PENEGASAN ANWAR SEMPENA HARI WANITA ANTARABANGSA 2021

Tema Hari Wanita Antarabangsa yang diangkat pada tahun ini adalah tema yang membawa kesedaran terhadap kepentingan kesaksamaan jantina serta meningkatkan usaha kita dalam mengarusperdanakan kesaksamaan jantina dalam semua sektor yang penting, termasuk kepimpinan wanita di setiap penjuru dan ruang yang munasabah.

Dalam naratif #ChooseToChallenge atau #MemilihUntukMencabar pada tahun ini, saya menganjurkan agar kita mengambil pendekatan mengangkat martabat insan (karamah insaniyyah) yang jelas tidak akan kompromi dengan segala penindasan dan kezaliman merentas jantina.

Persoalan kesaksamaan jantina ini adalah penting, dan menjadi sebahagian dari usaha kita dalam memperteguh hak asasi manusia dan kemanusiaan.

Penghargaan yang sama wajar diberikan kepada semua pihak yang telah berusaha memberikan hak yang saksama, tanpa prejudis dan diskriminasi dalam mengangkat hak-hak seluruh warganegara sebagai menyemangati Perlembagaan Persekutuan.

Ingin dinyatakan di sini bahawa KEADILAN menyokong penuh agenda mengarusperdanakan jantina ini, malah ia menjadi pemangkin utama dalam membawa agenda ‘Gender Responsive Budget’ dan ‘Gender Sensitivity Policy’ yang telah diperkenalkan di peringkat negeri Pakatan Harapan, khususnya di Pulau Pinang dan Selangor yang telah mengangkat dasar keterangkuman jantina sebagai kebijakan rasmi pemerintah di peringkat negeri.

Isu kesaksamaan jantina sahaja tidak mampu menjawab persoalan-persoalan besar kerana hanya tatanan dan sistem masyarakat yang dipasak pada konsep keadilan sosial sahaja yang mampu meneguh kesaksamaan, keadilan, keamanan serta hormat menghormati antara satu dengan yang lain.

Kes-kes keganasan rumahtangga yang berlaku dalam tempoh pandemik membuktikan berlakunya “pandemik dalam pandemik”.

Begitu juga dengan peningkatan kes-kes gangguan seksual yang menunjukkan peningkatan ketara dalam tempoh PKP, termasuk gangguan secara online.

Maka ada keterdesakan untuk RUU Akta Gangguan Seksual dibentangkan di Parlimen, dan Parlimen wajar dibuka segera bagi memastikan RUU ini dapat dibentangkan, dibahas serta diluluskan Parlimen.

ANWAR IBRAHIM

8 Mac 2021.

3.4 5 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 8 March 2021 — 4:36 pm
Subscribe
Notify of
guest
23 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
9 March 2021 7:21 am

ALJUBON WAL BONTO TAK TAHU MALU….. BANDUAN LIWAT BERANGAN MAT JENIN NAK JADI PM……. UMNO PARTI KUAT….BUAT APA NAK TUNDUK KEPADA PARTI LEMAH CAP KADOK……… PEMIMPIN2 UMNO SENDIRI YANG HANCURKAN UMNO……… UMNO HANYA PERALAT MELAYU DEMI KEPENTINGAN KUASA……. Razaleigh Supporters Behind Fake Memo, Says Raja Petra Kamarudin…….. (FMT) – Supporters of Umno veteran Tengku Razaleigh Hamzah have been accused of circulating a fake memorandum on PPBM’s plans as part of a “now or never” campaign for Razaleigh to replace Muhyiddin Yassin as prime minister. Political blogger Raja Petra Kamarudin said the fake memo was part of a campaign by Razaleigh… Read more »

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 11:37 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Terlalu asyik Kejora ini berpantun menyusun kata
Sehingga, boleh terlupa pula, kt Eton si dara jelita
Terimalah dari abg ini..ucpn Selamat Hari Wanita
Tiada apa hadiah hanya pantun utk tatapan mata
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🌻🌼💮💐🌹🥀🌷🌺🌸🏵️🥀💐
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
8 March 2021 11:14 pm

