Shahbudin…

Berbicara Tentang Hitam Putih Malaysia

PERUTUSAN RAMADAN ANWAR IBRAHIM

Alhamdulillah, dipanjatkan setinggi kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah inayahNya maka diizinkan untuk kita kembali merai dan menghayati bulan penuh keberkatan dan kemuliaan yakni bulan Ramadhan pada tahun ini.

Sudah semestinya Ramadhan kali ini akan memberi peluang kepada kita semua agar kembali ke madrasah ruhiyyah dan melaluinya dengan penuh penghayatan dan kesabaran.

Tujuan diperintahkan untuk berpuasa adalah supaya ia dapat membina ketakwaan di dalam jiwa manusia. Ianya telah dijelaskan dalam firman Allah SWT iaitu:

‎يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa” (Al-Baqarah:183)

Marilah kita hidupkan madrasah Ramadhan dengan menghiasinya dengan amal ibadah yang mampu membawa kepada perubahan yang besar dalam diri kita.

‎وَمَنْ أَرَادَ ٱلآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُوراً

“Dan sesiapa yang menghendaki kebahagiaan hidup akhirat dan berusaha mengerjakan amal kebajikan untuk tujuan itu dengan usaha yang bersungguh-sungguh sedang dia beriman maka mereka itulah yang usaha mereka dikurniakan ganjaran yang baik (diberi pahala)” (Al-Isra’: 19)

Ramadhan Kareem.

ANWAR IBRAHIM

Presiden PKR/Ketua Pembangkang.

198 responses to “PERUTUSAN RAMADAN ANWAR IBRAHIM”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *