SETAHUN SELEPAS BERKUASA, PN TIDAK HARUS LAGI DIBERI PELUANG KEDUA

Hari ini, 1 Mac bermakna genap setahun Muhyiddin Yassin memegang jawatan Perdana Menteri dengan rekod sebagai Perdana Menteri pertama dalam sejarah negara yang memperolehi jawatan tersebut melalui pengkhianatan dan jalan pintu belakang.

Tetapi apakah yang boleh kita banggakan dalam tempoh setahun beliau menjadi Perdana Menteri?

Selain tiada apa-apa yang membanggakan, kecuali dengan tertampal dalam sejarah ada menteri bercuti kerana memotong usus perut, timbalan menteri diberi cuti 55 hari ketika Covid19 kerana ingin bersama keluarga di New Zealand dan duta bertaraf menteri yang hanya duduk di rumah, keadaan negara secara umumnya penuh dengan ketidaktentuan dan kecelaruan sejak setahun yang lalu.

Bukan saja mengurus negara dan ekonomi tampak celaru, malah mengurus kemasukan budak-budak ke sekolah pun terlihat tidak mampu.

Lebih buruk, tarikh ulangtahun pertama Muhyiddin menjadi Perdana Menteri juga bagai diraikan dengan berita kemasukan dua Ahli Parlimen PH melompat menyokong PN.

Di tengah-tengah keabsahan Muhyiddin terus dipertikaikan dan tuntutan agar Parlimen dibenar bersidang, tiba-tiba Ahli Parlimen Julau, Larry Sng dan Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong mengumumkan mereka keluar PKR untuk beralih menjadi pengkhianat menyokong PN.

Bermakna, setelah menubuhkan kerajaan PN dan menjadi Perdana Menteri sejak 1 Mac tahun lalu dengan cara khianat dan melalui pintu belakang, Muhyiddin terus membuktikan jalan khianat dan membeli sokongan melalui kuasa wang dan kedudukan adalah pilihannya untuk mengekalkan kuasa.

Dengan apa yang ditunjukkan Tuhan ini, terbukti nyatalah di depan mata kita bahawa kerajaan PN yang dibinanya selama ini penuh dengan kekotoran yang menjijikkan.

Di samping kerajaan PN pimpinan Muhyiddin ini sarat dengan pelbagai kelemahan, kegagalan dan caca marba yang tidak perlu lagi dihuraikan, kesalahan paling besarnya ialah tidak menghormati, malah membenam demokrasi.

Sudahlah kuasa diperolehi melalui pengkhianatan dengan menikam demokrasi sehingga dipanggil kerajaan pintu belakang, untuk mengekalkan kuasa pula, sekali lagi amalan demokrasi telah dikhianati.

Tidak cukup dengan tawaran kedudukan, jawatan dan habuan yang melimpah ruah sehingga ada yang duduk di rumah sambil memenuhi hobi ke laut pun boleh dapat gaji dan kemudahan bertaraf menteri, perlaksanaan darurat turut dikuatkuasakan untuk mengelak daripada kedudukan dijatuhkan.

Walaupun cubaan pertama mencadangkan darurat ditolak oleh Agong, Muhyiddin dan kerajaan pintu belakang ini nampaknya tanpa perasaan malu terus mengusulkannya buat kali kedua.

Akhirnya, walaupun ditekankan darurat yang dilaksanakan untuk menangani Covid19, sehingga ini tidak ternampak ada satu pun tindakan dibawah darurat diambil untuk menangani wabak tersebut, kecuali menekan rakyat dengan menaikkan kompaun melanggar SOP sehingga RM10 ribu.

Soalnya, apakah menaikkan denda itu berkesan untuk membendung Covid19, sedangkan ramai menteri sendiri tidak dikenakan tindakan kerana melanggar SOP, selain PN dan Muhyiddin pula terus berpolitik dengan mengadakan mesyuarat parti dan “membeli” Ahli Parlimen untuk melompat dalam tempoh PKP dan darurat?

Di mana sebenarnya rasa hormat Muhyiddin terhadap Agong yang sebelum ini bertitah agar tiada mana-mana pihak berpolitik ketika wabak dan darurat?

Hakikat yang nyata, walau baru setahun berkuasa, kerajaan PN adalah merupakan kerajaan paling buruk sekali dalam sejarah negara.

Khianat terhadap mandat rakyat adalah perlakuan paling buruk sekali oleh PN sebagai sebuah kerajaan sehingga yang diutamakan sejak setahun yang lalu bukanlah kebajikan rakyat, tetapi bagaimana untuk mengekalkan kuasa semata-mata.

Oleh itu, kalau pun tidak mampu dijatuhkan dalam waktu terdekat, PN ini tidak harus lagi diberi undi untuk ia mendapat sebarang ruang untuk kekal sebagai kerajaan.

Memberi mereka undi samalah seperti sengaja memilih neraka kehidupan sebagai pilihan..

Kalau beroleh kuasa dengan cara khianat dan pintu belakang pun mereka sanggup mengusulkan darurat iaitu cara paling tidak demokratik untuk mengelak dijatuhkan, pastilah lebih dahsyat kemungkinan yang berani mereka lakukan jika dipilih melalui undi yang sah secara majoriti.

Dipenuhi dengan pengkhianat, pelompat dan pedagang kuasa waima dengan kesanggupan menjual nama agama dan bangsa, PN adalah parti dan kerajaan palsu yang lahir daripada perjuangan yang selama ini juga palsu. (Shahbudindotcom 01/03/2021)

Updated: 1 March 2021 — 8:08 pm

90 Comments

Add a Comment
  1. SELAGI COVID ADA ANGKA TOK MUDIM AKAN PERTAHAN KERUSI PM……..APAPUN NEGARA LEBIH TENANG BERBANDING PHD4PIG…….

    Umno-PN Divorce Is No Longer If, But When……….

    Playing with numbers on paper may make it appear like it is workable. But theory is one thing. Put into practice, we need to take into consideration the human factor, which is the egos of the many personalities involved. After all, the Umno-Bersatu conflict is all about egos anyway. Hence this will also be a stumbling block for any post-Muhyiddin or post-GE15 agreement, whether it is a vote of no confidence or a snap GE15.

    Umno Supreme Council member Mohd Puad Zarkashi said Umno will undoubtedly leave Perikatan Nasional, and it is only a matter of when that is going to happen. This will most likely happen once Parliament has been dissolved to make way for a snap general election or GE15. Until then, Umno will remain in Perikatan to play the role of thorn in the side or duri dalam daging.

    Umno is trying to push for Parliament to be reconvened so that a vote of no confidence can be passed against Prime Minister Muhyiddin Yassin. If Umno unites with Pakatan Harapan, they can most likely get 120-125 votes, enough to pass the vote of no confidence — as they need only 111 out of 220 votes to win a simple majority to oust Muhyiddin.

    The only snag is, Umno will have to agree for Anwar Ibrahim to become the Prime Minister or PM9 if Muhyiddin is successfully ousted. But then, would replacing Muhyiddin with Anwar merely be a case of out of the frying pan and into the fire? Muhyiddin may be bad, according to Umno’s reckoning, but Anwar may be far worse.

    Anwar cannot survive without DAP and DAP’s proxy, Parti Amanah. Just PKR and Umno minus DAP and Amanah is not enough to hold on to power. However, as Tun Dr Mahathir Mohamad confessed, he faced a lot of problems with DAP in the 22 months Pakatan Harapan was in power.

    Just Lim Guan Eng and Tommy Thomas alone gave Mahathir a headache. Eventually, Mahathir decided not to retire and hand power to Anwar in May 2020 after all because he felt DAP was out of control and once Anwar took over all hell would break loose.

    Umno and Pakatan Harapan may be united in wanting Muhyiddin out. But can Umno and Pakatan Harapan mutually agree on Anwar as PM9? Umno is being very vague about the matter. They have only agreed to work with Pakatan Harapan to oust Muhyiddin, but they have thus far not given their commitment as to whether they will agree to Anwar taking over as PM9.

    Umno will want an Umno candidate as PM9 if they work with Pakatan Harapan to oust Muhyiddin. Pakatan Harapan, however will never agree to that. They will insist on Anwar as the candidate for Prime Minister. And if the Prime Minister comes from Pakatan Harapan, will Umno be treated any better than how it is being treated now?

    However, if Pakatan Harapan agrees to Umno’s demand that the Prime Minister comes from Umno, who from Umno will be the Prime Minister? Currently, there are more than half a dozen camps in Umno, so it may be impossible for the many factions to agree on a mutual candidate.

    The issue of ousting Muhyiddin is one issue, and not really the most difficult issue. What is more complex would be the question of what will happen post-Muhyiddin. If Muhyiddin is kicked out, who takes control after that? This would be like what happened after the Russians were kicked out of Afghanistan. The Taliban just ended up killing one another.

    Umno has taken its quarrel with Bersatu beyond the point of no certain. So much has been said, which would now be impossible to take back. Umno cannot now U-turn and kiss and make up with Bersatu. To do so would be a serious loss of face for Umno after what it has said about Muhyiddin and Bersatu.

    According to Lokman Noor Adam, a Najib Tun Razak hardcore supporter, Barisan Nasional would be contesting all 222 parliament seats in the coming general election. That would mean Umno would be taking the lion’s share of the seats, probably 140 or so. If that is true, that would mean Barisan Nasional would be engaged in three-corner (or more) contests with Pakatan Harapan and Perikatan Nasional.

    That may result in a hung parliament with no one controlling more than 112 seats. And that would mean as soon as the election results are known the three coalitions would be engaged in heavy horse-trading to agree on a ‘partnership’ to form the new government. And Malaysia would be back to square one: a coalition of enemies getting together merely to form the government but with no love for one another.

    Playing with numbers on paper may make it appear like it is workable. But theory is one thing. Put into practice, we need to take into consideration the human factor, which is the egos of the many personalities involved. After all, the Umno-Bersatu conflict is all about egos anyway. Hence this will also be a stumbling block for any post-Muhyiddin or post-GE15 agreement, whether it is a vote of no confidence or a snap GE15.

  2. Agaknya Moo ni lahir tak normal, dilahirkan melalui pintu belakang kot..tu pasal dirikan KERAjaan pun melalui pintu belakang. Gerombolan pemakan2 najis dan bangkai. Busok sgt lah kerajaan rejim pintu jamban ni ! So apa nak hairan kan si sembap ni memang memerintah dan memperolehi sokong dgn cara kotor sbb naluri , sifat yg jijik. Moo and menteri2 PN adalah politikus dan parti politik yg paling jijik dan terhina di dunia. Tak tahu malu ka…ooi undur lah…bagi pada pemimpin lain dan ahli2 politikus lain mengambil alih teraju negara Malaysia yg dah hampir nazak ni.

  3. MAHATHIRVSANWARp

    PN KERAJAAN PERALIHAN KEPADA NEGARA ISLAM KAFFAH……..MASA DIPERLUKAN UNTUK PERUBAHAN……..

    KLEPTOKRAT KADOK DAN PHD4PIG MESTI DINYAHKAN PRU15 NANTI……………

    The Muhyiddin-Mahathir Saga: When The Student Outplayed The Master……….

    Mahathir was Muhyiddin’s master, sifu or guru. But a good student must eventually makan his guru. If not, then you are not a good student. All good students eventually take over from their master. And that was what Muhyiddin did on 1st March 2020. He proved to Mahathir he was a good student. And Mahathir must be very proud of his star student.

    The trouble with us Bugis is we are very parochial and tribal, and we support our Bugis brothers and sisters to a fault. Bugis comes first, Islam second, Malay third, and Malaysian last. Yes, ummah Bugis above ummah Islam, ummah Melayu and rakyat Malaysia.

    I suppose the Chinese and Indians are the same. Field a Hokkien in a Hakka constituency or a non-Tamil in a Tamil constituency and it would be a disaster. The Chinese and Indians are more parochial and tribal than the Malays. In fact, at one time, the Chinese regarded foreigners as barbarians.

    Haji Muhammad Yassin bin Muhammad, Prime Minister Muhyiddin Yassin’s father, is a Bugis Malay. I first met Muhyiddin’s elder brother, Aziz Yassin, back in the late 1970s (Muhyiddin does not know this).

    I met Muhyiddin later when he was the Deputy Minister of Trade and Industry, which was around 1986 or so. His boss, the Minister of Trade and Industry, was Tengku Razaleigh Hamzah a.k.a. Ku Li.

    And this is where it gets interesting.

    Muhyiddin’s political boss in Umno Johor was Tun Musa Hitam, who had just declared war on the Prime Minister, Tun Dr Mahathir Mohamad. Muhyiddin’s Ministry boss, Ku Li, had also declared war on Mahathir.

    Hence Muhyiddin was in a very delicate situation. Two of his bosses, Ku Li (his Minister) and Musa (the warlord of Umno Johor), were now at war with Mahathir (the Prime Minister), who was also his boss.

    So how was Muhyiddin going to walk on what could be considered very thin ice?

    Muhyiddin did not take the safe route, though. He chose to align himself with Mahathir. But then that would place him at the mercy of his Minister, Ku Li, and his Umno Johor boss and warlord, Musa. Muhyiddin was at the risk of getting eliminated if Ku Li and Musa won the Umno party election the following year in 1987.

    This was a high stakes game. Public perception was that Ku Li and Musa, what was called Team B, were going to win against Mahathir’s Team A in 1987. If that happened, then Muhyiddin’s political career might end within the next year.

    Most of Kelantan, Terengganu, Pahang and Johor were with Musa and Ku Li. Hence Muhyiddin was the ‘rare bird’, the odd man out. He was playing Russian Roulette. If he won, he would gain much but the chances of losing were higher.

    In the 1986 general election, Muhyiddin switched from the Pagoh parliamentary seat to the state seat of Bukit Serampang, which he won. Mahathir then told Muhyiddin he was going to be sent back to Johor as the new Menteri Besar to neutralise Musa, who was the Johor warlord and practically controlled Johor.

    In short, Mahathir was sending Muhyiddin into the lion’s den to either tame the lion or get eaten by the lion.

    Muhyiddin begged Mahathir to spare him the fate of getting killed in Johor. As the Johor Menteri Besar, Muhyiddin was going to be surrounded by Musa loyalists. Muhyiddin did not see how he was going to survive one year as the Johor MB. The Musa loyalist will finish him off in no time.

    Mahathir then asked Muhyiddin to sit down and listen to his lecture. As the Johore MB, Muhyiddin will be taking over as the new warlord with immense power. This power and position will enable him to dish out political patronage and to walk over and squash those who obstruct him or stand in his way.

    You will have power, a lot of power, said Mahathir, so use this power to take control and to finish off those who oppose you. After Mahathir’s ‘pep talk’, Muhyiddin agreed to take over as the new Johor MB.

    Muhyiddin then told his wife, Noorainee, to pack their bags. They were going back to Johor to tame the lion and become the new lion of the state facing the Lion City called Singapura. Noorainee was not too sure whether to celebrate or to mourn that news. This was either going to propel Muhyiddin to new heights or it was going to end his political career.

    But Muhyiddin survived that baptism of fire and nine years later, in 1995, he returned to the federal government after winning the Pagoh parliament seat for the third time.

    In 2015, Mahathir once again called upon Muhyiddin to walk into the lion’s den (like he once did back in 1986 when he returned to Johor as MB to neutralise Musa Hitam).

    Muhyiddin was then the Deputy Prime Minister to Najib Tun Razak and Mahathir wanted Muhyiddin to lead the charge to bring down Najib. And Mahathir wanted to use the 1MDB issue as the weapon to bring down Najib.

    Again, 29 years later, Muhyiddin was asked to be the mouse that will bell the cat. Muhyiddin survived the 1980s Team A versus Team B war when he took Mahathir’s side. But then, at that time, Mahathir was the Prime Minister — even though Ku Li-Musa’s Team B was stronger. This time around, Mahathir was not as strong as in the 1980s. Will Muhyiddin survive this second war?

    In July 2015, Muhyiddin declared war on Najib. But the coup failed. Muhyiddin was sacked as the Deputy Prime Minister and was replaced by Ahmad Zahid Hamidi. The coup had collapsed because one of the coup members, the IGP, betrayed them. The IGP sold out Muhyiddin, the MACC chief, the AG, the Bank Negara Governor, Ku Li (yes, he was also in the conspiracy), and so on.

    Muhyiddin had to plan his comeback or turnaround. So he decided to launch a new party, Parti Pribumi Bersatu, the following year in September 2016.

    It was a huge risk, just like the huge risk Muhyiddin took back in 1986 by going back to Johor to become the new MB. But what did Muhyiddin have to lose anyway? He had agreed in July 2015 to become the mouse that would bell the cat and the cat had whacked him. What more could they do to him?

    As fate would have it, less than two years later, Pakatan Harapan won the May 2018 general election or GE14. It was now time for Muhyiddin to reverse his fortunes.

    In February 2020, Anwar Ibrahim made his move against Mahathir. Mahathir retaliated by resigning as Prime Minister and that left a power vacuum. More than 42 years of political experience has taught Muhyiddin what needs to be done. Muhyiddin made his move and within a week he was appointed the eighth Prime Minister of Malaysia.

    Mahathir was Muhyiddin’s master, sifu or guru. But a good student must eventually makan his guru. If not, then you are not a good student. All good students eventually take over from their master. And that was what Muhyiddin did on 1st March 2020. He proved to Mahathir he was a good student. And Mahathir must be very proud of his star student.

  4. Anonymous
    2 March 2021 7:00 am

    Tiada yang membikin Beruk Tua Wak Gontol menyengeh selain dari memikir dia menang.

    Dia tak sedar bagi nya telah di sediakan batang pinang.

    Bila bersorak tak memasal di sini, kena selepuk, dia pening.

    Tak dapat memikir, ha nya anak beranak di kenang.

    Nasib dia lah, hanya pitam, masih boleh menghembus nafas tapi masih tonggang langgang.

    Reply

    1. Anonymous
      2 March 2021 7:13 am
      Reply to Anonymous

      Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla mengaku tak tentu arah

      Yang pasti, bila kena terajang di sini pun, kepala nya berdarah

      Tak dapat nak mikirkan yang baik, ha nya menyumpah seranah

      Orang dah lama tak suka dia, hanya beri chorus POOODAH

      Reply

      1. (Rujuk 2 komen auntie di atas)

        Cubo kita lihat ayat dari auntie TN 7:00 am ini:

        Tak dapat memikir, ha nya anak beranak di kenang.

        Dan ayat auntie jam 7:13 am ini:

        Tak dapat nak mikirkan yang baik, ha nya menyumpah seranah

        ‘Ha nya’…??? Pokataan apo ini?

        Ini ‘ha nya’ ni, bahaso Swahili ke?

        Hah ha haa.

        1. Polajaran bahaso Molayu untuk auntie TN:

          Pokataan ‘hanya’ tidak boleh dipisahkan jadi ‘ha nya’ kerana ‘ha’ tidak boleh ujud jadi perkataan sendiri.

          Ia tidak samo dongan koadaan momisah soporti contoh borikut:
          Kepadanya => kepada nya
          Rambutnya => rambut nya

          Contoh ayat sempurna:

          Auntie TN ‘hanya’ tahu gunting bulu pukinya (puki nya) sajo tapi mombasuh pukinya solopaeih diyo koncing, tak pornah pun.

          Hah ha haa.

          FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMM!!!

          1. (Ini bukan kes tersalah eja. Dah lebih 10 kali auntie tertangkap.)

            Auntie TN tu tosangek lomah dalam bahaso Molayu sobab diyo dulu nyo sokolah SJK.

            Hah ha haa.

            1. Hoi auntie TN bongap!

              Solain dari ‘hanya’..pokataan2 ini jugo tidak boleh dipisah-an ‘nya’:

              Tanya => ta nya (tidak boleh)
              Punya => pu nya (tidak boleh)
              Nyonya => nyo nya (tidak boleh)

              Ini contoh ayat yang di‘salahguno’ pokataan-pokataan itu:

              Bang Ali ber’ta nya’ kopado ‘Nyo nya’ TN konapo diyo ‘pu nya’ bulu puki copek panjang.

              FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMM!!!

              Hah ha haa.

              1. Ini satu lagi contoh ayat pokataan-pokataan itu di’salahguno’:

                Bang Ali ber’ta nya’ kopado ‘Nyo nya’ TN:
                “Konapo ekou ‘pu nya’ bijik kolontit lobih panjang dari ekou ‘pun ya’ bulu puki?”

                Hah ha haa.

                1. P/S:

                  Auntie TN 7:00/7:13 am,

                  Auntie boleh ditorimo kalau auntie buek karangan tontang huruf-huruf ‘Arab atau huruf-huruf hijaiyah, misalnyo:

                  Huruf alif nya, huruf ba nya, huruf ta nya, huruf sa nya, huruf jim nya, huruf ha nya, huruf kha nya…dsb.

                  Khusus dalam koadoan ini, ‘ha nya’ atau ‘ta nya’ boleh ditorimo.

                  FAHAAAAAAAAAAAAMMMMMMMM!!!

                  1. Kalau auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan aintie dalam BM. Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan auntie tu! Memang dah tosangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                    Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo ejaan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                    Hah ha haa.…

                    1. PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH PUKI NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      SIAL LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP. BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

  5. Anonymous
    2 March 2021 7:00 am

    Tiada yang membikin Beruk Tua Wak Gontol menyengeh selain dari memikir dia menang.

    Dia tak sedar bagi nya telah di sediakan batang pinang.

    Bila bersorak tak memasal di sini, kena selepuk, dia pening.

    Tak dapat memikir, ha nya anak beranak di kenang.

    Nasib dia lah, hanya pitam, masih boleh menghembus nafas tapi masih tonggang langgang.

    Reply

    1. Auntie TN 7:00 am,

      … anak beranak ‘di kenang’ …???
      (Kalau di Pulau Pinang ke, ok lah)

      Pedoman tatabahasa:

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

      Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

      1. Hah..ni mulo lah cikgu hilang sabar naik angin nak monongking ni…

        Hah ha haa.

        Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

        Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
        Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

        Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

        Hah ha haa.

        1. ‘kenang’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?
          Atau dokek batang butoh bapak ekou?

