ADAKAH MUHYIDDIN TELAH MEMPERDAYA AGONG BERKENAAN PERLAKSANAAN DARURAT?

Yang Di-Pertuan Agong bertitah, Parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat berkuatkuasa pada suatu tarikh yang difikirkan sesuai oleh baginda atas nasihat Perdana Menteri.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Dato’ Indera Ahmad Fadil Shamsuddin memaklumkan perkara itu pada satu kenyataan hari ini.

“Perkara ini termaktub di dalam sub perenggan 14(1)(b) Ordinan Darurat (KuasaKuasa Perlu) 2021 yang menyatakan bahawa Parlimen hendaklah dipanggil, diprorog dan dibubarkan pada suatu tarikh sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Agong atas nasihat Perdana Menteri.

“Oleh hal yang demikian, tanggapan sesetengah pihak bahawa pelaksanaan proklamasi darurat menghalang Parlimen daripada bersidang adalah tidak tepat.

“Perlu ditegaskan di sini bahawa perkenan Agong kepada nasihat Perdana Menteri berkenaan Pengisytiharan Proklamasi Darurat pada 12 Januari 2021 lalu adalah semata-mata sebagai langkah proaktif untuk membendung gejala wabak Covid-19 yang telah meragut lebih 1,000 nyawa setakat ini,” kata kenyataan tersebut.

Kenyataan Istana Negara ini dikeluarkan sejurus selepas Agong berkenan menerima menghadap Speaker Dewan Negara, Dr Rais Yatim dan Speaker Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun di Istana Negara.

Dalam sesi menghadap itu, Agong telah menegaskan bahawa Malaysia sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi yang berteraskan prinsip keluhuran perlembagaan, setiap cabang pentadbiran negara sama ada pihak eksekutif, kehakiman mahupun Parlimen haruslah sentiasa akur kepada prinsip tersebut.

“Agong juga mengambil maklum atas hal-hal sampingan berkaitan budaya, warisan dan etika tataperlakuan Ahli-Ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara semasa melunaskan tanggungjawab berbahas dan bertindak agar sentiasa bersifat mulia dan dipandang tinggi,” kata kenyataan Istana Negara itu lagi.

Dua perkara paling mudah dapat difahami daripada kenyataan Istana Negara ini.

Pertama, Agong menekankan tentang pentingnya prinsip keluhuran perlembagaan dijadikan pegangan, sesuai dengan amalan demokrasi yang Malaysia amalkan selama ini.

Untuk itu, Parlimen sebagai salah satu cabang dalam sistem demokrasi tidak harus dikecualikan daripada berfungsi, walaupun dalam tempoh darurat, lebih-lebih lagi jika dalam keadaan politik negara yang tidak menentu dan bercelaru seperti sekarang.

Makna kata, dalam situasi kedudukan Muhyiddin dipertikaikan keabsahannya, Agong jelas mahukan Parlimen dibenarkan bersidang bagi menyelesaikan ketidaktentuan yang sudah berpanjangan ini.

Kenyataan Istana Negara tentang Parlimen boleh bersidang dalam tempoh darurat ini juga secara tersiratnya adalah suatu teguran daripada Agong kepada Muhyiddin.

Dalam hal ini, oleh kerana Agong hanya boleh menetapkan tarikh sidang Parlimen setelah dinasihatkan oleh Perdana Menteri, maka Muhyiddin tidak harus lagi ‘sekadar buat bodoh’ atau buat-buat tak tahu saja.

Berdasarkan kenyataan Istana Negara ini, Muhyiddin sebenarnya terikat dengan tanggungjawab moral untuk segera menghadap Agong bagi menetapkan tarikh sidang Parlimen diadakan.

Haruslah disedari, sementara Muhyiddin merupakan ketua kerajaan, tetapi Agong adalah ketua negara serta payung kepada rakyat jelata.

Muhyiddin, dengan ini, jangan sesekali cuba derhaka kepada kebenaran Agong bahawa Parlimen boleh bersidang dalam tempoh darurat dilaksanakan.

Kedua, kenyataan Istana Negara ini dengan jelas menyebut perkenaan Agong terhadap darurat yang dicadangkan oleh Perdana Menteri hanyalah untuk membendung wabak Covid19, bukan dengan tujuan lain seperti untuk melindunginya kuasa daripada dijatuhkan dengan cara menggantung Parlimen atau sebagainya.

Dalam erti kata lain, melaksanakan darurat dengan Parlimen digantung pada waktu yang sama, bukanlah termasuk dalam perkenan yang baginda berikan kepada Muhyiddin sebelum ini.

Jadi, bagaimana Parlimen boleh diumumkan digantung bersekali dengan perlaksanaan darurat?

Adakah ini bermakna Muhyiddin telah memanipulasi atau memperdaya Agong berhubung cadangan darurat yang dipohon perkenannya daripada baginda dengan memberikan alasan untuk membendung Covid19, sedangkan tujuan lain yang lebih besar di sebalik darurat itu ialah menggantung Parlimen demi melindungi kuasanya yang semakin rapuh?

Dengan Istana Negara mengeluarkan kenyataan ini bersamaan dengan tempoh setahun Langkah Sheraton yang memperlihatkan kuasa rakyat dikhianati, Agong terbukti telah memperlihatkan keprihatinan baginda terhadap keadaan negara yang tidak menentu suhu politiknya sejak tempoh setahun yang lalu.

Mahu tidak mahu, Muhyiddin tidak punya banyak pilihan lain lagi kali ini selain akur untuk membenarkan Parlimen bersidang dengan segera. (Shahbudindotcom 24/02/2021)

Updated: 24 February 2021 — 6:42 pm

176 Comments

Add a Comment
  1. BILA PHD4PIG JADI KERAJAAN MAKA BANYAK LAH AJARAN SESAT PAGAN DAN IDEOLOGY JAHANAM MUNCUL…………

    APA PUN PN HANYA KERAJAAN PERALIHAN DARI PHDAPIG KOMUNIS KEPADA ISLAM……

    Perikatan Nasional’s Problem Is Merely Ego And Envy……….

    These Perikatan Nasional Malays might give all sort of ‘noble’ excuses and justification as to why they are fighting each other. But all those excuses and justification are nonsense, utter bullshit. It is all about pride, envy, jealousy, egotism, arrogance, greed, lust for power and position, and whatnot.

    Perikatan Nasional’s problem is really not that complex or complicated. It is merely about ego and envy.

    The fact that the Abrahamic faiths (meaning Islam, Christianity and Judaism) forbid the sins of pride, envy, jealousy, egotism, arrogance, greed, lust (lust for power and position included), etc., does not seem to matter to those who give an appearance they are ‘good’ Muslims.

    Actually, Islam is not merely about praying, fasting, going to Mekah, etc. That is merely scratching the surface. Islam is about what is in your heart. But many Muslims do not have a pure heart. Many of them are what Malays would call ‘hati busuk’, or foul hearted.

    Anyway, enough talk on theology. Let’s talk about the problem in Perikatan Nasional. What is wrong with the coalition partners in Perikatan Nasional? After all, there are no ideological differences between Umno, PAS and Bersatu. All have the same ideals and objectives.

    Umno, PAS and Bersatu — all three — berjuang for ‘God, King and Country’. In short, they all place Islam, the Malays and the Raja-Raja Melayu as their supreme struggle.

    If it was about DAP, then we can understand that there would be ideological differences. DAP wants a secular Malaysian Malaysia based on common law and the abolishment of the Sharia (which is why they hate PAS, who wants the Sharia) — plus DAP opposes the National Language, especially involving education (which is why they want Chinese schools).

    In short, DAP want to ‘un-Islamise’ and ‘un-Malay’ Malaysia, the opposite of what Umno, PAS and Bersatu want. DAP wants Malaysia to be a carbon copy of Singapore (which was why Lee Kuan Yew set up DAP in 1965, the unofficial branch of Singapore’s PAP).

    Hence there is no logical reason why Umno, PAS and Bersatu should hate one another (but it appears they do) and no reason why any of the Perikatan Nasional members would want to work with DAP (but, apparently, they are considering doing so).

    Yes, the problems in Perikatan Nasional defy logic. But then politics is not based on logic. If politics was based on logic, no God-fearing Malay would want to work with DAP when DAP wants to see the destruction of Islam and the Malays.

    Currently, DAP does not need to wipe out the Malays. The Malays are wiping out each other. It is like America in the old days. More Native Americans killed each other than the whites did. In fact, the whites were able to take the land of the Native Americans (what used to be called ‘Red Indians’) because they were so divided and were at war with one another.

    But then this is the problem with pride, envy, jealousy, egotism, arrogance, greed, lust (lust for power and position included), etc. Even suicide or hara-kiri is acceptable when it involves pride, envy, jealousy, egotism, arrogance, greed, lust for power and position, and so on. And Malays in Perikatan Nasional are suffering from this disease.

    Of course, they are raising all sorts of lame excuses to justify their internal rivalry and make it appear like what they are doing is sincere and noble. Even the Spanish Conquistadors said they are massacring millions of South American Indians ‘to save their souls and to send them to heaven’.

    Yes, the white Spanish were killing the brown Indians merely with the intention to assist them to journey to heaven (not to steal their gold and land).

    These Perikatan Nasional Malays might give all sort of ‘noble’ excuses and justification as to why they are fighting each other. But all those excuses and justification are nonsense, utter bullshit. It is all about pride, envy, jealousy, egotism, arrogance, greed, lust for power and position, and whatnot.

    I have lived for 20 years in a Malay kampung in Kuala Terengganu. It was a PAS stronghold facing the South China Sea, hence supposedly a very religious community. But the culture of dengki and tamak is very strong amongst these Malays. Most Malays are Islamic externally, but not internally. That is what I discovered living amongst them for 20 years.

    You will be surprised that England can at times be more ‘Islamic’ than Malaysia. In fact, if you want to find an Islamic country, then travel to a Christian country. Unfortunately, you will find more ‘nilai-nilai Islam’ in a Christian country than in a Muslim country, which is the sad reality.

  2. ape pengertian nama yg Muhamad bawa dlm hidup nya ?

    ape pengertian Nama se tiap yg hidup bawa dlm hidup mereka…

    sedangkan tuhan berkata…

    “AKU YG AWAL AKU YG AKHIR, AKU YG ZAHIR AKU YG BATHIN…”

    “jika air laut itu tinta (dakwat), tidak cukup utk menulis nama2 AKU…

    Tuhan itu Maha Semesta, meliputi segala2 Nya….

    tidak kah Muhamad itu Nama Tuhan ? tidak kah Nama semua yg ada itu Nama2 Tuhan…?

    maka persoalan nya, di mana kita ?

    tiada lain, emosi, nafsu yg “embodiment” kan sifat ketuhanan nya, melaui Roh yg kekal tidak binasa…..

    maka, jgn pula Roh kembali tidak menunaikan janji nya …..

    ke”babi”an ape yg asyik berserban berjubah mengejar budaya arab utk menjenamakan agama sedangkan kenabian & kerasulan di tugaskan utk menegakan kebenaran agar Alam tegak sepertimana terkandung dlm rahsia perbendaharaan nya…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DULU)

      ASYIK TONGGANG TONGGEK DI PANGKAL POKOK KAYU ARA DI TEPI RUMAH NYA, TAPI NAK TANYA MCM2 PASAL NABI MUHAMMAD.

      DIA NIH JAHAT NAK MENYAKITKAN HATI UMMAT ISLAM, NAK MENGHASUT. MAKA PERLU DIBALUN, TITIBAI DAN DIBANTAI BERTERUSAN DISINI.

      1. Dia jenis yang mula2 nya Confius-ius, dahtu tukar ke Tao, kemudian ke Evangelical Christianity.

        Sekarang tak tahu apa, pokok di tepi rumah pun gamak nya dah takda.

        Free Thinker entahapekebende, gamak nya.

      2. Jangan sindir menyindir Nabi Muhammad atau apa2 berkaitan Islam. Itu menghasut.

        Nanti kamu di heret ke Mahkamah, saksi ada ramai di sini.

        1. jgn pula kamu menghasut tuhan yg menyatakan kenabian nya kpd muhamad tapi muhamad anak aminah pula yg kao asyik mendewa2 kan nya….

          hinggakan kamu mengaku, Nabi Muhammad berbini2 dan menjolok2 puki bini….

          bebal ape tidak dapat membezakan muhamad anak aminah dgn kenabian nya…

          kamu ini binatang atau manusia nih ?

          1. Kamu bukan saja mulut celupar tapi busuk amat sangat dengan niat jahat.

            Mengata menghasut Tuhan, KEPALA BAPAK KAU, PUKIMAK KAU YANG SALAH SEBAB LAHIRKAN KAU.

            KALAU KAMU MANUSIA, OTAK KAMU MACAM BINATANG.

  3. bila muhmad anak aminah jolok lubang puki bini2

    ape kah…

    kenabian & kerasulan nya sama menjolok2 puki2….

    ini garis pemisah agama yg membezakan fahaman asobiyah bangsa yg di anuti oleh2 mereka2

    mendewa2 selepAs peninggalan mereka2 yg berjaya menemui kenabian ketika berkalwat mencari kesempurnaan ketuhanan yg da dgn mereka….

    1. KOMEN DI ATAS INI NYATA MENGHASUT. BUDIN PERLU BUANG KOMEN INI.

      SEMENTARA ITU DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK PERLU DIBALUN, DITIBAI DAN DIBANTAI DISINI.

      1. Portal berita Malaysiakini didenda RM500,000 kerana kesalahan menghina mahkamah menerusi KOMEN PEMBACANYA.

        https://www.malaysiakini.com/news/563555

        Tak tahulah pulak saya sama ada Tuan Budin boleh kena seperti itu?

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK ini jenis lepasan sekolah SJK. Otak kecik, pemikiran tak luas, tak bercampur sangat, maka kalut dak kolot lah cara pemikiran dia.

      Atau selalu tak memikir bila bukak mulut. Tapi, bila dia menghasut agama Islam, pihak berkuasa perlu heret dia ke Balai Polis, remand beberapa hari, kasi dia makan nasi bungkus dengan lauk ikan kering saja.

      Lepas itu, heret dia ke mahkamah, tuduh menghasut.

  4. cuba banyangi bagaiaman malaun2 & walaun2 pAs menjilat2 lubang2 puki bini mereka sana sini ….

    bagaimana pula jika mereka mengulum2 #kepalabuth assmin utk mendapatkan kekayaan di dunia..?

    babi2 yg berserban berjubah dgn membuncit tak ubah babi2 dgn ke”babi”an mereka merata2…..

    1. Saad bin Abdul Mutalib

      Kau nak kutuk Hadi lantak engkau la samdol. Tapi yang engkau babitkan dengan Rasulullah kenapa? kau nak makan penerajang ka sial?

      1. kepala butuh..

        masih ke”babi”an ape yg di dapat membezakan kenabian muhamad mau pun kerasulan muhamad dgn muhamad anakj aminah hingga agama malaun2 & walaun2 pAs tak ubah stu bentuk asobiyah arab.

        1. masih ke”babi”an ape tidak dapat membezakan kenabiuan muhamad mau pun kerasulan muhamad dgn muhamad anak aminah…

          antara muhamad anak aminah dan kenabian muhamad yg mana kadim dan yg mana binasa….

          kurang2 kan ke”babi”an agar mengenal tuhan dgn ketuhana kamu yg ada pd diri….

          kerana setiap manusia itu satu kejadian kesempurnaan tuhan yg di situ kesempurnaan tuhan menyempurnakan diri nya….

          1. c ini babi sepenuh nya pada diri dia.

            Cakap mengenal Tuhan tidak dengan cara yang diajar pemimpin agama Islam.

            Mengata “ketuhana kamu yg ada pd diri….”, KEPALA BAPAK DIA.

            Memang DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN ini Pukimak.

        2. Betul2 samseng, DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK INI.

          Samseng satu hal, tapi dia juga menghasut. Pihak berkuasa di gesa awasi nate’ nih, heret dia ke Balai Polis bila sesuai.

  5. ape kah kenabian muhamad berserban berjubah juga ?

    kesundalan ape tidak mengerti, bahawa kenabian muhamad itu jauh sekali bentuk, jauh sekali menjolok2 puki2 sani sini….

    agama ala #kepalabutuh ape yg hadi awang zerta malaun2 & walaun2 pAs nya cuba jenamakan nih,,,

    hingga tergolek2 mati

    di memali…

    negara tidak perlu musuh dari luar, dgn kerajaan #melayu2isle dah cukup utk menjahanamkan negara

    dgn malaun2 & walaun2 pAs yg berjoget2 di jalanan bercangkup, berparang berkapak dek mabuk dari kawah masak seketul daging babi hadi seperti mana 19th Nov …

    selain di bantu oleh perarakan cinge Gerakan seperti 10hb Mei utk membawa peritiwa 13 Mei….

  6. sunah ala #kepalabutuh ape yg malaun2 & walaun2 Pas cuba jenamakan agama mereka sedang sunah itu tak lain utk menjenamakan kenabian muhamad jauh sekali mendewa2kan muhamad …

  7. jgn tak fasih arab hinggakan kesundalan ape tidak memahami membezakan muhamad dgn kenabian hya hingga agama di jadikan asobiyah semata2…

    berserban berjubah berbuah cempedak atau menjenmakan agama berbentuk arab ?

  8. JANGAN TAK FASIH BAHASA MELAYU DI TANAH MELAYU…..JANGAN IKUT PHD4PIG..

    SEKETUL DAGING BABI BIARKAN CAI2 HILANG ARAH SOKONG PHD4PIG JADI SESAT SUNDAL……..

    Remembering The First Anniversary Of The Collapse Of The Pakatan Government
    …….

    Realising that Mahathir had played him out, Anwar began plotting his ouster. On 23rd February 2020, Anwar launched the coup to oust Mahathir. But Mahathir was prepared to commit hara-kiri to prevent Anwar from taking over as Prime Minister. Mahathir resigned as Prime Minister and brought down the government, and Anwar lost the gunfight at the O.K. Corral.

    Today, 23rd February 2021, is the first anniversary of the collapse of the Pakatan Harapan government. It was a day when Anwar Ibrahim, yet again, tried to grab power and ended up giving the government to Muhyiddin Yassin instead.

    Yes, many Malaysians, in particular Umno and Pakatan Harapan supporters, are cursing and swearing at Muhyiddin and are accusing him of sorts of things. The truth is, Muhyiddin was just an ‘innocent bystander’ of sorts and the two main players were Tun Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim.

    What happened on 23rd February 2020 was merely a culmination of a 23-year power-struggle between Anwar and Mahathir, which started in 1997.

    Anwar tried to take advantage of the 1997 Asian Financial Crisis to undermine Mahathir, like what happened to President Suharto in Indonesia. President Suharto was forced out in May 1998, but Mahathir refused to go.

    The collapse of the Pakatan Harapan government on 23rd February 2020 was due to a failed coup which Anwar launched against Mahathir
    Anwar then asked Umno Youth leader Ahmad Zahid Hamidi to attack Mahathir at the Umno General Assembly by releasing the list of Mahathir cronies, proxies, trustees and family members who had syphoned out billions in taxpayers’ money by abusing their political connections.

    Mahathir retaliated by also releasing the list of Anwar cronies, proxies, trustees and family members who had similarly syphoned out billions by also abusing their political connections.

    As it turned out, the Anwar ‘abuse of power list’ was as long as the ‘Mahathir abuse of power list’. This proved that those with dirty hands should not point fingers.

    (Not many Malaysians, however, remember these two 1998 lists of billions of taxpayers’ money that had been stolen by both Mahathir and Anwar).

    The Anwar-Mahathir power-struggle was now official. It was just waiting for ‘High Noon at the O.K. Corral’ to determine who was going to win the gunfight.

    The 23-year power-struggle between Mahathir and Anwar was officially launched by Zahid Hamidi in 1998
    As fate would have it, Mahathir did not need to do anything. Anwar committed hara-kiri when he made a police report against Khalid Jafri’s book, ‘50 Dalil Mengapa Anwar Tak Boleh Jadi PM’. This opened the way for the police to probe the allegations in the book.

    Instead of investigating Khalid, the police investigated Anwar and came to the conclusion that the allegations of sexual misconduct and homosexual activities were true. The rest is already public knowledge but that essentially triggered the beginning of the end for Anwar.

    From 1998 until 2018, Anwar and Mahathir engaged in running battles, but it did not appear like Anwar was going to win. It was now already 20 years and Anwar was serving his third jail term.

    It appeared like Anwar was never going to walk into Putrajaya unless he made a deal with Mahathir. Twenty years of trying and three jail sentences was a strong enough indication of this. It was either do a deal with Mahathir or stay in jail.

    And that was how the Pakatan Harapan deal with Parti Pribumi Bersatu Malaysia or PPBM was struck.

    Azmin first met Mahathir in London in February 2015 to propose a deal that would include releasing Anwar from jail
    PPBM or Bersatu was formed on 8th September 2016 the same way that Parti Keadilan Nasional (now called PKR) was formed on 4th April 1999. PKR was formed as an anti-Mahathir platform while Bersatu was formed as an anti-Najib platform.

    The quarrel between Mahathir and Najib and how the 1MDB issue was used as a catalyst to attack Najib (just like the ‘50 Dalil’ book was used as a catalyst against Anwar in 1998) is another story and a story already told many times.

    In essence, Mahathir, Muhyiddin, Mukhriz (the 3Ms) and their Bersatu party had the same objective as Anwar, PKR, DAP, and Pakatan Harapan — which is to oust Prime Minister Najib Tun Razak and the Umno-Barisan Nasional government. Hence it made a lot of sense to work together.

    Earlier, Anwar loyalist, Azmin Ali, had met up with Mahathir in London in February 2015 to propose a deal to work together to oust Najib, which would involve releasing Anwar from jail. Mahathir, however, rejected the deal.

    In 2017, after the creation of Bersatu, the discussion of the proposal to work together to oust Najib was resurrected — but this time it included to also allow Mahathir to become Prime Minister for two years if they successfully oust Najib and Umno-Barisan Nasional (plus, of course, to release Anwar from jail).

    On 10th May 2018, Najib proposed an Umno-PKR-BN government but Anwar rejected the proposal and went with Mahathir instead
    In May 2018, Pakatan Harapan, now with the inclusion of Bersatu, won the 14th General Election or GE14. Najib frantically got in touch with Anwar and proposed a backdoor deal to form an Umno-PKR-Barisan Nasional government.

    The plan was for Najib to remain as Prime Minister with Anwar as the Deputy Prime Minister after he is granted a pardon and gets released from jail. But Anwar had already agreed for Mahathir to take over as Prime Minister, for only two years, after which he will take over.

    Anwar saw that the deal with Mahathir was safer than the deal with Najib. Bersatu was too small to be a threat to PKR while Umno was bigger-stronger and could ‘swallow’ PKR. So, Mahathir was a safer option as his party was weaker and could easily be ousted when the time came for Anwar to take over (while Umno might do a ‘reverse-takeover’).

    However, Bersatu wisely began taking in ‘new recruits’ (or ‘cross-overs’, if you wish) and it soon was no longer a small-weaker party. Mahathir then announced he may not leave after two years after all.

    In short, Mahathir had no intention to hand over the Prime Ministership to Anwar.

    Realising that Mahathir had played him out, Anwar began plotting his ouster. On 23rd February 2020, Anwar launched the coup to oust Mahathir. But Mahathir was prepared to commit hara-kiri to prevent Anwar from taking over as Prime Minister. Mahathir resigned as Prime Minister and brought down the government, and Anwar lost the gunfight at the O.K. Corral.

  9. Untuk monyodar-an si botino tuo kutok Nek TN Monyet Batang Pisang yang bingai dungu bangang bongap pukimak sial anak haram tu dan jugo sobagai poringatan bosamo, den nak ulang siar lah koratan borito ini:

    1. Kuasai, betulkan bahasa Melayu dulu…
      18 Feb 2021

      ROSALWANI CHE SOH @ YUSOFF

      SHAH ALAM – Sasterawan Negara mengingatkan segelintir rakyat Malaysia jangan hanya kecoh menegur sebutan individu lain dalam bahasa Inggeris, sebaliknya mengabaikan kepentingan untuk menguasai, menghormati dan mencintai bahasa kebangsaan sendiri.

      Sasterawan Negara, Datuk Dr Anwar Ridhwan berkata, perkara itu perlu diberi perhatian, ekoran masih ramai rakyat Malaysia sendiri yang tidak fasih berbahasa Melayu selain gemar menggunakan bahasa ‘Melayu rojak’ iaitu bahasa Melayu yang bercampur dengan Inggeris dalam pertuturan harian.

      Sinar Harian.

  10. LAWAK POTANG RABU (SOMALAM):

    1. Anonymous
      24 February 2021 2:52 pm
      Reply to Anonymous

      Dah bakki gamak nya komputer Wak Gontol Kejora Kojolla nih.

      Cakap besor dia, konon komputer dah baik. Jenis Melayu tahi ayam.

      Reply

      1. Anonymous
        24 February 2021 10:35 pm
        Reply to Anonymous

        Auntie TN 2:52 pm,

        Dah ‘baikki’ gamak nya…???

        Pokataan apo ini?
        Ini ‘baikki’ ni, bahaso Swahili ker???

        Tosilap taip? Tak mungkin…den dah tangkap banyak kali sobolum ini!

        Lihat kek bawah ni:

        Reply

        1. Anonymous
          12 February 2021 10:07 am
          Reply to Anonymous

          Ko punya komputer masih rosak, k jadi – maka keluarlah istilah “Disobab-an”, dll.

          Takda duit nak repair tapi sombong bongkak, tak mahu FUNDME campaign untuk dapekkan duit untuk ko baikki komputer ko.

          Reply

          1. Anonymous
            12 February 2021 10:16 am
            Reply to Anonymous

            Baikki komputer kamu tuh, KEJORA WAK GONTOL BATANG CANGKOL.

            Reply

            1. Anonymous
              12 February 2021 10:51 am
              Reply to Anonymous

              “Kalau isi monarik pun tapi ponyampai nyo porangai mongalah-an iblis ..”

              Betul. Macam kamu.

              Baikki komputer kamu, masih lagi k jadi –

              Reply

              1. Anonymous
                24 February 2021 10:42 pm
                Reply to Anonymous

                Den hanya momotik 4 ‘entry’ diyo jo, tapi ado banyak layi ‘ entry’, somuonyo ditulis-an nyo, ‘baikki’.

                Hah ha haa.

                Reply

                1. Anonymous
                  24 February 2021 10:43 pm
                  Reply to Anonymous

                  Ini ponorangan tontang ponambahan imbuhan huruf ‘i’ pado pokataan.

                  Imbuhan ‘i’ dilotak pado bolakang sosuatu pokataan tanpa monambah apo-apo huruf lain!

                  Contoh:

                  Marah => marahi
                  Jejak => jejaki
                  Naik => naiki
                  Masuk => masuki

                  Tapi si bahalol pukimak TN botina tuo kutok bokaeih murid SJK tu, tambah pulo huruf.

                  Hah ha haa.

                  Reply

                  1. Anonymous
                    24 February 2021 10:43 pm
                    Reply to Anonymous

                    Agaknyo kalau botino tuo kutok tu buek karangan, boleh tohasil bogini:

                    Bang Ali ‘menaikki’ badan nenek TN sebelum ‘memacakki’ dan ‘memasukki’ batang pelirnya ke TN ‘pu nya’ lubang puki. Seterusnya Bang Ali ‘menghentakki’ puki TN bertubi-tubi. TN ‘ha nya’ diam sambil ‘mengayakki’ ponggongnya dan ‘mengoyakki’ dia ‘pu nya’ puki.

                    Hah ha haa.

                    Reply

                    1. Anonymous
                      24 February 2021 10:44 pm
                      Reply to Anonymous

                      ATAU hasil karangan diyo sobogini:

                      Bang Ali ‘mengesyakki’ puki nenek TN ‘dijolokki’ nya batang pisang sebab luas sangat. Tapi Bang Ali terus juga ‘merodokki’ lubang puki nek TN dengan batang pelirnya walau pun tahu puki TN ‘ditebukki’ tupai.
                      TN tak pernah ‘menolakki’ permintaan Bang Ali. Lepas ‘dikongkekki’, nenek TN tidak ‘cebokki’ pun dia ‘pu nya’ puki.