UMNO HANYA PERALAT MELAYU DEMI KEPENTINGAN KUASA……. Razaleigh Supporters Behind Fake Memo, Says Raja Petra Kamarudin…….. (FMT) – Supporters of Umno veteran Tengku Razaleigh Hamzah have been accused of circulating a fake memorandum on PPBM’s plans as part of a “now or never” campaign for Razaleigh to replace Muhyiddin Yassin as prime minister. Political blogger Raja Petra Kamarudin said the fake memo was part of a campaign by Razaleigh (who is known as Ku Li) supporters, or “Team Ku Li”, to undermine Muhyiddin, who is PPBM president and head of the ruling Perikatan Nasional coalition. In a blog posting today,… Read more »

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 10:44 pm

Surah Al-Baqarah, ayat 228:

وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ

dalam pada itu orang-orang lelaki mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bab hak lelaki-perempuan tk usah le bersengketa
Tak payah lah, nak kalut2 perjuang hak samarata
Mmg le lelaki diberi kelebihan berbanding wanita
Dlm Surah An-Nisak & Al-Baqarah, Allah dah kata
👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 10:56 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Berbanding wanita lelaki diberi kelebihan 1 darjat
Klu tak percaya, pokok kelapa cuba ler lwn panjat
Mmg silap le pilihan yang dibuat oleh Mohd sajat
Siapa ada niat nk ikut dia elok je dibatalkan hajat
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:35 pm

Surah An-Nisaak, ayat 34:

ٱلرِّجَالُ قَوَّٲمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعۡضَهُمۡ عَلَىٰ بَعۡضٍ۬

Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan…

👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳👳
Bab lelaki wanita, lihat jugak di sudut keagamaan
Tak payah lah, wanita dgn lelaki tuntut kesamaan
Mmg nya lelaki..Allah berikan lebih keistimewaan
Ini bkn auta..dlm Al-Quran, Allah punya perkataan
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄😄

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:44 pm
Reply to  Anonymous

Wak Kojolla ada pelbagai jelmaan
Jab mencarot,jab kuar ayat tuhan
Elok skali jangan jadi beruk tua jadian
Bersihkan hati bina persaudaraan

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:56 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bodoh ngko ni, bertingkat-tingkat dan berkati-kati
Asyik mengarut benda yang sama, tak henti-henti
Pantun pun, mcm sial, Ayat Quran lagi lah tak reti
Lulusan SJK, usah ler acah cikgu ijazah universiti
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 10:10 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora is born to be talented & also an all rounder
Facing Kejora, the idiot Anon trapped into blunder
The moron is as if fallen, & being hit by the ladder
It won’t take long, for the stupid idiot to surrender
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 11:15 pm
Reply to  Anonymous

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Cikgu Kejora..bijak bistari & tinggi pulak pelajaran
Cekap kedua2 BM & BI, serta mahir pula Al-Quran
Akibatnya, Anon bingai tersentak bgai kena karan
Terus sessi pantun taik kucing dia terhenti siaran
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:26 pm

Yipppppiiiiiiiii

Pergilah berehat di rumah Pak Pie
Ajak kawan main dam dan karem
Nasihat aku rentikan nafsuan luar tabie
Dekati tuhan hidupkan human normalisme

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:27 pm
Reply to  Anonymous

pantun nasihat untuk Wak Kojolla

Beruk Tua jadian

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:21 pm

Yippppiiiiiiii yipppiiiiiiiii

Batanglah mop dibawa belayar
Dicuri Kojolla kasi sumbat bontot
Pantun carot mana boleh dibiar
Ku balas sergah dia cirit terkentot

Di malam hari dia laram sakan
rambut palsu di urai-uraian
Nak kata betina jantan pon bukan
Tak silap aku berok tua jadian

ho ho ho

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 9:46 pm
Reply to  Anonymous

SUDAH DIJAWAB PAGI TADI. SILA RUJUK:

Anonymous
8 March 2021 5:58 am

Posting Budin Tajuk:

KENAPA SPRM TIMBULKAN TAWARAN RM10 JUTA KEPADA MP SEKIJANG, SEDANGKAN IA HANYA CORETAN LAMAN FACEBOOK SAJA?

