WALAU AHLI PARLIMEN PH ‘DIBELI’ TAPI YANG MUHYIDDIN INGIN ‘MATI’ ADALAH UMNO

Secara kasar, yang dilihat cuba dilemah dan digagalkan dengan tindakan melompat dua Ahli Parlimen semalam ialah PH, PKR dan Anwar Ibrahim.

Melompat kataknya Ahli Parlimen Julau, Larry Sng serta Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong dari PH untuk menyokong PN dan Muhyiddin Yassin serta-merta dilihat memberi kelebihan kepada kedudukan kerajaan yang sekian lama dipertikai keabsahannya.

Sekaligus, ramai yang mentafsirkan kedudukan PH kian lemah dan peluang Anwar mengejar jawatan Perdana Menteri dilihat jadi semakin menjauh.

Namun, jika diteliti, tindakan Muhyiddin dan PN “membeli” dua Ahli Parlimen tersebut mempunyai matlamat yang lebih jauh daripada itu.

Tambahan lagi, sementara dua Ahli Parlimen PKR sudah berjaya “dibeli”, terdengar lagi perkhabaran bahawa ada empat Ahli Parlimen Warisan sedang dalam perhatian untuk ditawarkan harga bagi jual beli yang sama.

Hakikat bahawa melompat mereka itu kerana “dibeli” tidak dapat diselindungkan lagi berikutan pengakuan kedua-duanya tentang kesukaran dana untuk menyelesaikan masalah rakyat di kawasan masing-masing jika mereka terus berada di pihak pembangkang.

Berikutan dana dan untuk kesukaran menyelesaikan rakyat jadi masalah, tentulah jalan mudahnya ialah wang, kedudukan, jawatan atau projek juta-jutaan.

Memang memastikan Anwar tidak berjaya mengambil alih kuasa sebelum PRU15 adalah sebahagian matlamat utama Muhyiddin sekarang ini.

Dengan berjaya menyekat Anwar mengambil alih kerajaan bermakna Muhyiddin akan mampu bertahan lebih lama dan PRU15 boleh ditangguhkan sehingga ke tahun 2023.

Apabila PRU dilewatkan sehingga tahun 2023 dan Muhyiddin dengan dibantu Azmin Ali serta Hamzah Zainuddin terus mencatur kuasa sehingga ke tempoh tersebut, perkiraan seterusnya ialah untuk memastikan PN mampu memenangi PRU15.

Dalam PRU15, selain PH merupakan cabaran atau musuh yang tidak boleh dielakkan, ketakutan lain bagi Muhyiddin, Azmin, Hamzah dan PN ialah cabaran atau tentangan daripada UMNO.

Jika UMNO tidak bersama PN dan memilih bertanding bersendirian atas nama BN, seterusnya menjadikan pertandingan tiga penjuru dalam PRU15, peluang Muhyiddin, Azmin dan Hamzah untuk kekal berkuasa adalah tersangat nipis.

Bukan saja Azmin, Hamzah dan lain-lain Ahli Parlimen Bersatu sukar mengekalkan kedudukan di kawasan Parlimen masing-masing, malahan Muhyiddin sendiri dilihat tergugat di Pagoh.

Hanya jika UMNO berjaya dilemahkan dan seterusnya setuju bekerjasama dengan Bersatu dan PN, barulah di situ sebenarnya ada peluang untuk Muhyiddin dan gerombolannya terus dapat bertahan.

Jadi, tindakan mereka “membeli” beberapa Ahli Parlimen pembangkang untuk menguatkan kedudukan kerajaan PN dan Muhyiddin sekarang tidak dinafikan terselindung maksud tersirat lain yang lebih besar di sebaliknya.

UMNO tidak mungkin dapat dilemahkan dalam tempoh kurang enam bulan daripada sekarang, tetapi jika PN diberi lanjutan masa sehingga tahun 2023, banyak perkara boleh mereka lakukan dalam jangkamasa tersebut.

Selain kes mahkamah pemimpin UMNO mungkin sudah diakhiri dengan pemenjaraan, peralihan kepimpinan UMNO kepada mereka yang pro Bersatu dan Muhyiddin juga tidak mustahil dapat direncanakan dengan lebih tersusun.