          Jonih Molayu colup bobal bongap sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

          Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

          DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

          Hah ha haa.

          1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

            Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

            Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

            Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

            Hah ha haa

            1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

              1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

              2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

              3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

              Hah ha haa.

              FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
              PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

              1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU NATE NI BOLEH FAHAM KOT!

                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG PONGOTOR, KONCING TAK BASUH NI, MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                HAH HA HAA.

                1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BANGANG BENGONG HARAM JADAH GILA BABI NI DAPEK NAK FAHAM?

                  PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                  BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU BAHALOL SEKOR NI!

                  HAH HA HAA.

  6. Tak keluar Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla sejak 7am.

    Tak tahu apasal.

    1. Dia sibukkan dengan “a quick one for the road” di sana sini agak nya.

  7. Tiada yang membikin Beruk Tua Wak Gontol menyengeh selain dari memikir dia menang.

    Dia tak sedar bagi nya telah di sediakan batang pinang.

    Bila bersorak tak memasal di sini, kena selepuk, dia pening.

    Tak dapat memikir, ha nya anak beranak di kenang.

    Nasib dia lah, hanya pitam, masih boleh menghembus nafas tapi masih tonggang langgang.

    1. Moral of the story:

      Jangan cepat nak memikir sudah menang

      Nanti kepala kena selepuk batang pinang

      Adoiiiii, tak berbaloi, ngalahkan 12 round kena terajang

    2. Auntie TN 7:00 am,

      … telah ‘di sediakan’ …???
      (Kalau di Sandakan ke, ok lah)

      Pedoman tatabahasa:

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

      Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

      Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

      1. Hah..ni mulo lah cikgu hilang sabar naik angin nak monongking ni…

        Hah ha haa.

        Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

        Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
        Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

        Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

        Hah ha haa.

        1. ‘sediakan’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?
          Atau dokek batang butoh bapak ekou?

          Jonih Molayu colup bobal bongap sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

          Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

          DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

          Hah ha haa.

          1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

            Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

            Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

            Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

            Hah ha haa

            1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

              1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

              2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

              3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

              Hah ha haa.

              FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
              PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

              1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU NATE NI BOLEH FAHAM KOT!

                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG PONGOTOR, KONCING TAK BASUH NI, MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                HAH HA HAA.

                1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BANGANG BENGONG HARAM JADAH GILA BABI NI DAPEK NAK FAHAM?

                  PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                  BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU BAHALOL SEKOR NI!

                  HAH HA HAA.

  8. Monyet Tua Nek TN Batang Pisang melompat lompat mcm monyet. Konon dia polis pak pacak blog ini, itu yang dia kemaruk.

    Dalam melompat lompat, kepala nya asyik saja kena bantai. Aduuh! Malunya dia di sini sebab asyik tersembam ke lantai.

    KAH KAH KAH.

    1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla mengaku tak tentu arah

      Yang pasti, bila kena terajang di sini pun, kepala nya berdarah

      Tak dapat nak mikirkan yang baik, ha nya menyumpah seranah

      Orang dah lama tak suka dia, hanya beri chorus POOODAH

      1. Itu bukan chorus.

        Itu memaki Wak Gonol Kejora Kojolla.

  9. Beruk tua Wak Gontol Kejora Kojolla melompat lompat mcm beruk. Konon dia menang, itu yang dia kemaruk.

    Dalam melompat lompat, kepala nya kena ketuk. Aduuh! Tersungkur dia di sini sebab kepala nya kena hantuk..

  10. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Dah 2 posting baru tidak nampak nek tua bangka
    Tak dapat lah lagi..kita nak baca karangan tadika
    Apa nek dia pergi, tk sempat pintu taubat terbuka?
    Bersama Wak Suman nanti, dia menghuni neraka
    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Cerita lama Melayu yang di serang Portugis di Melaka mengaku menang di masa musuh ada mengendap.di sebelah.

      Dibedil dengan senapang, berterabur tak tentu arah.

      Tunggang langgang cabut lari, terkincit, tahi bertarabur, seluar basah.

      Niat besar tapi tak reti menganggar padah.

      1. Auntie TN 7:21 am,

        … yang ‘di serang’ …???…
        (Kalau di seberang ke atau di sarang ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo lah cikgu jadi naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘serang’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?
            Atau dokek batang butoh bapak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kodunguan dan kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bingai bangang, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG PONGOTOR, KONCING TAK BASUH PUKI NI, MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BANGANG BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU BAHALOL SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  11. KAH KAH KAH

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Hairan betul, dah 2 posting tak ada kelibat auntie
    Tak kan dia mcm Wak Seman kot..dah terus mati
    Pasti dia akan gelincir siratulmustaqim punya titi
    Malekat Malek di neraka, spt tidak sabar menanti
    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Jangan lah percaya jenis ini yang mengaku menang bila sekejap ajer tak di serang

      Jenis yang ketawa melakak lakak pada hal musuh sedang merancang dan menyediakan senjata untuk menyerang

      Bila di sergah, yang melakak terbatuk berkahak, terkincit hingga seluarnya koyak.

