IKUT NASIHAT KU LI, SEGERA KELUAR KERAJAAN PILIHAN YANG BELUM TERLAMBAT BUAT UMNO

Di sebalik UMNO sudah menetapkan pendirian tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu untuk menghadapi PRU15 akan datang, keputusan kekal berada dalam kerajaan PN sehingga Parlimen dibubarkan bukanlah suatu tindakan yang betul dan tepat sebenarnya.

Tindakan itu boleh menimbulkan kekeliruan kepada akar umbi, melemahkan parti dan seolah-olah UMNO tidak cukup yakin dengan keputusan yang diputuskannya sendiri.

Lebih penting, sementara tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu tetapi terus duduk dalam kerajaan PN yang diterajui Bersatu dan kekal menerima Muhyiddin Yassin, Pengerusi Bersatu sebagai Perdana Menteri, ini juga merupakan “lawak jenaka mega yang benar-benar bertaraf antarabangsa.”

Tidak pernah berlaku di dunia ini ada mana-mana parti yang membuat keputusan putus hubungan dengan parti lain dalam kerajaan, tetapi menangguhkan keputusan tersebut kepada suatu tarikh lain yang akan ditentukan oleh musuh tersebut.

Suami isteri yang nak bercerai atau mengumumkan tidak mahu hidup bersama pun akan keluar rumah dengan serta-merta.

Dalam keadaan ini, lebih-lebih lagi kerana Bersatu masih berharap kerjasama daripada UMNO dan selepas itu ingin menjadikan parti itu budak suruhannya, kalau pun tidak ‘membunuhnya’, dengan tempoh masa yang penangguhan itu, Bersatu sudah pasti akan terus mencari jalan untuk melemahkan UMNO.

Melalui kuasa, jawatan dan kemampuan kewangan yang dimiliki, menangguhkan tindakan keluar daripada kerajaan PN, adalah suatu kelebihan buat Bersatu.

Selain Bersatu akan terus mencari jalan untuk melemahkan UMNO dan menjadikannya parti yang bercelaru, Muhyiddin pula sudah pasti akan terus menangguh-nangguhkan tarikh untuk membubarkan Parlimen.

Oleh kerana keberadaan UMNO dalam kerajaan PN adalah sehingga Parlimen dibubarkan dan selepas itu akan berlawan dengan Bersatu di hampir semua kerusi Melayu dalam PRU, Muhyiddin sudah tentu hanya akan membubarkan Parlimen di waktu UMNO benar-benar dalam keadaan lemah.

Bermakna sekarang ini, sementara Bersatu memgambil maklum pendirian UMNO itu, mereka juga dalam waktu yang sama terus berusaha memujuk sambil mencari jalan untuk melemahkan UMNO.

Hanya apabila UMNO lemah, bercelaru dan sebahagian pemimpinnya sendiri ada yang memihak kepada Bersatu, maka di ketika itu barulah Muhyiddin akan membubarkan Parlimen agar PRU15 dapat diadakan.

Sebab itu, tindakan UMNO terus berada dalam kerajaan dan menangguhkan keluar daripada kerajaan PN, ia sebetulnya adalah keputusan yang salah bakal merugikan diri sendiri.

Yang untung dan bakal mendapat manfaat daripadanya ialah Bersatu.

Dalam hal ini, saranan Pengerusi Jemaah Penasihat UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah agar parti itu dengan segera meninggalkan kerajaan PN adalah satu-satunya yang pilihan yang tepat pada ketika ini.

“Nasihat ikhlas saya kepada semua ahli-ahli UMNO yang berada dalam kerajaan dan GLC, Muhyiddin dah ugut hendak buang kita.

“Tunggu apa lagi, berhenti segera dan jaga maruah diri dan maruah parti Umno,” katanya dalam kenyataan pada 4 Mac lalu.

Ku Li dalam kenyataan sama turut mencadangkan agar MT UMNO segera bermesyuarat dan meminda keputusan agar tidak perlu menunggu sehingga Parlimen dibubar untuk meninggalkan kerajaan PN.

