ASYIK COPYPASTE.BORINGLA TIADA PERLAWANAN.AKU TERUS MENANG

HIHIHI HOHOHO HAW HAW HAW

Anonymous
Anonymous
18 April 2021 6:21 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’
Tiada lagi kelibat monyet anak haram tua bangka
Serupa kulit babi jer tebal monyet itu punya muka
Tapi, rasanya dah mampos, itu monyet ifrit puaka
Akhirat nanti, tempat abadinya, tk lain dari neraka
πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
18 April 2021 4:57 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Bukan sja, binatang anak haram dh lari berambus
Dengar citer..nafas terakhir dia udah pun hembus
Kini 7 kaki dlm tanah iblis ibu pelesit tu tertimbus
Nanti, dlm kawah kat neraka lah dia akan direbus
πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯πŸ”₯
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
18 April 2021 3:40 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Tak ada lagi badut pelawak utk bikin hati kita geli
Tak ada lagi mangsa utk Kejora dera, siksa & buli
Ke rahmatullah si betina tua renta tu dah kembali
Diucap takziah, kpd keluarganya & jugak Bang Ali
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Wau bule
Wau bule
18 April 2021 3:36 pm

Kita garis beberapa kelemahan Anwar tangani masaalah anak2 ikan dan apa patut tindakan beliau:

1. Tinggalkan aktiviti cari anak2 ikan
2. Tunggallah Zina kerana itu Haram
3. Bertaubatlah

trackback
Anwar garis beberapa kelemahan Kerajaan tangani Covid19
18 April 2021 2:52 pm

[…] Presiden PKR/Ketua Pembangkang. | SDC […]