      1. Auntie TN 7:32 am,

        Bila ‘di sergah’…???
        (Kalau di Serdang ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo lah cikgu jadi naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘sergah’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?
            Atau dokek batang butoh bapak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kodunguan dan kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bingai bangang, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG PONGOTOR, KONCING TAK BASUH PUKI NI, MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BANGANG BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU BAHALOL SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  12. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Mana gi, nek betina tua, yg suka menyamar lelaki?
    Tak kah ler komputer nenek belum lagi diperbaiki
    Selalunya time ini le nek keluar utk mencaci maki
    Apa dia msih bersama Bg Ali, mengangkang puki?
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla asyik mengharapkan musuh nya pompuan.

      Jenis pondan, tak terdaya berdepan dengan padan nya, lelaki.

      Bila terjerumus dengan lelaki, serta merta terkencing, basah di bahagian depan seluar nya.

      Tapi basah di bahagian belakang seluar nya juga.

      Dia terkincit.

  13. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Mana nenek, pagi ini dia tak mari pun buat kacau
    Pagi ini tk de dengar pun si mulut murai berkicau
    Selalunya sblm subuh dia meraban dan meracau
    Apa dia masih asyik menguli Bg Ali punya lancau
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Pagi2 BerukTua Wak Gontol Kejora Kojolla ini menggontol

      Dia tak tahu lain dari coba merendahkan lawan nya

      Tapi dia tak ada cara yang baik dan berkesan

      Di lepuk muka nya kiri kanan, merah lebam lah bekas nya

      Maka dicoba nya tunjukkan dia merah padam meradang

      Cerita Pak Kadok lah, katakan.

      1. Auntie TN 7:46 am,

        … ‘di lepuk’ muka nya…???
        (Kalau di raut mukanya ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo lah cikgu naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘lepuk’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?
            Atau dokek batang butoh bapak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bangang, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG PONGOTOR, KONCING TAK BASUH NI, MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BANGANG BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU BAHALOL SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  14. Yiddin hanya lah PM Kuda Kepang, dipacu dan ditunggang semaunya sijemin semburit & mezah belukang, terhinggut hinggut ikut rentak serapah jemin & mezah, lalok dan akhirnya kan rebah jua, kejang selamanya.

    1. Ntah lah bila agaknya si tua sembap ni nk terjatuh dari kuda dan mampus terbeliak mata, terjelir lidah..terberak2 dan mampus tergedik2..

  15. RAKAN2 PESERTA BLOG YG DIHORMATI:

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Siapa ada hujah atau pendapat sila lah sumbang
    Kalau tak kacau org tak ada apa perlu dibimbang
    Tapi jgn ler berperangai munafiq lidah bercabang
    Bukan le apa..kot nanti kawan tibai, kita tumbang
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Maka disalin kopipes nya disana sini.

      Tandus akal, otak dah tak berjalan lagi.

      Otak kecik, manusia biasa 130 gm berat otak nya.

      Wak Gontol ini punya ha nya lk 100 gm berat nya.

      Mana lah nak diharapkan boleh menulis komen baru selalu.

      1. Auntie TN 7:50 am,

        … kopipes nya ‘disana’ …???
        (Kalau disakat ke, atau disakiti ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bongap, ini botino tuo anak haram pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          1. ‘sana’ tu, pobuatan nyo macam mano, auntie? Macam ekou kulom kopalo polir Bang Ali ke? Atau macam Bang Ali monggentel biji kolontit ekou? Atau macam ekou mongangkang tadah puki dokek Bang Ali?

            Memang jonih molayu colup bobal bongap pukikimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kodunguan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa.

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap dungu bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL b KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  16. RAKAN2 PESERTA BLOG YG BUDIMAN:

    😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kalau ada yg nak beri pandangan, silalah kemuka
    Komen bentuk prosa ker, atau puisi..boleh belaka
    Tapi jgn pula dimuat karangan taraf budak tadika
    Bkn lah apa, kot nanti kawan tibai, kita dpt celaka
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. Takda lain lah yang boleh di buat Beruk Rua Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

      Selain dari mengkopipes komen2 lama nya.