“Silap perhitungan? Putus hubungan dan keluar kerajaan PN sekarang.

“Berhenti main wayang kulit. Tak ada faedah dan tak ada kesan dengan apa yang dilakukan sekarang,” tegasnya lagi.

Sesungguhnya, UMNO melalui keputusannya tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu itu bertujuan kerana ingin kembali berkuasa dan menduduki semula kerusi Perdana Menteri, mendengar nasihat Ku Li adalah cara yang betul dan pilihan yang tepat bagi tujuan itu.

Ketika ini yang sedang lemah, lemas dengan pelbagai isu dan ditolak rakyat ialah Muhyiddin serta Bersatu, bukannya UMNO.

Keluar daripada kerajaan PN di ketika Bersatu dan Muhyiddin sedang lemah, ditolak dan sarat dengan pelbagai isu bukan saja menjadikan UMNO lebih disanjung rakyat, malah akan memaksa PRU diadakan dalam tempoh yang tidak terlalu lama daripada sekarang.

Dengan itu, peluang jauh lebih terbuka untuk UMNO memenangi pilihanraya dan dapat berkuasa semula berbanding menangguhkan masa dan membiarkan Muhyiddin yang menentukan tarikh PRU mengikut pilihannya.

Ketika Muhyiddin dibiar menentukan tarikh PRU, pastilah tarikh yang dipilihnya nanti ialah ketika Bersatu dan PN lebih kuat dan stabil berbanding UMNO serta di ketika peluang untuknya mengekalkan lagi jawatan Perdana Menteri dalam sangat cerah.

Ketika itu nanti, segala impian yang ingin dikejar UMNO tidak lagi seceria menteri di pagi hari.(Shahbudindotcom 06/03/2021)

3.6 8 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 6 March 2021 — 4:23 pm
Subscribe
Notify of
guest
65 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
8 March 2021 7:15 am

ALBONTO SELEWENGKAN KEADILAN DENGAN PERJUANGAN SESAT SUNDAL ……….. ALJUBON WAL BONTO HANYA TAHU HALALKAN CARA UNTUK KEJAR JAWATAN……KERJA MENYONDOL TABIAT ASAL DIA……. UMNO DAH TAK KERUAN TIDAK TAHU MANA ARAH TUJUAN………. 10 sebab mengapa pemakluman UMNO tak bekerjasama dengan Bersatu kurang bijak……….. (1) TIDAK dinyatakan apa keperluan/tujuan keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO pada 19 Februari 2021 itu dimaklumkan oleh Presiden UMNO kepada Presiden BERSATU pada 26 Februari 2021. (2) Tidak dinyatakan secara spesifik, dalam bentuk jumlah undian yang diperolehi contohnya, bagaimana keputusan Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO pada 19 Februari 2021 itu dibuat/terhasil. (3) Tidak dinyatakan secara spesifik asas-asas,… Read more »

trackback
Akhirnya Umno di lihat parti 'lawak'
7 March 2021 3:48 pm

[…] Ketika itu nanti, segala impian yang ingin dikejar UMNO tidak lagi seceria menteri di pagi hari. | SDC […]

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
7 March 2021 10:57 am

UMNO TIADA PILIHAN KECUALI TUNGGU PRU15………. TOK MUDIM KALAU IKHLAS PATUT BUBAR PARTI KADOK…….. Anwar’s And Zahid’s “Joint-Statement” Is A Subtle Message, But To Whom?………. Yes, this is certainly a most interesting turn of events. Anwar and Zahid are playing a psywar game. This “joint-statement” is part of a strategy. But then what is that strategy? And who is it aimed at? I suppose soon we will know the answer to those questions. Anwar Ibrahim’s and Ahmad Zahid Hamidi’s “joint-statement”, but issued on two different letterheads — one Barisan Nasional and another Pakatan Harapan — was not a faux pas… Read more »

najib bini rosmah
najib bini rosmah
7 March 2021 8:55 am

Hancurkan Bersatu dan anjing PAS akan datang menjilat kembali. Walaun dan walauntit yang sudah beli Tshirt PN akan koyak baju. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
7 March 2021 8:53 am

