KENAIKAN KOMPAUN LANGGAR SOP PKP ADALAH BERITA BAIK BUAT RAKYAT

Di mana-mana ketika ini banyak kedengaran rakyat bersungut dan tidak setuju dengan tindakan kerajaan menaikkan kadar kompaun terhadap pelanggaran SOP ketika PKP dilaksanakan.

Bermula 11 Mac depan, kadar kompaun individu yang selama ini RM1000 akan dinaikkan kepada RM10 ribu.

Bagi syarikat atau pertubuhan yang melanggar SOP pula, mereka boleh didenda sehingga maksimum RM50 ribu.

Apa pun alasan untuk menaikkan kadar tersebut, ramai yang melihat ia sebagai tanda kegagalan kerajaan sendiri dalam menguatkuasakan SOP yang ditetapkan selama ini.

Kegagalan itu antararanya disebabkan tindakan kerajaan sering berubah-ubah dan tidak konsisten dalam SOP yang mereka tetapkan.

Ia akhirnya menjadikan rakyat keliru dan tidak menentu.

Lalu, menaikkan kadar kompaun dilihat sebagai pilihan untuk menutup kegagalan tersebut serta bagi memastikan SOP yang ditetapkan benar-benar dipatuhi.

Lebih buruk lagi, dalam menguatkuasakan SOP itu juga kerajaan menampakkan sikap pilih kasih yang ketara antara rakyat biasa dengan golongan kayangan atau menteri-menteri.

Ada beberapa menteri yang sudah berkali-kali didedahkan media melanggar SOP, tetapi tetap tidak dikenakan apa-apa tindakan sehingga kini.

Kalau rakyat biasa yang didapati melanggar SOP terus saja didenda RM1000, tetapi menteri yang juga bersalah melanggar SOP kononnya perlu kebenaran Pejabat Peguam Negara terlebih dahulu sebelum tindakan dapat diambil.

Ehh…apa ni?

Apa istimewanya menteri berbanding rakyat biasa dari sudut undang-undang?

Kalau denda RM1000 pun ramai menteri-menteri yang terlepas daripada tindakan, apakah selepas denda dinaikkan kepada RM10 ribu, mereka akan diambil tindakan?

Atau kenaikan denda RM10 ini hanya untuk menekan lagi kehidupan rakyat bawahan yang memang sudah sedia tertekan kehidupan mereka ini?

Dalam hal ini, ada yang berkata, jenis kerajaan apakah yang kita ada sekarang ini di mana ketika rakyat dibelenggu dengan pelbagai kesukaran mencari rezeki, namun ditekan lagi dengan ancaman denda yang semakin tinggi?

Apakah kerajaan sudah begitu miskin dan tiada wang sampai mahu mengambil duit daripada saku rakyat sebagai perbelanjaan?

Walaupun kadang-kadang ada luahan yang diperkatakan itu tidak masuk akal, yang nyata itulah petanda kemarahan mereka yang sudah tidak tertahan lagi.

Dengan harga barang sentiasa naik seolah-olah tiada kawalan atau pemantauan dan petrol pula menaik setiap minggu, kenaikan kadar denda yang diambil kerajaan ini benar-benar tidak dapat diterima.

Ia jelas memburukkan lagi tahap keyakinan dan kepercayaan kepada kerajaan yang dipimpin Muhyiddin Yassin sekarang ini.

Di media sosial dan perbualan dalam grup Whatsapp, jelas boleh dilihat kemarahan yang memuncak itu sehingga terkeluar kata-kata kesat dan makian terhadap kerajaan.

Beserta deretan pelbagai kegagalan lain, menaikkan denda ini pada hakikatnya hanya menambah-burukkan lagi tahap kegagalan kerajaan di mata rakyat.

Begitu pun, sebenarnya semua ini adalah berita baik belaka untuk rakyat yang sedang derita dan sengsara ketika ini.

Ini pasti akan membuatkan mereka tidak berfikir dua kali untuk menjatuhkan Muhyiddin dan PN di peti-peti undi bila sampai waktunya nanti.