      Ketandusan otak nya amat ketara.

      Tapi dah tak boleh di buat apa benda.

      1. Auntie TN 7:54 am,

        … boleh ‘di buat’ …???
        (Kalau di wad ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo lah cikgu naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘buat’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?
            Atau dokek batang butoh bapak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap bangang, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG PONGOTOR, KONCING TAK BASUH NI, MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BANGANG BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU BAHALOL SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  17. Ha ha ….. setakat nak kekal kuasa dgn menawar ganjaran supaya keluar parti. Biasanya org cina jarang tikam kawan. Tapi dua ekor ni mcm lain macam aje. Perangai tak serupa org cina. Berapa agaknya jemin kasi. Kenapa bodoh sgt nak kasi juta2. Padahal tu duit rakyat. Tengok mcm najib. Kasi jlow bilion2. Dia tak rasa rugi apa2 pon. Sebab dia mmg bahalol. Sekarang ada lagi bahalol. Si jemin. Tengok timbalan menteri cuti 55 hari. Dok new zealand. Apa kerje dia wak pagoh. Sanggup kasi dia gaji pree. Dia kencing pon takpe. Asalkan diasssokong kamu. Bodoh la jawa oiii

    1. ‘Billions’ offered to court MPs and assemblymen, claims Shafie Afdhal

      Warisan MPs and assemblymen were being courted every day, party president Shafie Apdal says after Hassan A Gani Pg Amir quit to join the ruling coalition.
      KOTA KINABALU: Incentives to defect, running into “billions of ringgit”, have been offered to Warisan MPs and assemblymen to betray the party, Warisan president Shafie Apdal said today.

      He said he was among those to whom the offers were made.

      According to Shafie, members of his party were courted almost every day by people allegedly aligned with the Gabungan Rakyat Sabah (GRS) ruling coalition, with some even offering “billions of ringgit” in exchange for leaving Warisan.

      Shafie claimed that the government was using funds to buy over assemblymen and MPs instead of dealing with the problem of nearly 700,000 people who were unemployed, many of whom were going hungry.

      “Where is our country headed? The King has advised us to prioritise national and economic stability,” he said at a press conference here today.

      Warisan shows allegiance pledge by defecting assemblyman

      Shafie said action will be taken against Sebatik assemblyman Hassan A Gani Pg Amir, who quit to declare himself an independent.

      He said Hassan had made a pledge and signed a document of allegiance to Warisan in front of the party’s lawyers, he said. “We will leave it to the lawyers,” said Shafie. “We never forced him to make the pledge but he did it voluntarily like all other Warisan candidates.”

      A video of Hassan swearing his allegiance was also shown to reporters after a Warisan meeting attended by all its MPs and assemblymen today.

      In the video, dated Sept 10 last year, Hassan had promised to hand in his resignation as Sebatik assemblyman to the Sabah governor and the Sabah state assembly if he switched parties.

      Hassan quit the party on Feb 25, saying he was saddened that Warisan had prioritised politics over the well-being of the people, who were struggling to cope with the pandemic.

      His decision to side with GRS means the coalition – which comprises Perikatan Nasional, Barisan Nasional and Parti Bersatu Sabah – now has the backing of 48 of the 79 assemblymen in the state.

      In the state election last year, Hassan defeated PN’s Muis Picho by a 522-majority, garnering 2,665 votes.

      When in PH, Atok started this trend of party hopping, betrayal and buying of votes in order to undo PH.

      Now the same people he trusted to his dirty job in PH is targetting buying over MPs from Warisan, Pejuang and PKR to regain PN’s loss of majority.

      Blame it on Atok if any of the Warisan and Pejuang MPs went for the buyouts.

      1. Sudah tentu MP2 pembangkang dibeli berbillion2..mana PM pengkhianat dan kjaan PN haramjadah ni dpt duit..klu bukan dari bajet yg diluluskan baru2 ini. YDPA (diperdaya PM) pula nasihat MP2 di Parlimen sokong bajet konon sbb peruntukkan dana Covid utk barisan depan, memacu ekonomi dan membantu rakyat2 yg tgh kesempitan akibat krisis ekonomi.
        Sial lah kamu Moo durjana, Jemin Juboq, Hamzah Babi Hutan, Pas cilaka dan PN lahanat..jawab lah nanti di akhirat di hadapan Allah Ta’ala

    2. menteri2 keturunan jawa atau tanah jawa kat msia ni memang yk yg bodoh dan tak guna ! contoh, Wak Jahid,

Leave a Reply

Your email address will not be published.