Kesian anjing Jkom Lebai potong Q guna cucuk vaksin murtad Gurdwara dan murtad Sajat. Padah potong Q curi bajet 45j frontliners hari ini anjing Jkom hilang arah. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
7 March 2021 8:49 am

Tumpang lalu Lebai anjing PAS nak potong Q. Panjang Q macai anjing Jkom frontliners 45j. Penat Lebai anjing nak potong Q komen. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:10 am

BAGI YANG TIDAK BERKENAAN DAN TIDAK TERASA APA-APA DGN PANTUN-PANTUN DI BAWAH ITU, ABAIKAN SAJA.

KALAU ADA YANG TERASA TU, TERPULANG LAH.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:48 am
Reply to  Anonymous

Mister KAH KAH KAH ini punya keadaan adalah pathetic.

Terasa takda orang baca dia memantun mantat, hingga dia coba menarik perhatian pembaca dengan MENULIS GUNA HURUF BESAR.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 9:09 am
Reply to  Anonymous

Madam HAHAHA HOHOHO HIHIHI monyet ini punya keadaan adalah guilty conscience.

Terasa pantun2 ditujukan dekat dia, hingga dia tak dapat menahan sabar, terpaksa komen juga.

Orang lain baca juga tapi tak terasa apa2 pun.

Kah kah kah.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 10:06 am
Reply to  Anonymous

Wak Gontol tidak kelihata menulis komen berkenaan blog post.

Asyik memantun mantat mencaci cacat.

Kesah Bang Ali dan lub.ng pantat.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 10:41 am
Reply to  Anonymous

Nek TN Batang Pisang tidak kelihatan menulis komen berkenaan blog post.

Asyik merapu meracau royan raban sibuk dengan komen orang lain.

Mungkin ada kesah sedih berkaitan Bang Ali dan lubang pukinya.

Kah kah kah.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:09 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora harap dpt berpantun kat blog ni dgn aman
Moga2 tidak adalah gangguan org yg tak siuman
Harapnya, takda yg nak cari pasal buat terkaman
Bukan ler apa, takut terima nasib spt Wak Suman
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:09 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:08 am

RAKAN BLOG YG DIKASIHI,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pantun2 Kejora kt bwh tu bkn amaran tpi nasihat
Sebab, perangai buruk di sini Kejora tak mau lihat
Kejora tak kan biar klu ada kelibat samseng jahat
Siap le kepala org tu, Kejora akan paku dan pahat
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:07 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:06 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIKASIHI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Komen dari pembaca mmg le tuan blog sgt harap
Tapi usah le hanya populariti murahan nk digarap
Jgn ler kiranya ada komen yg serupa anjing kurap
Bkn le apa kot nanti ada kawan tibai kita tertiarap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:05 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau ada yg nak beri pandangan, silalah kemuka
Komen bentuk prosa ker, atau puisi..boleh belaka
Tapi jgn pula dimuat karangan taraf budak tadika
Bkn lah apa, kot nanti kawan tibai, kita dpt celaka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:04 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg pembaca dialu-alukan, memberi pandangan
Klu nak gunakan lah sebanyak mana pun ruangan
Tapi jgn lah ada komen serupa samseng bajingan
Bkn le apa, kot berat pula klu kita dapat penangan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:03 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau nak beri komen, sila lah luahkan kata bicara
Dekat blog ini kita diberi kebebasan untk bersuara
Tapi jgn ler kacau sana sini nak cetuskan angkara
Bkn apa, kot nanti kena pelangkong, kita sengsara
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:02 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa ada hujah atau pendapat sila lah sumbang
Kalau tak kacau org tak ada apa perlu dibimbang
Tapi jgn ler berperangai munafiq lidah bercabang
Bukan le apa..kot nanti kawan tibai, kita tumbang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:01 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Silalah berhujah, samada bentuk prosa atau puisi
Tapi kena le jaga blog punya ‘decorum & decency’
Jgn le ada yg berang, hingga tak dpt kawal emosi
Bkn apa, kot kita tak tertepis, pukulan kawan kasi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:58 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:55 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:54 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:52 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:51 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:50 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa yg mahu beri komen, anda mmg le dijemput
Tapi jgn beri hujah bodoh taraf lembu mkn rumput
Jgn lah ada, komen jenis caci cerca, maki hamput
Bkn apa, kot kwn mari tibai, kita jadi tenat semput
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:49 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Sila le berkomen, dgn matang & penuh kewarasan
Jgn lah pula buat komen bertaraf budak hingusan
Bukan sahaja, pembaca akan jadi meluat & bosan
Kot ada yg tampil tibai berat pula dia punya kesan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:48 am