                      Hah ha haa.

                    2. PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL BIJI KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    3. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL BANGANG DUNGU SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

                    4. BODOH BANGANG MCM KAMU MANA NAK FAHAM, BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                      KO TEROJUN LAUT CHINA SELATAN DULU LER, 12 MILES AWAY, BARU BOLEH FAHAM.

  11. bagaimana pula dgn kesundalan #sinyanyuktua96?

    bila di beri sokongan menjawat perdana menteri ehsan presidential council pH tapi meletakan jawatan unilaterally membelakangi presidential council yg memberikan jawatan ..

    ape kah #sinyanyuktua96 tak ubah se keor babi ketika bersama dgn mereka2 yg mendatangi ke rumah nya utk membentuk kerajaan membelakangi presidential council yg mengangkat nya selama ini ?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE LANUN PANGKAT NAIK KE PIUKIMAK BILA MENGARUT ATAU MENCARUT.

      Menuduh orang yang tak disukai nya itu seekor babi, maka Pukimak lah dia.

    2. Tabiat sekor babi ada pada DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK.

      Tak tau menahu pasal membentuk Kerajaan tapi nak menyongel di sini. Bodoh bangang er mcm tuh.

  12. selain kesundalan malaun2 & walaun2 pAs dgn ke”babi’an penjenamaan pakaian serban & jubah melambangkan agama asobiyah bangsa, ..

    ape lagi kesundalan tegar yg malaun2 & walaun2 pAs namakan sentiasa….

    mengorek2 lubang2 puki utk menambah2 kilang puki agar membiak kan babi2 merata2?

    golongan dari pinggiran mana binatang2 ini datang ?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK menyebut “mengorek2 lubang2 puki utk menambah2 kilang puki agar membiak kan babi2 merata2” itu memang tabiat Pukimak dia ler.

      Dia datang nya dari puak yang berapong dalam tongkang di perairan ini, lama2 mendarat, ada yang tak hormati Perlembagaan negara sepenuh nya dan perlu hijrah.

      Siapa yang tak suka negara ini bebas berhijrah sekarang, takda exit fee mcm dienakan sesetengah negara.

  13. Current backdoor PM and ex convict PM in Waiting are living in alternative reality.

    For those supporters of the leaders living in alternative reality, expect the unexpected. BUT for the rational majority, they would not be surprised at all as they live in reality albeit imperfections based on facts and truths. Let Allah decides on the legacy, not gullible people…….
    wallahuaklam

    1. Situa Saka ada plan A, B, C, D nak jadi PM9 since Pejuang still remain unregistered party by ROS. Situa need to quickly hijack a platform otherwise he will be out of PRU15 without any party platform or friendly parties to help.

      Plan A nak hijack PH buat Grand Coalition but PH dah politely warned to accept all PH conditions, discard Khairuddin Abu Hassan as advisor and don’t repeat kencing PH. PKR won’t give the serial liar MF another chance to borrow the mata lebam flag and logo to enter PRU15. No thank you.

      Plan B nak hijack UMNO but UMNO dah politely warned to go back to UMNO prep school before readmission.

      Plan C will be to eat his words and suck up back to Bersatu and PN but those blue-eyed PN boys that betrayed him is having it too good, won’t share the cake with the old spoiler. No need to kacau daun lah.

      That leave Plan D to go PRU15 with brotherly KIMMA. Big problem also since KIMMA like PAS is playing double or triple pond, see who control the power lever.

      Looks like no-man land.

      Remember the TV ad promoting PH prePRU14, Atok dah tadak masa Cu.

      Moral of the story, situa saka should not have gambled lying to everbody in Malaysia and kencing the two young cucus.

  14. SEKETUL DAGING BABI BIARKAN CAI2 HILANG ARAH SOKONG PHD4PIG JADI SESAT SUNDAL……..

    Remembering The First Anniversary Of The Collapse Of The Pakatan Government
    …….

    Realising that Mahathir had played him out, Anwar began plotting his ouster. On 23rd February 2020, Anwar launched the coup to oust Mahathir. But Mahathir was prepared to commit hara-kiri to prevent Anwar from taking over as Prime Minister. Mahathir resigned as Prime Minister and brought down the government, and Anwar lost the gunfight at the O.K. Corral.

    Today, 23rd February 2021, is the first anniversary of the collapse of the Pakatan Harapan government. It was a day when Anwar Ibrahim, yet again, tried to grab power and ended up giving the government to Muhyiddin Yassin instead.

    Yes, many Malaysians, in particular Umno and Pakatan Harapan supporters, are cursing and swearing at Muhyiddin and are accusing him of sorts of things. The truth is, Muhyiddin was just an ‘innocent bystander’ of sorts and the two main players were Tun Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim.

    What happened on 23rd February 2020 was merely a culmination of a 23-year power-struggle between Anwar and Mahathir, which started in 1997.

    Anwar tried to take advantage of the 1997 Asian Financial Crisis to undermine Mahathir, like what happened to President Suharto in Indonesia. President Suharto was forced out in May 1998, but Mahathir refused to go.

    The collapse of the Pakatan Harapan government on 23rd February 2020 was due to a failed coup which Anwar launched against Mahathir
    Anwar then asked Umno Youth leader Ahmad Zahid Hamidi to attack Mahathir at the Umno General Assembly by releasing the list of Mahathir cronies, proxies, trustees and family members who had syphoned out billions in taxpayers’ money by abusing their political connections.

    Mahathir retaliated by also releasing the list of Anwar cronies, proxies, trustees and family members who had similarly syphoned out billions by also abusing their political connections.

    As it turned out, the Anwar ‘abuse of power list’ was as long as the ‘Mahathir abuse of power list’. This proved that those with dirty hands should not point fingers.

    (Not many Malaysians, however, remember these two 1998 lists of billions of taxpayers’ money that had been stolen by both Mahathir and Anwar).

    The Anwar-Mahathir power-struggle was now official. It was just waiting for ‘High Noon at the O.K. Corral’ to determine who was going to win the gunfight.

    The 23-year power-struggle between Mahathir and Anwar was officially launched by Zahid Hamidi in 1998
    As fate would have it, Mahathir did not need to do anything. Anwar committed hara-kiri when he made a police report against Khalid Jafri’s book, ‘50 Dalil Mengapa Anwar Tak Boleh Jadi PM’. This opened the way for the police to probe the allegations in the book.

    Instead of investigating Khalid, the police investigated Anwar and came to the conclusion that the allegations of sexual misconduct and homosexual activities were true. The rest is already public knowledge but that essentially triggered the beginning of the end for Anwar.

    From 1998 until 2018, Anwar and Mahathir engaged in running battles, but it did not appear like Anwar was going to win. It was now already 20 years and Anwar was serving his third jail term.

    It appeared like Anwar was never going to walk into Putrajaya unless he made a deal with Mahathir. Twenty years of trying and three jail sentences was a strong enough indication of this. It was either do a deal with Mahathir or stay in jail.

    And that was how the Pakatan Harapan deal with Parti Pribumi Bersatu Malaysia or PPBM was struck.

    Azmin first met Mahathir in London in February 2015 to propose a deal that would include releasing Anwar from jail
    PPBM or Bersatu was formed on 8th September 2016 the same way that Parti Keadilan Nasional (now called PKR) was formed on 4th April 1999. PKR was formed as an anti-Mahathir platform while Bersatu was formed as an anti-Najib platform.

    The quarrel between Mahathir and Najib and how the 1MDB issue was used as a catalyst to attack Najib (just like the ‘50 Dalil’ book was used as a catalyst against Anwar in 1998) is another story and a story already told many times.

    In essence, Mahathir, Muhyiddin, Mukhriz (the 3Ms) and their Bersatu party had the same objective as Anwar, PKR, DAP, and Pakatan Harapan — which is to oust Prime Minister Najib Tun Razak and the Umno-Barisan Nasional government. Hence it made a lot of sense to work together.

    Earlier, Anwar loyalist, Azmin Ali, had met up with Mahathir in London in February 2015 to propose a deal to work together to oust Najib, which would involve releasing Anwar from jail. Mahathir, however, rejected the deal.

    In 2017, after the creation of Bersatu, the discussion of the proposal to work together to oust Najib was resurrected — but this time it included to also allow Mahathir to become Prime Minister for two years if they successfully oust Najib and Umno-Barisan Nasional (plus, of course, to release Anwar from jail).

    On 10th May 2018, Najib proposed an Umno-PKR-BN government but Anwar rejected the proposal and went with Mahathir instead
    In May 2018, Pakatan Harapan, now with the inclusion of Bersatu, won the 14th General Election or GE14. Najib frantically got in touch with Anwar and proposed a backdoor deal to form an Umno-PKR-Barisan Nasional government.

    The plan was for Najib to remain as Prime Minister with Anwar as the Deputy Prime Minister after he is granted a pardon and gets released from jail. But Anwar had already agreed for Mahathir to take over as Prime Minister, for only two years, after which he will take over.

    Anwar saw that the deal with Mahathir was safer than the deal with Najib. Bersatu was too small to be a threat to PKR while Umno was bigger-stronger and could ‘swallow’ PKR. So, Mahathir was a safer option as his party was weaker and could easily be ousted when the time came for Anwar to take over (while Umno might do a ‘reverse-takeover’).