Dalam penilaian majoriti, PN ini adalah segagal-gagal kerajaan yang pernah wujud di negara ini dan cukuplah mereka beroleh kuasa melalui cara khianat, tetapi tidak sama sekali melalui undi rakyat. (Shahbudindotcom 27/02/2021)

4.3 7 votes
Article Rating
Kongsikan artikel ini
Updated: 27 February 2021 — 11:22 am
Subscribe
Notify of
guest
27 Comments
Newest
Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
28 February 2021 11:12 am

KADOK SERPIHAN PHD4PIG BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ TENTULAH ZALIM DAN KEJAM…….. PENGKHIANAT TERBESAR IALAH PHD4PIG ANTI ISLAM MELAYU RAJA…………… Umno Wants To Be The Capo Di Tutti Capi…….. No, this Umno-Bersatu skirmish is NOT about injustice, unfair treatment, kezaliman, victimisation, etc. It is about who shall be the capo di tutti capi, Umno or Bersatu? Umno was the capo di tutti capi for 75 years. Now they no longer give the orders but take orders. And that is not easy after being the capo di tutti capi for 75 years. It is a bitter pill to swallow. That is a… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 5:31 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Nenek tu sudah tua ganyut cuba nak lagak brutal
Tapi, dia tersilap, pergi acah cgu Kejora yg kental
Akibatnya tertiarap lah nek tu, kena Kejora sental
Barangkali dia kini dok terlantar kat wad hospital
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 5:20 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Kemain nenek, di awal pagi dia nak tunjuk garang
Lbh kurang jam 5:00 am nenek keluar menyerang
Tapi silap ler dia teracah Kejora panglima perang
Penuh peluru2 Kejora dekat kepala dia bersarang
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 4:43 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•πŸ•
Nenek TN dh tidak mari lagi, jadi anjing menyalak
Kat blog Budin ni..betina tu tidak lagi begitu galak
Dia lebih riang bersama Bang Ali, dia punya balak
Agknya kini, puki dia sdg dikangkang kain diselak
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 3:41 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’πŸ’
Dah tak ada lagi kelibat nek TN monyet kongkang
Takut dgn Kejora ni..nek cabut lari lintang pukang
Manalah tahan, asyik kena tibai berbirat belakang
Agaknya kini dia gi jumpa Bg Ali, puki dikangkang
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 2:51 pm

KAH KAH KAH

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Dh tiada lagi kelibat nenek betina tua perut busuk
Dia ibarat mcm kena terajang, patah tulang rusuk
Agaknya menangis mengelupor, mcm kena rasuk
Mengintai je le dari luar dia dah tak berani masuk
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 1:43 pm

Mano poyi auntie?

Sobolah pagi tadi, diyo ado.
Agaknyo sobolah potang diyo poyi kolaeih tuisyen BM kot.
Diyo nak duduki somula porikso SPM korotaeih Julai subjek BM yang diyo fail maso sokolah SJK dulu tu.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 1:48 pm
Reply to  Anonymous

Atau pun auntie ado tomu janji dating dongan Bang Ali?

Komungkinan jugo diyo poyi mongangkang tadah puki koring tuo nyo itu kek Bang Ali soporti mano yang dikato-an dek Din Remos somalam.

Hah ha haa.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 1:50 pm
Reply to  Anonymous

Din Remos
26 February 2021 10:58 am

Si Bangsat Makcik TN menghina petani di sawah. Dia menghina Din sebab kerja menarik kerbau di sawah. Si Bodoh Piang ini tidak tahu bahawa kerja menarik kerbau membajak sawah adalah lebih mulia dari mengangkang puki tua dia kepada benggali.
Bangsat ini tidak tahu menghargai penat lelah titik peluh kaum tani. Baginya mengheret kerbau di sawah mengikut tafsiran si bahlol ini adalah suatu perbuatan hina dan patut dikutuk. Sedangkan pak tani yang mengheret kerbau itulah yang memberi dia tedarah nasi. Dasar tak tahu diuntung! Macam ini punya manusia pun ada rupanya.