RAKAN2 PESERTA BLOG:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau ada nak beri pendapat sila lah buat coretan
Tapi jgn komen mcm penghuni wad Tg Rambutan
Tak usah tampil dgn lagak samseng mcm syaitan
Bkn apa kot sakit pulak diri kita, kwn kasi sebatan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:47 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Komen dari para pembaca mmg le amat dialu-alu
Tapi, sblm ‘upload’, nilaikan komen kita itu dahulu
Jgn le ada yg nk kawal sana sini, nk jadi penghulu
Bkn apa, kot kena tibai, di samping sakit dpt malu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:46 am

RAKAN2 PESERTA BLOG SEKALIAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bila kita berkomen tu, hati2 lah dgn apa yg ditulis
Jgn le kiranya, ada yg cuba nk beraksi lagak polis
Tak usahlah pula buat perangai jahat serupa iblis
Bkn apa, kot kita jdi terpenyek mcm stemroll gilis
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:45 am

RAKAN2 PESERTA BLOG SEKALIAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bila kita berkomen tu..jaga le kita punya kelakuan
Komen dari org lain, jangan le kita buat gangguan
Tak usah le pula sengaja nak jolok sarang tebuan
Bukan apa, kot berat nanti, kwn bagi balik habuan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:44 am

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Berilah komen dgn bertata susila & akhlak terpuji
Karutan spt gaya budak tadika, tak usah ler disaji
Tak usah lah lagak samseng dgn perangai yg keji
Bukan apa..buruk akibatnya kot kawan tampil taji
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:43 am

RAKAN2 PESERTA BLOG:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Komen yg nk diberi, biarlah bernas dah berfaedah
Jgn le buat komen bertaraf budak sekolah rendah
Jaga adab sopan jgn le sembarangan main redah
Bukan apa..kot tk tertanggung nanti terima padah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:41 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Marilah sama-sama..kita jaga, keharmonian blog
Jgn ada yg cuba jadi samseng taik kucing goblok
Lagi satu, sarang tebuan, jgn pula sengaja dijolok
Bkn ler apa, kot tebuan sengat, akibatnya tak elok
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:40 am

RAKAN2 BLOG YG DIMULIAKAN,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau nak komen..anda dialu-alukan setiap masa
Tapi berkomen, biar lah secara matang & dewasa
Di samping itu, jaga le adab sopan & budi bahasa
Bkn nya apa kot kawan tibai..sakit pulak kita rasa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:38 am

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bagi yg baru ke blog ini kita ucapkan slmt datang
Klau ada yang nak bagi pendapat silalah bentang
Tapi, berkomen itu, biar secara dewasa & matang
Bukan apa, kot nanti ada kwn tibai kita terlentang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Chichiko
Chichiko
6 March 2021 11:09 pm

Kesian pulak tengok tuan, tak jemu2 cucuk supaya umno keluar dari kerajaan sekarang

zunnun
zunnun
6 March 2021 10:02 pm

lagi melalut mlaun2 & walaun2 pAs dgn ajaran sesat hadi tak mengena dedak yg mereka kaut sana sini….

ke”babi”an mereka kini menyerlah, jgn pula sampai jadi babi2 hingga saat mati

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 6:50 am
Reply to  zunnun

DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

Mengarut mengata “ke”babi”an mereka kini menyerlah”, maka Pukimak lah dia.