    However, Bersatu wisely began taking in ‘new recruits’ (or ‘cross-overs’, if you wish) and it soon was no longer a small-weaker party. Mahathir then announced he may not leave after two years after all.

    In short, Mahathir had no intention to hand over the Prime Ministership to Anwar.

    Realising that Mahathir had played him out, Anwar began plotting his ouster. On 23rd February 2020, Anwar launched the coup to oust Mahathir. But Mahathir was prepared to commit hara-kiri to prevent Anwar from taking over as Prime Minister. Mahathir resigned as Prime Minister and brought down the government, and Anwar lost the gunfight at the O.K. Corral.

  15. mengapa malaun2 & walaun2 pAs serba babi dgn ke“babi“an mereka menjenamakan agaman fahama sundal mereka ?

    berserban & berjubah sana sini tak ubah serba penjenamaan babi2 bentuk nya….

    kepala butuh ape yg mereka cuba baa hingga kan ISLAM itu terletak pd pakaian akhir nya…

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DAHULU) MENUDUH PENGANUT2 ISLAM SEBAGAI BABI.

      DIA TAK DIBIMBING EMAK BAPAK NYA DI MASA KECIL, DEPA KUAT SEKS, ASYIK BERKONGK.K PAGI PETANG SIANG MALAM.

      BERCAMPUR DENGAN PENYANGAK, PENJAHAT DAN GENGSTER DI MASA DEWASA. MAKA MULUT NYA LEBIH TERUK DARI KEPALA BUTUH YANG DI SEBUT NYA.

      1. Auntie TN 7:44 am,

        …SUDAH ’DI BERI’ …???…YANG ‘DI SEBUT’…???
        (Kalau di negeri ke, atau di sabut ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo le cikgu hilang sabar naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘‘beri’ dan ‘sebut’ tu, tompek2 nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kodunguan dan kobongapan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal dungu bingai , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BANGANG HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

        2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI PULAK TAK FAHAM2 BAHAWA BAHASA DI BLOGS TAK PERLU MUTU TINGGI.

          OTAK KECIK, TAK BANYAK BERCAMPUR, MAKA SEMPIT LAH PEMANDANGAN, TAK LUAS NAMPAK, TAK TAHU APA YANG MUSTAHAK APA YANG TIDAK.

          BUANG BORAIGH AJOR KAMU, DOL,

  16. adakah hadi awang dgn kesesatan ajaran seketul daging babi mendapat ilham ?

    selepas hadi awang menjilat 2 ekor puki2 bini nya ?

    atau

    seletah ke”babi”an hadi awang bermimpi “rasullulah” nya berbangsa arab?

    ke”babi”an ape dgn agama yg dianutinya hingga kenabian muhammad di sabitkan dgn bangsa….

    1. dari mana hadi awang mendapatkan ilham kesesatan ajaran seketul daging babi nya ?

    2. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DAHULU) MENGHASUT BILA MENUDUH MENJILAT PUKI.

      JENIS INI MEROSAKKAN SALITUR RAHIM ANTARA RAKYAT NEGARA INI.

      DIA PERLU DI NYAHKAN DARI NEGARA INI, NOKHTAH.

      1. Auntie TN 7:47 am,

        …PERLU ’DI NYAHKAN’ …???…
        (Kalau di Sandakan ke, atau di pekan ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo le cikgu hilang sabar naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol bongap sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘nyahkan’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kodunguan dan kobengongan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bahalol bingai , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BANGANG BIOL HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BENGONG BANGANG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

        2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI PULAK TAK FAHAM2 BAHAWA BAHASA DI BLOGS TAK PERLU MUTU TINGGI.

          OTAK KECIK, TAK BANYAK BERCAMPUR, MAKA SEMPIT LAH PEMANDANGAN, TAK LUAS NAMPAK, TAK TAHU APA YANG MUSTAHAK APA YANG TIDAK.

          BUANG BORAIGH AJOR KAMU, DOL,

  17. dari mana ajaran seketul daging babi hadi ilhamkan?

    1. KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

      KEPALA ATOK KAU, kata aku yang tak berpangkat.

      DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DAHULU)

  18. KERANA SEKETUL DAGING HARAM BABI CAI2 SANGGUP JADI SUNDAL KEPADA DAPIG
    ……..

    PN DIDIRIKAN ATAS PEMGKHIANATAN TERHADAP ISLAM MELAYU RAJA OLEH PHD4PIG…. ..

    TOK MUDIM TERDESAK PERTAHAN KUASA…….NASIB BAIK TAK JOIN BALIK PHD4PIG……..

    KLEPTOKRAT UMNO SESAT SUNDAL MAHU KONGSI SAMA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG……..

    Najib Does Not Discount Possibility Of Umno Teaming Up With Its Enemies For GE15……..

    (MMO) – Former Umno president Datuk Seri Najib Razak indicated tonight that his party may cooperate with its political adversaries for the next general election, citing political dynamics.

    However, the Pekan MP added that any decision made must have the collective mandate of not just Umno leaders but the party’s grassroots members as well.

    “Because the current political situation is dynamic, it’s always changing.

    “In this context, we will look at all options on one condition — must be accepted by the leaders and grassroots members of Umno,” he said in an interview on Astro Awani.

    Najib cited the example of his political nemeses, Datuk Seri Anwar Ibrahim and Tun Dr Mahathir Mohamad who set aside their own differences to go ensure the Pakatan Harapan (PH) coalition would go toe to toe against the Umno-led Barisan Nasional (BN) coalition in the 2018 general election and won.

    “If we look at the PH situation, nobody thought that Anwar and Mahathir can work together in a political coalition to bring down BN. But it happened,” Najib said.

    He added that anything can happen when it comes to politics. However, he stopped short of naming the parties which he thought cooperation is possible.

    He appears to be making a full 180° from his stand earlier this year when he confidently said that Umno will not work with political rival DAP, claiming the majority of the Malay party’s grassroots members were against the idea.

    Some DAP leaders on the other hand, have shown their willingness to work with Umno politically if it will enable a stable government, after two states — Perak and Johor — were rocked by leadership crises late last year.

    However, other new political entities that have since emerged, including Pejuang the latest Malay entity founded by Dr Mahathir, has expressly rejected any cooperation with Umno,

    The yet-to-be-registered Pejuang’s pro-tem president Datuk Seri Mukhriz Mahathir said last December 29 to count his party out of a “grand coalition” if it includes working together with rivals MPs facing trials and criminal charges.

  19. dgn

    ke”babi”an hadi awang dgn fahaman agama sesat nya, huingga tergolek2 mati mereka2 di memali….

    selain

    ke”babi”an #sinyanyuktua96 yg mem:babi”kan ekonomi negara dgn keswastaan ketika memerintah, 10 yg di beri utk mendapatkan “concession” 11 yg akan meminta utk di bail-out akhir nya….

    antara 10 dgn 11, dari mana beza 1 antara kedua nya datang?

    tak lain, dari anak serba puki nya, dari lubang puki sial bini nya ygv tak habis2 menarah kekayaan negara …

    ape kah #sinyanyuktua96 keluarga binatang jenama haiwan babi,. mem”babi”kan kekayaan negara dgn ke”babi”an nya utk terus menerus menjenamakan ke”babi”an kelauarga nya….

    bagaimana pula dgn ke”babi”an tegar hadi ?

    1. Asyik menyebut “tergolek2 mati mereka2 di memali”, nate’ nih.

      Tapi gerun, tak berani sebut rusuhan kaum 13 Mei 1969 di mana Tentera di arah mengawal keadaan. Depa gunakan SOP Tentera, gamak nya berdentam dentum arah ke mereka yang langgar perintah berkurung, bersama anjingi2 depa.

      1. Auntie TN 7:54 am,

        …tentera ’di arah’ …???…
        (Kalau di daerah ke, atau di Beserah ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo le cikgu hilang sabar naik angin nak monongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol dungu sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘arah’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kobongapan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kodunguan dan kobengongan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bahalol bingai , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang putih boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HAA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BANGANG BIOL HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DEN AJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK BENGONG BANGANG BIOL HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

        2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI PULAK TAK FAHAM2 BAHAWA BAHASA DI BLOGS TAK PERLU MUTU TINGGI.

          OTAK KECIK, TAK BANYAK BERCAMPUR, MAKA SEMPIT LAH PEMANDANGAN, TAK LUAS NAMPAK, TAK TAHU APA YANG MUSTAHAK APA YANG TIDAK.

          BUANG BORAIGH AJOR KAMU, DOL,

  20. adakah dgn 2 ekor babi, babi tertua negara dan babi yg mem”babi”kan agama nya …..

    perlu kah negara musuh dari luar utk binasakan kemakmuran negara?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DAHULU) cakap pasal kemakmuran negara.

      Tapi isu yang dibangkitnya, cara cakap nya babi sini babi sana, jauh dari kemakmuran negara.

      Jenis yang tonggang tonggek di pangkal pokok Kayu Ara di tepi rumah nya. KEPALA BAPAK DIA.

  21. antara ke”babi”an #sinyanyuktua96 & ke”babi”an #si pendeta ajaran sesat seketul daging babi ….

    yg mana terlebih mem”babi’kan ke”babi”an mereka ?

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DAHULU) menghasut dengan menjaja seketul daging babi nya.

      Diheret ke sini sana, tak laku, busuk berulat, dia ultra kiasu, kedekut, di goreng nya daging babi itu bersama ulat2 nya, di jamu makan dengan puak nya.