Reply

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 2:15 pm
Reply to  Anonymous

Bravo Din Remos,

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
Bagus lah, keburukan nek biol itu Din mari dedah
Mmg tak guna sesen punlah itu nek haram jadah
Asyik sja kat Bang Ali, puki dia dikangkang tadah
Klau KY jelly habis dilumor puki dia dgn air ludah
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

MAHATHIRVSANWARp
MAHATHIRVSANWARp
27 February 2021 1:06 pm

COVID BERPUNCA POLITIKUS PHD4PIG TAPI RAKYAT JADI MANGSA ……. KADOK ADALAH SERPIHAN PHD4PIG SANG KOMUNIS SOSIALIST…… UMNO TUNGGU PRU15 NAK BERENTAP DENGAN KADOK…….. KENAPA LEER PHD4PIG DAN TOK MUDIM TAKUT SANGAT BUBAR PARLIAMEN……. TAKUT HILANG KUASA YEERR …… Perikatan Nasional’s Problem Is Merely Ego And Envy……… These Perikatan Nasional Malays might give all sort of β€˜noble’ excuses and justification as to why they are fighting each other. But all those excuses and justification are nonsense, utter bullshit. It is all about pride, envy, jealousy, egotism, arrogance, greed, lust for power and position, and whatnot. Perikatan Nasional’s problem is really not… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 12:15 pm

PN adalah kerajaan Perosak Negara, Pelampias Nafsu, sebuah Perikatan Naif kumpulan Melayu Islam yang perasan hebat dan pandai, tapi tak lebih hanyalah kelompok musibat yang kemaruk kuasa dan kekayaan, mencatur strategi dan memanipulasi agama & bangsa semata2 untuk tembolok sendiri. Its proven now!!! Kenyataannya sekarang negara ini kian parah dan mundur jauh berbanding tetangga terdekat seperti Indonesia dan Thailand. PM dan gerombolan hanya bijak mengorek duit tabung dan tabur untuk beli jiwa rakyat walhal tidak ada langsung usaha efektif dan berkesan untuk memacu ekonomi negara dan aktiviti ekonomi bagi penuhkan kembali tabung negara serta saku rakyat kebanyakan yang hampir tinggal… Read more »

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:37 am

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Kejora harap dpt berpantun kat blog ni dgn aman
Moga2 tidak adalah gangguan org yg tak siuman
Harapnya, takda yg nak cari pasal buat terkaman
Bukan ler apa, takut terima nasib spt Wak Suman
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:37 am
Reply to  Anonymous

SEMUA PEMBACA DAH PUN TAHU, KEPADA SIAPA PANTUN ITU DITUJU.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:37 am
Reply to  Anonymous

KITA TUNGGU DAN LIHAT, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN YANG MACAM ORANG GILA ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:38 am
Reply to  Anonymous

NAMPAKNYA, MAKIN LAMA, ORANG YANG BERKENAAN DAH MAKIN TAKUT DAN MALU TERKEDU NAK MENGACAH LAGI. MANA TAHAN KALAU DAH HARI2 TERPAKSA MENEBAL MUKA TANGGUNG MALU.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:31 am

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:32 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
βœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈβœ‚οΈ
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:32 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:33 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:33 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘ŒπŸ‘Œ
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:34 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž
Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•πŸ–•
kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:34 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘
kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:34 am
Reply to  Anonymous

πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…
Pantun2 Kejora kt atas tu, bkn amaran tpi nasihat
Sebab, perangai buruk di sini Kejora tak mau lihat
Kejora tak kan biar klu ada kelibat samseng jahat
Siap le kepala org tu, Kejora akan paku dan pahat
πŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘ŠπŸ‘Š
πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

πŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺπŸ’ͺ
Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣🀣

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:35 am
Reply to  Anonymous

SEMUA PEMBACA DAH PUN TAHU, SIAPA ORANG YANG DIMAKSUDKAN KAT ATAS TU.

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:35 am
Reply to  Anonymous

KITA TUNGGU TENGOK, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

KAH KAH KAH.

Anonymous
Anonymous
27 February 2021 11:36 am
Reply to  Anonymous

NAMPAKNYA, MAKIN LAMA, ORANG YANG BERKENAAN DAH MAKIN TAKUT NAK MENGACAH LAGI. MANA TAHAN KALAU DAH HARI2 TERPAKSA MENEBAL MUKA TANGGUNG MALU.

KAH KAH KAH.