Fareez/Mas Elina
Fareez/Mas Elina
6 March 2021 8:43 pm

Malam ni kol 9,kat tepi stadium darulaman,Dr Mas ajak makan satay perut,dia suka benar makan benda tu.

jom join kejora.

QAnon
QAnon
6 March 2021 8:36 pm

Kalau dia org ikut nasihat Kuli… boss kau jadi pm ke nanti? Sudah lah Budin…. berhenti lah kau jadi bagu api

najib bini rosmah
najib bini rosmah
6 March 2021 8:28 pm

Hancurkan Bersatu dan Anjing dalam PAS akan jilat UMNO kembali. Anjing Istana Marang menyalak sokong. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
6 March 2021 8:26 pm

PNkhianat boleh. Anak saudara Menteri keluar untuk murtad Gurdwara boleh. Timbalan Menteri bercuti 3 bulan keluar untuk tukar Warganegara NZ boleh. PM Perogol Nika Gee tiada majoriti keluar nasihat Jokowi tolak pelabur boleh. Keluar PNkhianat wajib boleh. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
6 March 2021 8:21 pm

Tumpang lalu MB anjing Kelantan naik Mecedis nak potong Q. Anjing Jkom frontliners 45j berambus ke tepi. Kahkahkah!

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
6 March 2021 7:06 pm

PHD4PIG OPPORTUNIST NAK TANGGUK DI AIR KERUH…….PATUT GUNA KEKUATAN SENDIRI PRU15 NANTI…….. Pakatan Sulit Anwar-Zahid Terdedah Melalui Kesamaan Kenyataan PH-BN…….. (New Malaysia Times) – Kesamaan berbentuk salin-tampal dalam dua kenyataan media dari Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi malam tadi dipersoalkan netizen di laman media sosial kerana kedua-dua kenyataan menggunakan ayat-ayat yang sama seperti terdapat suatu bentuk pakatan sulit antara kedua-dua pemimpin tersebut. Portal MalaysiaNow menyifatkan dua kenyataan yang dikeluarkan kedua-dua pemimpin itu mirip dari sudut bahasa, gaya dan susunan. Tinjauan NMT mendapati kesamaan dua kenyataan dari dua pemimpin itu… Read more »

trackback
Ikut nasihat Ku Li, Umno harus keluar sebelum terlambat
6 March 2021 6:59 pm

[…] Ketika itu nanti, segala impian yang ingin dikejar UMNO tidak lagi seceria menteri di pagi hari. – SDC […]

langkasuka
langkasuka
6 March 2021 6:23 pm

Panas buntot jemin. Masa dah suntok. Nak umno supaya parti mereka boleh menang. Tanpa umno maka bungkosla jemin. Zuraida mak lempir terkangkang la. Koyak karipap. Apa nak diharap. Keluar pkr ingat senangla hidup. Penyokong pkr semua sokong dia kot. Sebab dia hebat. Bkn sebab parti dia menang hari tu. Menang sebab aku mmg hebat. Mana ada anwar kasi menang. Aku keluar pkr hancor. La ni mcm tak kena pulak. Aku pulak yg hancor. Itula nama nya takbor.

Anonymous
Anonymous
6 March 2021 6:38 pm
Reply to  langkasuka

Geng2 UMNO pun sahkan video Sandakan tak blur.

Atok pun offer sanggup jadi saksi kpd pengundi2 Gombak yg saman sipengkhianat ini. Orang kanan Atok, Khairuddin Abu Hassan akan keUSA sendiri utk rungkaikan video Sandakan.

Nanti Atok cfmkan yg dia tolong coverup Jemin.