      1. Auntie TN 8:00 am,

        … ’di goreng’ …???…’di jamu’ …???
        (Kalau di lereng ke, atau di ruang tamu ke, atau di Jerlun ke, atau di salun ke, ok lah)

        Pedoman tatabahasa:

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

        Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

        Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

        1. Hah..ni mulo le cikgu jadi hilang sabar naik angin nak tongking ni…

          Hah ha haa.

          Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap bahalol, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

          Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
          Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

          Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

          Hah ha haa.

          1. ‘ goreng’ dan ‘jamu’ tu, tompek2 nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

            Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

            Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

            DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

            Hah ha haa.

            1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

              Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan dan kodunguan auntie tu!

              Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

              Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

              Hah ha haa

              1. Disobab-an auntie masih jugo bobal dungu bahalol bongap , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang puki busuk nya itu dongan botol kicap.

                Hah ha haa.

                FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                  PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BINGAI BONGAP HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                  JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                  KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                  HAH HA HAA.

                  1. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BANGANG BAHALOL BONGOK BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                    PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                    BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                    HAH HA HAA.

  22. ape yg bawa sial kpd #sinyanyuktua96 hingga saat sisa2 hidup toxic nya kini hanya 3 para pejuang2 sundal nya yg sanggup menemani nya…

    kerana sikap kejam nya tidak memulangkan biji puki bini nya yg asyik di kulum di celah tekak nya ?

    apa kah dgn sedemikian, bini bak pornpuan yg mana puki serba sial tak berbiji sentiasa, lalu menjadi pornpuan sial hingga siape sj yg mendekati nya aklan di pegang tangan mereka utk mendapat bimbingan….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK (PENERANGAN PANGKAT NYA SUDAH DI BERI DAHULU) asyik mengulum biji puki bini nya di celah tekak nya.

      Hingga terbawa bawa kpd menulis ya di blog ini. Nate’ zunnung. 

  23. KLEPTOKRAT UMNO SESAT SUNDAL MAHU KONGSI SAMA BANI DAJJAL YAKJUJ MAKJUJ PHD4PIG……..

    Najib Does Not Discount Possibility Of Umno Teaming Up With Its Enemies For GE15……..

    (MMO) – Former Umno president Datuk Seri Najib Razak indicated tonight that his party may cooperate with its political adversaries for the next general election, citing political dynamics.

    However, the Pekan MP added that any decision made must have the collective mandate of not just Umno leaders but the party’s grassroots members as well.

    “Because the current political situation is dynamic, it’s always changing.

    “In this context, we will look at all options on one condition — must be accepted by the leaders and grassroots members of Umno,” he said in an interview on Astro Awani.

    Najib cited the example of his political nemeses, Datuk Seri Anwar Ibrahim and Tun Dr Mahathir Mohamad who set aside their own differences to go ensure the Pakatan Harapan (PH) coalition would go toe to toe against the Umno-led Barisan Nasional (BN) coalition in the 2018 general election and won.

    “If we look at the PH situation, nobody thought that Anwar and Mahathir can work together in a political coalition to bring down BN. But it happened,” Najib said.

    He added that anything can happen when it comes to politics. However, he stopped short of naming the parties which he thought cooperation is possible.

    He appears to be making a full 180° from his stand earlier this year when he confidently said that Umno will not work with political rival DAP, claiming the majority of the Malay party’s grassroots members were against the idea.

    Some DAP leaders on the other hand, have shown their willingness to work with Umno politically if it will enable a stable government, after two states — Perak and Johor — were rocked by leadership crises late last year.

    However, other new political entities that have since emerged, including Pejuang the latest Malay entity founded by Dr Mahathir, has expressly rejected any cooperation with Umno,

    The yet-to-be-registered Pejuang’s pro-tem president Datuk Seri Mukhriz Mahathir said last December 29 to count his party out of a “grand coalition” if it includes working together with rivals MPs facing trials and criminal charges.

  24. ape y hard fact ?

    yg hard facts terkini hanya ada 3 golongan gagasan yg di persada politik negara…

    pH, bN & pN….

    kumpulan lain, nyamok2 yg menggangu seketika2 sj…

    jgn pula rakyat terlena dgn #sinyanyuktua96 yg “tak mudah lupa” tapi fact nya sentiasa berpenyakit asyik “terpilih2 lupa nya….”

    dgn 3 para pejuang nya, nak kemana #sinyanyuktua96 bawa mereka ?

    ketika2 golongan dah merasakan mual & muak dgn sikap nya yg merasakan diri nya sj yg “tak mudah lupa” sedangkan sentiasa terpilih2 melupai kesundalan2 dlm hidup nya….

    ape kah yg penyebab nya?

    adakah tegar tidak memulangkan biji puki bini yg di kulum nya sentiasa hingga bini bak puki serba sial sj bentuk nya….

    1. DAP DIRTY OLD MAN ZUNNUN THE PUKIMAK menyebut puki sini puki sana.

      Tak dibimbing emak bapak nya adab sopan di masa kecil.

      Dia selalu “kulum .. puki serba sial” bini dia punya. Selalu teringat di masa blogging pun.

  25. Whatever issues and or questions posed by Budin in this blog is no longer important. These are histories.

    What is more pertinent and relevant is a pure and hard fact that he is getting his “reward” for acts of betrayal against his boss and mentor, his party, members and the rakyar as a whole…..period.

  26. Malaysia sudah hancur dikerjakan PNkhianat dan anjingnya. Beyond repair. Kahkahkah!

    1. Little amuses the nuisance, what more the fool.

      Yang lain2 tuh kot dia tak faham tapi fool dia faham.

  27. Kahkahkah!

  28. Assalamualaikum rakan-rakan blok,
    Apakan daya bagi seorang PM,jika asyik diganggu dengan momok-momok nombor yang dikatakan cukup,tetapi realitinya tidak pernah dapat direalisasikan oleh lawan.Masyarakat asyik dihidangkan dengan tajuk-tajuk drama,tetapi intonasi drama pon,masyarakat tak pernah lihat,tetapi pengarahnya sentiasa menyebut drama akan bermula.Darurat sememangnya cara yang terbaik,bagi menghentikan momokan-momokan mengarut ini.Sang pelakon pulak,sentiasa bermain acah-acah,sekejab nak berlakon,sekejab tak jadi berlakon. Rakyat kini mula terasa membuang masa.

    Bukan setakat PM Muhyiddin,masa Tun jadi PM 22 bulan lalu juga ,sering diganggu oleh geng-geng ini.

    Jika perlu,teruskanlah darurat parlimen tu,agar yang melompat-lompat keletihan sendiri.Manusia katakan,berapa lama dia boleh bertahan.

    1. Cik gu Kejora pon rasanya dah letih.Tapi yang saya hairan,ramai gadis yang meminatinya.Tapi sampai sekarang dia tak pernah kahwin.Jangan gitulah cikgu.Ambil lah sorang.Kami akan pergi kenduri .Yang budak Farhana tu,perjalanannya masih jauh.

      Kemana perginya Irah ari tu.Kan bagus.Tak baik cikgu buang dia ikut suka hati.

      1. Dulu masa saya belajar uni jepun,ada dua kawan saya .Sorang namanya Irwan dan sorang lagi Shidah.Ashik bertengkar ari-ari.Last-last berputik rasa cinta.Dah kawin mereka berdua,anak dah 3.

        Apakah Cikgu Kejora yang selalu bertengkar dengan auntie kat blok ini,kesudahannya akan terputik rasa cinta?

        kalu jadi jangan malu,kasi kami orang.Kenduri ramai-ramai pi.

        1. kasi tau kami orang

          1. asyik menaip Mas menyapa.Rupanya dia curi-curi lihat saya menaip .Ketawa dia,bila lihat saya masuk blok.Kirim salam kat cikgu,katanya.

        2. Uncle Gora 10:41 pm,

          😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Tak nak le Kejora, kawin dgn itu auntie mak bidan
          Masa muda dulu, dia tomboy..kawan dgn pondan
          Asyik sja..bulu puki dia yg panjang itu dia dandan
          Rasanya, klu dgn uncle, mmg le secocok & padan
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
          kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. Uncle Gora,

            😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Uncle ini nak gurau, atau auntie tu uncle nak perli?
            Auntie kerepot itu, sebut nama pun, dah rasa geli
            Puki kering tetek labuh sampai terkeluar dari coli
            Yg ada selera dekat betina tua itu hanya Bang Ali
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
            kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. Uncle Gora,

              😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
              Auntie tu kt blog ini hanya sbgai pak lawak badut
              Betina biol tua kutok tu buruk dari segenap sudut
              Mungkin dulu auntie itu pelayan kt kelab dangdut
              Tapi kini auntie dh tua ganyut, kulit kerepot kedut
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Auntie itu bodoh piang dan bebal nya berkati-kati
                Dia dulu SJK belajar tak sampai pun ke universiti
                Orangnya, jenis pendengki dan sangat busuk hati
                Dpd nikah dia Kejora lbh rela bujang sampai mati
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
                kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA bagun pagi tapi mengguntol mulai 6:04 pagi.

                  Kopipes komen2 lama nya, itu saja kerja nya.

                  Otak kosong, Kepala takda isi, tak dapat nak karang komen2 baru.

                  Hidup nya memang sebagai pariah. Mempariah di sana sini.

                  1. Marah sungguh auntie TN kena kutuk kaw kaw dalam pantun Kejora. Meroyan-royan dia. Terganggu mode komen dia terhadap Zunnun dan Ane Bo Lui

            2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA ini dah tua. Umur 80an tahun, mirip 90 tahun.