Sebab itu, perkembangan terbaru ini yang memperlihatkan dua Ahli Parlimen sudah melompat dan mungkin bakal disusuli ramai yang lain lagi akan berbuat demikian, ia seharusnya lebih membimbangkan UMNO berbanding PH dan Anwar.

PH dan Anwar, berdasarkan Muhyiddin dan PN mempunyai kedudukan kuasa serta kewangan tanpa batasan, ia memang boleh dilemahkan buat seketika tetapi tidak dapat dielakkan untuk didepani dalam PRU15 nanti.

Ketika itu, penentuan adalah di tangan rakyat membuat pilihan.

Berbeza dengan UMNO, walaupun kepimpinannya sekarang tidak pro Bersatu dan PN, tetapi UMNO masih merupakan sebahagian daripada kerajaan PN dan menyokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri.

Keadaan ini menjadikan UMNO, lantaran sebahagiannya lebih tergoda dengan habuan berbanding mengekalkan perjuangan, sudah mula terpecah dua dan mahu Muhyiddin terus diberi peluang berkuasa lebih lama lagi.

Yang barangkali tidak disedari, dengan memberi peluang Muhyiddin berkuasa lebih lama, ia sudah tentu akan meletakkan Azmin dan Hamzah lebih berkuasa dan bakal disusun untuk menerajui negara selepas itu.

Maka, jika UMNO berjaya dilemahkan dan kepimpinannya ditukar kepada yang pro Bersatu, di mana masa depan parti itu dengan cita-citanya untuk kembali berkuasa dan merebut kembali jawatan Perdana Menteri dalam PRU15 akan datang? (Shahbudindotcom 01/03/2021)

4.3 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 1 March 2021 — 11:17 am
Subscribe
Notify of
guest
50 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
2 March 2021 3:11 pm

BILA RAMAI KLEPTOKRAT UMNO MASUK LOKAP DAH TENTU UMNO TAK LAGI LAKU……… PN KERAJAAN PERALIHAN KEPADA NEGARA ISLAM KAFFAH……..MASA DIPERLUKAN UNTUK PERUBAHAN…….. KLEPTOKRAT KADOK DAN PHD4PIG MESTI DINYAHKAN PRU15 NANTI…………… The Muhyiddin-Mahathir Saga: When The Student Outplayed The Master………. Mahathir was Muhyiddin’s master, sifu or guru. But a good student must eventually makan his guru. If not, then you are not a good student. All good students eventually take over from their master. And that was what Muhyiddin did on 1st March 2020. He proved to Mahathir he was a good student. And Mahathir must be very proud of his… Read more »

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 8:09 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Udah lenyap ramai otai2 tua PH, kaki tabur fitnah
Kejora guna pantun je untuk menikam dan panah
Sekor demi sekor..macai2 tu Kejora kasi musnah
Nampak kelibat Kejora, depa lari tak cukup tanah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 8:10 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
FuckTun bingai..yg paling awal, rebah tersungkur
John Doe kini resign jadi nujum tilik nombor ekor
Wak Suman..kini 7 kaki kt dlm tanah, berdengkur
Kini..giliran TN si monyet tua tumbang lagi sekor
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 8:10 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
FuckTun bingai yg paling awal..Kejora kasi lebur
John Doe dh tukar kerja, jadi nujum tilik nombor
Wak Suman kini, terbongkang kaku kt dlm kubur
Nek TN pulak, dah cabut lari taik cirit berterabur

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

najib bini rosmah
najib bini rosmah
1 March 2021 7:30 pm

Ulama anjing Pas curi vaksin frontliners. Ulama anjing Pas curi hak air bersih gewe Kelatenese nak mandi bogel. Ulama anjing Pas curi hak balak awe Kelatanese sampai mati pucuk. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
1 March 2021 7:27 pm

Ulama Anjing dalam Pas memang suka benda rampasan dan khianat potong Q macam Perogol Nika Gee. Kahkahkah!

najib bini rosmah
najib bini rosmah
1 March 2021 7:25 pm

Celaka punya anjing Pas curi hak vaksin frontliners. Celaka punya katak terbang. Kahkahkah!