Shahbudin Husin 7 March 2021

Din Remos
Din Remos
8 March 2021 8:40 pm

Macam-macam terminologi Abam keluarkan…….merentas jantina la…nanti tentu ada makhluk bebal yang ingat merentas jantina tu macam lari merentas desa jantan betina pula…hihihi… Gender Responsive Budget…Gender Sensitivity Policy bagai…fenin fenin…kah kah kahhh Cuma Din nak tanya Abam Nuar yang bijak laksana…Kes Sajat tu macamana….nak masuk gender apa selain dari transgender. Waktu lahir dulu mungkin dia ada tote, tapi kini mungkin dia dah buang tote dia dan buat “poen” pulak…. Kalau nak tangkap dia napa dulu tak tangkap Allahyarham Yasmin Yusof? Kes yang samo…… Janganlah nenek menganggap Din menyokong Sajat pula. Din sokong pun tidak, bangkang pun tidak….cuma Din nak tahu kobonaran… Read more »

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 11:11 pm
Reply to  Din Remos

No basis for Khairuddin to force Muhyiddin out, says lawyer Bernama – March 8, 2021 10:32 PM Former Umno branch leader Khairuddin Abu Hassan wants the attorney-general to ask for Muhyiddin Yassin’s resignation. KUALA LUMPUR: Former Umno branch leader Khairuddin Abu Hassan has no locus standi to compel the attorney-general to advise Prime Minister Muhyiddin Yassin to resign for allegedly lacking majority support in Parliament, the High Court heard today. Senior Federal Counsel S Narkunavathy, who led a team from the Attorney-General’s Chambers representing AG Idrus Harun, said there was no indication that Khairuddin has any specific legal right or… Read more »

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:52 pm

RAKAN2 BLOG YANG DIMULIAKAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Artikel Budin ni, boleh nak bangkang atau sokong
Tapi jgn le dungu sampai buka kita punya pekong
Bkn apa..kot berat pula kepala kita, kwn pelakong
Nanti terkantoi..kita malu..terdiam serupa tokong
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:52 pm

RAKAN2 BLOG YG DIKASIHI SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Sila le beri pendapat, yang ringkas atau terperinci
Tapi jgn lah pulak tampil meracau & memaki caci
Bkn apa kot kita ni semua pembaca meluat benci
Nanti terkantoi..kita malu, mulut kita jadi terkunci
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:51 pm

RAKAN2 BLOG YG DIKASIHI SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Sila lah berikan pendapat untuk sama2 kita tatapi
Tapi, jgn lah pula berhujah serupa dgn lembu sapi
Bkn apa, kot kwn tibai kita tak mampu nak hadapi
Nanti klu terkantoi, kita terpaksa sonyap monyopi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:50 pm

RAKAN2 BLOG YG DIHORMATI SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Berhujahlah secara matang dlm suasana yg sihat
Jgn le kiranya ada, yg nk lagak samseng penjahat
Dpd meracau meroyan, lbh baik dok diam berehat
Bkn apa..kot kepala kita benjol kawan taji & pahat
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:43 pm

RAKAN2 BLOG YG DIHORMATI SEKALIAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Jgn le masuk, dgn niat nk jadi penghulu atau raja
Dpd menunjuk kebodohan, lbh baik lah diam saja
Tak usah lah lagak hebat, klu blm cekap mengeja
Bkn apa..kot malu ‘boss’ yg upah dedak atau taja
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:43 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Disebab tiada yg komen..biar Kejora, mula dahulu
Komen dari para pembaca mmg le amat dialu-alu
Tapi, jgn pula nk kawal sana sini, nk jadi penghulu
Bkn apa, kot kena tibai, di samping sakit dpt malu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
8 March 2021 4:43 pm

RAKAN2 BLOG YG DIHORMATI,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Disebab tak ada yg komen biar jer Kejora yg mula
Kalau siapa ingin bagi pandangan..anda dipersila
Tpi, komen dgn waras..jgn dibuat mcm orang gila
Bkn ler apa, kot kena sekel nanti berbenjol kepala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