              Takda rasa bertanggung jawab kpd apa pun. Anak nya pun tak benarkan dia tolong jaga cucu nya. Maka berteraburlah dia di blog ini.

              Dibalun, titibai dan dibantai like a pariah. He ends up a pariah. That’s what he is now.

          2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA asyik mencarut puki, biji kelentit, bagai.

            Silap nya bermula dari emak bapak nya tak guna birth control masa berkongk.k, 9 bulan kemudian keluar lah dia.

            Mulut nya tersangkut di pucci emak dia, bibir nya terjueh keluar, maka senang lah kata2 kotor keluar.

        3. “selalu bertengkar dengan auntie kat blok ini”?

          Komen di atas ini di tulis Beruk Tua Wak Gontol Kejora Kojolla. Dia selalu menyamar.

          Hati busuk, kepala jahat, Menggontol sini, menggontol sana, di balun, ditiabi dan dibantai hingga tak berani guna nama Kejora lagi dalam blog ini.

          1. Auntie TN 6:38 am,

            … ’di tulis’ …???…’di balun’ …???
            (Kalau di Perlis ke, atau di balai polis ke, atau di Jerlun ke, atau di salun ke, ok lah)

            Pedoman tatabahasa:

            Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

            Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

            Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

            1. Hah..ni mulo le cikgu jadi hilang sabar naik angin nak tongking ni…

              Hah ha haa.

              Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

              Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
              Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

              Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

              Hah ha haa.

              1. ‘tulis’ dan ‘balun’ tu, tompek2 nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

                Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                Hah ha haa.

                1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                  Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan dan kodunguan auntie tu!

                  Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                  Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

                  Hah ha haa

                  1. Disobab-an auntie masih jugo bobal dungu bahalol bongap , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                    1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                    2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                    3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                    Hah ha haa.

                    FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                    PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL DUNGU BIJI KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    2. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BANGANG BONGOK BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

                    3. MACAM MANA KO NAK DI HORMATKAN DAN DIPEDULIKAN PEMBACA BILA ASYIK MENCARUT SANA SINI.

                      EMAK KO LUPA SUMBAT TELINGA DAN MULUT KO BILA DIA CARUTKAN BAPAK KO.

                      MAKA KECIK2 LAGI KO DAH TAHU MENCARUT PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO! DSB NYA.

                  2. BODOH BANGANG TAK TERHINGGA BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NIH.

                    NYATA KAMU DULU SEKOLAH SJK SEBAB OTAK BODOH TAK TAHU DI BLOGS TAK PERLU BM MUTU TINGGI.

                2. Kau tau itu semua sebab DI KAWASAN topi biji kolontit omak kau banyak taik palat sobab puki omak kau tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                  Omak kau suruh kau borosihkan kolontit dia tiap pagi, kau seronok, buek selalu pulak. Jahat punya budak kau nih.

                3. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI PULAK TAK FAHAM2 BAHAWA BAHASA DI BLOGS TAK PERLU MUTU TINGGI.

                  OTAK KECIK, TAK BANYAK BERCAMPUR, MAKA SEMPIT LAH PEMANDANGAN, TAK LUAS NAMPAK,

                  TAK TAHU APA YANG MUSTAHAK APA YANG TIDAK.

                  BUANG BORAIGH AJOR KAMU, DOL,

              2. Cikgu kupla teeek mengata “cikgu jadi hilang sabar naik angin”.

                KEPALA BAPAK KAU, kata Najib Klepto wal Jibo.

                KEPALA ATOK KAU, kata aku yang tak berpangkat.

                1. Auntie TN 8:18 am,

                  …NAK ’DI HORMATKAN’ …???…
                  (Kalau di Sandakan ke, atau di pekan ke, ok lah)

                  Pedoman tatabahasa:

                  Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

                  Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

                  Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

                  1. Hah..ni mulo le cikgu hilang sabar naik angin nak tongking ni…

                    Hah ha haa.

                    Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

                    Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
                    Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

                    Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal dungu bahalol sial lahanat..???

                    Hah ha haa.

                    1. ‘hormatkan’ tu, tompek nyo di mano, auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

                      Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                      Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                      DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                      Hah ha haa.

                    2. Kalau dah auntie tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                      Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan dan kobobalan auntie tu!

                      Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                      Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

                      Hah ha haa

                    3. Disobab-an auntie masih jugo bobal dungu bongap , tak dapek nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                      1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                      2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                      3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                      Hah ha haa.

                      FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    4. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU ANAK HARAM NI BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL DUNGU KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    5. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BANGANG BENGONG HARAM JADAH SEKOR NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

                  2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI PULAK TAK FAHAM2 BAHAWA BAHASA DI BLOGS TAK PERLU MUTU TINGGI.

                    OTAK KECIK, TAK BANYAK BERCAMPUR, MAKA SEMPIT LAH PEMANDANGAN, TAK LUAS NAMPAK, TAK TAHU APA YANG MUSTAHAK APA YANG TIDAK.

                    BUANG BORAIGH AJOR KAMU, DOL,

  29. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kejora harap dpt berpantun kat blog ni dgn aman
    Moga2 tidak adalah gangguan org yg tak siuman
    Harapnya, takda yg nak cari pasal buat terkaman
    Bukan ler apa, takut terima nasib spt Wak Suman
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. SEMUA PEMBACA DAH PUN TAHU, KEPADA SIAPA PANTUN ITU DITUJU.

      KAH KAH KAH.

      1. KITA TUNGGU DAN LIHAT, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

        KAH KAH KAH.

        1. NAMPAKNYA, MAKIN LAMA, ORANG YANG BERKENAAN DAH MAKIN TAKUT DAN MALU TERKEDU NAK MENGACAH LAGI. MANA TAHAN KALAU DAH HARI2 TERPAKSA MENEBAL MUKA TANGGUNG MALU.

          KAH KAH KAH.

          1. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA ini bodoh bangang, macam yang di serang Portugis di Melaka di tahun 1511.

            Dia merasa menang di masa musuh nya mengendap di tepi. Bangang amat sangat lah dia begitu.

            1. Auntie TN 6:54 am,

              … ’di serang’ Portugis…???…
              (Kalau di Marang ke, atau di seberang ke, ok lah)

              Pedoman tatabahasa:

              Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

              Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

              Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

              1. Hah..ni mulo le cikgu hilang sabar naik angin nak tongking ni…

                Hah ha haa.

                Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bangang bongap, ini botino tuo anak haram sial pukimak ni…???

                Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
                Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

                Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

                Hah ha haa.

                1. ‘serang’ tu, tompek nyo di mano auntie? Dokek topi tolor polir Bang Ali ke? Atau topi lubang puki ekou kek colah bijik kolontit? Atau ke colah lubang puki omak ekou?

                  Jonih Molayu colup bobal bongap bangang sial pukimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                  Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                  DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                  Hah ha haa.

                  1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                    Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobongapan dan kobobalan auntie tu!

                    Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                    Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM caro gayo SJK tu!!!

                    Hah ha haa

                    1. Disobab-an auntie masih jugo bobal dungu bongap , tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                      1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                      2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                      3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                      Hah ha haa.

                      FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    2. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU DIYO BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP HARAM JADAH NI… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL DUNGU KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    3. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BANGANG BENGONG HARAM JADAH NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM SIAL BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

                  2. KEPALA BAPAK KAU, kata Naib Klepto wal Jibo.

                    KEPALA ATOK KAU, kata aku yang tak berpangkat.

              2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA BODOH BANGANG TAK THU MEMBEZAKAN PENULISAN DI BLOG DEGAN DI PERTANDINGAN MENULIS DSB NYA.

                KEPALA HOTAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

                KEPA … korang tau ler apa aku nak kata.

  30. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    Kalau siapa ingin bagi pandangan, anda dipersila
    Tpi, komen dgn waras, jgn dibuat mcm orang gila
    Bukannya apa, takut lah nanti, kot mendapat bala
    Teruk pula akibat nya kalau dipelakung, taji & tala
    😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
    Kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
    🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
      Klau nak beri komen, jgn lah ditulis sembarangan
      Tulisan itu sebolehnya biar le yg ada kepentingan
      Hormati & usah nk ganggu org punya pandangan
      Jgn nk berkomen, klu kalut dgn gunting di tangan
      ✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️✂️
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
      Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        Rakan2 klau ada pandangan dipersilakanlah luah
        Tapi nak berhujah itu jgn pula cara samseng juah
        Bkn nya apa, takut kot nanti, terkedu makan kuah
        Sakit hati & malu dpt, pastu tercalar pula maruah
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
        kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
          Siapa nak beri pandangan sila tampil ke hadapan
          Berilah pendapat yg bernas utk dijadikan tatapan
          Namun, jgnlah lupa jaga tatasusila & adab sopan
          Dlm komen pula, usah le dipamirkan kebengapan
          😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

          👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
          kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
          🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

          1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
            Klau tak mampu komen bernas, usah le digagahi
            Jgn lah buat komen, taraf budak tadika berkelahi
            Tk usah ler dibawa masuk sini hal berak dan tahi
            Bkn apa, takut kot ramai pembaca tampil marahi
            😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

            👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
            kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
            🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

            1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
              👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
              Klu tak ada hujah, tak usah le pula karutan direka
              Jgn berulang kali, buat komen, taraf budak tadika
              Hendaklah kita, ada rasa malu & tahu tebal muka
              Ubah lah diri, klu dah jelas yg kita ini org tak suka
              😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

              🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
              kah kaahh kaaaahhh kaaaahhhhhh kaaaaahhhhh
              🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

              1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                Rakan2 usahlah berikan komen kalau tak penting
                Klau org kritik komen kita jgn teruk sgt melenting
                Jgn berkomen klau kalut dgn cermin dan gunting
                Klu ada karangan tadika, bak meh Kejora sunting
                😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
                kah kaahh kaaahhhh kaaahhhhhhh kaaaahhhhhh
                🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                1. 😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
                  Pantun2 Kejora kt atas tu, bkn amaran tpi nasihat
                  Sebab, perangai buruk di sini Kejora tak mau lihat
                  Kejora tak kan biar klu ada kelibat samseng jahat
                  Siap le kepala org tu, Kejora akan paku dan pahat
                  👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
                  😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

                  💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪💪
                  Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
                  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

                  1. SEMUA PEMBACA DAH PUN TAHU, SIAPA ORANG YANG DIMAKSUDKAN KAT ATAS TU.

                    KAH KAH KAH.