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 5:41 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Udah lenyap ramai otai2 tua PH, kaki tabur fitnah
Kejora guna pantun je untuk menikam dan panah
Sekor demi sekor..macai2 tu Kejora kasi musnah
Nampak kelibat Kejora, depa lari tak cukup tanah
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
FuckTun bingai..yg paling awal, rebah tersungkur
John Doe kini resign jadi nujum tilik nombor ekor
Wak Suman..kini 7 kaki kt dlm tanah, berdengkur
Kini..giliran TN si monyet tua tumbang lagi sekor
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 8:07 pm
Reply to  Anonymous

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
FuckTun bingai yg paling awal..Kejora kasi lebur
John Doe dh tukar kerja, jadi nujum tilik nombor
Wak Suman kini, terbongkang kaku kt dlm kubur
Nek TN pulak, dah cabut lari taik cirit berterabur

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 5:18 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Nek TN kt blog Budin ni hanya tinggal kenangan
Di pihak Kejora pula, riuh meraikan kemenangan
Pembenci2 TN..tentu bersorak gamat keriangan
Din Remos, Zunun, Ane, dll psti bertepuk tangan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 March 2021 5:00 pm

KADOK DITUBUHKAN UNTUK GANTI UMNO…… BILA RAMAI KLEPTOKRAT UMNO MASUK LOKAP SEKALI KRONI DAH TENTU UMNO HILANG SOKONGAN…..INI SEDANG DIUSAHAKAN TOK MUDIM…….. TOK MUDIM MESTI HERET PRU15 SAMPAI RAPAT 5 TAHUN…….MABUK KUASA TUUU……. PHD4PIG PULAK TAKUT HILANG KUASA…….. The Muhyiddin-Mahathir Saga: When The Student Outplayed The Master………. Mahathir was Muhyiddin’s master, sifu or guru. But a good student must eventually makan his guru. If not, then you are not a good student. All good students eventually take over from their master. And that was what Muhyiddin did on 1st March 2020. He proved to Mahathir he was a good student.… Read more »

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:49 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Akibat nk samseng juah, nek dah mendapat bala
Tk tertahan dia, asyik kena tibai berbenjol kepala
Dia tak kan berani acah Kejora lagi, sampai bila2
Kini di blog ini, Kejora boleh lah bermaharaja lela
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
1 March 2021 4:45 pm

BILA RAMAI KLEPTOKRAT UMNO MASUK LOKAP SEKALI KRONI DAH TENTU UMNO HILANG SOKONGAN…..INI SEDANG DIUSAHAKAN TOK MUDIM…….. TOK MUDIM MESTI HERET PRU15 SAMPAI RAPAT 5 TAHUN…….MABUK KUASA TUUU……. PHD4PIG PULAK TAKUT HILANG KUASA…….. The Muhyiddin-Mahathir Saga: When The Student Outplayed The Master………. Mahathir was Muhyiddin’s master, sifu or guru. But a good student must eventually makan his guru. If not, then you are not a good student. All good students eventually take over from their master. And that was what Muhyiddin did on 1st March 2020. He proved to Mahathir he was a good student. And Mahathir must be very… Read more »

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:37 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Dek pukulan kencang Kejora, nek tk daya tunggu
Terus si sewel itu terdiam bisu..serupa dgn tugu
Baru lah betina tua kutok itu tahu siapa ini cikgu
Kini Kejora bebas nk berpantun..tk siapa ganggu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:29 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Nek TN tak dpt tertahan pukulan2 yg Kejora bagi
Baru le si tua itu tau, langit itu rendah atau tinggi
Dgn lemah & lesu, nek terpaksa melangkah pergi
Kini..tak ada siapa yang akan ganggu Kejora lagi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:17 pm

Apa yang jelas politikus Malaysia kebanyakannya jenis haprak, tak boleh pakai belaka. Jual beli MP sbegini dikalangan politikus melambangkan rasuah yang amat berleluasa di negara ini. Mereka ini yang akan mencorak negara. Patut pun Malaysia ni makin ke belakang berbanding negara tetangga terdekat. Hampeh.. muga cepat mampus pemimpin2 jenis jadah begini!!! Rakyat perlu bijak dan jangan hanya jadi sokong yg membawa rebah. Pemimpin jenis beg I tak wajar diterima.