Anonymous
Anonymous
6 March 2021 5:59 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Disebab tiada yg komen..biar Kejora, mula dahulu
Komen dari para pembaca mmg le amat dialu-alu
Tapi, jgn pula nk kawal sana sini, nk jadi penghulu
Bkn apa, kot kena tibai, di samping sakit dpt malu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 6:56 am
Reply to  Anonymous

Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla ada guilty conscience atau complex satu macam.

Konon nya dia boleh kasi “sakit dpt malu”. Tapi dia budak kecik, ketiak pun belum berbulu.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:20 am
Reply to  Anonymous

Monyet Tua Nek TN Batang Pisang ada guilty conscience atau complex satu macam.

Sebab dia asyik “sakit dpt malu”. Tapi dia orang tua, uban penuh puki dia punya bulu.

Kah kah kah.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:24 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Aiikk, naper pulak, nenek tetiba jer jadi terngadah
Pantun2 kt atas itu, org lain semua buat tk endah
Dia terasa sgt kah, itu betina biadab haram jadah
Agaknya, dirasakan spt muka dia dah kena ludah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:25 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒🐒
Naper lak TN monyet batang pisang ni melenting
Menyondol sja nenek ini serupa dgn babi bunting
Agaknya frust, sbb hari ini Bg Ali tk nak berdating
Mungkin Bg Ali meluat bulu puki nenek tk gunting
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:25 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek munafiq, pengotor, tk pernah mandi hadas
Puki tak basuh, bau busuk macam lubang tandas
Mudah sja dia terkena..jerat Kejora yg membidas
Dia dah termakan cili sebab itu dia yg rasa pedas
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:26 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Padan dgn muka nenek pukimak bangsat keparat
Dia dah tua, otak kecut, nak fikir pun dah tak larat
Akibat dari kebebalan nya dia mendapat mudarat
Mudah je betina tu masuk dlm Kejora punya jerat
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:26 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Nenek asyik je jatuh dlm Kejora punya perangkap
Dlm ilmu jerat menjerat ini ternyata dia tak cekap
Dia hanya harap meroyan, merapu, banyak cakap
Selain puki kerepot dia itu asyik je disolek mekap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:27 am
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kesian nenek bongok bengap otak hampas sabut
Bila nampak pantun Kejora dia mula kelam kabut
Terasa pedas mkn cili, pantun Kejora, dia sambut
Wal hal dlm pantun2 tu nama dia tak pun disebut
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:55 am
Reply to  Anonymous

Tak bijak lah (pagi2 elakkan sebut bodoh) mengata tak sebut nama tak boleh komen.

Kejora Kojolla lah, katakan.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:15 am
Reply to  Anonymous

Tak bijak lah (pagi2 elakkan buat komen bodoh) mengaku ‘dpt malu’ bila nama dia tak disebut pun.

TN Monyet Tua lah, katakan.

Kah kah kah.

Anonymous
Anonymous
6 March 2021 5:59 pm

RAKAN2 BLOG YG DIHORMATI,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Disebab tak ada yg komen biar jer Kejora yg mula
Kalau siapa ingin bagi pandangan..anda dipersila
Tpi, komen dgn waras..jgn dibuat mcm orang gila
Bkn ler apa, kot kena sekel nanti berbenjol kepala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 6:36 am
Reply to  Anonymous

kamu Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla reti menghormati?

Beri amaran nak benjolkan kepala orang itu reti menghormati?

KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

KEPALA ATOK KAU, kata aku yang tak berpangkat.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:17 am
Reply to  Anonymous

Kamu Monyet Tua Nek TN Batang Pisang kenapa terasa pulak?

KEPALA BUTOH PAK KAU, kata Kejora Hero wal Sado.

LUBANG PUKI MAK KAU, kata pembenci2 TN Monyet.

Kah kah kah.

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 7:57 am
Reply to  Anonymous

Pagi2 dia memaki hamun pulak.

Talda budaya punya budak.

hehe

Anonymous
Anonymous
7 March 2021 8:12 am
Reply to  Anonymous

Pagi2 dia membebel meracau royan raban pulak.

Takda idea punya nenek kebayan.

hehe

Kah kah kah.