                    1. KITA TUNGGU TENGOK, ADAKAH ORANG YANG BERKENAAN ITU AKAN TAMPIL MELATAH DAN MELENTING…

                      KAH KAH KAH.

                    2. NAMPAKNYA, MAKIN LAMA, ORANG YANG BERKENAAN DAH MAKIN TAKUT NAK MENGACAH LAGI. MANA TAHAN KALAU DAH HARI2 TERPAKSA MENEBAL MUKA TANGGUNG MALU.

                      KAH KAH KAH.

                    3. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA ini suka syiok sendiri.

                      Mengkeji tak renti2. Dan menuntut dia pandai, kuat, macam2 lagi.

                      Najib kata kpd orang yang mcm ini –

                      KEPALA BAPAK DIA.

                      Aku kata –

                      KEPALA ATOK DIA.

                    4. SI BODOH BANGANG BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA INI COBA PERDAYAKAN DIRI DIA SENDIRI KONON NYA MUSUH DIA SUDAH TAKDA.

                      MALU NAK NGAKU MUSUH ADA MENGENDAP DI TEPI. BILA DIBALUN DITIBAI DAN DIBANTAI, TERBONGKAI DIA.

                      KONON NYA, KALAU DIA TAK NGAKU MUSUH ADA DI TEPI, BILA DIBANTAI, DIA TERBONGKAI DIAM2 SAJA. TAK RASA MALU, LER.

    2. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA konon nya memberi amaran.

      KEPALA BAPAK DIA, kata Najib Klepto wal Jibo.

      KEPALA ATOK DIA, kata aku yang tak berpangkat.

  31. Nak baca blog post pun malas.

    Bodoh sangat tajuk nya menuduh “.. MUHYIDDIN TELAH MEMPERDAYA AGONG…”

    1. Menanya / menuduh … soal istilah saja, tapi niat nya tak baik.

      1. Kamu malas nak baca pun, perlu nak diberitahu di sini kah?

        Tak payah baca dan duduk diam sajalah.

        Tak ada sesiapa pun yang memaksa untuk kamu membaca posting tuan blog ini.

        Lain kali, tak usahlah diulangi komen yang bodoh macam ini.

        1. BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA ini memang jenis yang tak bertamadun, uncivilized, kata Omputih.

          Tak reti cara berhujah, berkomunikasi, tak dibimbing emak bapak dia adab sopan.

          Malang negara kalau ada ramai macam nate’ nih. Tapi nasib lah, ha nya segelinit saja.

    2. Hadamlah kenyataan Istana Negara yg jelas mengenai 2 perkara. 1. deklarasi darurat hanya utk pandemik Covid dan bukan gantung Parlimen 2. Parlimen boleh bersidang dalam tempoh darurat.

      Jadi betul lah tajuk posting Budin itu kerana Parlimen digantung oleh PN tidak mengikut kenyataan dari Istana Negara.

      Budak tadika pun boleh rumus mudah.

      1. Bravo Anon 9:31/11:03 pm,

        😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        Komen yg Anon berikan tu Kejora sangatlah suka
        Sebab Anon dah tibai rapat..itu nenek tua bangka
        Mmg org macam itu kita langsung jgn bagi muka
        Jasad saja tua tapi otak dia tu taraf budak tadika
        😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

        👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
        Kah kaahh kaaahhhh kaaaaahhhhh kaaaaahhhhh
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        1. SEKARANG BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA ITU BERANI SEBUT KEJORA TAPI HANYA DALAM MANTUN MANTAT NYA.

          TAK BERANI LAGI GUNA ITU SEBAGAI BLOGGING NAME DIA.

          SBB DIBALUN, DITIBAI DAN DIBANTAI BERTALU TALU DAN BERTERUSAN DISINI.

          MORAL OF THE STORY:

          JANGAN MENGGONTOL, BOLEH PAKAI NAMA KOJOLLA.

          1. Auntie TN 7:12 am,

            … BERTERUSAN ‘DISINI’ …???
            (Kalau disindir ke, atau disimbah ke, ok lah)

            Pedoman tatabahasa:

            Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan direnggangkan apabila perkataan itu adalah benda, tempat atau masa, misalnya di rumah, di padang, di Malaysia, di siang hari dll.

            Imbuhan ‘di’ kepada sesuatu perkataan dirapatkan apabila perkataan itu adalah perbuatan, misalnya dimakan, ditibai, diajar dll.

            Fahaaaaaaaaammmmmmmmmmm!!!

            1. Hah..ni mulo le cikgu naik angin nak tongking ni…

              Hah ha haa.

              Alahai ler….konapo ler diyo dilahir-an sobagai manusio yang sobogitu bongap, ini botino tuo anak haram pukimak ni…???

              Yang patut dirapek-an, dironggang-an nyo…
              Yang patut ronggang, diyo rapek-an….

              Bilo le diyo nak mampos, ini botino bobal bahalol sial lahanat..???

              1. ‘sini’ tu, pobuatan nyo macam mano, auntie? Macam ekou kulom kopalo polir Bang Ali ke? Atau macam Bang Ali monggentel biji kolontit ekou? Atau macam ekou mongangkang tadah puki dokek Bang Ali?

                Memang jonih molayu colup bobal bongap pukikimak bangang ni sampai bilo pun tak akan ghoti Molayu!!!

                Contoh ayat botul mongguno ‘di’:

                DI KAWASAN topi biji kolontit auntie TN banyak taik palat sobab puki auntie tak pornah DIBASUH solopaeih dio koncing.

                Hah ha haa.

                1. Kalau dah auntie dulu nyo tu sokolah SJK, memanglah auntie tak akan dapek nak sombunyi-an layi kolomahan auntie dalam BM.

                  Tak usah nak bosusah payah lah nak potahan-an diri lah auntie, semuo pombaca di blog ini dah tahu kobobalan dan kodunguan auntie tu!

                  Memang dah sangek joleih, dah somakin torang bondorang dan nyato yang auntie TN pukimak ini dulu nyo sokolah SJK, tak dapek nak disombunyi-an layi!!!

                  Auntie tu dah sangek tobiaso dongan gayo tulisan BM maso auntie bolajar dokek SJK dulu, tak kan mungkin dapek nak diubah-an layi ponulisan BM gayo SJK tu!!!

                  Hah ha haa.

                  1. Disobab-an auntie masih jugo bobal bongap dungu bengong, tak boleh nak faham-faham dan tobawo-bawo ponulisan BM caro gayo SJK nyo dahulu tu, den topakso boyi-an lobih banyak layi contoh-contoh ayat caro ponggunaan imbuhan ‘di’:

                    1) Bulu-bulu puki auntie TN yang boruban DI TEPI biji kolontitnya sontiaso DICABUT.

                    2) Auntie TN monyapu air liur nya DI TAKUK kopalo polir Bang Ali sobolum DILANCAP batang polir kokasih nyo itu.

                    3) Auntie TN mombubuh KY Jelly DI PUKI nya dahulu sobolum DIJOLOK lubang pukinya itu dongan botol kicap.

                    Hah ha haa.

                    FAHAAAAAAAAAAMMMMMMMMMM!!!
                    PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINA TUO!

                    1. HA..NAK KENA TENGKING BERKALI-KALI BARU BOLEH FAHAM KOT!

                      PUKIMAK LAHANAT PUNYO BOTINO SIAL BONGAP… DAH DOKEK SOBULAN DIAJAR, TAK DAPEK JUGO NAK FAHAM-FAHAM..

                      JONIH DOGIL BOBAL b KOLONTIT PANJANG KONCING TAK BASUH NI MEMANG SUSAH NAK MASUK AJAR.

                      KOCIK-KOCIK TAK NAK MAMPUIH, BILO DAH TUO KOREPOT MONYUSAH-AN ORANG.

                      HAH HA HAA.

                    2. TAK TAHU LE, BILO SI TUO BINGAI BONGOK NI DAPEK NAK FAHAM?

                      PUKIMAK SIAL BARUA LAHANAT PUNYO BOTINO TUO KUTOK BONGAP NI TAK MASUK DIAJAR LANGSUNG.

                      BOGITU SUSAH DEN NAK MONGAJAR NATE ANAK HARAM BOBAL DUNGU SEKOR NI!

                      HAH HA HAA.

                    3. PUKIMAK BERUK TUA WAK GONTOL KEJORA KOJOLLA NIH ASYIK NAK MENCARUT. HINGGA DI TURUT.

                      DIA BUKAN SAJA ANAK HARAM BIASA, MEMANG DIA DI ZAHIRKAN DALAM PERUT EMAK NYA SEBELUM BERKAHWIN.

Leave a Reply

Your email address will not be published.