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:15 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Nek TN biol dah terus menyepi..tak lagi bersuara
Barangkali sehari dia lagi bersemadi le di pusara
Kini tak ada siapa lagi nak halang ganggu Kejora
Boleh le lepas nak terus berpantun cinta asmara
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
❤️🧡💛💚💙💜🤍♥️💘💝💖💗💓💞💕💌❣️💙♥️

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:09 pm

KAH KAH KAH

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Nek TN biol udah hilang lesap, tak lagi menjelma
Dia dah mcm Wak Suman..terima nasib yg sama
TN berjaya dilenyapkan, dan hanya tinggal nama
Sorakan kemenangan cgu Kejora, terus bergema
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 2:21 pm

Mano poyi auntie?

Awal pagi tadi, diyo ado mari mombebel sokojap.
Agaknyo sobolah tongahari diyo poyi kolaeih tuisyen BM kot.
Diyo nak duduki somula porikso SPM korotaeih Julai subjek BM yang diyo fail maso sokolah SJK dulu tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 2:22 pm
Reply to  Anonymous

Atau pun auntie ado tomu janji dating dongan Bang Ali?

Komungkinan jugo diyo poyi mongangkang tadah puki koring tuo nyo itu kek Bang Ali soporti mano yang dikato-an dek Din Remos somalam.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 2:22 pm
Reply to  Anonymous

Din Remos
26 February 2021 10:58 am

Si Bangsat Makcik TN menghina petani di sawah. Dia menghina Din sebab kerja menarik kerbau di sawah. Si Bodoh Piang ini tidak tahu bahawa kerja menarik kerbau membajak sawah adalah lebih mulia dari mengangkang puki tua dia kepada benggali.
Bangsat ini tidak tahu menghargai penat lelah titik peluh kaum tani. Baginya mengheret kerbau di sawah mengikut tafsiran si bahlol ini adalah suatu perbuatan hina dan patut dikutuk. Sedangkan pak tani yang mengheret kerbau itulah yang memberi dia tedarah nasi. Dasar tak tahu diuntung! Macam ini punya manusia pun ada rupanya.

Reply

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:00 pm
Reply to  Anonymous

Bravo Din Remos 10:58 am,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Hari ni nampaknya teruk nek TN biol makan kuah
Din Remos marah, bila nek keparat hina pesawah
Dgn Din Remos, nek dh kena, dikasi calar maruah
Itulah nek..bila bingai dungu usah nak tunjuk juah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:01 pm
Reply to  Anonymous

Bravo Din,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃🐃
Nenek kini, dah spt kerbau tua liar yang putus tali
Nampak nya kt sini, nenek terus jadi mangsa buli
Din Remos direct cerca maki dia..bukan lagi perli
Hingga dikata, nek kangkang puki tua kt Benggali
🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔🧔
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 4:02 pm
Reply to  Anonymous

Bravo Din Remos,

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Bagus lah, keburukan nek biol itu Din mari dedah
Mmg tak guna sesen punlah itu nek haram jadah
Asyik sja kat Bang Ali, puki dia dikangkang tadah
Klau KY jelly habis dilumor puki dia dgn air ludah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 2:12 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIKASIHI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Komen dari pembaca mmg le tuan blog sgt harap
Tapi usah le hanya populariti murahan nk digarap
Jgn ler kiranya ada komen yg serupa anjing kurap
Bkn le apa kot nanti ada kawan tibai kita tertiarap
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 2:06 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Mmg pembaca dialu-alukan, memberi pandangan
Klu nak gunakan lah sebanyak mana pun ruangan
Tapi jgn lah ada komen serupa samseng bajingan
Bkn le apa, kot berat pula klu kita dapat penangan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:49 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau nak beri komen, sila lah luahkan kata bicara
Dekat blog ini kita diberi kebebasan untk bersuara
Tapi jgn ler kacau sana sini nak cetuskan angkara
Bkn apa, kot nanti kena pelangkong, kita sengsara
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

trackback
Beli Ahli Parlimen PH untuk 'bunuh' Umno
1 March 2021 1:43 pm

[…] Maka, jika UMNO berjaya dilemahkan dan kepimpinannya ditukar kepada yang pro Bersatu, di mana masa depan parti itu dengan cita-citanya untuk kembali berkuasa dan merebut kembali jawatan Perdana Menteri dalam PRU15 akan datang? | SDC […]

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:14 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora harap dpt berpantun kat blog ni dgn aman
Moga2 tidak adalah gangguan org yg tak siuman
Harapnya, takda yg nak cari pasal buat terkaman
Bukan ler apa, takut terima nasib spt Wak Suman
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:13 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Silalah berhujah, samada bentuk prosa atau puisi
Tapi kena le jaga blog punya ‘decorum & decency’
Jgn le ada yg berang, hingga tak dpt kawal emosi
Bkn apa, kot kita tak tertepis, pukulan kawan kasi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:13 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Pantun2 Kejora kt atas tu, bkn amaran tpi nasihat
Sebab, perangai buruk di sini Kejora tak mau lihat
Kejora tak kan biar klu ada kelibat samseng jahat
Siap le kepala org tu, Kejora akan paku dan pahat
👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:12 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:11 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:11 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:10 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:09 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:09 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:08 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:07 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Siapa yg mahu beri komen, anda mmg le dijemput
Tapi jgn beri hujah bodoh taraf lembu mkn rumput
Jgn lah ada, komen jenis caci cerca, maki hamput
Bkn apa, kot kwn mari tibai, kita jadi tenat semput
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:07 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Sila le berkomen, dgn matang & penuh kewarasan
Jgn lah pula buat komen bertaraf budak hingusan
Bukan sahaja, pembaca akan jadi meluat & bosan
Kot ada yg tampil tibai berat pula dia punya kesan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:06 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau ada nak beri pendapat sila lah buat coretan
Tapi jgn komen mcm penghuni wad Tg Rambutan
Tak usah tampil dgn lagak samseng mcm syaitan
Bkn apa kot sakit pulak diri kita, kwn kasi sebatan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:05 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Komen dari para pembaca mmg le amat dialu-alu
Tapi, sblm ‘upload’, nilaikan komen kita itu dahulu
Jgn le ada yg nk kawal sana sini, nk jadi penghulu
Bkn apa, kot kena tibai, di samping sakit dpt malu
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:05 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG SEKALIAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bila kita berkomen tu, hati2 lah dgn apa yg ditulis
Jgn le kiranya, ada yg cuba nk beraksi lagak polis
Tak usahlah pula buat perangai jahat serupa iblis
Bkn apa, kot kita jdi terpenyek mcm stemroll gilis
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:04 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG SEKALIAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bila kita berkomen tu..jaga le kita punya kelakuan
Komen dari org lain, jangan le kita buat gangguan
Tak usah le pula sengaja nak jolok sarang tebuan
Bukan apa, kot berat nanti, kwn bagi balik habuan
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:03 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Berilah komen dgn bertata susila & akhlak terpuji
Karutan spt gaya budak tadika, tak usah ler disaji
Tak usah lah lagak samseng dgn perangai yg keji
Bukan apa..buruk akibatnya kot kawan tampil taji
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:02 pm

RAKAN2 PESERTA BLOG:

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Komen yg nk diberi, biarlah bernas dah berfaedah
Jgn le buat komen bertaraf budak sekolah rendah
Jaga adab sopan jgn le sembarangan main redah
Bukan apa..kot tk tertanggung nanti terima padah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:01 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Marilah sama-sama..kita jaga, keharmonian blog
Jgn ada yg cuba jadi samseng taik kucing goblok
Lagi satu, sarang tebuan, jgn pula sengaja dijolok
Bkn ler apa, kot tebuan sengat, akibatnya tak elok
😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 1:00 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kalau nak komen..anda dialu-alukan setiap masa
Tapi berkomen, biar lah secara matang & dewasa
Di samping itu, jaga le adab sopan & budi bahasa
Bkn nya apa kot kawan tibai..sakit pulak kita rasa
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 12:59 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Bagi yg baru ke blog ini kita ucapkan slmt datang
Klau ada yang nak bagi pendapat silalah bentang
Tapi, berkomen itu, biar secara dewasa & matang
Bukan apa, kot nanti ada kwn tibai kita terlentang
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymous
Anonymous
1 March 2021 12:58 pm

😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
Kejora mulakan dengan pantun sbg muqaddimah
Salam sejahtera, utk rakan, muslimin & muslimah
Mari lah kita, saling seru menyeru dgn berhikmah
Jaga tatasusila..dan berbicara lah dgn berhemah
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